Lämpötolpat

ainainen vääntö

Täältä löytyi jo jotain keskustelua aiheesta, mutta kysyisin? Onko mitään hyötyä muuttaa lämmityspaikat ns. "pätkävirralle". Eihän se vaadi kuin yhden "ajastimen tms" keskukseen, jos kaikille tolpille tulee syöttö samasta paikasta. Säästetäänkö tässä mitään, entä miten auton lämmittimet, onko hyväksi?

53

4555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan oikea sähkäri

      ..noista järjestelmistä ole aika jättänyt.

      eihän noi lämmittimet ole moksiskaan, tuskin edes sisälämppäreiden puhaltimet ottais pätkimisestä nokkiinsa, mutta webasto-miehen akkulaturi voi jo vähän hämmästyä.. kymmenkunta vuotta tulevaisuuteen kurkkaillessa todennäkösesti yleistyneet töpseli-hybridit ja täyssähköset pirssit vois nykyisenkin järjestelmän jatkuvalla oikealla sähköllä latautuakkin, mutta tosta pätkimisestä on niille ihan varmasti haittaa. (eipä se nykyinen systeemi todennäkösesti kestäiskään kun parin auton latailua, eli remonttia siitä tulee kuitenkin jatkossa)

      ja mahdatko olla valmis selittämään sille naapurin puolisokealle seittämänkymppiselle papparaiselle, joka jostain syystä on sen ajokorttinsa saanu vielä pitää, että minkä takia sen pölynimuri joka lauantaisella corollan siivous keikalla pitää käsittämätöntä ääntä, eikä edes ime kunnolla?

      • Anonyymi

        Ainakun sähkö on poikki mittari ei pyöri ja sähklasku pienenee.

        Se hyöty on.

        Tietenkineniten säästöö syntyy kun katjaistaa kaikki piuh y.ämutta onkos se t t koitus.

        Sähkölasku kolmestaa kussa. Mulla.


    • Not_asentaja

      Ihan turhaa pätkiä päiväksi sähköjä, kun itsekin lähden monesti vasta päivemmällä autolla liikkeelle, niin lämpiämään laitan vähän ennen. Sitten kun oiskin että sähköä ei päiväsaikaan saakaan, niin kyllä viluttaa taloyhtiö tyhmine päätöksineen. Sitä paitsi tarpeen tullen päiväsaikaan on mukavampi imuroida auto kun näkeekin jotain huonosti valaistulla pihalla, kuin lähteä pimeällä sitä suorittamaan.

      Ihan puutaheinää tuollainen kyttäys kenellä auto lämpiää koko päivän, kun kuitenkin kaikki maksaa yhtiövastikkeen ja siihen sisältyy tuo lämpötolpan käyttö. Sen kuin tokaisee kyttäjille että: "Hei, tehän maksatte nytkin tuon sähkötolpan kustannuksia turhaan, kun ette pidä autoanne liekassa".

      • tyhmää...

        Ei ole ollenkaan tyhmää pätkiä niitä sähköjä. Tämä on käytännön elämää kun aina on niitä idiootteja jotka lataa autoansa vuorokauden ympäri kun kerran maksetaan sähköstä yhtiövastikkeen mukana.
        Kaiken paras oli kun yksi sankari lämmitteli peltitalliaan pakkasella yhteisellä sähköllä niin että kovillakin pakkasilla oli katto sulana.....


      • Anonyymi

        Yhtiövastikkeeseen ei sisälly lämmitystolppien sähköt muissa kuin korkeintaan hölmöläisten taloyhtiöissä.


      • Anonyymi

        Siis kun virtaa pätkii ,sähkölitoksen lasku pienen surassa suhteessa pätkimiseen.

        Sama kun kotona samuta valot ja pienetää lattialömmitystä.

        Sähkölasku pienen.

        Mulla oli sähkölaku kolmesataa v iime kuukausina.

        Nyt pienesin vähän nin putoai heti kympin kuussa.


    • katkomiset...

      Kyllä vitutti kun ennen sähköremonttia oli tolpat keskuksella ajastettu toimimaan klo 05-10, 13-16 ja 18-20. Juuri koskaan ei osunut omat lähtöaikani sellaiseen väliin että olisi edes tunnin ehtinyt lämmetä, ja silti maksoin lämpöpaikasta kesät talvet samaa hintaa. Täysin vajaa systeemi suoraan 60-luvulta. Nyt on omat ajastimet joka tolpassa. Vieläkin vituttaa lievästi se, että vaikka kaikki tolpat, johdotukset, pääkeskus yms. uusittiin, eivät kuitenkaan raaskineet uusia systeemiä kuin siten, että joka tolpassa silti vain yksi 16A sulake molempia pistorasioita varten, joten sisälämmittimen käyttö on edelleen kielletty.

      No, eipä paljon paina, käytän silti maltillisen tehoista sisälämmitintä, kun tiedän että viereisen paikan haltija ei käytä eikä edes lämmitä autoaan samoihin aikoihin kuin minä, ja vaikka lämmittäisikin voisi naapurikin käyttää silti vielä samantehoista sisälämmitintä kuin minäkin, ennen kuin sulake laukeaisi. Mitäs eivät kerralla uusineet noita sellaiseksi, että joka pistorasialle olisi oma 16A sulake.

      • ylpä kylpä

        se pätkävirta hajottaa lohkikset ja te valopäät kirjoittelette kun asiantuntijat onnea vaan .


      • ihan OK mitoitus

        > Nyt on omat ajastimet joka tolpassa. Vieläkin vituttaa lievästi se, että vaikka kaikki tolpat, johdotukset, pääkeskus yms. uusittiin, eivät kuitenkaan raaskineet uusia systeemiä kuin siten, että joka tolpassa silti vain yksi 16A sulake molempia pistorasioita varten, joten sisälämmittimen käyttö on edelleen kielletty.

        Haloo! 16 A kahteen pekkaan tarkoittaa max. 1,8 kW lämmitystehoa autoa kohti, mikä riittää mainiosti normaalille 1,2 kW sisätilanlämmittimelle ja 0,3-0,6 kW lohko/säteilylämmittimelle. Eli vika on ihan jossain muualla (esim. koko kiinteistön sähköliittymän mitoituksessa) jos sisätilanlämmittimet ovat kiellettyjä.

        Kyllä ne oikeasti ankeat ratkaisut ovat kiinteistöjä, joissa on yksi 10 A tai (ääritapauksessa) 6A sulake per kaksi autoa. Ja nuo virran pätkimiset nyt vaan on pakko pitää käytössä, jos ei ole tolppakohtaisia kelloja, koska löytyy idiootteja, joilla auto on 24/7 lämmityksessä, vaikka ajoa ei ole edes viikottain. Esim edellisessä talossani yhdellä eläkeläispapalla oli aina johto kiinni tolpassa, vaikka auto seisoi talvella useita viikkoja täysin käyttämättä.

        Virta jatkuvasti päällä tarkoittasi, että
        - em. 24/7 "lähtövalmiudessa" olevat autot veisivät 400 kWh/kk = 40 €/kk edestä sähköä, vaikkei niissä olisi kuin pelkkä lohkolämmitin
        - sisätilanlämmittimellä varustettu auto veisi myös noin 400 kWh/kk, jos käyttöä olisi 5 päivänä viikossa ja lämmittimen johto kytkettäisiin aina edellisenä iltana, 10-12 h ennen liikkeellelähtöä

        ...eli tolppapaikasta pitäisi periä 40 €/kk korvaus, jotta energiakulut saataisiin katettua.


      • t123456
        ylpä kylpä kirjoitti:

        se pätkävirta hajottaa lohkikset ja te valopäät kirjoittelette kun asiantuntijat onnea vaan .

        Miten se voi hajottaa lohkolämmittimen, kun samoinhan pätkimällä toimii myös ajastinkello tolpassa?


      • ei-pätki
        t123456 kirjoitti:

        Miten se voi hajottaa lohkolämmittimen, kun samoinhan pätkimällä toimii myös ajastinkello tolpassa?

        Ei tolpan ajastin pätki jännitettä millään muutaman minuutin sykleillä.


      • Anonyymi
        ylpä kylpä kirjoitti:

        se pätkävirta hajottaa lohkikset ja te valopäät kirjoittelette kun asiantuntijat onnea vaan .

        Juurikin näin .
        Pätkivä jotenkin vaiheittain ajoittain katkova pätkivä sähkö niihin tolppiin on vihowihoviimeinen ,,, ei kestä lohkot ehkä vuoden välein jos paljon käyttää... eikä säästä.

        Olisi se sellainen 1970 luvun juttu kaikki tolpat pois ja uudet piuhat ja tolppaa 2 tuntia virtaa kun haluaa ja siitä hinta 25 euroa vuosi kyllä riittää kuluihin kun noille sähköautoillekin se hinta on niin alakantissa ja kaikki maksaa niidenkin tolpat......


      • Anonyymi
        t123456 kirjoitti:

        Miten se voi hajottaa lohkolämmittimen, kun samoinhan pätkimällä toimii myös ajastinkello tolpassa?

        Kyllä vaa rikkoo usita kymmieniä päälle pois toimintoa tunnissa muutamassa viikossa tulee


        vuosien käyttö......


      • Anonyymi
        t123456 kirjoitti:

        Miten se voi hajottaa lohkolämmittimen, kun samoinhan pätkimällä toimii myös ajastinkello tolpassa?

        Pätkä v irta kytkentö tarkoitaa että tolpissa on jännite päällä aina j onkin a i kaa jaa sitten pois . Esim kymmen minuu y ia ja pois kymmen minsaa.
        Äjos pakkasta enäm än esomån viis miniåuuttia ja k os kova pakkaen ei pätkitä.

        Siis ei ajastettu vana. Ka y koaan k o koajan. Riippuen ulkolömpötilasta.


    • nim 18 000 Kv/vuosi

      OMAKOTITALOON niin loppuu tuo ainainen rutkutus siitä autopikan sähkönkulutuksesta.

      Eiopä auto lämpiäkkään enää turhaan tuolla katoksessa kun maksan sähkölaskuni itse.

    • Hyväveli41

      NYT ON LÄMPÖTOLPPAVAIKEUKSILLE KEHITETTY MODERNI RATKAISU.
      TOLPAN NIMI ON eTOLPPA, JA SITÄ MYY "TEHOMEN OY" VANTAALLA.
      YHT. WWW .TEHOMEN.FI, P. 050 555 21 40.
      LISÄTIETOJA: IGL-Technologies Oy, Hermiankatu 1, 33720 Tampere,
      p. 040 834 8489.
      Kännykkäkoodilla hoitelet monimuotoiset sähkölämmitykset autoon, mökille jne.
      Ei tarvitse enää vaikeroida kylmien moottorien kanssa.

      • Anonyymi

        Ei taida toimia normaalilla kännykällä?


    • Veli hyvä

      Etäohjaushan ei ennen tätä ole ollut mahdollista?

      Älykänny sovelluskaan ei enään ihan uusi juttu...

      Sähköauton pikalataus ei onnistu ihan normitolpalla...

      Hinta olisi kiva tietää, normitolppa alle 100€ sinun myymä lähes 1k€? "käyttömaksut"

      Lämmittää ulkolämpötilan mukaan, eli pätkii useammin, eli lohkot ei tykkää?

      Vähän enempi dataa kotisivuilla olisi kiva, eikä vain kivoja ja hienoja mainospuheita...

    • Pörriläinen

      Meidän taloyhtiöllä käytössä noi tolpat, ilmoitat vaan lähtöajan niin eko- toiminolla se tutki ulkolämpötilan ja kytke sähköt sen mukaan, jos on kylmä niin 2 tuntia ennen jos on noin -5 niin tunti ennen lähtöä.

      Hinta taisi olla 300 €, toista talvea käytössä ihan hyvin se toimii, naapurilla on ladattava Prius niin hän latailee sitä jatkuvasti etolpasta.

      • Anonyymi

        Paras systemi on k ossa tolpaan on vedetty jihto jikaisen omalta sähkömittarilta ja katkaisn on omassa eteisessä.
        Uusisa t aloissa käy t össä ja tosi k ärke b ä i kään kuin asuis omako t ialossa mutaa. Asuu ykyttäys taloyhtiössä


    • Pörriläiselle...

      Eli Veli hyvä jatkaa...

      En ole ihan varma oletko myyjä, vai mallikko taloyhtiön hallituksen jäsen, joka ei tiedä sähköstä hirveän paljoa (veikkaan myyjää...)

      Hinta kuullostaa ok:lta, mutta

      Onko uudisrakennus, missä huomioitu sähköautojen lataukset, milloin 300€/tolppa on pas..., anteeksi kakkapuhetta... (ilman sähköautojen pikalataustakin)

      Jos vaihdettu vain tolpat, niin vanhat johdot eivät tule kestämään sitä jatkuvaa sähköautojen latausta (pikalataus ei siis edelleenkään mahdollista!).

      Minun autoni lohko ei lämmitä tunnissa -5 asteessa moottoria kyllin lämpimäksi ja se johtuu ihan nykyisten lohkojen tehottomuudesta, eli ovat kuin lehmän henkäys... Ja kyseessähän pitäisi olla autonLÄMMITYSkotelo.
      (auton merkkiä en mainitse, mutta ei ole kallein eikä halvin ja on vajaa 5v vanha)

      Jos sähköautoa voi ladata jatkuvasti, tarkoittanee se sitä että tolpan voi pistää jatkuvatoimiseksi (ilman pikalatausta lataaminen kestänee n.12h ka.) eli kaikki tolpat voivat olla yhtäaikaa päällä ja sisätilanlämppärit huutaa 24h?

      Kaipa se on ekoa että asukas saa vähemmän sähköä (-5ast./1h) ja tuprauttaa moottorista enempi hiukkasia, mutta itse en sitä ecoasetukseksi väittäisi...
      Taloyhtiö kyllä säästää, mutta luonto ei....

      Kaipa nuo asetukset lienee säädettävissä pitkältikin, mutta pari bugiakin löytyy vielä...

    • Pörriläinen

      Ei niistä ihan noin vaan saa jatkuvat sähköt, vaan ajastus tapahtuu matkapuhelimella tai webin kautta tai paikallisesti (Ylläpitäjä määrittää lämmitysaika / pistorasia/ tolppa), sitä paitsi hommattiin niitä juuri sen takia ettei tarvi kaapelia vaihda, järjestelmä valvoo pihan kokonaiskulutusta reaaliajassa.

      Priuksen kaveri maksaa vähän ekstraa niin voi ladata auton kesät talvet, muilla ohjelmallisesti rajoitettu teho, ei saa kun tietty määräwattia ulos.

      • Jatketaan vielä...

        Edelleenkään nettiyhteys ja ohjelmoitavuus ei ole uusi juttu, mutta meinaat että ylläpitäjä voi määrittää mitenkä paljon mistäkin tolpasta voi ulos antaa tehoa?? Eli puhutko tehovahdista tms???

        Onnistuu myös helpohkosti pienentämällä sulakekokoa....

        Ja tämä etä priuksen kaveri on ainoa joka saa "yilimääräistä" virtaa tolpasta ulos on loppupeleissä jopa AsOylain yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista, minkä mukaan kaikille pitäisi taata yhdenvertaiset olosuhteet...

        Onko tolpissa erilliset (sähköyhtiön) hyväksytyt energiamittarit, minkä mukaan maksua jaetaan (tämäkään ei riitä jos yhtiöjärjestykseen merkitty maksuperuste on esim. 20€/kk).

        Jos järjestelmä valvoo kokonaiskulutusta, niin epäilen että koko äly ei ole tolpassa, vaan tarvitaan "keskusyksikkö" lisää, minkä hintaa taasen ei tuoda sivuillane ilmi? Vai olenko väärässä? Ja ne ylläpitokustannukset?

        Ps. Anteeksi että jatkoin taasen jo miltei kuopattua keskustelua...


    • ldldkdlld

      Meidän taloyhtiössä on jokaisessa tolpassa ajastin millä saa 2 tuntia lämmitysaikaa. Näppärä ja säästäväinen. Sähkön tuhlausta jos kaikkiin tolppiin ajastettu sama lämmitysaika, jos vaikka lähdet aamulla kymmeneltä liikkeelle ei mitään järkeä lämmittää autoa esim. aamu viidestä lähtien.

      Jossain tolpissa sähköä pätkitään, mitä kylmempää, sitä kauemnin sähköt päällä. Ei tee hyvää moottorilämmittimelle kun se jäähtyy ja kuumenee koko ajan.

      • ol8ik7u

        Lohkolämmittimien takuut ei ole voimassa jos niitä käytetään noissa "pätkivissä tolpissa".


      • exNSN

        Entisessä työpaikassa vakuutettiin että pätkiminen ei tee pahaa autolle.
        Minulta hajosi auton kiinteä akkulaturi ka kolme kappaletta lohkolämmittimiä.
        Ei kuluta pätkiminen joo... jospa hajottaa kuiteski. (lämmetessä-jäähtyessä tulee lämpöliikettä, se varmasti jotain vaikuttaa)

        Parkkipaikoilla oli pääkaapelit liian köykäiset. Mikäli sisälämppäreitä oli päällä ylikuumeni kaapelit jossain. Harvase päivä talkkarit kävivät keräämässä virtapiuhat autoista joissa oli sisälämppäri päällä.

        No sielläpä nyt pätkiköön tunkkeineen.


      • Anonyymi
        ol8ik7u kirjoitti:

        Lohkolämmittimien takuut ei ole voimassa jos niitä käytetään noissa "pätkivissä tolpissa".

        Suomessa ei ole myyty lohkolämmittimiä enää tällä vuosituhannella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ole myyty lohkolämmittimiä enää tällä vuosituhannella.

        Kumma, että sellasen olen saanut ostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma, että sellasen olen saanut ostettua.

        Kyllähän lohkolämmittimiä vielä myydään, mutta ei ole enää moniin vuosiin ollut myynnissä autoja, joihin sellaisen voisi asentaa. Niihin laitetaan autokaupassa 200-300 watin säteilylämmitin, jota on aika turhaa edes laittaa töpseliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän lohkolämmittimiä vielä myydään, mutta ei ole enää moniin vuosiin ollut myynnissä autoja, joihin sellaisen voisi asentaa. Niihin laitetaan autokaupassa 200-300 watin säteilylämmitin, jota on aika turhaa edes laittaa töpseliin.

        Tuota en edes tiennyt. Varmaan sen lohkolämmittimenkin saa jälkiasennettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota en edes tiennyt. Varmaan sen lohkolämmittimenkin saa jälkiasennettuna.

        Lohkolämmitintä ei nykymoottoreihin saa. Käytännössä mahdollisuus katosi alumiinilohkoihin siirtymisen myötä, jo parikymmentä vuotta sitten, puuttuu ns. pakkastulpat, mihin asennus tehtiin.

        Mutta vesiletkuun asennettavia ns. letkulämmittimiä saa. Essonbaarin huippuasiantuntijat kutsuvat näitäkin lohkolämmittimiksi. Letkulämmittimiä vaan ei yleensä autoihin suositella (...eli tarjotaan vain sitä lohkon kylkeen kiinnitettävää pintakiinnityslämmitintä, jota essonbaarin huippuasiantuntijat kutsuvat öljytpohjan säteilylämmittimeksi), koska joissain autoissa letkulämmitin voi aiheuttaa käynnistysongelmia.

        Jos vesikierto on vähän huono ja letkulämmitin lämmittää jotain lämpötila-anturia sopivasti, auto luulee moottorin olevan paljon todellista lämpimämpi -> ei tarpeeksi rikasta seosta käynnistyksessä -> ei käynnisty.

        Ongelman voi peitota asentamalla pumppukiertoisen letkulämmittimen. Valmiita asennusohjeita näille ei yleensä ole, mutta tässä voi soveltaa polttoainekäyttöisten (kiertopumppuhan niissäkin on) lämmittimien ohjeista.

        Calixilla on myynnissä 400 W lämpötilan mukaan säätyvä letkulämmitin erilinen kiertopumppu, jonka väitetään nostavat lämmittimen tehoakin (pumppukierto jäähdyttää lämmityselementtiä tehokkaammin -> lämmitysteho säätyy suuremmaksi ... eli lämmitin tavallaan "ylikellotetaan").

        TT-thermo myy kiinanpaskoja. Periaatteessa kivoja, pumppu lämmityselementti samassa paketissa ja tehoja löytyy jopa yli kilowatin verran. Vaan jos ongelmia tulee, niiin valmistajan reaktio on aina "asennusvirhe, ei korvata".

        Defallakin on kiertopumppu, mutta se on ihan epätoivoinen rakennussarja, koska pumppu pelaa 12 V jännitteellä -> pitäisi kehitellä ohjauskytkentä, joka kytkee pumpun päälle vain kun tolpasta saa 230 V jännitettä.


    • ip68

      Joo taas yksi syy muuttaa pari taloon siis mulla 2 omakotitaloa ja saa lämmittää autoa ihan missä pihassa haluaa.

    • Anonyymi

      Noi on niin paskoja. Ketä kiinnostaa jos auto on lämmityksessä koko yön? Ompahan lämmin, ihme vinkumista

      • Anonyymi

        Mutta sinun tyhmyytesi oli niin merkittävä asia, että se piti julkituoda?


    • Anonyymi

      Kyllä tämä vanha Termotakt ohjaussysteemi, joka pätkii sähköa 5 minuutin syklillä pakkasen mukaan 0-100%, on hyvä. Ei nimittäin pääse sähköautoilijat varastamaan taloyhtiön sähköä :)

      • Anonyymi

        Jeps ja ei muutenkaan tule kuluja kun rikkoo lämmitysvastuksetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeps ja ei muutenkaan tule kuluja kun rikkoo lämmitysvastuksetkin.

        Juu, eikä auto ikinä kunnolla lämmin vaikka vastukset olisi selvinneet ehjänä.
        Hauskaa tämä sähköautokateus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeps ja ei muutenkaan tule kuluja kun rikkoo lämmitysvastuksetkin.

        Urbaanilegendaa täysin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eikä auto ikinä kunnolla lämmin vaikka vastukset olisi selvinneet ehjänä.
        Hauskaa tämä sähköautokateus.

        Varmaan se kateus loppuu kun taloyhtiön parkkipaikan kulmalle tulee ilmainen tankkauspiste muita autoilijoita varten. Taloyhtiöissä pätee se yhdenvertaisuusperiaate.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urbaanilegendaa täysin!

        Mitä jos kävisit lukemassa vaikka Defan tai Calixin takuuehdot.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eikä auto ikinä kunnolla lämmin vaikka vastukset olisi selvinneet ehjänä.
        Hauskaa tämä sähköautokateus.

        Patteriautoilijoilla on kova vimma maksattaa autoilunsa kulut muilla....

        ... jotta pääsee leuhkiman, miten minä ole parempi ihminen, kun pelastan maailmaa muiden rahoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos kävisit lukemassa vaikka Defan tai Calixin takuuehdot.

        Urbaanilegendaa silti kunnes toisin todistetaan, ei tuo todista että niitä olisi rikkoutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urbaanilegendaa silti kunnes toisin todistetaan, ei tuo todista että niitä olisi rikkoutunut.

        Säälittävää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säälittävää...

        Sääli että jotkut uskoo noihin.


    • Anonyymi

      Joka tolppaan saatava ajastin, koska ihmisillä on erilaisia aikoja autoiluun.

      • Anonyymi

        Aivan, työkaverillakin oli joskus kerrostaloyhtiön vaarimafia joka päätti mihin aikaan autot on lämpöisiä ja se teki sen että auto ei ollut ikinä kaverin kun piti lähteä vuorotöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, työkaverillakin oli joskus kerrostaloyhtiön vaarimafia joka päätti mihin aikaan autot on lämpöisiä ja se teki sen että auto ei ollut ikinä kaverin kun piti lähteä vuorotöihin.

        Onko tosiaan niin alkeellisia taloyhtiöitä että niissä ei ole lämmitystolpissa ajastinkelloja? Ei uskoisi, nyt on sentään 2000-luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tosiaan niin alkeellisia taloyhtiöitä että niissä ei ole lämmitystolpissa ajastinkelloja? Ei uskoisi, nyt on sentään 2000-luku.

        Usko pois, taloyhtiöt ovat täynnä jääriä, joiden mielestä mitään korjauksia ja uudistuksia ei tarvi tehdä, koska 1) ei tätä ennenkään ole tarvinnut remontoida 2) jos pistorasioiden yms. määrä oli riittävä 50-luvulla niin se riittää vielä 2050 luvullakin.

        Lopputulos on sitten se, että rupeaa mm. rupeaa 40 vuoden ikäiset lampputolpat kaatuilemaan itsekseen. Nekin olisi pitänyt uusia jo 10 vuotta sitten...


      • Anonyymi

        Termotakt on silloin paikallaan, auto on aina lähtövalmis.


      • Anonyymi

        Jokaisele omalla johdola lämpötollpa omasta sähkmittarista jissakatkaisn eteusessä .maksatiyåtse sähköalakusi ja måniin ku i nom. Talossasi


    • Anonyymi

      Tuo tolppa ajastin on helppo saada raksuttamaan paikallaan. Ei ikivanha bemari lähde mihinkään jos on 20 pakkasta pelkästään parin tunnin säteilylämmityksellä. Koko yö lämmössä niin lähtee kun palmun alta. Nuppineula ilman nuppia niin kukaan ei tiedä mitään.

      • Anonyymi

        Vie se romu paaliin. Yli 3 tunnin lämmitys ei paranna käyntiin lähtöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe