d4d ave pakkasella

eka talvi diiselillä

Mitä arvon herrat ja rouvat suosittelevat. Pannaanko 2001 d4d aven keulaa umpeen talven pakkasta ja viimaa vastaan suojaamaan. Jos laitatte niin miten suojaatte?

27

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keulalle

      Laittaisin aina dieseliin pahvin keulalle merkistä ja mallista riippumatta. Monissa se käy helpoimmin kun ruuvaa maskin pari ruuvia irti ja laittaa pahvin sen alle.

    • ile D-4D

      Ensimmäisen kerran autoni reilun yhdeksän vuoden historian aikana eristin puskurin alaosan n. 8x60 senttisen aukon. Keulalle on asennettu iso välijäähdytin ja pelkäsin, että se kerää pakkasessa kondenssivettä, niin värkkäsin sentin paksuisesta solukumimuovista sopivan palan ja se kiinnitettiin kolmella nippusiteellä. Alkuperäisen välijäähdyttimen tuuletusaukkojen muoviosat on korvattu bensamallin umpinaisilla osilla.

      Grillin aukot ajattelin pitää aukinaisina, ellei sitten kolmenkymmenen asteen pakkanen jatku viikkokausia. Aikaisemmat yhdeksän talvea olen ajanut ilman suojaa ja täytyy sanoa, että olisi kannattanut lämmöntuotannon kannalta peittää ainakin alaosa uudesta asti.

      • perttipilä

        jokaiseen dieselautoon pitääsuoja laittaa,
        sehän auttaa lämmönnousuun ja pitää viiman pois
        konetilasta,
        minulla ollut uudesta asti suoja edessä ja pelaa hyvin
        auto on japanilainen diesel eli honda accord
        joku sanoo ettei tarvi suojaa jos on webasto mut mitä se
        webasto estää tämän kylmän viiman,kysyn vaan?


      • lisälämmitin
        perttipilä kirjoitti:

        jokaiseen dieselautoon pitääsuoja laittaa,
        sehän auttaa lämmönnousuun ja pitää viiman pois
        konetilasta,
        minulla ollut uudesta asti suoja edessä ja pelaa hyvin
        auto on japanilainen diesel eli honda accord
        joku sanoo ettei tarvi suojaa jos on webasto mut mitä se
        webasto estää tämän kylmän viiman,kysyn vaan?

        webasto lämmittää moottorin ja sisätilan ajon aikana, joten mitään pahveja ei tarvita


      • ile D-4D
        perttipilä kirjoitti:

        jokaiseen dieselautoon pitääsuoja laittaa,
        sehän auttaa lämmönnousuun ja pitää viiman pois
        konetilasta,
        minulla ollut uudesta asti suoja edessä ja pelaa hyvin
        auto on japanilainen diesel eli honda accord
        joku sanoo ettei tarvi suojaa jos on webasto mut mitä se
        webasto estää tämän kylmän viiman,kysyn vaan?

        Laitoin myös grillin peitoksi "telttapatjaa", kun pakkaset paukkuivat kahdenkymmenen lukemiin. Ainut miinus on ulkolämpömittarin sekoaminen. Jäähdytysveden lämpömittarin viisari on samassa paikassa kuin ilman peittoja, mutta kone käy pehmeämmin ja ilman peitteitä täristänyt tyhjäkäynti on muuttunut sileäksi hyrinäksi. En tiedä johtuuko imuilman vai öljyn korkeammasta lämpötilasta. Toimiva termari pitää ilmeisti jäähdytysnesteen vakiona, oli peittoja tai ei.


      • 1.9 cdti
        perttipilä kirjoitti:

        jokaiseen dieselautoon pitääsuoja laittaa,
        sehän auttaa lämmönnousuun ja pitää viiman pois
        konetilasta,
        minulla ollut uudesta asti suoja edessä ja pelaa hyvin
        auto on japanilainen diesel eli honda accord
        joku sanoo ettei tarvi suojaa jos on webasto mut mitä se
        webasto estää tämän kylmän viiman,kysyn vaan?

        Omassa dieselissäni ( Opel Vectra vm.2008 ) on maskissa sähköisen lisälämmityksen tunnistin jolloin maskiin ei saa laittaa viimasuojaa, jotta lisälämmitin saa oikeaa tietoa ohjatakseen lisälämmitintä. Eikä palellut viime talvena kovillakaan pakkasilla. Autossa tarkenee kyllä jos lämmitysjärjestelmä on oikein suunniteltu, tosin VW Passatin ( 1.9 TDi ) aikoinaan omistaessani pilkkihaalarit olisivat olleet kyllä tarpeen.


      • Tietämätön kysyjä
        1.9 cdti kirjoitti:

        Omassa dieselissäni ( Opel Vectra vm.2008 ) on maskissa sähköisen lisälämmityksen tunnistin jolloin maskiin ei saa laittaa viimasuojaa, jotta lisälämmitin saa oikeaa tietoa ohjatakseen lisälämmitintä. Eikä palellut viime talvena kovillakaan pakkasilla. Autossa tarkenee kyllä jos lämmitysjärjestelmä on oikein suunniteltu, tosin VW Passatin ( 1.9 TDi ) aikoinaan omistaessani pilkkihaalarit olisivat olleet kyllä tarpeen.

        Aivan sama avensis kuskeille (ainakin mulle) mitä opelisi kanssa touhuat. Ja tietosi meinisi oikeammalle kohderyhmälle jos perustaisit opeli palstalle oman keskustelun aiheesta.

        Samalla kiitokset muille kysymykseeni vastanneille.


      • ile D-4D
        1.9 cdti kirjoitti:

        Omassa dieselissäni ( Opel Vectra vm.2008 ) on maskissa sähköisen lisälämmityksen tunnistin jolloin maskiin ei saa laittaa viimasuojaa, jotta lisälämmitin saa oikeaa tietoa ohjatakseen lisälämmitintä. Eikä palellut viime talvena kovillakaan pakkasilla. Autossa tarkenee kyllä jos lämmitysjärjestelmä on oikein suunniteltu, tosin VW Passatin ( 1.9 TDi ) aikoinaan omistaessani pilkkihaalarit olisivat olleet kyllä tarpeen.

        Muistelen, että Previassa ja taisi olla Avensis Versossakin sähkövastukset syylärissä luokkaa 2kW, koska eberiä ei ollut. Ja saksalainen ei noita polttoainelämmittimiä asenna, koska ne saastuttavat.

        Mutta eikös nuo vastukset toimi ulkoilman lämpötilan mukaan ja vaikka keula olisi tukittu, niin yön jälkeen ulkolämpötila näyttää oikeaa, mutta ajon jälkeen pari tuntia seisseenä lukema on liian korkea. Mutta tällöinhän vastusten käyttö on turhaa, kun harakoille ei lämpö ole päässyt. Eli keula tukittuna hukkalämpö on ilmaista, mutta akulla lämmittämällä kuluu kuusinkertainen määrä polttoainetta.


      • palautetta
        1.9 cdti kirjoitti:

        Omassa dieselissäni ( Opel Vectra vm.2008 ) on maskissa sähköisen lisälämmityksen tunnistin jolloin maskiin ei saa laittaa viimasuojaa, jotta lisälämmitin saa oikeaa tietoa ohjatakseen lisälämmitintä. Eikä palellut viime talvena kovillakaan pakkasilla. Autossa tarkenee kyllä jos lämmitysjärjestelmä on oikein suunniteltu, tosin VW Passatin ( 1.9 TDi ) aikoinaan omistaessani pilkkihaalarit olisivat olleet kyllä tarpeen.

        Siis Vectrakin on talvella paljon lämpimämpi kuin Passat. VW-palstalle kirjoitettuna tämä olisi tietysti karmea ja törkeä provo. mutta on hyvä saada muiltakin tukea VW kylmyydestä.
        OLen yrittänyt jo vuosia selittää miten kylmiä volkkarit todellisuudessa ovat talvella , mutta aina minua on nimitelty valehtelijaksi. Kokemusta VW- kärsimyksistä talvella oli kuitenkin yli 30 vuodelta, kun työnantaja niitä sitkeästi hankkii vaikka henkilökunta niistä napisee. Lienee saunaillassa sovittua.
        Itse olen laitellut muovimattoa maskin ja jäähdyttimen väliin. Retkelijän makuualusta olisi varmaan vielkä pehmeämpi ja helpompi työstää, jos "seinää" joutuu muokkaamaan. Suosittelen !


      • mopoauto pakkasel
        1.9 cdti kirjoitti:

        Omassa dieselissäni ( Opel Vectra vm.2008 ) on maskissa sähköisen lisälämmityksen tunnistin jolloin maskiin ei saa laittaa viimasuojaa, jotta lisälämmitin saa oikeaa tietoa ohjatakseen lisälämmitintä. Eikä palellut viime talvena kovillakaan pakkasilla. Autossa tarkenee kyllä jos lämmitysjärjestelmä on oikein suunniteltu, tosin VW Passatin ( 1.9 TDi ) aikoinaan omistaessani pilkkihaalarit olisivat olleet kyllä tarpeen.

        mun poika sano kans et ei tarvii lisälämmitystä, eikä tukkia aukkoja.


      • fiat vectra?
        1.9 cdti kirjoitti:

        Omassa dieselissäni ( Opel Vectra vm.2008 ) on maskissa sähköisen lisälämmityksen tunnistin jolloin maskiin ei saa laittaa viimasuojaa, jotta lisälämmitin saa oikeaa tietoa ohjatakseen lisälämmitintä. Eikä palellut viime talvena kovillakaan pakkasilla. Autossa tarkenee kyllä jos lämmitysjärjestelmä on oikein suunniteltu, tosin VW Passatin ( 1.9 TDi ) aikoinaan omistaessani pilkkihaalarit olisivat olleet kyllä tarpeen.

        onko noissa vctroissa vielä fiatin moottori?


      • paavalin pakkanen
        lisälämmitin kirjoitti:

        webasto lämmittää moottorin ja sisätilan ajon aikana, joten mitään pahveja ei tarvita

        että se wepasto pitää pakkasviimankin pois konetilasta,
        totuus ettei pidä.
        kyllähän lämmöt nousee mutta tällä viimasuojalla on se tehtävä
        että se pitää pakkasviiman pois konetilasta ettei jäädy polttoaine,välijäähdytin
        ymm tärkeät laitteet.
        wepastolla lämmitetään auto ennen lähtöä ei ajon aikana tarvi wepastoa kun ostat
        kunnon dieselauton.


      • webasto
        paavalin pakkanen kirjoitti:

        että se wepasto pitää pakkasviimankin pois konetilasta,
        totuus ettei pidä.
        kyllähän lämmöt nousee mutta tällä viimasuojalla on se tehtävä
        että se pitää pakkasviiman pois konetilasta ettei jäädy polttoaine,välijäähdytin
        ymm tärkeät laitteet.
        wepastolla lämmitetään auto ennen lähtöä ei ajon aikana tarvi wepastoa kun ostat
        kunnon dieselauton.

        Polttoaine ei jäädy kun käyttää talvilaatua. Ei varsinkaan sieltä konetilan puolelta. :D Jäähdyttimessä on pakkasen kestävä myrkky.

        "wepastolla lämmitetään auto ennen lähtöä ei ajon aikana tarvi wepastoa kun ostat
        kunnon dieselauton. "

        Kun ostat nykyaikaisen dieselauton, niin huomaat että kun auto kuluttaa alle 5l/100km, niin ei se vain tahdo enää hirveästi lämpöä tuottaa, edes ajon aikana.

        Pahvit on pahveja varten. Toimiva lisälämmitin hoitaa kyllä sen minkä tarviikin.


      • 12+17
        webasto kirjoitti:

        Polttoaine ei jäädy kun käyttää talvilaatua. Ei varsinkaan sieltä konetilan puolelta. :D Jäähdyttimessä on pakkasen kestävä myrkky.

        "wepastolla lämmitetään auto ennen lähtöä ei ajon aikana tarvi wepastoa kun ostat
        kunnon dieselauton. "

        Kun ostat nykyaikaisen dieselauton, niin huomaat että kun auto kuluttaa alle 5l/100km, niin ei se vain tahdo enää hirveästi lämpöä tuottaa, edes ajon aikana.

        Pahvit on pahveja varten. Toimiva lisälämmitin hoitaa kyllä sen minkä tarviikin.

        siis 2002 ave on nykyaikainen kun kuluttaa 4.8l/100 (pahveilla)


      • ile D-4D
        ile D-4D kirjoitti:

        Laitoin myös grillin peitoksi "telttapatjaa", kun pakkaset paukkuivat kahdenkymmenen lukemiin. Ainut miinus on ulkolämpömittarin sekoaminen. Jäähdytysveden lämpömittarin viisari on samassa paikassa kuin ilman peittoja, mutta kone käy pehmeämmin ja ilman peitteitä täristänyt tyhjäkäynti on muuttunut sileäksi hyrinäksi. En tiedä johtuuko imuilman vai öljyn korkeammasta lämpötilasta. Toimiva termari pitää ilmeisti jäähdytysnesteen vakiona, oli peittoja tai ei.

        Jatkohavainnot siitä, että flekti on heränny henkiin jopa viiden asteen pakkasessa puolen tunnin ajon jälkeen ja liikennevaloissa pysähdyttäessä, jos lämppäri ei ole täysillä. Homma ratkeaa vähentämällä vaatetusta, eli takki pois päältä ennen ajoon lähtöä. Sen huomaa myös, että moottori on lämmin neljä tuntia sammutuksesta, kun pakkasta on tuo viisi astetta ja sitä kautta eberin käyttötarve on vähentynyt.


      • 2.2 diesel
        webasto kirjoitti:

        Polttoaine ei jäädy kun käyttää talvilaatua. Ei varsinkaan sieltä konetilan puolelta. :D Jäähdyttimessä on pakkasen kestävä myrkky.

        "wepastolla lämmitetään auto ennen lähtöä ei ajon aikana tarvi wepastoa kun ostat
        kunnon dieselauton. "

        Kun ostat nykyaikaisen dieselauton, niin huomaat että kun auto kuluttaa alle 5l/100km, niin ei se vain tahdo enää hirveästi lämpöä tuottaa, edes ajon aikana.

        Pahvit on pahveja varten. Toimiva lisälämmitin hoitaa kyllä sen minkä tarviikin.

        mun autossa lämmintä riittää ilmaN WEPASTOAKIN
        ja kulutus on pieni eli tasainen 80 ajo 4 litraa satasella
        ja keula on peitetty.
        auto on japanilainen diesel ei saksalainen pilailuväline ja pakastearkku


      • pffffff
        2.2 diesel kirjoitti:

        mun autossa lämmintä riittää ilmaN WEPASTOAKIN
        ja kulutus on pieni eli tasainen 80 ajo 4 litraa satasella
        ja keula on peitetty.
        auto on japanilainen diesel ei saksalainen pilailuväline ja pakastearkku

        valitettavasti sunkin japanilaisessa dieselissä on se eberi vakiona.... käytit sitä tai et...


      • teuvon
        12+17 kirjoitti:

        siis 2002 ave on nykyaikainen kun kuluttaa 4.8l/100 (pahveilla)

        hahahahahahahahahahahahaahah....kyllä 6,6l ainakin menee mulla jollei ole huolos


      • 19+16=?
        teuvon kirjoitti:

        hahahahahahahahahahahahaahah....kyllä 6,6l ainakin menee mulla jollei ole huolos

        mulla 4,8 l/100km on lokakuu-marraskuu keskiarvo, jolloin ajettu 9750km

        riippuiskohan siitä kuka ajaa (ilmeisen tumpelo olet) / mien ajaa (taidat olla vieläkin tumpelo) / missä ajat (loppujen lopuksi aivan sama kuinka tumpelo oikein oletkaan)


      • Anonyymi
        teuvon kirjoitti:

        hahahahahahahahahahahahaahah....kyllä 6,6l ainakin menee mulla jollei ole huolos

        Kaupungissa


    • paras keino

      ei sillä talvella liikenteen jaloissa kannata pyöriä.

      • mukavan lämmintä

        sieltä tallista (lämpimästä) se joka aamu lähtee. Aika kivasti kulkee, joten aivan oikein en todellakaan ole jaloissa ollut. Pyörinyt en ole kun kerran yhdes kiertoliittymässä yhden kierroksen turhaan.


      • kpg1
        mukavan lämmintä kirjoitti:

        sieltä tallista (lämpimästä) se joka aamu lähtee. Aika kivasti kulkee, joten aivan oikein en todellakaan ole jaloissa ollut. Pyörinyt en ole kun kerran yhdes kiertoliittymässä yhden kierroksen turhaan.

        Vetäsin ilmastoiniteipillä ylimmän raon keulasta umpeen. Toimii hyvin ja auton värinenkin.


      • -
        mukavan lämmintä kirjoitti:

        sieltä tallista (lämpimästä) se joka aamu lähtee. Aika kivasti kulkee, joten aivan oikein en todellakaan ole jaloissa ollut. Pyörinyt en ole kun kerran yhdes kiertoliittymässä yhden kierroksen turhaan.

        Varo ettei mene vettä koneeseen. Ei nimittäin olisi ensimäinen Toyota josta vaihdetaan koko moottori lämpimästä kylmään ajon seurauksena. Suosittelen pistämään keulan umpeen niin ei jää matka kesken pakkasessa.


      • kpg1
        - kirjoitti:

        Varo ettei mene vettä koneeseen. Ei nimittäin olisi ensimäinen Toyota josta vaihdetaan koko moottori lämpimästä kylmään ajon seurauksena. Suosittelen pistämään keulan umpeen niin ei jää matka kesken pakkasessa.

        Ei se vesi pääse näillä keleillä mihinkään, kun jäätyy heti ( -20 astetta). Ei ole lämmintä tallia.
        Viime talvenakin oli monta viikkoa 30 asteen pakkasia, ilman peittoa mentiin, jääty lopulta niin että veto hävisi. Ennen tuota koneesta alkoi kuulua "huihututtavaa" ääntä. Huom siis, jos joku ei vielä tuota tiedä.
        Ohje oli sulamaan.. kannttanee siis sulattaa kunnolla, jos kerran vie lämpimään..


      • antaa olla jäässä!
        - kirjoitti:

        Varo ettei mene vettä koneeseen. Ei nimittäin olisi ensimäinen Toyota josta vaihdetaan koko moottori lämpimästä kylmään ajon seurauksena. Suosittelen pistämään keulan umpeen niin ei jää matka kesken pakkasessa.

        kun menen jouluostoksille eikö kannata ajaa autoa sulamaan pariksi tunniksi lämpimään kauppakeskuksen parkkihalliin????


    • Anonyymi

      On ollut D4D toyota talvella aina pahvi keulassa.👍

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      342
      8652
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2551
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2328
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1522
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1371
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      179
      1307
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1207
    Aihe