Myyjän korjausvastuu

jepjep23

Oletetaan että myydystä talosta löytyy piilevä rakennusvirhe. Onko myyjällä oikeus korjata tai korjauttaa itse vika, vai voiko ostaja tehdä/teettää korjauksen ja vaatia rahaa korjauksesta? Entä jos korjausta on tehty jo ennenkuin vaatimusta on esitetty, koska vika ei ole löytynyt työtä aloitettaessa.

7

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuokranantajana

      Asiasta pitää sopia myyjän kanssa meinasit teettää ja lähettää laskun mitään neuvottelematta myyjälle tehdystä korjauksesta korjaustarpeesta ?

      • ............????

        Eiköhän tuo ollut itse myyjä, joka kysyi !!!!


    • sama tilanne

      elikkä jos myyjänä korjaat viat tai tilaat korjaajan niin vastuu vioista pysyy myyjällä.
      mutta jos ostajan kanssa teette kirjallisella sopimuksella hinnan alennusta korjauskustannusten
      verran ja ostaja tekee korjaukset niin sillä kirjallisella sopimuksella voi myyjä olla vapaa myöhemmistä
      vioista kyseisestä korjauskohdasta.elikkä sen jälkeen ei tarvi viittä vuotta pelätä uusia vaatimuksia kyseisistä
      vioista.
      sitä mietin itse että miten pitäisi toimia myyjän jos ostaja vaatii laajempaa remonttia kuin myyjän mielestä pitäisi olla.mistä löytyy asiantuntija joka ohjeistais puolueettomasti molempia ja tällä ohjeistuksella olisi
      painoarvoa sen verran että molemmat myös noudattaisivat ohjeistusta.
      tässä nyt tuntuu että ostaja voi vaatia mitä haluaa ja myyjällä ei ole mitään puolustuskeinoa.
      meidänkin tapauksessa on eräs ammattimies ostajan tilaamana suositellut tätä edullisempaa keinoa korjata mutta ostajat eivät sitä hyväksy haluavat muualta arvion.Meilä kustannus arvio ero onkin melkoinen
      ostajan mukaan koko alue uusiksi ja hinta n.10000-15000.ja myyjän sekä ammattimiehen(ostajan tilaama) suosittelemalla rempalla hintaa tulee noin 300-500€.Että miten tästä erimielisyydestä voisi selvitä ilman oikeuden käyntiä.

      • odomhoum

        Etkö voi sitten tehdä sitä remonttia itse tai teettää 300-500 eurolla. Tällöin vastuu jatkuu myynnistä 5 vuoteen vai jatkuuko se uudet 5 vuotta?

        Toisaalta jos se kerran tulee kuntoon, niin eikö siitä voi ottaa vastuun. Mutta oleellinen kysymys: onko siis sinulla oikeus tehdä se itse?


      • kuka rikollinen
        odomhoum kirjoitti:

        Etkö voi sitten tehdä sitä remonttia itse tai teettää 300-500 eurolla. Tällöin vastuu jatkuu myynnistä 5 vuoteen vai jatkuuko se uudet 5 vuotta?

        Toisaalta jos se kerran tulee kuntoon, niin eikö siitä voi ottaa vastuun. Mutta oleellinen kysymys: onko siis sinulla oikeus tehdä se itse?

        siis jos teen tai teetän myyjänä remontin myyjän näkökulman mukaisesti niin se tulee kyllä halvemmaksi
        mutta kun ostaja jo etukäteen purnaa että se ei riitä niin voit olla varma että jälkikäteen siitä viellä valitellaan kahta kauheammin.
        minä olen tästä oppinut sen että en osta ikinä omakotitaloa riesakseni kun se myynnin jälkeen vasta todelliseksi painajaiseksi muuttuu kun ostajalla on oikeuksia ja myyjä on lainsuojaton avuton.
        mä asun nyt tyytyväisenä huolettomana loppuikäni vuokralla eikä tartte enää remontteja pelätä.


      • OKT asukki
        kuka rikollinen kirjoitti:

        siis jos teen tai teetän myyjänä remontin myyjän näkökulman mukaisesti niin se tulee kyllä halvemmaksi
        mutta kun ostaja jo etukäteen purnaa että se ei riitä niin voit olla varma että jälkikäteen siitä viellä valitellaan kahta kauheammin.
        minä olen tästä oppinut sen että en osta ikinä omakotitaloa riesakseni kun se myynnin jälkeen vasta todelliseksi painajaiseksi muuttuu kun ostajalla on oikeuksia ja myyjä on lainsuojaton avuton.
        mä asun nyt tyytyväisenä huolettomana loppuikäni vuokralla eikä tartte enää remontteja pelätä.

        Piilevä virhe ei koskaan ole yksiselitteinen. Siihen vaikuttaa monta monituista asiaa ja vähän lisää päälle. Ei siitä sen enempää, kysehän olikin korjaamisesta. Jos kerran korjaus oli jo aloitettu, niin myyjällä on tuskin paljoakaan mahdollisuutta sitä korjata. Ostaja siis korjannee loppuun, mutta HUOM!, ei se ostajakaan voi noin vain laittaa myyjälle laskua etenkään jos hän samalla parantaa korjattavaa kohtaa YLITSE sen mitä ko. kohta ehjänä talon ikä ja kunto huomioonottaen olisi ollut...


      • Mutta olen miettinyt, ja miettinyt, että millaisessa virheessä voisi olla noin suuri ero, mutta en ole sellaista vielä onnistunut löytämään. Joten kertositko millaisesta piilevästä virheestä on kyse?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe