Hei kaikki.
Tiedän, että täällä on jo ennestäänkin samantyylisiä viestiketjuja, mutta oli pakko aloittaa omani.
Tarvitsen nimittäin kipeästi vertaistukea, ja jos voisitte jakaa omia kokemuksianne.
Ensimmäisen kerran huomasin kipeän patin haarovälissä monia vuosia sitten. Tällöin muistaakseni odottelen sen kypsymistä, kunnes sain sen puhkaistua. Patti lähti sillä. Tämän jälkeen minulle on tullut kipeitä patteja haaroväliin useammankin kerran, yleensä kuitenkin vain yksi kerrallaan (tai ihan pikkuriikkisiä ''finnejä'' saattaa olla samaan aikaan, oletan että sheivaamisesta). Nyt viimevuosina kuitenkin olen ollut vähän huolissani pateista, ja seuraillut niitä enemmän. Yleensä patti on tullut samaan/melko samaan paikkaan, tuonne pepun ja alapään välimaastoon. Olen melkein aina saanut purskautettua ne itse. Kerran muistan saaneeni pahkuran pakaroiden väliin, sitä en saanut puhkaistua, se vain pieneni ja katosi ajan mittaan. Kainalossa/rinnoissa ei ikinä ole ollut.
Nyt minulle on tullut erittäin kipeä, punainen, iso patti, sanoisinko peukalon- ja luumunkokoisen väliltä, tuonne haaroväliin. Nieleskelin itsekseni ylpeyttäni, ja ajattelin että se lähtee pois niinkuin aina edellisinäkin kertoina. Tällä kertaa patti oli kuitenkin erillainen: Se oli paljon isompi ja kivuliaampi kuin koskaan aiemmin. Nieleskelin huolestuksiani vielä jonkun aikaa, kunnes eilen yöllä pääsi itku ja totesin, että tämä ei ole todellakaan ookoo. Tänään töihin kävely oli mielettömän kivuliasta ja istuminenkin tekee kipeää. Päätin, että pakko mennä viimein lääkäriin. Luin myös paljon netistä muiden kertomuksia. Pelästyin kuoliaaksi, että se olisi tuo hikirauhastulehdus eli hidradenitis suppurativa, koska monet kertomukset muistuttivat omaani. Tänään menin siis yksityiselle lääkärille, joka tutki pattini. Kerroin että on ollut tällaisia ennenkin, mutta ei vain näin kipeitä. Hän sanoi heti, että se on paise. Ei vielä kypsä, joten sitä ei voida avata. Ei puhunut mitään tuosta hidradenitis suppurativasta. Määräsi antibioottikuurin, paikallishoito-geeliä, kipulääkkeitä. Pitää suihkutella useita kertoja päivässä. Ei saa harrastaa mitään, missä paise voisi hiertyä lisää. Sanoi, että minun olisi pitänyt tulla jo heti ensimmäisellä kerralla kun huomasin patin. Nyt paise on voinut ''kapseloitua''. Mikäli lääkkeet eivät pure, voidaan joutua avaamaan se. Jos sekään ei auta, niin ihan kunnon leikkaus.
Eli nyt vain odottelua, auttaako lääkkeet. Tiedän, että monilla on vielä paljon hurjemmat kertomukset, mutta minua aivan pelottaa suunnattomasti. Kaipaisin mielipiteitänne ja kertomuksia omista kokemuksista.
Kiitos paljon!!
Ps. Infoan miten lääkekuuri tehoaa!
PAISE NIVUSISSA, vertaistukea kaivataan
5
17034
Vastaukset
- vsnlhsdrtg
Vähäiset ovat elämäsi huolet
- Don't let me get me
Kaverillani oli nuita paiseta ja jouduttiin puhkaseen. Se parani ja sitten huomiota vaan hygieniaan niin ei pitäs olla ihan kauhea juttu. Meinaan älä turhaan panikoi. Se laikkauskin on aika pieni paikallispuudutuksessa tehtävä operaatio.
- Don't let me get me
Jos se vielä on kuitenkin aisoissa pidettävä eikä ole levinnyt muille alueille kuten totesit.
- jep.
mulla on kans välillä tullut noita paiseita, nivusiin ja viimeks oli jo selässä. oon vain käynyt aina puhkasuttaan lääkärissä ne, jonku kerran päivystyksessä kun en ole kipua kestänyt enää hetkeäkään.. meillä tuo pöpö kulkee suvussa, vaarilla oli kuulemma samanlaisia paiseita (jopa kananmunan kokoisia, yäk).
tärkeää on se, että saat sen paiseen ihan tyhjäksi kun se puhkeaa, tai kun se puhkaistaan. silloin tuo kapseloitumisen riski on pienempi (mulla ei oo niin käynyt).. selkään jäi kyllä järkyttävän ruma arpi kun lääkäri teki hoitovirheen, mutta sen kanssa on vain elettävä.
ja lääkäriin menen aina myös sen takia, että saan antibiootit, nämä kun on jo sellaisia paiseita et tarvii kuuri vetää aina kun tuo tulee, onneks vain noin kerran vuodes tai harvemmin..
mulla yleensä siinä vaiheessa kun kipu on jo sietämätöntä ni seuraavana päivänä paise sitten puhkeaa itsekseen jos vain pystyy odottaa (itellä niin liikkuvainen ammatti ettei pysty odotella..)
mutta kyllä se siitä, älä mieti pahinta! ällöttäväähän tämä on mutta ei mikään maailman kamalin asia.. - Hikirauhanen
Ei oo mikään kiva juttu jos on hikirauhastulehdus, tiedän itse samasta vaivasta kärsivänä. Kovin tutultahan tuo kuvauksesi kuulostaa. Olen huomannut useilla eri lääkäreillä käyneenä, etteivät edes kaikki ihotautilääkärit tunne tätä sairautta, koska on sen verran harvinainen kuitenkin. Kysy mitä vaan aknesta niin osaavat vastata, mutta hikirauhastulehduksesta pääsevät spesialistitkin googlettamaan... Ja parantavaa hoitoahan siihen ei ole, koska eivät ole keksineet mistä se johtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2702282En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831001Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n55979- 108960
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81921- 42854
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21838Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67736Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299684- 33677