AA vai NA?

toipuva_addikti

Alcoholics Anonymous vai Narcotics Anonymous?

Moni varmaan ihmettelee, että mitähäh? eiks alkkarit kuulu tonne AA-puolelle ja narkkarit sit nA:han?

Itse olen toipuva alkoholisti, mutta käyn kummissakin kokouksissa. Miksi?

Oma mielipiteeni näistä kokouksista on valitettavasti se, että vaikka AA avaa aina ovensa niin alkoholistille kuin kenelle tahansa addiktiosta toipuvalle, niin valitettavasti AA-kerhot ovat todella pahasti "ukkoutuneet" ainakin suurimmassa osassa Uudenmaan lääniä. Olen todella harvassa kokouksessa nähnyt nuoria toipuvia. Niissä sadoissa kouksissa mihin olen ottanut osaa on keski-ikä ollut yli neljäkymmentä.

Korkean iän osanottajien suhteen ei saisi olla mikään ongelma, mutta kun se valitettavasti on. Ei nuori kärsivä ihminen kestä kuunnella selviytymistarinoita edes lähimenneisyydestä, jos ei pysty samaistumaan millään tavalla. Se vain vieraannuttaa apua hakevaa nuorta, tai jopa keski-ikäistäkin.

En todellakaan halua nyt arvostella AA:n toimintaa, itse ohjelmaa tai sitä hyvää ja pyyteetöntä työtä, mitä AA tekee ympäri maailman. Ohjelma todellakin toimii ja auttaa joka hetki lukemattomia ihmisiä, niin se on auttanut myös itseänikin. Mutta sen on muututtava. Ohjelman sanomasta pitää saada ymmärretympi kaikille niille nuorille alkoholisteille, joilla ei ole mitään yhtymäkohtaa varsinkaan pitkiin versioihin askelista, saatika sitten isosta kirjasta..

No tämä on jossain määrin AA-ryhmien itsensä käsissä, mutta painotan sitä, että nuori tulokas ei kykene sisäistämään tuskassaan sitä määrää vanhahtavaa tekstiä, mitä pahimmassa tapuaksessa saa kuulla jopa neljäkymmentä minuuttia.

Myönnettäköön, että on todella paljon hyviä ja vielä parempiakin kokouksia, missä jätetään vähemmälle ison kirjan lainaus ja keskitytään itse tuskan purkamiseen. Nämä ovat niitä parhaimpia kokouksia missä ite oon ollu, siellä oppii paljon niin itestään, sairaudestaan kun myöskin osaa oppia purkamaan tunteitaan ja olojaan muille vertaisille.

AA on miun henkireikäni. Mutta oon oppinu ettimään kokoukset, joissa asia ei karkaa tekstiin, vaan saa sanoa itte just sen miltä itestä tuntuu.

No mitäs tää NA sitten tekee otsikossa?

NA on oma toveriseuransa, suunnattu riippuvuudesta kärsiville. No alkoholi on huume ja sen ylikäyttö on riippuvuutta:) Siis oikeasti alkoholi on myös huumaava aine, siinä kuin kannabis tai heroiini tai XYZ.

NA toimii. Yksinkertaisesti toimii. Sinne on tervetullut jokainen addikti, käyttivät sitten pilveä, kräkkiä tai liikaa Koskenkorvaa tai kärsivät mistä tahansa riippuvuudesta.

NA on myös siitä hyvä toveriseura, että kuten AA:ssa, niin myös NA:ssa olet aina tervetullut, mutta NA:ssa on fyysisempää, koskettavampaa. AA antaa kädestäpäivää ovella, NA antaa halauksen ja tervehtii nimellä jos ja kun haluaa puhua:) Ei sovi ehkä kaikille, mutta itse koin tuon läheisyyden ensin hemmetin tunkeilevana, mutta sitten pikkuhiljaa koskettavana ja tukevana. Joillekin käyttäjille saattaa olla ensimmäinen kerta kun joku halaa ja ymmärtää oikeasti.

NA:ssa voi olla helpompi puhua jos olet nuori ja riippuvuudesta kärsivä. Jos et halua tai pysty puhumaan, niin saat ainakin kokemuksia. Mutta voin sanoa, että itse vähän reilu kolmekymppisenä alkoholistina samaistun paljon enemmän addiktoituneisiin nuoriin kun yli viiskymppisiin alkoholisteihin. Kokemukset ja viitekehys pysyy samana, ja selviytymiskokemukset ovat "tätä päivää".

Ja kokoukset. Askeleet mennään NA-tapaan sillä tavalla, että jokainen ymmärtää, ja harva kärvistelee että "eivoikestäänäinkauanpäähajoojoskuuntelenviel!". Ja kokoukset kestää sen puolestatoista tunnista kahteen (ja se elintärkeä röökitauko siinä välis). Ja sitten loppurinki ja lisää halauksia.

Mutta näin lopuksi haluan sanoa, että AA ja NA ovat olemassa vain siksi, että me samasta ongelmasta kärsivät saataisiin toisiltamme apua. Ja tässä kirjoituksessa sain ehkä vähän aikaan vertailua AA:n ja NA:n paremmuudesta, mutta se oli oikeastaan tarkoituskin. Hyvää työtä teette kummatkin ja kiitos siitä, mutta pitää seurata aikaansa, että voisi tehdä vielä parempaakin.

Kiitos AA ja NA

8

3533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OVAnonyymi

Vertaistukiryhmissä harrastetaan pitkitettyä pahoinvointia, uuvuttavalla 12 askeleen toipumisohjelmalla. :(
      Omavoimainen raitistuminen on paljon tehokkaampaa. :D

• On lukea "kesäopasta" , selkeää kieltä lyhyessä muodossa.

• useita vuosia ilman

Kun raittius alkaa tuntua pitävältä saa merkittävää apua itselleen alkamalla soveltaa aa 12 perinnettä omaan elämäänsä. Niiden avulla minä sai ratkaisevan avun niin itseni suhteen kuin ympäristöni suhteen.Kokemukseni myötä voin suositella.

• MAJV

juu iselläni on tunne elämän rairaus.johon olen käyttänyt läkeenä alkohoilia.ja lääkeitä.enkä ole pääsyt niistä eroon puhumalla.palavereissa ..meneisydestä..ei itseni meneisydessä ole mitään kehumisen aiheita...mutta olen ollut raitiina.viinasta ja lääkeistä..6 vuotta.kun olen puhunut tunteistani.palavereissa.ja muualakin...ja olen huomannut että.jos kerron jollekin toiselle.itsestäni mitä tunnen.kuuntelia sanoo.en minä ole kyllä samanlainen kuin sinä.sanon hänelle.saatanan toope.etkö osaa kunella,en ole puhunut sinusta.sanakaan.vaan itsestäni..hän reakoi..miksikö--juuri siksi että hänellä on tunne elämän haavoja.paljon ..ja sanani repii ne auki.eihän väärinkäyttäjän mieltä.saa pahoitaa!!!eikä töihin pakoitaa...TJohannes...

• majv

ja ihmettelen suuresti. ja kyseealaistan aa.12 askelta!! itse en ymärrä niistä enemmän kuin sika pyhäpivästä...olen ollut monessa palaverissa.2002 vuodesta lähtien. siellä on ihmisiä.jotka on ollut (raitiina??) kymmeniä vuosija...jos kerron heille suoraan että.teistä on vain viinan haju kadonnut.mutta tunneelämältänne.olette pahempia.kuin pikkulapset.puhutte toisista.palavereissa.mutta ette halaistua sanaa.itsestänne..ja tyrkytätte tätä paranemis muoroa myös toisille.voihan vittu missä kykötät et kuiva etkä.märkäne..tätkö hegeleinen herääminen tarkoitaa???kauniita juttuja.mutta kun katson ilmeitänne.olette kuin käärmekeiton syöneitä.jos saisin itse pätää.ostaiin teille hengelisen herätyksen kokeneille.12 askeleen avulla.votka putelin.voiko perkele.ihminen enää.alemaksi vajota.henkisesti...itse olen huomannut että kallostani.pitää otaa jotakin ja paljon pois!!!jos sinne saa mahtumaan jotakin utta ja visampaa...mitä typerä yhteiskunta.kultuuri.ja uskonto.on sinne lietsonut..olen kuin nukkuva tiedemies..umpiunessa.valveillakin.tiedän paljon toisista.mutta hyvin vähän itsetäni.olisikohan oikea hengelisyys???tietoisutta itsestäni.ei billistä.eikä pobista.eikä kiljuntekijä.jeesuksesta...kaikki puhuu jumalasta.lahkot aa.jne.kukaan ei puhu suoraan niin sanotulle jumalalle..satukirja kertoo voi meitä valkeiksi kalkatut.haudat päältä.olemme kauniita.mutta sisältä.täynnä. luurankoja..ja tervejärkisin.siinä satukirjassa on paavali.olkaa itse jumalia älkääkä pitäkö..muita jumalia.jos ette usko-lukekaa vain yksi kohta.johannes.10-34...tai en suosittele lukemaan kenenkään siivon syntisen sitä kirjaa.jos amitte sen kuin hyvän ruokaanoksen syötte sen kansineen.teidän vatsanne tulee kipeäksi.ja lähdette.tätä kipua ja tuskaa tyrkytämään toisille.älkää rukoilko.kirkossa tai kadun kulmissa että toiset teidän pyhyenne.näkisivät.vaan menkää.omaan kamionne rukoilemaan.nyt ei enää.pyhät???? kirjoitukset.enää.oletkaan niin pyhiä???vai kuinka??ja haastan teidät kaikki pydät??? hartaat uskovaiset??keksimään jokin parempi.hengelisyys kuin ITSETIETOISUUS!!!usko johonkin jätää aina meidät hädän hetkellä.pulaan .mutta TIETO!!!ei voi sitä tehdä.T Johannes...

• t. voipytty

kirjoituksestasi. Molempia tarvitaan ja kummallakin on ihan riittävästi toimintakenttää päihteistä riippuvien parissa.

Olen AA:n jäsen. Koska jokainen ryhmä on itsenäinen, toimintatapojakin on erilaisia. Heti tultuani AA:n piiriin sain vinkin ostaa kotiin luettavaksi joitain kirjoja, Nimettömät Alkoholisit sekä 12 askelta ja 12 perinnettä ensimmäisinä. Läheskään kaikissa kokokouksissa ei niistä lueta kovin pitkiä osia, koska voidaan olettaa, että palavereissa käyvät ihmiset lukevat niitä kotonaan. Ja kotona lukemista minäkin suosittelen. Palavereissa kerrotut kokemukset täydentävät luettua ja auttavat ymmärtämään luettuja ohjelman kohtia.

• Recoverykicksass

NA Suomessa on samanlainen kuin AA Amerikassa. Suomalainen aa on erkaantunut aika kauas "kunnollisesta" aa-touhusta. NA:ssa rohkaistaan tekemään askeleita. Toipuminen otetaan tosissaan. Tulokasnaisia ei vongata. (Mutta on Suomessa paljon hyviäkin aa-ryhmiä, ja annan todella isot rispektit kaikille aa-laisille!)

Jos on nuori, keski-ikäinen tai naispuolinen ja tahtoo kunnon touhua, kannattaa mennä na:han ja pysyä siellä, olipa se oma huume sit alkoholi tai mikä muu tahansa.

Ja tää on vain mun näkemykseni.

• edfthdr

Kuinka iso on iso kirja?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe