Webasto ei käynnisty

mondeo 2010

Mikäköhän mahtaa olla vikana kun tdci mondeon orkkis webasto ei käynnisty. Ei ajastimella eikä ajon aikana lisälämmittimenä. Onko jotain kotikonstia joka kannattaisi tarkistaa? Sulakkeet ovat ehjät. Auto on uudehko, joten huolto on kyllä tilattu, mutta tässä odotellessa voisi tehdä jotain, jos joku tietäisi jotain vinkkejä. Polttoainetta on ja akussa on virtaa.

36

26273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mondeonisti

      sen eberin tai webaston hehku

    • ....................

      Lisälämppäri on voinut syystä tai toisesta mennä ns. vikamoodille eli ei käynnisty. Syitä voi olla monia, mutta kuten sanottua niin yleensä nämä nyky polttoainelämppärit on ohjelmoitu turvallisuussyistä niin, että mikäli ei muutaman käynnistys yrityksen lähden tulille niin laitteeseen jää vikakoodi. Syynä voi olla ihan fyysinen vika laitteessa, laitteen paskaantuminen tai esim. kesälaatu joka on pakkasten myötä käynyt liian tahmeaksi lämmittimen polttoaineensyötölle..jos kokeilet manuaalisesti laittaa lämmittimen päälle niin mikäli se on täysin hengetön niin tod.näk. siellä on joku vikakoodi ja laite ei edes yritä käyntiin.

      • mondeo 2010

        Jep, ei lähde käyntiin manuaalisestikaan. Käyttäjäystavällisempää olisi kun tuollainen vika koodi tulee päälle, että siitä informoitaisiin vikailmoituksella ajotietokoneessa. Kaikenlaista muuta kun tuonne ilmaantuu kyllä.


      • ....................
        mondeo 2010 kirjoitti:

        Jep, ei lähde käyntiin manuaalisestikaan. Käyttäjäystavällisempää olisi kun tuollainen vika koodi tulee päälle, että siitä informoitaisiin vikailmoituksella ajotietokoneessa. Kaikenlaista muuta kun tuonne ilmaantuu kyllä.

        Näinhän se olisi....ja tuskin olisi kovin hankala edes toteuttaa kun on yleensä samojen ohjainyksiköiden piirissä tuo lämmitin kuin auton muutkin järjestelmät. Tiedä sitten miksi ei ole tehty niin. Kun saat lämmittimen kuntoon niin suosittelen kytkemään ajotietokoneen asetuksista tuon Aux-heater toiminnon Off-tilaan ja käyttämään lämmitintä puhtaasti esim. ajastettuna auton esilämmitykseen, jollet jo ole näin toiminut. Kun tuo Aux-heater on On-tilassa niin lämmitin lähtee aina päälle kun moottorin lämpötila laskee tiettyyn lämpötilaan tai jos lähdet kylmällä koneella ajamaan niin lämmitin käy vain sen ajan kun moottori on saavuttanut sopivan käyntilämpötilan...se mikä tässä on ongelmallista on nimenomaan lämmittimen lyhyt käyntiaika, joka on diesellämppäreille vähemmän nannaa eli nokeaa lämmitintä ja aiheuttaa ajan kanssa näitä toimintahäiriöitä. Eli kunnon lämmitys aamulla ja antaa koneen tuottaa loput...eri asia tietysti jos on kovia pakkasia niin ruuhka-ajossa kone ei ehkä tuota tarpeeksi...silloin ehkä hyvä käytellä lisälämmitintä. Toki voi olla, että laitteessa on ihan fyysinen vikakin, mutta voi johtua myös siitä että on karstoittunut.


      • mondeo 2010
        .................... kirjoitti:

        Näinhän se olisi....ja tuskin olisi kovin hankala edes toteuttaa kun on yleensä samojen ohjainyksiköiden piirissä tuo lämmitin kuin auton muutkin järjestelmät. Tiedä sitten miksi ei ole tehty niin. Kun saat lämmittimen kuntoon niin suosittelen kytkemään ajotietokoneen asetuksista tuon Aux-heater toiminnon Off-tilaan ja käyttämään lämmitintä puhtaasti esim. ajastettuna auton esilämmitykseen, jollet jo ole näin toiminut. Kun tuo Aux-heater on On-tilassa niin lämmitin lähtee aina päälle kun moottorin lämpötila laskee tiettyyn lämpötilaan tai jos lähdet kylmällä koneella ajamaan niin lämmitin käy vain sen ajan kun moottori on saavuttanut sopivan käyntilämpötilan...se mikä tässä on ongelmallista on nimenomaan lämmittimen lyhyt käyntiaika, joka on diesellämppäreille vähemmän nannaa eli nokeaa lämmitintä ja aiheuttaa ajan kanssa näitä toimintahäiriöitä. Eli kunnon lämmitys aamulla ja antaa koneen tuottaa loput...eri asia tietysti jos on kovia pakkasia niin ruuhka-ajossa kone ei ehkä tuota tarpeeksi...silloin ehkä hyvä käytellä lisälämmitintä. Toki voi olla, että laitteessa on ihan fyysinen vikakin, mutta voi johtua myös siitä että on karstoittunut.

        Jep, päällä tuo on ollut koko ajan ja pätkittäisestä ajosta johtuen on voinut tulla juurikin noita ongelmia. No, saas nähdä mitä toteavat huollossa.


      • Mondeojeejee
        .................... kirjoitti:

        Näinhän se olisi....ja tuskin olisi kovin hankala edes toteuttaa kun on yleensä samojen ohjainyksiköiden piirissä tuo lämmitin kuin auton muutkin järjestelmät. Tiedä sitten miksi ei ole tehty niin. Kun saat lämmittimen kuntoon niin suosittelen kytkemään ajotietokoneen asetuksista tuon Aux-heater toiminnon Off-tilaan ja käyttämään lämmitintä puhtaasti esim. ajastettuna auton esilämmitykseen, jollet jo ole näin toiminut. Kun tuo Aux-heater on On-tilassa niin lämmitin lähtee aina päälle kun moottorin lämpötila laskee tiettyyn lämpötilaan tai jos lähdet kylmällä koneella ajamaan niin lämmitin käy vain sen ajan kun moottori on saavuttanut sopivan käyntilämpötilan...se mikä tässä on ongelmallista on nimenomaan lämmittimen lyhyt käyntiaika, joka on diesellämppäreille vähemmän nannaa eli nokeaa lämmitintä ja aiheuttaa ajan kanssa näitä toimintahäiriöitä. Eli kunnon lämmitys aamulla ja antaa koneen tuottaa loput...eri asia tietysti jos on kovia pakkasia niin ruuhka-ajossa kone ei ehkä tuota tarpeeksi...silloin ehkä hyvä käytellä lisälämmitintä. Toki voi olla, että laitteessa on ihan fyysinen vikakin, mutta voi johtua myös siitä että on karstoittunut.

        Minulla akun navasta lähtee ylimäärinen johto sinne webaston suuntaa ja siinä on sulake. Ensimmäisenä minä hyökkäsin sitä sulaketta katsomaan, jos kerran laite on totaalikuollut.

        Se webaston lisälämpö ihan tarpeen talviajossa. Mondeon farkun lasit pysyy muutenkin huonosti sulana, koska lämpöä ei oikein piisaa auton sisälle. Jos aiot tosissasi uskoa tuota Aux heater- toiminto helvettiin, niin ostappa samalla karvahattu.

        Jaa, että puhun paskaa? No tuleppa harjoittelemaan minun kanssani talvilomalla. Viime talvena taisi olla -32 C Luostolla viikko. Kyllä siinä lämmityslaitteen asennot taatusti oppi virittämään optimiasentoon lasien sulanapidon kannalta.

        Webasto pysyy parhaiten iskussa kun antaa laitteen laulaa: ohjelmoituja lämmityksiä aamulla, vähintään 45 min putkeen, että karstat palaa ja lisää laulua ajon aikana. Laitteet on tehty sitä varten, että niitä käytetään.

        Toinen juttu on se, että akku pysyy latingissa myös talvella, kun webastolla hierotaan joka aamu. Siitä on pitkät jutut tällä palstalla aiemmin.


      • mondeo 2010
        Mondeojeejee kirjoitti:

        Minulla akun navasta lähtee ylimäärinen johto sinne webaston suuntaa ja siinä on sulake. Ensimmäisenä minä hyökkäsin sitä sulaketta katsomaan, jos kerran laite on totaalikuollut.

        Se webaston lisälämpö ihan tarpeen talviajossa. Mondeon farkun lasit pysyy muutenkin huonosti sulana, koska lämpöä ei oikein piisaa auton sisälle. Jos aiot tosissasi uskoa tuota Aux heater- toiminto helvettiin, niin ostappa samalla karvahattu.

        Jaa, että puhun paskaa? No tuleppa harjoittelemaan minun kanssani talvilomalla. Viime talvena taisi olla -32 C Luostolla viikko. Kyllä siinä lämmityslaitteen asennot taatusti oppi virittämään optimiasentoon lasien sulanapidon kannalta.

        Webasto pysyy parhaiten iskussa kun antaa laitteen laulaa: ohjelmoituja lämmityksiä aamulla, vähintään 45 min putkeen, että karstat palaa ja lisää laulua ajon aikana. Laitteet on tehty sitä varten, että niitä käytetään.

        Toinen juttu on se, että akku pysyy latingissa myös talvella, kun webastolla hierotaan joka aamu. Siitä on pitkät jutut tällä palstalla aiemmin.

        Kuten tuossa tuli todettua, sulakkeet on kyllä tarkistettu. Ihan yleisesti täällä kyselen kokemuksia ja vinkkejä. En ole webasto asiantuntija, eikä varmaan moni muukaan tämän palstan kirjoittajista, mutta joku voisi silti osata sanoa että juu, sama vika oli minullakin, et teeppä tällalailla niin voipi alkaa pelilittämään. Voitte siis vaikka olla molemmat oikeassa, mutta vikaa se ei korjaa :)

        Sen verran voin sanoa, että -32 asteessa ei kyllä monessa bensa autossakaan ole takalasit kirkkaat, varsinkin jos kenkien mukana tulleet lumet on sulaneet jalkatilaan. Kosteutta riittää auton sisällä ja jäätymistä aiheutuu varsin helposti


      • Mondeo uus
        Mondeojeejee kirjoitti:

        Minulla akun navasta lähtee ylimäärinen johto sinne webaston suuntaa ja siinä on sulake. Ensimmäisenä minä hyökkäsin sitä sulaketta katsomaan, jos kerran laite on totaalikuollut.

        Se webaston lisälämpö ihan tarpeen talviajossa. Mondeon farkun lasit pysyy muutenkin huonosti sulana, koska lämpöä ei oikein piisaa auton sisälle. Jos aiot tosissasi uskoa tuota Aux heater- toiminto helvettiin, niin ostappa samalla karvahattu.

        Jaa, että puhun paskaa? No tuleppa harjoittelemaan minun kanssani talvilomalla. Viime talvena taisi olla -32 C Luostolla viikko. Kyllä siinä lämmityslaitteen asennot taatusti oppi virittämään optimiasentoon lasien sulanapidon kannalta.

        Webasto pysyy parhaiten iskussa kun antaa laitteen laulaa: ohjelmoituja lämmityksiä aamulla, vähintään 45 min putkeen, että karstat palaa ja lisää laulua ajon aikana. Laitteet on tehty sitä varten, että niitä käytetään.

        Toinen juttu on se, että akku pysyy latingissa myös talvella, kun webastolla hierotaan joka aamu. Siitä on pitkät jutut tällä palstalla aiemmin.

        mutta taasen asiaan: Fordilta tuli just kirje uuskoppasen dieselmontskun omistajille jotta seuraavassa huollossa ohjelmoidaan lämmityslaitetoiminnot uudelleen: eli Eberi toimii ajastimella max 30min, lasien (etu-ja taka-) automaattinen lämmitystoiminto poistetaan ja muutenkin parannetaan lisälämmittimen ohjausta.
        Se että Eberi ei toimi, voi johtua myös huonosta akusta. Mulla akku meni sököksi ja auto käynnistyi vasta yön yli latauksella, mutta siitä huolimatta akun jännite oli liian alhainen laittaakseen Eberin ajastettuna päälle. Uusi akku ja johan toimii. Alkuperäinen akku (2008 vm) oli 60Ah -täysin naurettavan kokoinen. Uusi on 74 Ah.
        Luonnollisesti hehkutulppa voi olla sökö, polttoaine putki tukossa tai laite ei vaan saa virtaa jos eberi ei toimi.


      • mondeo 2010
        Mondeo uus kirjoitti:

        mutta taasen asiaan: Fordilta tuli just kirje uuskoppasen dieselmontskun omistajille jotta seuraavassa huollossa ohjelmoidaan lämmityslaitetoiminnot uudelleen: eli Eberi toimii ajastimella max 30min, lasien (etu-ja taka-) automaattinen lämmitystoiminto poistetaan ja muutenkin parannetaan lisälämmittimen ohjausta.
        Se että Eberi ei toimi, voi johtua myös huonosta akusta. Mulla akku meni sököksi ja auto käynnistyi vasta yön yli latauksella, mutta siitä huolimatta akun jännite oli liian alhainen laittaakseen Eberin ajastettuna päälle. Uusi akku ja johan toimii. Alkuperäinen akku (2008 vm) oli 60Ah -täysin naurettavan kokoinen. Uusi on 74 Ah.
        Luonnollisesti hehkutulppa voi olla sökö, polttoaine putki tukossa tai laite ei vaan saa virtaa jos eberi ei toimi.

        Voipi olla että vanhemmissa on ollut Eberi, mutta ainakin 2010 malleissa on Webasto. Kyltti konehuoneessa kertoo että malli on Webasto thermo top V. Ja akku on 80Ah. Lasien lämmitys ei myöskään ole päällä.

        Ei lähtenyt webasto käytiin, vaikka latasi akun yön yli täyteen joten uskoisin että akku on riittävän hyvässä kunnossa.


      • ...............
        Mondeojeejee kirjoitti:

        Minulla akun navasta lähtee ylimäärinen johto sinne webaston suuntaa ja siinä on sulake. Ensimmäisenä minä hyökkäsin sitä sulaketta katsomaan, jos kerran laite on totaalikuollut.

        Se webaston lisälämpö ihan tarpeen talviajossa. Mondeon farkun lasit pysyy muutenkin huonosti sulana, koska lämpöä ei oikein piisaa auton sisälle. Jos aiot tosissasi uskoa tuota Aux heater- toiminto helvettiin, niin ostappa samalla karvahattu.

        Jaa, että puhun paskaa? No tuleppa harjoittelemaan minun kanssani talvilomalla. Viime talvena taisi olla -32 C Luostolla viikko. Kyllä siinä lämmityslaitteen asennot taatusti oppi virittämään optimiasentoon lasien sulanapidon kannalta.

        Webasto pysyy parhaiten iskussa kun antaa laitteen laulaa: ohjelmoituja lämmityksiä aamulla, vähintään 45 min putkeen, että karstat palaa ja lisää laulua ajon aikana. Laitteet on tehty sitä varten, että niitä käytetään.

        Toinen juttu on se, että akku pysyy latingissa myös talvella, kun webastolla hierotaan joka aamu. Siitä on pitkät jutut tällä palstalla aiemmin.

        Ei sillä, että minua nyt niin kiinnostaisi mielipiteet suuntaan tai toiseen, mutta enpä tullut missään kohtaa sanoneeksi ihan nuin konkreettisesti, että Aux -heater toiminto helvettiin....kuten jo todettua lainaan siis uudelleen itse itseäni "eri asia tietysti jos on kovia pakkasia niin ruuhka-ajossa kone ei ehkä tuota tarpeeksi". Tottakai noilla -32 pakkasilla on vähän eri asia kuin mitä pääsääntöisesti esim. etelä-suomessa näillä max -10 asteen pakkasilla. Minulle nyt on aivan sama jos joku haluaa pidellä sitä lämppäriään 24/7 päällä. Itselläni on vaan erittäin paljon negatiivista kokemusta lämmittimen toiminnasta autossa jossa tuota Aux-heater ominaisuutta ei saa pois valikoista. Aiheeseen kommentoinut ei tainnut tätä nyt oikein sisäistää kun nimenomaan huono ominaisuus tuossa Aux-heater toiminnossa on välimallin keleillä se, että vaikka olet esilämmittänyt auton aamulla lähtiessäsi kunnolla niin ajoonlähtiessäsi kun vesi kiertää syylärille tai esim. ruuhka-ajossa moottoriveden lämpö laskee niin lämmitin heilahtaa päälle....eli tästä aiheutuu juuri näitä mainitsemiani lyhyitä käyntiaikoja....kyllähän nykydieselissa ainakin itselläni muuten ajossa riittää tarpeeksi lämpöä täällä etelän suunnalla...enkä kyllä näe kovin järkevänä näillä keleillä luukuttaa Eberi päällä koko ajan...


      • Mondeojeejee
        ............... kirjoitti:

        Ei sillä, että minua nyt niin kiinnostaisi mielipiteet suuntaan tai toiseen, mutta enpä tullut missään kohtaa sanoneeksi ihan nuin konkreettisesti, että Aux -heater toiminto helvettiin....kuten jo todettua lainaan siis uudelleen itse itseäni "eri asia tietysti jos on kovia pakkasia niin ruuhka-ajossa kone ei ehkä tuota tarpeeksi". Tottakai noilla -32 pakkasilla on vähän eri asia kuin mitä pääsääntöisesti esim. etelä-suomessa näillä max -10 asteen pakkasilla. Minulle nyt on aivan sama jos joku haluaa pidellä sitä lämppäriään 24/7 päällä. Itselläni on vaan erittäin paljon negatiivista kokemusta lämmittimen toiminnasta autossa jossa tuota Aux-heater ominaisuutta ei saa pois valikoista. Aiheeseen kommentoinut ei tainnut tätä nyt oikein sisäistää kun nimenomaan huono ominaisuus tuossa Aux-heater toiminnossa on välimallin keleillä se, että vaikka olet esilämmittänyt auton aamulla lähtiessäsi kunnolla niin ajoonlähtiessäsi kun vesi kiertää syylärille tai esim. ruuhka-ajossa moottoriveden lämpö laskee niin lämmitin heilahtaa päälle....eli tästä aiheutuu juuri näitä mainitsemiani lyhyitä käyntiaikoja....kyllähän nykydieselissa ainakin itselläni muuten ajossa riittää tarpeeksi lämpöä täällä etelän suunnalla...enkä kyllä näe kovin järkevänä näillä keleillä luukuttaa Eberi päällä koko ajan...

        " kyllähän nykydieselissa ainakin itselläni muuten ajossa riittää tarpeeksi lämpöä täällä etelän suunnalla"

        Ei riitä erkki, ei riitä. Kovasti sinä tunkutat tuota mormooniuskoasi siihen nähden, että muiden mielipiteet ei kiinnosta.

        Autossa on värkit sitä varten, että ne toimii ja niitä käytetään. Minulla on Mondeossa keskikulutus nyt talvella 5,2 l/100 km. Tästä jo tollompikin näkeen, että ei siinä liikoja lämpöjä ole auton lämmitykseen ja ikkunoiden sulanapitoon.

        Mutta ja toki pipa silmillä ja tumput kourassa, jos se rattoisampaa niin on.


      • 10-8
        Mondeojeejee kirjoitti:

        " kyllähän nykydieselissa ainakin itselläni muuten ajossa riittää tarpeeksi lämpöä täällä etelän suunnalla"

        Ei riitä erkki, ei riitä. Kovasti sinä tunkutat tuota mormooniuskoasi siihen nähden, että muiden mielipiteet ei kiinnosta.

        Autossa on värkit sitä varten, että ne toimii ja niitä käytetään. Minulla on Mondeossa keskikulutus nyt talvella 5,2 l/100 km. Tästä jo tollompikin näkeen, että ei siinä liikoja lämpöjä ole auton lämmitykseen ja ikkunoiden sulanapitoon.

        Mutta ja toki pipa silmillä ja tumput kourassa, jos se rattoisampaa niin on.

        Höpö höpö. Taidat ajella alamäkeen vapaalla...Tuohon lukemaan ei pääse edes kesäkelillä 80 km/h tasaisella nopeudella. Joku raja sentään uskottavuudessakin tai sitten on ajotietokone rikki.


      • M
        10-8 kirjoitti:

        Höpö höpö. Taidat ajella alamäkeen vapaalla...Tuohon lukemaan ei pääse edes kesäkelillä 80 km/h tasaisella nopeudella. Joku raja sentään uskottavuudessakin tai sitten on ajotietokone rikki.

        Itselläni on 2010 Mondeo 2,0 eco diesel. Kulutus talvella auton oman tietokonen mukaan 4,9-5.2 l/100 ja kesällä 5,1-5.4l/100. Kilometrejä kerty viime vuonna 70.000. 90 % ajo maantieajoa


      • jpk64

        vanhoja viestejä paljon mutta vähänlaisesti asiaa tai sitä sivuten. todennäköisimmin heaterin päälle lyövä sytytystulppa on nokeentunut ja käynnistyy taas tämän ongelman hoitamalla, ko syy kannatta ensimmäiseksi lähteä eliminoimaan pois laskuista


      • uusiketjuTarpeenko

        Ja suurimman osan ongelmista välttää kun muistaa kesälläkin käyttää kuumaksi muutaman kerran.


      • Anonyymi
        Mondeojeejee kirjoitti:

        " kyllähän nykydieselissa ainakin itselläni muuten ajossa riittää tarpeeksi lämpöä täällä etelän suunnalla"

        Ei riitä erkki, ei riitä. Kovasti sinä tunkutat tuota mormooniuskoasi siihen nähden, että muiden mielipiteet ei kiinnosta.

        Autossa on värkit sitä varten, että ne toimii ja niitä käytetään. Minulla on Mondeossa keskikulutus nyt talvella 5,2 l/100 km. Tästä jo tollompikin näkeen, että ei siinä liikoja lämpöjä ole auton lämmitykseen ja ikkunoiden sulanapitoon.

        Mutta ja toki pipa silmillä ja tumput kourassa, jos se rattoisampaa niin on.

        Kukahan sun kulutuksesi on mitannut voi tolla määrällä päästä60km


    • nuppunen1980

      meil sama juttu :(

    • mik1978

      Meillä sama juttu :( Just käytiin hakee pakettiauto liikkeestä (nissan primastar) ja myyjä sanoi, että webasto toimii, eipähän toiminutkaan. Mikähän mahtaa olla vikana? Kaukosäätimen valo kyllä vilkuttaa, mutta auton sisällä näyttöön ei tapahdu mitään,ei pienintäkään eloo....ihan pimeenä, kyllä harmittaa.... neuvoja kaivataan täälläkin. Missä autossa on webaston sulakkeet, tietääkö joku? Huollot tehty ei pitkäkään aika.

    • mik1978

      Autossamme Nissan Primastar on siis thermo topE webasto.... onko jollekin tuttu??

    • mik1978
    • Arttu52

      Minulla oli samanlainen ongelma -10 Mondeossa. Lämmitin ei käynnistynyt automaattisesti, ajastimella kylläkin ja actiwe now-komennolla. Tiedustelin Fordilta mikä mättää, eivät osanneet heti sanoa syytä. Aika varattiin ja autoon tehtiin käsittääkseni moottorin ohjauksen uudelleen ohjelmointi ja kas kummaa lämmitin toimii niinkuin pitääkin.

      • ajettu 95000

        Tuo sama ongelma on myös S maksissa. Ajella saa kovilla pakkasilla viitisenkymmentä kilometriä ennen kuin lämpömittari heilahtaa. Auto on yleensä parituntia letkuissa ennen lähtöä. Syyksi epäili eräs samanlaisella ajeleva että siinä on liian pienet putket kun kesälaatu ei kulje. Sitä kesälaatua tulee väkisinkin tankattua syyspuolella kun ilmat vaihtuvat nopeastikkin.


      • Muuten hyvä auto

        ei kaikissa Ford liikeissä tiedetä mitään, että mainittu vika voidaan korjata. Nimittäin minun Mondeossani on täysin sama ongelma mitä sinulla on ollut. Soitin huoltoon, siellä vastattiin, että mitään ei voi tehdä ,kun ei sitä ole jatkuvasti. Webasto nimittäin toimii normaalisti automaattiasennossa jos pakkasta on vähän, mutta ei kovalla pakkasella
        samoin se alkaa toimimaan jos vähän aikaa on käynnissä samuttaa ja käynnistää auton uudelleen. Hyvin toimii myös ajastimella, eikä sammu kun lähtee ajamaan.

        Muuta juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvittaisiin se ei toimi. Pitää kai otta vielä yhteyttä uudelleen ja sanoa, että ainakin jossakin on vika pystytty korjaamaan.


      • Foordi mies
        Muuten hyvä auto kirjoitti:

        ei kaikissa Ford liikeissä tiedetä mitään, että mainittu vika voidaan korjata. Nimittäin minun Mondeossani on täysin sama ongelma mitä sinulla on ollut. Soitin huoltoon, siellä vastattiin, että mitään ei voi tehdä ,kun ei sitä ole jatkuvasti. Webasto nimittäin toimii normaalisti automaattiasennossa jos pakkasta on vähän, mutta ei kovalla pakkasella
        samoin se alkaa toimimaan jos vähän aikaa on käynnissä samuttaa ja käynnistää auton uudelleen. Hyvin toimii myös ajastimella, eikä sammu kun lähtee ajamaan.

        Muuta juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvittaisiin se ei toimi. Pitää kai otta vielä yhteyttä uudelleen ja sanoa, että ainakin jossakin on vika pystytty korjaamaan.

        Mun Mondeossa on sama vika Kylmällä ei käynnisty, mutta kelit kun lämpenee niin eberi käynistyy ok. Samoin kun käynistää kylmänä auton niin sitten lähtee eberi päälle. Selvisikö huollossa mikä oli vikana. Nyt aamulla oli -28 pakkasta ja akku oli tyhjä. ilmeisesti akkussa on mulla vika.


      • muuten hyvä auto
        Foordi mies kirjoitti:

        Mun Mondeossa on sama vika Kylmällä ei käynnisty, mutta kelit kun lämpenee niin eberi käynistyy ok. Samoin kun käynistää kylmänä auton niin sitten lähtee eberi päälle. Selvisikö huollossa mikä oli vikana. Nyt aamulla oli -28 pakkasta ja akku oli tyhjä. ilmeisesti akkussa on mulla vika.

        ..yhteydessä huoltoon. Sillä kyllä pärjää jos käynnistää auton siinä vaiheessa kun Webasto on käynnissä, siis esilämmittämässä, käynnistäminen ei lopeta Webaston toimintaa.

        Minulla kestää akku hyvin lämmittää lähes 30 pakkasessa. Autooon sisältä lämmin ja käynniostyy kivuttomasti. Jos akussa ei ole tarpeeksi jännitettä se voi tosiaan estää Webaston toiminnan. Webaston pitäsi sammuakkin siinä vaiheessa kun akussa on vielä käynnistysvirta tallella.

        Minullehan huollossa sanottiin ,että seuraa sitä ja laita paperille ylös missä tilanteessa se ei käynnisty. Mutta tiedetäänhän tämä asia, miksi minä siitä mitään romaania alkaisin kirjoittamaan.

        Mutta kun ehdin niin kyllä sitten vaadin asian korjaamista.


      • Crazyfinn

        Meidän Mondeo 2,0 TDCI -12 HB webasto on ollut riesana kohta vuoden, kun ollut meillä. Alussa webastoa ei löydetty menutaulusta. Kun sitä sinne saatiin ohjelmoitua, oli tarpeeksi lämmin ettei tarvittu webastoa. Tämä oli kevät/kesä 2015.
        Elokuussa tuli eka ilmoitus 'Low battery', jolloin menin paikalliseen Ford-liikkeeseen mittaamaan/vaihtamaan akua, olihan 3 v vanhaa, siis sakku vaihdettiin. Laitettiin tilalle Exide 80Ah 800A . Sopisi spiasti kotloon.
        Kaikki meni hyvin kunnes webastoa piti ruveta käyttämään, ei toiminnut millään. Webasto korjattiin, palokammari ja kiertovesipumppu vaihdettiin. Webasto ei vaan toiminut.Välillä tuli niitä akuvaroituksi, vaihdoin jopa avaimenparistokin - ei auttanut (tietenkään).
        Jouluaattosta-Tapaninpäivään auto seisoi ulkona, kuten normaalisti, ja jännite oli 12 V:sta pudonnut 8 V:iin! Eli kolemssa päivässä oli käytännössä 1 A / tunti häipynyt. Mitään valoja tai muuta ei ollut päällä ei edes webasto. 28/12 vein auto paikalliseen Ford-huoltoon, jossa sitten oli n. 3 viikkoa, jonka aikana meillä oli sijaisauto ja vika yritettiin etsiä. takaluukusta kun kytkettiin pois kauko-ohjaimen vastaanotin virta ei enää häipynyt. Tai niin ainakin uskottiin. Viikon päästä, jolloin auto vietiin, tiedettiin toisin.
        Vikaetsintä jatkettiin ja kaikki toimi hyvin verstaalla. Kaveri päätti kuitenkin ladata akku täysiksi ja taas rupesi virta häviämään akusta! Laitettiin 70Ah Ford-akku ja kaikki rupesi toimimaan! Jännite pysyi koko viikonlopun yli 12,22V:ssa. Kaikki oli hyvn kunnes viime viikolla, kun webasto ei taas lähtenyt käyntiin! Eilen jännite oli taas pudonnut 11,71 V parissa päivässä.

        Miten tällaisessa löytää vian aiheuttaja? Minulla on vaikea uskoa webasto ainoaksi syypääksi, kun akku tyhjenee ilman että auto käy. Löytyykö jonkinlainen mittari tai ohjelmisto, jolla voisi valvoa virrankulutus myös ajon aikana?

        Kielämättä tämä on ollut meidän perhe huonoin koemus Fordeista 20 vuoteen. Olemme vajonneet jopa niin alas että harkitsemme vaihtoa toiseen merkkiin.


      • Tdcikuski

        Tutun bensa Focuksessa oli/on samaa ongelmaa, että virrat häviää pikkuhiljaa. Pitääköhän hän edelleen vara-akkua mukana... Mutta muistelen hänen sanoneen, että mittaritauluun jäi valot palamaan. Tiedä sitten.


      • Toinen_TDCI-kuski
        Crazyfinn kirjoitti:

        Meidän Mondeo 2,0 TDCI -12 HB webasto on ollut riesana kohta vuoden, kun ollut meillä. Alussa webastoa ei löydetty menutaulusta. Kun sitä sinne saatiin ohjelmoitua, oli tarpeeksi lämmin ettei tarvittu webastoa. Tämä oli kevät/kesä 2015.
        Elokuussa tuli eka ilmoitus 'Low battery', jolloin menin paikalliseen Ford-liikkeeseen mittaamaan/vaihtamaan akua, olihan 3 v vanhaa, siis sakku vaihdettiin. Laitettiin tilalle Exide 80Ah 800A . Sopisi spiasti kotloon.
        Kaikki meni hyvin kunnes webastoa piti ruveta käyttämään, ei toiminnut millään. Webasto korjattiin, palokammari ja kiertovesipumppu vaihdettiin. Webasto ei vaan toiminut.Välillä tuli niitä akuvaroituksi, vaihdoin jopa avaimenparistokin - ei auttanut (tietenkään).
        Jouluaattosta-Tapaninpäivään auto seisoi ulkona, kuten normaalisti, ja jännite oli 12 V:sta pudonnut 8 V:iin! Eli kolemssa päivässä oli käytännössä 1 A / tunti häipynyt. Mitään valoja tai muuta ei ollut päällä ei edes webasto. 28/12 vein auto paikalliseen Ford-huoltoon, jossa sitten oli n. 3 viikkoa, jonka aikana meillä oli sijaisauto ja vika yritettiin etsiä. takaluukusta kun kytkettiin pois kauko-ohjaimen vastaanotin virta ei enää häipynyt. Tai niin ainakin uskottiin. Viikon päästä, jolloin auto vietiin, tiedettiin toisin.
        Vikaetsintä jatkettiin ja kaikki toimi hyvin verstaalla. Kaveri päätti kuitenkin ladata akku täysiksi ja taas rupesi virta häviämään akusta! Laitettiin 70Ah Ford-akku ja kaikki rupesi toimimaan! Jännite pysyi koko viikonlopun yli 12,22V:ssa. Kaikki oli hyvn kunnes viime viikolla, kun webasto ei taas lähtenyt käyntiin! Eilen jännite oli taas pudonnut 11,71 V parissa päivässä.

        Miten tällaisessa löytää vian aiheuttaja? Minulla on vaikea uskoa webasto ainoaksi syypääksi, kun akku tyhjenee ilman että auto käy. Löytyykö jonkinlainen mittari tai ohjelmisto, jolla voisi valvoa virrankulutus myös ajon aikana?

        Kielämättä tämä on ollut meidän perhe huonoin koemus Fordeista 20 vuoteen. Olemme vajonneet jopa niin alas että harkitsemme vaihtoa toiseen merkkiin.

        Et vaan aja tarpeeksi webaston parkkikäyttämisen jälkeen. Jos webasto pöhisee auton seisoessa 15min, niin tarvisi ajoa ainakin sen 30min että akku lataantuu. Mitä kylmempi keli sitä pienempi on akun varaus jo muutenkin. Itse törmäsin samaan ongelmaan nyt tammikuussa kun kerrankin oli -18 pakkaset ja webasto ei toiminut. Se oli itseasiassa ensioire siitä että akun varaus oli liian matala. Hankin älylaturin niin ei ole ollut ongelmaa sen jälkeen ja lämmitinkin on toiminut mainiosti.


    • mondeossa on webasto!!!vanhoissa oli eberi

    • foordimies..kauanko

      C-maxin kanssa samat ongelmat. Auton ohjelmointityö on tyypillistä Bitti-poikien (kokemattomien ) tekeleitä.Eberi on kunnossa.Monenlaisia selityksiä olen saanut kuulla: Akkujännite alhaalla kun ajan pikiä matkoja...ei tule latausta jarrutusenergiasta.
      Ajan kuulemma lyhttä ajoa ,joten ei ehdi latautua..autoni varusteisiin kuuluu kylläkin ylläpitovaraaja , joka on 2 tunti/vrk käytössä.
      Ensimmäiset selitykset olivat "hile eberin polttoainekanavassa"..kuitenkin ajon aikana hile kummarsi ja antoi eberin käynnistyä.
      Yllättävän huono tuki maahantuojan taholta , koska ongelmaa ei ole saatu ratkaistua. Siellä tarvittaisiin asiantuntijoita , eikä selittäjiä.
      Mainosten mukaan autoa on testattu eri olosuhteissa ymmpäri maailmaa..tarvitsisi testata myös talvisissa olosuhteissa.
      Hevoset syövät seistessään joutilaana, niin myös Forditkin. Muutamassa päivässä akkujännitettä on syöty vaikka auto on parkissa ajamattomana.
      Eberi ei käynnisty läheskään aina,vaikka auto on ylläpitovaraajassa kiinni (10 A varaaja).
      Asiakastiskillä tulee suoranaisia perättömyyksiä selitykseksi. Aiheesta voisi kirjoittaa
      satukirjan asiakaspalvelun selityksistä.
      HERÄÄ MAAHANTUOJA JA TEE JOTAKIN !!!!

      • PitkäkylmäTalvi

        Kaikki samat olen kuulut myös,ja usko on mennyt täysin,ja mitä viimeksi kuulin ei tule toimimaan koskaan nämä tekeleet mitä ovat laittaneet.


    • EVaihdossaMeille

      Meidän liikkeeseen ei enää oteta edes fordeja vaihdossa....on sen verran kalliita korjata nuo ruostemerkit nimeltä förd....Ruosteen kemiallinen merkkihän on aina ollut ford...

    • KehitystäOn

      Ekassa Mondeossa vebasto sulatti vielä -15c lumet pois laseista,tokassa oli kun lehmän henkäys,kolmas Mondeo ei toimi laisinkaan,siis tämä 2015 malli.

    • anonyymi_thk

      Tähän on vain yksi ratkaisu älä tilaa Mondeoon tehdasasennettua polttoainelämmitintä.
      Meillä on ollut uutena hankittu Mondeo jo kohta kolme vuotta eikä sen webasto ole toiminut edes uutena. Huolto ei asialle voi mitään, tehdasta ei kiinnosta ja myynnin kanta on että kaikki on ok näin sen pitääkin toimia (tai siis olla toimimatta). Eipäs juupas keskustelua voi jatkaa loputtomiin mutta asia ei siitä miksikään muutu. Auto jossa on tehdasasenteinen lisälämmitin on erilainen kokoonpanoltaan joten laitteen poistaminenkaan ja korvaaminen lohkolämmittimellä ei asiaa miksikään muuta. Auto on pakkasella toivottoman kylmä sillä nykyaikainen diesel ei tuota tarvittavaa lämpöä ilman että polttoianekäyttöinen lämmitin toimii siinä ohessa. Niissä autoissa joissa ei polttoainekäyttöistä lämmitintä ole on lisälämpö hoidettu toisin.

    • TDCI20freezer

      Se nyt vaan pitää tuottaa siihen että Ford on kylmä kun pakastin talvella oli lämppäriä tai ei. Laita se Ford pipo päähän ja hanskat käteen. Kyllä se lämppäri toimii taas kun säät lämpenee.

    • mundeo

      MK V monskuissa uudelleenohjelmointi auttanut ainakin dieseleissä, itsellä bensa jossa weba.
      Uudemmissa autoissa on ns älylaturit jotka eivät päästöjen takia aina lataa akkua, vaan pitävät varaustasoa muistaakseni 55-90% välillä. Jos varaustaso sattuu olemaan alhainen (alle 60 %), niin weba ei käynnisty, vaikka akku olisi ok. Jos akun vaihtaa, niin sekin pitää olla oikeaa tyyppiä samoin vanhemmilla akkulatureilla ei välttämättä näiden uusien akkujen lataus onnistu. Jos latausjännite on yli 15,5 V niin weba ei välttämättä käynnisty.
      Monskussa weba on max 30 min päällä. Sitten se pitää käynnistää uudelleen.
      Jos on liian kova pakkanen, niin weba ei käynnisty ennen kuin auto on käynnissä näin varmistetaan käyntiinlähtö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe