Löpö on polttoöljyä

VO

Nuorempi veneilijäpolvi käyttää löpö-sanaa polttoaine-sanan synonyymina. Tästä aiheutuu väärinkäsityksiä, sillä vanhempi veneilijäpolvi ymmärtää sanan löpö polttoöljyn synonyymina. Muistakaa tämä. Viittaan Wallas-keskusteluun (edellä).

14

4355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelija

      Näin erään venelehden sivuilla mainoksen, jossa amerikkalaiseen bensarosvoon oli asennettu diesel.
      Siinä luvattiin, että polttoainekulut tippuvat n.56penniin ajotunnilta.
      Säästö on mielestäni melkoinen.

      Pienessä alatekstissä kuitenkin sanottiin, että mittaukset oli tehty käyttäen polttoaineena polttoöljyä.

      Onko polttoöljyn käyttö vesillä sallittu diesel-koneissa? Maalla se ei ainakaan yksityiskäytössä olevassa diesel-autossa ole sallittua.

      Rikotaanko näin sääntöjä, koska ei voi jäädä kiinni vain yllyttääkö kyseinen yrittäjä rikkomaan lakia?

      Kysyy lainkuulias

      • Tk

        Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.


      • Aloittelija
        Tk kirjoitti:

        Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.

        No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.

        Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.


      • tiedoksi
        Aloittelija kirjoitti:

        No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.

        Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.

        Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.


      • utelias
        tiedoksi kirjoitti:

        Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.

        mistä sitä teollisuus bensaa esim
        sais?


      • Diesel
        utelias kirjoitti:

        mistä sitä teollisuus bensaa esim
        sais?

        Suomessa sitä et saa käytännössä mistään...
        Lohduttiko?


      • Mark-Per Liter

        Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.


      • tupaöljyllä

        Vaihdan uppoumarunkoiseni välittömästi
        dieselöityyn bensarosvoon jos kustannukset ovat
        56p ajotuntia kohden. Löpölläkin tahtoo kustannukset
        nyt karata kymmenkertaiseksi kuuden solmun vauhdilla.

        Puhuttiinko mainoksessa mitään matkavauhdista vai
        makasiko paatti laiturissa testin ajan?


      • mika
        Mark-Per Liter kirjoitti:

        Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.

        heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
        Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
        1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
        tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
        siihen pystyy.
        No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
        vähän se on kyllä sekin..
        Mika
        http://www.mikavanhala.com


      • Bensa
        mika kirjoitti:

        heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
        Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
        1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
        tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
        siihen pystyy.
        No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
        vähän se on kyllä sekin..
        Mika
        http://www.mikavanhala.com

        Se testi oli Venepörssi-lehden takakannessa. Ja on vissiin ollut myös Vene ja Kippari-lehdissäkin.


      • TJ

        En tunne juttua (=mainosta?) sen tarkemmin, mutta kävi mielessä että kustannukset on pudonneet 56 penniä tunnissa (ei siis 56 penniin).

        Eli kun kulut oli aiemmin 7mk tunnissa, muutoksen jälkeen ne ovatkin "vain" 6,44mk tunnissa.

        Voin tietysti olla väärässäkin.


      • -sw-
        tiedoksi kirjoitti:

        Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.

        Siis kukahan tuota teollisuus bensaa, jota ei saa mistään, sitten käyttää ja missä?


        Niin ja menovesi on tietenkin halpaa, mutta se vaatii bensa koneen modifioimista....höyrykoneeksi.
        Onneksi höyrykoneautoja ei ole, kaikki järvet ja metsät olis aidattu.


    • Kuunarin kippari

      Olet aivan oikeassa. Ja löpö-nimitys puolestaan on peräisin siitä, että öljy-yhtiöiden lähetteissä ja laskuissa jo 50-luvulla pitkän sanan lämmityspolttoöljy asemesta käytettiin lyhennettä l-pö. Ja sehän suorastaan houkutteli ääntämään lyhenteen tavuviivan ö:ksi eli sanasta tuli löpö.
      Tarkemmin sanottuna kysymyksessä oli lämmityspolttoöljy ykkönen, jota käytettiin pienten esim. omakotitalojen ja vastaavien kattiloiden öljypolttimissa. Käytännössä se on täsmälleen samaa ainetta kuin dieselmoottoriajoneuvoihin tarkoitettu dieselöljy (ennen puhuttiin kaasuöljystä, kansan keskuudessa myös naftasta), joskaan sille ei aseteta setaanilukuvaatimusta (puristussyttymisherkkyysvaatimusta) ja aiemmin myös rikkipitoisuusvaatimukset olivat selvästi lievemmät.
      Nykyisen lämmityspolttoöljyn käytöstä meridieselmoottoreissa autonmoottoreihin myytävän verollisen dieselöljyn asemesta ei ole mitään haittaa. Täysin verotontahan se löpökään ei kuitenkaan ole, kuten kaikki hyvin tietävät.

    • kysyy vaan

      itse olen 27 ja meillä ainakin löpö on aina ollut polttoöljyä. Kuinka nuoresta polvesta oikein puhut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1589
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1196
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      56
      1061
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      888
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      40
      783
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 62
      696
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      588
    Aihe