Löpö on polttoöljyä

VO

Nuorempi veneilijäpolvi käyttää löpö-sanaa polttoaine-sanan synonyymina. Tästä aiheutuu väärinkäsityksiä, sillä vanhempi veneilijäpolvi ymmärtää sanan löpö polttoöljyn synonyymina. Muistakaa tämä. Viittaan Wallas-keskusteluun (edellä).

14

4206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelija

Näin erään venelehden sivuilla mainoksen, jossa amerikkalaiseen bensarosvoon oli asennettu diesel.
      Siinä luvattiin, että polttoainekulut tippuvat n.56penniin ajotunnilta.
      Säästö on mielestäni melkoinen.

Pienessä alatekstissä kuitenkin sanottiin, että mittaukset oli tehty käyttäen polttoaineena polttoöljyä.

Onko polttoöljyn käyttö vesillä sallittu diesel-koneissa? Maalla se ei ainakaan yksityiskäytössä olevassa diesel-autossa ole sallittua.

Rikotaanko näin sääntöjä, koska ei voi jäädä kiinni vain yllyttääkö kyseinen yrittäjä rikkomaan lakia?

Kysyy lainkuulias

• Tk

Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.

• Aloittelija
        Tk kirjoitti:

Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.

No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.

Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.

• tiedoksi
        Aloittelija kirjoitti:

No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.

Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.

Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.

• utelias
        tiedoksi kirjoitti:

Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.

mistä sitä teollisuus bensaa esim
        sais?

• Diesel
        utelias kirjoitti:

mistä sitä teollisuus bensaa esim
        sais?

Suomessa sitä et saa käytännössä mistään...
        Lohduttiko?

• Mark-Per Liter

Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.

• tupaöljyllä

Vaihdan uppoumarunkoiseni välittömästi
        dieselöityyn bensarosvoon jos kustannukset ovat
        56p ajotuntia kohden. Löpölläkin tahtoo kustannukset
        nyt karata kymmenkertaiseksi kuuden solmun vauhdilla.

Puhuttiinko mainoksessa mitään matkavauhdista vai
        makasiko paatti laiturissa testin ajan?

• mika
        Mark-Per Liter kirjoitti:

Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.

heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
        Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
        1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
        tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
        siihen pystyy.
        No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
        vähän se on kyllä sekin..
        Mika
        http://www.mikavanhala.com

• Bensa
        mika kirjoitti:

heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
        Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
        1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
        tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
        siihen pystyy.
        No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
        vähän se on kyllä sekin..
        Mika
        http://www.mikavanhala.com

Se testi oli Venepörssi-lehden takakannessa. Ja on vissiin ollut myös Vene ja Kippari-lehdissäkin.

• TJ

En tunne juttua (=mainosta?) sen tarkemmin, mutta kävi mielessä että kustannukset on pudonneet 56 penniä tunnissa (ei siis 56 penniin).

Eli kun kulut oli aiemmin 7mk tunnissa, muutoksen jälkeen ne ovatkin "vain" 6,44mk tunnissa.

Voin tietysti olla väärässäkin.

• -sw-
        tiedoksi kirjoitti:

Siis kukahan tuota teollisuus bensaa, jota ei saa mistään, sitten käyttää ja missä?

Niin ja menovesi on tietenkin halpaa, mutta se vaatii bensa koneen modifioimista....höyrykoneeksi.
        Onneksi höyrykoneautoja ei ole, kaikki järvet ja metsät olis aidattu.

• Kuunarin kippari

Olet aivan oikeassa. Ja löpö-nimitys puolestaan on peräisin siitä, että öljy-yhtiöiden lähetteissä ja laskuissa jo 50-luvulla pitkän sanan lämmityspolttoöljy asemesta käytettiin lyhennettä l-pö. Ja sehän suorastaan houkutteli ääntämään lyhenteen tavuviivan ö:ksi eli sanasta tuli löpö.
      Tarkemmin sanottuna kysymyksessä oli lämmityspolttoöljy ykkönen, jota käytettiin pienten esim. omakotitalojen ja vastaavien kattiloiden öljypolttimissa. Käytännössä se on täsmälleen samaa ainetta kuin dieselmoottoriajoneuvoihin tarkoitettu dieselöljy (ennen puhuttiin kaasuöljystä, kansan keskuudessa myös naftasta), joskaan sille ei aseteta setaanilukuvaatimusta (puristussyttymisherkkyysvaatimusta) ja aiemmin myös rikkipitoisuusvaatimukset olivat selvästi lievemmät.
      Nykyisen lämmityspolttoöljyn käytöstä meridieselmoottoreissa autonmoottoreihin myytävän verollisen dieselöljyn asemesta ei ole mitään haittaa. Täysin verotontahan se löpökään ei kuitenkaan ole, kuten kaikki hyvin tietävät.

• kysyy vaan

itse olen 27 ja meillä ainakin löpö on aina ollut polttoöljyä. Kuinka nuoresta polvesta oikein puhut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe