Voiko perämoottorilla ajaa pakkasella.

Mökille miehen mieli

Täällä keskellä suomea on pakkasta noin 3-4 astetta. Kävin eilen saarimökillä venhollani. Moottori on Evinrude 25 vuosimalli 70.
Mennessä meni hyvin mutta lähtiessä laitoin ekavedolla käyntiin starttipilotin avulla. Niin ei tarvitse turiha nykiä.
Ajamaan kun läksin ei kulkenut kuin sellaista reilua juoksuvauhtia. Kaasuvaijeri oli hiukan jäätynyt ja ajoin
moottorinkahvasta kääntämällä ja ohjaamalla.Tarkastin että kaasu menee varmasti pohjaan saakka. Käy tyhjäkäynnillä niinkuin ennenkin
Tarkoitus on mennä huomenna ja viikonlopuksi vielä saareen. Mutta miten saisin koneen käymään tehoilla.
Startti pilotin en usko vaikuttavan kun olen sitä käyttänyt aina ja kaikissa moottoreissani kylmillä ilmoilla.
Silloin ei rasitu niin vetokoneistot ja hajoile kun saa kerralla käyntiin. Jäissä en ole kahlannut kun
niitä ei vielä oikein ole.

10

4599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...)...

      Kyllähän sillä pakkasella voi ajaa, itselläni oma pakkasennätys oli -10, kun jouduin siirtämään aukeammille vesille jäätymisvaaran takia. Itselläni jäätyi silloin ohjausvaijeri, joten ajaminen oli hiukan hankalaa.
      Mielestäni voit ajella, kunhan aika ajoin katsot, että tarkistusreiästä tulee vesi eli että jäähdytysvesi kiertää moottorissa. Jos vedentulo loppuu, niin silloin alkaa jäätämään. Tällöin kone seis muutamaksi minuutiksi, jolloin koneen oma lämpö alkaa sulattamaan pumppua ja ympäristöä, jolloin vesi alkaa taas kiertämään. Tuo kaasuvaijeri pitäisi öljytä kunnolla, jos vain mahdollista. Taitaa kuitenkin olla työlästä kahvakaasulliselle koneelle. Saattahan se sulaa myös vanhalla kunnon lämminvesipussilla eli kuumaa vettä pussiin ja lämmittelemällä kahvaa jää sulaa pois. Tosin jäätynee uudelleen varmaan äkkiä.
      Rasvaa myös akseli, johon kaasuvaijeri tulee, se voi kanittaa myös.

    • eeeueuue

      Muista pitää perä vedessä veneen ollessa parkissa, silloin se pysyy plussan puolella. Jos sulla on perä ilmassa ja peräöljyn seassa vettä, perä voi hajota kun laitat vaihteen silmään. Ja onhan pelkät öljytkin notkeampia mitä lämpimämpiä ovat.

      • EtelänMiäS

        Täällä etelärannikolla voi yleensä ajaa vielä tammikuussakin :) tosin on joskus kovempiakin talvia jolloin meri alkaa jäätyä jo joulukuun puolessavälissä. Jokunen vuosi sitten meri ei jäätynyt ollenkaan ja kalastettiin avovesillä ympäri vuoden. Nyttekin on lohiverkot vedessä ja hyvin tulee kalaa.. muut ovat jo nostaneet romunsa ylös =)


      • -10
        EtelänMiäS kirjoitti:

        Täällä etelärannikolla voi yleensä ajaa vielä tammikuussakin :) tosin on joskus kovempiakin talvia jolloin meri alkaa jäätyä jo joulukuun puolessavälissä. Jokunen vuosi sitten meri ei jäätynyt ollenkaan ja kalastettiin avovesillä ympäri vuoden. Nyttekin on lohiverkot vedessä ja hyvin tulee kalaa.. muut ovat jo nostaneet romunsa ylös =)

        Toi oli hyvä vinkki. Pidä kone alhalla niin ei pääse jäätämään sitä alapäätä.
        Kipattuna saattaa jättää vesitaskun rikin alaosaan.

        Ja he, sittenhän sä voit vetää hihtäjää kun rannalta alkaa jäätämään.

        T.P.


      • kokemusta on
        -10 kirjoitti:

        Toi oli hyvä vinkki. Pidä kone alhalla niin ei pääse jäätämään sitä alapäätä.
        Kipattuna saattaa jättää vesitaskun rikin alaosaan.

        Ja he, sittenhän sä voit vetää hihtäjää kun rannalta alkaa jäätämään.

        T.P.

        Miksi pitää jättää alas? Jäätyy vesirajasta ja sulattaminen kestää , kestää, kestää.Kone kuume ja pillit huutaa. Nosta ylös huoletta. Jos niin paljon vettä vaihteistossa et jäätyy ,on siinä jo niin paljon vikaa et joutaa hajota! Ois kannattanu vaihtaa stefat jo n.1000 t sitten.Se kato tyhjenee vesipumppua myöten iha ite ja jos et uso , käytä kone kipattuna maks. 5 s , silloin on kaikki paikat tyhjinä.Nämä torvelot neuvoo täällä ihan jotain omiaan.Näin olen tehnyt jo yli 30 v vanhalla 70 hv johnssonilla ja se ei muuta kuin paranee .On kyllä HT vene niin ei jäädy nuo kaapelit.Joskus jopa vene on hakattu jäistä irti.


      • Persveivarilla +50V
        kokemusta on kirjoitti:

        Miksi pitää jättää alas? Jäätyy vesirajasta ja sulattaminen kestää , kestää, kestää.Kone kuume ja pillit huutaa. Nosta ylös huoletta. Jos niin paljon vettä vaihteistossa et jäätyy ,on siinä jo niin paljon vikaa et joutaa hajota! Ois kannattanu vaihtaa stefat jo n.1000 t sitten.Se kato tyhjenee vesipumppua myöten iha ite ja jos et uso , käytä kone kipattuna maks. 5 s , silloin on kaikki paikat tyhjinä.Nämä torvelot neuvoo täällä ihan jotain omiaan.Näin olen tehnyt jo yli 30 v vanhalla 70 hv johnssonilla ja se ei muuta kuin paranee .On kyllä HT vene niin ei jäädy nuo kaapelit.Joskus jopa vene on hakattu jäistä irti.

        Jos on odotettavissa pakkasta, on turvallisempaa pitää kone alhaalla. Syynä kaksi seikkaa.

        1. Uudessakin koneessa voi tiivisteet rikkoutua ja perään mennä vettä, siihen ei todellakaan tarvita 1000 ajotuntia.
        2. Sopivalla tuulella voi veneen perään osuva aallokko jäätää vettä siten, ettei konetta saa enää kipattua alas ennen jään sulattamista/hakkaamista ja sulattamista.
        Kummastakin tapahtumasta ON omakohtaista kokemusta.

        Vielä 50-luvulla perämoottorien valmistajat suositteli kippaamista ja jäähdytyssysteemin tyhjentämistä konetta pyöräyttämällä kipattuna käsikäynnistimestä SEN JÄLKEEN kun vesi oli valunut lohkosta pois. Eivät enää. Ovat oppineet jotain.


    • Searooosterrr

      Perä veteen ! Vesi on plussan puolella vielä, ainakin Suomenlahdella 5
      Starttipilottipullo pois, se pesee laakereilta voiteluaineen pois ! Kyllä se käynnistyy ilmankin...

      • Caaleppi

        Ammattikalastajana ollessa tuli ajettua paljon pakkasella nelitahti Hondalla (15). Joskus pakkasella ja tuulella kun vesi ei päässyt jääymään se oli paksua höttöä, oli kuin puurossa olisi ajanut, vesipumppu kuitenkin toimi ja tarkistusreiästä tuli vettä, yhdellä koneella tuli ajettua n.4000 tuntia alkuperäisellä pumpulla( lopuksi pakosarja/lohko syöpyi puhki).
        Yksi ongelma voi kuitenkin syntyä, en tiedä muista merkeistä, nimittäin jos prutku ei heti käynnisty, ja on kylmä -10 tai jopa enemmän, niin startatessa vesi pääsee pakosarjaan ja alkaa jäätymään, tukkii pakosarjan ja pakoventtiilin kautta vesi tulee sitten sylintereihin. Kun ruuvaa tulpan irti niin siellä on jäätä, eikä männät lopuksi liiku. Tällaisessa tapauksessa ei muu auta kuin prutku irti ja kuumavesihanan alle( sulaa aika nopeesti)
        Edellämainitun ongelman voi välttää kun starttaa koneen perä ylhällä ettei se vedä vettä sisään starttausvaiheessa, ainakin Hondan pumppu kesti tämän, tietenkin kuivakäyntiä muuten pitää välttää. Ajon jälkeen olen aina kipannut koneen ja vesi valuukin sitten pois ainakin Hondan pumpusta.Joskus olen nähnyt kun Evarin omistaja nosti koneen ylös hetkeksi ennenkuin sammutti sen pakkasella, että pumppu puhalsi kaiken veden pois.


      • starttaus
        Caaleppi kirjoitti:

        Ammattikalastajana ollessa tuli ajettua paljon pakkasella nelitahti Hondalla (15). Joskus pakkasella ja tuulella kun vesi ei päässyt jääymään se oli paksua höttöä, oli kuin puurossa olisi ajanut, vesipumppu kuitenkin toimi ja tarkistusreiästä tuli vettä, yhdellä koneella tuli ajettua n.4000 tuntia alkuperäisellä pumpulla( lopuksi pakosarja/lohko syöpyi puhki).
        Yksi ongelma voi kuitenkin syntyä, en tiedä muista merkeistä, nimittäin jos prutku ei heti käynnisty, ja on kylmä -10 tai jopa enemmän, niin startatessa vesi pääsee pakosarjaan ja alkaa jäätymään, tukkii pakosarjan ja pakoventtiilin kautta vesi tulee sitten sylintereihin. Kun ruuvaa tulpan irti niin siellä on jäätä, eikä männät lopuksi liiku. Tällaisessa tapauksessa ei muu auta kuin prutku irti ja kuumavesihanan alle( sulaa aika nopeesti)
        Edellämainitun ongelman voi välttää kun starttaa koneen perä ylhällä ettei se vedä vettä sisään starttausvaiheessa, ainakin Hondan pumppu kesti tämän, tietenkin kuivakäyntiä muuten pitää välttää. Ajon jälkeen olen aina kipannut koneen ja vesi valuukin sitten pois ainakin Hondan pumpusta.Joskus olen nähnyt kun Evarin omistaja nosti koneen ylös hetkeksi ennenkuin sammutti sen pakkasella, että pumppu puhalsi kaiken veden pois.

        kun sen tekee oikein ei vaurioita vesipumppua eikä lähistöllä olevia.Tuo mitä puhutta on täyttä puppua . Kaveri kysyi neuvoa , antakaa sitä älkääkä luulko että tiiätte. Koneha vain tykkää kun siellä kiertää vesi heti eikä vasta 15 pv ja se kiertää kun on vesipumppu tyhjänä! Jos se on pakkasella vedessä se jäätyy!!! toim huom. ja silloin ei vesi ikinä kierrä .Ja mitä siihen stefojen falkauseen tulee et mukamas vesi tulee sisään miettikääs nyt pikkasen ,KYLLÄ NE KESTÄÄ KOKO SEN KONEEN ELÄMÄN!


      • Jösses
        starttaus kirjoitti:

        kun sen tekee oikein ei vaurioita vesipumppua eikä lähistöllä olevia.Tuo mitä puhutta on täyttä puppua . Kaveri kysyi neuvoa , antakaa sitä älkääkä luulko että tiiätte. Koneha vain tykkää kun siellä kiertää vesi heti eikä vasta 15 pv ja se kiertää kun on vesipumppu tyhjänä! Jos se on pakkasella vedessä se jäätyy!!! toim huom. ja silloin ei vesi ikinä kierrä .Ja mitä siihen stefojen falkauseen tulee et mukamas vesi tulee sisään miettikääs nyt pikkasen ,KYLLÄ NE KESTÄÄ KOKO SEN KONEEN ELÄMÄN!

        Joo, onko siis niin, että ne kymmenet, ehkä sadat vuosittaiset stefojen vaihdot jotka korjaamot tekee on pelkkää fulaa??? Vahinko kun meillä ei toi ryhmäkanne oikeen pelaa.
        Wanha sanonta on ettei mikään oo niin paha kuin ihan kuiva pätee tässäkin tapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5170
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2357
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1594
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1448
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe