Vento sammuu oikealle kääntymisen jälkeen.

Ventoilija

Potilaana siis Vento -94 1.8 66kW.

Ensimmäiset oireet havaittiin loppukesästä.
Pesin auton moottoritilan ja sen jälkeen Vento alkoi nykimään.
Nykiminen tapahtui, jos kaasupoljinta painoi "tavalliseen" tapaan.
Todella varovasti pystyi kiihdyttämään ilman nykimistä.
Nykäykset olivat teräviä ja lyhytaikaisia => siis vauhti ei kerennyt juurikaan hidastumaan nykäyksen aikana.
Nämä nykäykset hävisivät, kun bensapumpun rele irroitettiin ja laitettiin takaisin.

Nykyiset sammumiset taas sammuttavat auton kokonaan.
Sammuminen ilmenee yleensä jos rivakammin kurvailee oikealle. Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti.
Yleensä tässä vaiheessa kun virta-avaimesta käyttää virrat pois ja sen jälkeen starttaa, niin auto käynnistyy kiltisti.

Vaihdetut osat:
* bensapumpun rele
* sytytystulpat
* sytytyspääteaste

Oisko seuraavana vuorossa puolan vaihto?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Nyt on sitten vielä ilmenny vika, jossa keskuslukitus aukaisee ovet satunnaisen ajan jälkeen.
Aukaisu ei siis välttämättä tapahdu tunnin aikana sulkemisen jälkeen.
Vaan voi tapahtua esim. yön aikana.

7

2043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä.,

      Kun tulee tämä tilanne, "Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
      Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti." niin putoaako kierroslukumittari heti nollaan, vai sen mukaan miten kierokset putoavat?

      • Sammuilija

        Sillä en ole tuota tajunnu tarkkailla.
        Liikenteessä tulee yleensä vaistomaisesti mieleen se, että miten auto mahdollisimman nopeasti saataisiin jatkamaan matkantekoa =)

        On näköjään tämmösissä vanhemmissakin autoissa jo aika mielenkiintosia vikoja.
        Voishan tuossakin Ventossa olla jonkunlaista vikadiagnostiikkaa, mutta epäilen että huoltamo reissu tulis helposti maksamaan satasia.

        Auton arvon huomioiden ja opintotuen suuruuden tuntien mielummin käyttäs vaikka vähän omaa aikaakin tuohon korjaukseen.


      • Kierrosta

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?


      • pätkii
        Kierrosta kirjoitti:

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.


      • tutkintaa
        pätkii kirjoitti:

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.


      • Makke-79
        tutkintaa kirjoitti:

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.

        On taas aikaa vierähtäny...

        Imusarjan heiluttelulla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, joten tiiviste lienee ehjä.
        Ajelin venton tuttavalle tutkittavaksi n. 150km matkan.
        Matkan aikana auto sammui 5 kertaa.
        Sammuminen saattaa tapahtua siis ilman mutkaakin.
        Viimeinen sammuminen tapahtui mutkassa, jonka jälkeen 30min starttailun jälkeen kärry laitettiin hinaukseen.
        Korjauspaikalla irroitettiin ruiskulle tuleva polttoaineletku ja todettiin polttoainetta tulevan, kun virta laitettiin päälle.
        Letku kiinni ja starttaus ja auto käynnistyi ilman ongelmaa.
        Auto lämpimään halliin oottamaan seuraavaa aamua.

        Aamulla auto ei käynnistynyt millään.
        Polttoainepumppu kyllä pyöri (hurisi) ja kipinä tuli tulpalle.
        Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta ei vaikutusta (vanhakaan ei vaikuttanut likaiselta).
        Lambdan johdon huomattiin olevan poikki, mutta sen korjauksella ei ollut vaikutusta (saattoi murtua tutkinnan aikana).
        Polttoainepumppu purettiin näkyvillle (kansi irti) ja todettiin sen pumppaavan.
        Jostain syystä vaikutti siltä, että välillä polttoaine tulisi paluuletkusta, eli pumppu pumppaisi väärään suuntaan?!?
        Illalla iskettiin kamat kasaan ja startattiin ja kävi loistavasti.
        Pihalla tyhjäkäyntiä 10min ja ei mitään ongelmaa.
        Mutta kurvailujen yhteydessä sammui taasen.
        Eli vika on edelleenkin olemassa.


    • Makke-79

      Polttoainepumpun vaihdon jälkeen vikaa ei ole enää esiintynyt.

      Vielä ei ole ehditty vanhaa pumppua tutkimaan, että mikä siinä itseasiassa on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3619
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1419
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1249
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1144
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1038
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe