Vento sammuu oikealle kääntymisen jälkeen.

Ventoilija

Potilaana siis Vento -94 1.8 66kW.

Ensimmäiset oireet havaittiin loppukesästä.
Pesin auton moottoritilan ja sen jälkeen Vento alkoi nykimään.
Nykiminen tapahtui, jos kaasupoljinta painoi "tavalliseen" tapaan.
Todella varovasti pystyi kiihdyttämään ilman nykimistä.
Nykäykset olivat teräviä ja lyhytaikaisia => siis vauhti ei kerennyt juurikaan hidastumaan nykäyksen aikana.
Nämä nykäykset hävisivät, kun bensapumpun rele irroitettiin ja laitettiin takaisin.

Nykyiset sammumiset taas sammuttavat auton kokonaan.
Sammuminen ilmenee yleensä jos rivakammin kurvailee oikealle. Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti.
Yleensä tässä vaiheessa kun virta-avaimesta käyttää virrat pois ja sen jälkeen starttaa, niin auto käynnistyy kiltisti.

Vaihdetut osat:
* bensapumpun rele
* sytytystulpat
* sytytyspääteaste

Oisko seuraavana vuorossa puolan vaihto?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Nyt on sitten vielä ilmenny vika, jossa keskuslukitus aukaisee ovet satunnaisen ajan jälkeen.
Aukaisu ei siis välttämättä tapahdu tunnin aikana sulkemisen jälkeen.
Vaan voi tapahtua esim. yön aikana.

7

2201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä.,

      Kun tulee tämä tilanne, "Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
      Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti." niin putoaako kierroslukumittari heti nollaan, vai sen mukaan miten kierokset putoavat?

      • Sammuilija

        Sillä en ole tuota tajunnu tarkkailla.
        Liikenteessä tulee yleensä vaistomaisesti mieleen se, että miten auto mahdollisimman nopeasti saataisiin jatkamaan matkantekoa =)

        On näköjään tämmösissä vanhemmissakin autoissa jo aika mielenkiintosia vikoja.
        Voishan tuossakin Ventossa olla jonkunlaista vikadiagnostiikkaa, mutta epäilen että huoltamo reissu tulis helposti maksamaan satasia.

        Auton arvon huomioiden ja opintotuen suuruuden tuntien mielummin käyttäs vaikka vähän omaa aikaakin tuohon korjaukseen.


      • Kierrosta

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?


      • pätkii
        Kierrosta kirjoitti:

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.


      • tutkintaa
        pätkii kirjoitti:

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.


      • Makke-79
        tutkintaa kirjoitti:

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.

        On taas aikaa vierähtäny...

        Imusarjan heiluttelulla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, joten tiiviste lienee ehjä.
        Ajelin venton tuttavalle tutkittavaksi n. 150km matkan.
        Matkan aikana auto sammui 5 kertaa.
        Sammuminen saattaa tapahtua siis ilman mutkaakin.
        Viimeinen sammuminen tapahtui mutkassa, jonka jälkeen 30min starttailun jälkeen kärry laitettiin hinaukseen.
        Korjauspaikalla irroitettiin ruiskulle tuleva polttoaineletku ja todettiin polttoainetta tulevan, kun virta laitettiin päälle.
        Letku kiinni ja starttaus ja auto käynnistyi ilman ongelmaa.
        Auto lämpimään halliin oottamaan seuraavaa aamua.

        Aamulla auto ei käynnistynyt millään.
        Polttoainepumppu kyllä pyöri (hurisi) ja kipinä tuli tulpalle.
        Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta ei vaikutusta (vanhakaan ei vaikuttanut likaiselta).
        Lambdan johdon huomattiin olevan poikki, mutta sen korjauksella ei ollut vaikutusta (saattoi murtua tutkinnan aikana).
        Polttoainepumppu purettiin näkyvillle (kansi irti) ja todettiin sen pumppaavan.
        Jostain syystä vaikutti siltä, että välillä polttoaine tulisi paluuletkusta, eli pumppu pumppaisi väärään suuntaan?!?
        Illalla iskettiin kamat kasaan ja startattiin ja kävi loistavasti.
        Pihalla tyhjäkäyntiä 10min ja ei mitään ongelmaa.
        Mutta kurvailujen yhteydessä sammui taasen.
        Eli vika on edelleenkin olemassa.


    • Makke-79

      Polttoainepumpun vaihdon jälkeen vikaa ei ole enää esiintynyt.

      Vielä ei ole ehditty vanhaa pumppua tutkimaan, että mikä siinä itseasiassa on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      173
      11704
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      50
      6509
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      98
      4819
    4. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      85
      4614
    5. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      67
      4582
    6. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      48
      4087
    7. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4082
    8. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      98
      3842
    9. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      86
      3534
    10. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      18
      3426
    Aihe