Silin Mopopojat

mopolenkkarit

Missä on nyt Siilin kuuluisat mpopojat bensalenkkareineen== ovat ajelemassa marjomäentiellä vai jossain hökösen perukoilla bajamajassa.. mutta heii... näistähän veijareista olisi tullut hyviä lappuliisoja

84

3074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaajaa..

      vituttaako? no antaa vituttaa vaan saatana mitä porukkaa...

      • lenkkari numero 49

        Juuuu mopolenkkarit on talvella jäätyneet , pojat ovat kasvamassa ja pistävät turpiin cannopallisteja jos tulevat kallansiltojen ohi Siiliin.


      • xxx-xxx

        Mitä enemmän mopon pärinää kuuluu, sen juntimmasta pitäjästä tai kaupunginosasta on kyse. Tämä pätee ympäri Suomea, sillä ikäluokkansa heikoin aines on aina ennenkin rällännyt mopoilla. Ja muutosta tuohon tuskin tulee. Taitaa Siilinjärvikin olla melkoinen junttila.


      • kenva
        xxx-xxx kirjoitti:

        Mitä enemmän mopon pärinää kuuluu, sen juntimmasta pitäjästä tai kaupunginosasta on kyse. Tämä pätee ympäri Suomea, sillä ikäluokkansa heikoin aines on aina ennenkin rällännyt mopoilla. Ja muutosta tuohon tuskin tulee. Taitaa Siilinjärvikin olla melkoinen junttila.

        tässä olllaa hiekkalaatikolla lonimassa ja kotona kasvamassa mut kesällä ollaan sit kasvettu ja jaksetaan pärrätä :)


      • kani-petteri
        kenva kirjoitti:

        tässä olllaa hiekkalaatikolla lonimassa ja kotona kasvamassa mut kesällä ollaan sit kasvettu ja jaksetaan pärrätä :)

        Kyllä Siilin moponuoriin voi aina luottaa. Älä nyt vaan rasita itseäsi millään lailla ja muista juoda runsaasti ja eritoten säännöllisesti energiajuomia.


      • pappatuna
        kenva kirjoitti:

        tässä olllaa hiekkalaatikolla lonimassa ja kotona kasvamassa mut kesällä ollaan sit kasvettu ja jaksetaan pärrätä :)

        Onks mopopojalla paskat housussa kun pitää seisaaltaan rätkylällä ajaa. Kiireesti kotiin pyyhittäväksi.


    • vihreävasuri

      Se on sitä enduroa se. Mistä se muuten johtuu, että enduroijilla on kaikkein heikoimmat taidot liikenteessä?

      Kunhan vain osaisivat pysyä poissa lenkkipoluilta. Mikä helkkari siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että mopoilijalla ei ole jokamiehen oikeuksia maastossa liikkumiseen. Vai onko syynä tyhmät faijat, jotka ostavat väärät välineet?

      • mopomopomopo

        On. Ainoa väline joka mopopojan faijan olisi pitänyt ajoissa ymmärtää ostaa on kondomi. Valitettavasti vähäinen ymmärrys ei riittänyt ja tässä on tulos.


      • Harrastus...
        mopomopomopo kirjoitti:

        On. Ainoa väline joka mopopojan faijan olisi pitänyt ajoissa ymmärtää ostaa on kondomi. Valitettavasti vähäinen ymmärrys ei riittänyt ja tässä on tulos.

        Mopoilu on ihan hyvä harrastus, onhan pojat senkin aikaa muusta pahanteosta pois. Erityisen hienoa on, että nykyisin on näitä skootterimopoja, joilla tytötkin voivat ajella. Se on tasa-arvoa!
        Mopoilu kasvattaa liikenteessä olemiseen ja lisää liikennetaitoja. Lisäksi mopoilu tuo liikkumisen vapautta ja itsenäisyyttä.
        Koetetaan vaan sopeutua mopoihin liikenteessä ja otetaan positiivinen asenne mopoilijoihin.


      • vihreävasuri
        Harrastus... kirjoitti:

        Mopoilu on ihan hyvä harrastus, onhan pojat senkin aikaa muusta pahanteosta pois. Erityisen hienoa on, että nykyisin on näitä skootterimopoja, joilla tytötkin voivat ajella. Se on tasa-arvoa!
        Mopoilu kasvattaa liikenteessä olemiseen ja lisää liikennetaitoja. Lisäksi mopoilu tuo liikkumisen vapautta ja itsenäisyyttä.
        Koetetaan vaan sopeutua mopoihin liikenteessä ja otetaan positiivinen asenne mopoilijoihin.

        Ei hyvää päivää. Tämän on pakko olla trolli. Liikkumisen vapaus on ainoa asiallinen maininta tuossa ja sekään ei edellytä mopoilua. Sinänsä skootterit ovat ehkä se sivistynein mopoilun muoto.

        Ainoa mopoilusta hyötyvä osapuoli on moraaliton mopokauppias, joka myy ympäristörikosvälineitä piittaamattomien(lue tyhmien) nuorten käyttöön. Kauppias todennäköisesti saa suurimman katteen, siitä että myy kelvotonta ja saastuttavaa teknologiaa. Saastuttavat kaksitahtimopot eivät kuulu enää nykypäivään.

        Toinen ihmetyksen aihe on se, että täällä Siilinjärvellä saavat mopot vielä ajaa kevyenliikenteenväylillä. Esimerkiksi Oulussa mopoilu klv:llä on kielletty osana kevyen liikenteen kehittämistä ja tulokset ovat erinoimaisia.

        Vilkaiskaapas Iisalmen vastaavaa mopokeskustelua. Siellä asiaa ruodittu hieman enemmän.


      • Saaste...
        vihreävasuri kirjoitti:

        Ei hyvää päivää. Tämän on pakko olla trolli. Liikkumisen vapaus on ainoa asiallinen maininta tuossa ja sekään ei edellytä mopoilua. Sinänsä skootterit ovat ehkä se sivistynein mopoilun muoto.

        Ainoa mopoilusta hyötyvä osapuoli on moraaliton mopokauppias, joka myy ympäristörikosvälineitä piittaamattomien(lue tyhmien) nuorten käyttöön. Kauppias todennäköisesti saa suurimman katteen, siitä että myy kelvotonta ja saastuttavaa teknologiaa. Saastuttavat kaksitahtimopot eivät kuulu enää nykypäivään.

        Toinen ihmetyksen aihe on se, että täällä Siilinjärvellä saavat mopot vielä ajaa kevyenliikenteenväylillä. Esimerkiksi Oulussa mopoilu klv:llä on kielletty osana kevyen liikenteen kehittämistä ja tulokset ovat erinoimaisia.

        Vilkaiskaapas Iisalmen vastaavaa mopokeskustelua. Siellä asiaa ruodittu hieman enemmän.

        Ei ne nykyiset kaksitahdit saastuta nelitahteja enempää. Tekniikka on erilaista, mitä aiemmin. Tuoreöljyvoitelu takaa sen, että öljyä ei sekoitu ylenmäärin bensaan.
        Vanhat pappatunturit ja soliferit olivat aivan eri vehkeitä.

        Pidän mopoilua hyödyllisenä nuorisolle, koska siinä oppii vastuullisuutta liikenteessä ja oppii huolehtimaan muista tiellä liikkujista. Mopoilu auttaa oppimaan liikennesääntöjä ja helpottaa autokortin hankkimista.
        Myös mopoilijoita pitää suvaita liikenteessä, on aivan oikein, että mopoilijat voivat käyttää kevyenliikenteenväyliä ainakin osalla kaduista. Eihän niitä sentään saa käyttää kaikkialla.
        On valitettavaa, että mopoille ei ole vielä osattu laatia sellaisia liikennesuunnitelmia, jotka ottaisivat huomioon kaikki teillä liikkujat. Mopoilun suosio on kasvanut niin nopeasti, että liikennesuunnittelu ei ole pysynyt mukana.


      • vihreävasuri
        Saaste... kirjoitti:

        Ei ne nykyiset kaksitahdit saastuta nelitahteja enempää. Tekniikka on erilaista, mitä aiemmin. Tuoreöljyvoitelu takaa sen, että öljyä ei sekoitu ylenmäärin bensaan.
        Vanhat pappatunturit ja soliferit olivat aivan eri vehkeitä.

        Pidän mopoilua hyödyllisenä nuorisolle, koska siinä oppii vastuullisuutta liikenteessä ja oppii huolehtimaan muista tiellä liikkujista. Mopoilu auttaa oppimaan liikennesääntöjä ja helpottaa autokortin hankkimista.
        Myös mopoilijoita pitää suvaita liikenteessä, on aivan oikein, että mopoilijat voivat käyttää kevyenliikenteenväyliä ainakin osalla kaduista. Eihän niitä sentään saa käyttää kaikkialla.
        On valitettavaa, että mopoille ei ole vielä osattu laatia sellaisia liikennesuunnitelmia, jotka ottaisivat huomioon kaikki teillä liikkujat. Mopoilun suosio on kasvanut niin nopeasti, että liikennesuunnittelu ei ole pysynyt mukana.

        Ihanko totta. No onhan se hienoa sitten. Kyllä se maailma pelastuu kun saadaan kaikille nuorille mopot. NOT.

        Jostain kumman syystä todellisessa elämässä asiat eivät mene noin. Nämä uudetkin mopot nimittäin käryävät todella pahasti, varsinkin endurot. On erikoista moraalia, että liikkumistarpeella/"harrastuksella" oikeutetaan toisten tienkäyttäjien hengitysilman myrkyttäminen tahallisesti. Jotenkin tuntuu, että ne pappatunat taisivat olla sittenkin paljon ympäristöystävällisempiä.

        Miksi muuten vielä tälläkin vuosituhannella tarvitaan kaksitahtimoottoreita liikennekäytössä? Olisi korkea aika saada ko laitteet ankaralle haittaverolle.

        Minusta mopoileva nuori on enemmänkin säälittävä näky, suorastaan kusetuksen uhri. Taajama-alueella ja lähiympäristössä mopo on täysi turhake. Mopoilun edistäminen terveen liikunnan kustannuksella se vasta kalliiksi tulee yhteiskunnalle. Pari sukupolvea on jo oppinut sosiaalisesti liikuntarajoitteisiksi ja se näkyy kansanterveyden tilastoissa(ks metabolinen oireyhtymä).

        Ja tuo vastuullisuuden oppiminen mopoilemalla liikenteessä on todellisuudessa vitsi ja vielä huono sellainen.


      • pe32342344354
        vihreävasuri kirjoitti:

        Ihanko totta. No onhan se hienoa sitten. Kyllä se maailma pelastuu kun saadaan kaikille nuorille mopot. NOT.

        Jostain kumman syystä todellisessa elämässä asiat eivät mene noin. Nämä uudetkin mopot nimittäin käryävät todella pahasti, varsinkin endurot. On erikoista moraalia, että liikkumistarpeella/"harrastuksella" oikeutetaan toisten tienkäyttäjien hengitysilman myrkyttäminen tahallisesti. Jotenkin tuntuu, että ne pappatunat taisivat olla sittenkin paljon ympäristöystävällisempiä.

        Miksi muuten vielä tälläkin vuosituhannella tarvitaan kaksitahtimoottoreita liikennekäytössä? Olisi korkea aika saada ko laitteet ankaralle haittaverolle.

        Minusta mopoileva nuori on enemmänkin säälittävä näky, suorastaan kusetuksen uhri. Taajama-alueella ja lähiympäristössä mopo on täysi turhake. Mopoilun edistäminen terveen liikunnan kustannuksella se vasta kalliiksi tulee yhteiskunnalle. Pari sukupolvea on jo oppinut sosiaalisesti liikuntarajoitteisiksi ja se näkyy kansanterveyden tilastoissa(ks metabolinen oireyhtymä).

        Ja tuo vastuullisuuden oppiminen mopoilemalla liikenteessä on todellisuudessa vitsi ja vielä huono sellainen.

        enemmän se vanhan kärttysen valittaja ukon auto käryyttää vaikkka ajaa kerran vuodessa kun mitä mopot yhteesä!


      • Kuntoilija
        Harrastus... kirjoitti:

        Mopoilu on ihan hyvä harrastus, onhan pojat senkin aikaa muusta pahanteosta pois. Erityisen hienoa on, että nykyisin on näitä skootterimopoja, joilla tytötkin voivat ajella. Se on tasa-arvoa!
        Mopoilu kasvattaa liikenteessä olemiseen ja lisää liikennetaitoja. Lisäksi mopoilu tuo liikkumisen vapautta ja itsenäisyyttä.
        Koetetaan vaan sopeutua mopoihin liikenteessä ja otetaan positiivinen asenne mopoilijoihin.

        Se ei ainakaan pidä paikkaansa, että pysyvät poissa pahanteosta. Kyllä Siilin pojat tai tytöt kävivät meidänkin vanhalla mökillä pahojaan tekemässä. Onneksi ei sattunut isäntä itse silloin sinne. Luoja varjele, mitä olisi tapahtunut. Mopoilla rellestäjät olivat ikkunoista kaiken työntäneet ulos ja särkeneet paikkoja. Polttaneet keskellä lattiaa roskiakin. Ihme, että ei syttynyt talo palamaan. Se siitä. Ilmoitettu on
        naapureille. Pysykää poissa mopoilijat sieltä tai muuten käy huonosti.


    • Hermannii

      minun puolesta 2-tahti mopojen tuotannon saisi lakkauttaa vaikka kokonaan ja korvata mopot isommilla 4-tahti moottorilla varustelluilla laitteilla... eipähän olisi sinullakaan enää sanomista päästöistä ja mopopojatkin olis tyytyväisiä kun ei tarviis ajella alitehosilla räppänöillä joilla jää sitten niiden mulkkujen autoilijoiden jalkoihin jotka samaa kaistaa ohittamaan lähtevät jos mopo ajaa valkoista reunaviivaa pitkin, niin että meinaa kylki tangon päätä hipoa... eri asia sitten se että mopo on mopo ja se on tarkoitettu harjoitusvälineeksi. 50cc 4-t moottori vain on niin helvetin säälittävä kapistus ettei sillä mitään itseasiassa tee... ainakaan suht raskaassa enduromopossa joka vain on sitä NYKYAIKAA! ja nykyajan 2-t tekniikka on sen verran kehittynyttä että ei mopo käryytä jos on tehassäädöissään.

      • vihreävasuri

        2-tahtimoottorit saastuttaa edelleen huomattavasti 4-tahtista enemmän. Ja suurimpana syynä on se, että palamatonta polttoainetta menee moottorista läpi. Sitä saastetta ei mikään tuoreöljyvoitelu estä. HC-päästöt ovat lisäksi karsinogeenisia. Lisäksi 2-tahtisen hyötysuhde on heikko. Jos 2-tahtista on pakko käyttää niin eikö olisi syytä siirtyä siihen pienkonebensaan. Näin tekee useimmat metsurit. Kukaan ei halua todellakaan haistella mopojen käryjä. Ja kuinkahan moni mopo on edes tehdassäädöissä? Erittäin harva, luulen minä.

        4-tahtinen on aivan riittävän tehokas mopon voimanlähteeksi sillä tehot, nopeudet ja päästöt ovat kuitenkin säädöksillä rajatut. Ja kyseessä on koko EU:n aluetta koskeva direktiivi, joten voitte lopettaa lässytyksen Suomen erityismääräyksistä. Sitä minä olen ihmetellyt kuinka valmistajat/maahantuojat eivät pysty tuottamaan parempia moottoreita tämän kokoiselle markkina-alueelle. No sähkömoottorit tulossa kovaa vauhtia markkinoille.

        Tuosta enduron nykyaikaisuudesta olen erimieltä. Eletäänkö me tosiaan jossain kolmannen maailman kehitysmaassa, jossa ei ole rakennettua tieverkkoa olemassakaan? Tuollainen endurolla taajamassa ajelu on todella dorkan näköistä. Millainen ihiminen tarvitsee enduron taajamassa liikumiseen, tai mopon yleensäkään. Ja maastokäyttöä rajoittaa lisäksi maastoliikennelaki.

        Mopon hankinta nuorelle näyttäisi olevan älykkyystesti. 2-tahti endurosta saa nolla pojoa ja idiootin leiman otsaan. Fiksuin jättää mopon kokonaan hankkimatta.

        Mopokulttuurissa on mätää ja perimmäinen syy on kuitenkin tekniikasta riippumaton. Nämä enduroilla häiriköijät ovat ko kulttuurin mätäpaise. Maine on jo mennyt ja nyt jokainen mopoilija enduron selässä leimautuu häiriköksi. Välinpitämättömyys ympäristöstä ja muista tielläliikkujista kostautuu kuitenkin lopulta.


      • uiuiuiuiu3332
        vihreävasuri kirjoitti:

        2-tahtimoottorit saastuttaa edelleen huomattavasti 4-tahtista enemmän. Ja suurimpana syynä on se, että palamatonta polttoainetta menee moottorista läpi. Sitä saastetta ei mikään tuoreöljyvoitelu estä. HC-päästöt ovat lisäksi karsinogeenisia. Lisäksi 2-tahtisen hyötysuhde on heikko. Jos 2-tahtista on pakko käyttää niin eikö olisi syytä siirtyä siihen pienkonebensaan. Näin tekee useimmat metsurit. Kukaan ei halua todellakaan haistella mopojen käryjä. Ja kuinkahan moni mopo on edes tehdassäädöissä? Erittäin harva, luulen minä.

        4-tahtinen on aivan riittävän tehokas mopon voimanlähteeksi sillä tehot, nopeudet ja päästöt ovat kuitenkin säädöksillä rajatut. Ja kyseessä on koko EU:n aluetta koskeva direktiivi, joten voitte lopettaa lässytyksen Suomen erityismääräyksistä. Sitä minä olen ihmetellyt kuinka valmistajat/maahantuojat eivät pysty tuottamaan parempia moottoreita tämän kokoiselle markkina-alueelle. No sähkömoottorit tulossa kovaa vauhtia markkinoille.

        Tuosta enduron nykyaikaisuudesta olen erimieltä. Eletäänkö me tosiaan jossain kolmannen maailman kehitysmaassa, jossa ei ole rakennettua tieverkkoa olemassakaan? Tuollainen endurolla taajamassa ajelu on todella dorkan näköistä. Millainen ihiminen tarvitsee enduron taajamassa liikumiseen, tai mopon yleensäkään. Ja maastokäyttöä rajoittaa lisäksi maastoliikennelaki.

        Mopon hankinta nuorelle näyttäisi olevan älykkyystesti. 2-tahti endurosta saa nolla pojoa ja idiootin leiman otsaan. Fiksuin jättää mopon kokonaan hankkimatta.

        Mopokulttuurissa on mätää ja perimmäinen syy on kuitenkin tekniikasta riippumaton. Nämä enduroilla häiriköijät ovat ko kulttuurin mätäpaise. Maine on jo mennyt ja nyt jokainen mopoilija enduron selässä leimautuu häiriköksi. Välinpitämättömyys ympäristöstä ja muista tielläliikkujista kostautuu kuitenkin lopulta.

        2-tahti tuoksuuu eikä se silti enempää voi kärytä kun sinun vanaha vuodelta 76 oleva ruosteinen foordi


      • 11234
        vihreävasuri kirjoitti:

        2-tahtimoottorit saastuttaa edelleen huomattavasti 4-tahtista enemmän. Ja suurimpana syynä on se, että palamatonta polttoainetta menee moottorista läpi. Sitä saastetta ei mikään tuoreöljyvoitelu estä. HC-päästöt ovat lisäksi karsinogeenisia. Lisäksi 2-tahtisen hyötysuhde on heikko. Jos 2-tahtista on pakko käyttää niin eikö olisi syytä siirtyä siihen pienkonebensaan. Näin tekee useimmat metsurit. Kukaan ei halua todellakaan haistella mopojen käryjä. Ja kuinkahan moni mopo on edes tehdassäädöissä? Erittäin harva, luulen minä.

        4-tahtinen on aivan riittävän tehokas mopon voimanlähteeksi sillä tehot, nopeudet ja päästöt ovat kuitenkin säädöksillä rajatut. Ja kyseessä on koko EU:n aluetta koskeva direktiivi, joten voitte lopettaa lässytyksen Suomen erityismääräyksistä. Sitä minä olen ihmetellyt kuinka valmistajat/maahantuojat eivät pysty tuottamaan parempia moottoreita tämän kokoiselle markkina-alueelle. No sähkömoottorit tulossa kovaa vauhtia markkinoille.

        Tuosta enduron nykyaikaisuudesta olen erimieltä. Eletäänkö me tosiaan jossain kolmannen maailman kehitysmaassa, jossa ei ole rakennettua tieverkkoa olemassakaan? Tuollainen endurolla taajamassa ajelu on todella dorkan näköistä. Millainen ihiminen tarvitsee enduron taajamassa liikumiseen, tai mopon yleensäkään. Ja maastokäyttöä rajoittaa lisäksi maastoliikennelaki.

        Mopon hankinta nuorelle näyttäisi olevan älykkyystesti. 2-tahti endurosta saa nolla pojoa ja idiootin leiman otsaan. Fiksuin jättää mopon kokonaan hankkimatta.

        Mopokulttuurissa on mätää ja perimmäinen syy on kuitenkin tekniikasta riippumaton. Nämä enduroilla häiriköijät ovat ko kulttuurin mätäpaise. Maine on jo mennyt ja nyt jokainen mopoilija enduron selässä leimautuu häiriköksi. Välinpitämättömyys ympäristöstä ja muista tielläliikkujista kostautuu kuitenkin lopulta.

        Joku tais jäädä nuorena ilman mopoa kun noin täällä kitiset


    • Taapermanni T

      Joo on m..kun autoilijankin ihan kiva katsella, kun ajaa 60 alueella 65 nopeutta niin viereisellä pyörätiellä "alitehoinen" mopo ajaa kovempaa vauhtia. Ja jalankulkijasta sekä pyöräilijästä vielä mukavampaa, kun nuo vielä m..kummat päristimet ajavat sillä vauhdilla tangon päät kylkiä hipoen vierestä. Jarrut kun on ensimmäiset, jotka tarpeettomana ja ylimääräisenä painolastina riisutaan pois moposta, samoin valot, pelkkiä turhia kulueriä ovat.

      • vihreävasuri

        Juuri niin. Mopolla ajon salliminen kevyenliikenteen väylillä perustuu siihen oletukseen, että mopon nopeus olisi max 45 km/h. Todellisuus on jotain muuta.

        Olen nähnyt aivan liian monta läheltä piti tilannetta ja pari pyöräilijän kaatumista näissä kohtaamisissa. Yhteinen tekijä tapauksille on ollut ettei enduroija ole jäänyt selvittämään tapahtunutta vaan karannut paikalta vaikka varmasti on huomannut mitä tapahtui.

        Mopot pois kevyenliikenteenväyliltä kokonaan.


      • Kannatan!!!!
        vihreävasuri kirjoitti:

        Juuri niin. Mopolla ajon salliminen kevyenliikenteen väylillä perustuu siihen oletukseen, että mopon nopeus olisi max 45 km/h. Todellisuus on jotain muuta.

        Olen nähnyt aivan liian monta läheltä piti tilannetta ja pari pyöräilijän kaatumista näissä kohtaamisissa. Yhteinen tekijä tapauksille on ollut ettei enduroija ole jäänyt selvittämään tapahtunutta vaan karannut paikalta vaikka varmasti on huomannut mitä tapahtui.

        Mopot pois kevyenliikenteenväyliltä kokonaan.

        Suuresti kannatan! Jotenkin käsittämätöntä, että vaikka olisi laillinenkin mopo, niin nopeusero muihin kevyen liikenteen väylällä kulkeviin on kuitenkin luokkaa 40 km/h (jalankulkijaan) tai 20-35 km/h normaali pyöräilijään, mutta autotiellä mopon nopeusero muuhun liikenteeseen olisi vain se 15 -20 km/h. Ja yleensä ei nopeuseroa lainkaan, kun nuo laillista vauhtia kulkevat mopon näyttävät olevan harvinaisuus nykyisin. Lisäksi autotiellä samaan suuntaan etenevät ajavat samaa puolta, kevyen liikenteen väylällä ei kulkeminen ole niin kurinalaista ja mopotkin puikkelehtivat siellä seassa mikä miltäkin puolelta.
        Koomista vielä on se, että monet aktiivipolkupyöräilijät sitten ajavat turvallisuussyistä ajoradalla,kun kokevat olevan vaarallista pujotella siellä kevyen liikenteen väylällä jalankulkijoiden ja mopojen seassa. Mutta harvoin menevät kuitenkaan mopon vauhtia.


      • vatipäät!
        Kannatan!!!! kirjoitti:

        Suuresti kannatan! Jotenkin käsittämätöntä, että vaikka olisi laillinenkin mopo, niin nopeusero muihin kevyen liikenteen väylällä kulkeviin on kuitenkin luokkaa 40 km/h (jalankulkijaan) tai 20-35 km/h normaali pyöräilijään, mutta autotiellä mopon nopeusero muuhun liikenteeseen olisi vain se 15 -20 km/h. Ja yleensä ei nopeuseroa lainkaan, kun nuo laillista vauhtia kulkevat mopon näyttävät olevan harvinaisuus nykyisin. Lisäksi autotiellä samaan suuntaan etenevät ajavat samaa puolta, kevyen liikenteen väylällä ei kulkeminen ole niin kurinalaista ja mopotkin puikkelehtivat siellä seassa mikä miltäkin puolelta.
        Koomista vielä on se, että monet aktiivipolkupyöräilijät sitten ajavat turvallisuussyistä ajoradalla,kun kokevat olevan vaarallista pujotella siellä kevyen liikenteen väylällä jalankulkijoiden ja mopojen seassa. Mutta harvoin menevät kuitenkaan mopon vauhtia.

        Joo nythän päivän lehdistä voi lukea just tuota, kun oli Siilinjärvellä mopo täräyttänyt fillaristin päälle ja, kuinkas muutenkaan, poistunut paikalta pärinällä ja paukkeella...


      • vellihousut!
        vatipäät! kirjoitti:

        Joo nythän päivän lehdistä voi lukea just tuota, kun oli Siilinjärvellä mopo täräyttänyt fillaristin päälle ja, kuinkas muutenkaan, poistunut paikalta pärinällä ja paukkeella...

        Kyllä nämä mopopojat enduroineen ovat sitten p**kahousuja raukkoja. Kotoahan se käytös peritään. Samaten kun poliisi näyttäytyy paikkakunnalla niin kyllä on kiire piiloon.


    • gjoirgjroigejoiegioe

      siiliin pitäisi perustaa moponet jossa myytäisiin valmiiksi särettyjä pakoputkia ja sytytystulppia joista puuttuu toinen elektrodi jottei niillä paskoilla pystyisi ajamaan.
      Asiakaspalvelijana toimisi tämä papukaija:
      http://www.youtube.com/watch?v=QfwO7eRod7Y
      se kiroilee ja haistattelee mutta kyllä se teille välttää.

      • Paranee!

        Aina vaan paranee meillä mopilijoilla! Nytkin on järjestetty Toritielle oikea mopoparkki! Hyvä niin!
        Sitäpaitsi suunnitellaan yhteistä kokoontumisajoa Siiliin.
        Ei me tarvita mitään vanhoja varaosia, ostetaan uusia, ne on parempia, eikä ne edes maksa kovin paljon. Saatte pitää itse romunne!


    • sj mopopommittajat

      jep kyllä me vielä enne lumen tuloa pidetään oikeeen kunnon mopomiitti että saadaan nää kyläpoliisit taas polttamaan päreensä.. tätä on luvassa ja T:siilin mopopojat .. eli tässä on nyt teille tätä kuuluisaa mopoenduroa

      • Stadin gimma

        Säälittävä pelle! Mopoilu on maailman juntein asia! Onko isi ostanu lellikkipennulleen mopon? Palaako jo tupakkakin 15v koviksella? LUUSERI!!


      • asdsdasdasddsssd1312

        MILLON SEURAAVA MIITTI?


      • helsingintytöt69
        Stadin gimma kirjoitti:

        Säälittävä pelle! Mopoilu on maailman juntein asia! Onko isi ostanu lellikkipennulleen mopon? Palaako jo tupakkakin 15v koviksella? LUUSERI!!

        eikö stadin hinttilenkkarilla oo ollu mopoo pienenä eikyn tehän kuljette paikallisella linja autolla kun ei mopon tankoon ollu miestä !!


    • 16v kovis

      hahah ... voi se olla kaunista kuultavaa ku sinun lapses joskus haluaa hankkia mopon voi voi sitä riemusoitua ;) haluttais mielellään jutella joskus teidän kanssa ihan tuolla tien päällä kasvotusten :) ja silläki rahalla joka menis kessuun niin ostellaan pensaa ;)

    • 17vjaa

      Kyllä minä nauran teille elämään kyllästyneille kukkahattu papparoille joilla ei muna seiso ja sen takia tulee agressiota kaikesta tälläisestä pienestä. Ei pahalla toki, kyllä olen iloinen että ei omat vanhemmat ole tuollaisia kusipäitä :) Niinja tosiaan minä en ajele mopolla joten elkää vinettäkö.

      • Papparainen67

        Kyllähän se niin on jos myö papat oltas vielä nuoria,niin mopo ois meidänkin perseen alla,ja kännyt taskussa,oltas tinderissä ja fasessa,ja mitä niitä muita onkaan,että de siitä...


    • mopopoeka

      tsjajajajjajaaa mopoilu o kivvaa

    • Kaksraaja

      Nyt te kaikki anti-mopo moralistit voitte katsoa peiliin ja kysyä itseltänne, miksi teitä kuvottaa niin vitusti 49ccm 2-tahti moottori? Jäikö perheeseen hankkimatta vuoden 1985 Raisu kun ikää oli riittävästi, vai eikö kylän raggarit ottaneet mukaan ajeluun? Jos olette alkuperäisiä Siilinjärveläisiä niin kyllä helvetti sen verran täytyy katsoa ajassa taakseppäin.. Ajeltu on ennenkin, nyt on vaan vaihtunut sukupolvi ja vehkeet.
      Sitäpaitsi, valtava osa ryhmää jonka ovelasti olette nimenneet "mopoilijoiksi", on kevytmoottoripyöriä kuljettavia henkilöitä. On täysin absurdia alkaa perustella asiaansa sillä, että mopoilijat olisivat pohjasakkaa tai junttiporukkaa. Sekä mopoilijoiden vieminen keskitysleirille ainoastaan päästöjen takia on helvetin naurettava ajatus, teidän paskapuheen mukanakin tulee enemmän metaanipäästöjä kuin mitä pakokaasuja vuoden 2010 laatumoposta.
      Ja sitten päästään aiheeseen liikenneturvallisuus/säännöt:
      Kuinkapa arvelette liikennesääntöjen ja turvallisuuden tarttuvan päähän, kun ennen autokouluun lähtöä on joko kolme vuotta mopoilua, tai moottoripyöräilyä takana? Kumpiko on se todennäköisempi henkilö ajamaan kolmion takaa isän Audilla teidän saarnaajien Microjenne kylkeen, kokenut henkilö liikenteessä, vaiko kenties ehkäkö henkilö joka on karttanut liikennettä autokouluun asti?
      Sitäpaitsi, perustelkaa väite: "Mopoa ei tarvitse taajamassa!".
      No missäs helvetissä sitten!? Espoo-Rovaniemi välilläkö!? Mopo on oivallinen liikkumaväline esimerkiksi lyhyille kauppareissuille tai muille asioille. Entäs Herra X, invalidi joka ei voi kuljettaa enää autoa, mutta on erinomainen kuski jos hänelle suodaan vapaus ajaa skootterilla. Veisittekö skootterin papalta kuin tikkarin lapselta. (Enkä pidä minään mahdottomuutena että viette tikkarin juuri omalta lapseltanne jos sattuu kiinnostuneena katsomaan ABC-aseman mopoparkkiin päin.)
      Mopoilu tulee jatkumaan Siilinjärvellä, ostakaa joko äänieristelevyä ja vuoratkaa se Micranne, tai muuttakaa stadiin, siellä on mopoautoja. Niissä on nelitahtimoottori, ja vieläpä 300 kuutioinen DIESEL-moottori.

    • järki käteen!

      tässä voitas samalla kysyä mopoilijoiden ja näitten toisten natsien mielipidettä että minkätakia mopo EI saisi kulkee esim 60 km/h? Mopot pysyisivät autojen perässä ihan autotielläkin nii ei tarttis niitä pyöräteitä olla sallittu mopoille. vittu mitä paskaa on pari kertaa laillisesti ku oon MOPOILLE SALLITULLA pyörätiellä ajanu nii sieltä on joku vitun pappa hypänny aivan tahallaan eteen! Kerran on pitäny väistää autotielle ja mites papan suu sanos sitte ku rysäyttäisin nokkakolarin auton kanssa sen takia? Tai etten kerkeis reagoida yllättäin eteen hyppäävään ja ajaisin päälle? Kuka olisi vastuussa ja kuka korvaa? MIETTIKÄÄ vittu TOSISSANNE MITÄ OIKEESTI OOTTE TEKEMÄSSÄ JA SEURAAVALLA KERRALLA MINÄ NIMITTÄIN HALUAN JONNII VERRAN JUTUTTAA TÄLLASIA IHMISIÄ!!!

    • ABINAsiili

      MILLO SIILISSÄ MIITTI?

      • gorillasiili

        15 lokakuuta :P


    • Sj pommittaja
    • töttöötöt

      voi helevetin idiootit onko teillä jonkin asteen ongelma ku ei muka mopolla saa ajaa vai vituttaako teitä vaan se ettei teillä ollut varaa ostaa itsellenne semmosia mopedeja mitä NYKYAJAN NUORILLA on ! ??????? miten te jaksatte vuodesta toiseen jauhaa tätä samaa paskaa mikä ei kiinnosta ketään. kuule mita sitten vaikka teijän pikku pentunne herää keskellä yötä mopon ääniin
      ?!?!?! ite ootte asuinpaikkanne valinnu EIKÄ muut ! pitäkää huoli omista asioistanne äkläkä tunkeko nokkaanne joka ikiseen asiaan jos ei oo muuta asiaa ku vinistä!!! Luulette olevanne jotain ISOJAKIN vai?? kyllä minä sanon että tuommonen nipottaminen se vasta lapsellista on!

    • jeppis...

      Kyllähä nuo mopot soppii ajelemmaa huoletta...
      Mutta pääasia että porukka vaan muistas kattoo miten ajetaan....
      Monta mopoilijaa meinannu kylykee tulla. PISTE!

    • tuo asenne....

      ja on muuten meinannu tulla minunki kylkeen pelkästään tämän kesän aikana 3 autoo, entäs sitte viime kesänä? Eikä yks vaan meinannu vaan ajo (onneks molemmat kerkes ees hiljentää) eturenkaaseen ja siitä nurin.. Mitäs tämä autoilia, no keski ikäiseltä ihmiseltä ensimmäisenä luulis jotain selvitystä antaa mutta tämä keski ikäinen päätti lähteä livohkaan. Kolikolla on aina kääntöpuolensakkin, PISTE!

    • ....d

      Jos minua meinaat, niin minä olen vajaa parikymppinen...

      Ei ne minua haittaa jos ne ajelee mopoilla kuhan ajavat ihmisiksi

    • XIIIIIIT

      Hah vähän ihmetyttää tuo touhu, eikö tämmösessä "suuressa" kunnassa ole tilaa molemmille. Sama touhu käydään kerran vuodessa, aina on jollain ei-mopo ikäisellä jotain huonoa sanottavaa mopoikäisestä. Mitä sitten jos nuoret ajavat mopolla? Ja kaikenlisäksi mitä sitten, jos jotkut mopot kulkevat kovasti? Kyllä ajo"taito" kehittyy ajon myötä, ja kaikilla mopoilijoilla on kortit, joten vähän turha on olettaa, että mopoilijat on ns vajaa älyisiä..

      Hölmön hommaa.. Muistan pari kesää sitten onnettomuuden, jossa keski-ikäinen ihminen tuli kolmion takaa mopon eteen ja tyttö joutui sairaalaan ja jalka meni paskaksi. Keski-ikäinen väitti että ei tehnyt mitään väärin.. Onko muka oikein, miettikää nyt ihmeessä.. Naurettavaa touhua oikeesti.

      HUOM. itsekin olen MOPOikäinen, mutta tiedän silti että järjenkäyttö on sallittua iässä kuin iässä...

      • Kaikki sopii....

        Mopoilu on ihan hyvä harrastus, monia huonompiakin on olemassa. Nykyisin mopoilu on paljon terveemmissä "kantimissa" mitä ennenaikaan. Kalusto on teknisesti parempaa ja mopoilijalta vaaditaan ajokortti.
        Mopoilu kasvattaa liikenteessä olemiseen, mopoilija on paljon valmiimpi autokouluun aikanaan.
        On ihan mukava katsella viikonloppuna vaikkapa ABC:n pihassa mopoilijoiden joukkoa. Erityisen ilahduttavaa on se, että myös tytöt ovat löytäneet mopoilun.

        Kaikki tiellä liikkujat mahtuvat olemaan mukana liikenteessä, kukaan ei ole liikaa.

        Olen itse lähes 60-kymppinen papparainen, mutta ajelen itsekin joskus skootterilla kaupalle.
        Autolla ajaessani varon erityisesti mopoilijoita ja tietysti muutakin kevyttä liikennettä. Liikenne rakentuu nimenomaan sen heikoimman liikkujan ehdoilla. Se meidän autoilijoiden pitää muistaa.


      • itse aiheutettua...

        No nyt voisit sitten aloittaa sen järjen käytön.
        Esim. "mitä sitten, jos jotkut mopot kulkevat kovasti?" No sitä sitten, että mopon jarrut ym. varusteet eivät ole varustettu moottoripyörän nopeuksia varten. Usein ainut asia, mihin sijoitetaan, on tuo vauhti, siinä jäävät sitten jarrujen lisäksi jarrut, valot ym. toissijaiseksi. Sitten kun se valoton pikku härveli sieltä hämärän seasta tulee tuplasti kovempaa kuin laki sallii, niin autoilijan on liki mahdoton sitä havaita ajoissa. Silloin tulee näitä "keski-ikäinen ihminen tuli kolmion takaa mopon eteen ja mopoilija joutui sairaalaan ja jalka meni paskaks" tapahtumia. Jos mopoilija laiminlyö oman havaittavuutensa ja käyttää ylinopeutta, niin onko silloin oikein syyllistää sitä autoilijaakaan? Olen liikkuessani nähnyt paljon täysin valottomiakin mopoja, ja aivan tavallista on, että ainakin se takatuikku on pimeänä.
        Mieleeni on jäänyt joskus Kasurilantietä tihkusateisena syksyiltana kävellessäni, kun kuuli hyvin että mopo on jossain tulossa. Mutta mitään ei sumun seasta näkynyt, ääni vain lähestyi. Kunnes ehkä kymmenen metriä ennen kohtaamista näkyi pieni musta möhkäle (monkey), joka vilahti ohi. Vauhtia kyllä löytyi, mutta ei minkäänlaista tuikun tuikkua edessä eikä takana. Kyllä silloinkin ajatteli, että sivulta tuleva autoilija, joka ei voi edes sitä ääntä (jota kyllä jostain syystä pitää saada vapautettua ilmoille ihmisten iloksi mahdollisimman paljon) kuulla, ei voi mitenkään havaita tuota mopoa. Eikä mopoilijakaan siitä vauhdista paljon ehdi tehdä, kun se auto keulansa eteen lykkää, kun ei voi nähdä tulijaa vaikka kuinka olisi väistämisvelvollisuus. Vaikka mopoilijalla olisi olevinaan sitä ajotaitoa ja korttia ja vaikka mitä, niin kyllä ajoittain vähän kallistuu epäilemään sitä älykkyyttäkin... Vaikka "ajo"taito" kehittyy ajon myötä", niin vaikuttaa että kun on kaksi päivää mopoa ajettu, niin jo ollaan mestareita, jotka voi puikkelehtia miten sattuu liikenteessä.
        Jos mopoilijat haluavat, että ei sanomista tule niin paljon, niin ensimmäisenä voisi katsoa peiliin ja kehoittaa siellä näkyvää henkilöä käymään ruuvaamassa sinne pakoputkeen ne ääntä vaimentavat osat takaisin. Jotenkin käy mielessä, että mikä ihmeen syndrooma näitä kotoisia nuoria vaivaa. Tuolla kaukomailla on paljon paikkoja, joissa mopoja ja vastaavia on liikenteessä satakertaiset määrät kuin täällä, mutta siellä sata mopoa ei saa yhtä paljon melua aikaiseksi kuin yksi pahainen mopo täälläpäin.
        Itse ainakin ajattelen positiivisesti kaikista mopoista ja mopoilijoista, kun näkee ja kuulee, että valot toimii ja äänet on kurissa, ja liikennöinti maltillista. Mutta valitettavasti välillä vaikuttaa että sellaiset ovat harvinaisuus liikenteessä.


    • lehmänpaska

      niinno miks sanotaan ja aina huomautellaan että "mopoilijat ajakaa varovasti" "katsokaa minne ajatte" saman voisi sanoa ihan yhtälailla autoilijoille. ja turha siihen on verrata, että mopoilijat ovat olleet liikenteessä vähemmän aikaa, voisin melkeinpä sanoa, että kokemattomampi kuski kyllä on varovaisempi kuski kun kokeneempi. ja kyllä se tiedetään että on idioottimaisia mopoilijoita liikenteessä, mutta niin on myös autolla ajaviakin pässinpäitä jotka ei ajattele ja ei huomioi mopoja ollenkaan. itsehhän kun rauhassa olen ajellut reunaa pitkin pyylammelle/ harjamäkeen on sama helvetin pakettiauto aina lähteny hurjasti ohittelemaan samalla kaistalla ja vastaan tulee auto, hyvä ettei tanko oo kiinni kyljessä ja siinä kun on tullut vielä sellanen hidaste nii on saanu miettiä vähän että "ajanko pusikkoon vai ajanko kylkeen hmm..." ja loppu kesken ihan yks lysti vittu :D

      • itse aiheutettua

        ihan samalla tavalla on ollut välillä mm. eri tiedotusvälineissä esillä kaahailu autoilla, vaikkapa Väinölänniemen surullisten tapahtumien vuoksi, ja rattijuopoistakin on vähän väliä juttua. Mutta tämä aihe nyt oli mopoista, niin on mopoista keskusteltu. Toki aina voi vetäytyä sen taakse, että voi tehdä sitä tai tätä vaan sen takia, kun joku muu tekee tuota. Näin vältellään kätevästi omaa vastuuta asioista.
        Mutta siitä huolimatta, hyvin harvoin näkee autoja, joissa esim. ei ole minkäänlaista valoa eteenpäin, ajamassa pimeässä tai sumussa. Harvoin myöskään auton ajaessa ohi tarvitsee laittaa sormia korviin tai korvissa soi puoli päivää, mopojen osalta ei edes harvinaistakaan.
        Eli saadakseen osakseen hyväksyntää, voi siihen vaikuttaa ihan itse, kun pitää sen ajokkinsa laillisessa kunnossa niin, ettei se erotu negatiivisesti muusta liikenteestä. Sitä tuppaa saamaan, mitä tilaa.


      • niinpä joo
        itse aiheutettua kirjoitti:

        ihan samalla tavalla on ollut välillä mm. eri tiedotusvälineissä esillä kaahailu autoilla, vaikkapa Väinölänniemen surullisten tapahtumien vuoksi, ja rattijuopoistakin on vähän väliä juttua. Mutta tämä aihe nyt oli mopoista, niin on mopoista keskusteltu. Toki aina voi vetäytyä sen taakse, että voi tehdä sitä tai tätä vaan sen takia, kun joku muu tekee tuota. Näin vältellään kätevästi omaa vastuuta asioista.
        Mutta siitä huolimatta, hyvin harvoin näkee autoja, joissa esim. ei ole minkäänlaista valoa eteenpäin, ajamassa pimeässä tai sumussa. Harvoin myöskään auton ajaessa ohi tarvitsee laittaa sormia korviin tai korvissa soi puoli päivää, mopojen osalta ei edes harvinaistakaan.
        Eli saadakseen osakseen hyväksyntää, voi siihen vaikuttaa ihan itse, kun pitää sen ajokkinsa laillisessa kunnossa niin, ettei se erotu negatiivisesti muusta liikenteestä. Sitä tuppaa saamaan, mitä tilaa.

        eipävoisvähempää kiinnostaat...T:fillaristi


      • Joopa niin
        niinpä joo kirjoitti:

        eipävoisvähempää kiinnostaat...T:fillaristi

        juu, se on kyllä huomattu, että kiinostaa vasta sitten kun auton konepellillä itkua tuhrataan, koskee koskee...


      • VIRIMOPO
        niinpä joo kirjoitti:

        eipävoisvähempää kiinnostaat...T:fillaristi

        No minkä takia sinä Fillaristi luet ja kritisoit näitä juttuja jos eivoisvähempää kiinnostaa? T: 2-Tahti poju


    • wad

      Hankkikaa korvatulpat jos teitä häiritsee mopojen meteli. Itseäni ei häiritse ollenkaan.

      • daw

        Kuulo siis mennyt jo...
        Laillisten mopojen normaalit äänet ei haittaa, mutta ne pakoputkiviritetyt sirkkelit kyllä. Tuo asenne on aivan sama, kuin jos samassa kerros tms.talossa asuisi joku, joka yöt läpeensä revittelee stereoita ja hakkaa kattilan kansia niin ettei naapurissa nukuta. Hankkikoot muut 45 asukasta korvatulpat, että 1 voi rauhassa meluta. Mihinkähän se perustuisi, että suuren joukon ihmisiä, jotka kärsivät yhden häiritsevästä toiminnasta, pitäisi hankkia välineitä, jotka kuitenkin hankaloittavat omaa elämää, vain että yksi saa elää mielensä mukaan? Mielenkiintoinen asenne...


    • wad

      Voi mopo pitää sitä hirveetä "meteliä" vaikka se ois ihan laillinen. Tuntuu vaan että teitä häiritsee ihan kaikki mahollinen ääni joka tulee muualta kun omasta kämpästä. Mopoilu on nykypäivää, mopojen ja kuin myös skoottereiden määrä on kokoajan nousussa niin suosittelen hyväksymään sen tosiasian että tuo valittaminen ei tule muuttamaan mitään missään. Turhaa päänvaivaa vain itselle saa aikaseksi tuolla.

      • daw

        Sorry, ajoneuvoille on eu-maissa melutason raja-arvot, jotka eivät tyyppihyväksynnässä saa ylittyä, ja ne äänet ovat varsin siedettävät. Joten laillinen mopo ei sitä hirveetä meteliä voi pitää. Ja kuten sanottu, on mielenkiintoista, että maissa ja kaupungeissa, joissa eletään nykypäivää eli kyseisiä ajoneuvoja tuhansittain enemmän liikkeellä kuin täällä, ei kymmenet yhtäaikaa lähistöllä kulkevat kaksipyöräiset saa yhtä paljon melua aikaiseksi kuin yksi sirkkeli täällä. Mutta siellä ei olekaan tätä käsittämätöntä meluntuotantovimmaa. Samahan pätee tuohon paikkojen särkemiseen, yhteiskunnan ja toisten yksityistenkin omaisuutta särjetään ja sotketaan minkä ehditään, mutta se on varmaan samalla tavalla hyväksyttävää, kun on "nykypäivää".


      • wad
        daw kirjoitti:

        Sorry, ajoneuvoille on eu-maissa melutason raja-arvot, jotka eivät tyyppihyväksynnässä saa ylittyä, ja ne äänet ovat varsin siedettävät. Joten laillinen mopo ei sitä hirveetä meteliä voi pitää. Ja kuten sanottu, on mielenkiintoista, että maissa ja kaupungeissa, joissa eletään nykypäivää eli kyseisiä ajoneuvoja tuhansittain enemmän liikkeellä kuin täällä, ei kymmenet yhtäaikaa lähistöllä kulkevat kaksipyöräiset saa yhtä paljon melua aikaiseksi kuin yksi sirkkeli täällä. Mutta siellä ei olekaan tätä käsittämätöntä meluntuotantovimmaa. Samahan pätee tuohon paikkojen särkemiseen, yhteiskunnan ja toisten yksityistenkin omaisuutta särjetään ja sotketaan minkä ehditään, mutta se on varmaan samalla tavalla hyväksyttävää, kun on "nykypäivää".

        Ihan vaan muistutuksena että ainahan sen vakioluuskankin saa kuullostamaan "sirkkeliltä".


      • wad
        wad kirjoitti:

        Ihan vaan muistutuksena että ainahan sen vakioluuskankin saa kuullostamaan "sirkkeliltä".

        Ja painotan sanaa SAA


      • daw
        wad kirjoitti:

        Ja painotan sanaa SAA

        Ja siinäpä sen laillisuus menikin samalla. Miksi se vakioluuskakin pitää SAADA kuulostamaan sirkkeliltä...


      • wad
        daw kirjoitti:

        Ja siinäpä sen laillisuus menikin samalla. Miksi se vakioluuskakin pitää SAADA kuulostamaan sirkkeliltä...

        Ei mene laillisuus vauhdin osalta. Ja tuskin poliisit tulee desibeli mittarin kanssa ottamaan lukemia ylös. Ja kuten sanottu tästä on ihan turha toisaalta vääntää kättä. Haters gonna hate.


      • daw
        wad kirjoitti:

        Ei mene laillisuus vauhdin osalta. Ja tuskin poliisit tulee desibeli mittarin kanssa ottamaan lukemia ylös. Ja kuten sanottu tästä on ihan turha toisaalta vääntää kättä. Haters gonna hate.

        Ei siihen tarvitse poliiseja ja mittareita. Tarvitsee vain vanhemmat joilla on korvat ja vähän välittämistä mitä se oma sulo-eemeli touhuaa. Mutta sehän alkaa olla katoavaa kansanperinnettä.


    • nyt se järki käteen!

      nyt näistä äänistä vähän.. tiiän yhen mopon joka on TÄYSIN tehtaan jäljiltä ja siinä on äänet noin 120- 130 dB, mutta yleisesti se max meluraja on määritettu 103 dB. Toinen asia oli jarruista ja valoista, se on totta ja myönnän että valot pitää olla kunnossa! Ite pidän kunnossa ja en lähe ajamaan jos valot ei toimi. Jarrut, runko kaikki muu paitsi moottoriin kaikkine nippeleineen on suurimmassa osassa nyky enduroita ja supermotardeja vastaavat kun keytmoottoripyörässä joten ei se paljoa haittaa jos mopo kulkisi esim 60.. Minulla ainaki on kaikki jarrut ja muut kevytmoottoripyörästä ja mopo menee sen 56-58 km/h. Tuskin autoilijoita haittaa jos mopo pysyy 50 tai 60 alueella liikenteen perässä eikä ole tukkoja, vakiomopot ei nimittäin pysty siihen, puhumattakaan kun ajetaan 2 päällä vakiomopolla.

      • wad

        asiaa.


      • EU-nukki

        Two- or three-wheeled motor vehicles: permissible sound level of motorcycles
        Directive 78/1015 established common limits for the sound level of motorcycles and technical requirements relating to exhaust systems (construction, materials and durability).
        The most recent reduction lays down noise limit values of 75 dB(A) for vehicles of up to 80 cc, 77 dB(A) for those between 80 and 175 cc and 80 dB(A) for those of more than 175 cc.
        Kun EU:ssa ollaan ja direktiivejä luetaan kuin piru raamattua.


      • prööts

        Eipä haittaa autoilijoita jos mopo kulkee 50-60 km/h. Enemmänkin haittaa, kun ne 50-60 km/h kulkevat mopot puikkelehtivat kevyen liikenteen väylällä samaa vauhtia välittämättä muista sillä hitaammin kulkevista eli jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Käsittämätöntä, että vielä on sellaisia kevyen liikenteen väyliä, joissa ajo mopolla on sallittu.


    • -.-

      sellasia kevyen liikenteenväyliä ei olis enää jo suomenvitunpäättäjät tajuais et laittaa mopojen max nopeudeks 60 km/h, sillon ei tarvihtis ajaa kenenkään kevyenliikenteen väylillä, nyt siellä ajetaan vaikka mopo menis miljoonia. Katoppas EU-nukki parin viikon takasta sanomalehtee, siinä oli just puhetta mopojen kovista äänistä ja tasan tarkkaan sanottiin että 2000 luvun mopoissa/moottoripyörissä äänet saa olla max 100 dB ja sitä vanhemmissä tais olla 103 dB, sitä en muista tarkkaan.

      • EU-nukki

        Kyllä, olet oikeassa, nuo mainitsemasi ovat rajat staattisessa testissä, joka on tarkoitettu lähinnä muutoskatsastusta varten kevennetylle mittausmenettelylle, ja suoritetaan ajoneuvon paikallaan ollessa 0,5 m päässä pakoputken poistoaukosta. Tuohon kohti harva kadulla kulkeva tosin menee päätään tunkemaan...
        Tyyppihyväksynnässä taas ovat käytössä nuo aiemmin mainitut EU-määräysten mukaiset rajat, jotka ovat ohiajomeluun perustuvat ja määritystapa on erilainen, ja mittaustapa vaativampi. Mutta nehän juuri ovat ne toisen kadulla kulkevan korvaan kuuluvat äänet, nuo ohiajomelun mukaiset. Tehtaan jäljiltä olevan ajoneuvon tulisi siis olla sen mittauksen mukainen.


    • juu132

      tottahan tuokin on mutta minkäs teet ku esim itellä on vähä vanhempi mopo, siitä on jo vähäsen eristysvilloja putkesta ajanmyötä kulunu niinäänet ovat jonku verran siitä noussu vaikkakin en ole tahallisesti tehnyt sitä.

      • aäölknhfv sa

        antaa poikien ajella


      • Joo, kyllä....
        aäölknhfv sa kirjoitti:

        antaa poikien ajella

        Ihan hyvä harrastus se on, pitää olla hieman suvaitsevuutta mopoilijoita kohtaan.


      • kertakäyttönikki 15
        Joo, kyllä.... kirjoitti:

        Ihan hyvä harrastus se on, pitää olla hieman suvaitsevuutta mopoilijoita kohtaan.

        Just joo, hyvä harrastus. Pyromaanillakin on hyvä harrastus noilla perusteilla. Kyllä se on white-trash perheen merkki kun nuorella on harrastuksena mopoilu. Mopoilun yleistyminen onkin paras todiste idioluution etenemisestä ihmispopulaatiossa. Sama pätee kyllä moottorikelkkoihin, samoista ympäristön terrorisoijistahan on kysymys lopulta.

        Se on muotia olla liikuntarajoitteinen ja välttää kaikkea fyysistä rasitusta.
        Ja seuraukset näkyy kun ilman moottorivoimaa ei pystytä enää liikkumaan minnekään, edes luonnossa:

        http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/liikkumattomuus-maksaa-miljardeja/838755

        Te moottorikuntoilun puolustajat olette suurimmat syylliset linkin mainitsemaan kehitykseen.

        Ajakaa ihmiset polkupyörällä. Se näyttää ärsyttävän liikuntarajoitteisia mopopoikia suunnattomasti. Arjen aktivismia kehiin.


      • kertakäyttönikki 23
        aäölknhfv sa kirjoitti:

        antaa poikien ajella

        Pojat on poikia mutta mopopojat pissiksiä.....


      • mopomoika ;)
        kertakäyttönikki 15 kirjoitti:

        Just joo, hyvä harrastus. Pyromaanillakin on hyvä harrastus noilla perusteilla. Kyllä se on white-trash perheen merkki kun nuorella on harrastuksena mopoilu. Mopoilun yleistyminen onkin paras todiste idioluution etenemisestä ihmispopulaatiossa. Sama pätee kyllä moottorikelkkoihin, samoista ympäristön terrorisoijistahan on kysymys lopulta.

        Se on muotia olla liikuntarajoitteinen ja välttää kaikkea fyysistä rasitusta.
        Ja seuraukset näkyy kun ilman moottorivoimaa ei pystytä enää liikkumaan minnekään, edes luonnossa:

        http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/liikkumattomuus-maksaa-miljardeja/838755

        Te moottorikuntoilun puolustajat olette suurimmat syylliset linkin mainitsemaan kehitykseen.

        Ajakaa ihmiset polkupyörällä. Se näyttää ärsyttävän liikuntarajoitteisia mopopoikia suunnattomasti. Arjen aktivismia kehiin.

        polje sinä kertakäyttönikki 15 sitä pyörääs kyllä ketjua riittää ;) luuletko että se mailma paranee sillä että kaikki rupee perse hiessä polkemaan pyörällä...liikuntaa voi varmasti harrastaa siinä mopoilun ohella


      • kertakäyttönikki 38
        mopomoika ;) kirjoitti:

        polje sinä kertakäyttönikki 15 sitä pyörääs kyllä ketjua riittää ;) luuletko että se mailma paranee sillä että kaikki rupee perse hiessä polkemaan pyörällä...liikuntaa voi varmasti harrastaa siinä mopoilun ohella

        Vai liikuntaa? Montakohan mopopoikaa osallistuikaan Räsä-Ukon laturetkeen tai edes Uutisjousen hiihtoretkeen Ystävyyden Majalle? Kyllä siellä muutama nuori näkyi mutta hepä näyttivätkin siltä etteivät mopoa tarvitse itsetunnon pönkittämiseen. Taisivat mopopojat ajella vaan moottorikelkalla.

        Fillari on 100x parempi kulkuneuvo kuin käryävä ja meluava mopo. Taidat vaan olla niin heikko nössö ettet jaksa ajaa omin voimin. Ja kyllä maailma paranee, jos turha saastuttaminen vähenee. Oletko jotenkin mielestäsi rälläykselläsi itse parantamassa maailmaa?

        feikkitarkistus 342


    • mopedi poikaa

      Näkyy usva nousevan mopopoikien pers...tä kun körryyttelevät ajaa 30 kymppiä, mutta minkäs voi kun ei kulje kovempaa ja jos jotain virityksiä laittaa niin on pelko pers...ssä kun mittaukseen joutuu mopopoika ja mopo. Pari uutta aloittelevaa soliferin jämää näkyy ilmestyneen siilin ABSille ja tupakka vetävät kuin aikamiehet, ilmeisesti mopo ei kulje ilman tupakan savua ja keuhkosyöpää.

    • mopopoika ;)

      mopedi poikaa^^... mitähän sinä selität oikeen selität jos joku sitten sattuu ajamaan sallittua kovempaa niin siellä on heti joku virkaintonen pelle ottamassa kuvia puhelimellaan tai kirjaamassa rekisteri tietoja paperille... siitä ei ole yhtään mitään hyötyä jos et sitten halua katella hienon mopon kuvaa puhelimessas. ja se tupakan poltto ja mopoilu ei liity millään tavalla toisiinsa.. tulkee oikeesti sanomaan suoraan asianne kasvotusten jos on pokkaa. et sinä täällä keskustelupalstalla mailmaa paranna :DD minusta saatte varmasti juttuseuraa tienpäällä ;)

      • kertakäyttönikki 14

        Kyllä siitä on hyötyä kun häiriköt ilmoitetaan poliisille. Jos et pysty toimimaan liikenteessä yleisten pelinsääntöjen ja hyvien tapojen mukaan niin silloin olisi parempi käyttää julkisia kulkuvälineitä.

        Mitähän siitä keskustelusta muka tulee kun teillä on ryhmässä typerä macho-uho päällä. Ja mistähän olisit valmis keskustelemaan? Tuota kun on jo kokeiltu pururadalla ja asialliseen huomautukseen sai vaan eriasteista haistattelua. Näemmä enduromopoilijan keskustelutaidot rajoittuu sukupuolielinten synonyymien luettelemiseen.

        Ja muka hieno mopo. Hanki elämä.
        http://www.funnymotivationalposters.info/wp-content/uploads/2010/04/Double-Facepalm.jpg

        feikkitarkistus 522


    • Ikuinen nuori

      Uskomaton! Täällä mopo pojista valittaa ikäloput vanhukset jotka silloin omassakin nuoruudessa olivat aivan samanlaisia ellei pahempia. Vaikuttaa siltä kun ihmisistä tulee " aikuisia" niin ei muisteta millaista on olla nuori ja kuinka se vitutti silloin nuorempana kun ne vanhukset valitti melusta ja siitä että nuoret elävät nuoruutta. Kyllä sitä ääntä maailmaan mahtuu. Sitä paitsi ei ole kevättä jos ei ole mopo poikia. Ps. Itse vain nauran niille kauhean äänisille mopoille jotka eivät oikeasti edes kulje mihinkään.

      • woijgewgjioejwigoe

        kyllä se on tahallista melusaasteen aiheuttamista jos varsin tarkoituksella säretään äänenvaimennin siitä rakkineesta ja sitten vielä viritellään niin että kuuluu mahdollisimman törkeät äänet.
        Itse olin mopoiässä joskus vuonna 1990 enkä kehdannut ajaa sillä rakkineella kuin yhden kesän ja silloinkin vain koulumatkat, ei sellaisella häkkyrällä huvittanut ajella jonniinjoutavaa.
        En käsitä nykynuorison rikkinäisillä mopolla rälläystä, bensan seostaminenkin näyttää olevan hukassa joillakin sankasta sinisestä savusta päätellen, ei sitä öljyä kuulu olla kymmeniä prosentteja polttoaineen seassa!
        Pelailkaa ennemmin vaikka räksboksilla ajankuluksenne... ainiin mutta senkin olette tainneet saada rikottua...


    • angle grinder tool
    • Antakaa_poikien_ajaa

      Tää kyseinen esiin nostettu aihe on ollut esillä joskus noin seitsemän vuotta sitten.

      Hei haloo, mitä sun, tai teidän nupissa oikein liikkuu, jos liikkuu enää yhtään mitään.

      Nyt on jo vuosi 2017.

      Onk´s teillä todella jotain närää mopopoikia kohtaan, tai vastaan.

      Ja jos on jotain kommentoitavaa heitä kohtaan, esittäkää se suoraan heille kun heitä näette ja kohtaatte.

      Tällainen toiminta, ikivanhojen kommenttien esiinnostaminen vaikuttaa pelkältä ilkivallalta ja tihutyöltä.

      Ettekc te elämässänne mitään parempaa tekemistä todellakaan keksi.

    • johannoita

      Näkyy parvina päristelevän.

      • rännännännän

        Johannoilla on siistit, tyylikkäät ja hiljaiset nykyaikaiset skootterit mutta jonneilla äänekkäät wanhanaikaiset MOottoriPOlkupyörät, ihan kuin jotain Wartburgeja Toyota Priusten seassa.


    • mopopopopopopopopopopop

      Siilin mopopomopopopoppoo popottaa mopolla hopulla pöpelikköön.

    • MCSiili

      Siilin mopedi pojat on nyt kasvaneet äidin Piltti ruokinnasta pois ja ohramallaspirtelöön siirtyneet ja ihan itse sätkänkin pyöräyttävät voimiensa tunnossa. Kait näillä on kohta joku fani paita MC Siili logolla.
      Siinä on oikea isänmaantoivo ryhmä kasvamassa.

    • Anonyymi

      Heh, tuli mopojonne vastaan seisten ajaen. Ilmeisesti tainut tulla bensalenkkarille paskat housuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe