Akkujen lataus - kuinka usein?

65 Ah

Jätin akut talveksi veneeseen. Kuinka usein niitä pitää talvisaikaan ladata?

14

3391

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naulak

      Itse lataan noin kerran kuussa,
      mutta vene on omalla pihalla joten se on aika pieni vaiva.

      Pari kertaa talven aikana pitäisi
      kyllä riittää kun täyteen lataa.
      Ominaispainomittarilla näkee akkujen
      varaustilan. Jos se on tarpeeksi alhainen kovalla pakkasella niin akkuhapot jäätyy ja pruits...

      • TT

        Ei tarvitse välttämättä ladata ollenkaan....Ehjät, täydet akut kestää kevääseen ihan hyvin. Itse en lataile akkuja talvella.


      • Juha58
        TT kirjoitti:

        Ei tarvitse välttämättä ladata ollenkaan....Ehjät, täydet akut kestää kevääseen ihan hyvin. Itse en lataile akkuja talvella.

        olen ladannut kerran kuussa jännite ja
        virtamittarin mukaan täyteen ja samat akut oli jo 10v käytössä ja vielä toimii hyvin.


      • Archie
        Juha58 kirjoitti:

        olen ladannut kerran kuussa jännite ja
        virtamittarin mukaan täyteen ja samat akut oli jo 10v käytössä ja vielä toimii hyvin.

        Ei tarvii ladata talven aikana jos vain pidät huolta akun varaustilasta. Eli täysinäistä akkua on turha ladata.

        Niinkuin edellä mainittiin akun varaustila voidaan määritellä mittaamalla akkuhapon ominaispaino tai akun lepojännite (vaatii tarkan mittarin). Mittaus suoritetaan aina akun ollessa lepotilassa eli jos olet ladannut akkua niin vasta "huokumisen" jälkeen.

        tiheys 20C jännite varaustila
        1.28kg/dm3 12.72V 100%
        1.25 12.54 85
        1.22 12.36 70
        1.18 12.12 50
        1.13 11.82 25
        1.10 11.64 10

        Huomaa että akun lämpötila vaikutta akkuhapon tiheyteen käänteisesti eli mitä kylmenpi sitä korkeampi tiheys. Esim. täysi akku:
        40C = 1.265kg/dm3
        20C = 1.28
        0C = 1.295
        -20C = 1.310

        Akku "jäätyy" varauksen laskiessa:
        varaus 100% jäätyy -75C
        40% -25C
        10% -10C


      • jari
        Archie kirjoitti:

        Ei tarvii ladata talven aikana jos vain pidät huolta akun varaustilasta. Eli täysinäistä akkua on turha ladata.

        Niinkuin edellä mainittiin akun varaustila voidaan määritellä mittaamalla akkuhapon ominaispaino tai akun lepojännite (vaatii tarkan mittarin). Mittaus suoritetaan aina akun ollessa lepotilassa eli jos olet ladannut akkua niin vasta "huokumisen" jälkeen.

        tiheys 20C jännite varaustila
        1.28kg/dm3 12.72V 100%
        1.25 12.54 85
        1.22 12.36 70
        1.18 12.12 50
        1.13 11.82 25
        1.10 11.64 10

        Huomaa että akun lämpötila vaikutta akkuhapon tiheyteen käänteisesti eli mitä kylmenpi sitä korkeampi tiheys. Esim. täysi akku:
        40C = 1.265kg/dm3
        20C = 1.28
        0C = 1.295
        -20C = 1.310

        Akku "jäätyy" varauksen laskiessa:
        varaus 100% jäätyy -75C
        40% -25C
        10% -10C

        Elikkä ei tartte ladata kun ei lataa..


      • Juha58
        Archie kirjoitti:

        Ei tarvii ladata talven aikana jos vain pidät huolta akun varaustilasta. Eli täysinäistä akkua on turha ladata.

        Niinkuin edellä mainittiin akun varaustila voidaan määritellä mittaamalla akkuhapon ominaispaino tai akun lepojännite (vaatii tarkan mittarin). Mittaus suoritetaan aina akun ollessa lepotilassa eli jos olet ladannut akkua niin vasta "huokumisen" jälkeen.

        tiheys 20C jännite varaustila
        1.28kg/dm3 12.72V 100%
        1.25 12.54 85
        1.22 12.36 70
        1.18 12.12 50
        1.13 11.82 25
        1.10 11.64 10

        Huomaa että akun lämpötila vaikutta akkuhapon tiheyteen käänteisesti eli mitä kylmenpi sitä korkeampi tiheys. Esim. täysi akku:
        40C = 1.265kg/dm3
        20C = 1.28
        0C = 1.295
        -20C = 1.310

        Akku "jäätyy" varauksen laskiessa:
        varaus 100% jäätyy -75C
        40% -25C
        10% -10C

        kuin lataamalla??
        Eihän niitä tarvi ladata, senkun ostat aina uuden 1...3v.välein kun entisen olet pilannut huolettomalla käytöllä,näinhän sitä täällä kulutusyhteiskunnassa neuvotaan toimimaan,joten tehkää kuten haluatte
        koska tavaraa on myytävänä ja raha kiertää talous toimii.


      • TT
        Juha58 kirjoitti:

        kuin lataamalla??
        Eihän niitä tarvi ladata, senkun ostat aina uuden 1...3v.välein kun entisen olet pilannut huolettomalla käytöllä,näinhän sitä täällä kulutusyhteiskunnassa neuvotaan toimimaan,joten tehkää kuten haluatte
        koska tavaraa on myytävänä ja raha kiertää talous toimii.

        Ehjä akku ei purkaannu itsekseen ihan hetkessä.....eli ehjää akkua ei tarvitse ladata. Jos akkuja täytyisi ladata kerran kuussa, niin en minä ainakaan niiden kanssa lähtisi laiturista mihinkään.


      • Vega-ägare
        Archie kirjoitti:

        Ei tarvii ladata talven aikana jos vain pidät huolta akun varaustilasta. Eli täysinäistä akkua on turha ladata.

        Niinkuin edellä mainittiin akun varaustila voidaan määritellä mittaamalla akkuhapon ominaispaino tai akun lepojännite (vaatii tarkan mittarin). Mittaus suoritetaan aina akun ollessa lepotilassa eli jos olet ladannut akkua niin vasta "huokumisen" jälkeen.

        tiheys 20C jännite varaustila
        1.28kg/dm3 12.72V 100%
        1.25 12.54 85
        1.22 12.36 70
        1.18 12.12 50
        1.13 11.82 25
        1.10 11.64 10

        Huomaa että akun lämpötila vaikutta akkuhapon tiheyteen käänteisesti eli mitä kylmenpi sitä korkeampi tiheys. Esim. täysi akku:
        40C = 1.265kg/dm3
        20C = 1.28
        0C = 1.295
        -20C = 1.310

        Akku "jäätyy" varauksen laskiessa:
        varaus 100% jäätyy -75C
        40% -25C
        10% -10C

        Akut täytyy ladata jos niiden varaustila putoaa - muuten tulee vahinkoja...

        "Archie":n vinkki oli erinomainen lisään siihen tämän oman joskus taltioimani neuvon:
        ""Tekniikan Maailman (18/99) akkujutun mukaan akkujen ylimääräinen lataus on syytä suorittaa vasta kun jännite on tippunut 12.4 volttiin""
        Tämä siksi että tarpeeton lataaminen ei lyijyakulle ole hyväksi.
        Omat akkuni latasin joulukuun alussa täyteen ja viime viikonloppuna, jännite laadukkaalla digimittarilla oli 12,61 ja 12,59V (kaksi akkua siis) minä toimin em. sääntöjen mukaan - tarkistan asian kerran kuussa ja lataan jos tarvii.
        Heti latauksen jälkeen ei akusta kannata jännitettä mitata vaan vasta tuntien kuluttua- itse tarkistan sen seuravana päivänä.

        Huolehdi tästä niin asia on ok!


      • laddam ah laddam
        Vega-ägare kirjoitti:

        Akut täytyy ladata jos niiden varaustila putoaa - muuten tulee vahinkoja...

        "Archie":n vinkki oli erinomainen lisään siihen tämän oman joskus taltioimani neuvon:
        ""Tekniikan Maailman (18/99) akkujutun mukaan akkujen ylimääräinen lataus on syytä suorittaa vasta kun jännite on tippunut 12.4 volttiin""
        Tämä siksi että tarpeeton lataaminen ei lyijyakulle ole hyväksi.
        Omat akkuni latasin joulukuun alussa täyteen ja viime viikonloppuna, jännite laadukkaalla digimittarilla oli 12,61 ja 12,59V (kaksi akkua siis) minä toimin em. sääntöjen mukaan - tarkistan asian kerran kuussa ja lataan jos tarvii.
        Heti latauksen jälkeen ei akusta kannata jännitettä mitata vaan vasta tuntien kuluttua- itse tarkistan sen seuravana päivänä.

        Huolehdi tästä niin asia on ok!

        Mulla oli ent veneessä n 50kg akut ja meinasi mennä
        selkä poikki niitä kotiin raahatessa. Soittelen akkuteollisuus
        oy:hun ja kysyin voisiko jättää veneeseen. vastaus että
        kyllä vaan jos kompensoi itsepurkautumisen ( hälyttimen tms) parin kuukauden välein lataamisella, MUTTA lataaminen tulisi tehdä lämpötilan ollessa mahdollisimman korkea eli käytännössä jokin suojakeli.

        ainakin mun tietojen mukaan akku tykkää kun sitä pidetään aina täynnä (lyijyakku). siten esim automaattilaturit toimivat vai mitä?

        joku sanoi että veneessä 10 vuotisen akut. toivottavasti ei sentään starttiakku??


      • Perkins
        laddam ah laddam kirjoitti:

        Mulla oli ent veneessä n 50kg akut ja meinasi mennä
        selkä poikki niitä kotiin raahatessa. Soittelen akkuteollisuus
        oy:hun ja kysyin voisiko jättää veneeseen. vastaus että
        kyllä vaan jos kompensoi itsepurkautumisen ( hälyttimen tms) parin kuukauden välein lataamisella, MUTTA lataaminen tulisi tehdä lämpötilan ollessa mahdollisimman korkea eli käytännössä jokin suojakeli.

        ainakin mun tietojen mukaan akku tykkää kun sitä pidetään aina täynnä (lyijyakku). siten esim automaattilaturit toimivat vai mitä?

        joku sanoi että veneessä 10 vuotisen akut. toivottavasti ei sentään starttiakku??

        Minullakin on veneakut aina kestäneet yli kymmenen vuotta. Viime viikolla latasin ne täyteen. Vanhempi akuista on mallia 1990, kotimainen valmiste. No pakko on myöntää että vaihtoon se menee keväällä. Onkohan halpatuontiakut yhtä hyviä, epäilen.


      • HA
        Juha58 kirjoitti:

        kuin lataamalla??
        Eihän niitä tarvi ladata, senkun ostat aina uuden 1...3v.välein kun entisen olet pilannut huolettomalla käytöllä,näinhän sitä täällä kulutusyhteiskunnassa neuvotaan toimimaan,joten tehkää kuten haluatte
        koska tavaraa on myytävänä ja raha kiertää talous toimii.

        Lataus täyteen syksyllä ja mahdollisesti, mutta vain mahdollisesti kerran talven aikana riittää hyvin, kun pitää ne akut veneessä kylmässä. Kuten akkuvalmistajatkin neuvovat, itsepurkaus on silloin pienempää. Ainakin tällä huollolla akut ovat kestäneet itselläni kymmenkunta vuotta.


      • Kokemus tämäkin.
        laddam ah laddam kirjoitti:

        Mulla oli ent veneessä n 50kg akut ja meinasi mennä
        selkä poikki niitä kotiin raahatessa. Soittelen akkuteollisuus
        oy:hun ja kysyin voisiko jättää veneeseen. vastaus että
        kyllä vaan jos kompensoi itsepurkautumisen ( hälyttimen tms) parin kuukauden välein lataamisella, MUTTA lataaminen tulisi tehdä lämpötilan ollessa mahdollisimman korkea eli käytännössä jokin suojakeli.

        ainakin mun tietojen mukaan akku tykkää kun sitä pidetään aina täynnä (lyijyakku). siten esim automaattilaturit toimivat vai mitä?

        joku sanoi että veneessä 10 vuotisen akut. toivottavasti ei sentään starttiakku??

        Tällainen kevyt käytännön kokemus elävästä elämästä. Vein viime kesänä kierrätykseen akun joka oli ollut alkuperäisenä veneessäni,vaihdoin akun varmuuden vuoksi. Se toimi muuten tosi hyvin,mutta ei enää jaksanut pyörittää V8:sia ylen määrin yli normaalin starttauksen.(Esim bensiinin vähyys) Vene kun on vm.-85. Että sillätavalla se akku kesti,myös käynnistysakkuna. Tiedän tämän siksi,että olen veneen toinen omistaja suomessa.


      • Helmsman
        TT kirjoitti:

        Ehjä akku ei purkaannu itsekseen ihan hetkessä.....eli ehjää akkua ei tarvitse ladata. Jos akkuja täytyisi ladata kerran kuussa, niin en minä ainakaan niiden kanssa lähtisi laiturista mihinkään.

        Se, että purkaantuvatko akut talven aikana vai eivät, niin riippuu paitsi akun kunnosta, myös siitä, oletko irrottanut kaapelit akusta. Meillä ainakin vuotaa sähköä karkuun ilmeisesti lämmittimen kautta, koska se on kytketty akkuuihin ennen pääkytkintä. Kaapelit on kiva pitää kiinni sen vuoksi, että saa veneeseen valot helposti päälle, kun välillä käy tutkimassa, miten se talvehtii.

        Lataaminen on kuitenkin helppoa, koska veneessä on kiinteä ja "älykäs" maasähkölaturi.


    • Pitäisköhän jo käydä tarkistam

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

      jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

      ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

      Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2362
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

      jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

      Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1857
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

      Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

      Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1123
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

      Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

      Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      995
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

      Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      876
    Aihe