Kertokaa kokemuksia Sea Ray 300

Sea Ray

Olen ostamassa venettä ja nyt olisi tarjolla Sea
Ray 300 DA...Ja haluaisin tietää vähän enemmän
käyttökokemuksia!

23

7446

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrotarkemmin

      kysytkö nykyisestä mallista, joka tänä vuonna
      Eurooppaa varten nimettiin 335:ksi, vai siitä
      80-luvun pommista?

      • ???

        80 luvun pommilla


      • Sea Ray

        Vene on mallia -89 eli kaippa se tuo pommi sitten
        on...?!Mutta mitä tarkoitat pommilla?


      • Boote Pfister
        Sea Ray kirjoitti:

        Vene on mallia -89 eli kaippa se tuo pommi sitten
        on...?!Mutta mitä tarkoitat pommilla?

        kahdella mercruiserin 5,7l 260hv koneella kulutus
        on 4 litraa maililla eli noin lähes 100 litraa
        tunnissa! Siis jos kyseessä on tämä leveämpi
        searay 300 eli 3,35 m leveä! Vene on lujatekoinen
        ja tukeva. Ei ole mikään pommi ainakaan minun
        mielestäni, jos nyt ei ole ajettu kiville tai
        uponnut tai ollut vuokrakäytössä floridassa!!


      • kerropatarkemmin
        ??? kirjoitti:

        80 luvun pommilla

        no useimmat nuo 80-l vehkeet tulivat kahdella
        bensakoneella ja tekniikka alkaa olla jo siinä
        vaiheessa, että jotain pitäis tehdä. Uudet koneet
        maksavat liikaa vrt. veneen arvoon ja vähän
        käytettyjä vaihtokoneita ei ole saatavilla. Eri
        juttu, jos on rungoltaan todellinen helmi kuten
        Wellcraft Portofino (43 jalkaa), jollainen viime
        talvena oli myynnissä, niin sellaiseen jo
        mielellään uudet koneet mahdollisesti jo
        kustantaakin.
        Itse olen nähnyt tuollaisen mainitsemasi veneen,
        joka ei millään meinannut käynnistyä ja kun lähti
        käyntiin niin löi 1/2 m korkeaa lieskaa. Siis jos
        on paljon ajettu niin koneet ja muu tekniikka
        alkaa olla kärsinyttä, vaikka runko näyttäisikin
        hyvältä ja vene muuten hyvin pidetyltä. Plus
        tietysti vielä se seikka, että nuo 80-l moottorit
        vei bensaa tuhottomasti (allekirjoittaneella siitä
        riittävästi kokemusta).
        Rehellisesti sanottuna, ei millään pahalla, olen
        nähnyt Suomessa ainoastaan yhden Sea Rayn, joka
        todella täysin huippukuntoinen (isompi kuin
        kolmesatanen), koska ajettu vähän ja pidetty
        kesällä vedessä katoksessa.
        Suosittelisin mielummin vähän pienempää,
        tuoreempaa venettä yhdellä koneella. Jos merkin
        haluaa pitää samana niin sitten esim. 270DA.
        Jollain 400tmk:lla saa muutaman vuoden ikäisen.


      • Sea Ray
        kerropatarkemmin kirjoitti:

        no useimmat nuo 80-l vehkeet tulivat kahdella
        bensakoneella ja tekniikka alkaa olla jo siinä
        vaiheessa, että jotain pitäis tehdä. Uudet koneet
        maksavat liikaa vrt. veneen arvoon ja vähän
        käytettyjä vaihtokoneita ei ole saatavilla. Eri
        juttu, jos on rungoltaan todellinen helmi kuten
        Wellcraft Portofino (43 jalkaa), jollainen viime
        talvena oli myynnissä, niin sellaiseen jo
        mielellään uudet koneet mahdollisesti jo
        kustantaakin.
        Itse olen nähnyt tuollaisen mainitsemasi veneen,
        joka ei millään meinannut käynnistyä ja kun lähti
        käyntiin niin löi 1/2 m korkeaa lieskaa. Siis jos
        on paljon ajettu niin koneet ja muu tekniikka
        alkaa olla kärsinyttä, vaikka runko näyttäisikin
        hyvältä ja vene muuten hyvin pidetyltä. Plus
        tietysti vielä se seikka, että nuo 80-l moottorit
        vei bensaa tuhottomasti (allekirjoittaneella siitä
        riittävästi kokemusta).
        Rehellisesti sanottuna, ei millään pahalla, olen
        nähnyt Suomessa ainoastaan yhden Sea Rayn, joka
        todella täysin huippukuntoinen (isompi kuin
        kolmesatanen), koska ajettu vähän ja pidetty
        kesällä vedessä katoksessa.
        Suosittelisin mielummin vähän pienempää,
        tuoreempaa venettä yhdellä koneella. Jos merkin
        haluaa pitää samana niin sitten esim. 270DA.
        Jollain 400tmk:lla saa muutaman vuoden ikäisen.

        Mutta entäs kun ei ole pistää 400 tuhatta
        veneeseen...ja jos pienempään malliin mennään
        muuttuu kyllä jo varmaan merkkikin. Kyseinen vene
        on kahdella MerCruiserin 180 heppaisella diesel
        koneella, bensakoneellista venettä en edes katso!
        Nuo koneet ovat kyllä hieman alitehoiset?!ja
        sehän noissa sitten on kun tuokin vene on -89 ja
        koneita ei ole vaihdettu missään vaiheessa että
        ne voivat posahtaa minä hetkenä hyvänsä.


      • jes
        Sea Ray kirjoitti:

        Mutta entäs kun ei ole pistää 400 tuhatta
        veneeseen...ja jos pienempään malliin mennään
        muuttuu kyllä jo varmaan merkkikin. Kyseinen vene
        on kahdella MerCruiserin 180 heppaisella diesel
        koneella, bensakoneellista venettä en edes katso!
        Nuo koneet ovat kyllä hieman alitehoiset?!ja
        sehän noissa sitten on kun tuokin vene on -89 ja
        koneita ei ole vaihdettu missään vaiheessa että
        ne voivat posahtaa minä hetkenä hyvänsä.

        Jos on punaiset pressut, älä koske! Jos on
        vihreät ja majaillut Kaivarin edustalla, ota!


      • Sea Ray
        jes kirjoitti:

        Jos on punaiset pressut, älä koske! Jos on
        vihreät ja majaillut Kaivarin edustalla, ota!

        Ei oo punaisia pressuja vaikka ne kivemmat
        olisikin...no kyllä ne vihreetki menee...Mitäs sä
        tiedät siitä veneestä?Nii siis se paikka?Mä
        tiedän vaan et se on Helmarilla Helsingissä
        myynnissä en tarkemmin. Olen nimittäin vasta
        menossa katsomaan sitä muutaman viikon päästä
        mikäli se on vielä silloin myynnissä.


      • Boote Pfister
        Sea Ray kirjoitti:

        Ei oo punaisia pressuja vaikka ne kivemmat
        olisikin...no kyllä ne vihreetki menee...Mitäs sä
        tiedät siitä veneestä?Nii siis se paikka?Mä
        tiedän vaan et se on Helmarilla Helsingissä
        myynnissä en tarkemmin. Olen nimittäin vasta
        menossa katsomaan sitä muutaman viikon päästä
        mikäli se on vielä silloin myynnissä.

        Ei ole Helsingissa vaan Espoossa Nuottaniemen
        satamassa. Hinta on 380.000.- Vene on ollut aika
        pitkään myynnissä! Vene on todella
        siistikuntoinen mutta 180 merc dieselit ovat
        alitehoiset veneen kokoon nähden! Itse olen
        samaiseen veneesen tutustunut ja voin todeta että
        kyseessä on todella hieno yksilö!


      • Sea Ray
        Boote Pfister kirjoitti:

        Ei ole Helsingissa vaan Espoossa Nuottaniemen
        satamassa. Hinta on 380.000.- Vene on ollut aika
        pitkään myynnissä! Vene on todella
        siistikuntoinen mutta 180 merc dieselit ovat
        alitehoiset veneen kokoon nähden! Itse olen
        samaiseen veneesen tutustunut ja voin todeta että
        kyseessä on todella hieno yksilö!

        ...no ainakin hinta täsmää...Kuvien perusteella
        todella loisto kunnossa mutta ne koneet todella
        ovat hieman alitehoiset. Oliko veneessä hyvin
        säilytystilaa?


      • jes
        Sea Ray kirjoitti:

        Ei oo punaisia pressuja vaikka ne kivemmat
        olisikin...no kyllä ne vihreetki menee...Mitäs sä
        tiedät siitä veneestä?Nii siis se paikka?Mä
        tiedän vaan et se on Helmarilla Helsingissä
        myynnissä en tarkemmin. Olen nimittäin vasta
        menossa katsomaan sitä muutaman viikon päästä
        mikäli se on vielä silloin myynnissä.

        Oli ainakin pari vuotta sitten ylivoimaisesti
        paraskuntoinen reiska Suomessa. Omistaja on
        todella pedantti. Moni yritteli sitä
        ostaakin......turhaan! Uskoisin, että asiat on
        paatissa kunnossa. Sen sijaan se
        punainen...murtomiehiä käynyt....sammutin
        tyhjennetty sisään.....kipeitä bileitä
        paatissa....ainakin kahden ensimmäisen omistajan
        aikaan (montako omistajaa tämän jälkeen, en
        tiedä) ....jne


      • Sea Ray
        jes kirjoitti:

        Oli ainakin pari vuotta sitten ylivoimaisesti
        paraskuntoinen reiska Suomessa. Omistaja on
        todella pedantti. Moni yritteli sitä
        ostaakin......turhaan! Uskoisin, että asiat on
        paatissa kunnossa. Sen sijaan se
        punainen...murtomiehiä käynyt....sammutin
        tyhjennetty sisään.....kipeitä bileitä
        paatissa....ainakin kahden ensimmäisen omistajan
        aikaan (montako omistajaa tämän jälkeen, en
        tiedä) ....jne

        Missä tämä punainen vene on myynnissä ja mikä
        hinta?Kuvista päätellen vihreä erinomaisessa
        kunnossa.


      • 200d 1328h
        Sea Ray kirjoitti:

        Mutta entäs kun ei ole pistää 400 tuhatta
        veneeseen...ja jos pienempään malliin mennään
        muuttuu kyllä jo varmaan merkkikin. Kyseinen vene
        on kahdella MerCruiserin 180 heppaisella diesel
        koneella, bensakoneellista venettä en edes katso!
        Nuo koneet ovat kyllä hieman alitehoiset?!ja
        sehän noissa sitten on kun tuokin vene on -89 ja
        koneita ei ole vaihdettu missään vaiheessa että
        ne voivat posahtaa minä hetkenä hyvänsä.

        milloin ne koneet poksahtaa!!! esim. volvon 200hv
        sisaperädieselin peruskorjaus väli on 6000h!!!
        jos venellä on ajettu noin 500h mitä jotku pitää
        jo loppuun ajettuna niin eihän niitä mottoreita
        ole ajettu ko vasta sisään!!!


    • sr

      onko koneet lämmönvaihtimella vai suoralla
      merivesijäähdytyksellä? lämmönvaihdin
      jäähdytyksestä on vielä 2versiota.pelkästään
      lohkossa glykolit ja sellainen jossa myös
      pakosarjassa glykolit.pakosarjan ns.riser, eli
      pakomutka on aina merivesijäähdytteinen.
      merivesikone en ikä on 10-15 vuotta, tunneilla ei
      väliä.läm.vaih.´kone kestää ajotavasta ja
      huolloista riippuen 1000-1500 tuntia.
      sitten toinen juttu,vetolaite vai akseliveto.
      akseliv. kuluttaa /MPK 40% enemmän polttoainetta,
      toisinsanoen nopeus pienempi.:kestävyys parempi,
      kuin vetol.
      Vetolaitteista,Bravo selvästi vahvempi mutta jos
      vm. on 89 niin SR ei käyttänyt Bravoa. Alpha
      kestää nätisti ajettuna pikkulohkoa, vaan ei
      isolohkoa tässä veneessä.

      • Sea Ray

        Juu siis diesel kone ja leveys on 3.35 pituus
        9.55 mutta eihän noista pituuksista koskaan tiedä
        että mistä mihin ne on mitattu...
        Mutta mielsetäni hieman alitehoiset koneet 2x180
        hp...eikö 200 hp olisi sopivampi?Vauhtia ei tule
        27 solmua enempää.


      • 717
        Sea Ray kirjoitti:

        Juu siis diesel kone ja leveys on 3.35 pituus
        9.55 mutta eihän noista pituuksista koskaan tiedä
        että mistä mihin ne on mitattu...
        Mutta mielsetäni hieman alitehoiset koneet 2x180
        hp...eikö 200 hp olisi sopivampi?Vauhtia ei tule
        27 solmua enempää.

        Mercruiserit dieselit oli tuohon aikaan aina
        Bravo II vetolaitteella. 80-luvulla Vene-lehdessä
        oli kaksi Marinon 8000 vastakkain, toisessa oli
        180 hv Mercruiser Barvo II ja toisessa 200 hp
        Volvo DP. Suorituskyvyssä oli pieni ero Volvon
        hyväksi. Johtuiko ero DP:stä vai suuremmasta
        tehosta, vaikea sanoa...

        Aika oudolta tuntuu, jos vene ei kulje 27s
        kovempaa 2X180hv teholla, kun tuo 2x200hv kulkee
        35s, ottiko koneet täydet kierrokset vai
        mentiinkö ylikierroksille? Tosin BravoII:n vastus
        on suurempi kuin pienen ja siron Volvon
        vetolaitteen, ja kun niitä on vedessä vielä
        kaksinkappalein. Toisaalta 27 solmun huiput on
        kyllä aivan riittävät normaalikäytössä, ainakin
        minulle riittäisivät. Merkittävämpää on, kuinka
        'kevyesti' vene kulkee 22-24s matkanopeutta.

        Omassa veneessä oli aiemmin 150 hv Mercruiser
        diesel (vm89) ja BravoII. Moottorista alkoi
        vanhemmiten tehot kadota ja syitä oli pari.
        Välijäähdyttimeen alkaa kasvaa kattilakiveä,
        jolloin sen teho heikkenee. Toisekseen imusarjan
        tiivisteet hapertuivat ja osa turbon puhaltamasta
        ilmasta karkasi harakoille. Mutta ei se kyllä
        virkistyksen jälkeenkään mikään raketti ollut.
        Huiput jäi noin 24 solmun tasolle.

        Mercruiserin vanhemman polven dieselien ongelma
        tai ominaisuus on, että niistä puuttuu
        hukkaportti. Aivan varma en ole, puuttuiko se
        tuosta 180 heppaisesta, ainakin 150 heppaisessa
        sitä ei ollut. Eli potkuri/välitys piti valita
        paljolti pahimman mukaan (raskas kuorman ja
        lämmin keli) liukuunlähdön perusteella.
        Liukunopeuksilla olisi ollut sitten varaa
        jyrkempäänkin potkuriin, eli kone painui kahva
        pohjassa aina ylikierroksille. Uudemmat dieselit
        jopa ahtavat alkuvaiheessa hieman ylipaineella,
        jolloin liukuunnousun kanssa ei ole ongelmia.
        Volvon dieseleissä on kaiketi tuo hukkaportti
        ollut jo aikojen alusta.

        Vetolaite (BravoII) on itsessään erittäin
        jämäkkää tekoa, mutta pari asiaa kannataa
        tarkistaa. Trimminosoitin tuli elinkaarensa
        päähän. Toinen tärkeä juttu on ristinivelen
        säännollinen rasvaus, samoin akselin rihalauksen
        rasvaaminen. Toimenpiteenä nuo vaativat
        vetolaiteen irroittamista, joka on aika hikinen
        homma, painoa tuolla murikalla kun on
        melkoisesti. Eli jää helposti tekemättä.

        Aiemmin BravoII:ssa oli lisävarusteena
        öljypinnantarkistussäiliö, nyttemmin se on vakio.
        Erittäin tarkeä varuste, sillä perään saattaa
        jäädä ilmataskuja öljynvaihdon yhteydessä, mikä
        aiheuttaa sitten isomman vahingon yläosan
        käydessä kuivana. Valmistajan alunperin
        tarkoittamasta paikasta eli vetolaiteen yläosasta
        tuota tärkeää tarkistusta ei voi tehdä, koska
        paikallaan ollessa se on veden alla heti, kun
        ukko on uimatasolla työtä tekemässä.

        Veneestä sen verran, että käsittääkseni tuo vanha
        300:n on erittäin hyvä ja tuhti vene. Painoa
        veneessä on englatilaisittain ja aivan toisella
        tavalla kuin esim vastaavan kokoisissa
        suomalaisissa veneissä. Materiaalissa ei siis ole
        säästetty eli kyllä pitäisi olla tasaista ja
        hiljaista kulkua huonommassikn kelissä, tietysti
        polttoaineenkulutuksen kustannuksella. Ei
        tuollaisen 2000 lisäkilon raahaminen ole halpaa
        tänä päivänä ole edes löpöllä....


      • Sea Ray
        717 kirjoitti:

        Mercruiserit dieselit oli tuohon aikaan aina
        Bravo II vetolaitteella. 80-luvulla Vene-lehdessä
        oli kaksi Marinon 8000 vastakkain, toisessa oli
        180 hv Mercruiser Barvo II ja toisessa 200 hp
        Volvo DP. Suorituskyvyssä oli pieni ero Volvon
        hyväksi. Johtuiko ero DP:stä vai suuremmasta
        tehosta, vaikea sanoa...

        Aika oudolta tuntuu, jos vene ei kulje 27s
        kovempaa 2X180hv teholla, kun tuo 2x200hv kulkee
        35s, ottiko koneet täydet kierrokset vai
        mentiinkö ylikierroksille? Tosin BravoII:n vastus
        on suurempi kuin pienen ja siron Volvon
        vetolaitteen, ja kun niitä on vedessä vielä
        kaksinkappalein. Toisaalta 27 solmun huiput on
        kyllä aivan riittävät normaalikäytössä, ainakin
        minulle riittäisivät. Merkittävämpää on, kuinka
        'kevyesti' vene kulkee 22-24s matkanopeutta.

        Omassa veneessä oli aiemmin 150 hv Mercruiser
        diesel (vm89) ja BravoII. Moottorista alkoi
        vanhemmiten tehot kadota ja syitä oli pari.
        Välijäähdyttimeen alkaa kasvaa kattilakiveä,
        jolloin sen teho heikkenee. Toisekseen imusarjan
        tiivisteet hapertuivat ja osa turbon puhaltamasta
        ilmasta karkasi harakoille. Mutta ei se kyllä
        virkistyksen jälkeenkään mikään raketti ollut.
        Huiput jäi noin 24 solmun tasolle.

        Mercruiserin vanhemman polven dieselien ongelma
        tai ominaisuus on, että niistä puuttuu
        hukkaportti. Aivan varma en ole, puuttuiko se
        tuosta 180 heppaisesta, ainakin 150 heppaisessa
        sitä ei ollut. Eli potkuri/välitys piti valita
        paljolti pahimman mukaan (raskas kuorman ja
        lämmin keli) liukuunlähdön perusteella.
        Liukunopeuksilla olisi ollut sitten varaa
        jyrkempäänkin potkuriin, eli kone painui kahva
        pohjassa aina ylikierroksille. Uudemmat dieselit
        jopa ahtavat alkuvaiheessa hieman ylipaineella,
        jolloin liukuunnousun kanssa ei ole ongelmia.
        Volvon dieseleissä on kaiketi tuo hukkaportti
        ollut jo aikojen alusta.

        Vetolaite (BravoII) on itsessään erittäin
        jämäkkää tekoa, mutta pari asiaa kannataa
        tarkistaa. Trimminosoitin tuli elinkaarensa
        päähän. Toinen tärkeä juttu on ristinivelen
        säännollinen rasvaus, samoin akselin rihalauksen
        rasvaaminen. Toimenpiteenä nuo vaativat
        vetolaiteen irroittamista, joka on aika hikinen
        homma, painoa tuolla murikalla kun on
        melkoisesti. Eli jää helposti tekemättä.

        Aiemmin BravoII:ssa oli lisävarusteena
        öljypinnantarkistussäiliö, nyttemmin se on vakio.
        Erittäin tarkeä varuste, sillä perään saattaa
        jäädä ilmataskuja öljynvaihdon yhteydessä, mikä
        aiheuttaa sitten isomman vahingon yläosan
        käydessä kuivana. Valmistajan alunperin
        tarkoittamasta paikasta eli vetolaiteen yläosasta
        tuota tärkeää tarkistusta ei voi tehdä, koska
        paikallaan ollessa se on veden alla heti, kun
        ukko on uimatasolla työtä tekemässä.

        Veneestä sen verran, että käsittääkseni tuo vanha
        300:n on erittäin hyvä ja tuhti vene. Painoa
        veneessä on englatilaisittain ja aivan toisella
        tavalla kuin esim vastaavan kokoisissa
        suomalaisissa veneissä. Materiaalissa ei siis ole
        säästetty eli kyllä pitäisi olla tasaista ja
        hiljaista kulkua huonommassikn kelissä, tietysti
        polttoaineenkulutuksen kustannuksella. Ei
        tuollaisen 2000 lisäkilon raahaminen ole halpaa
        tänä päivänä ole edes löpöllä....

        Veneen max. nopeudeksi ilmoitetaan 27 kn, en
        tiedä että onko tämä sitten lähes tyhjillä
        tankeilla ja muutenkin pienellä lastilla ja
        käyvätkö koneet ylikierroksilla. Tämä vauhti
        kyllä riittää mutta mikä lienee sitten
        matkavauhti...Painoa todella on 5000 kg mutta
        uutta venettä etsiessäni etsinkin lisää
        merikelpoisuutta verrattuna vanhaan veneeseeni ja
        painolla ja muutenkin koolla sitä saa...


    • Sea Ray

      Niin siis mitä eroa on Sea Ray 300 DA ja Sea Ray
      300 Sundancer?Miten siinä DA:n takakannella on
      sohvaa/penkkiä...?

      • sr

        sama vene,DA on tyyppimerkinnän lyhenne.


    • Esau

      Minulla on kahdella volvolla varustettu 300.nen.
      A5 potkureilla huippunopeus 35 solmua A6 silla
      vähän enemmän,matkavauhtia voi ajaa 18-30
      solmua.Kuormaa on joskus ollut 10
      aikuista varusteet ja tankit täynnä eikä liukuun
      nousussa ole vaikeuksia mutta savua on n,2500
      kierroksen paikkeilla runsaasti ilmassa, liukuun
      päästyä savutus loppuu,kylmänä volvot savuttavat
      myös aika ikävästi.
      Vene on paikallaan hieman peräpainoinen koneiden
      painosta johtuen.Sivutuulessa rantautuminen
      hankalaa keulan "leijaamisen" vuoksi,muuten hyvä
      ja helppo ajettava kovassakin kelissä.Korjattavaa
      veneessä on ollut hyvin vähän.

    • Sea Ray

      Paljonko tarjoaisitte tuosta veneestä...hp siinä 380.000 MK

    • Sea Rayder

      Tarjoaisin 12000 euroa.

      • 35ke

        Taitaa olla taas se sama vene myynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      50
      1593
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      28
      1128
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      89
      1084
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      986
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      190
      932
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      107
      884
    8. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      861
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      809
    Aihe