Nuorempi veneilijäpolvi käyttää löpö-sanaa polttoaine-sanan synonyymina. Tästä aiheutuu väärinkäsityksiä, sillä vanhempi veneilijäpolvi ymmärtää sanan löpö polttoöljyn synonyymina. Muistakaa tämä. Viittaan Wallas-keskusteluun (edellä).
Löpö on polttoöljyä
14
4354
Vastaukset
- Aloittelija
Näin erään venelehden sivuilla mainoksen, jossa amerikkalaiseen bensarosvoon oli asennettu diesel.
Siinä luvattiin, että polttoainekulut tippuvat n.56penniin ajotunnilta.
Säästö on mielestäni melkoinen.
Pienessä alatekstissä kuitenkin sanottiin, että mittaukset oli tehty käyttäen polttoaineena polttoöljyä.
Onko polttoöljyn käyttö vesillä sallittu diesel-koneissa? Maalla se ei ainakaan yksityiskäytössä olevassa diesel-autossa ole sallittua.
Rikotaanko näin sääntöjä, koska ei voi jäädä kiinni vain yllyttääkö kyseinen yrittäjä rikkomaan lakia?
Kysyy lainkuulias- Tk
Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.
- Aloittelija
Tk kirjoitti:
Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.
No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.
Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät. - tiedoksi
Aloittelija kirjoitti:
No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.
Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.
- utelias
tiedoksi kirjoitti:
Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.
mistä sitä teollisuus bensaa esim
sais? - Diesel
utelias kirjoitti:
mistä sitä teollisuus bensaa esim
sais?Suomessa sitä et saa käytännössä mistään...
Lohduttiko? - Mark-Per Liter
Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.
- tupaöljyllä
Vaihdan uppoumarunkoiseni välittömästi
dieselöityyn bensarosvoon jos kustannukset ovat
56p ajotuntia kohden. Löpölläkin tahtoo kustannukset
nyt karata kymmenkertaiseksi kuuden solmun vauhdilla.
Puhuttiinko mainoksessa mitään matkavauhdista vai
makasiko paatti laiturissa testin ajan? - mika
Mark-Per Liter kirjoitti:
Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.
heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
siihen pystyy.
No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
vähän se on kyllä sekin..
Mika
http://www.mikavanhala.com - Bensa
mika kirjoitti:
heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
siihen pystyy.
No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
vähän se on kyllä sekin..
Mika
http://www.mikavanhala.comSe testi oli Venepörssi-lehden takakannessa. Ja on vissiin ollut myös Vene ja Kippari-lehdissäkin.
- TJ
En tunne juttua (=mainosta?) sen tarkemmin, mutta kävi mielessä että kustannukset on pudonneet 56 penniä tunnissa (ei siis 56 penniin).
Eli kun kulut oli aiemmin 7mk tunnissa, muutoksen jälkeen ne ovatkin "vain" 6,44mk tunnissa.
Voin tietysti olla väärässäkin. - -sw-
tiedoksi kirjoitti:
Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.
Siis kukahan tuota teollisuus bensaa, jota ei saa mistään, sitten käyttää ja missä?
Niin ja menovesi on tietenkin halpaa, mutta se vaatii bensa koneen modifioimista....höyrykoneeksi.
Onneksi höyrykoneautoja ei ole, kaikki järvet ja metsät olis aidattu.
- Kuunarin kippari
Olet aivan oikeassa. Ja löpö-nimitys puolestaan on peräisin siitä, että öljy-yhtiöiden lähetteissä ja laskuissa jo 50-luvulla pitkän sanan lämmityspolttoöljy asemesta käytettiin lyhennettä l-pö. Ja sehän suorastaan houkutteli ääntämään lyhenteen tavuviivan ö:ksi eli sanasta tuli löpö.
Tarkemmin sanottuna kysymyksessä oli lämmityspolttoöljy ykkönen, jota käytettiin pienten esim. omakotitalojen ja vastaavien kattiloiden öljypolttimissa. Käytännössä se on täsmälleen samaa ainetta kuin dieselmoottoriajoneuvoihin tarkoitettu dieselöljy (ennen puhuttiin kaasuöljystä, kansan keskuudessa myös naftasta), joskaan sille ei aseteta setaanilukuvaatimusta (puristussyttymisherkkyysvaatimusta) ja aiemmin myös rikkipitoisuusvaatimukset olivat selvästi lievemmät.
Nykyisen lämmityspolttoöljyn käytöstä meridieselmoottoreissa autonmoottoreihin myytävän verollisen dieselöljyn asemesta ei ole mitään haittaa. Täysin verotontahan se löpökään ei kuitenkaan ole, kuten kaikki hyvin tietävät. - kysyy vaan
itse olen 27 ja meillä ainakin löpö on aina ollut polttoöljyä. Kuinka nuoresta polvesta oikein puhut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732352Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl261849Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma831681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211108Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40979Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864