aurinko ja reumalääkkeet

punanahka

Parina päivänä ajelin pyörällä käsivarret paljaina ja nyt on kädet täynnä pieniä punaisia näppyjä ja niitä kutisee. Onko teillä kokemuksia, että Trexan, Oxiklorin ja/tai Prednisolon aiheuttaisi yhdessä auringon kanssa tuollaista? Viime kesänä, kun aloitin lääkityksen, ihoni alkoi vain punoittaa vähäisestäkin auringossa olosta.

14

18145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumis

Itselleni teki muutama vuosi sitten Trexan tai Indometin yhdessä tai erikseen samanlaisen tempun.Ehdin makoilla rannalla auringossa vain muutaman minuutin,niin koko vartalo lehahti punaiseksi ja rannalta tuli kiire varjoon.
      Lisäksi munuaiset olivat tosi kipeät ja samoihin aikoihin maksalukemat päin prinkkalaa.
      Nykyisin en edes viitsi kokeilla auringossa makoilua.

• mä vaan

Oxiklorin ja aurinko ei sovi yhteen, muistathan käyttää aina aurinkolaseja ollessasi ulkona, silmät vaarassa sen lääkkeen ja auringon yhdistelmässä.
      Voisit tietysti kysyä lääkäriltä "kesätaukoa" kys. lääkkeestä.
      Itselläni Trexan-lääkitys, en ole huomannut mitään näppyjä ollessani auringossa, minulla ei muuta kuin tämä yksi lääke. Olen syönyt jo neljä vuotta, eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut.

• Nainen42

Minä olen huomannut, että kasvojen ihon rusketus muuttuu läikikkääksi joka kesä. Tämä on alkanut tapahtua sen jälkeen, kun aloitin Trexanin syönnin vuoden 2000 marraskuussa. Trexanin lisäksi on tällä hetkellä käytössä vain kultahoito, mutta se tuskin läikikkyyttä aiheuttaa, koska sitä olen saanut jo yli 25 vuotta.

• mä vaan
        Nainen42 kirjoitti:

Minä olen huomannut, että kasvojen ihon rusketus muuttuu läikikkääksi joka kesä. Tämä on alkanut tapahtua sen jälkeen, kun aloitin Trexanin syönnin vuoden 2000 marraskuussa. Trexanin lisäksi on tällä hetkellä käytössä vain kultahoito, mutta se tuskin läikikkyyttä aiheuttaa, koska sitä olen saanut jo yli 25 vuotta.

Olen käyttänyt Trexania viisi vuotta, rusketus on tasainen. Minulla ei ole muita lääkkeitä, johtuskohan siitä?

• punanahka

Käsivarsien kutina ja punoitus on nyt vähentynyt huomattavasti, mutta lauantaipäivän aikana kaula alkoi oireilla samalla tavoin.

Tuolla reumasairaalan asiantuntijapalstalla lääkäri on vastannut jollekin, että Oxiklorinin ja auringon yhteisvaikutus ei olekaan niin paha kuin tähän asti on luultu. Ehkä se onkin niin, että eri ihmisillä eri lääkkeet herkistävät auringolle. Syksyllä jo luvattiin, että saan pitää heinäkuussa taukoa Oxiklorinista, mutta saa nyt nähdä miten käy, kun menen kesäkuussa tutkittavaksi sairaalaan.

Tänä aamuna täällä satoi jo vähän räntää ja taivas on ihan pilvessä, joten uskallan taas lähteä pyöräilemään.

• käyttäjä

Luin tuossa sairaalan (OYS 23.3.03) ohjetta Klorokiinille (Oxiklorin), jossa sanotaan näin.

"Selvän ihottuman ilmaantuessa lääkehoito keskeytetään. Runsas auringonvalo voi aiheuttaa käyttäjälle ihottumaa, minkä estämiseksi käytetään etelänmatkoilla, pitkillä hiihto- ja purjehdusretkillä aurinkovoiteita ja suojaavaa vaatetusta tai järjestetään lääketauko samaan yhteyteen (tauon aloitus noin 2 viikkoa ennen matkalle lähtöä). Harvinaisia sivuvaikutuksia ovat painajaisunet ja mielialan herkempi vaihtelu. Luettavan tekstin epätarkkuus, hiusten vaaleneminen ja ihon epätasainen ruskettuminen voivat vaatia lääkeannoksen vähentämistä."

Kortisonin sanotaan tehostavan muiden hoitojen vaikutusta.

• nanna

Oksikloriini ja aurinko aika huono yhdistelmä,kuten reuma ja auringonotto muutenkin:tulee nivelkipuja. Itselläni oksikloriini aiheutti pigmentin häviämistä: hiukset kasvoivat vitivalkoisena juuresta kuurin ajan, "inkkariraita" näkyi selvänä kuurin loputtua. Auringosta olen saanut ihottumaa ilman lääkeitäkin, joten sen kanssa on oltava varovainen.

• Tyttönen86

Minulle itselle sanottiin kun söin oxiklorinia, että aurinkoa ei saa ottaa yhtään. Jouduin kylläkin sen lääkkeen lopettamaan silmäpohjan muutosten takia, mutta varovainen kannattaa olla. Muuten aurinko ei ole aiheuttanut minulle ihomuutoksia. Tulin nimittäin juuri Espanjasta ja olin kuukauden siellä, eikä iho palanut eikä noussut näppyjä. Minulla kyllä ei ole nyt mitään lääkitystä, että nivelet ja paikat on muutenkin kipeät.

• reumanainen

Olen käyttänyt Oxiklorinia 10 vuotta. Se on ollut hyvin siedettävä lääke, eikä se juurikaan muuta esimerkiksi verenkuvaa. Auringonvalon herkäksi kyllä tulee. Otan joskus aurinkoa, mutta ei sitä kovin pitkään halua olla auringossa, kun alkaa jo kasvot punertaa ja tulee muutenkin vastenmielinen olo. Kesäloman ajaksi voi jättää lääkkeen tauolle, niin voi vähän ruskettua.

• Jokueräs

Minulle tuli ilmeisesti Oxiklorinin myötävaikutuksena aurinkoihottumaa. Ikinä ennen ei moista vaivaa ole ollut, mutta viime ja tänä kesänä moista on ilmaantunut - ei tosin paljon (Oxi on aloitettu 11/09). Reumalääkärin ohje asiaan oli, että älä ota aurinkoa. Eipä se suuremmin minua häiritse, koska koskaan en ole ollut auringossa löhöilijä. Pitää vaan muistaa riittävät kertoimet voiteisiin ja riittävä vaatetus. Näillä olen selvinnyt ihan hyvin ilman ongelmia.

• NtiNäppylä

Itse aloitin nyt kesän alussa syömisen kun nahka meni näppylälle ja punoitti, mutta D-vitamiinin myötä rauhoittui.

• NtiNäppylä

Siis aloitin D3-vitamiinin syömisen, 30mikroa/vrk.

• ei lainkaan

Oksixlorinhan se on. Minä en siedä Oxiklorinin käytön aikana olla auringossa lainaan. Torin poikki kävely riittää, jo kärvähtää iho vesirakoille.

• taikkula

Minulla on taas päinvastainen kokemus Oxiklorinista ja aurinkoihottumasta.
        Monta vuotta olen kärsinyt aurinkoihottumasta mutta nyt en todellakaan saanut aurinkoihottumaa vaikka oleilin Thaimaassa kaksi viikkoa ja sen jälkeen täällä helteissä. En käyttänyt ollenkaan aurinkorasvoja!! Aloin vain tänä keväänä olemaan n. 10 min. kerrallaan auringossa. Kerran keväällä laitoin aurinkokerroinrasvaa ja heti pamahti aurinkoihottuma päälle.
        Itse olen todella tyytyväinen.
        Olisiko myös niin, että pitäisi juoda enemmän lääkityksen aikana? Itse juon ainakin enemmän nyt kuin ennen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      171
      5488
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1317
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      23
      1182
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe