m/s estonia peitetty?

10100111011000101001

jotkut kertovat että M/s estonia olisi peitetty kivillä ja betonilla,pitääkö tuo juttu paikkansa?

ja aluehan on määrätty suojatuksi alueeksi sukeltajilta yms onkijoilta, onko tämä totta ja jos on niin onko laillista tehdä tämmöisiä päätöksiä?

kertokaapas siitä ylimääräisestä kuorma-autosta joka oli laivalla ilman merkintää papereissa, totta?

entä 700kpl pakolaisia joissain kontissa? tarua?

nimimerkillä jutta raben kirjan lukenut.

57

7493

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukkijorma

      on se peitetty

      • salaliitto takana

        Ruotsilla oli kamala kiire peittää Estoniaa hetimiten onnettomuuden jälkeen, vaikka sukelluksia ei juurikaan oltu vielä tehty. Aivan selvästi jotain peiteltiin, jota ei haluttu julki.


      • lkhklhkukuk

        ja norjalaiset halusivat nostaa laivan ylös ja kertoivat oolevansa paikalla 3:ssa päivässä.


    • kollapsed

      estoniaa ei ole peitetty!!! se on vale jotta sinne ei menisi sukeltajia. totuus on että estonia on ihan peittämätön piste!

      • peitetty

      • lokkijorma

      • stalin = teräsmies
        lokkijorma kirjoitti:

        no niimpä onkin osittain peitetty,kummallista?

        Miksi se piti mennä peittämään? Eihän siellä mitään ydinaseita pitänyt olla kyydissä, vaan laivalastillinen ihan tavallisia itämerenjuoppoja.


      • .moro.
        stalin = teräsmies kirjoitti:

        Miksi se piti mennä peittämään? Eihän siellä mitään ydinaseita pitänyt olla kyydissä, vaan laivalastillinen ihan tavallisia itämerenjuoppoja.

        Olisikohan syy siinä että Estonian uppoamisen yhteydessä luonnollisesti kuoli ihmisiä, ja ruumiit jäivät mereen. Olisiko hautarauhan rikkominen mitään? Eikös tästä kyseisestä botskista ole ennenkin ollut kaikkia näitä teorioita, (Estonina kaatoi silliparvi jne), ja Titaniccikinhan upposi koska kuljetti Kleopatran (joissain tapaukissa myös Nefertitin) KIROTTUA muumiota. vai miten se meni?


      • XXX.
        .moro. kirjoitti:

        Olisikohan syy siinä että Estonian uppoamisen yhteydessä luonnollisesti kuoli ihmisiä, ja ruumiit jäivät mereen. Olisiko hautarauhan rikkominen mitään? Eikös tästä kyseisestä botskista ole ennenkin ollut kaikkia näitä teorioita, (Estonina kaatoi silliparvi jne), ja Titaniccikinhan upposi koska kuljetti Kleopatran (joissain tapaukissa myös Nefertitin) KIROTTUA muumiota. vai miten se meni?

        Estonian uppoaminen oli erittäin traaginen tapahtuma joka,kuten tiedetään johtui siitä että kovassa merenkäynnissä keulavisiirin Atlantin lukot pettivät kohtalokkain seurauksin ja yli 700 ihmistä menehtyi.

        Aikoinaan jotkut yksityiset tahot toivat esille mahdollisuuksia hylyn peittämisestä esim.betonilla turvaan haudanryöstäjiltä.Käytännössä sellaisen toteuttaminen ei olisi ollut mahdollista.

        Estonian sisään jääneet ja mereen kadonneet siunattiin haudan lepoon merellisin toimituksin,jotka ovat laillisesti yhtä päteviä kuin yksityiset hautaan siunaamiset.

        Näin ollen Estonialla on hautarauha jonka rikkominen on rangaistava teko.

        Estonian uhrien muistoa kunnioittaen XXX.


      • höpötät
        XXX. kirjoitti:

        Estonian uppoaminen oli erittäin traaginen tapahtuma joka,kuten tiedetään johtui siitä että kovassa merenkäynnissä keulavisiirin Atlantin lukot pettivät kohtalokkain seurauksin ja yli 700 ihmistä menehtyi.

        Aikoinaan jotkut yksityiset tahot toivat esille mahdollisuuksia hylyn peittämisestä esim.betonilla turvaan haudanryöstäjiltä.Käytännössä sellaisen toteuttaminen ei olisi ollut mahdollista.

        Estonian sisään jääneet ja mereen kadonneet siunattiin haudan lepoon merellisin toimituksin,jotka ovat laillisesti yhtä päteviä kuin yksityiset hautaan siunaamiset.

        Näin ollen Estonialla on hautarauha jonka rikkominen on rangaistava teko.

        Estonian uhrien muistoa kunnioittaen XXX.

        Etkö osaa lukea selvää tekstiä?
        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9704/970403/9704030325.html
        "Estonian peittäminen keskeytetty
        (Päivitetty 22:16)

        Estonia hylyn peittäminen on keskeytetty viime kesänä sattuneen maansiirtymänjälkeen.
        Asiantuntijoiden mukaan hylyn ympäristön vahvistaminen soralla saattaa siirtää Estonian hautapaikaksi julistetusta asemastaan, ja siksi peittäminen voi osoittautua teknisesti mahdottomaksi.

        Estonian peittäminen on Ruotsissa arkaluontoinen kysymys, minkä suurin osa omaisista on alunperinkin tuominnut jyrkästi.
        (MTV3/Kari Lumikero)"

        Peittämisen takana oli Ruotsin valtio, eikä mikään "yksityinen taho". Olisihan se onnistunut, mutta alus alkoi liikkua ja olisi maksanut paljon enemmän kuin nosto. Tarpeeksi kun on salattavaa, niin veronmaksajien rahoilla ei ole mitään väliä.

        Hautarauhan takia ei ennenkään ole aluksia peitettyä matalemmissakaan vesissä. Syy oli aluksen kuljettama materiaali ja uppoamisen syyn selvittämisen estäminen. Nosto olisi ollut ainoa oikea vaihtoehto.
        Olisi saatu ruumitkiin hautaan ja omaisille rauha.


      • tomaattisipuli
        höpötät kirjoitti:

        Etkö osaa lukea selvää tekstiä?
        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9704/970403/9704030325.html
        "Estonian peittäminen keskeytetty
        (Päivitetty 22:16)

        Estonia hylyn peittäminen on keskeytetty viime kesänä sattuneen maansiirtymänjälkeen.
        Asiantuntijoiden mukaan hylyn ympäristön vahvistaminen soralla saattaa siirtää Estonian hautapaikaksi julistetusta asemastaan, ja siksi peittäminen voi osoittautua teknisesti mahdottomaksi.

        Estonian peittäminen on Ruotsissa arkaluontoinen kysymys, minkä suurin osa omaisista on alunperinkin tuominnut jyrkästi.
        (MTV3/Kari Lumikero)"

        Peittämisen takana oli Ruotsin valtio, eikä mikään "yksityinen taho". Olisihan se onnistunut, mutta alus alkoi liikkua ja olisi maksanut paljon enemmän kuin nosto. Tarpeeksi kun on salattavaa, niin veronmaksajien rahoilla ei ole mitään väliä.

        Hautarauhan takia ei ennenkään ole aluksia peitettyä matalemmissakaan vesissä. Syy oli aluksen kuljettama materiaali ja uppoamisen syyn selvittämisen estäminen. Nosto olisi ollut ainoa oikea vaihtoehto.
        Olisi saatu ruumitkiin hautaan ja omaisille rauha.

        eli onko tässä estoniassa sitten salaliittoteorian ainekset?


      • mrmallorca
        tomaattisipuli kirjoitti:

        eli onko tässä estoniassa sitten salaliittoteorian ainekset?

        se kerran on peitetty niin on oltava salattavaakin, tuttavani oli peittämis operaatiossa mukana ja jopa kartoittamassa sukeltamalla peittoaluetta estonialla ja kertoi huikeita juttuja...mutta ei siitä sen enenpää..sanotaanko että saletisti natsaa jos kysymys on salaliitosta!


      • Estonia selväjuttu
        tomaattisipuli kirjoitti:

        eli onko tässä estoniassa sitten salaliittoteorian ainekset?

        Kyse ei ole kuin liitosta, jättäkää nyt jo se salasana pois kuvioista. Ei oo mitään salasta. Tai ei ainakaan pitäis.


      • kukkupöö
        Estonia selväjuttu kirjoitti:

        Kyse ei ole kuin liitosta, jättäkää nyt jo se salasana pois kuvioista. Ei oo mitään salasta. Tai ei ainakaan pitäis.

        Niinpä niin, onhan sitä toki aina puhuttu että mitä siellä oli ja mitä ei, mutta itse kallistun vahvasti tuohon hautarauhan rikkominen-lakipykälään, sillä menehtyneitä oli paljon.
        Se on jo selviö että tapahtuipa meillä tai maailmalla mitä tahansa laivan uppoamisesta puun kaatumiseen on siinä aina jotain salaperäistä taustalla, vähintään illuminati.
        Paljonhan sitäkin joskus puhuttiin, että M/S Estonia olisi kuljettanut neuvostoaikaisia ydinkärkiä(?) tms, mutta meneppä tuotakaan mistään vahvistamaan.


      • yksi syy
        kukkupöö kirjoitti:

        Niinpä niin, onhan sitä toki aina puhuttu että mitä siellä oli ja mitä ei, mutta itse kallistun vahvasti tuohon hautarauhan rikkominen-lakipykälään, sillä menehtyneitä oli paljon.
        Se on jo selviö että tapahtuipa meillä tai maailmalla mitä tahansa laivan uppoamisesta puun kaatumiseen on siinä aina jotain salaperäistä taustalla, vähintään illuminati.
        Paljonhan sitäkin joskus puhuttiin, että M/S Estonia olisi kuljettanut neuvostoaikaisia ydinkärkiä(?) tms, mutta meneppä tuotakaan mistään vahvistamaan.

        peittämiseen. Kun ei onnistunut, kävivät hakemassa materiaalin pois, mutta jälkien takia täytyy yhä vartioida. Ainoana hylkynä maailmassa ympäri vuorokauden vuodesta toiseen ja veronmaksajat maksaa.
        Miksiköhän niitä luurankoja pitäisi "hautarauhan" takia vartioida. Eipä merivartiostot muuta tarvitsi tehdäkään, jos kaikkia vartioitaisiin.


      • kalkkilaivan kapu ¤3
        yksi syy kirjoitti:

        peittämiseen. Kun ei onnistunut, kävivät hakemassa materiaalin pois, mutta jälkien takia täytyy yhä vartioida. Ainoana hylkynä maailmassa ympäri vuorokauden vuodesta toiseen ja veronmaksajat maksaa.
        Miksiköhän niitä luurankoja pitäisi "hautarauhan" takia vartioida. Eipä merivartiostot muuta tarvitsi tehdäkään, jos kaikkia vartioitaisiin.

        kiva sieltäkö siis saadaan pommit räjäyttää Israel?

        hakusanoja: Israel Bomb Destroy Al Qaeda


      • december 33
        yksi syy kirjoitti:

        peittämiseen. Kun ei onnistunut, kävivät hakemassa materiaalin pois, mutta jälkien takia täytyy yhä vartioida. Ainoana hylkynä maailmassa ympäri vuorokauden vuodesta toiseen ja veronmaksajat maksaa.
        Miksiköhän niitä luurankoja pitäisi "hautarauhan" takia vartioida. Eipä merivartiostot muuta tarvitsi tehdäkään, jos kaikkia vartioitaisiin.

        ihmettelen itsekkin että on maailmassa uponnut muitakin laivoja ja niitä ei vartioida 24/7 miksi vain estoniaa vartioidaan???

        voisiko joku kertoa sen?


      • gggaaggaaa
        december 33 kirjoitti:

        ihmettelen itsekkin että on maailmassa uponnut muitakin laivoja ja niitä ei vartioida 24/7 miksi vain estoniaa vartioidaan???

        voisiko joku kertoa sen?

        mitenniin estoniaa vartioidaan, eikö sinne vielä äsken oltu kippaamassa soraa?
        Ainakin minä olen käsittänyt Estoniaa vartioidaan tutkalla suomesta käsin, juurikin sen takia että hylky on julistettu hautapaikaksi onnettomuuden uhreille.
        Yksikin syy älläiseen vartiointiin voi olla se,e ttä uponneen laivan sisälle sukeltaminen ammatimaisella välineistölläkin on aika riskialtista, paljon tavaraa ympäriinsä yms.
        Mutta kuitenkin, eihänmikään ole niin varma kuin epävarma, hyvinminhän siellä voi jotain salattavaa olla.


      • ......
        gggaaggaaa kirjoitti:

        mitenniin estoniaa vartioidaan, eikö sinne vielä äsken oltu kippaamassa soraa?
        Ainakin minä olen käsittänyt Estoniaa vartioidaan tutkalla suomesta käsin, juurikin sen takia että hylky on julistettu hautapaikaksi onnettomuuden uhreille.
        Yksikin syy älläiseen vartiointiin voi olla se,e ttä uponneen laivan sisälle sukeltaminen ammatimaisella välineistölläkin on aika riskialtista, paljon tavaraa ympäriinsä yms.
        Mutta kuitenkin, eihänmikään ole niin varma kuin epävarma, hyvinminhän siellä voi jotain salattavaa olla.

        Mitenköhän äkkiä olis rannkko virasto kimpussa? Jotain hämärää tähän kyllä liityy,mutta mitä? Oliko laivassa yksityinen asekauppias.... Uhrattiin veneellinen ihmisiä jotta säästettäisiin 100 000 elämää? Täysin mahdollista tänä päivänä.


      • ,..,,,,
        ...... kirjoitti:

        Mitenköhän äkkiä olis rannkko virasto kimpussa? Jotain hämärää tähän kyllä liityy,mutta mitä? Oliko laivassa yksityinen asekauppias.... Uhrattiin veneellinen ihmisiä jotta säästettäisiin 100 000 elämää? Täysin mahdollista tänä päivänä.

        Oli venäjänjuutalainen Andrei Voronin. Avo Pihtin ja Arvo Andesronin kaveri.

        Ruotsin armeija ja MUST tekivät salaisen sukelluksen, jolla hakivat ilmeisesti Voronin attaseasalkun Avo Pihtin hytistä, jota ilmeisesti Voronin käytti silloin tms.

        Kyllähän Suomen viranomaisetkin ovat valehdelleet kansalle, että ihmeen hiljaa kansa tästäkin on. Lampaita löytyy.


      • no hoohhhhoooo
        december 33 kirjoitti:

        ihmettelen itsekkin että on maailmassa uponnut muitakin laivoja ja niitä ei vartioida 24/7 miksi vain estoniaa vartioidaan???

        voisiko joku kertoa sen?

        voi voi december.... mitä tätä palstaa nyt on tullut katseltua, niin oiskohan aika ottaa se pää pois hameen alta ja alkaa käyttää järkeä, mikäli semmoista vielä vähänkin löytyy.


      • asbkbvkabvkav
        ...... kirjoitti:

        Mitenköhän äkkiä olis rannkko virasto kimpussa? Jotain hämärää tähän kyllä liityy,mutta mitä? Oliko laivassa yksityinen asekauppias.... Uhrattiin veneellinen ihmisiä jotta säästettäisiin 100 000 elämää? Täysin mahdollista tänä päivänä.

        katsos, foolio. Autolautoissa on keulaportti ja jos se otetaan pois niin alukseen virtaa vettä aikas hirmuisesti. Ja kun vettä on hemmetin paha hallita, koska se pääsee vapaasti virtaamaan laidalta laidalle. Tästä seuraa aluksen kaatuminen. Jopa kuukauden ikäinen martta tyttäreni ymmärtää asian. Ei selitykseksi tarvita mitään tsernobilin rikastettua uraania jolla ruotsi havitteli ydinasetta...


      • lissää volioo
        asbkbvkabvkav kirjoitti:

        katsos, foolio. Autolautoissa on keulaportti ja jos se otetaan pois niin alukseen virtaa vettä aikas hirmuisesti. Ja kun vettä on hemmetin paha hallita, koska se pääsee vapaasti virtaamaan laidalta laidalle. Tästä seuraa aluksen kaatuminen. Jopa kuukauden ikäinen martta tyttäreni ymmärtää asian. Ei selitykseksi tarvita mitään tsernobilin rikastettua uraania jolla ruotsi havitteli ydinasetta...

        No kuka sen keulaportin otti pois ? Ihan vaan tiedoksi että ensin on keulavisiiri.
        Sen takana on vielä autoramppi. Jos visiiri putoaa niin laiva ei siitä uppoa.
        Vaikka autoramppi hiukan valskaisi reunoistaan niin se ei vaikuta mitään.
        Estoniassa pidettiin peräramppia hiukan raollaan jotta sisään aika ajoin tullut vesi virtaisi perästä pois. Normaali käytäntö. Mikä sen siis upotti ? Senkö haluat tietää?

        Tehdään tämä nyt kerralla selväksi. Estonian upotti valtava reikä paapuurin puolella vesirajan alla lähellä keulaa.Autokansi ei ole laivan alin kansi eikä näin ollen vesi autokannella upota laivaa vaan vesi saadaan nopeasti pois perän kautta.

        Mikä sitten teki reiän Estonian kylkeen ? Ehkä sen teki pommi tai sitten putoava visiiri murjoi sen mennessään syvyyksiin.

        Erikoista kyllä reiän reunat ovat repeytyneet siten kuin isku olisi tullut sisäpuolelta. Virallinen tutkimus oli täyttä fuulaa.


      • december33
        no hoohhhhoooo kirjoitti:

        voi voi december.... mitä tätä palstaa nyt on tullut katseltua, niin oiskohan aika ottaa se pää pois hameen alta ja alkaa käyttää järkeä, mikäli semmoista vielä vähänkin löytyy.

        täällä hameen alla on muuten tussu nam :)

        mutta voisitko hiukan selventää asiaasi? ei oikein auennut toi nyt.....


      • asdadsfhjklhg
        asbkbvkabvkav kirjoitti:

        katsos, foolio. Autolautoissa on keulaportti ja jos se otetaan pois niin alukseen virtaa vettä aikas hirmuisesti. Ja kun vettä on hemmetin paha hallita, koska se pääsee vapaasti virtaamaan laidalta laidalle. Tästä seuraa aluksen kaatuminen. Jopa kuukauden ikäinen martta tyttäreni ymmärtää asian. Ei selitykseksi tarvita mitään tsernobilin rikastettua uraania jolla ruotsi havitteli ydinasetta...

        niin se on!! keuluspalttoo se vuosi, ei siihen tarvita mitään salaliittoa että laiva uppoaa. tyhmät virolaiset tarkistajat vaan..


      • ikävästä muita
        december33 kirjoitti:

        täällä hameen alla on muuten tussu nam :)

        mutta voisitko hiukan selventää asiaasi? ei oikein auennut toi nyt.....

        Pää pois hameesta tarkoittaakin sinulle HERÄÄ!!!!
        Me ollaan sun puolellas kaikki täällä....
        Ei olla vihollisia, enää..
        lue mitä on olla indigo


      • ikävä muita
        ikävästä muita kirjoitti:

        Pää pois hameesta tarkoittaakin sinulle HERÄÄ!!!!
        Me ollaan sun puolellas kaikki täällä....
        Ei olla vihollisia, enää..
        lue mitä on olla indigo

        Niin vandalismi on alani, joten hyvää Kewättä Sinulle!!
        Kyllä se Aurinko paistaa vielä sunkin Risukasaas..


      • jjuuuuuuu
        lissää volioo kirjoitti:

        No kuka sen keulaportin otti pois ? Ihan vaan tiedoksi että ensin on keulavisiiri.
        Sen takana on vielä autoramppi. Jos visiiri putoaa niin laiva ei siitä uppoa.
        Vaikka autoramppi hiukan valskaisi reunoistaan niin se ei vaikuta mitään.
        Estoniassa pidettiin peräramppia hiukan raollaan jotta sisään aika ajoin tullut vesi virtaisi perästä pois. Normaali käytäntö. Mikä sen siis upotti ? Senkö haluat tietää?

        Tehdään tämä nyt kerralla selväksi. Estonian upotti valtava reikä paapuurin puolella vesirajan alla lähellä keulaa.Autokansi ei ole laivan alin kansi eikä näin ollen vesi autokannella upota laivaa vaan vesi saadaan nopeasti pois perän kautta.

        Mikä sitten teki reiän Estonian kylkeen ? Ehkä sen teki pommi tai sitten putoava visiiri murjoi sen mennessään syvyyksiin.

        Erikoista kyllä reiän reunat ovat repeytyneet siten kuin isku olisi tullut sisäpuolelta. Virallinen tutkimus oli täyttä fuulaa.

        Oikein asiantuntija olet!! Vesi autokannella ei saa alusta uppoamaan?? Juuri tämän takia alus kaatui ja lopulta painui pohjaan. Keulaportin otti pois kova merenkäynti ja isohkot aallot, tosin näin ei saisi käydä. Mutta onhan minunkin toyotani leiponut kiinni joskus.. Pidettiin peräramppia auki?? Mitä tällä tarkoitat?? Luuletko että joku alus on joskus avannut vapaaehtosesti aluksen portteja kovassa merenkäynnissä. Ei herran jestas.. Lastin siirtyminen merenkäynnissä on painanut monta laivaa pohjaan ja kun puhutaan vedestä jota ei voi ollenkaan hallita niin aika helposti alus kallistuu. Sillä ei ole merkitystä mille kannelle vesi tulee. Ja autokansi oli vesiviivan yläpuolella, silläkään ei mitään merkitystä. Jos joskus olet ollut merellä kovalla kelillä niin tiedät, että vesi voi hyvinkin lyödä komentosillan korkeudelle pärskeitä ja aallot kovaa juuri keulaportin kohdille. Kannattaa perehtyä onnettomuusturkintaraporttiin niin saat edes hieman tietoa millainen lautta kyseessä.


      • lissää volioo
        jjuuuuuuu kirjoitti:

        Oikein asiantuntija olet!! Vesi autokannella ei saa alusta uppoamaan?? Juuri tämän takia alus kaatui ja lopulta painui pohjaan. Keulaportin otti pois kova merenkäynti ja isohkot aallot, tosin näin ei saisi käydä. Mutta onhan minunkin toyotani leiponut kiinni joskus.. Pidettiin peräramppia auki?? Mitä tällä tarkoitat?? Luuletko että joku alus on joskus avannut vapaaehtosesti aluksen portteja kovassa merenkäynnissä. Ei herran jestas.. Lastin siirtyminen merenkäynnissä on painanut monta laivaa pohjaan ja kun puhutaan vedestä jota ei voi ollenkaan hallita niin aika helposti alus kallistuu. Sillä ei ole merkitystä mille kannelle vesi tulee. Ja autokansi oli vesiviivan yläpuolella, silläkään ei mitään merkitystä. Jos joskus olet ollut merellä kovalla kelillä niin tiedät, että vesi voi hyvinkin lyödä komentosillan korkeudelle pärskeitä ja aallot kovaa juuri keulaportin kohdille. Kannattaa perehtyä onnettomuusturkintaraporttiin niin saat edes hieman tietoa millainen lautta kyseessä.

        Estonialla nimittäin avattiin peräramppia ajoittain tarkoituksella,ei tietenkään kokonaan auki vaan osittain että vesi virtaa pois. Peräramppi muuten jäikin raolleen kun Estonia upposi. Uppoaminen ei johtunut visiirin irtoamisesta ellei sitten tosiaan käynyt niin että se pudotessaan iski reiän keulapuolelle vesirajan alle.

        Autokannen alapuolellahan oli vielä kansia,siis vedenpitäviä kansia ja vaikka autokannelle tullut vesi olisi onnistunut kaatamaan laivan niin se olisi melko varmasti jäänyt vain kellumaan pohja ylöspäin. Tästähän on myös ennakkotapaus olemassa.

        Estonia upposi siksi että ns. nollakannelle syöksi valtavasti vettä lyhyessä ajassa koska reikä oli keulapäässä ja Estonia kulki lähes maksimivauhtiaan kovasta merenkäynnistä huolimatta ja tällöin vesi syöksyi kovalla paineella alimmille kansille täyttäen ne nopeasti.

        Ne ihmiset jotka onnistuivat pääsemään ylimmälle kannelle uppoavan laivan uumenista kertoivat huomanneensa miten ilmastointitorvista syöksyi vettä kovalla voimalla. Nämä ns. hanhenkaulat menevät koko laivan läpi aina nollakannelle asti ja tämä tietenkin tarkoittaa sitä että LAIVA OLI SAANUT REIÄN POHJAAN. Tästä ei ole mitään epäilystä,asia on näin.

        Vielä on tietenkin se mahdollisuus että laivan rungosta repesi irti vakaaja ja tuo reikä aiheutui siitä. Se selittäisi myös sen miksi reiän reunat ovat käpertyneet ulospäin. Nämä myrskyvakaajat olivat käytössä Estonian upotessa koska kapteeni oli antanut määräyksen ottaa vakaajat ulos.

        Mutta kuten sanottu onnettomuustutkinta oli järkyttävän leväperäistä ja lopputulos tiedetään,täyttä fuulaa alusta loppuun.

        Kuvaavaa tälle "tutkinnalle" on eräs tapahtuma, kun laivan visiiri nostettiin merestä niin johtava tutkija käski heittää atlanttilukon takaisin mereen kun sille ei muka ollut tilaa kopterissa. Tärkein todistuskappale menetettiin.

        Ehkä jotain hämärää on koko jutussa kun Avo Pihtiäkään ei ole koskaan löydetty vaikka Interpol etsintäkuulutti hänet. Epävirallisten huhujen mukaan hänet olisi viimeksi nähty jossain Etelä-Afrikassa.


      • hgjjhggg
        lissää volioo kirjoitti:

        Estonialla nimittäin avattiin peräramppia ajoittain tarkoituksella,ei tietenkään kokonaan auki vaan osittain että vesi virtaa pois. Peräramppi muuten jäikin raolleen kun Estonia upposi. Uppoaminen ei johtunut visiirin irtoamisesta ellei sitten tosiaan käynyt niin että se pudotessaan iski reiän keulapuolelle vesirajan alle.

        Autokannen alapuolellahan oli vielä kansia,siis vedenpitäviä kansia ja vaikka autokannelle tullut vesi olisi onnistunut kaatamaan laivan niin se olisi melko varmasti jäänyt vain kellumaan pohja ylöspäin. Tästähän on myös ennakkotapaus olemassa.

        Estonia upposi siksi että ns. nollakannelle syöksi valtavasti vettä lyhyessä ajassa koska reikä oli keulapäässä ja Estonia kulki lähes maksimivauhtiaan kovasta merenkäynnistä huolimatta ja tällöin vesi syöksyi kovalla paineella alimmille kansille täyttäen ne nopeasti.

        Ne ihmiset jotka onnistuivat pääsemään ylimmälle kannelle uppoavan laivan uumenista kertoivat huomanneensa miten ilmastointitorvista syöksyi vettä kovalla voimalla. Nämä ns. hanhenkaulat menevät koko laivan läpi aina nollakannelle asti ja tämä tietenkin tarkoittaa sitä että LAIVA OLI SAANUT REIÄN POHJAAN. Tästä ei ole mitään epäilystä,asia on näin.

        Vielä on tietenkin se mahdollisuus että laivan rungosta repesi irti vakaaja ja tuo reikä aiheutui siitä. Se selittäisi myös sen miksi reiän reunat ovat käpertyneet ulospäin. Nämä myrskyvakaajat olivat käytössä Estonian upotessa koska kapteeni oli antanut määräyksen ottaa vakaajat ulos.

        Mutta kuten sanottu onnettomuustutkinta oli järkyttävän leväperäistä ja lopputulos tiedetään,täyttä fuulaa alusta loppuun.

        Kuvaavaa tälle "tutkinnalle" on eräs tapahtuma, kun laivan visiiri nostettiin merestä niin johtava tutkija käski heittää atlanttilukon takaisin mereen kun sille ei muka ollut tilaa kopterissa. Tärkein todistuskappale menetettiin.

        Ehkä jotain hämärää on koko jutussa kun Avo Pihtiäkään ei ole koskaan löydetty vaikka Interpol etsintäkuulutti hänet. Epävirallisten huhujen mukaan hänet olisi viimeksi nähty jossain Etelä-Afrikassa.

        Tuntuu olevan tiedot aika puutteellisia tai vääriä. Peräporttien avaamiset tavallinen käytäntö? ja mistä sait tietoa että estnialla näin tehtiin?? Lisäksi puhut että aluksen alimmat kannet vedenpitäviä, jos näin niin miten teoriasi voisi toimia? alukset on osastoitu vedenpitäviksi, eli reikä kyljessä ei upota tai kaada alusta, estonia kaatui minuuteissa. Autolauttojen vaarallisin tekijä on avoin autokansi, joka ymmärrettävästi on vaikea osastoida ja autokannella vesimassat ovat vapaita liikkumaan. Alus jäi kellumaan pohja ylöspäin ennenkuin painui syvyyksiin, mutta se ei veden tuloa lopeta välttämättä, mikäli vesimassoilla on pääsy autokannelle. Mikä on niin vaikeaa?? Joku henkilö on löytämättä, aijjaa, taitaa olla muutama sata muutakin..


      • lissää volioo
        hgjjhggg kirjoitti:

        Tuntuu olevan tiedot aika puutteellisia tai vääriä. Peräporttien avaamiset tavallinen käytäntö? ja mistä sait tietoa että estnialla näin tehtiin?? Lisäksi puhut että aluksen alimmat kannet vedenpitäviä, jos näin niin miten teoriasi voisi toimia? alukset on osastoitu vedenpitäviksi, eli reikä kyljessä ei upota tai kaada alusta, estonia kaatui minuuteissa. Autolauttojen vaarallisin tekijä on avoin autokansi, joka ymmärrettävästi on vaikea osastoida ja autokannella vesimassat ovat vapaita liikkumaan. Alus jäi kellumaan pohja ylöspäin ennenkuin painui syvyyksiin, mutta se ei veden tuloa lopeta välttämättä, mikäli vesimassoilla on pääsy autokannelle. Mikä on niin vaikeaa?? Joku henkilö on löytämättä, aijjaa, taitaa olla muutama sata muutakin..

        Sehän oli väärin lastattu ja jo satamasta lähtiessään useita asteita kallellaan vaikka tasaustankki vastakkaisella puolella oli pumpattu täyteen.
        Siinä mielessä ei tarvitse kylläkään Estonian kaatumista ihmetellä yhtään.

        Estonialla oli myös pommivaroitus päällä lähtiessään merelle. Siinä vietiin salakuljetustavaraa eikä mitä tahansa piraatti cd-levyjä vaan romahtaneen Neuvostoliiton ase-ja avaruusteknologiaa.

        Tavara vietiin Ruotsiin Arlandaan ja sieltä edelleen laajarunkoisella kuljetuskoneella USA:han.

        Tämä toiminta haluttiin estää hinnalla millä hyvänsä ja yksi keino oli pommiuhkaukset. Pelattiin helvetin kovilla panoksilla jossa ihmisen henki oli hupaa tavaraa.

        Tallinnan satamapäällikkö löytyi jonkin ajan kuluttua ysimillisen Naganin reikä otsassaan. Hän tiesi varmasti kaiken mutta monen muun tavoin on nyt hyvin vaitonainen poika.

        Ei pelkästään Avo Piht kadonnut salaperäisesti Turun sairaalasta vaan myös kaikki muistaakseni 7 ihmistä jotka olivat viimeksi olleet hänen seurassaan onnettomuusyönä. Joku todella naiivi yksilö voisi tietenkin väittää tätä pelkäksi yhteensattumaksi.

        Muutakin hämärää tapahtui mutta siitä joskus toiste enemmän.


      • vuosikausia
        gggaaggaaa kirjoitti:

        mitenniin estoniaa vartioidaan, eikö sinne vielä äsken oltu kippaamassa soraa?
        Ainakin minä olen käsittänyt Estoniaa vartioidaan tutkalla suomesta käsin, juurikin sen takia että hylky on julistettu hautapaikaksi onnettomuuden uhreille.
        Yksikin syy älläiseen vartiointiin voi olla se,e ttä uponneen laivan sisälle sukeltaminen ammatimaisella välineistölläkin on aika riskialtista, paljon tavaraa ympäriinsä yms.
        Mutta kuitenkin, eihänmikään ole niin varma kuin epävarma, hyvinminhän siellä voi jotain salattavaa olla.

        siellä oli ruotsalainen alus/aluksia koko ajan vartioimassa, enkä ole kuullut, että olisi vartiointia lopetettu vieläkään.


      • Erikoinen ase
        lissää volioo kirjoitti:

        Sehän oli väärin lastattu ja jo satamasta lähtiessään useita asteita kallellaan vaikka tasaustankki vastakkaisella puolella oli pumpattu täyteen.
        Siinä mielessä ei tarvitse kylläkään Estonian kaatumista ihmetellä yhtään.

        Estonialla oli myös pommivaroitus päällä lähtiessään merelle. Siinä vietiin salakuljetustavaraa eikä mitä tahansa piraatti cd-levyjä vaan romahtaneen Neuvostoliiton ase-ja avaruusteknologiaa.

        Tavara vietiin Ruotsiin Arlandaan ja sieltä edelleen laajarunkoisella kuljetuskoneella USA:han.

        Tämä toiminta haluttiin estää hinnalla millä hyvänsä ja yksi keino oli pommiuhkaukset. Pelattiin helvetin kovilla panoksilla jossa ihmisen henki oli hupaa tavaraa.

        Tallinnan satamapäällikkö löytyi jonkin ajan kuluttua ysimillisen Naganin reikä otsassaan. Hän tiesi varmasti kaiken mutta monen muun tavoin on nyt hyvin vaitonainen poika.

        Ei pelkästään Avo Piht kadonnut salaperäisesti Turun sairaalasta vaan myös kaikki muistaakseni 7 ihmistä jotka olivat viimeksi olleet hänen seurassaan onnettomuusyönä. Joku todella naiivi yksilö voisi tietenkin väittää tätä pelkäksi yhteensattumaksi.

        Muutakin hämärää tapahtui mutta siitä joskus toiste enemmän.

        "Tallinnan satamapäällikkö löytyi jonkin ajan kuluttua ysimillisen Naganin reikä otsassaan"

        Nagant -revolveri on kaliberiltaan 7,62 mm.


      • Silti kummastuttaa
        jjuuuuuuu kirjoitti:

        Oikein asiantuntija olet!! Vesi autokannella ei saa alusta uppoamaan?? Juuri tämän takia alus kaatui ja lopulta painui pohjaan. Keulaportin otti pois kova merenkäynti ja isohkot aallot, tosin näin ei saisi käydä. Mutta onhan minunkin toyotani leiponut kiinni joskus.. Pidettiin peräramppia auki?? Mitä tällä tarkoitat?? Luuletko että joku alus on joskus avannut vapaaehtosesti aluksen portteja kovassa merenkäynnissä. Ei herran jestas.. Lastin siirtyminen merenkäynnissä on painanut monta laivaa pohjaan ja kun puhutaan vedestä jota ei voi ollenkaan hallita niin aika helposti alus kallistuu. Sillä ei ole merkitystä mille kannelle vesi tulee. Ja autokansi oli vesiviivan yläpuolella, silläkään ei mitään merkitystä. Jos joskus olet ollut merellä kovalla kelillä niin tiedät, että vesi voi hyvinkin lyödä komentosillan korkeudelle pärskeitä ja aallot kovaa juuri keulaportin kohdille. Kannattaa perehtyä onnettomuusturkintaraporttiin niin saat edes hieman tietoa millainen lautta kyseessä.

        Katsokaahan tuolta tutkittua kummallisuutta Estonia -turmasta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3322037
        Aikas paljon luettavaa, mutta jos edes 1% on totta, niin Estonian uppoamiseen liittyy TODELLAKI jotakin erikoista.


      • Olipa kerran....
        Silti kummastuttaa kirjoitti:

        Katsokaahan tuolta tutkittua kummallisuutta Estonia -turmasta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3322037
        Aikas paljon luettavaa, mutta jos edes 1% on totta, niin Estonian uppoamiseen liittyy TODELLAKI jotakin erikoista.

        Ei Estonia uppoamiseen liity mitään "todellakin erikoista".Se oli vain erittäin valitettava merihaveri joita sattuu aina silloin tällöin.Eli kannattanee rauhoittua ja ottaa vaikka kuumaa kaakaota,kuunnella iltasatu,ottaa uninalle kainaloon ja mennä höyhensaarille.Näin ne salaliittohörhöilyt asian ympäriltä unohtuvat.


      • Sinulle satuja
        Olipa kerran.... kirjoitti:

        Ei Estonia uppoamiseen liity mitään "todellakin erikoista".Se oli vain erittäin valitettava merihaveri joita sattuu aina silloin tällöin.Eli kannattanee rauhoittua ja ottaa vaikka kuumaa kaakaota,kuunnella iltasatu,ottaa uninalle kainaloon ja mennä höyhensaarille.Näin ne salaliittohörhöilyt asian ympäriltä unohtuvat.

        muut voivat katsoa vaikka tämän 5 osaisen dokumentin.

        NEW!!! Documentary Estonia Ferry Disaster Part 1/5

        http://www.youtube.com/watch?v=GH1X5ymlyQ4

        Linkit seuraaviin osiin videon alla.


      • Jotain hämärää
        Silti kummastuttaa kirjoitti:

        Katsokaahan tuolta tutkittua kummallisuutta Estonia -turmasta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3322037
        Aikas paljon luettavaa, mutta jos edes 1% on totta, niin Estonian uppoamiseen liittyy TODELLAKI jotakin erikoista.

        "Viestiä ei löydy

        Hakemasi viesti on poistettu. Voit etsiä hakuasi
        vastaavaa viestiä Suomi24-keskusteluhaun kautta" Alkaa jo skeptikkoakin epäilyttää... Huhhuh.


      • Kaljax
        mrmallorca kirjoitti:

        se kerran on peitetty niin on oltava salattavaakin, tuttavani oli peittämis operaatiossa mukana ja jopa kartoittamassa sukeltamalla peittoaluetta estonialla ja kertoi huikeita juttuja...mutta ei siitä sen enenpää..sanotaanko että saletisti natsaa jos kysymys on salaliitosta!

        No nyt olet unta nähnyt.ei sitä mitään peitetty ole.


      • Anonyymi
        asbkbvkabvkav kirjoitti:

        katsos, foolio. Autolautoissa on keulaportti ja jos se otetaan pois niin alukseen virtaa vettä aikas hirmuisesti. Ja kun vettä on hemmetin paha hallita, koska se pääsee vapaasti virtaamaan laidalta laidalle. Tästä seuraa aluksen kaatuminen. Jopa kuukauden ikäinen martta tyttäreni ymmärtää asian. Ei selitykseksi tarvita mitään tsernobilin rikastettua uraania jolla ruotsi havitteli ydinasetta...

        Jos olet joskus ajanut lauttaan niin huomaat että keulaportti on komeasti vesirajan yläpuolella. Viitisen-seitsemän metriä. Eli vesi virtaa enemmin pois kuin sisään.


    • ...A...

      Ite olen jostain saanut sellaisen käsityksen että kyseisellä laivalla olisi ollut yksityisen ase kauppiaan aseita jotka olivat peräisin hajonneen neovostoliiton jäljiltä. Aseita olisi ollut todella paljon ja en tiedä olisiko ollut myös ydin kärkiä lastina. Voisi liittyä miksi kalastajien pitää ilmoittaa nykyään joissain paikoin kala saaliinsa säteily arvoja?!? Isot päättäjät päättivät uhrata lastillisen ihmisiä kuin näitten aseitten tuoman tuhon joka olisi saattanut olla jopa 10 tuhansia uhreja!
      En tiedä,spekulaatioita mutta jotkut tahot joutuvat näinkin isoja päätöksiä tekemään, eikä niistä seiska uutisissa kyllä meille kerrota!

      • Tuubaa...

        Kaikki salaliittoteoriat Estonian ympärillä ovat pelkkää tuubaa...


      • 1+13
        Tuubaa... kirjoitti:

        Kaikki salaliittoteoriat Estonian ympärillä ovat pelkkää tuubaa...

        Perustele vähäsen, pelkkää tuubaa on virallinen raportti.
        Jokainen fysiikan päälle ymmärtävä ja ympärillä vallinneiden olosuhteiden päälle ymmärtää.

        Vai onko nykypäivän ihmisille sana "virallinen" tai "media" niin kova juttu, että siihen uskotaan yhtä sokeasti kuin muslimi Allahiin, olkoon faktat miten päin tahansa.

        Tuntuu välillä siltä, että jos virallinen taho ilmoittaa medialle mustan olevan valkoinen niin osa näistä lampaista siihen uskoo ja kaikki jotka kehtaa muuta väittää on foliohattuja ja sekopäitä.


      • Alahan kertoa.....
        1+13 kirjoitti:

        Perustele vähäsen, pelkkää tuubaa on virallinen raportti.
        Jokainen fysiikan päälle ymmärtävä ja ympärillä vallinneiden olosuhteiden päälle ymmärtää.

        Vai onko nykypäivän ihmisille sana "virallinen" tai "media" niin kova juttu, että siihen uskotaan yhtä sokeasti kuin muslimi Allahiin, olkoon faktat miten päin tahansa.

        Tuntuu välillä siltä, että jos virallinen taho ilmoittaa medialle mustan olevan valkoinen niin osa näistä lampaista siihen uskoo ja kaikki jotka kehtaa muuta väittää on foliohattuja ja sekopäitä.

        Perustele itse syyt siihen,miksi onnettomuustutkinta lautakunnan virallinen raportti ei olisi totta? Ja nimenomaan seikkaperäisesti ja kohta kohdalta ja perustele väitteesi vaikkapa omiin tutkintatuloksiisi.Niin muuten,olitko itse paikalla suorittamassa tutkintaa???? Ja ajankuluksi voit siinä sivussa vielä kyseenlaistaa Titanicin merihaverin sekä höyrylaiva Kurun uppoamisen Näsijärvellä 1920-luvulla.


      • 12+6
        Alahan kertoa..... kirjoitti:

        Perustele itse syyt siihen,miksi onnettomuustutkinta lautakunnan virallinen raportti ei olisi totta? Ja nimenomaan seikkaperäisesti ja kohta kohdalta ja perustele väitteesi vaikkapa omiin tutkintatuloksiisi.Niin muuten,olitko itse paikalla suorittamassa tutkintaa???? Ja ajankuluksi voit siinä sivussa vielä kyseenlaistaa Titanicin merihaverin sekä höyrylaiva Kurun uppoamisen Näsijärvellä 1920-luvulla.

        Mitäs jos aloitat tätä lukemalla: http://heiwaco.tripod.com/impossiblesinking.htm

        On aika hyvin perustelu myös ihan fysiikan lain ja rakenteiden puolesta sen olevan melko mahdotonta upota siten kuin JAIC väittää.

        Lisäkseen aika moni selittämätön sattuma herättää epäilyksiä myös, 8 pelastautuneen ja sairaaloihin kirjattujen, joista on myös ollut kuvamateriaalia ja haastatteluja, henkilökunnan jäsenten selittämättömät katoamiset, satamapäällikkö heti tuon jälkeen ammuttuna, viikon välein tapahtuneet asekuljetukset, jotka sekä Ruotsi, että Viro myöntää (sopivasti edelliset olleet 14 ja 20 päivä, mitäs viikon päästä kävi), vajanainen matkustajaluettelo ja kaksi USAn sotilasrekkaa, Volgoneft 1 poistumassa paikalta vastaamatta viesteihin, elintärkeä todistekappale, ns. atlanttilukko heitetty takaisin mereen tutkimatta (joka virallisesti siis upotti Estonian), visiirin siirto, yli 100 silminnäkijän kertomusten sivuuttaminen, Estonian aiottu peittäminen 3x suuremmilla kustannuksilla kuin nostaminen jne jne

        En minä itsestään selviä asioita kyseenalaista, katson yleensä vain faktoja tieteellisesti ja sen lisäksi toki selittämättömiä yhteensattumia.
        Titanic ei liiemmin kiinnosta, voihan siinä vakuutuspetoskin olla kyseessä.
        WTC:n salaliittoteoriaan uskon, niinkuin nykyään lähes 50% jenkeistäkin.


      • Tässä tapauksessa
        12+6 kirjoitti:

        Mitäs jos aloitat tätä lukemalla: http://heiwaco.tripod.com/impossiblesinking.htm

        On aika hyvin perustelu myös ihan fysiikan lain ja rakenteiden puolesta sen olevan melko mahdotonta upota siten kuin JAIC väittää.

        Lisäkseen aika moni selittämätön sattuma herättää epäilyksiä myös, 8 pelastautuneen ja sairaaloihin kirjattujen, joista on myös ollut kuvamateriaalia ja haastatteluja, henkilökunnan jäsenten selittämättömät katoamiset, satamapäällikkö heti tuon jälkeen ammuttuna, viikon välein tapahtuneet asekuljetukset, jotka sekä Ruotsi, että Viro myöntää (sopivasti edelliset olleet 14 ja 20 päivä, mitäs viikon päästä kävi), vajanainen matkustajaluettelo ja kaksi USAn sotilasrekkaa, Volgoneft 1 poistumassa paikalta vastaamatta viesteihin, elintärkeä todistekappale, ns. atlanttilukko heitetty takaisin mereen tutkimatta (joka virallisesti siis upotti Estonian), visiirin siirto, yli 100 silminnäkijän kertomusten sivuuttaminen, Estonian aiottu peittäminen 3x suuremmilla kustannuksilla kuin nostaminen jne jne

        En minä itsestään selviä asioita kyseenalaista, katson yleensä vain faktoja tieteellisesti ja sen lisäksi toki selittämättömiä yhteensattumia.
        Titanic ei liiemmin kiinnosta, voihan siinä vakuutuspetoskin olla kyseessä.
        WTC:n salaliittoteoriaan uskon, niinkuin nykyään lähes 50% jenkeistäkin.

        varmasti salataankin, mutta WTC oli oikea terrori-isku, vaikka voihan siihenkin silti liittyä salattavaa.

        Kannattaa todellakin lukea tuo edellisessä viestissä olevan linkin juttu. Ihmettelen jos kukaan voi sokeasti uskoa viralliseen totuuteen.


      • Alahan kertoa....
        12+6 kirjoitti:

        Mitäs jos aloitat tätä lukemalla: http://heiwaco.tripod.com/impossiblesinking.htm

        On aika hyvin perustelu myös ihan fysiikan lain ja rakenteiden puolesta sen olevan melko mahdotonta upota siten kuin JAIC väittää.

        Lisäkseen aika moni selittämätön sattuma herättää epäilyksiä myös, 8 pelastautuneen ja sairaaloihin kirjattujen, joista on myös ollut kuvamateriaalia ja haastatteluja, henkilökunnan jäsenten selittämättömät katoamiset, satamapäällikkö heti tuon jälkeen ammuttuna, viikon välein tapahtuneet asekuljetukset, jotka sekä Ruotsi, että Viro myöntää (sopivasti edelliset olleet 14 ja 20 päivä, mitäs viikon päästä kävi), vajanainen matkustajaluettelo ja kaksi USAn sotilasrekkaa, Volgoneft 1 poistumassa paikalta vastaamatta viesteihin, elintärkeä todistekappale, ns. atlanttilukko heitetty takaisin mereen tutkimatta (joka virallisesti siis upotti Estonian), visiirin siirto, yli 100 silminnäkijän kertomusten sivuuttaminen, Estonian aiottu peittäminen 3x suuremmilla kustannuksilla kuin nostaminen jne jne

        En minä itsestään selviä asioita kyseenalaista, katson yleensä vain faktoja tieteellisesti ja sen lisäksi toki selittämättömiä yhteensattumia.
        Titanic ei liiemmin kiinnosta, voihan siinä vakuutuspetoskin olla kyseessä.
        WTC:n salaliittoteoriaan uskon, niinkuin nykyään lähes 50% jenkeistäkin.

        En ole kiinnostunut minkäänlaisista salkkarien teorioita tukevista skeneistä.Hörhöt kun vaan näkevät salaliittoja lähes joka nurkan takana.Mutta jos jotkut sellaisiin uskovat,niin se on heidän ongelmansa.


    • ms estonian kapteeni

      estonia ei ole peitettu

    • estline estonia

      Niin itsekkin olen uskonut melkein 20 vuotta,että Estonian upotti keulavisiirin irtoaminen.

      Tuossa wikipedian versiossa kiinnitin ensinnäkin huomiota siihen kun vahtimatruusi Silver Linde kuuli keulan alueella metallisen pamahduksen vähän ennen kello yhtä,tämän jälkeen epämääräisiä ääniä kuului LAIVAN RUNGOSTA.Alimpien kansien (autokansien alapuolella) matkustajat lähtivät hädissään hyteistään ja osa kertoi Lindelle nähneensä jo tässä vaiheessa alimmilla kansilla vettä,autokannen näin ollen tässä vaiheessa vielä kuiva ja visiiri kiinni laivassa.

      Ja lisäksi miksi nämä pelastuneet miehistön jäsenet jotka varmuudella kuljetettu sairaalaan videomateriaalin kera on onnettomuustutkinta ja valtiot Viro,Ruotsi ja Suomi julistaneet kuolleeksi Estonian upotessa 28.9.1994.ja näin ollen kaikki nämä jäsenet nähneenä onkin yhtääkkiä harhakuvaa.

    • Sonyson

      Vanha keskustelu kirjoitan myöhäisten lukijoiden varalta!

      M/S Estoniaa ei ole peitetty! Kyseinen alue on julistettu hautapaikaksi aivan kuten esim. hautausmaat. Vuosia turman jälkeen alkoi maa-aines hylyn alla liikkua ja uhkasi vajota vaurioittaen hautapaikkaa.

      Estonia upposi, koska visiirin lukot murtuivat johtaen visiirin kaatumiseen eteenpäin. Autoramppi kaatui koska rampin yläosa löi sille varattuun tilaan. Se oli siis pidempi, kuin itse ramppi korkea. Kun ramppi oli kaatunut, pääsi sisälle virtaamaan vesi täysin vapaasti. Tästä johtuen syntyi vapaa vesikerros, joka laivan kääntyessä reittinsä mukaisesti siirtyi laivan toiselle laidalle. Tämä kaatoi laivan.
      Se, että peräportit olisivat olleet auki on höpöhöpöä!

      Kolinat ja raapivat äänet.
      Lausunnoissaan monet matkustajat kuulivat matalia jysähdyksiä ja raapivia ääniä, jotka Jutta Rabe väänsi enempää ajattelematta pommiksi. Kyseessä on kuitenkin äänet jotka syntyivät:
      1. Lukkojen murtumisista
      2. Visiirin heilumisesta ja osumisista alusta vasten (ennen kaikkien lukkojen murtumista)
      3. Visiirissä olleen autorampille varatun tilan osumisesta autoramppiin --> rampin kaatumisesta osuen välillä kaatuvaan visiiriin
      4. Kaatuneen ja irronneen visiirin osumista laivan pohjaan (Tästä on myös syntyneet mahdolliset reiät aluksen pohjassa!)

      Volfognet 1 -- Salaperäinen alus

      (Kyseinen alus ei vastannut kutsuihin)
      Venäjän alusrekisterin mukaan kyseessä on kalastaja-alus jolla ei ollut pyyntilupaa onnettomusalueen lähellä. Mahdollisesti miehistö pelkäsi tulevansa pidätetyksi ja pakeni paikalta.

      Merkkaamaton rekka ja vajavainen matkustajaluettelo

      Kyseessä on perinteinen toimi. Matkalle bookataan lastia aivan viime hetkille saakka, jolloin kaikkea ei ehditä kirjata ylös alkuperäiseen luetteloon.

      Loppusanani

      En sano Jutta Rabea valehtelijaksi. Hänen jokainen argumenttinsa joka aidosti on hänen näkemällään tavalla oikea, on kuitenkin selitettävissä oikeilla faktoilla.

      Olen lukiolaispoika, joka on tutkinut Estonian onnettomuutta jo vuosia. Jos Sinulla on jotain vastattavaa tai kysyttävää selityksistäni voit ottaa yhteyttä sp-osoitteeseen [email protected]
      (14.6.2014)

    • TodennäköinenSyy2

      Yleensähän on silleen, että loogisen hyödyn kautta etsitään todennäköisin syy asioille.
      Tuossa Estoniassa oli varmaankin vikaa keulaportissa, monissa viron laivoissa on kaikenlaista sanottavaa nykyäänkin. Ette haluaisi tietää miten vielä vähänaikaa sitten oli ison suomalaisvarustamon gps systeemit..huh..
      Kohtuullisen todennäköisesti voidaan todeta että jotain muutakin sattui, kun mitä on virallisesti kerrottu. Näin se tuppaa olemaan kun itänaapuri on asioita hämmentämässä ja on jääty housut kintuissa kiinni ei toivotuista tempuista. Jotain selitystä pitää keksiä, ettei totuus paljastuisi..
      Melko todennäköisesti virolaiset olivat löytäneet jotain kiinnostava sotilasmateriaalia vanhoista varastoista ja kävivät sen kanssa kauppaa Ruotsalaisten kanssa. Tiedä sitten mitä saivat vaihtokaupassa?
      Venäläiset kun kuuntelee teleliikennettä ahkerasti, niin saivat tuosta vihiä ja Estonia joutui torpedon maaliksi. Sen takia tuota laivan pohjaakaan ei oikein saisi kuvata ja sitä koitetaan toki peitellä.. Eikä haastateltaviakaan oikein enään löydy.. Ja jos löytyy niin ei niitä räjähdyksiäkään enään oikein muisteta..
      Surullista tässä on nämä viattomat uhrit, kaveri oli viikarilla risteilyllä ja joutui kattomaan pelastustoimia. ei kiva.
      Jos olis reilusti ajettu pienellä rahtilaivalla hyshys tavaroita meren yli, ei olis tullut kuin uponnut rahtilaiva. Nyt nämä viattomat uhrit on ruotsin sotilastiedustelun kontolla käytännössä loppujenlopuksi...

    • ensio00

      Jos estonia ois imaissu vedet autokannelle ja kaatunut, olisi se jäänyt kellumaan kyljelleen tai pohja ylöspäin eli ylös alaisin koska autokannen alla olevat osastot olivat vesitiiviitä estoniassa. mutta kellumisen sijaan upposikin alle puolessa tunnissa.. ei sitä selitä autokannelle tulvinut vesi, siks toisekseen, autokansi on merenpinnan yläpuolelle, joten ei vesi sinne virtaa, korkeat aallot vois lyödä sisään ja valua pois, eihkä saada lastin epätasapainoon, mutta ei uppoamaan koko laivaa varsinkaan niin nopeesti

      • RautaUppoaa

        Onneksi sä et suunnittele laivoja. Olisivat kaikki pohjassa.


    • sexypöxyt
    • Anonyymi

      Monellakohan oli heppi pesässä sillon ku rysähti? Sama se oli Titanicissakin,että siellä nussimassa oli monikin just sillon.....

      • Anonyymi

        keskeytetty ydyntä on ollut


    • Anonyymi

      Sitä lähinnä vain yritettiin peittää. Sinne kipattiin kymmeniä tonneja kiveä , mutta suuren hinnan vuoksi peittämistä ei ikinä suoritettu loppuun.

    • Anonyymi

      Se saksalainen filmi näytti, että ei ollut peitetty. Eihän ne muuten olisi nähneet niitä reikiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe