ANTAKAA ALOITTELIJALLE NEUVOJA!!!

PK.

Olen ostnut semmoisen 4 hengen tuulilasiveneen,
jossa on 40 Hv:n Mercury perämoottori, siinä oli
perässä pientä laittoa ja muutenkin maalasin sen
uudestaan ja kunnostin uuteen uskoon.
KERTOKAAPA mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ensi
kesänä, kun lasken sen vesille. Pitääkö se
rekisteröidä ja mitä se suunnilleen maksaa,
millaiset vakuutukset ois viisaat ottaa.
Mitkä ovat pakolliset venevarusteet?
Olen nuori aloittelija tällä saralla.
Kerokaa neuvoja...KIITOS.

14

7539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huviveneilijä

      Jos veneesi on tosiaan vain neljän hengen tuulilasi vene ja siinä on 40 hv:n moottori, tulisi ainakin ensinmäiseksi tarkastaa, että veneessä on ns. sininen kilpi ja siinä maininta, että moottorisuositus riittä myös 40 hv:n koneelle.
      Äkkiseltään uskoisin, että olisi varminta vaihtaa joko vene tai moottori tai ainakin keskustella vakuutusyhtiön kanssa suuresta henkivakuutuksesta ja vastuu vakuutuksesta.
      Jos olet jo kokenut veneilijä, niin ymmärrät mistä on kyse - jos olet vastaalkaja, niin keskutelu kokeneiden veneilijöiden kanssa.
      Onnea matkaan ja harrastuksellesi.

      • 600br

        meinaatko muka että 40 heppanen olisi liian suuri 4-hengen tuulilasiveneeseen???? itselläni 5-hengen vene jossa 225heppanen perässä. Ja laillisesti.

        Mutta alkuperäiseen vastauksia.... kannattaa ottaa veneeseen kasko, ylihintaan sitä ei kannata vakuuttaa ku kuitenki vahinko hetkellä et saa sitä hintaa. ja se nostaa vain vakuutusmaksuja.

        Rekisteröidäkkin se pitää, oman vasta rekisteröin mutta en kirveelläkkän nyt muista mitä se maksoi.... maistraatissa kuitenkin hoituu.

        Muista että veneessä tulee olla kaikille pelastusliivit (siis niin monet kuin se rekisteröity vaikkei kyydissä olisikaan täyttämäärää), sammutin, mela, ankkuri, köyttä jne. jne. Promille raja on tätänykyä 1,0.

        ei kun onnea matkaan......


      • sam
        600br kirjoitti:

        meinaatko muka että 40 heppanen olisi liian suuri 4-hengen tuulilasiveneeseen???? itselläni 5-hengen vene jossa 225heppanen perässä. Ja laillisesti.

        Mutta alkuperäiseen vastauksia.... kannattaa ottaa veneeseen kasko, ylihintaan sitä ei kannata vakuuttaa ku kuitenki vahinko hetkellä et saa sitä hintaa. ja se nostaa vain vakuutusmaksuja.

        Rekisteröidäkkin se pitää, oman vasta rekisteröin mutta en kirveelläkkän nyt muista mitä se maksoi.... maistraatissa kuitenkin hoituu.

        Muista että veneessä tulee olla kaikille pelastusliivit (siis niin monet kuin se rekisteröity vaikkei kyydissä olisikaan täyttämäärää), sammutin, mela, ankkuri, köyttä jne. jne. Promille raja on tätänykyä 1,0.

        ei kun onnea matkaan......

        1) merenkulkuhallituksen päätöksen mukaisesti hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle; pelastusliivin, kelluntapukineen ja pelastuspuvun tulee kokoluokaltaan ja kantavuudeltaan vastata henkilön kokoa ja painoa.


      • Huviveneilijä
        600br kirjoitti:

        meinaatko muka että 40 heppanen olisi liian suuri 4-hengen tuulilasiveneeseen???? itselläni 5-hengen vene jossa 225heppanen perässä. Ja laillisesti.

        Mutta alkuperäiseen vastauksia.... kannattaa ottaa veneeseen kasko, ylihintaan sitä ei kannata vakuuttaa ku kuitenki vahinko hetkellä et saa sitä hintaa. ja se nostaa vain vakuutusmaksuja.

        Rekisteröidäkkin se pitää, oman vasta rekisteröin mutta en kirveelläkkän nyt muista mitä se maksoi.... maistraatissa kuitenkin hoituu.

        Muista että veneessä tulee olla kaikille pelastusliivit (siis niin monet kuin se rekisteröity vaikkei kyydissä olisikaan täyttämäärää), sammutin, mela, ankkuri, köyttä jne. jne. Promille raja on tätänykyä 1,0.

        ei kun onnea matkaan......

        Kirjoitin, että on syytä tarkistaa, mitä veneen sisninen kilpi mainitsee suurimmasta sallitusta moottoritehosta.
        Laki ei määrää moottorin ylätehoa eikä alatehoa, joten mitä tarkoittaa, että "on laillisesti" 225 hv.
        Mielestäni kannattaa joka tapauksessa suhtautua varauksellisesti suuriin moottoritehoihin varsinkin jos aloitteleva veneilijä. Varmasti löytyy veneitä, jossa on tilat neljälle hengelle ja koneteho voi olla jopa 225 hv, mutta niitä veneitä on harvassa ja vielä harvemmassa on niihin sopivia kippareita.
        Veneilyharrastus kannatta aloittaa pienillä nopeuksilla eikä suinkaan pyrkiä heti 30 - 50 solmun nopeuksiin. Tietysti on jokaisen omassa harkinnassa millaisilla yhdistelmillä aloittaa, mutta on myös varoittavia esimerkkejä ja ainakin minä toivon, että en jää kenenkään opettelevan veneilijän jalkoihin, kun hän tulee "niviisina" 30 -50 solmun nopeudella.
        Kerrohan muuten minkämerkkinen / lainen on veneesi 4:lle hengelle. Onko siinä sininen kilpi, kuinka pitkä se on, paljonko on pohjan paksuus ja mistä materiaalista se on tehty. Lisäksi voisit kertoa kuinka paljon sinulla on kokemusta veneilystä jne. Kaikki tietenkin hyvässä hengessä, sillä me muut veneilijät voisimme varmaankin oppia jotakin uutta kokemuksestasi.


      • Juha58
        600br kirjoitti:

        meinaatko muka että 40 heppanen olisi liian suuri 4-hengen tuulilasiveneeseen???? itselläni 5-hengen vene jossa 225heppanen perässä. Ja laillisesti.

        Mutta alkuperäiseen vastauksia.... kannattaa ottaa veneeseen kasko, ylihintaan sitä ei kannata vakuuttaa ku kuitenki vahinko hetkellä et saa sitä hintaa. ja se nostaa vain vakuutusmaksuja.

        Rekisteröidäkkin se pitää, oman vasta rekisteröin mutta en kirveelläkkän nyt muista mitä se maksoi.... maistraatissa kuitenkin hoituu.

        Muista että veneessä tulee olla kaikille pelastusliivit (siis niin monet kuin se rekisteröity vaikkei kyydissä olisikaan täyttämäärää), sammutin, mela, ankkuri, köyttä jne. jne. Promille raja on tätänykyä 1,0.

        ei kun onnea matkaan......

        vain jokaiselle mukana olijalle, ei rekisteri otteen mukaiselle henkilö määrälle välttämättä.


      • 600br
        Juha58 kirjoitti:

        vain jokaiselle mukana olijalle, ei rekisteri otteen mukaiselle henkilö määrälle välttämättä.

        kiitos oikaisusta, ei tässä ollut ihan tarkkaa tietoa itsellänikään. Kaveri väitti näin olevan (siis rek. määrälle oltava liivit). Mutta parempi näin.

        kesää ja kärpäsiä odotellen.


      • 600br
        Huviveneilijä kirjoitti:

        Kirjoitin, että on syytä tarkistaa, mitä veneen sisninen kilpi mainitsee suurimmasta sallitusta moottoritehosta.
        Laki ei määrää moottorin ylätehoa eikä alatehoa, joten mitä tarkoittaa, että "on laillisesti" 225 hv.
        Mielestäni kannattaa joka tapauksessa suhtautua varauksellisesti suuriin moottoritehoihin varsinkin jos aloitteleva veneilijä. Varmasti löytyy veneitä, jossa on tilat neljälle hengelle ja koneteho voi olla jopa 225 hv, mutta niitä veneitä on harvassa ja vielä harvemmassa on niihin sopivia kippareita.
        Veneilyharrastus kannatta aloittaa pienillä nopeuksilla eikä suinkaan pyrkiä heti 30 - 50 solmun nopeuksiin. Tietysti on jokaisen omassa harkinnassa millaisilla yhdistelmillä aloittaa, mutta on myös varoittavia esimerkkejä ja ainakin minä toivon, että en jää kenenkään opettelevan veneilijän jalkoihin, kun hän tulee "niviisina" 30 -50 solmun nopeudella.
        Kerrohan muuten minkämerkkinen / lainen on veneesi 4:lle hengelle. Onko siinä sininen kilpi, kuinka pitkä se on, paljonko on pohjan paksuus ja mistä materiaalista se on tehty. Lisäksi voisit kertoa kuinka paljon sinulla on kokemusta veneilystä jne. Kaikki tietenkin hyvässä hengessä, sillä me muut veneilijät voisimme varmaankin oppia jotakin uutta kokemuksestasi.

        eikös se sanonta ei vara venettä kaada, pidä aina paikkaansa!

        Hyvässä hengessähän minä, ei minusta ole syytä lähteä jauhamaan samanlaista *askaa kuin tuolla autopuolella on.
        Minua vain henk. koht. tökkäsi hieman "jyrkkä" mielipiteesi 40hv pitämistä "suurena" 4-hengen tuulilasiveneeseen.

        Itselläni on kokemusta veneilystä 2 kesää juuri 40hv 4,2m pulpettiveneellä huippunopeutta ehkä n. 30s. (yksin ajettaessa). Vesillä liikkumisesta kokemusta kanootilla 15v.
        Nyt ostin syksyllä pitkäaikaisen vautikuumeen puremaan Yamarin 600 BigRiden. Eli pituutta 6m, materiaali lasikuitu, pohjanpaksuutta en tiedä mutta luulen sen olevan riittävä. Kuten eilen kirjoitin oma veneeni 5:lle rekisteröity. Moottorina Yamahan 225.
        Ajanut en vielä ole ku muutaman pienen lenkin joten tässä ollaan vielä itsekkin opettelemassa uuden veneen saloja.
        Entrauksen alla on tällähetkellä kuomu, akkujärjestelmä sekä muutama puuosa.

        Kesää, kärpäsiä ja antoisaa veneily kautta odotellen....


      • Huviveneilijä
        600br kirjoitti:

        eikös se sanonta ei vara venettä kaada, pidä aina paikkaansa!

        Hyvässä hengessähän minä, ei minusta ole syytä lähteä jauhamaan samanlaista *askaa kuin tuolla autopuolella on.
        Minua vain henk. koht. tökkäsi hieman "jyrkkä" mielipiteesi 40hv pitämistä "suurena" 4-hengen tuulilasiveneeseen.

        Itselläni on kokemusta veneilystä 2 kesää juuri 40hv 4,2m pulpettiveneellä huippunopeutta ehkä n. 30s. (yksin ajettaessa). Vesillä liikkumisesta kokemusta kanootilla 15v.
        Nyt ostin syksyllä pitkäaikaisen vautikuumeen puremaan Yamarin 600 BigRiden. Eli pituutta 6m, materiaali lasikuitu, pohjanpaksuutta en tiedä mutta luulen sen olevan riittävä. Kuten eilen kirjoitin oma veneeni 5:lle rekisteröity. Moottorina Yamahan 225.
        Ajanut en vielä ole ku muutaman pienen lenkin joten tässä ollaan vielä itsekkin opettelemassa uuden veneen saloja.
        Entrauksen alla on tällähetkellä kuomu, akkujärjestelmä sekä muutama puuosa.

        Kesää, kärpäsiä ja antoisaa veneily kautta odotellen....

        Mielipiteeni on ehkä turhaan tuntunut "jyrkältä". Ajattelin vain todellkin aloittelevaa veneilijää ja mielestäni aloitus kannattaa tehdä hieman varovaisesti, eli ei ainakaan ylikokoisella moottorilla. Itsellänikin on "kalapaattina" pieni pulpettivene ja se kulkee noin 20 solmua 20 hv:n moottorilla, joka on tarkoitukseen riittävä vauhti. Uskon myös, että 40 hv antaa normaalille tuulilasi (n. 4 m) veneelle vahintäänkin sellaisen 35 solmua
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos veneessä on sininen kilpi, sen suosituksia ei tulisi missään tapauksessa ylittää, vaan mieluumin alittaa.
        Ei vara venettä kaada pitää paikkansa, mutta mielestäni se vara pitäisi olla enneminkin venee kossa, kuin moottorin tehossa, joskin myös tehoa joissakin tilanteissa tarvitaan - ei kuitenkaan tule eteen 4 m / 40 hv luokassa.
        Jos veneesi on noin 6 m pitkä, on se aivan eri asia, kuin noin 4 metrinen. Sinulla on myös kertynyt kokemusta ja varmaan osaat tehdä arviointeja eri tilanteissa. Uusi aloitteleva veneilijä voi kuitenkin kokea monia yllätyksiä varsinkin kovassa vauhdissa. Veneilyä en pidä mitenkää kummoisena touhuna - sen oppii jokainen, joka on asiasta kiinnostunut - toinen nopeammin jatoinen hitaammin. Joillekkin aina käy vahinkoja ja vahinkojen suuruus kulkee käsikädessä ajettuun nopeuteen nähden. Siis - jos pieni vene niin pieni moottori ja kokemuksen kasvaessa hankkiudutaan suuremmille nopeuksille ei ainoastaan konetehoa kasvattamalla, vaan myös veneen kokoa kasvattamalla koneen tehoille sopivasti.
        Toivotan aina kaikki uudet veneilijät jaloon harrastukseemme mukaan ja annan mielläni niitä tietoja ja ajatuksia, joita minulla on, mutta kuitenkin näissäkin asioissa jokaisen on itse päätettävä, minkälaisilla laitteilla liikkuu ja mita taitoja katsoo tarvitsevansa.
        Itse olen asunut vetten partailla yli 50 vuotta ja meri on tullut minulle monella tavalla tutuksi. Se on myös näyttänyt hurjemman puolensa ja silloin noin 8 metrinen upoumarunkoinen matkaveneeni on ollut todella pieni niiden alltojen keskellä.
        Jatketaan kirjoittelua tällä palstalla ja koitetaan jokainen antaa toisillemme sekä tietysti aloitteleville veneilijöille hyvää ja asiallista sekä mieleään oikeaa tietoa.


      • Juha58
        600br kirjoitti:

        kiitos oikaisusta, ei tässä ollut ihan tarkkaa tietoa itsellänikään. Kaveri väitti näin olevan (siis rek. määrälle oltava liivit). Mutta parempi näin.

        kesää ja kärpäsiä odotellen.

        eikä välttämättä rekisteriin merkitylle mahdollisesti suuremmalle määrälle.
        Mutta kyydissä ei saa olla henkilöitä
        enempää kuin rekisteriotteeseen on merkitty(vähemmän tietysti,ja kaikille kyydissä olijoille pitää olla liivit= hyväksytty kelluntaväline).
        Toivottavasti selvis, ellei kysykää lisää.


    • TJ

      1. Pitää rekisteröidä, ota yhteyttä lähimpään maistraattiin.
      2. Kannattaa vakuuttaa, vakuutusyhtiöt auttaa mielellään, joskin korvausta vastaan :-).
      3. Pakolliset varusteet selviää esim Merenkulkulaitoksen sivulta http://www.fma.fi/boating/, Sieltä löytyy myös linkit Suomalaisten veneilyjärjestöjen sivuille.
      4. Varustelistalta puuttuu valitettavasti TÄRKEIN venevaruste, eli HYVÄ MERIMIESTAITO!Kokeneemmat veneilijät varmasti opastaa merimiestaidon saloihin.

    • Hode

      tulet ajamaankin, niin voisit tutustua etukäteen merikarttaan ja sen lukuun. Veneesi on sen kuitenkin jo sen verran nopea, että voit olla yllättäen kivellä, vaikka vesistö olisi tuttu. Jos intoa ja kiinnostusta riittää, niin jossain kansalaisopistossa tai vastaavassa paikassa voinee vielä tällekin keväälle suorittaa saaristolaivurikurssin, jolla saa perustiedot vesillä oloon.

    • Mane

      Katsoa, että kaikki toimii ja miettiä työkaluja ja varaosia. Veneessä ei voi vetää käsijarrua päälle ja lähteä kävelemään, jos systeemit pettää. Jos veneessä on vain yksi mottori, sen on pakko toimia.

      Niitä kursseja on hyvä käydä talvella.

      • Pilot 22

        Kyllä Suomessa on vaikka kuinka paljon n.4m:n veneitä,joihin tehdas suosittelee 20-50hv:n konetta.Katso vaikka Vene-lehden tai Kipparin vuotuista messunumeroa!Ei tällainen vene välttämättä kulje 30-40solmua.Usein esim.GPS:lla mitattu nopeus on 40hv:lla 25-30kn/max.Riippuen tietenkin veneestä/kuormasta.Olen muuten sitä mieltä,että ennen"sinistä kilpeä" tehdyissä veneissä on erittäin merikelpoisia malleja.


    • Anonyymi
      UUSI

      Nosto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3468
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2136
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1251
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1131
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1004
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1000
    Aihe