Vento sammuu oikealle kääntymisen jälkeen.

Ventoilija

Potilaana siis Vento -94 1.8 66kW.

Ensimmäiset oireet havaittiin loppukesästä.
Pesin auton moottoritilan ja sen jälkeen Vento alkoi nykimään.
Nykiminen tapahtui, jos kaasupoljinta painoi "tavalliseen" tapaan.
Todella varovasti pystyi kiihdyttämään ilman nykimistä.
Nykäykset olivat teräviä ja lyhytaikaisia => siis vauhti ei kerennyt juurikaan hidastumaan nykäyksen aikana.
Nämä nykäykset hävisivät, kun bensapumpun rele irroitettiin ja laitettiin takaisin.

Nykyiset sammumiset taas sammuttavat auton kokonaan.
Sammuminen ilmenee yleensä jos rivakammin kurvailee oikealle. Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti.
Yleensä tässä vaiheessa kun virta-avaimesta käyttää virrat pois ja sen jälkeen starttaa, niin auto käynnistyy kiltisti.

Vaihdetut osat:
* bensapumpun rele
* sytytystulpat
* sytytyspääteaste

Oisko seuraavana vuorossa puolan vaihto?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Nyt on sitten vielä ilmenny vika, jossa keskuslukitus aukaisee ovet satunnaisen ajan jälkeen.
Aukaisu ei siis välttämättä tapahdu tunnin aikana sulkemisen jälkeen.
Vaan voi tapahtua esim. yön aikana.

7

2116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä.,

      Kun tulee tämä tilanne, "Mutkan jälkeen n. 50m ja auto sammuu.
      Sammuessa öljynpaineen merkkivalo jää vilkkumaan ja latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti." niin putoaako kierroslukumittari heti nollaan, vai sen mukaan miten kierokset putoavat?

      • Sammuilija

        Sillä en ole tuota tajunnu tarkkailla.
        Liikenteessä tulee yleensä vaistomaisesti mieleen se, että miten auto mahdollisimman nopeasti saataisiin jatkamaan matkantekoa =)

        On näköjään tämmösissä vanhemmissakin autoissa jo aika mielenkiintosia vikoja.
        Voishan tuossakin Ventossa olla jonkunlaista vikadiagnostiikkaa, mutta epäilen että huoltamo reissu tulis helposti maksamaan satasia.

        Auton arvon huomioiden ja opintotuen suuruuden tuntien mielummin käyttäs vaikka vähän omaa aikaakin tuohon korjaukseen.


      • Kierrosta

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?


      • pätkii
        Kierrosta kirjoitti:

        Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.

        Miten tuo kierroslukumittarin toiminta vaikuttaa tähän ongelmaan.
        Tai siis millä tavalla se helpottaa ongelman paikantamista?

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.


      • tutkintaa
        pätkii kirjoitti:

        ”Kierrokset putoavat nopeuden mukaan.”Jos näin ei olisi, vaan heti nollaan ja öljynpaine valo syttyisi, olisi varmuudella latausvirta poikki. Tätä kautta voisi löytyä selitys selitys sammumiselle, mutta kohdallasi tämä ei ole mahdollista, koska lataus pelaa kun kierrokset eivät putoa heti.

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.


      • Makke-79
        tutkintaa kirjoitti:

        Ehkäpä joku toinen voi hyötyä tuosta tiedosta.

        Testailin parkkipaikka kurvailua ja vaikuttas siltä,
        että sammumiseen vaaditaan myös riittävästi kierroksia.
        Tein käsijarrukäännöksen aina samassa kohdassa suunnilleen samalla nopeudella, mutta eri vaihteilla.
        1. & 2. vaihteilla auto sammui, mutta kolmosella en onnistunut sammuttamaan muutamalla yrityksellä.

        Kolmosella kierroksia oli 1000 - 1300rpm.

        Kysyin Laakkosen huollosta vinkkiä ja melko varmasti puola voidaan poissulkea.

        Epäilyksen kohteena on nyt imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste.
        Pitänee jossain vaiheessa tutkailla..
        Näillä pakkasilla vaan mieli tekis lämpimään sitä tutkimaan.

        On taas aikaa vierähtäny...

        Imusarjan heiluttelulla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, joten tiiviste lienee ehjä.
        Ajelin venton tuttavalle tutkittavaksi n. 150km matkan.
        Matkan aikana auto sammui 5 kertaa.
        Sammuminen saattaa tapahtua siis ilman mutkaakin.
        Viimeinen sammuminen tapahtui mutkassa, jonka jälkeen 30min starttailun jälkeen kärry laitettiin hinaukseen.
        Korjauspaikalla irroitettiin ruiskulle tuleva polttoaineletku ja todettiin polttoainetta tulevan, kun virta laitettiin päälle.
        Letku kiinni ja starttaus ja auto käynnistyi ilman ongelmaa.
        Auto lämpimään halliin oottamaan seuraavaa aamua.

        Aamulla auto ei käynnistynyt millään.
        Polttoainepumppu kyllä pyöri (hurisi) ja kipinä tuli tulpalle.
        Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta ei vaikutusta (vanhakaan ei vaikuttanut likaiselta).
        Lambdan johdon huomattiin olevan poikki, mutta sen korjauksella ei ollut vaikutusta (saattoi murtua tutkinnan aikana).
        Polttoainepumppu purettiin näkyvillle (kansi irti) ja todettiin sen pumppaavan.
        Jostain syystä vaikutti siltä, että välillä polttoaine tulisi paluuletkusta, eli pumppu pumppaisi väärään suuntaan?!?
        Illalla iskettiin kamat kasaan ja startattiin ja kävi loistavasti.
        Pihalla tyhjäkäyntiä 10min ja ei mitään ongelmaa.
        Mutta kurvailujen yhteydessä sammui taasen.
        Eli vika on edelleenkin olemassa.


    • Makke-79

      Polttoainepumpun vaihdon jälkeen vikaa ei ole enää esiintynyt.

      Vielä ei ole ehditty vanhaa pumppua tutkimaan, että mikä siinä itseasiassa on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7533
    2. 102
      5486
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5017
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4394
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3140
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      49
      2793
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2759
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2377
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2334
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      1936
    Aihe