Vento sammuu oikealle kääntymisen jälkeen.

Ventoilija

Potilaana siis Vento -94 1.8 66kW.

Ensimmäiset oireet havaittiin loppukesästä.
Pesin auton moottoritilan ja sen jälkeen Vento alkoi nykimään.
Nykiminen tapahtui, jos kaasupoljinta painoi "tavalliseen" tapaan.
Todella varovasti pystyi kiihdyttämään ilman nykimistä.
Nykäykset olivat teräviä ja lyhytaikaisia => siis vauhti ei kerennyt juurikaan hidastumaan nykäyksen aikana.
Nämä nykäykset hävisivät, kun bensapumpun rele irroitettiin ja laitettiin takaisin.

Nykyiset sammumiset taas sammuttavat auton kokonaan.
Sammuminen ilmenee yleensä jos rivakammin kurvailee oikealle. Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti.
Yleensä tässä vaiheessa kun virta-avaimesta käyttää virrat pois ja sen jälkeen starttaa, niin auto käynnistyy kiltisti.

Vaihdetut osat:
* bensapumpun rele
* sytytystulpat
* sytytyspääteaste

Oisko seuraavana vuorossa puolan vaihto?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Nyt on sitten vielä ilmenny vika, jossa keskuslukitus aukaisee ovet satunnaisen ajan jälkeen.
Aukaisu ei siis välttämättä tapahdu tunnin aikana sulkemisen jälkeen.
Vaan voi tapahtua esim. yön aikana.

7

2067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä.,

      Kun tulee tämä tilanne, "Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
      Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti." niin putoaako kierroslukumittari heti nollaan, vai sen mukaan miten kierokset putoavat?

      • Sammuilija

        Sillä en ole tuota tajunnu tarkkailla.
        Liikenteessä tulee yleensä vaistomaisesti mieleen se, että miten auto mahdollisimman nopeasti saataisiin jatkamaan matkantekoa =)

        On näköjään tämmösissä vanhemmissakin autoissa jo aika mielenkiintosia vikoja.
        Voishan tuossakin Ventossa olla jonkunlaista vikadiagnostiikkaa, mutta epäilen että huoltamo reissu tulis helposti maksamaan satasia.

        Auton arvon huomioiden ja opintotuen suuruuden tuntien mielummin käyttäs vaikka vähän omaa aikaakin tuohon korjaukseen.


      • Kierrosta

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?


      • pätkii
        Kierrosta kirjoitti:

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.


      • tutkintaa
        pätkii kirjoitti:

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.


      • Makke-79
        tutkintaa kirjoitti:

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.

        On taas aikaa vierähtäny...

        Imusarjan heiluttelulla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, joten tiiviste lienee ehjä.
        Ajelin venton tuttavalle tutkittavaksi n. 150km matkan.
        Matkan aikana auto sammui 5 kertaa.
        Sammuminen saattaa tapahtua siis ilman mutkaakin.
        Viimeinen sammuminen tapahtui mutkassa, jonka jälkeen 30min starttailun jälkeen kärry laitettiin hinaukseen.
        Korjauspaikalla irroitettiin ruiskulle tuleva polttoaineletku ja todettiin polttoainetta tulevan, kun virta laitettiin päälle.
        Letku kiinni ja starttaus ja auto käynnistyi ilman ongelmaa.
        Auto lämpimään halliin oottamaan seuraavaa aamua.

        Aamulla auto ei käynnistynyt millään.
        Polttoainepumppu kyllä pyöri (hurisi) ja kipinä tuli tulpalle.
        Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta ei vaikutusta (vanhakaan ei vaikuttanut likaiselta).
        Lambdan johdon huomattiin olevan poikki, mutta sen korjauksella ei ollut vaikutusta (saattoi murtua tutkinnan aikana).
        Polttoainepumppu purettiin näkyvillle (kansi irti) ja todettiin sen pumppaavan.
        Jostain syystä vaikutti siltä, että välillä polttoaine tulisi paluuletkusta, eli pumppu pumppaisi väärään suuntaan?!?
        Illalla iskettiin kamat kasaan ja startattiin ja kävi loistavasti.
        Pihalla tyhjäkäyntiä 10min ja ei mitään ongelmaa.
        Mutta kurvailujen yhteydessä sammui taasen.
        Eli vika on edelleenkin olemassa.


    • Makke-79

      Polttoainepumpun vaihdon jälkeen vikaa ei ole enää esiintynyt.

      Vielä ei ole ehditty vanhaa pumppua tutkimaan, että mikä siinä itseasiassa on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe