Olen ostamassa venettä ja nyt olisi tarjolla Sea
Ray 300 DA...Ja haluaisin tietää vähän enemmän
käyttökokemuksia!
Kertokaa kokemuksia Sea Ray 300
23
7446
Vastaukset
- kerrotarkemmin
kysytkö nykyisestä mallista, joka tänä vuonna
Eurooppaa varten nimettiin 335:ksi, vai siitä
80-luvun pommista?- ???
80 luvun pommilla
- Sea Ray
Vene on mallia -89 eli kaippa se tuo pommi sitten
on...?!Mutta mitä tarkoitat pommilla? - Boote Pfister
Sea Ray kirjoitti:
Vene on mallia -89 eli kaippa se tuo pommi sitten
on...?!Mutta mitä tarkoitat pommilla?kahdella mercruiserin 5,7l 260hv koneella kulutus
on 4 litraa maililla eli noin lähes 100 litraa
tunnissa! Siis jos kyseessä on tämä leveämpi
searay 300 eli 3,35 m leveä! Vene on lujatekoinen
ja tukeva. Ei ole mikään pommi ainakaan minun
mielestäni, jos nyt ei ole ajettu kiville tai
uponnut tai ollut vuokrakäytössä floridassa!! - kerropatarkemmin
??? kirjoitti:
80 luvun pommilla
no useimmat nuo 80-l vehkeet tulivat kahdella
bensakoneella ja tekniikka alkaa olla jo siinä
vaiheessa, että jotain pitäis tehdä. Uudet koneet
maksavat liikaa vrt. veneen arvoon ja vähän
käytettyjä vaihtokoneita ei ole saatavilla. Eri
juttu, jos on rungoltaan todellinen helmi kuten
Wellcraft Portofino (43 jalkaa), jollainen viime
talvena oli myynnissä, niin sellaiseen jo
mielellään uudet koneet mahdollisesti jo
kustantaakin.
Itse olen nähnyt tuollaisen mainitsemasi veneen,
joka ei millään meinannut käynnistyä ja kun lähti
käyntiin niin löi 1/2 m korkeaa lieskaa. Siis jos
on paljon ajettu niin koneet ja muu tekniikka
alkaa olla kärsinyttä, vaikka runko näyttäisikin
hyvältä ja vene muuten hyvin pidetyltä. Plus
tietysti vielä se seikka, että nuo 80-l moottorit
vei bensaa tuhottomasti (allekirjoittaneella siitä
riittävästi kokemusta).
Rehellisesti sanottuna, ei millään pahalla, olen
nähnyt Suomessa ainoastaan yhden Sea Rayn, joka
todella täysin huippukuntoinen (isompi kuin
kolmesatanen), koska ajettu vähän ja pidetty
kesällä vedessä katoksessa.
Suosittelisin mielummin vähän pienempää,
tuoreempaa venettä yhdellä koneella. Jos merkin
haluaa pitää samana niin sitten esim. 270DA.
Jollain 400tmk:lla saa muutaman vuoden ikäisen. - Sea Ray
kerropatarkemmin kirjoitti:
no useimmat nuo 80-l vehkeet tulivat kahdella
bensakoneella ja tekniikka alkaa olla jo siinä
vaiheessa, että jotain pitäis tehdä. Uudet koneet
maksavat liikaa vrt. veneen arvoon ja vähän
käytettyjä vaihtokoneita ei ole saatavilla. Eri
juttu, jos on rungoltaan todellinen helmi kuten
Wellcraft Portofino (43 jalkaa), jollainen viime
talvena oli myynnissä, niin sellaiseen jo
mielellään uudet koneet mahdollisesti jo
kustantaakin.
Itse olen nähnyt tuollaisen mainitsemasi veneen,
joka ei millään meinannut käynnistyä ja kun lähti
käyntiin niin löi 1/2 m korkeaa lieskaa. Siis jos
on paljon ajettu niin koneet ja muu tekniikka
alkaa olla kärsinyttä, vaikka runko näyttäisikin
hyvältä ja vene muuten hyvin pidetyltä. Plus
tietysti vielä se seikka, että nuo 80-l moottorit
vei bensaa tuhottomasti (allekirjoittaneella siitä
riittävästi kokemusta).
Rehellisesti sanottuna, ei millään pahalla, olen
nähnyt Suomessa ainoastaan yhden Sea Rayn, joka
todella täysin huippukuntoinen (isompi kuin
kolmesatanen), koska ajettu vähän ja pidetty
kesällä vedessä katoksessa.
Suosittelisin mielummin vähän pienempää,
tuoreempaa venettä yhdellä koneella. Jos merkin
haluaa pitää samana niin sitten esim. 270DA.
Jollain 400tmk:lla saa muutaman vuoden ikäisen.Mutta entäs kun ei ole pistää 400 tuhatta
veneeseen...ja jos pienempään malliin mennään
muuttuu kyllä jo varmaan merkkikin. Kyseinen vene
on kahdella MerCruiserin 180 heppaisella diesel
koneella, bensakoneellista venettä en edes katso!
Nuo koneet ovat kyllä hieman alitehoiset?!ja
sehän noissa sitten on kun tuokin vene on -89 ja
koneita ei ole vaihdettu missään vaiheessa että
ne voivat posahtaa minä hetkenä hyvänsä. - jes
Sea Ray kirjoitti:
Mutta entäs kun ei ole pistää 400 tuhatta
veneeseen...ja jos pienempään malliin mennään
muuttuu kyllä jo varmaan merkkikin. Kyseinen vene
on kahdella MerCruiserin 180 heppaisella diesel
koneella, bensakoneellista venettä en edes katso!
Nuo koneet ovat kyllä hieman alitehoiset?!ja
sehän noissa sitten on kun tuokin vene on -89 ja
koneita ei ole vaihdettu missään vaiheessa että
ne voivat posahtaa minä hetkenä hyvänsä.Jos on punaiset pressut, älä koske! Jos on
vihreät ja majaillut Kaivarin edustalla, ota! - Sea Ray
jes kirjoitti:
Jos on punaiset pressut, älä koske! Jos on
vihreät ja majaillut Kaivarin edustalla, ota!Ei oo punaisia pressuja vaikka ne kivemmat
olisikin...no kyllä ne vihreetki menee...Mitäs sä
tiedät siitä veneestä?Nii siis se paikka?Mä
tiedän vaan et se on Helmarilla Helsingissä
myynnissä en tarkemmin. Olen nimittäin vasta
menossa katsomaan sitä muutaman viikon päästä
mikäli se on vielä silloin myynnissä. - Boote Pfister
Sea Ray kirjoitti:
Ei oo punaisia pressuja vaikka ne kivemmat
olisikin...no kyllä ne vihreetki menee...Mitäs sä
tiedät siitä veneestä?Nii siis se paikka?Mä
tiedän vaan et se on Helmarilla Helsingissä
myynnissä en tarkemmin. Olen nimittäin vasta
menossa katsomaan sitä muutaman viikon päästä
mikäli se on vielä silloin myynnissä.Ei ole Helsingissa vaan Espoossa Nuottaniemen
satamassa. Hinta on 380.000.- Vene on ollut aika
pitkään myynnissä! Vene on todella
siistikuntoinen mutta 180 merc dieselit ovat
alitehoiset veneen kokoon nähden! Itse olen
samaiseen veneesen tutustunut ja voin todeta että
kyseessä on todella hieno yksilö! - Sea Ray
Boote Pfister kirjoitti:
Ei ole Helsingissa vaan Espoossa Nuottaniemen
satamassa. Hinta on 380.000.- Vene on ollut aika
pitkään myynnissä! Vene on todella
siistikuntoinen mutta 180 merc dieselit ovat
alitehoiset veneen kokoon nähden! Itse olen
samaiseen veneesen tutustunut ja voin todeta että
kyseessä on todella hieno yksilö!...no ainakin hinta täsmää...Kuvien perusteella
todella loisto kunnossa mutta ne koneet todella
ovat hieman alitehoiset. Oliko veneessä hyvin
säilytystilaa? - jes
Sea Ray kirjoitti:
Ei oo punaisia pressuja vaikka ne kivemmat
olisikin...no kyllä ne vihreetki menee...Mitäs sä
tiedät siitä veneestä?Nii siis se paikka?Mä
tiedän vaan et se on Helmarilla Helsingissä
myynnissä en tarkemmin. Olen nimittäin vasta
menossa katsomaan sitä muutaman viikon päästä
mikäli se on vielä silloin myynnissä.Oli ainakin pari vuotta sitten ylivoimaisesti
paraskuntoinen reiska Suomessa. Omistaja on
todella pedantti. Moni yritteli sitä
ostaakin......turhaan! Uskoisin, että asiat on
paatissa kunnossa. Sen sijaan se
punainen...murtomiehiä käynyt....sammutin
tyhjennetty sisään.....kipeitä bileitä
paatissa....ainakin kahden ensimmäisen omistajan
aikaan (montako omistajaa tämän jälkeen, en
tiedä) ....jne - Sea Ray
jes kirjoitti:
Oli ainakin pari vuotta sitten ylivoimaisesti
paraskuntoinen reiska Suomessa. Omistaja on
todella pedantti. Moni yritteli sitä
ostaakin......turhaan! Uskoisin, että asiat on
paatissa kunnossa. Sen sijaan se
punainen...murtomiehiä käynyt....sammutin
tyhjennetty sisään.....kipeitä bileitä
paatissa....ainakin kahden ensimmäisen omistajan
aikaan (montako omistajaa tämän jälkeen, en
tiedä) ....jneMissä tämä punainen vene on myynnissä ja mikä
hinta?Kuvista päätellen vihreä erinomaisessa
kunnossa. - 200d 1328h
Sea Ray kirjoitti:
Mutta entäs kun ei ole pistää 400 tuhatta
veneeseen...ja jos pienempään malliin mennään
muuttuu kyllä jo varmaan merkkikin. Kyseinen vene
on kahdella MerCruiserin 180 heppaisella diesel
koneella, bensakoneellista venettä en edes katso!
Nuo koneet ovat kyllä hieman alitehoiset?!ja
sehän noissa sitten on kun tuokin vene on -89 ja
koneita ei ole vaihdettu missään vaiheessa että
ne voivat posahtaa minä hetkenä hyvänsä.milloin ne koneet poksahtaa!!! esim. volvon 200hv
sisaperädieselin peruskorjaus väli on 6000h!!!
jos venellä on ajettu noin 500h mitä jotku pitää
jo loppuun ajettuna niin eihän niitä mottoreita
ole ajettu ko vasta sisään!!!
- sr
onko koneet lämmönvaihtimella vai suoralla
merivesijäähdytyksellä? lämmönvaihdin
jäähdytyksestä on vielä 2versiota.pelkästään
lohkossa glykolit ja sellainen jossa myös
pakosarjassa glykolit.pakosarjan ns.riser, eli
pakomutka on aina merivesijäähdytteinen.
merivesikone en ikä on 10-15 vuotta, tunneilla ei
väliä.läm.vaih.´kone kestää ajotavasta ja
huolloista riippuen 1000-1500 tuntia.
sitten toinen juttu,vetolaite vai akseliveto.
akseliv. kuluttaa /MPK 40% enemmän polttoainetta,
toisinsanoen nopeus pienempi.:kestävyys parempi,
kuin vetol.
Vetolaitteista,Bravo selvästi vahvempi mutta jos
vm. on 89 niin SR ei käyttänyt Bravoa. Alpha
kestää nätisti ajettuna pikkulohkoa, vaan ei
isolohkoa tässä veneessä.- Sea Ray
Juu siis diesel kone ja leveys on 3.35 pituus
9.55 mutta eihän noista pituuksista koskaan tiedä
että mistä mihin ne on mitattu...
Mutta mielsetäni hieman alitehoiset koneet 2x180
hp...eikö 200 hp olisi sopivampi?Vauhtia ei tule
27 solmua enempää. - 717
Sea Ray kirjoitti:
Juu siis diesel kone ja leveys on 3.35 pituus
9.55 mutta eihän noista pituuksista koskaan tiedä
että mistä mihin ne on mitattu...
Mutta mielsetäni hieman alitehoiset koneet 2x180
hp...eikö 200 hp olisi sopivampi?Vauhtia ei tule
27 solmua enempää.Mercruiserit dieselit oli tuohon aikaan aina
Bravo II vetolaitteella. 80-luvulla Vene-lehdessä
oli kaksi Marinon 8000 vastakkain, toisessa oli
180 hv Mercruiser Barvo II ja toisessa 200 hp
Volvo DP. Suorituskyvyssä oli pieni ero Volvon
hyväksi. Johtuiko ero DP:stä vai suuremmasta
tehosta, vaikea sanoa...
Aika oudolta tuntuu, jos vene ei kulje 27s
kovempaa 2X180hv teholla, kun tuo 2x200hv kulkee
35s, ottiko koneet täydet kierrokset vai
mentiinkö ylikierroksille? Tosin BravoII:n vastus
on suurempi kuin pienen ja siron Volvon
vetolaitteen, ja kun niitä on vedessä vielä
kaksinkappalein. Toisaalta 27 solmun huiput on
kyllä aivan riittävät normaalikäytössä, ainakin
minulle riittäisivät. Merkittävämpää on, kuinka
'kevyesti' vene kulkee 22-24s matkanopeutta.
Omassa veneessä oli aiemmin 150 hv Mercruiser
diesel (vm89) ja BravoII. Moottorista alkoi
vanhemmiten tehot kadota ja syitä oli pari.
Välijäähdyttimeen alkaa kasvaa kattilakiveä,
jolloin sen teho heikkenee. Toisekseen imusarjan
tiivisteet hapertuivat ja osa turbon puhaltamasta
ilmasta karkasi harakoille. Mutta ei se kyllä
virkistyksen jälkeenkään mikään raketti ollut.
Huiput jäi noin 24 solmun tasolle.
Mercruiserin vanhemman polven dieselien ongelma
tai ominaisuus on, että niistä puuttuu
hukkaportti. Aivan varma en ole, puuttuiko se
tuosta 180 heppaisesta, ainakin 150 heppaisessa
sitä ei ollut. Eli potkuri/välitys piti valita
paljolti pahimman mukaan (raskas kuorman ja
lämmin keli) liukuunlähdön perusteella.
Liukunopeuksilla olisi ollut sitten varaa
jyrkempäänkin potkuriin, eli kone painui kahva
pohjassa aina ylikierroksille. Uudemmat dieselit
jopa ahtavat alkuvaiheessa hieman ylipaineella,
jolloin liukuunnousun kanssa ei ole ongelmia.
Volvon dieseleissä on kaiketi tuo hukkaportti
ollut jo aikojen alusta.
Vetolaite (BravoII) on itsessään erittäin
jämäkkää tekoa, mutta pari asiaa kannataa
tarkistaa. Trimminosoitin tuli elinkaarensa
päähän. Toinen tärkeä juttu on ristinivelen
säännollinen rasvaus, samoin akselin rihalauksen
rasvaaminen. Toimenpiteenä nuo vaativat
vetolaiteen irroittamista, joka on aika hikinen
homma, painoa tuolla murikalla kun on
melkoisesti. Eli jää helposti tekemättä.
Aiemmin BravoII:ssa oli lisävarusteena
öljypinnantarkistussäiliö, nyttemmin se on vakio.
Erittäin tarkeä varuste, sillä perään saattaa
jäädä ilmataskuja öljynvaihdon yhteydessä, mikä
aiheuttaa sitten isomman vahingon yläosan
käydessä kuivana. Valmistajan alunperin
tarkoittamasta paikasta eli vetolaiteen yläosasta
tuota tärkeää tarkistusta ei voi tehdä, koska
paikallaan ollessa se on veden alla heti, kun
ukko on uimatasolla työtä tekemässä.
Veneestä sen verran, että käsittääkseni tuo vanha
300:n on erittäin hyvä ja tuhti vene. Painoa
veneessä on englatilaisittain ja aivan toisella
tavalla kuin esim vastaavan kokoisissa
suomalaisissa veneissä. Materiaalissa ei siis ole
säästetty eli kyllä pitäisi olla tasaista ja
hiljaista kulkua huonommassikn kelissä, tietysti
polttoaineenkulutuksen kustannuksella. Ei
tuollaisen 2000 lisäkilon raahaminen ole halpaa
tänä päivänä ole edes löpöllä.... - Sea Ray
717 kirjoitti:
Mercruiserit dieselit oli tuohon aikaan aina
Bravo II vetolaitteella. 80-luvulla Vene-lehdessä
oli kaksi Marinon 8000 vastakkain, toisessa oli
180 hv Mercruiser Barvo II ja toisessa 200 hp
Volvo DP. Suorituskyvyssä oli pieni ero Volvon
hyväksi. Johtuiko ero DP:stä vai suuremmasta
tehosta, vaikea sanoa...
Aika oudolta tuntuu, jos vene ei kulje 27s
kovempaa 2X180hv teholla, kun tuo 2x200hv kulkee
35s, ottiko koneet täydet kierrokset vai
mentiinkö ylikierroksille? Tosin BravoII:n vastus
on suurempi kuin pienen ja siron Volvon
vetolaitteen, ja kun niitä on vedessä vielä
kaksinkappalein. Toisaalta 27 solmun huiput on
kyllä aivan riittävät normaalikäytössä, ainakin
minulle riittäisivät. Merkittävämpää on, kuinka
'kevyesti' vene kulkee 22-24s matkanopeutta.
Omassa veneessä oli aiemmin 150 hv Mercruiser
diesel (vm89) ja BravoII. Moottorista alkoi
vanhemmiten tehot kadota ja syitä oli pari.
Välijäähdyttimeen alkaa kasvaa kattilakiveä,
jolloin sen teho heikkenee. Toisekseen imusarjan
tiivisteet hapertuivat ja osa turbon puhaltamasta
ilmasta karkasi harakoille. Mutta ei se kyllä
virkistyksen jälkeenkään mikään raketti ollut.
Huiput jäi noin 24 solmun tasolle.
Mercruiserin vanhemman polven dieselien ongelma
tai ominaisuus on, että niistä puuttuu
hukkaportti. Aivan varma en ole, puuttuiko se
tuosta 180 heppaisesta, ainakin 150 heppaisessa
sitä ei ollut. Eli potkuri/välitys piti valita
paljolti pahimman mukaan (raskas kuorman ja
lämmin keli) liukuunlähdön perusteella.
Liukunopeuksilla olisi ollut sitten varaa
jyrkempäänkin potkuriin, eli kone painui kahva
pohjassa aina ylikierroksille. Uudemmat dieselit
jopa ahtavat alkuvaiheessa hieman ylipaineella,
jolloin liukuunnousun kanssa ei ole ongelmia.
Volvon dieseleissä on kaiketi tuo hukkaportti
ollut jo aikojen alusta.
Vetolaite (BravoII) on itsessään erittäin
jämäkkää tekoa, mutta pari asiaa kannataa
tarkistaa. Trimminosoitin tuli elinkaarensa
päähän. Toinen tärkeä juttu on ristinivelen
säännollinen rasvaus, samoin akselin rihalauksen
rasvaaminen. Toimenpiteenä nuo vaativat
vetolaiteen irroittamista, joka on aika hikinen
homma, painoa tuolla murikalla kun on
melkoisesti. Eli jää helposti tekemättä.
Aiemmin BravoII:ssa oli lisävarusteena
öljypinnantarkistussäiliö, nyttemmin se on vakio.
Erittäin tarkeä varuste, sillä perään saattaa
jäädä ilmataskuja öljynvaihdon yhteydessä, mikä
aiheuttaa sitten isomman vahingon yläosan
käydessä kuivana. Valmistajan alunperin
tarkoittamasta paikasta eli vetolaiteen yläosasta
tuota tärkeää tarkistusta ei voi tehdä, koska
paikallaan ollessa se on veden alla heti, kun
ukko on uimatasolla työtä tekemässä.
Veneestä sen verran, että käsittääkseni tuo vanha
300:n on erittäin hyvä ja tuhti vene. Painoa
veneessä on englatilaisittain ja aivan toisella
tavalla kuin esim vastaavan kokoisissa
suomalaisissa veneissä. Materiaalissa ei siis ole
säästetty eli kyllä pitäisi olla tasaista ja
hiljaista kulkua huonommassikn kelissä, tietysti
polttoaineenkulutuksen kustannuksella. Ei
tuollaisen 2000 lisäkilon raahaminen ole halpaa
tänä päivänä ole edes löpöllä....Veneen max. nopeudeksi ilmoitetaan 27 kn, en
tiedä että onko tämä sitten lähes tyhjillä
tankeilla ja muutenkin pienellä lastilla ja
käyvätkö koneet ylikierroksilla. Tämä vauhti
kyllä riittää mutta mikä lienee sitten
matkavauhti...Painoa todella on 5000 kg mutta
uutta venettä etsiessäni etsinkin lisää
merikelpoisuutta verrattuna vanhaan veneeseeni ja
painolla ja muutenkin koolla sitä saa...
- Sea Ray
Niin siis mitä eroa on Sea Ray 300 DA ja Sea Ray
300 Sundancer?Miten siinä DA:n takakannella on
sohvaa/penkkiä...?- sr
sama vene,DA on tyyppimerkinnän lyhenne.
- Esau
Minulla on kahdella volvolla varustettu 300.nen.
A5 potkureilla huippunopeus 35 solmua A6 silla
vähän enemmän,matkavauhtia voi ajaa 18-30
solmua.Kuormaa on joskus ollut 10
aikuista varusteet ja tankit täynnä eikä liukuun
nousussa ole vaikeuksia mutta savua on n,2500
kierroksen paikkeilla runsaasti ilmassa, liukuun
päästyä savutus loppuu,kylmänä volvot savuttavat
myös aika ikävästi.
Vene on paikallaan hieman peräpainoinen koneiden
painosta johtuen.Sivutuulessa rantautuminen
hankalaa keulan "leijaamisen" vuoksi,muuten hyvä
ja helppo ajettava kovassakin kelissä.Korjattavaa
veneessä on ollut hyvin vähän. - Sea Ray
Paljonko tarjoaisitte tuosta veneestä...hp siinä 380.000 MK
- Sea Rayder
Tarjoaisin 12000 euroa.
- 35ke
Taitaa olla taas se sama vene myynnissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman501593Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 281128
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊891084- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee190932Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi107884Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70809