Tahtoisin tietää mikä on 405 diesel farmrin kantavuus. Olen hankkimassa kyseistä autoa ja rekisteröimässä sitä pakettiautoksi, mutta en ole löytänyt vielä sen kantavuutta?
Eli kysynkin 405 pösön omistajilta mikä on sen
Kokonaismassa ja omamassan erotus?
Farmari 405 dieselin kantavuus?
9
3122
Vastaukset
- L-200
No niin.
Näin se homma menee. Otat autosi rek.otteen ja sieltä kalkulaattorila laskemaan kuinka käy.
Ratkaisevassa asemassa on kokonaismassan ja omapainon erotus. Tämä saatu erotusarvo jaetaan 2:lla. Tämä jakojäänös sitten jaetaan luvulla 68 ja saatu täysi lukuarvo ilmaisee suoraan max. istumapaikkamäärän autossa, desimaalipyöristyksiä ei tunneta eli jos luku olisi esim. 4,9 niin autossa saa olla max. 4 hlö.
Tiedän että näin kirjoitettuna tämä kuullostaa ihan heprealta, ei se itsellekkään auennut ennenkuin katsastusinssi selitti laskimella miten luvut saadaan. Laitan tähän oman autoni arvot mallisuoritteeksi niin homma selkenee.
Auto on mitsu pajero -98 ja rek 7 hlö. Pakettiautoksi rekisteröinti vaatii takatilan lisäpenkkien poiston ja kiinnitysreikien tulppauksen ja 80-lätkän takaluukkuun koska eipä ollut ABS:ia*perkele sentään, aina ei voi voittaa :D*. Istumapaikkoja tulee 1 4 hlö ja alkuperäiset penkit takamatkustajille ja EI verkkoviritelmiä.
Paikkaluvun laskenta menee näin.
Kok.massa 2720kg, omamassa 2035kg.
2720kg-2035kg=685kg, tämä 685kg on siis kantavuus omassa autossani. Tämä 685kg jaetaan 2:lla, eli 685/2=342,5kg. Pakettiautossa tavarakantavuus tulee olla suurempi kuin matkustajien laskettu massa kun lukuarvona käytetään lukua 68. Eli taas lasketaan ja nyt lasketaan sitten monellekko auto voidaan rekisteröidä ja tässä käytetään tuota lukua 342,5kg. 342,5kg/2=5,03, eli pajerosta tulee 1 4hlö pakettiauto.
Eli mitä suurempi kantavuus,sitä useammalle saadaan auto rekisteröityä pakettiautoksi.
Aken sivuilta * http://www.ake.fi/ *, kohdasta> "katsastus ja ajoneuvotekniikka ja sieltä klikkaat linkkikohtaa jossa lukee *Istuinten hyväksyminen pakettiauton ja kuorma-auton ohjaamoon tai kuormatilaan katsastuksessa *, tuolta löytyy ohjeet joiden mukaan tällähetkellä toimitaan pakettiautomuutosten kanssa.
Pakettiautoksi muttaminen vaatii muutoskatsastuksen, hinta n. 60E, huomioitavaa on se että auto josta on maksettu täysi autovero voidaan ajoneuvo palauttaa pakettiautosta normaaliksi henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, homma tosin maksaa uudelleen muutoskatsastuksen verran.
Että semmoista.
Terveisin.
L-200.- lienee
Nyt kyse 405:n kantavuudesta, joka tosiaan on oma ja kokonaismassan ero,
Näin se homma menee. Otat autosi rek.otteen ja sieltä kalkulaattorila laskemaan kuinka käy.
Tahtoisin tietää mikä on 405 diesel farmrin kantavuus. Olen hankkimassa kyseistä autoa ja rekisteröimässä sitä pakettiautoksi, mutta en ole löytänyt vielä sen kantavuutta?
Siis kaveri tämmöistä kyseli, hankkimassa tämmöistä, silloin ei vielä papereita josta näkisi ao tiedot - Topelius
Perhana pitääkö olla abs jarrut että
ei tule 80 lätkää?
Eli pitää katsella abs jarrullinen pösö saksasta. - L-200
Topelius kirjoitti:
Perhana pitääkö olla abs jarrut että
ei tule 80 lätkää?
Eli pitää katsella abs jarrullinen pösö saksasta.No niin.
Luitko sieltä aken sivuilta sen linkin mitä pakuksi muuttaminen vaatii.
Oletko muuten varma että pösön 405 farkku on rinnakkaistyypitetty pakuksi? Jos ei ole niin tavaratilan tulee muuten täyttää pakun vaatimukset, eli tavaratilaa tulisi olla min. 3 m3, jos taasen 405:lla on tyypitys pakuksi niin sitten homma voi kannattaa.
Varmistappa asia ensin katsastuskonttorilta ettei tule ikävää ylläriä eteen.
Tuosta ABS-asiasta en ole vissi koskien pösöä, ainakin omassa tulee lätkä perään kun ei ole abs:ia, johtuen vissiin painorajan ylityksestä maasturi kun on painavampi kuin farkkupösö, voihan se olla ettei pösössä vaadittaisi ABS:eja keveyden vuoksi,vrt maasturi/405 farkku.
Jotenkin mielen sopukoissa kummittelee että painoraja olisi 1800 kg, tämän ylittävät autot vaatisi ABS että saa ajaa 100km/h, en kyllä mene sanomaan että se painoraja olisi tuo 1800 kg, mutta sellainen muistikuva vain on, kysy konttorilta, sillä tietävät kyllä.
Uusimmassa tuulilasissa sivuilla 22-23 on artikkeli auton muuttamisesta pakettiautoksi.
Lainaus, " Maalaisjärjellä ajateltuna kaikki maasturit ja farmariautot, joiden kokonaismassan ja omamassan erotus on 545 kg tai suurempi, täyttää pakettiautokriteerit viisipaikkaisina eli 1 4 rekisteröitynä. Neljän matkustajan massa on ohjeen mukaan 272 kg (4x68 kg). Tämä kerrotan kahdella ja lisätään yksi kilo, jotta tavarakantavuus ylittää henkilömassat. Tulos on siis 545 kg."
Eli ei muuta kuin kysäise katsastuskonttorilta onko pökötti tyypitetty pakuksi ja jos on niin ankaraa hakua abs:eilla ja airbagilla varustettua dieseliä etsimään :). Tämän jälkeen vain lasket montako paikkaa autoon tulee, sitten vain muutoskatsastus pakuksi ja nauttimaan halvoista kilometreistä. Bensavehjettä ei kannata pakuksi muuttaa koska tällöin säästöä ei synny veromuodossa.
Että semmoista.
Terveisin.
L-200. - Besserwisser
L-200 kirjoitti:
No niin.
Luitko sieltä aken sivuilta sen linkin mitä pakuksi muuttaminen vaatii.
Oletko muuten varma että pösön 405 farkku on rinnakkaistyypitetty pakuksi? Jos ei ole niin tavaratilan tulee muuten täyttää pakun vaatimukset, eli tavaratilaa tulisi olla min. 3 m3, jos taasen 405:lla on tyypitys pakuksi niin sitten homma voi kannattaa.
Varmistappa asia ensin katsastuskonttorilta ettei tule ikävää ylläriä eteen.
Tuosta ABS-asiasta en ole vissi koskien pösöä, ainakin omassa tulee lätkä perään kun ei ole abs:ia, johtuen vissiin painorajan ylityksestä maasturi kun on painavampi kuin farkkupösö, voihan se olla ettei pösössä vaadittaisi ABS:eja keveyden vuoksi,vrt maasturi/405 farkku.
Jotenkin mielen sopukoissa kummittelee että painoraja olisi 1800 kg, tämän ylittävät autot vaatisi ABS että saa ajaa 100km/h, en kyllä mene sanomaan että se painoraja olisi tuo 1800 kg, mutta sellainen muistikuva vain on, kysy konttorilta, sillä tietävät kyllä.
Uusimmassa tuulilasissa sivuilla 22-23 on artikkeli auton muuttamisesta pakettiautoksi.
Lainaus, " Maalaisjärjellä ajateltuna kaikki maasturit ja farmariautot, joiden kokonaismassan ja omamassan erotus on 545 kg tai suurempi, täyttää pakettiautokriteerit viisipaikkaisina eli 1 4 rekisteröitynä. Neljän matkustajan massa on ohjeen mukaan 272 kg (4x68 kg). Tämä kerrotan kahdella ja lisätään yksi kilo, jotta tavarakantavuus ylittää henkilömassat. Tulos on siis 545 kg."
Eli ei muuta kuin kysäise katsastuskonttorilta onko pökötti tyypitetty pakuksi ja jos on niin ankaraa hakua abs:eilla ja airbagilla varustettua dieseliä etsimään :). Tämän jälkeen vain lasket montako paikkaa autoon tulee, sitten vain muutoskatsastus pakuksi ja nauttimaan halvoista kilometreistä. Bensavehjettä ei kannata pakuksi muuttaa koska tällöin säästöä ei synny veromuodossa.
Että semmoista.
Terveisin.
L-200.Ei tarvita enää mitään pakettiautotyypitystä, riittää kun auto on farmarimalli tai tila-auto.
Jos kantavuus ei riitä 2 3 -paikkaiseksi rekisteröintiin, helpoin tapa muuttaa 2 2 -paikkaiseksi on ottaa etupenkki pois, jolloin voi takapenkin jättää ennalleen.
Myös voi rakentaa takapenkille vaikka erilliset kaksi istuinta, mitään rakennevaatimuksia ei ole ennen v.99 valmistetuissa.
405:ssa ei kantavuus taida riittää 2 3 -paikkaiseksi, mutta 2 2 -paikkaiseksi sen pystyy ilman muuta rekisteröimään. Eikä ole mitään ABS-jarruvaatimuksia. 100 km/h nopeusrajoitus tulee, mutta eipä sitä kukaan pysty valvomaan, onko ohi menevä auto paketti- vai henkilöauto. - L-200
Besserwisser kirjoitti:
Ei tarvita enää mitään pakettiautotyypitystä, riittää kun auto on farmarimalli tai tila-auto.
Jos kantavuus ei riitä 2 3 -paikkaiseksi rekisteröintiin, helpoin tapa muuttaa 2 2 -paikkaiseksi on ottaa etupenkki pois, jolloin voi takapenkin jättää ennalleen.
Myös voi rakentaa takapenkille vaikka erilliset kaksi istuinta, mitään rakennevaatimuksia ei ole ennen v.99 valmistetuissa.
405:ssa ei kantavuus taida riittää 2 3 -paikkaiseksi, mutta 2 2 -paikkaiseksi sen pystyy ilman muuta rekisteröimään. Eikä ole mitään ABS-jarruvaatimuksia. 100 km/h nopeusrajoitus tulee, mutta eipä sitä kukaan pysty valvomaan, onko ohi menevä auto paketti- vai henkilöauto.No niin.
Vai ei tarvita pakettiautotyypitystä? Kuinkas sitten tämä pitää ymmärtää?
3. Muut edellytykset pakettiautojen luokitteluun Ajoneuvon luokittelu perustuu tyyppihyväksyntädirektiivin määritelmiin, ja lähtökohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin päällekkäisen luokituksen välttämiseksi, mutta ohjaamon ja tavaratilan välille ei vaadita tilan jakavaa seinärakennetta. **** (1) Pakettiautoksi muutettavalla autolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi ajoneuvolain 3 §:n tarkoittaman valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.****
EY-tyyppihyväksyntädirektiivin mukaisten AC (station wagon eli farmari-autot )- korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo)- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää eikä rinnakkaisen pakettiautoluokittelun olemassaoloa. **** (2)Myöskään muihin kuin AC- tai AF-korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei ole tar-peen edellyttää erillistä luokittelumerkintää em. tiedostoissa, jos auto täyttää autoverolain vaatimuksen vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta tai avolavapakettiautojen tavaratilan mittavaatimukset taikka korityyppi on muuten em. korityyppejä vastaava eli esim. tila-auto tai maastohenkilöauto ( ei kuitenkaan sedan, viistoperä coupe tai avoauto ).****
Lueppa tarkoin ****-merkityt kohdat, niistä selviää jutun juoni.
Eikös kohta 1. ilmaise selvästi että pitää olla rinnakkainen pakettiautotyypitys.
Kohta 2. antaa mahdollisuuden tehdä melkein mistä autosta tahansa pakettiauto (pl. sedan, viistoperä coupe tai avoauto), mikäli vähintään 3 m3 autoverolaissa säädetystä tavaratilavaatimuksesta täyttyy.
Näin minä sen ymmärsin kun tuon luin, aika selkeää teksitiä tuo on. Toki farkun voi muuttaa pakuksi mutta jos ei ole rinnakkaistyypitystä pakuksi pitää tavaratilaa olla tuo 3 m3.
Oheiset tiedot on copypastattu AKE:n sivuilla olevasta pdf-tiedostosta jota sovelletaan kun autoa muutetaan pakettiautoksi.
Tuo etupenkin poisto on ihan hyvä idea jos auto pitää katsastaa 1 3 hlö, eri juttu sitten kelpaako se inssille katsastuksessa.
Se voi olla mahdollista että 405:ssa ei vaadita ABS:eja koska kokonaismassa ei nouse kovin korkeaksi, eri juttu on sitten maastureissa.
Että semmoista.
Terveisin.
L-200.
- topelius
Kiitoksia vastauksista!
Mutta mikä on sen auton kantavuus kiloina?- Petri L
Mulla on vm.93 405 Grdt farmarissa kokonaismassa 1690kg ja omamassa 1220kg, joten kantavuus 470kg.
Autosta ei saa kuin 1 2 -paikkaisen, koska ennen 1.1.1995 käyttöönotetun auton kantavuudesta vähennetään ensin kuljettajan paino (75kg) ja vasta sitten jaetaan kahdella ja sitten 68:lla.
Laitanpa tuohon alle katsastusasemalta viime viikolla saamani ohjeet:
Subject: Pakettiautomuutokset - AKEn ohje 16.4.2004
Sent: Thursday, April 29, 2004 11:49:59 AM
AKE on antanut uuden ohjeen istuinten asentamisesta paketti- ja
kuorma-autoon sekä henkilöauton luokittelusta pakettiautoksi.
Ohje kumoaa edellisen 16.6.2003 annetun ohjeen.
Ohjeen sisältöä on käsitelty myös AKEn katsastajille järjestämissä
seminaareissa viikolla 17.
Seminaarin luentorungot ovat (AKEn kumppanit- sivuilla) ja Outlookin
yleisissä kansioissa -->KATSASTUS -->AKEn valvonnan tiedotteet (PP-esitys
yli 80 diaa).
Ohjeen sisällöstä on esitetty runsaasti kysymyksiä, joihin seuraavassa
eräitä tarkennuksia:
1.
Omamassan pienentäminen
Henkilöautona rekisteriin merkittyä omamassaa voidaan muuttaa vain silloin
kun punnittu omamassa poikkeaa yli 5 % merkitystä (N-luokka).
Omamassan määrittely direktiivin mukaisesti.
2.
Henkilöluvun määrittely paketti- ja kuorma-autossa
Kuljettaja ei kuulu matkustajien lukumäärään. Ennen 1.1.1995 käyttöönoetun
auton kantavuudesta vähennetään ensin kuljettaja (75 kg).
Siis:
-käyttöönotto ennen 1.1.995 kokon.massa - omamassa - 75 kg = kantavuus,
joka jaetaan kahdella ja edelleen 68:lla lopputulos (kokonaisluku ilman
desimaaleja) on matkustajien enimmäismäärä kuljettajan lisäksi (max N1= 6 /
N2,3 =8).
-käyttöönotto 1.1.1995 jälkeen kokon.massa - omamassa = kantavuus, joka
jaetaan kahdella ja edelleen 68:lla lopputulos (kokonaisluku ilman
desimaaleja) on matkustajien enimmäismäärä kuljettajan lisäksi (max 6 / 8).
Kantavuuden raja-arvot ovat siis: K 2 -> 272 kg , K 3 -> 408 kg, K 4 -> 544
kg jne..
3.
Pakettiauton luokittelu
- ohje koskee kaikkia autoja ilman ikä- tms. rajoituksia
- rinnakkaisluokittelua ei tarvita farmari- ja monikäyttöautoille (maasturit
ja tila-autot)
- muunlaisille malleille on oltava rinnakkainen luokittelu N1 (Hatchback -
Coupe...)
Huomattava kuitenkin vanhojen maastureiden (tuotu maahan ennen 3.5.1993) ym.
alennetun autoveron autojen muutosten vaikutus verollisuuteen (AKE
verotuksen ohjeet muutoksista).
4.
Istumapaikkojen poistaminen
Muutokset tehtävä tarkasti ohjeen mukaan.
Poistettavasta istumapaikasta on poistettava sekä istuin- että selkänojaosa.
Kahdelle henkilölle hyväksyttävän istuimen leveyden on oltava vähintään 80
cm (mutta alle 120 cm).
5.
Aikaisemman ohjeen mukaisten autojen muuttaminen
Myös edellisen ohjeen mukaisesti muutettu auto voidaan muuttaa tämän ohjeen
mukaiseksi.
Esim. poistetaan väliseinä ja vastaavasti mahdolliset ylimääräiset istuimet
kiinnikkeineen.
Muutoskatsastettava (väliseinämerkintä poistetaan).
6.
Nopeus 100 km/h merkintä
Merkitään rekisteriin vain sellaiselle pakettiautolle, jonka omamassa on yli
1875 kg (1800 kg) ja joka on varustettu lukkiintumattomin jarruin ja
kuljettajan turvatyynyllä.
Nopeuskilpi on vain 80 km/h pakettiautossa.
A-Katsastus Oy
- Topelius
Kiitoksia, eli peugeotista saa siis 1 2 paikkaisen pakun joka kulee 100 km/h.(tai ainakin saa kulkea maksimissaan)
Mutta onko kellään tietoa miten autoveron käy tälläisessä tilanteessa jos tuo saksasta 91-92 vm pösön jonka rekisteröi pakuksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1125497Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi203007Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242854- 1432098
- 261992
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441936- 1761868
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1171672Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.981658Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2831570