Nanogrip vai optigrip vai onko kummastakaan mihinkään? Kokemuksi

Sunnuntaihiihtäjä-70

Onko kokemuksia voitelua kaipaamattomista suksista Peltosen nanogripit ja Karhun optigripit? Toimivatko oikeasti, entä miten eri keleillä? Kummat olisi paremmat? Kannattaako sunnuntaihiihtäjän ostaa?

94

45031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dirlandei

      että luisto on 70% normaalisuksen luistosta mutta pito hyvä.
      5-200 km pitää hiihtää, että ovat sisäänajetut tms.

    • järnsrydsundby

      Toimivat kosteilla keleillä, eivät muulloin.

      • Sunnuntaihiihtäjä -7

        Miten toimimattomia oikeasti ovat, olen hidas ja arka sunnuntaihiihtäjä, jota ei haittaa, vaikka ei ihan hirmulujaa pääsekään. Ennestään on 12 vuotta vanhat neverwax-sukset, joissa suomukuvio, nekään ei kauhean lujaa luista mutta joten kuten eteenpäin pääsee, yleensä olen porukan hitain. Ovatko nmä uudet pitopohjat siis yhtään parempia?


      • pitopohjista
        Sunnuntaihiihtäjä -7 kirjoitti:

        Miten toimimattomia oikeasti ovat, olen hidas ja arka sunnuntaihiihtäjä, jota ei haittaa, vaikka ei ihan hirmulujaa pääsekään. Ennestään on 12 vuotta vanhat neverwax-sukset, joissa suomukuvio, nekään ei kauhean lujaa luista mutta joten kuten eteenpäin pääsee, yleensä olen porukan hitain. Ovatko nmä uudet pitopohjat siis yhtään parempia?

        Mielestäni olet juuri oikea kohderyhmä suksille. Pito on nimittäin suksissa hyvä, kun vain muistat jäähdyttää sukset pihalla ennen hiihtämistä. Muutoin saattaa suksen pohjat jäätyä, eikä pidä.
        Luistohan on noiden suksien pienoinen kysymysmerkki, eli vähän käyttäjästä kiinni, eli haluaako että suksi luistaa hyvin, vai onko parempi, että pieni jarru päällä koko ajan , ettei vauhti nouse turhan kovaksi.
        Vähän kuulostaa, että haet juuri turvallisuutta noista suksista, niin saattaisi olla sinulle ihan hyvät.
        Huono puoli on kyllä siinä, että on raskaammat hiihtää, kun ei loivassa alamyötäisessä oikein pysty huilalemaan, kun tosiaan on se pieni jarru päällä, eikä tosiaan luista noissa alamyötäisissä itsestään, eli pitää hiihtää.
        Minun mielestä kyllä hyvät, jos pari, kolme kertaa talvessa käy ladulla, eikä näin tarvi miettiä voitelua, mutta jos ihan kuntoilumielessä mietti noita pitopohjia, niin suosittelisin noita kumipohjia, kuten esim fischerin zeroja...


      • Sunnuntaihiihtäjä -7
        pitopohjista kirjoitti:

        Mielestäni olet juuri oikea kohderyhmä suksille. Pito on nimittäin suksissa hyvä, kun vain muistat jäähdyttää sukset pihalla ennen hiihtämistä. Muutoin saattaa suksen pohjat jäätyä, eikä pidä.
        Luistohan on noiden suksien pienoinen kysymysmerkki, eli vähän käyttäjästä kiinni, eli haluaako että suksi luistaa hyvin, vai onko parempi, että pieni jarru päällä koko ajan , ettei vauhti nouse turhan kovaksi.
        Vähän kuulostaa, että haet juuri turvallisuutta noista suksista, niin saattaisi olla sinulle ihan hyvät.
        Huono puoli on kyllä siinä, että on raskaammat hiihtää, kun ei loivassa alamyötäisessä oikein pysty huilalemaan, kun tosiaan on se pieni jarru päällä, eikä tosiaan luista noissa alamyötäisissä itsestään, eli pitää hiihtää.
        Minun mielestä kyllä hyvät, jos pari, kolme kertaa talvessa käy ladulla, eikä näin tarvi miettiä voitelua, mutta jos ihan kuntoilumielessä mietti noita pitopohjia, niin suosittelisin noita kumipohjia, kuten esim fischerin zeroja...

        Kiitos vastauuksesta 17.54, pitääpä tutustua Fischeriin myös. Hiukan nykyistä enemmän kaipaisinn luistoa, koska en meinaa pysyä nykyisillä suksilla porukan tathdissa vaikka mitä tekisin.


      • sobim
        Sunnuntaihiihtäjä -7 kirjoitti:

        Kiitos vastauuksesta 17.54, pitääpä tutustua Fischeriin myös. Hiukan nykyistä enemmän kaipaisinn luistoa, koska en meinaa pysyä nykyisillä suksilla porukan tathdissa vaikka mitä tekisin.

        mitä olen lukenut viimetalvisista kokemuksista noista molemmista kotimaisista valmistajista ei kyllä innosta hankkimaan niitä, valitettavasti. Fischereitä on niitä käyttäneet kehuneet. Ovat nuo sen verran kallis hankinta, että siinä kannattaa harkita mitä ostaa. Jos itse olisin moisen valinnan edessä niin en edes harkitsisi noita kotimaisia, koska alkoi jo viime talvena ottamaan pattiin niiden mainoskamppanja "suksista jotka luistavat ja pitävät joka kelillä" ja netti oli täynnä viestejä pettyneiltä ostajilta.


      • JuuJaEi
        sobim kirjoitti:

        mitä olen lukenut viimetalvisista kokemuksista noista molemmista kotimaisista valmistajista ei kyllä innosta hankkimaan niitä, valitettavasti. Fischereitä on niitä käyttäneet kehuneet. Ovat nuo sen verran kallis hankinta, että siinä kannattaa harkita mitä ostaa. Jos itse olisin moisen valinnan edessä niin en edes harkitsisi noita kotimaisia, koska alkoi jo viime talvena ottamaan pattiin niiden mainoskamppanja "suksista jotka luistavat ja pitävät joka kelillä" ja netti oli täynnä viestejä pettyneiltä ostajilta.

        Viimetalvista Centraa juuri 7 asteen pakkasessa kokeilleena (kuivattuna ja takaluistoalue jo kuluneen näköinen, ei muuten jäätynyt) en hetimmiten suosittele pakkaskeleille. Ei todellakaan luistanut. Mätökelillekin löytyy siis parempiakin.

        Voitelua vihaavalle hiihtelijälle suosittelisin kuitenkin. Piti ponnistamatta. Ei ole kovapotkuisen suksi, pito oli pakkaskelillä hiukkasen ohut. Kyllä näilla kumminkin muijaa hiihdättäisi. Eräsuksen ideaalipohjustus voisi olla tässä?


      • Nanosukset Harmitaa
        Sunnuntaihiihtäjä -7 kirjoitti:

        Miten toimimattomia oikeasti ovat, olen hidas ja arka sunnuntaihiihtäjä, jota ei haittaa, vaikka ei ihan hirmulujaa pääsekään. Ennestään on 12 vuotta vanhat neverwax-sukset, joissa suomukuvio, nekään ei kauhean lujaa luista mutta joten kuten eteenpäin pääsee, yleensä olen porukan hitain. Ovatko nmä uudet pitopohjat siis yhtään parempia?

        Ostin karhun optigripit ja olen hiihdellyt noin 150 km .
        Luistosta voi sanoa sen ,että alamäet joutuu lähes lykkimään "luisto heikko "
        Pakkaskelillä noin 10 ast, luistaa ja lipsuu myös , lipsumiseen kyllästyin ja laitoin pitotepin .
        Luipsuminen loppui luisto on edeleen heikko.

        Ajattelin hioa mokoman nanokerrojsen pois santapaperilla ja laittaa perinteisen luistovoiteen tilalle.


      • fifi_2012

        Samat kokemukset: toimivat vesikelillä ja lähellä nollaa. Pakkasella ei pääse minnekään eikä pitokaan toimi. Reagoivat erittäin herkästi lumen laadun ja lämpötilan vaihteluun. Voin suositella keväthangille auringosta nautiskeluun :) Ja suvikelin hiihdossa erinomaiset!


      • Justus11v
        pitopohjista kirjoitti:

        Mielestäni olet juuri oikea kohderyhmä suksille. Pito on nimittäin suksissa hyvä, kun vain muistat jäähdyttää sukset pihalla ennen hiihtämistä. Muutoin saattaa suksen pohjat jäätyä, eikä pidä.
        Luistohan on noiden suksien pienoinen kysymysmerkki, eli vähän käyttäjästä kiinni, eli haluaako että suksi luistaa hyvin, vai onko parempi, että pieni jarru päällä koko ajan , ettei vauhti nouse turhan kovaksi.
        Vähän kuulostaa, että haet juuri turvallisuutta noista suksista, niin saattaisi olla sinulle ihan hyvät.
        Huono puoli on kyllä siinä, että on raskaammat hiihtää, kun ei loivassa alamyötäisessä oikein pysty huilalemaan, kun tosiaan on se pieni jarru päällä, eikä tosiaan luista noissa alamyötäisissä itsestään, eli pitää hiihtää.
        Minun mielestä kyllä hyvät, jos pari, kolme kertaa talvessa käy ladulla, eikä näin tarvi miettiä voitelua, mutta jos ihan kuntoilumielessä mietti noita pitopohjia, niin suosittelisin noita kumipohjia, kuten esim fischerin zeroja...

        Hei minulla peltosen nano grip sukset on toiminut huonosti pakkasella mutta minä olen silti hiihtä nyt yli sata kilsaa mutta olen huomannut että plussa kelillä on
        Luistavat sukset mutta minä ostin ow sukset jotka ovat kelistä riippumatta ihan huippu sukset voideltavat mutta sillä ei ole väliä


      • Karhun pettämä
        Justus11v kirjoitti:

        Hei minulla peltosen nano grip sukset on toiminut huonosti pakkasella mutta minä olen silti hiihtä nyt yli sata kilsaa mutta olen huomannut että plussa kelillä on
        Luistavat sukset mutta minä ostin ow sukset jotka ovat kelistä riippumatta ihan huippu sukset voideltavat mutta sillä ei ole väliä

        Ostin Karhun Optigripit paikallisen Sporttikaupan alesta ennen joulua. Möivät viimevuotista varastoa pois. Aivan järkyttävän kehno ensimmäinen hiihtolenkki nollakelissä. Toki lunta on nyt niin huonosti, että kunnon perinteisen baanaa ei ole. No yhtä kaikki, 5 km jaksoin tahkota välillä lumiköntsiä pohjasta pois raapien. Ei pelannut kyllä ei sitten yhtään. En vielä menetä toivoani, mutta saunan pesään nakkaan, jos luisto ei parane. Pitää niin hemmetisti, eivät liikkuneet kunnolla edes eteenpäin.


      • Harrastelija21313
        Karhun pettämä kirjoitti:

        Ostin Karhun Optigripit paikallisen Sporttikaupan alesta ennen joulua. Möivät viimevuotista varastoa pois. Aivan järkyttävän kehno ensimmäinen hiihtolenkki nollakelissä. Toki lunta on nyt niin huonosti, että kunnon perinteisen baanaa ei ole. No yhtä kaikki, 5 km jaksoin tahkota välillä lumiköntsiä pohjasta pois raapien. Ei pelannut kyllä ei sitten yhtään. En vielä menetä toivoani, mutta saunan pesään nakkaan, jos luisto ei parane. Pitää niin hemmetisti, eivät liikkuneet kunnolla edes eteenpäin.

        Karhu Optigrip sukset olleet kolme talvea käytössä ja olen todella tyytyväinen. Talvisin tulee melkein joka toinen ilta vedettyä 2-10km lenkki. Hyvä pito ja hyvä luisto. Onko teillä väärin säädetyt? Itse 192cm ja 110kg mies ja ikinä en ole saanut omilla voitetuilla noin hyviä suksia.


      • peeah

        Olen hiiihdellyt vaimon Karhun optigripsuksilla (spetra) jo viimetalvesta lähtien. Kaupungin ladut vedetään usein kellkalla jopa päivittäin ja silloin nousee aina vanha karkea lumi tai jääkeli pintaan. Luisto on sama kuin voideltavilla suksilla ja pito 100 %. Eipä sitä harrastelija muuta kaipaakaan. Yli 12 pakkasasteen kelillä en muutoinkaan hiihtele ja muille kelille sukset toimivaat.


      • Anonyymi
        Karhun pettämä kirjoitti:

        Ostin Karhun Optigripit paikallisen Sporttikaupan alesta ennen joulua. Möivät viimevuotista varastoa pois. Aivan järkyttävän kehno ensimmäinen hiihtolenkki nollakelissä. Toki lunta on nyt niin huonosti, että kunnon perinteisen baanaa ei ole. No yhtä kaikki, 5 km jaksoin tahkota välillä lumiköntsiä pohjasta pois raapien. Ei pelannut kyllä ei sitten yhtään. En vielä menetä toivoani, mutta saunan pesään nakkaan, jos luisto ei parane. Pitää niin hemmetisti, eivät liikkuneet kunnolla edes eteenpäin.

        Mulla Karhun Optigripit olleet 4 vuotta. Toimivat hyvin, pitää muistaa jäähdyttää sukset 10 min. Ennenkuin lasket ne lumelle. Muuten jäätyvät heti pohjasta. Tykännyt olen, mutta vesikelillä ei oo hyvä.


    • sunnuntai-hiihtäjä:)

      Ostin alkuvuodesta 2010 Peltosen nanogripit. Edelliset hiihdot oli hiihdetty armeijan palveluksessa, vuosiluku taisi olla 1990 tai 1991... joten vertailupohjaa "normaaliin" voideltaviin suksiin ei liiemmin ole.

      Sukset myi eräs sukulaismies (Intersportissa töissä), joka totesi jo etukäteen että pito tulee kyllä riittämään aina ja luisto on fantastinen nollakelin olosuhteissa. Lisättäköön vielä, että hän olisi suositellut yhtä kokoa pidempiä suksia, mutta kun niitä ei kaupassa ollut eikä silloin ollut lähiviikkoihin tulossakaan, niin tyydyin niihin mitä kaupassa oli. Ne pidemmät olisivat olleet astetta jäykemmät ja luistavammat.

      Hiihdin viime talven aikana ehkä 8-10kertaa, puolen tunnin ja tunnin pituisia lenkkejä eli
      voinee sanoa että olin juuri todellinen sunnuntai-hiihtäjä :) Paikkakunta on muuten Helsinki, joten "hiihtokauden" pituus oli hieman rajallinen.

      Hiihtolämpötilat vaihtelivat 2 C ... aina - 15 C keleihin. Kun mentiin alle 10 asteen pakkasen, niin myönnetään että suksen vauhti ei ollut päätähuimaava, mutta paljonhan se johtui omasta kunnosta.

      Kun oltiin nollakelissa, niin vauhtia tuli sen verran lisää että hiihto muuttui hyvästä kokemuksesta loistavaksi!

      Kuten täällä joku kirjoittikin, niin suksien pitää jäähtyä ulkoilmassa ennen hiihtämistä. Tämä olikin sitten ainoa etu- tai jälkihuolto mitä suksille tein, eli todella huolettomat hiihtää.

      Yhteenveto: suosittelen ehdottomasti satunnaiselle hiihtäjälle ainoiksi suksiksi. Ennustan että tässä on sukset joilla pystyn hiihtämään joka vuosi vähintään seuraavat 10 vuotta.

    • jussi345

      Nanogripit toimii hyvin harvoin. Eivät pidä eivätkä luista.

      Jos et halua voidella niin hanki pitoteippiä. Toimii paljon paremmin.

      • -

        Pitoteippi on tahtonut jäädä vähemmälle puheelle, mutta se tosiaan on useimmille keleille oivallinen ratkaisu.

        Pitopohjasuksetkin toimivat monilla keleillä, jos ne on valittu oikein.

        Muistakaa, ettei vielä ole myynnissä jokaisella kelillä toimivia suksia, ja että suksien mitoitus täytyy olla edes vähän sinnepäin.


    • eipidä ei luista

      Viime vuonna optigripit ostaneena niin suosittelisin ainoastaan pahimmille vihamiehilleni.2-4 kertaa viikossa tuli käytyä hiitämässä talven aikana ja ehkä yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat että suksi olisi toiminut hyvin.Ja se myös otti silmään että suksia olisi myyty mukamas paljon mutta ladulla lipsuessa tuli katseltua muiden suksia niin ei näkynyt opteja.

      • T.......

        Karhun Optigripit luistavat kunnolla vain parilla pakkasasteella ja hieman jäisellä ladulla. Hidas köröttely alamäessä on suorastaan nolostuttavaa. Sukset eivät pidä kunnolla muulloin kuin -asteilla: 10 cm lunta suksen pohjassa kun takaa sen, että suksi ei liiku yhtään mihinkään. Ja KYLLÄ, jäähdytin suksia 40 minuuttia ulkona ennen ladulle lähtemistä. Minä en suosittelisi kyseisiä "suksia" edes pahimmille vihamiehilleni.


      • fifi_2012

        Eipä tosiaan Ylläksellä hiihtäessä muilla tullut opteja vastaan! Ja hyvin liukuivat näkyvistä. Itse harmissani tuskailin luiston ja pidon kanssa. Harvassa on hyvät kokemukset, monta kertaa taas olen meinannut heittää nuotioon... Mutta, jos ei ole hiihtänyt koskaan eikä tarvitse kuin "kävelyyn" tasaisella maalla, vaikkapa jäällä, niin hyvät pelit.


    • uttihuttis

      niin hankala lyyä normisuken pohjaan sitä pitoteippii. hirvee vaivannäkö! ostetaan nyt suksii joille mitää ei tarvii tehdä. mitä te oikein haette. pitääkö kaikkien olla niinkuin ei tuntus miltään hiihdonkin vauhtia vaan ja poispäi. minä haen kuntookiin. siksi hiihdan vanhoilla resuilla ja opettelin aikaanaan voitelun . pari kertaa keväällä on ilma jolloin teippi ei pidä tarpeeks. ja kaikista kivoin on hihtää vanhoilla reuhkoilla joidenki uusien suksien ohi. no äijästähä se on kii. kyllä jos annettas kaikille sama suksi pakasta niin näkis ketkä saa vetää hamesarjassa.

    • taasladulla

      Pitopohjasuksien kehittäjä on tehny nanosuksille luistoa parantavan aineen: Gripcare. Reilun kymmenen asteen pakkasessa laitoin sitä toiseen Optigrip sukseen. En huomannu aluksi selvää luiston paranemista, mutta kun olin reilu puoli tuntia hiihtäny, niin toisessa suksessa, missä ei ollu ainetta oli selvästi enemmän jäätä. Tunnin kohdalla eron huomas tosi selvästi ja jäinen suksi rupes lipsumaankin.

      • Laiska voitelija

        Kävin juuri toista kertaa hiihtämässä Karhun Optigrip suksilla. Luisto oli erinomainen ja pitoa löytyi niin että ylämäet hiihdin todella keveästi. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on sukset jotka ei lipsu! Ensimmäisellä hiihtoreissullani sukset olivat nahkeat hiihtää, mutta nyt ne pelaa kuin unelma. Kiitos Karhu noista ihanista suksista!


      • Nanot roskikseen?
        Laiska voitelija kirjoitti:

        Kävin juuri toista kertaa hiihtämässä Karhun Optigrip suksilla. Luisto oli erinomainen ja pitoa löytyi niin että ylämäet hiihdin todella keveästi. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on sukset jotka ei lipsu! Ensimmäisellä hiihtoreissullani sukset olivat nahkeat hiihtää, mutta nyt ne pelaa kuin unelma. Kiitos Karhu noista ihanista suksista!

        Eilen tuli kokeiltua uusia nanosuksia ensi kerran. Uudehko lumi ja lämpötila -1. Pito oikein hyvä, mutta luisto todella huono. Alamäessäkin piti lykkiä koko ajan. Luisto parani tosin pikkaisen muutaman kilometrin hiihdon jälkeen, mutta 10 km:n kohdalla oli pakko vaihtaa voidellut sukset alle. Kelin piti olla eilen "optimaalinen" nanosuksille. Lopettaessa oli jäätä suksen pohjassa. Onko jollakin neuvoja, miten saisi luistoa lisää ja jäätymisen estettyä?

        Olen hiihdellyt aika paljon peruspitoteipillä. Tuunaan ne lämpöpuhaltimella ja voiteluraudalla, jolloin voiteet tulevat erittäin tasaisesti suksen pohjaan ja pysyvät hyvin. Toimivat välillä -1 - -15.


      • Litku::

        Tuota litkua saa muualtakin ja paljon halvemmalla.
        Hieno nimi ja rahat pois.


      • testikaniini
        Litku:: kirjoitti:

        Tuota litkua saa muualtakin ja paljon halvemmalla.
        Hieno nimi ja rahat pois.

        Voin yli 800 km kokemuksella sanoa ettei kannata missään tapuksessa ostaa nano-tai optigripsuksia. Fischerin suksia en ole testannut enkä norskien mutta Karhun ja Peltosen tekeleet on nyt nähty!

        Huonoimmat sukset mitä minulla on ikinä ollut, vievät kaiken nautinnot hiihdosta. Eivät pidä kunnolla eivätkä luista. Ostin itselle Karhut ja vaimolle Peltoset ja nyt sitten on niitä pian kaksi talvea testattu.

        Ja kaikkea on kokeiltu jopa tätä Gripcarea mutta silti jäätyvät: Ja se jäätyminen sellaista ohutta kovaa jäätä suksen pintaa jota on todella vaikeata poistaa. Ja sukset on aina säilytetty sisällä ja jäähdytetty vähintään 20 minuuttia ennen hiihtoa. Kaikkea on kokeiltu. Kun soitin karhuista ne myyneelle Häijään miehelle niin käski hiihtää pohjat "mustiksi" niin sitten alkavat pelaaamaan (eli 50 -100km). Nyt on hiihdetty Karhuilla jo melkein 500 km eikä parannusta pidossa eikä luistossa. Peltosten luisto parani heti (ainakin vähäksi aikaa) Optigrpin Gripcarella mutta jäätyminen jäi ja pito on niin huono että kaikki muut pääsevät mäessä latua pitkin paljon pitempään kuin niillä ja alamäessä on 'tiellä' niin että hyvä kun ei vaaraksi muille. Karhut yhtä huonot laittoi Gripcare tai ei.


      • taas huijattiin
        testikaniini kirjoitti:

        Voin yli 800 km kokemuksella sanoa ettei kannata missään tapuksessa ostaa nano-tai optigripsuksia. Fischerin suksia en ole testannut enkä norskien mutta Karhun ja Peltosen tekeleet on nyt nähty!

        Huonoimmat sukset mitä minulla on ikinä ollut, vievät kaiken nautinnot hiihdosta. Eivät pidä kunnolla eivätkä luista. Ostin itselle Karhut ja vaimolle Peltoset ja nyt sitten on niitä pian kaksi talvea testattu.

        Ja kaikkea on kokeiltu jopa tätä Gripcarea mutta silti jäätyvät: Ja se jäätyminen sellaista ohutta kovaa jäätä suksen pintaa jota on todella vaikeata poistaa. Ja sukset on aina säilytetty sisällä ja jäähdytetty vähintään 20 minuuttia ennen hiihtoa. Kaikkea on kokeiltu. Kun soitin karhuista ne myyneelle Häijään miehelle niin käski hiihtää pohjat "mustiksi" niin sitten alkavat pelaaamaan (eli 50 -100km). Nyt on hiihdetty Karhuilla jo melkein 500 km eikä parannusta pidossa eikä luistossa. Peltosten luisto parani heti (ainakin vähäksi aikaa) Optigrpin Gripcarella mutta jäätyminen jäi ja pito on niin huono että kaikki muut pääsevät mäessä latua pitkin paljon pitempään kuin niillä ja alamäessä on 'tiellä' niin että hyvä kun ei vaaraksi muille. Karhut yhtä huonot laittoi Gripcare tai ei.

        Ja tuo Optiwaxin pieni Cripcare voide purkki maksaa melkein 40 euroa!!!

        Voidetta suksiin jota ei Peltosen mukaan tarvitse edes voidella.

        Ja karhu käskee käyttämään jotain fluorivoiteita Optigripin kanssa (mitä nekin sitten on?)


      • 2000km optigripeillä
        taas huijattiin kirjoitti:

        Ja tuo Optiwaxin pieni Cripcare voide purkki maksaa melkein 40 euroa!!!

        Voidetta suksiin jota ei Peltosen mukaan tarvitse edes voidella.

        Ja karhu käskee käyttämään jotain fluorivoiteita Optigripin kanssa (mitä nekin sitten on?)

        Loistavat sukset. Sunnuntai-hiihtelijälle ei pitäisi muita myydäkään.


      • hihihihiihto
        2000km optigripeillä kirjoitti:

        Loistavat sukset. Sunnuntai-hiihtelijälle ei pitäisi muita myydäkään.

        Tänä talvena tullut testattua paljon erillaisia suksia.
        Tässä vähän testin tuloksia.

        Pakkaskeli yli -6c: Paras suksi ehdottomasti voideltava. Pitopohjen luisto huononee sitä mukaan kun pakkanen lisääntyy. Optigrip/nanogrip toimii minulla kuitenkin pakkasella paremmin kuin zero(madhus/fischer) sukset.

        -0c : Itse valitsisin zero sukset. Loistava pito ja rittävä luisto. Aluksi lisää fluoriluistoa pitoalueen etuosaan. Loppumatkasta luistovoide kuluu ja pito paranee kun voimat ehtyy. Opti/nanogripillä luisto astetta huonompi, mutta todella varma pito.

        Loppulauselma: Pakkaskelille voideltavat sukset. Kevät ja nuoskakeleille pitopohjat.
        Pitopohjat erinomaiset vähän hiihtävälle "hiihtelijälle".
        Zero sukset astetta liukkaammat sellaisella hiihtelijälle, joka haluaa vältää liisterin
        käyttöä. Itseä inhottaa liisterin tarttumien hanskoihin, suksipussiin, suksiboksiin.
        Jos luvataan Finlandiaan -nollakeliä, lähden matkaan kyllä zeroilla.


      • sveitsin kiertäjä
        testikaniini kirjoitti:

        Voin yli 800 km kokemuksella sanoa ettei kannata missään tapuksessa ostaa nano-tai optigripsuksia. Fischerin suksia en ole testannut enkä norskien mutta Karhun ja Peltosen tekeleet on nyt nähty!

        Huonoimmat sukset mitä minulla on ikinä ollut, vievät kaiken nautinnot hiihdosta. Eivät pidä kunnolla eivätkä luista. Ostin itselle Karhut ja vaimolle Peltoset ja nyt sitten on niitä pian kaksi talvea testattu.

        Ja kaikkea on kokeiltu jopa tätä Gripcarea mutta silti jäätyvät: Ja se jäätyminen sellaista ohutta kovaa jäätä suksen pintaa jota on todella vaikeata poistaa. Ja sukset on aina säilytetty sisällä ja jäähdytetty vähintään 20 minuuttia ennen hiihtoa. Kaikkea on kokeiltu. Kun soitin karhuista ne myyneelle Häijään miehelle niin käski hiihtää pohjat "mustiksi" niin sitten alkavat pelaaamaan (eli 50 -100km). Nyt on hiihdetty Karhuilla jo melkein 500 km eikä parannusta pidossa eikä luistossa. Peltosten luisto parani heti (ainakin vähäksi aikaa) Optigrpin Gripcarella mutta jäätyminen jäi ja pito on niin huono että kaikki muut pääsevät mäessä latua pitkin paljon pitempään kuin niillä ja alamäessä on 'tiellä' niin että hyvä kun ei vaaraksi muille. Karhut yhtä huonot laittoi Gripcare tai ei.

        Mä oon tän talven testaillut noita Peltosen nanoja... Oppinut seuraavaa: pakkaskelillä jätän ne kotiin. Plussakeleillä ne on ollut mun mielestä loistavat, huippu pito ja luistokin on ollut hyvä. Mutta kyllä meni lähemmäs 200km ennen kuin ne alkoi toimimaan, usko oli koetuksella. Tänä talvena on ollut vaan aika vähän pluskelejä... Nyt tavallaan toivon Finlandiaan lämpöstä säätä, ei tarttis pähkäillä voiteiden kanssa.

        Mutta se on sanottava että jos saisi pitää vain yhden suksiparin, ottaisin ihan "normaalit " voideltavat sukset, pääsee pakkasillakin hiihtelemään


      • Voidepurkki
        taas huijattiin kirjoitti:

        Ja tuo Optiwaxin pieni Cripcare voide purkki maksaa melkein 40 euroa!!!

        Voidetta suksiin jota ei Peltosen mukaan tarvitse edes voidella.

        Ja karhu käskee käyttämään jotain fluorivoiteita Optigripin kanssa (mitä nekin sitten on?)

        Esimerkiksi swixin 100% carbonfluor -spray, mikä maksaa 59,90 useammassa paikassa :DDDD menkää voitelemaan niitä oikeita suksia/jos voitelu ei kiinnosta niin viekää voideltavaksi, jos kilometrejä kertyy 100km talven aikana. Nanot ja zerot sitte keväällä kaapista esiin taas.


      • Justus11v
        Nanot roskikseen? kirjoitti:

        Eilen tuli kokeiltua uusia nanosuksia ensi kerran. Uudehko lumi ja lämpötila -1. Pito oikein hyvä, mutta luisto todella huono. Alamäessäkin piti lykkiä koko ajan. Luisto parani tosin pikkaisen muutaman kilometrin hiihdon jälkeen, mutta 10 km:n kohdalla oli pakko vaihtaa voidellut sukset alle. Kelin piti olla eilen "optimaalinen" nanosuksille. Lopettaessa oli jäätä suksen pohjassa. Onko jollakin neuvoja, miten saisi luistoa lisää ja jäätymisen estettyä?

        Olen hiihdellyt aika paljon peruspitoteipillä. Tuunaan ne lämpöpuhaltimella ja voiteluraudalla, jolloin voiteet tulevat erittäin tasaisesti suksen pohjaan ja pysyvät hyvin. Toimivat välillä -1 - -15.

        Vaikka nano pohja sukset eivät toimi esiinpitävimmistä hylkää pidä


      • Justus11v
        Justus11v kirjoitti:

        Vaikka nano pohja sukset eivät toimi esiinpitävimmistä hylkää pidä

        Ænteeksi ipodilla on vaikea kirjoittaa anteeksi edellisestä sanastani


    • 25fdhju

      sekä peltosessa että Karhussa sama pitopohja eli nimi vain eri. Kyseessä Lappeenrantalaisen Järvisen kehittämä menetelmä (kts. HS kuukausiliite 1/2011) TS. sama paska eri paketissa...sunnuntaihiihtäjälle ok jos ei paino nää heittele. Itse en moisiin sotkeutuisi kork. fischeri zero ongelmakelin lankuksi voisi tulla kysymykseen - mutta olenkin tälläinen vanha Hiihto-Niilo jonka mielestä voiteilla pelaaminen ja kelien vaihtelu on osa hiihdon viehätystä...

      • Sykettä ladulle

        Kelien vaihtelu kuuluu hommaan. Itse olen luopunut luistovoitelusta, mutta pito on tosi mielenkiintoinen juttu. Käytän kyllä pitopohjasuksia ongelmakeleillä nollan asteen tuntumassa. Minulla on vanhat Karhun pitopohjasukset sekä yhdet kilpasukset, joissa on hiekkapaperilla karhennettu pitoalue.


      • Ilo pois hiihdosta?
        Sykettä ladulle kirjoitti:

        Kelien vaihtelu kuuluu hommaan. Itse olen luopunut luistovoitelusta, mutta pito on tosi mielenkiintoinen juttu. Käytän kyllä pitopohjasuksia ongelmakeleillä nollan asteen tuntumassa. Minulla on vanhat Karhun pitopohjasukset sekä yhdet kilpasukset, joissa on hiekkapaperilla karhennettu pitoalue.

        Tulipas toisen kerran testattua nanopohjia, nyt keli oli 2 ja uusi lumu eli varsin vaativa voideltava. Pito edelleen ylivoimaisen hyvä, mutta luisto tosi nihkeä. Hiihdeltyäni 18 km olo oli kuin normaalisti 30 kilometrin jälkeen. Joo, kunto kasvaa, mutta hiihtämisen tulisi olla nautinto. Montakohan kilomeriä vielä pitää hiihtää ennen kuin luisto paranee?


      • nanoton
        Ilo pois hiihdosta? kirjoitti:

        Tulipas toisen kerran testattua nanopohjia, nyt keli oli 2 ja uusi lumu eli varsin vaativa voideltava. Pito edelleen ylivoimaisen hyvä, mutta luisto tosi nihkeä. Hiihdeltyäni 18 km olo oli kuin normaalisti 30 kilometrin jälkeen. Joo, kunto kasvaa, mutta hiihtämisen tulisi olla nautinto. Montakohan kilomeriä vielä pitää hiihtää ennen kuin luisto paranee?

        siellä Karhulla sano että se tökötti kestää pohjassa 2000km? Sitten kun se on kulunut luistoalueilta pois niin eiköhän luistokin parane.


      • yksi kavceri
        nanoton kirjoitti:

        siellä Karhulla sano että se tökötti kestää pohjassa 2000km? Sitten kun se on kulunut luistoalueilta pois niin eiköhän luistokin parane.

        joo.Hyvä,kun eteläänkin tuli välillä leuto keli.Pitopohjia pääsee taas vertailemaan toisiinsa ja voidelluihin suksiin.
        Mielenkiinnolla (ihan oikeesti työni puolesta) haluaisin asiallia kommenttia ao. suksista.
        En tosiaankaan myy,enkä edusta mitään merkkiä, tai muutakaan asiaan liittyvää.
        Yritän auttaa kanssaihmisiä hiihtämään suksillaan.


    • vanha keksintö?

      Suksivalmistaja Kuusisto patentoi vuonna 1979 suksenpohjan, joka periaatteeltaan muistuttaa paljon nyt kovalla tohinalla markkinoille tuotuja ratkaisuja. Siis suksen keskikohdalla oli nahkeammasta muovilaadusta tehty pitoalue.

      En itse ole omistanut Neverwaxeja, mutta kuulemani mukaan ne toimivat kelvollisesti jäätävää keliä lukuunottamatta. Kuusiston tehdas lopetti toimintansa 1980-luvun puolivälissä. Koneet sekä patentit päätyivät kai Karhun haltuun.

      • +++33+++

        nollan kahta puolen märällä kelillä. Samalla lailla toimivat niissä olosuhteissa ihan tavalliset sukset joiden pitoalue on ainoastaan karhennettu hiekkapaperilla, ei siis mitään pitovoidetta pohjaan. En minäkään moista meinannut uskoa, kunnes kokeilin. Pito oli erinomainen eikä roskia tarttunut pohjiin.


      • Kylmää terästä

        70- ja 80-luvun pitopohjasuksia saa pilkkahinnalla nykyään käytettynä, jopa ilmaiseksi. Olen kokeillut, ja ne toimivat varsin vakuuttavasti jopa muutaman asteen pakkasessa, vaikka luisto ei ole ihan huippua.


    • perinteinen pop

      Ostin viime keväänä Fischerin Zerot. Näissä suksissa ei koko pohjaa ole käsitelty, nukkamainen pinta on vain pitoalueella. Tässä käyttökokemuksia eri keleiltä.

      -3 C pakkasta, uutta lunta. Luisto hyvä, pito melko olematon.
      2 C, yöllä satanut räntää. Pito erittäin hyvä, kaikki mäet pääsee suorilla ylös. Luisto tökkii välillä kun räntää on paksulti. Parempi kuin liisteri.
      0,5 C melko jäinen latu. Luisto erittäin hyvä, pito kohtuullinen. Jäisimmissä paikoissa lipsuu. Toimii varmasti paremmin kuin mikään liisteri tai muu voide.
      0 C, yöllä satanut 5 cm uutta lunta. Lumi tarttuu suksen pohjiin unsi metreistä, mikään tamppaus tai hinkkaus ei auta. Ei luista senttiäkään, hiihto loppuu siihen.

      Kovemmilla pakkasilla en ole testannut, mutta ilmeisesti kaikki pito häviää muutaman pakkasasteen jälkeen. Zerot ovat loistavat sukset plussakeleillä, muuten huonot. Nämä sopivat kilpa/aktiivihiihtäjälle jolla on useita suksipareja eri kelejä varten. Jos haluaa selvitä vain yksillä suksilla kaikissa keleissä niin nämä eivät ole ne sukset.

      Mielelläni kuulisin muidenkin kokemuksia Zeroista.

    • ip

      Eilen testasin uudet Karhu Spectra Optigripit ensimmäistä kertaa. Uusi lumi ja pakkasta -6. Ensimmäistet metrit ei luistoa, tuntui kuin suksenpohjissa olisi hiekkapaperia. Luisto parani hiukan 100 metrin jälkeen, mutta oli todella nihkeää koko 10km lenkin. Alamäissä piti työntää vauhtia. Mutta pito oli sitten seinäpito ja ylämäissä otin muita hiihtäjiä kiinni. Ja vuorohiihto oli yllättävän helppoa ja sillä sai ihme kyllä enemmän vauhtia kuin tasatyönnöllä. Pohjat ovat tuon lenkin jälkeen vielä harmaat joten toivottavasti tuo luisto paranee kunhan pinnoite muuttuu mustaksi.

    • optigrip

      Erehdyin laittamaan pikaluistoa eteen ja taakse, mutta ei siitä mitään hyötyä ollut. Pito vain heikkeni. Miten saan sitä pois pohjista? Tavallisella voiteenpoistoaineella ei onnistunut ja eikä kulunut pois vaikka hiihdin 20 km.

      • fifi_2012

        Minä laitoin kehuttua Startin jäänestoa ja luisto samassa purkissa. Luistivat kyllä paljon paremmin, mutta myös toiseen suuntaan, eli lipsuivat. Että silleen.


    • humpuukisuksi

      Jo nyt keskitalvella myyvät erimerkkisiä pitopohjasuksia alle 100 eurolla. Taitaa kertoa siitä, että ei kauppiaatkaan enää usko niihin. Pettyneiden ostajien pitäisi vain rohkeasti Kuluttuajansuojalakiinn vedoten vaatia kaupan purkua, jos suksi ei luista ja pidä, vaikka niin luvataan.

    • Nanogrip1

      Mä tein omista nanogripeista normisukset, eivät luistaneet mielestäni riittävästi vaikka sisäänajon jälkeen hieman parani mutta kun alamäessa jää 30-60 metriä vaimon perusvoidelluille normisuksille niin...

      • ismoo11

        Kusipään hommaa. Emäntä osti Peltosen nanogript ja jyysti niillä tunnin ja mihinkään ei mennyt, vaihtoi pidemmiksi kun luuli että siitä kiinni. No itse koitin eka jäisellä ladulla pari metriä, luulin että ovat rikki kun olisi kuin hiekkapaperia pohjassa vetänyt. No nyt otin niskasta itseä kiinni, laitoi jäänestoa pohjiin ja lähdin uudelle lumelle vakaana aikeena saada ne luistamaan. EI MITÄÄN, perkeleen nanopaskoja tunnin laahasin, alamäessä meinas mennä nenälleen kun luisto loppui välillä, ja mitään muutosta ei 5km aikana tullut. esite lupaa parin kilometrin päästä alkasi toimia, myyjä sanoi että menee ehkä 100 km. Mita pirua sunnuntaihiihtäjä noilla tekee jos sisään ajo veisi monta vuotta ja parin kerran jälkeen katkoo sukset ja lopettaa hiihtoharrastuksen taas vuosikymmeneksi.
        Voi v.. mitä paskaa, kumma kun vielä kukaan saa kaupaksi!

        Jos ne sitten joskus kerran toiii, miksei tehdas keksi millä hioi alkukarheutta pois, jotta ei ekaan kertaa tyssää pelleily


      • Nanogrip1
        ismoo11 kirjoitti:

        Kusipään hommaa. Emäntä osti Peltosen nanogript ja jyysti niillä tunnin ja mihinkään ei mennyt, vaihtoi pidemmiksi kun luuli että siitä kiinni. No itse koitin eka jäisellä ladulla pari metriä, luulin että ovat rikki kun olisi kuin hiekkapaperia pohjassa vetänyt. No nyt otin niskasta itseä kiinni, laitoi jäänestoa pohjiin ja lähdin uudelle lumelle vakaana aikeena saada ne luistamaan. EI MITÄÄN, perkeleen nanopaskoja tunnin laahasin, alamäessä meinas mennä nenälleen kun luisto loppui välillä, ja mitään muutosta ei 5km aikana tullut. esite lupaa parin kilometrin päästä alkasi toimia, myyjä sanoi että menee ehkä 100 km. Mita pirua sunnuntaihiihtäjä noilla tekee jos sisään ajo veisi monta vuotta ja parin kerran jälkeen katkoo sukset ja lopettaa hiihtoharrastuksen taas vuosikymmeneksi.
        Voi v.. mitä paskaa, kumma kun vielä kukaan saa kaupaksi!

        Jos ne sitten joskus kerran toiii, miksei tehdas keksi millä hioi alkukarheutta pois, jotta ei ekaan kertaa tyssää pelleily

        Laitoin omiin Nanogrippeihin Vauhdin sinistä pari kerrosta pohjustukseksi, siklaus ja kerros kelin mukaista luistovoidetta, keskelle pari kerrosta Swixin sinistä -2 - -6 korkilla välillä tasottaen. Viime viikonloppuna -3 kelissä vanhan lumen kiillottuneella ladulla luisto oli hyvä, en enää jäänyt muille alamäessä ja ylämäessä suksessa oli seinäpito, vapaankin kavereista mentiin "juoksemalla" ohi.

        Sunnuntaihiihtäjälle riittää kerran vuodessa hyvä pohjustus ja pitoa sitten kelin mukaan kerros pari joka kerkeää kulumaan lenkin aikana pois.


      • nonosuksi
        Nanogrip1 kirjoitti:

        Laitoin omiin Nanogrippeihin Vauhdin sinistä pari kerrosta pohjustukseksi, siklaus ja kerros kelin mukaista luistovoidetta, keskelle pari kerrosta Swixin sinistä -2 - -6 korkilla välillä tasottaen. Viime viikonloppuna -3 kelissä vanhan lumen kiillottuneella ladulla luisto oli hyvä, en enää jäänyt muille alamäessä ja ylämäessä suksessa oli seinäpito, vapaankin kavereista mentiin "juoksemalla" ohi.

        Sunnuntaihiihtäjälle riittää kerran vuodessa hyvä pohjustus ja pitoa sitten kelin mukaan kerros pari joka kerkeää kulumaan lenkin aikana pois.

        Eipä kannata tavallisen hiihtelijän ostaa lainkaan nanoja jos ei niillä kerran mitään tee ilman voitelua, vaan hommata halvemmalla voideltavat sukset. Täyttä huijausta koko nanopelleily.

        Niille jotka on höynäytetty nanoihin tuo ohjeesi on varmaan hyvä konsti pelastaa ne sukset vielä hiihdolle, sen sijaan että ne toimimattomina heitettäisiin roskiin tai jemmattaisiin terminaalihoitoon saunanvintille.


      • Madhus zero
        ismoo11 kirjoitti:

        Kusipään hommaa. Emäntä osti Peltosen nanogript ja jyysti niillä tunnin ja mihinkään ei mennyt, vaihtoi pidemmiksi kun luuli että siitä kiinni. No itse koitin eka jäisellä ladulla pari metriä, luulin että ovat rikki kun olisi kuin hiekkapaperia pohjassa vetänyt. No nyt otin niskasta itseä kiinni, laitoi jäänestoa pohjiin ja lähdin uudelle lumelle vakaana aikeena saada ne luistamaan. EI MITÄÄN, perkeleen nanopaskoja tunnin laahasin, alamäessä meinas mennä nenälleen kun luisto loppui välillä, ja mitään muutosta ei 5km aikana tullut. esite lupaa parin kilometrin päästä alkasi toimia, myyjä sanoi että menee ehkä 100 km. Mita pirua sunnuntaihiihtäjä noilla tekee jos sisään ajo veisi monta vuotta ja parin kerran jälkeen katkoo sukset ja lopettaa hiihtoharrastuksen taas vuosikymmeneksi.
        Voi v.. mitä paskaa, kumma kun vielä kukaan saa kaupaksi!

        Jos ne sitten joskus kerran toiii, miksei tehdas keksi millä hioi alkukarheutta pois, jotta ei ekaan kertaa tyssää pelleily

        Ovatkohan suksenne sopivan jäykät. Ostin viime vuonna zerot, jotka myyjän mielestä olivat sopivan jäykät. Väitteeseen taisi vaikuttaa eniten se, että varastosta ei löytynyt haluttua pituutta sopivan jäykkänä vaan seuraava pari oli liian jäykkä. Sukset tökki alamäessä, joten menin purkamaan kaupan. Naapurikaupasta löytyi sopivan jäykkä pari, joka toimii hienosti nollan vaiheilla. Suksen pituushan ei auta, jollei kantavuutta ole tarpeeksi. Liika jäykkyyskin voi myös jarruttaa hiukan alamäessä, mutta vie varmasti pidon ylämäessä ellei jaksa potkia aivan vimmatusti.


    • Optikarhu

      Tänään oli -1" ja satoi uutta lunta. Alkuun Karhut luistivat kutakuinkin ja pito oli hyvä. 6 km hiihdon jälkeen alkoivat pohjat jäätyä ja hiihto meni kävelyksi. Optigripit toimivat vallan erinomaisesti silloin kun on vesikeli. Pakkasella hiihto on kuin santapaperilla, tahmeaa ja pitämätöntä.

      • opti-ice :)

        " Tänään oli -1" ja satoi uutta lunta. Alkuun Karhut luistivat kutakuinkin ja pito oli hyvä. 6 km hiihdon .."
        Sama juttu 10.2, mutta jo2 km muodostui 1x3 cm jää ja se keräsi lumipaakut pohjaan. Voi perkele, että hiki valui !
        Ilmeisesti tein sen virheen, että lisäsin pikaluistoa, kun suksi pitäisi puhdistaa huolellisesti. Huokoset tukkeutuu muutenkin, joten välillä täytyisi liuottimella puhdistaa hyvin ....?


    • Ei tarvi havuja

      Voi poijaat. Ei olisi pitänyt voidella nanogripejä. Prkl, prkl.
      Tyhmä minä, ne on niin löysät sukset että ei sinne voi pitoa laittaa. Laitoin ensin luistoa päihin kun eihän ne luista mihinkään normaalisti. No, luiston kanssa sai luistamaan, mutta yhtään ei voinut potkaista kun sutaisi tyhjää. Sitten pitoa lyhyelle alueelle, kun ovat niin löysät sukset. 20 cm pitoa ja nyt ei tietenkään luista mun makaa kokoajan keskeltä ladussa kiinni, ei voi hiihtää.

      Tämmöiset sukset on tarkoitettu suksilla kävelyyn. Ne painuvat maahan kiinni alle 15 kg voimalla. Pitoa ei voi oikeasti käyttää jos haluaa hiihtää. Toimintaperiaate lienee että koko suksen pohja on vaatimattomasti luistavaa karkeaa muovia jolloin suksi ei lipsukaan. En suosittele kenellekään ko. suksia.

    • ex karpaasi

      Itse hiihdän vuodessa vajaat 5000 km (ja joskus tullut kilpailumielessäkin hiihdettyä), joten mielestäni omaan vähän asiantutemusta suksista ja voitelusta (tämä tosin on ihan puhtaasti oma mielipiteeni asiantuntemuksesta ja täällä on varmasti suurempiakin asiantuntijoita, mutta kerrompa kuitenkin oman mielipiteeni).

      Itse hankin viime talvena Optigipit. Ostin kyllä samalla peraatteella kuin perinteisen sukset yleensäkin. Minulla ei siis ole ylilöysät sukset vaan ihan normaalijäykkyiset.

      Käytän suksia silloin kun keli on nollan tuntumassa ts. kelillä jolloin tavallisiin suksiin tarvittaisiin liisteri tai hyvin pehmeää purkkivoidetta.

      Olen ollut suksiin erittäin tyytyväinen. Suksissa on mielestäni erittäin hyvä pito ja luisto ilman minkäänlaista voitelua. En ole tarvinnut mitään anti-ice käsittelyjä. Sukset eivät ole jäätyneet koskaan. En kyllä säilytä suksia lämpimässä, joten voisikohan siinä olla syy suksien jäätymättömyyteen. Puhdistan sukset n.150- 200 km välein.

      Kohta taidan joutua uusimaan sukset koska kilometrejä on kertynyt reilut 1500 km. En tosin ole huomannut vielä luistossa tai pidossa puutteita. Ja näistä taitaa saada (ehkä) nanogippinnotteen kadottua tavalliset voideltavat sukset kun ovat jäykkyydeltään "normaalit". Tosin voi olla että suksena ei kuitenkaan silloin ole yhtä hyvä kuin "tavallinen" suksi. Sen näkee sitten.

      Pakkaskeleille (alle -5 C) minulla on kolme paria tavallisia suksia, joissa taas minulla on kussakin vakiona eri tällit pohjissa, joista aina valitsen sopivat sukset kelin mukaan. Voitelu on näin ollen helppoa kun ei tarvii vaihtaa suksien voiteita (ainakaan kovin usein).

      Itse kyllä suosittelen Optigip/Nanogrip suksia hiihtäjälle joka hiitelee nolla/pikkupakkaskelillä. Eikä suksi ole huono reilummassakaan pakkaskelissä tosin silloin itse kyllä valitsen voideltavat sukset.

    • Spect

      Tässä on pitkä ketju vastauksia - ja lähinnä keskityttty kommentoimaan voideltavien ja pitopohjien eroja. Kiihkeästi pitopohjasuksia vastaan ja muutama pitopohjia suosittellen.

      Kysymyksen ydin kai kuitenkin oli kumpi olisi parempi, Peltosen nanogripit vai Karhun optigripit. Ja toimivatko oikeasti sunnuntaihiihtäjillä.

      Itse sanoisin, että Karhun optigripit (huom. ei halvin Centra-malli, vaan hiukan kalliimpi Spectra). Pitopohjasuksissakin on siis eroja! Ei ole sama, mitkä valitset.

      Ainakin Karhun optigrip Spectrat toimivat hyvin -3 ja sitä lämpimämmällä kelillä. Siis luistavat hyvin ja pitävät todella hyvin. Pito on loistava myös 15-asteen pakkasessa, mutta luisto todella surkea.

      Pitopohjasukset muuten pitäisi aina ennen laturetkeä käsitellä jäänestolla (pohjat ei jäädy), ja tosiaan säilytys mieluiten ulkotiloissa (tai siis sukset pitäisi viedä ulos viilentymään ainakin puoleksi tunniksi ennen ladulle lähtöä).

      Niin ja pitopohjasuksia ei todellakaan saa voidella. Pitoahan ei tulisi mieleenkään laittaa kun pitävät varmasti, mutta luistovoiteita ei siis saa laittaa. Pohjat menevät niistä pilalle. Pelkkä anti-ice siis vaan.

      Uskon, että sinulle pitopohjat ovat oikea ratkaisu. Kun pitoa on kunnolla, voimia jää enemmän, etkä jää niin paljon muista jälkeen :)

      • iTo

        Järven keväthangilla -4... 2 pari päivää tyttären alamittaisilla löysillä Karhun Spectroilla. Huomattavasti kevyemmät, kuin omat vanhat suomupohjat. Hyvä pito ja luistokin kohtuulinen. Potku voi olla pehmeekin ja suksi toimii. Suosittelen. Suksilla hiihdetty noin 200 km eikä missään nimessä mitään voiteita. Kuikahan hyvin oikean kokoiset toimisivat. Ilmoitaudun ostajaksi, jos joku luopuu uudenkarheista 180cm/75kg kokoiselle sopivista Spectroista (Salomonin side) tai vaihdan välirahalla käyttämättömiin perinteisiin 195cm Karhuihin.


      • kajitsu
        iTo kirjoitti:

        Järven keväthangilla -4... 2 pari päivää tyttären alamittaisilla löysillä Karhun Spectroilla. Huomattavasti kevyemmät, kuin omat vanhat suomupohjat. Hyvä pito ja luistokin kohtuulinen. Potku voi olla pehmeekin ja suksi toimii. Suosittelen. Suksilla hiihdetty noin 200 km eikä missään nimessä mitään voiteita. Kuikahan hyvin oikean kokoiset toimisivat. Ilmoitaudun ostajaksi, jos joku luopuu uudenkarheista 180cm/75kg kokoiselle sopivista Spectroista (Salomonin side) tai vaihdan välirahalla käyttämättömiin perinteisiin 195cm Karhuihin.

        Minulta löytyy just noille mitoille tarkoitetut Spectrat. Olen itse ihan saman mittainen ja Spectrat ovat 197 cm. Voisin kyllä luopua niistä, koska ovat täysin paskat sukset. Tarjouksia voi laittaa yv:nä.


    • Hiihtelijä

      Miten olette valinneet pitopohjasuksen pituuden? Itsellä pituutta 162cm ja ylipainoa 15kg. Arvon, ostaisinko 181cm vai 188cm. Jommat kummat ostan mutta kumman mittaisia suosittelisitte te, joilla on pitopohjasuksista kokemusta?

    • Dingbatti

      Ilman muuta 187 tai 188. Tuo 181 on liian lyhyt sinulle.Ylipanosi ei vaikuta suksen pituuteen vaan jäykkyyten. Eli sinun pitää valita noin 187 cm pitkä suksi, jossa on oikea jäykkyys painoosi nähden. Suksen oikea jäykkyys osataan kyllä katsoa/mitata sinulle urheiluliikkeessä.

    • höphöpö

      Karhun kotisivulla lukee näin:

      "Valitse sopiva suksen pituus. Suositus on hiihtäjän pituus 15-20 cm."

      • Dingbatti

        Juu, tiedän, että noin sanotaan. Mutta. Käytännössä nuo 181:set ovat liian lyhyet, etenkin kun on ylipainoa. Paino ei sinällään vaikuta suksen pituuden valintaan, vaan jäykkyyteen, mutta käytännössä kun ylipainoa on noinkin paljon, lyhyemmästä suksesta ei todennäköisesti löydy oikeaa jäykkyyttä. Ja lisäksi liian lyhyet on epävakaat hiihtää - siis varsinkin kun on ylipainoa.

        Fischerin www-sivut suosittelevat 162 cm pituiselle 197 cm pituisia suksia, ja ylipäänsä pidempiä kuin Karhu.

        Karhun mallistosta suosittelen 162 cm pituiselle 190 cm tai vähintään 183 cm suksia.

        Peltosen pituuksiin ja suosituksiin en ole perehtynyt.


      • Hiihtelijä
        Dingbatti kirjoitti:

        Juu, tiedän, että noin sanotaan. Mutta. Käytännössä nuo 181:set ovat liian lyhyet, etenkin kun on ylipainoa. Paino ei sinällään vaikuta suksen pituuden valintaan, vaan jäykkyyteen, mutta käytännössä kun ylipainoa on noinkin paljon, lyhyemmästä suksesta ei todennäköisesti löydy oikeaa jäykkyyttä. Ja lisäksi liian lyhyet on epävakaat hiihtää - siis varsinkin kun on ylipainoa.

        Fischerin www-sivut suosittelevat 162 cm pituiselle 197 cm pituisia suksia, ja ylipäänsä pidempiä kuin Karhu.

        Karhun mallistosta suosittelen 162 cm pituiselle 190 cm tai vähintään 183 cm suksia.

        Peltosen pituuksiin ja suosituksiin en ole perehtynyt.

        Kiitos Dingbatti kommenteistasi!


    • hiihtämään !!!

      Nyt on taas nano-kelejä

      • Hmmm....

        No eiväthän nämä nanosuksi-hiihtäjät tunnu hiihtävän kuin kovalla pakkasella, jotta pääsisivät sitten nettiin moitiskelemaan huonoa pitoa ja luistoa.


      • eeropeero
        Hmmm.... kirjoitti:

        No eiväthän nämä nanosuksi-hiihtäjät tunnu hiihtävän kuin kovalla pakkasella, jotta pääsisivät sitten nettiin moitiskelemaan huonoa pitoa ja luistoa.

        parhaat sukset mitä on ikinä tullut hiiihdettyä,kun keli on -5- 2,eikä suksen pituuskaan ole mitään korkeampaa matematiikkaa,pitoalue kattaa koko suksen pohjan,joten jäykkyys ei metkitse mitään.


    • hiihtämäänmmm

      vaikka nyt varmaan 10v hiihtänyt mutta muistaa miten mukava on mennä suksilla joilla saa pidettyä hyvät vauhdit aika pienellä työllä loivissa mäissä joten jäänee nano gripit hyllylle, kiittää ja kuittaa

    • tiemu

      Taitaa Fischerin zerot olla parhaat nollan kahtapuolen hiihdellä, en kylläkään vielä ole hankkinut, mutta harkinnassa on...ihan vaan välttääkseni liistereiden kanssa läträämisen.

    • reippailija

      Oisko täällä porukkaa vastaamaan. Mulla on Peltosen nanogripit vuoden tai pari vanhat. Aiemmin ollu hyvät. Eilen kävin -8ssa ja pitoa ei yhtään tasasellakaan. Sukset on 188cm, minä 164/62. Kun en muista milloin ostin vuosi vai kaksi sitten, painoinko ostaessa 8kg enemmän vai en. Kuinka paljon vaikuttaa 8kg laihtuminen pitoon? Itse asiassa alun perinkin muistan epäilleeni se myi mulle liian jäykät mutta vakuutteli on sopivat. Oisko lyhyemmät kuitenkin paremmat mulle? Voideltavia en enää osta, ei taidot ja kiinnostus riitä voidella mun hiihtomäärillä.

      • Hmmm...

        Kireässä pakkasessa ne eivät välttämättä pidä kovin hyvin jos ollenkaan. Nanogripit (ja muut pitopohjasukset) ovat parhaimmillaan kosteassa lumessa ja toiminevat myös pienessä pakkasessa. Hiihtäjän painon väheneminen luonnollisesti vähentää pitoa jonkin verran, mutta nanogirpien kohdalla painokysymys ei nähdäkseni ole kovin oleellinen.

        Pakkasille ei vielä ole osattu kehitellä kovin toimivia pitopohjasuksia, ainakaan kaupallisessa mielessä, mutta nekin vielä tulevat jollain aikataululla.


    • hiihtokävelijä

      Ekaa kertaa Optigripeillä ja mitä hienoimmat hiihto-olosuhteet. Yhteenvetona totean, että ko. sukset ovat mitä mainioimmat lumikävelyyn! Että tällainen kokemus.

    • Siklitaavi

      Skin pro is the best

    • Hiihtelijätär

      Minulla Karhun Optigripit ja niillä ei tee mitään. Ei pidä ollenkaan. En kehtaa niitä edes myyntiin laittaa kun ovat niin kelvottomat.

    • Anna2016

      YOKO YXS OPTICRIP 2.0. Ostin viime talvena ohjeiden kera hiihdon grand old man Untamo Kuikan liikkeestä Kuopiosta. Samalla sain suksien hoitoon ohjeet ja Optiwax Gripcare hoitoaineen, sitä levitetään silloin tällöin sienellä ja rätilä koko suksen pituudelle, annetaan vaikuttaa, pyyhitään ja viedään sukset jäähtymään, kunnolla..helppo homma.
      Toimii loistavasti pluskelillä sekä muutaman asteen pakkasella.. Mutta ei sovellu uudelle lumelle ollenkaan - jäätyy. Hyvät sukset minulle joka hiihdän 5-15 km 15-20 kertaa per talvi.
      Lumisateella ja kylmemmillä keleillä hiihdän niillä iänikuisilla perinteisillä Karhuillani. Jos voitelen itse tai vien Karhut kerran vuodessa laitettavaksi, putsaus, luisto sininen universal voide ja korkki mukaan, on hiihto nautinnollista kelillä kuin kelillä em. varusteilla. Voiteleminen sujuu hyvin minulta Mimmiltäkin. Ei oo vaikeeta jos vaan viitsii ryhtyä...

    • Nanonanomies

      YOKOn 2.0 optigripit toimivat kokemukseni mukaan myös pakkasella. Itsellä viime talvelta kokemuksia Leviltä. Pakkasta noin -10...-20 ° ja keli ei juurikaan silmin nähden vaihdellut viikon aikana, mutta perinteiset voideltavat Madhusin kilpasukset toimivat joka toinen päivä ja joka toinen päivä taas eivät, vaikka voitelukaan ei muuttunut. Ilmeisesti lumen rakenne vaikutti, koska välillä tuli hieman uuttaa lunta.
      Naisystäväni kuitenkin nautiskeli joka päivä hyvästä luistosta ja pidosta YOKOn Optigripeillä. En voinut uskoa tätä todeksi, mutta kokeiltuani hänen suksiaan ei jäänyt lopulta muuta vaihtoehtoa kuin marssia kiltisti kauppaan ja hakea omat Optigripit loppuloman ajaksi. Tunne on uskomaton, kun mäki jyrkkenee niin pito tuntuu vain paranevan. Luistossa Optigripit jäävät vähän hyvin voidelluille pertsoille, mutta se ero ei normaalille kuntohiihtäjälle ole liikaa, eikä loivassa alamäissä todellakaan tarvitse lykkiä.

    • hiihtämäänHETI

      Nyt on eteläisessä ja keskellä Suomea ne kelit, jolloin pitopohjaa taas tarvitaan.

    • Kilometrihiihtäjä

      On helppo hiihtää, kun on oikein valitut Optigrip pohjoiset sukset. Toimivat hyvin kun muistaa pitää pohjat puhtaina. Paras toimivuus alue on lauha keli lämpimämpi kuin - 10 astetta. Kannattaa muistaa jäähdyttää lämpimästä otetut sukset kunnolla. Optigrip suksiin on saatavana kyseisiin suksiin tarkoitettuja puhdistus ja hoitoaineita. Myös pitopohjaisten suksien valintaan kannattaa ostovaiheessa paneutua ja valita asiantuntijan kautta juuri oikea suksien jäykkyys hiihtäjän painon mukaisesti.

      • Piippu-ukko

        Mieli tekisi hankkia vihdoin Optigripit nollakeleille (ei siis ykeissukseksi!), ja 'lähikaupasta' löytyisi vielä vanhaa varastoa Karhun Spectra Optigrip kilpaversiona, jossa siis suksen kanta ja kärki voidellaan normaalisti ja Optigrippiä on vain keskellä. Mutta miten juuri tuolle mallille valitaan oikea jäykkyys?

        Vai onko sellainen malli joissa on on koko pituudelta Optigrip-käsitelty kuitenkin parempi valinta puhtaaksi nollakelisukseksi? Tai esim. Yoko-mallit joissa vain kanta on tarkoitus voidella?


    • 76tytsy

      täällä kirjoittelee 40v nainen Helsingistä; sunnuntaihiihdon (200-400km/talvi) kokemuksia on kolmelta kaudelta Karhun Optigripeistä. Ostin aikanaan pitopohjat sen vuoksi, että lapsiarjessa pitää valita tilanteen salliessa joko suksien voitelu tai hiihto; molempiin ei ole aikaa. 20 vuoden hiihtotauon jälkeen valinta oli enemmän kuin oikea; luisto ei jännittänyt ja pitoa riitti. Lapsenhoidon preppaamana käsivoimat olivat sen verran hyvät, että huonommalla pidolla homma korjattiin puhtaasti hartiapankilla. Ensimmäisen kauden loppupuolella tympeä luisto alkoi haittaamaan ja ostin pakkaskeleille luistelusukset. Tyylin valinta perustui siis puhtaasti keliin mutta harrastus jatkui. Toisen kauden alussa ostin Rossignolin voideltavat sukset, joihin on asennettu -5...-15 pitoteippi. Niillä edetään nykyisin kovemmilla pakkaskeleillä. Itse olen sitä mieltä, että pitkän tauon jälkeen pitopohjat olivat itselleni ainoa oikea valinta. Yhtä asiaa olen lähiladulla ihmetellyt; uudella lumella Optigrip ei nähtävästi kerää paakkua pohjaan, Nano ja Zero keräävät. Onkohan syy omassa hiihtotyylissäni vai missä? Koskaan en ole pohjia putsannut enkä käyttänyt mitään pikaluistoja tms suksien pohjissa.

    • spade11

      Kävin eilen hiihtämässä Karhun Optigipeillä, ei ollut pitoa eikä luistoa. Oli taas kaameaa kidutusta, ehkä sitten ensi vuonna uudestaan yrittämään. Pakkasta oli pari astetta ja vanhaa lunta. Olisiko kenelläkään vanhoja Lampisen puusuksia myynnissä? Niillä pystyi hiihtämään ilman maajoukkuetason voitelumestarin taitoja.

    • Viilinki

      Pojalla karhu novus jr beargrip sukset. Tasamaalla pitää jotenkuten. Ylämäessä pito aivan onneton. paskan myivät. Ei pitäisi uskoa mainoslauseisiin.

    • Kilometrihiihtäjä

      Kyllä. Karhu Optigrip 3,0 suksi toimii kun muistaa kaksi asiaa: pitää jäähdyttää sukset lumen lämpötilaan ennen ladulle laittoa ja toiseksi muistaa pitää suksen pohjat puhtaana oikeilla niille kehitetyllä hoitoaineella! Suksi toimii silloin 10 - ja miinus kymmenen välisellä lämpötilalla. Ostin sukset asiantuntija liikkeestä, josta sain myös selvät hoito-ohjeet !

    • Kilometrihiihtäjä

      Piippu Ukolle vastaus ! Uudet Yoko Optigrip sukset ovat heti valmiit käyttöön ja luistavat riittävästi kuntoilijalle ja pito on hyvä, mutta kannattaa hankkia sukset asiantuntija liikkeestä oman hiihtopainon mukaan valittuna. Yli kymmenen pakkasessa normaalisti voideltavat sukset toimivat paremmin. Ja pakkaskelillä kannattaa laittaa voideltavat sukset kerran talvessa hyvään kuntoon ja hiihtää liisterikelit Yoko Optigip suksilla.
      Niin jopa on helppoa, eikä aika mene suksien laittoon.

    • TiMottola

      Ostin eilen alennuksella Ficher Zero 10:t, koska halusin kokeilla 0 kelille sopivia - ilman liisteröintiä toimiviksi lupailtuja...kovin oli negatiivinen tämä ennakkoarvio nanosuksista, mutta valitsin em:t, kun melko vähän oli haukuttu...
      Tänään Impivaaran ladulle kokeilemaan, keli oli 5 ja ladulla vanha lumi, sohjoinen osin ja jäinen. Ennen ladulle menoa karenssin santaparilla. Luisto oli samanlainen kuin edellisenä päivänä perinteisillä Peltosella ja liisteri pohjassa - varsin hyvä ja yllätys oli myös hyvä pito, joka sekin vastasi edellistä päivää.
      Nyt sain sukset, joilla nollakelillä hiihtelen ilman liisteriä - kokemuksia ei ole vielä siis uudesta lumesta.

    • Nvöm

      No zero ei ole nanosuksi....perustuu aivan muuhun....siis pito.

    • MattiJussinpappa

      Nollakelin lumisateessa Optigripit jäätävät jäänestoaineen käytöstä huolimatta. Skinit yliVoimaiset, eivät jäädä ja luistavat ja pitävät.

    • Kommentoija123

      Yoko nanogrip 3.0
      Nyt on testattu muutamalla plusasteella, parilla miinus ja - 11.

      Pito on tosi hyvä "jäisellä" ladulla, jossa luistaakin tosi hienosti.
      Ihan uusi lumi on pohjiin aika hidastavaa, mutta samaa sanoo muutkin muilla suksilla.

      Pohjiin ei ole tarttunut yhtään lunta.

      Ei moitittavaa, hyvin on toiminut.

    • Anonyymi

      Todella hyvä 0 viiva -5C keleillä, siitä ylöspäin pakksella luisto alkaa hiipua

    • Anonyymi

      Tää on huipaisa ketju nanogripin alkutaipaleelta. Kuten karvasuksetkin, alussa oli hitonmoisia vaikeuksia. Myyjät puhui paskaa ja asiakkaat eivät osanneet suksia käyttää / eivät ymmärtäneet mitä osti.

      Tänäänkin kaupassa karvasuksen ostaja halusi 90 luvun monot ja siteet peltosen nis 2.0 kiskon päälle ruuvata - ja kauppias myi ilman siteitä... kun asiakas näin halusi.

      Lainataan tähän vielä nanogripin keksijän paikkansapitävä toteamus muistinvirkistyksenä:

      Kielialue nanogripeillä on 10 -> -10 astetta, kylmemmillä keleillä voi hiihtää, mutta voi olla liian nihkeää. Ja onkin.

      Nanogrip ei toimi saatavalla lumella ja vuorokauden vanhalla uudella lumella -> jäätyy pohjaan. Eli lumisateen jälkeen pitää odottaa pari päivää, jos näillä hiihtää. Ihan sama paljon pakkasta, jos lunta tulee. Jäänestoaineet toimii hyvin lyhyen aikaa, tai ei ollenkaan.

      Suksia ei voidella, ne puhdistetaan sukselle tarkoitetulla aineella. Kaikkea humpuukia näillä palstoilla viljellään. Voitelusukset on erikseen.

      Takana yli 3000 km nanogripeillä. Kun sataa vettä / latu tosi jäinen, karkea ja märkä - tämä on paras suksi kaikista.

      Itse hiihdän lumisateella karvasuksella - pari astetta pakkasta ja lumisade, sekin jäätyy. Muussa kelissä kuin lumisateessa nano on kokonaisuutena parempi, vaikka alamäessä luisto ei ole karvasuksen veroinen.

      Täytyy muistaa että voideltava Pertsa on myös lumisateella haastava, sekin jäätää helposti.

      Hurjat alamäkivauhdit ei iän myötä lisää turvallisuutta, joten nano on hyvä keksintö.

      En osaa sanoa onko nanosuksissa yhtään enemmän huonoja pareja kuin muissa suksissa.
      Omat yokot ja karhut on sieltä halvimmasta päästä ja toimivat mainiosti.

    • Anonyymi

      Ostin kierrätyskeskuksesta kympillä Karhun Optigrip Spectrat. Kunnosta päätellen eivät ole juuri latua nähneet. Ajattelin, että eipä ole suuri tappio vaikka joutuisi takassa polttamaan. Nyt olen kolmena päivänä käynyt hiihtämässä kympin lenkin noin -5 pakkasessa ja täytyy yllätyksekseni sanoa, että nämä karhut peittoavat käytössäni olevat Peltosen uudehkot Skinprot suvereenisti. Keveä ja vakaa sekä yllättävän pitävä ja luistava suksi. Tällä kokemuksella suosittelen keräämään talteen alelaareissa ja kirppareilla olevat hyväkuntoiset Karhun/Yokon Optigripit.

      • Anonyymi

        Itse tein samoin, johan siteetkin maksavat 50 eur.

        Sain pakkaskeliin toimivan suksen, kun laitoin pitoalueelle vanhaa pitovoidetta.

        Pitovoidetta voi myös tehdä itse vanhan ajan reseptillä, sian ihraa ja kynttilää keitetään öljyssä sulaksi, sekaan voi laittaa fluori hammastahnaa. Tuloksena on ihan kelpo pitovoide,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tein samoin, johan siteetkin maksavat 50 eur.

        Sain pakkaskeliin toimivan suksen, kun laitoin pitoalueelle vanhaa pitovoidetta.

        Pitovoidetta voi myös tehdä itse vanhan ajan reseptillä, sian ihraa ja kynttilää keitetään öljyssä sulaksi, sekaan voi laittaa fluori hammastahnaa. Tuloksena on ihan kelpo pitovoide,

        Pitääpä ottaa vinkistä vaari. Hammastahnaa ja kynttilöitä löytyykin kotoa. Sika pitää vielä jostakin hommata, jotta tuota ihraa saisi - vai kelvanneeko myös lihatiskiltä ostettu. Mitä ruhonosaa suosittelisit?


    • Anonyymi

      Ainakin Haku-Veikko (kultaa kolmista olympialaisista ja MM-kisoista kasa muita arvokisamitaleja) rakenteli pidot Sian alavatsaihraan.

      Tuota on vaikea saada mistään, laardi menee biojätteeksi Suomen teurastamoilta.

    • Anonyymi

      Itse kun hiihdin nanogripin loppuun, ei tullu mieleen kokeilla pitovoidetta ja uutta elämää suksille purkkipertsoina. Reilun 2000 km aikana ei tarvinnut kuin putsata.

      Lopun alkua oli se, että pitoa oli enää muutaman asteen pakkasilla, eikä suksi kovemmilla pakkasilla enää toiminu.

      Tosin suksi oli senverran löysä, että huippu purkkisuksea niistä ei ois saanu.

      Melko kestävä pinnoite siis.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1629
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1569
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1507
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1455
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1256
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1187
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe