Tiedustelenpa tässä

alkava tutkija

Voiko mitenkään tai mistään saada selville 50-luvulla adoptioon annetun sisaruksen nykyisen sukunimen, kun hänestä tietää tarkan syntymäajan ja paikan sekä syntymä sukunimen. Ja tietysti biologisen äidin nimi on tiedossa.

12

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soita väestörekisterikeskuksen osoitetoimistoon puh. 060001000. Kertovat osoitteen ja jos kyseessä on nainen (ja muutenkin, kun on adoptoitu), kysy nykyinen sukunimi. Jos on kuollut, niin kertovat milloin ja missä kuoli.
      Puhelinluettelosta sitten löytyy puhelinnumerokin jos soittaa haluat.
      Se os.toimiston numero on maksullinen, mutta jos et kauaa lässytä niin eurolla-parilla selviät.

• alkava tutkija

Kiitos vastanneille. Valitettavasti tuli vesiperä vastaan kummastakin suunnasta.
      Adoptioon annetut lapset saavat tietoja omista biologisista vanhemmistaan, mutta eivät adoptoiduista sisaruksistaan. Uskon että joku tie löytyy vielä mistä tiedot voi saada.

• sitroen.

Lapsen syntymäpaikan kirkkoherranvirastosta kokeilisin seuraavaksi. Se adoptio nimittäin näkyy kirkonkirjassa. Olen muutamia nähnyt vaan en seurannut koska tiesin tapahtumat jo ennestään.
        Ja ellei muuten etene, niin tarjoutuisin maksamaan kulut jos toimittavat nimesi ja osoitteesi etsimällesi sisarukselle.

Mitä tarkkaan ottaen sanoivat osoitetoimistossa? Siellähän ei ainakaan minulta ole koskaan kysytty, mihin tarkoitukseen osoitteen tarvitsen.

• aloitteleva...
        sitroen. kirjoitti:

Lapsen syntymäpaikan kirkkoherranvirastosta kokeilisin seuraavaksi. Se adoptio nimittäin näkyy kirkonkirjassa. Olen muutamia nähnyt vaan en seurannut koska tiesin tapahtumat jo ennestään.
        Ja ellei muuten etene, niin tarjoutuisin maksamaan kulut jos toimittavat nimesi ja osoitteesi etsimällesi sisarukselle.

Mitä tarkkaan ottaen sanoivat osoitetoimistossa? Siellähän ei ainakaan minulta ole koskaan kysytty, mihin tarkoitukseen osoitteen tarvitsen.

Sehän tässä on hankalaa, kun tiedetään etunimet ja syntymäaika ja paikka, mutta ei uutta sukunimeä. Äidin sukunimellä ei löydy kyseistä henkilöä. Sisarukset annettiin adoptioon eri paikkoihin, ja nyt vasta vahingossa löytyi tieto että yleensä on olemassa sisarus.

• aloitteleva... kirjoitti:

Sehän tässä on hankalaa, kun tiedetään etunimet ja syntymäaika ja paikka, mutta ei uutta sukunimeä. Äidin sukunimellä ei löydy kyseistä henkilöä. Sisarukset annettiin adoptioon eri paikkoihin, ja nyt vasta vahingossa löytyi tieto että yleensä on olemassa sisarus.

Kyllä pitäisi löytyä noilla tiedoilla. Kysäisepäs syntymäpaikan kirkkoherranvirastosta minne mennyt. Ja sitten seuraavan paikkakunnan jos muuttanut muualle.

• aloitteleva..
        sitroen kirjoitti:

Kyllä pitäisi löytyä noilla tiedoilla. Kysäisepäs syntymäpaikan kirkkoherranvirastosta minne mennyt. Ja sitten seuraavan paikkakunnan jos muuttanut muualle.

Heitä on seurattu kolmen seurakunnan läpi:) Siellä muksut "hävisivät" ja sen jälkeen ei ole tietoa herunut. Tuli viimeisestä tiedetystä seurakunnasta tieto että adoptiolapsi saa tietää biologiset vanhempansa, ne tiedot annetaan, mutta sisaruksista ei anneta tietoa. Se perustuu lakiin että ei kerrota. (Voihan se olla että adoptioon annettu ei edes tiedä olevansa ottolapsi tms.)
        Mihinkään kadonneen jäljillä juttuun tässä tapauksessa ei haluta lähteä.
        Täytyy vaan yrittää keksiä jotakin.

• tollai
        aloitteleva.. kirjoitti:

Heitä on seurattu kolmen seurakunnan läpi:) Siellä muksut "hävisivät" ja sen jälkeen ei ole tietoa herunut. Tuli viimeisestä tiedetystä seurakunnasta tieto että adoptiolapsi saa tietää biologiset vanhempansa, ne tiedot annetaan, mutta sisaruksista ei anneta tietoa. Se perustuu lakiin että ei kerrota. (Voihan se olla että adoptioon annettu ei edes tiedä olevansa ottolapsi tms.)
        Mihinkään kadonneen jäljillä juttuun tässä tapauksessa ei haluta lähteä.
        Täytyy vaan yrittää keksiä jotakin.

laissa sanotaan se on kyllä tosi supisuomalainen idioottilaki. Vai lieneekö kyse tiukkapipoisesta tulkinnasta taas.

• MIKSIKÄKÖHÄN
        tollai kirjoitti:

laissa sanotaan se on kyllä tosi supisuomalainen idioottilaki. Vai lieneekö kyse tiukkapipoisesta tulkinnasta taas.

ne kolme muuta seurakuntaa kertoivat edes muutoista, miksei ne kieltäytyny lakiin vedoten???

• aloitteleva
        MIKSIKÄKÖHÄN kirjoitti:

ne kolme muuta seurakuntaa kertoivat edes muutoista, miksei ne kieltäytyny lakiin vedoten???

Niin siinä vaan kävi. Syntymäkotikunnasta tuli tiedetyn sisaruksen tiedoilla virkatodistus jossa oli molempien muksujen syntymäajat ja paikat ja äidin tiedot. Ja tieto siitä koska muksujen äiti muutti ja minne.
        Ja sieltä eteenpäin ei ollut muksuja enään merkattuna äitinsä virkatodistukseen. Jotta toisen ja kolmannen seurakunnan välillä lapset annettiin adoptioon. Ja seurakunta vaikenee....

• arvaelija
        aloitteleva kirjoitti:

Niin siinä vaan kävi. Syntymäkotikunnasta tuli tiedetyn sisaruksen tiedoilla virkatodistus jossa oli molempien muksujen syntymäajat ja paikat ja äidin tiedot. Ja tieto siitä koska muksujen äiti muutti ja minne.
        Ja sieltä eteenpäin ei ollut muksuja enään merkattuna äitinsä virkatodistukseen. Jotta toisen ja kolmannen seurakunnan välillä lapset annettiin adoptioon. Ja seurakunta vaikenee....

kyse on tietojen luovutuskiellosta. Tästä löytyy selitys:

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Tietojen-luovutuskiellot/

Toisin sanoen adoptoiduista ei automaattisesti aina pitäisi kieltäytyä antamasta tietoja, vaan kyse olisi asianomaisen itsensä vaatimuksesta.

• &_7_9A

Minut on joskus 60-luvulla adoptoitu, ja olen tapahtumasta hyvin onnellinen.
      Olen kieltänyt kaikenlaisen tietojeni luovuttamisen, myös sukututkimuksiin koska: eipä tavitse kenenkään lukea sukukirjasta: N.N:n ja N.M:n adoptiolapsi N.O.
      Eikä tarvise myöskaan yhdenkään kirjankirjoittajan tai toimittajan "paljastaa" missä ja millä nimellä elää nykyisin kaksoismurhaajan lapsi. Totta: biologinen isäni tappoi kaksi ihmistä yhdellä kertaa, minun ollessani 6kk ikäinen. Tapahtuma johti vanhempieni eroon, ja minun päättymiseeni adoptioon. Eikä myöskään biologinen äitini ole välttämättä "parasta seuraa", koska hänellä on jo neljäs avioliitto menossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3874
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2599
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      42
      2558
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2345
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      29
      2148
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1779
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1623
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      301
      1505
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1468
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1467
    Aihe