miten elää satavuotiaaksi?

LeilaN44

Niin että terveenäkin vielä pysyisi.

Ja jos pysyisi, niin mikä ettei.

Näitä miettelen kun sain lahjakdi todella mielenkiintoisen kirjan, jonka nimi on Terveenä 100-vuotiaaksi. Kirjoittajaksi on merkitty Jani Kaaro. Eipä siinä suoraan kerrota, miten satavuotiaaksi voi elää, mutta on kyllä kiinnostavaa lukea, mitä kaikkea ihmisessä tapahtuu, kun vanhenee. TIedekirjasta on siis kysymys, Enkä kyllä tiennyt tosiaan, että vanhentuminen on tietellinen mysteeri. Eivät osaa viisaatkaan sanoa, miksi ihmisen täytyy vanheta.

Näissä mietteissä. Mielelläni kuulisin muiltakin.

86

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

      tuli taannoin ohjelma tutkimuksesta, jossa oli tutkittu suomalaisia 100-vuotiaita.

      Kaikkia yhdistävä tekijä oli, ettei kukaan ollut ylipainoinen.

      • laihavanhuus

        no sehän on selvää, ettei ruoka maita ja saattaa sulaakkin huonosti. Energiaa ei kulu samalla tavalla kun nuorempana. Tutkimustuloksessa ei ollut sinänsä mitään uutuutta.
        Eikös sitä kutistuta ja kevennytä iän karttuessa. Syödään luumuja ja leseitä, että vatsa toimis. Ja jos joutuu sairaalan vuodeosastolla makaan, niin on kyllä kaloriköyhää sapuskaa.Tietenkin terveellistä.


      • .a.a.a.a
        laihavanhuus kirjoitti:

        no sehän on selvää, ettei ruoka maita ja saattaa sulaakkin huonosti. Energiaa ei kulu samalla tavalla kun nuorempana. Tutkimustuloksessa ei ollut sinänsä mitään uutuutta.
        Eikös sitä kutistuta ja kevennytä iän karttuessa. Syödään luumuja ja leseitä, että vatsa toimis. Ja jos joutuu sairaalan vuodeosastolla makaan, niin on kyllä kaloriköyhää sapuskaa.Tietenkin terveellistä.

        ollut ainoatakaan potilasta, vaan omissa kodeissaan hyvinvoivia vanhuksia.

        Milloin söit viimeksi sairaalan ruokaa. Minä söin kesällä 4 kuukautta, eikä ollut valittamista. Ei sairaalassa ole tarkoitus ketään lihottaa.


      • laihavanhuus
        .a.a.a.a kirjoitti:

        ollut ainoatakaan potilasta, vaan omissa kodeissaan hyvinvoivia vanhuksia.

        Milloin söit viimeksi sairaalan ruokaa. Minä söin kesällä 4 kuukautta, eikä ollut valittamista. Ei sairaalassa ole tarkoitus ketään lihottaa.

        joutuu sairaalaan. Enkä väittänyt sairaalaruokaa huonoksi. Oma äitini asui kotonaan ja ihmettelin usein miten hän niin pienellä syömisellä yleensäkin pysyi hengissä. Eikä todellakaan ollut ylipainoinen, hän ei jaksanut syödä samaan malliin kuin nuorempana ja vatsan toimintaa piti vilkastuttaa just näillä leseillä ja luumuilla.
        Olen huomannut itsestänikin, että vähemmällä syömisellä pärjää, ei enää makeeta mahan täydeltä. Vaikka liikkuisi ja tekisi kaloria kuluttavaa hommaa, niin silti sitä ruokaa ei syö kulutusta vastaavaa määrää.
        No niin, päivänjatkoa:))), täällä on aika lumista.


      • 66v
        laihavanhuus kirjoitti:

        no sehän on selvää, ettei ruoka maita ja saattaa sulaakkin huonosti. Energiaa ei kulu samalla tavalla kun nuorempana. Tutkimustuloksessa ei ollut sinänsä mitään uutuutta.
        Eikös sitä kutistuta ja kevennytä iän karttuessa. Syödään luumuja ja leseitä, että vatsa toimis. Ja jos joutuu sairaalan vuodeosastolla makaan, niin on kyllä kaloriköyhää sapuskaa.Tietenkin terveellistä.

        Hyvinkin kukkeassa kunnossa ollut on 100v taatusti kurttuinen ja kutistunut paljon alkuperäisestä koostaan. Olen nähnyt, lihavaa 100v ei pysty olemaan vaikka söisi kuinka paljon.


      • Anonyymi
        66v kirjoitti:

        Hyvinkin kukkeassa kunnossa ollut on 100v taatusti kurttuinen ja kutistunut paljon alkuperäisestä koostaan. Olen nähnyt, lihavaa 100v ei pysty olemaan vaikka söisi kuinka paljon.

        88 vuotiaana pitää viimeistään ihminen teloittaa jos on siihen asti jotenkin ponnistellut. Tämä ratkaisu on hyvä ihmiselle itselleen ja ympäristölle. Kasvanut kvantiteetti takaa terveys henkilökunnalle ihan tarpeeksi hommia, ettei heilläkään leipäpuu mene.


      • Anonyymi

        Toivo kuolevasi mahdollisimman pian.

        Kun olet toiveessasi vilpitön, joudut elämään vähintään 100 vuotta.


    • Hellantelttu===D

      arvelisin; semmoinen luonne, että Herra ei huoli ja piru ei pidä kiirettä;) sehän pitää kauan maan päällä.

    • Pirre*

      muistaa hengittää :)

      • verttimortti

        En halua edes tuollaiseen ikään . Kuoleman odottelua .


      • Pirre*
        verttimortti kirjoitti:

        En halua edes tuollaiseen ikään . Kuoleman odottelua .

        odottelemaan, tuleehan se aikanaan ihan odottelemattakin..


    • elää satavuotiaaksi, eiköhän tämä homma tule nähdyksi jo paljon aikaisemmin.

      • z<<z

        Todellakin miksi?
        Mitä vanhemmaksi tulen, sen enemmän kuolema tuntuu ystävält ja armahtajalta.
        Sukumme on pitkäikäistä, on yli satavuotiata.
        Äitini 88v on kuin nuoret tytöt kun pääsi leskeksi, on uusi sulhanenkin.


      • vanhaksi
        z<<z kirjoitti:

        Todellakin miksi?
        Mitä vanhemmaksi tulen, sen enemmän kuolema tuntuu ystävält ja armahtajalta.
        Sukumme on pitkäikäistä, on yli satavuotiata.
        Äitini 88v on kuin nuoret tytöt kun pääsi leskeksi, on uusi sulhanenkin.

        =nko sulhanen miten iäkäs?

        100 Vuotiaaksi olisi mukava elää jos terveyttä ja muisti pelaisi. Ennättäisi vielä pitää monta poikaystävää ja sehän on mukavaa kuin mikä!


      • Pirre*

        , tavoitteet täytyy olla AINA korkealla :)


      • z<<z
        vanhaksi kirjoitti:

        =nko sulhanen miten iäkäs?

        100 Vuotiaaksi olisi mukava elää jos terveyttä ja muisti pelaisi. Ennättäisi vielä pitää monta poikaystävää ja sehän on mukavaa kuin mikä!

        10 vuotta nuorempi, mumma valittaa että on liian vanha, sairastelee ym..


      • Pirre* kirjoitti:

        , tavoitteet täytyy olla AINA korkealla :)

        mie haluan kuolla nuorena ja nättinä, jää mukavampi muisto. :))


      • ........
        Anceli kirjoitti:

        mie haluan kuolla nuorena ja nättinä, jää mukavampi muisto. :))

        kuolo kolkuttaa, lähes jokainen anelee lisäaikaa, todellisuudessa.


      • ........ kirjoitti:

        kuolo kolkuttaa, lähes jokainen anelee lisäaikaa, todellisuudessa.

        olen vanhainkodissa työskennellessäni sen huomioinut. Toivotaan kuoleman korjaavan, mutta auta armias jos kuumetta on 38 astetta tai tulee muuta vaivaa, läkäri pitäisi saada paikalle vaikka keskellä yötä.

        Itse olen kantani läheisillekin kertonut eikä se siitä muutu, olen valmis kuolemaan vaikka tänään.


      • Pirre*
        Anceli kirjoitti:

        mie haluan kuolla nuorena ja nättinä, jää mukavampi muisto. :))

        kauniinpi ruumis..hui kun tuntui pahalle sanoa tuo, oisiko bodi nätimpi ilmaus :)


      • Pirre* kirjoitti:

        kauniinpi ruumis..hui kun tuntui pahalle sanoa tuo, oisiko bodi nätimpi ilmaus :)

        on oikein hyvä ilmaus ;))
        Ennen vanhaanhan kuolleita katseltiin vielä hautausmaallakin arkunkansi otettiin pois ja valokuvia napsittiin.
        Äidinisän hautajaisista on semmonen valokuva, olen ehkä 2-3 vuotias ja tuijotan siinä ukin ruumista.


      • Pirre*
        Anceli kirjoitti:

        on oikein hyvä ilmaus ;))
        Ennen vanhaanhan kuolleita katseltiin vielä hautausmaallakin arkunkansi otettiin pois ja valokuvia napsittiin.
        Äidinisän hautajaisista on semmonen valokuva, olen ehkä 2-3 vuotias ja tuijotan siinä ukin ruumista.

        kuvia oli meidänkin kotona, esim. äidin pikkusiskosta arkussa, monesti lapsena kateltiin sitä..


    • loppu suora menossa

      Empä tahtois elää satavuotiiaaksi, nytkin jokapaikasta kolottaa, elämä muuttunu raskaaksi, toivoisin äkkikuolemaa ettei tarvis kitua kipeenä vuosia.

    • Tase pappa

      Tunsin naisen, joka eli 100 vuotiaaksi. Hän oli tosi rautainen eukko. Oli pikkutilan emäntänä häärännyt koko elämänsä ajan. Luonne oli aivan uskomattoman ihana, toiset huomioon ottava. Nyt Hän on jo edesmennyt. " Miten elää sata vuotiaaksi"?
      Itse aion vastata kysymykseesi satavuotis - tanssiaisissani. Tulethan Juhlaan mukaan. Lupaan tarjota komen päivällisen Sinulle. Tervetuloa.

      • iloista mieltä lisää

        Hän (ei akka, vaan emäntä) eli yli 100-vuotiaaksi ja mieskin 90:piseksi. Heillä oli iso maatila, siis itsenäisiä yrittäjiä.

        Emännän "kuolemattomia" lausahduksia muistelen vieläkin. Kysyessäni kerran hänen lapsistaan, eikö he ehdi auttamaan, hän vastasi. "Ei veikkonen, nehän ovat jo eläkkeellä ja niin raihnaisia". Ainakin yksi pojista oli lääkäri.

        Sitäpaitsi hän oli kova kävelemään ympäri tiluksiaan tarkastelemassa, oliko joku kaadellut luvatta puita hänen mailtaan. Mieheni ihmetellessä tätä, hän oli vastannut, että;"en minä jouda kuolemaan, kun pitää vahtia näitä metsiä". Silloin heillä ei ollut enää karjaa ja mieskin oli kuollut. Emäntä lähenteli jo silloin sitä 100-vuotta.


        Kaikki tämä aina "silmänpilkettä" ja naurua puheessaan, siis huumoria.


      • 1943
        iloista mieltä lisää kirjoitti:

        Hän (ei akka, vaan emäntä) eli yli 100-vuotiaaksi ja mieskin 90:piseksi. Heillä oli iso maatila, siis itsenäisiä yrittäjiä.

        Emännän "kuolemattomia" lausahduksia muistelen vieläkin. Kysyessäni kerran hänen lapsistaan, eikö he ehdi auttamaan, hän vastasi. "Ei veikkonen, nehän ovat jo eläkkeellä ja niin raihnaisia". Ainakin yksi pojista oli lääkäri.

        Sitäpaitsi hän oli kova kävelemään ympäri tiluksiaan tarkastelemassa, oliko joku kaadellut luvatta puita hänen mailtaan. Mieheni ihmetellessä tätä, hän oli vastannut, että;"en minä jouda kuolemaan, kun pitää vahtia näitä metsiä". Silloin heillä ei ollut enää karjaa ja mieskin oli kuollut. Emäntä lähenteli jo silloin sitä 100-vuotta.


        Kaikki tämä aina "silmänpilkettä" ja naurua puheessaan, siis huumoria.

        eli 93-vuotiaaksi melko pirteänä. Kun äitini kävi häntä tapaamassa lähdettiin yhdessä sukuloimaan kävellen. "Jaksatko sinä" kyseli mummo tyttäreltään kävelyn lomassa. Tämä mummoni suri sitä, ettei ollut samanikäisiä juttukavereita enää, kun asui poikansa taloudessa. Äitini kuoli 75-vuotiaana, joten ei ollut äitinsä geenejä perinyt.


    • Milläs avuilla

      kloppi kertoisi miten elää 100 vuotiaaksi ?

      Äitini on pian 93 v mutta täysin autettava, asuu kyllä kotona, eli yksi lapsista haluaa olla omaishoitaja.

      Siis mitä tuollainen elämä sitten on, kunhan kysyn ?

      Joskus muistan että tuollaista tutkimusta tekivät niin sanotut ammattilaisetkin. Ja päällimmäinen muisto siitä on et ihmettelivät miksi ihminen voi elää yli 35 vuotiaaksi, tai jopa ysikymppiseksi. Joten se jäi myös koulutetuille mysteeriksi, vaikka siihenkin tutkimukseen tuhlasivat paljon rahaa ja hyvää työaikaa tai ryyppyaikaa.

    • viivatiina

      on suuri merkitys ihmisen terveyteen ja hyvään oloon itse oon huomannu ainakin että monet iän tuomat krempat nivelkivut ja lihaskivut pysyy aisoissa oikeanlaisella ravinnolla kaikille ei sovi kaikki sosiaalinen elämä vaikuttaa myös tosi paljon paljonhan on ihmisiä jotka sanoo ettei viitsi ei jaksa ei kerkiä oon aina ihmetelly mikä kiire siellä kotona on mutta ehkä se on siitä viitsimisestä kiinni positiivinen elämänasenne auttaa vaikka olis sairauksiakin niin niiden kanssa on helpompi elää kun ei jää kotiin murehtiin tietysti liikunta mutta onhan ihmisiä jotka eivät pysty kunnolla liikkumaan mutta jokainen kykynsä mukaan vaikka kainalosauvoilla ja pyörätuolilla ihmisten ilmoille.

      • beessi

        Miksi pitäisi lähteä johonkin, jos ei viitsi? Tuskinpa ihmisen elämänlaatu kohenee tunteesta, että tästä on lähdettävä, oikea elämä ja onni ja terveys on tuolla jossain.
        Nyt kun tuota kaunista lumisadetta ja valkoista maata viihtyisän ja rauhallisen kotini ikkunasta katselen, niin hyvältä tuntuu elämä. Ulos jos menisin, niin tuo kaunis lumisade tarkoittaisikin märkiä kenkiä.
        En mitenkään voi uskoa, että satavuotiaaksi elämistä edistäisi se, että tuonne lähtisi kainalosauvojen kanssa viipottamaan tai pyörätuolin kanssa tuppuroimaan. Päinvastoin voisi käydä. Itse pyytäisin jonkun käymään - jos nyt tarvitsisi edes pyytää.


      • viivatiina
        beessi kirjoitti:

        Miksi pitäisi lähteä johonkin, jos ei viitsi? Tuskinpa ihmisen elämänlaatu kohenee tunteesta, että tästä on lähdettävä, oikea elämä ja onni ja terveys on tuolla jossain.
        Nyt kun tuota kaunista lumisadetta ja valkoista maata viihtyisän ja rauhallisen kotini ikkunasta katselen, niin hyvältä tuntuu elämä. Ulos jos menisin, niin tuo kaunis lumisade tarkoittaisikin märkiä kenkiä.
        En mitenkään voi uskoa, että satavuotiaaksi elämistä edistäisi se, että tuonne lähtisi kainalosauvojen kanssa viipottamaan tai pyörätuolin kanssa tuppuroimaan. Päinvastoin voisi käydä. Itse pyytäisin jonkun käymään - jos nyt tarvitsisi edes pyytää.

        no en mää nyt ihan sitä tarkottanu että just nyt vaan sitä ettei niitten sauvojen kanssa kokonaan sisälle jäädä eikä sen tuolin tekeehän se raitis ilmankin hyvää ja nää kaks edellämainitsemaani on aika hyvä syy irtautua siitä ulkomaailmasta vaikka ei tarttis ja takaan ja alleviivaan että elämänlaatu paranee jos saa itsensä liikkeelle ulkomaailmaan ja omasta mielestään mielekkäisiin vaikka kissanristiäisiin näitähän löytyy joka lähtöön mutta mää lähden nyt töihin oon meinannu meinaan tehdä vielä ainakin kakskytviis vuotta jos elonpäiviä riittää aika näyttää vielä tuntuu hyvältä rattoisaa lumista päivää sulle.


      • kuolen terveenä ....

        Terveet elämän tavat ja oikea ravinto sekä sopiva ruumiillinen liinkunta raikkaassa ilmassa antaa terveen pitkän elämän.
        Itse en tahdo elää missääntapauksessa ysikymppiseksikään, terveenä tahdon kuolla juuri silloin kun sen itse katson sopivaksi ajankohdaksi, en vaan tiedä konstista kuinka se olis mahdollista.
        Toivoisin saavani ohjeet lääkäriltä hyvään poislähtöön.
        En katso mielekkääksi pitkää elämää, vierailen usein vnhainkodissa , näky on lohduton, vanhukset omissa maailmoissaan "ynisevät " kukanenkin omalla tyylillään jotkut huutavat, järkevää sanaa ei kuule, en katso sen kaltaista elämää elämisen arvoiseski OMALLA kohdallani, tahdon pois silloin kun sen vielä itse ymmärtää, en tahdo laitokseen ihmisten pyöriteltäväksi, toivon hartaasti poispääsyä terveeltä jaloilta.


      • Anonyymi
        kuolen terveenä .... kirjoitti:

        Terveet elämän tavat ja oikea ravinto sekä sopiva ruumiillinen liinkunta raikkaassa ilmassa antaa terveen pitkän elämän.
        Itse en tahdo elää missääntapauksessa ysikymppiseksikään, terveenä tahdon kuolla juuri silloin kun sen itse katson sopivaksi ajankohdaksi, en vaan tiedä konstista kuinka se olis mahdollista.
        Toivoisin saavani ohjeet lääkäriltä hyvään poislähtöön.
        En katso mielekkääksi pitkää elämää, vierailen usein vnhainkodissa , näky on lohduton, vanhukset omissa maailmoissaan "ynisevät " kukanenkin omalla tyylillään jotkut huutavat, järkevää sanaa ei kuule, en katso sen kaltaista elämää elämisen arvoiseski OMALLA kohdallani, tahdon pois silloin kun sen vielä itse ymmärtää, en tahdo laitokseen ihmisten pyöriteltäväksi, toivon hartaasti poispääsyä terveeltä jaloilta.

        Iltasin käy ottamassa pubissa 3 nelosta, voi elää 90 vuotta, mikä onkin sopiva kuolinikä.


    • Metsuri,Kajaanista

      Omega 3
      Tunnin sauvakävely joka päivä
      Pussukat tyhjiksi 3x viikossa
      Kalaa ja kanaa,ei muuta lihaa
      1 iso omena joka päivä


      Näitä neuvoja olen noudattanut ikää nyt 50 vuotta

      • non-rec

        Toiset viisikymmentä kun jatkat tuohon malliin niin voitto on plakkarissa. Muista pysyä linjoilla että me muut voidaan oikein olan takaa kadehtia. Ja 50 vuoden päästä: me kaikki sinne asti päässeet onnitellaan oikein kuorossa, eikös vaan ?! Ai niin - me palstalaisethan taidetaan sitten jo olla... hmmm... 110 ja risat. Vai menikö mun matikkapää taas solmuun? Mutta eihän se tahtia haittaa ;-D


      • Miäolenmiä

        Lisää vielä rasvaton maitorahka ananaspaloilla ja D.vitamiini.
        Kaverini täyttää 27.päivä marraskuuta 65 ja on kuin nuori
        poika. Onpa jopa löytänyt "lelun" itselleen,josta ei kuulemma
        kovin helposti luovu.


      • vasta 62
        Miäolenmiä kirjoitti:

        Lisää vielä rasvaton maitorahka ananaspaloilla ja D.vitamiini.
        Kaverini täyttää 27.päivä marraskuuta 65 ja on kuin nuori
        poika. Onpa jopa löytänyt "lelun" itselleen,josta ei kuulemma
        kovin helposti luovu.

        sataan vuoteen. Perimästä se on eniten kiinni, eikä siinä ananaspaloja tarvita. Ukkini sisarukset ovat kaikki eläneet 95-100- vuotiaiksi. Mummoni eli vain 94- vuotiaaksi. Kaikki ovat eläneet jossakin vaiheessa myös pettuleivän turvin, eikä vähäinen maitotilkkakaan tainnut rahkaksi keritä. Kauhulla odotan, jos itsekin vielä täytyy noin kauan täällä tallustaa!


    • .aölö,moetyunsia

      on, että valitseee etukäteen hyvät suvut, siis geeneiltään, joihin syntyy.

      Hoitamalla itseään normaalisti, eikä päästämään vaikkapa lihomaan valtavasti, voi hieman terveyteensä vaikuttaa, mutta vain hieman.
      Geeneissä ovat sairautemme ja terveytemme.

    • elämä on ja vie

      Hervonen on tutkinut vuosia iäkkäiden saloja, millä eläneet pitkään ikään ja siitä ollut telkussakin joskus. Muistan, että kaikkia pitkän iän ihmisiä yhdisti kova työnteko ja elämisen niukkuus. Eivät ole eläneet yltäkylläistä ja mässäilevää elämää, mutta tehneet työtä kun olivat työikäisiä ja vielä vanhuudessakin pitäneet kuntoa yllä aktiivisesti.

      Kun käy vanhainkodeissa niin huomioi, että pääosa asukkaista on naisia ja hekin pääosin laihoja ja luisevia.
      Varmaankin liiallinen syöminen voi viedä terveyden. Mieluummin hieman laiha kuin lihava.

      Tässä syksyllä satuin vahingossa katsomaan suomi express-ohjelmaa, jossa annettiin kunniakirja 97- vuotiaalle naiselle, joka oli toiminut sieniasioissa ansiokkaasti- varmaan ko yhdistyksessä, ei jäänyt tarkemmin mieleen.

      Kiinnitin huomioni ko naiseen - ihaillen. Siis ikää jo 97v ja ihminen puhuu kuin meikäläinen 60 , ei vapisevaa ääntä, järki ja äly pelasi kuin työ-iässä olevalla? Ja koska asumme samalla paikkakunnalla, satuin hiljattain näkemään ko henkilön ja tunnistin heti. Hoikka, jos ei laiha, askel oli lyhyttä mutta eteenpäin mentiin.

      Voimme paljon itse vaikuttaa terveyteemme ja siihen millaisessa kunnossa pysymme. Huolimatta perintötekijöistä. Osa dementoituu ja saa muitakin sairauksia, mutta osalla on onni elää täyspainoista elämää järjen juostessa aina viimeiseen asti. Sehän olisi ihanne, eikä pitkässä iässä olekaan tavoittelemista, jos ei pysy toimintakykyisenä.

      Kukaan halua makaamaan "vihanneksena" vuosikausiksi hoitolaitokseen?

      • Anttioksidanttimies

        Heikkilän elämänohjeisiin luotan.


    • Pitkään eläminen ei minulle ole itse tarkoitus.

      Elämisen laatu on.

      Vierastan askeettista elämää vaikka joku pystyisi osoittamaankin sen antavan lisää terveitä elinvuosia.
      Tasapainoilen askeettisten ja "rentojen" jaksojen kesken.
      Ilman kuntoilukausia ei irroittelukausistakaan pystyisi nauttimaan.
      Löysäily tapahtuu 1 - 6:n viikon jaksoissa. Väleissä hankitaan fyysistä pääomaa.

      Täysin ennustamatonta on se miten mahdollinen leskeytymiseni vaikuttaisi elintapoihini.
      Olen aina asennoitunut siten että minä vaihdan hiippakuntaa ennen vaimoani.
      Turha tuotakaan on miettiä. Hilseillään sitten jos tilanne on käsillä.

      Siis, mieluummin päivä leijonana kuin vuosi hiirenä.
      Tietenkin, asenteeni saattaa vielä muuttuakin mutta toistaiseksi!

    • eutanasia mahdollisu

      Eutanasia laki on syytä saada suomeen voimaan, jokaisella ihmisellä pitää olla oikeus itse päättää tahtooko elää sairaana vanhaksi, vai ei, jos ei tahdo hänelle tulee suoda hyvä poislähtö, jokaista ihmistä tulee kunnioittaa ja jokaisen tahtoa kuunella.

      • ,,,uuuuuuuuuuuuu

        laadittaisiin syntymättömille oikeus syntyä tai olla syntymättä.

        Ihmiset miettivät nykyisin ihan turhia asioita unohtaen elää onnellisina.

        Sairaus ja kärsimys kuuluvat elämään, sille ei voi mitään muuta, kuin olla syntymättä


      • Anonyymi

        On niin monen ammattinimikkeen palkka-ansiot sidottu vanhuksiin, ei silloin eutanasia-armahduksia laiksi tehdä, vaikka kannattajia on satojatuhansia. Pakkoelätetään jo hautaan kuuluvia, jotta elanto tulee vanhusten ympärillä hääräilemällä.


      • Anonyymi
        ,,,uuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        laadittaisiin syntymättömille oikeus syntyä tai olla syntymättä.

        Ihmiset miettivät nykyisin ihan turhia asioita unohtaen elää onnellisina.

        Sairaus ja kärsimys kuuluvat elämään, sille ei voi mitään muuta, kuin olla syntymättä

        Tai kuolla ajoissa, harvahkolla on kanttia


    • että miksi ihmisen pitää vanheta, mehä olemme osa luonnon kiertokulkua, synnymme elämme aikamme ja pikkuhiljaa koko ajan kuolemme, se alkaa jo kuulemma parikymppisenä, se ihmisen vanheneminen ja "kuolema".., voisi se olla vaikeaa luopua tästä elämästä ellei fysiikkammekin valmistelisi meitä siihen pikkuhiljaa, - raihnaana on hyvä lähteä lepäämään.

      • Olen ruma anoppi

        Miksi vanheneminen tekee niin rumaksi ?

        Hain puita liiteristä ja samalla sahapukki käveli ovesta ulos.

        Kun olis varaa, niin kaulaheltoille ja huulenympärysrypyille
        tekisin jotain. Muuten en kauneusleikkauksista piittaa.


      • 1943
        Olen ruma anoppi kirjoitti:

        Miksi vanheneminen tekee niin rumaksi ?

        Hain puita liiteristä ja samalla sahapukki käveli ovesta ulos.

        Kun olis varaa, niin kaulaheltoille ja huulenympärysrypyille
        tekisin jotain. Muuten en kauneusleikkauksista piittaa.

        peiliin niin usein, vaan anna mielikuvituksen lentää. Minä en ainakaan kiinnitä kanssaihmisissä huomiota moisiin seikkoihin, mahtavatko miehet kiinnittää?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tiedän kuinka elää terveenä sata-vuotiaaksi,,,
      mutta se vaatii lujaa itsekuria ja luottamusta täysin jumalan sanaan,,
      siis
      tässä tieto ja ohje :

      lue kymmen käskyä hyvin syvästi miettien ja niitten selitykset,
      pyri kaikinkeinoin noudattamaan niitä,

      mutta muista,
      ihminen on heikko,
      isessään ihminen ei ikinä pysty täysin niitä noudattamaan,
      MUTTA luojaa rukoillen auttamaan ja ohjaamaan sina oikealle tielle,
      ihminen selviää ja pystyy elämään jumalan luomaa polkua loppuun asti,
      enkelit on koko elämäsi suojana aina ja ikuisesti
      jos noudatat tätä ohjetta,
      saat elää terveenä pitkän elämän,,,,,,

      onko kokemusta luojan suojelusta
      jumalan sana on tosi,,,,, ainoa johon voi luottaa maailman kaikeudessa,,,

      • Anonyymi

        Keskiajalla rukoiltiin paljon enemmän kuin nyt, mutta ihmisten odotettavissa oleva elinikä oli alle 40 vuotta. Ei taida Raamatun luku ja rukous ihmistä muuten auttaa kuin korkeintaan lohduttaa.
        Maailman pitkäikäisimmät ihmiset elävät Japanissa ja harva heistä on kymmenestä käskystä kuullutkaan.

        Satavuotiaaksi elää sillä, ettei kuole sitä ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskiajalla rukoiltiin paljon enemmän kuin nyt, mutta ihmisten odotettavissa oleva elinikä oli alle 40 vuotta. Ei taida Raamatun luku ja rukous ihmistä muuten auttaa kuin korkeintaan lohduttaa.
        Maailman pitkäikäisimmät ihmiset elävät Japanissa ja harva heistä on kymmenestä käskystä kuullutkaan.

        Satavuotiaaksi elää sillä, ettei kuole sitä ennen.

        kymmen käskyä on maailman turvallisin ja varmin elämän-polku,

        jos sitä ihminen kulkee ,,, elää varmasti kauan,,,

        eikä aiheuta ympäristöönsä pahuutta ,,,,

        jatkuvasti ei tarvi lukea ja jankata raamatun sanaa,
        riittää kun sen on sisäistäny ja tajuaa totuuden,,
        sillä ranatun sana on totta,,,
        ja vain totta,,,


      • Anonyymi

        "jumalan" sanaan uskova o n heikko. Yrittäisi keksiä omia ajatuksia ja noudattaa niitä, olisi elo loogisempaa ja motivoitunutta. Ei muiden kirjoittamista saduista oikeasti mitään opi


    • Anonyymi

      alottajalle kysymys:

      kuka haluaa elää satavuotiaaksi,
      miksi joku haluaa elää satavuotiaaksi ?

      • Saa kutsua skandinavian hunksit synttäreille :D.


      • Anonyymi

        Tunnetusti ihmislaji ainoana oliona tietää kuolevansa, pelottaa han se tulevana kokemuksena


    • Anonyymi

      No jos en rampaudu tai muuten rapistu, voisin elää yli 100 vuotiaaksi ihan uteliaisuuttani ;)

      Vähän vaikka piruuttanikin......

    • Anonyymi

      80-vuotiaalla on kehon ja elinten toiminnat hiipuneet noin 30% ja lihaksista häviää 50% iän myötä. Paino laskee väistämättä.

      • Anonyymi

        Olen 80v
        olisin iki onnellinen jos paino putoaisi edes kymmenen kiloa,
        sydän jaksaisi pumapata paremmin,

        terveisin: paksu=Bertta


    • Anonyymi

      Onko tämä 10 vuoden takainen Leila44 vielä hengissä?

      • Anonyymi

        EI hääää ooooooo elossa,
        häääää on kuollu ajat sitten syöpään, hääääää nukkuu haudassaan
        tietämättä tämän-päivän koronasta yhtiäs mitään,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI hääää ooooooo elossa,
        häääää on kuollu ajat sitten syöpään, hääääää nukkuu haudassaan
        tietämättä tämän-päivän koronasta yhtiäs mitään,,,

        Sammoo mieltä
        Hää kuoli ja haudattiin
        Eikä noussut kolmantena päivänä ylös haudasta
        Omaiset taisivat polttaakin hänet
        Tuhkana turhien torilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sammoo mieltä
        Hää kuoli ja haudattiin
        Eikä noussut kolmantena päivänä ylös haudasta
        Omaiset taisivat polttaakin hänet
        Tuhkana turhien torilla

        Onko perikunta jo ryypännyt Rahat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sammoo mieltä
        Hää kuoli ja haudattiin
        Eikä noussut kolmantena päivänä ylös haudasta
        Omaiset taisivat polttaakin hänet
        Tuhkana turhien torilla

        Siunattu immeinen, kun ei joudu koronapropagandaa kokeen eikä katteleen!


    • Anonyymi

      Syö ravitsevaa ruokaa. Nuku hyvin ja paljon. Liiku säännöllisesti. Ajattele positiivisesti. - Nm. Tällä tavalla

    • Anonyymi

      Jos siihen asti elää 80 vuoden iässä 30% elimien toiminnan tehosta on hävinnyt ja soluja kuolee.
      Ei vanheneminen ole kummoinenkaan mysteerio.
      Joka toinen seitsemänkymppinen ei ehdi täyttää 80 vuotta.
      Ei kannata "suunnitella" 100-vuotiaaksi elämistä.
      Elimistömme ei ole täydellinen, kaikki vaikuttaa kaikkeen, kun yksi paikka pettää,
      se voi olla menoa.
      Elä hetkessä ja nauti hetkestä.

    • Anonyymi

      Lukeminen kannattaa aina !

      • Anonyymi

        Lukeminen kehittää ajattelua !


    • Anonyymi

      Vanha alotus,
      MUTTA,, komentoin silti,,,



      Jokunen päivä sitten kuulin,
      on kesitty TAI kesiminen on kokoajan käynnissä laporatorioissa,
      jokin solu tai mikä se sitten onkaan jonka avulla ihminen ei enään vanhenekkaa, vaan solu kehittää kokoajan uutta ja ihminen pysyy nuorena ikuisesti, heh,,, kauhistus,
      jos 1000 vuotta pitäisi elää täällä maanpäällä,,


      eipä kiinosta,
      tai sitten ehkä kiinostaisi, JOS todellakin pysyisi kokoajan terveena ja täysin toimintakykyisena, pirteenä, pää täynnä uusia suunitelmia,
      ja mahdollisuus myös niitten toteuttamiseen,
      ehkä 1000 vuottakin olisi kiva nähdä,,, heh,

      • Anonyymi

        Kiinnostava ajatus elää 1000 vuotta, mutta uupuisiko.....?
        Alkaisiko kysellä eikö täältä pääse koskaan pois ?


      • Anonyymi

        Solujen telomeerit höylääntyvät kaiken aikaa. Sit, kun telomeereissä ei ole höylääntymistä, on vanha ja valmis tapettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostava ajatus elää 1000 vuotta, mutta uupuisiko.....?
        Alkaisiko kysellä eikö täältä pääse koskaan pois ?

        jooo ei pääsis koskaan pois
        koska solut uusiutuu kokoajan ihminen pysyy ikuisesti nuorena,
        kauheeeeee ajatus, aivan hirveetä olisi elää ikuisesti,


    • Anonyymi

      Kaikki vanhat aloitukset pitäs poistaa.

      • Anonyymi

        Tai sitten kilpailla, kuka löytää kaikkein vanhimman aloituksen😂


      • Anonyymi

        Samaa mieltä olen. Minua ei kiinosta pätkääkään aloitukset, joita 70 ovat aikoinaan aloittaneet, varsinkaan heidän kommenttinsa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä on siis 10 kertaa Suomen budjetti


    • Anonyymi

      Suomen budjettia hoitaa vantaalainen koulupudokas vasliitosta opetusministerinä ja 20 vuotta turhaopintoja tehnyt dramaturgi liikenneministerinä ja ylioppilas ulkoministerinä ja hyvin menee mutta menköön

    • Anonyymi

      Valitsemalla oikeat vanhemmat!

    • Anonyymi

      Ei ole hyvä elää vanhaksi,. Riski siihen minullakin on. Aika kauheeta elää hyljeksityssä tuottamattomassa ihmisryhmässä. Se on nykyään käsittääkeni noloa, mikäli perssteja ja kokkareita kuuntelee. Huonompi vaihtoehto kuin kuolema. Pitäis kai ymmätää kuolla ajoissa.

    • Anonyymi

      Tapasin taannoin yli 90-vuotiaan entisen työkaverini. Kysyin häneltä pitkän iän salaisuutta. Hän sanoi ettei muista tiedä, mutta itse on ottanut eläkkeelle päästyään kunnon vodkapaukun joka aamu. Ajattelin että yhtä hurjat ovat puheensa kuin töissä ollessaan kun oli.

      • Anonyymi

        Oliko siis työaikana kännissä? Kova poika.


    • Anonyymi

      alottajan kysymykseen :

      satavuotiaaksi voi elää niin että,
      muistaa hengittää, kuntoilee, touhuaa jokapäivä joain,
      ja muistaa herätä joka aamu ja nousta sängystä ylös.

    • Anonyymi

      On myös sanonta: Oletko nähny lihavaa 100 vuotiasta?

    • Anonyymi

      Miten niin viisaat ei osaa sanoa??
      Totta kai osaavat siis kun tietävät vanhenemis processin mitä elimistössä tapahtuu.
      Näkeehän sen vanhenemisen jo kasvoistakin iho muuttuu joustavasta veltoksi ja sist elimetkin toimivat hieman toisin kun ennen ,
      Luusto heikkenee näkö huononee kuulo huononee myös kaikki rapistuu iän myötä se on sitä vanhuutta

    • Anonyymi

      Ikääntyminen on oikeastaan elimistön kalkkeutumista
      "Purkki"d-vitamiini, jota lisätään myös elintarvikkeisiin ja A-vitamiini edesauttavat tätä prosessia

    • Anonyymi

      Olen tuota samaa miettinyt et d-vitamiinia on ja tein testinkin kaupasta ostetulla testillä eli ei ollu vajetta. Olen syöny myös joka päivä 50mg d-vitamiinia ja juonu maitoa myös margariinia leivän päällä eli olen kalkkis 👍

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe