Löpö on polttoöljyä

VO

Nuorempi veneilijäpolvi käyttää löpö-sanaa polttoaine-sanan synonyymina. Tästä aiheutuu väärinkäsityksiä, sillä vanhempi veneilijäpolvi ymmärtää sanan löpö polttoöljyn synonyymina. Muistakaa tämä. Viittaan Wallas-keskusteluun (edellä).

14

4354

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelija

      Näin erään venelehden sivuilla mainoksen, jossa amerikkalaiseen bensarosvoon oli asennettu diesel.
      Siinä luvattiin, että polttoainekulut tippuvat n.56penniin ajotunnilta.
      Säästö on mielestäni melkoinen.

      Pienessä alatekstissä kuitenkin sanottiin, että mittaukset oli tehty käyttäen polttoaineena polttoöljyä.

      Onko polttoöljyn käyttö vesillä sallittu diesel-koneissa? Maalla se ei ainakaan yksityiskäytössä olevassa diesel-autossa ole sallittua.

      Rikotaanko näin sääntöjä, koska ei voi jäädä kiinni vain yllyttääkö kyseinen yrittäjä rikkomaan lakia?

      Kysyy lainkuulias

      • Tk

        Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.


      • Aloittelija
        Tk kirjoitti:

        Kyllähän löpöä saa käyttää mm venedieseleissä nykyään. Mutta eiköhän suomen valtio jollakin konstilla onnistu vielä senkin kieltämään joskus.

        No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.

        Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.


      • tiedoksi
        Aloittelija kirjoitti:

        No, aina sitä vanhetessaan viisastuu. Kiitos tiedosta. Kaikki sitten vissiin käyttävät polttoöljyä dieselveneissään? Itse ajan uudella 4-tahti bensakoneella ja olen ihmetellyt tuttavieni laskelmia dieselmoottorin edullisuudesta. Nyt sekin asia selkis. Kun ei puhutakaan dieselpolttoaineen ja bensan eroista vaan polttoöljyn ja bensan hinnan eroista. Onneksi bensan hinnassa on tapahtunut viimeaikoina miellyttävää hintakehitystä. Kun vain jatkuisi.

        Täytyy olla hiljaa niinkauan kunnes valtion pellet senkin verotuskohdan keksivät.

        Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.


      • utelias
        tiedoksi kirjoitti:

        Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.

        mistä sitä teollisuus bensaa esim
        sais?


      • Diesel
        utelias kirjoitti:

        mistä sitä teollisuus bensaa esim
        sais?

        Suomessa sitä et saa käytännössä mistään...
        Lohduttiko?


      • Mark-Per Liter

        Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.


      • tupaöljyllä

        Vaihdan uppoumarunkoiseni välittömästi
        dieselöityyn bensarosvoon jos kustannukset ovat
        56p ajotuntia kohden. Löpölläkin tahtoo kustannukset
        nyt karata kymmenkertaiseksi kuuden solmun vauhdilla.

        Puhuttiinko mainoksessa mitään matkavauhdista vai
        makasiko paatti laiturissa testin ajan?


      • mika
        Mark-Per Liter kirjoitti:

        Jos kustannukset ovat 56 penniä ajotunnilta. Itse Tjiisus Kraist ei edes pystyisi tuommoiseen.

        heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
        Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
        1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
        tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
        siihen pystyy.
        No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
        vähän se on kyllä sekin..
        Mika
        http://www.mikavanhala.com


      • Bensa
        mika kirjoitti:

        heh heh, taitaa olla laskuvirhe.
        Itselläni on yanmar 1gm 10hv, joka haukkaa
        1l/h löpöö a 3mk/l eli kustannukset on sen verran
        tunnissa. Haluaisin nähä sen jenkkiveneen joka
        siihen pystyy.
        No se taitaa olla kumminki pennejä per maili,
        vähän se on kyllä sekin..
        Mika
        http://www.mikavanhala.com

        Se testi oli Venepörssi-lehden takakannessa. Ja on vissiin ollut myös Vene ja Kippari-lehdissäkin.


      • TJ

        En tunne juttua (=mainosta?) sen tarkemmin, mutta kävi mielessä että kustannukset on pudonneet 56 penniä tunnissa (ei siis 56 penniin).

        Eli kun kulut oli aiemmin 7mk tunnissa, muutoksen jälkeen ne ovatkin "vain" 6,44mk tunnissa.

        Voin tietysti olla väärässäkin.


      • -sw-
        tiedoksi kirjoitti:

        Bensa koneessa saa käyttää ja voi käyttää, edellyttäen että jostain saa hankittua, teollisuus bensaa, joka on hinnaltaan erittäin edullista, tätähän siis ei saa käyttää maantieliikenteessä. Sen sijaan vesillä voi käyttää mitätahaansa jossa on muut verot paitsi ajoneuvopolttoaineen vero.

        Siis kukahan tuota teollisuus bensaa, jota ei saa mistään, sitten käyttää ja missä?


        Niin ja menovesi on tietenkin halpaa, mutta se vaatii bensa koneen modifioimista....höyrykoneeksi.
        Onneksi höyrykoneautoja ei ole, kaikki järvet ja metsät olis aidattu.


    • Kuunarin kippari

      Olet aivan oikeassa. Ja löpö-nimitys puolestaan on peräisin siitä, että öljy-yhtiöiden lähetteissä ja laskuissa jo 50-luvulla pitkän sanan lämmityspolttoöljy asemesta käytettiin lyhennettä l-pö. Ja sehän suorastaan houkutteli ääntämään lyhenteen tavuviivan ö:ksi eli sanasta tuli löpö.
      Tarkemmin sanottuna kysymyksessä oli lämmityspolttoöljy ykkönen, jota käytettiin pienten esim. omakotitalojen ja vastaavien kattiloiden öljypolttimissa. Käytännössä se on täsmälleen samaa ainetta kuin dieselmoottoriajoneuvoihin tarkoitettu dieselöljy (ennen puhuttiin kaasuöljystä, kansan keskuudessa myös naftasta), joskaan sille ei aseteta setaanilukuvaatimusta (puristussyttymisherkkyysvaatimusta) ja aiemmin myös rikkipitoisuusvaatimukset olivat selvästi lievemmät.
      Nykyisen lämmityspolttoöljyn käytöstä meridieselmoottoreissa autonmoottoreihin myytävän verollisen dieselöljyn asemesta ei ole mitään haittaa. Täysin verotontahan se löpökään ei kuitenkaan ole, kuten kaikki hyvin tietävät.

    • kysyy vaan

      itse olen 27 ja meillä ainakin löpö on aina ollut polttoöljyä. Kuinka nuoresta polvesta oikein puhut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

      jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

      ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

      Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

      jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

      Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      26
      1849
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

      Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      83
      1681
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

      Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

      Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

      Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

      Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe