Vento sammuu oikealle kääntymisen jälkeen.

Ventoilija

Potilaana siis Vento -94 1.8 66kW.

Ensimmäiset oireet havaittiin loppukesästä.
Pesin auton moottoritilan ja sen jälkeen Vento alkoi nykimään.
Nykiminen tapahtui, jos kaasupoljinta painoi "tavalliseen" tapaan.
Todella varovasti pystyi kiihdyttämään ilman nykimistä.
Nykäykset olivat teräviä ja lyhytaikaisia => siis vauhti ei kerennyt juurikaan hidastumaan nykäyksen aikana.
Nämä nykäykset hävisivät, kun bensapumpun rele irroitettiin ja laitettiin takaisin.

Nykyiset sammumiset taas sammuttavat auton kokonaan.
Sammuminen ilmenee yleensä jos rivakammin kurvailee oikealle. Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti.
Yleensä tässä vaiheessa kun virta-avaimesta käyttää virrat pois ja sen jälkeen starttaa, niin auto käynnistyy kiltisti.

Vaihdetut osat:
* bensapumpun rele
* sytytystulpat
* sytytyspääteaste

Oisko seuraavana vuorossa puolan vaihto?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Nyt on sitten vielä ilmenny vika, jossa keskuslukitus aukaisee ovet satunnaisen ajan jälkeen.
Aukaisu ei siis välttämättä tapahdu tunnin aikana sulkemisen jälkeen.
Vaan voi tapahtua esim. yön aikana.

7

2141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä.,

      Kun tulee tämä tilanne, "Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
      Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti." niin putoaako kierroslukumittari heti nollaan, vai sen mukaan miten kierokset putoavat?

      • Sammuilija

        Sillä en ole tuota tajunnu tarkkailla.
        Liikenteessä tulee yleensä vaistomaisesti mieleen se, että miten auto mahdollisimman nopeasti saataisiin jatkamaan matkantekoa =)

        On näköjään tämmösissä vanhemmissakin autoissa jo aika mielenkiintosia vikoja.
        Voishan tuossakin Ventossa olla jonkunlaista vikadiagnostiikkaa, mutta epäilen että huoltamo reissu tulis helposti maksamaan satasia.

        Auton arvon huomioiden ja opintotuen suuruuden tuntien mielummin käyttäs vaikka vähän omaa aikaakin tuohon korjaukseen.


      • Kierrosta

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?


      • pätkii
        Kierrosta kirjoitti:

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.


      • tutkintaa
        pätkii kirjoitti:

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.


      • Makke-79
        tutkintaa kirjoitti:

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.

        On taas aikaa vierähtäny...

        Imusarjan heiluttelulla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, joten tiiviste lienee ehjä.
        Ajelin venton tuttavalle tutkittavaksi n. 150km matkan.
        Matkan aikana auto sammui 5 kertaa.
        Sammuminen saattaa tapahtua siis ilman mutkaakin.
        Viimeinen sammuminen tapahtui mutkassa, jonka jälkeen 30min starttailun jälkeen kärry laitettiin hinaukseen.
        Korjauspaikalla irroitettiin ruiskulle tuleva polttoaineletku ja todettiin polttoainetta tulevan, kun virta laitettiin päälle.
        Letku kiinni ja starttaus ja auto käynnistyi ilman ongelmaa.
        Auto lämpimään halliin oottamaan seuraavaa aamua.

        Aamulla auto ei käynnistynyt millään.
        Polttoainepumppu kyllä pyöri (hurisi) ja kipinä tuli tulpalle.
        Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta ei vaikutusta (vanhakaan ei vaikuttanut likaiselta).
        Lambdan johdon huomattiin olevan poikki, mutta sen korjauksella ei ollut vaikutusta (saattoi murtua tutkinnan aikana).
        Polttoainepumppu purettiin näkyvillle (kansi irti) ja todettiin sen pumppaavan.
        Jostain syystä vaikutti siltä, että välillä polttoaine tulisi paluuletkusta, eli pumppu pumppaisi väärään suuntaan?!?
        Illalla iskettiin kamat kasaan ja startattiin ja kävi loistavasti.
        Pihalla tyhjäkäyntiä 10min ja ei mitään ongelmaa.
        Mutta kurvailujen yhteydessä sammui taasen.
        Eli vika on edelleenkin olemassa.


    • Makke-79

      Polttoainepumpun vaihdon jälkeen vikaa ei ole enää esiintynyt.

      Vielä ei ole ehditty vanhaa pumppua tutkimaan, että mikä siinä itseasiassa on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      121
      6872
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3777
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2585
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      280
      2463
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      196
      2111
    6. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      9
      1825
    7. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      1800
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      133
      1366
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1295
    10. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      70
      1277
    Aihe