Jalankulkijat rikkoo liikennesääntöjä

pyöräilijä88

Täällä usein valitetaan pyöräilijöistä mutta jalankulkijathan ne vasta on niitä jotka ei yhtään osaa liikennesääntöjä.

Esimerkiksi jos kevyenliikenteenväylä on jaettu kahteen, pyöräilijät toiselle ja jalankulkijat toiselle puolelle niin vähintään joka kolmas jalankulkija kävelee pyöräkaistalla vaikka se on selkeästi merkitty joka risteyksessä. Tänään kuolumatkalla jopa joka toinen jalankulkijoista käveli pyöräkaistalla.

Toinen yleinen liikennerikkomus jalankulkijoilta on se että kävellään kevyenliikenteenväylän vasenta puolta vaikka liikennesäännöt selkeästi sanoon että kaikki liikenne kevyenliikenteen väylällä tapahtuu oikealla puolella jos ei muuta ole merkitty. Siinä saa sitten pyörällä pujotella välistä, vaikka tekis kyllä mieli ajaa päälle että ne oppis liikennesäännöt.

Jalankulkijat eivät useinkaan kiinnitä huomiota takaa tuleviin kun päättävät kääntyä johkin, siinä vaan toilaillaan pitkin poikin kevyenliikenteenväylää ja pyöräilijät saa jarrutella etteivä ajaisi näiden päälle.

Varsinkin nyt kun tiet ovat jäisiä ja uraisia ärsyttää nämä jalankulkijat joiden välistä saa pujotella kun kokoajan rikkovat liikennesääntöja ja kävelevät väärällä puolella yhteistä kevyenliikenteenväylää tai sitten kävelevät keskellä pyöräkaistaa.

Sitten väitetään ettei pyöräily ole sallittua kevyenliikenteenväylällä, mikä pitää joissakin paikoissa paikkansa mutta esimerkiksi mun 7km työmatkalla ison kaupungin läpi pyöräily on sallittua 80% kevyenliikenteeväylistä.

23

1227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkemmin

      Tyhmyyttä ei voi kieltää lailla. Siispä väärällä puolella erillistä kevyenliikenteenväylää (pyöräily ja jalankulku merkattu erikseen) kulkevaa jalankulkijaa en kommentoi. Yhdistetty kevyenliikenteenväylä (pyöräily ja jalankulku sallittu ilman kaistoja) on kokonaan pyörätietä JA jalkakäytävää. Molempien sääntöjä noudatetaan soveltuvin osin.

      Yleisesti kevyenliikenteenväylä tarkoittaa reittiä, jossa on merkitty myös pyöräily sallituksi. Pyöräteitähän ovat VAIN ne väylät, jotka on merkillä polkupyörille sallittuja. Muut erilliset ja esim. korotetut tien reunaosat ovat jalkakäytäviä. Sitten tähdennän sitä, että polkupyöräilijä on liikennesääntöjen mukaan ajoneuvon kuljettaja. Kuljettajalle asetetaan ihan eri tason vaatimukset kuin tavan tallaajalle.

      Tieliikennelaki 40§ 3 sanoo: "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. ". Tämän nojalla jalankulkija saa hortoilla kevyenliikenteenväylällä missä tahansa lähes miten hyvänsä eikä hän tee mitään väärää. Sen sijaan pyöräilijä, joka törmää häneen, on aina syyllinen. Sama laki 30§ sanoo: "Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä." Tarkoittaa, että ajapa varovasti sillä fillarillakin. Muutkin varovaisuus- ym. velvollisuudet koskevat pyöräilijää samalla tavalla, en viitsi enempää tähän poimia.

      Tästä päästäänkin viimeisen kappaleen kummalliseen väitteeseen ettei kevyenliikenteenväylillä saisi pyöräillä. Ehkä sinua on puhuteltu ajaessasi jalkakäytävällä. Siellähän ei tunnetusti saa pyöräillä. Jos et tiennyt sitä, väärinkäsityksiä voi syntyä. ;-)

      .

      • pyöräilijä88

        Näköjään olet samaa mieltä kanssani kun et esitä mitään vastaanperusteluja, keksit ainoastaan toisia nimityksiä samoille asioille.


      • toinen kirjoittaja
        pyöräilijä88 kirjoitti:

        Näköjään olet samaa mieltä kanssani kun et esitä mitään vastaanperusteluja, keksit ainoastaan toisia nimityksiä samoille asioille.

        Tieliikennelaki 40§ 3 sanoo: "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. ".
        Reunaa ei erikseen määritellä. Itse kuljen koiran kanssa aina vasenta.
        Nyt liikutaan sitten taas sellaisilla vesillä, jossa yksilön pitäisi kantaa kollektiivinen vastuu näköjään kaikkien lajitoveriensa synneistä. Kyllä, itse katson ympärilleni kun suunta muuttuu. Pidän koiran hallinnassani ts. ei poukkoile reunalta toiselle. Eli et tule muistamaan minua illalla kun aamulla ollaan kohdattu.
        Olihan sulla muuten valot pyörässä vaikka kaupungissa ajatkin pimeällä?


      • tarkemmin
        pyöräilijä88 kirjoitti:

        Näköjään olet samaa mieltä kanssani kun et esitä mitään vastaanperusteluja, keksit ainoastaan toisia nimityksiä samoille asioille.

        Jos luetun ymmärtäminen on tuota tasoa, ei kannata jatkaa. Tästä ei tulisi kesustelua.


      • Niinpä.
        toinen kirjoittaja kirjoitti:

        Tieliikennelaki 40§ 3 sanoo: "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. ".
        Reunaa ei erikseen määritellä. Itse kuljen koiran kanssa aina vasenta.
        Nyt liikutaan sitten taas sellaisilla vesillä, jossa yksilön pitäisi kantaa kollektiivinen vastuu näköjään kaikkien lajitoveriensa synneistä. Kyllä, itse katson ympärilleni kun suunta muuttuu. Pidän koiran hallinnassani ts. ei poukkoile reunalta toiselle. Eli et tule muistamaan minua illalla kun aamulla ollaan kohdattu.
        Olihan sulla muuten valot pyörässä vaikka kaupungissa ajatkin pimeällä?

        Reunaa ei todellakaan määritellä. Tämä lainkohta muuttui -97, pääasiassa juuri koiraväen lobbauksen pohjalta. "Koulutettu koira on opetettu kulkemaan vasemmalla, ja kun taluttaja kulkee vasenta puolta, koira on vähemmän muun liikenteen edessä".

        Laki on myös kuten se on kirjoitettu. "Yleensä" antaa jokaiselle jalankulkijalle oikeuden valita vapaasti, haluaako kulkea reunassa vai ei. Ja kuten ensimmäisessä vastauksessa on hyvin todettu, pyöräilijän _pitää_ väistää.

        Jos tähän ei pysty, kannattaa olla pyöräilemättä.


      • fakta homma
        Niinpä. kirjoitti:

        Reunaa ei todellakaan määritellä. Tämä lainkohta muuttui -97, pääasiassa juuri koiraväen lobbauksen pohjalta. "Koulutettu koira on opetettu kulkemaan vasemmalla, ja kun taluttaja kulkee vasenta puolta, koira on vähemmän muun liikenteen edessä".

        Laki on myös kuten se on kirjoitettu. "Yleensä" antaa jokaiselle jalankulkijalle oikeuden valita vapaasti, haluaako kulkea reunassa vai ei. Ja kuten ensimmäisessä vastauksessa on hyvin todettu, pyöräilijän _pitää_ väistää.

        Jos tähän ei pysty, kannattaa olla pyöräilemättä.

        Muuten OK mutta jalankulkija on velvoitettu kulkemaan reunassa, ei keskellä väylää. Reunan saa valita itse.

        Homma toimisi kuitenkin paljon joustavammin jos jokainen kulkisi kevyenliikenteen väylillä oikeata reunaa.


      • jessus...
        fakta homma kirjoitti:

        Muuten OK mutta jalankulkija on velvoitettu kulkemaan reunassa, ei keskellä väylää. Reunan saa valita itse.

        Homma toimisi kuitenkin paljon joustavammin jos jokainen kulkisi kevyenliikenteen väylillä oikeata reunaa.

        Ei VOI olla noin vaikeaa ymmärtää lukemaansa.

        Lue edellinen viesti hitaasti, kokonaan ja mieti ihan joka sanaa. Se on tärkeää kun luetaan ja yritetään edes ymmärtää lakeja.


      • ;-)
        jessus... kirjoitti:

        Ei VOI olla noin vaikeaa ymmärtää lukemaansa.

        Lue edellinen viesti hitaasti, kokonaan ja mieti ihan joka sanaa. Se on tärkeää kun luetaan ja yritetään edes ymmärtää lakeja.

        Luettu on:

        "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa" tarkoittaa juuri sitä että pääsääntöisesti käytetään reunaa eikä kävellä keskellä. Reunasta poiketaan silloin kun se sitä edellyttää.

        Yleensä tehdään näin. Joskus harvemmin kun ei voida tehdä kuten yleensä, tehdään jotain siitä poikkeavaa.


    • k-riitikko

      Tuo vasemmalla kävelyn hölmöys on todistettu niin monta kertaa, etten viitsi niitä enää toistaa.
      Parhaiten siellä kävelevien asenne ilmenee kuitenkin viimeisimmässä tapauksessa, kun vasemmalla kulkeva mies kävi kiinni oikeata puolta vastaan kävelevään naiseen väittäen tämän olevan väärällä puolella. Vasta poliisien opastus sai miehen uskomaan (toivottavasti), että hän se väistämisvelvollinen oli.

      • perille

        Johan kansakoulussa opetettiin, että jalankulkija kävelee tien vasenta laitaa. Tuo oppi on mennyt perille, mutta silloin ei ollut vielä kevyen liiketeen väyliä, joilla pitäsi toimia eri tavalla. Samalla tavalla usean jalankulkijan opit ovat ikivanhoja, ja enemmän käytännössä käyttöön tulleita tapoja. Ei niinkään lainsäädäntöön perustuvia. Kun tämä jalankulkija hyppää pyörän selkään, on sääntöjen tulkinta vielä enemmän kateissa.


      • 1+11=111
        perille kirjoitti:

        Johan kansakoulussa opetettiin, että jalankulkija kävelee tien vasenta laitaa. Tuo oppi on mennyt perille, mutta silloin ei ollut vielä kevyen liiketeen väyliä, joilla pitäsi toimia eri tavalla. Samalla tavalla usean jalankulkijan opit ovat ikivanhoja, ja enemmän käytännössä käyttöön tulleita tapoja. Ei niinkään lainsäädäntöön perustuvia. Kun tämä jalankulkija hyppää pyörän selkään, on sääntöjen tulkinta vielä enemmän kateissa.

        Silloin suositellaan vasenta reunaa että näkee vastaantulevat autot. Tämä on jalankulkijalle turvallisempaa.

        Jalakakäytävillä ja kevyenliikenteen väylillä homma toimii sujuvammin jos kävellään oikeata reunaa.


      • nykyään....
        perille kirjoitti:

        Johan kansakoulussa opetettiin, että jalankulkija kävelee tien vasenta laitaa. Tuo oppi on mennyt perille, mutta silloin ei ollut vielä kevyen liiketeen väyliä, joilla pitäsi toimia eri tavalla. Samalla tavalla usean jalankulkijan opit ovat ikivanhoja, ja enemmän käytännössä käyttöön tulleita tapoja. Ei niinkään lainsäädäntöön perustuvia. Kun tämä jalankulkija hyppää pyörän selkään, on sääntöjen tulkinta vielä enemmän kateissa.

        Jalankulkija saa tietäkseni nykyään valita reunansa, kuhnan vain kulkee reunassa.

        Suositus on kai käyttää vasenta reunaa silloin jos joutuu kävelemään ajotien reunassa.

        Kevyenliikenteen väylillä homma toimisi todella paljon paremmin jos aina käytettäisiin oikeata reunaa ja ohitettaisiin vasemmalta puolelta.


      • 2x yliajettu
        1+11=111 kirjoitti:

        Silloin suositellaan vasenta reunaa että näkee vastaantulevat autot. Tämä on jalankulkijalle turvallisempaa.

        Jalakakäytävillä ja kevyenliikenteen väylillä homma toimii sujuvammin jos kävellään oikeata reunaa.

        Toimii vielä sujuvammin, jos kävellään aina vasenta reunaa. Ei aja kukaan mopolla tai fillarilla selkään. Olettaen, että ajavat oikealla. Pyöräilijöille on aivan sama, kumpaa reunaa jalankulkija kulkee. Samalla tavalla joutuu väistelemään, ellei pyöräilijä sitten aja kävelyvauhtia.


      • 37män
        2x yliajettu kirjoitti:

        Toimii vielä sujuvammin, jos kävellään aina vasenta reunaa. Ei aja kukaan mopolla tai fillarilla selkään. Olettaen, että ajavat oikealla. Pyöräilijöille on aivan sama, kumpaa reunaa jalankulkija kulkee. Samalla tavalla joutuu väistelemään, ellei pyöräilijä sitten aja kävelyvauhtia.

        Muistathan vasemmalla kävelijä kuitenkin, että vasenta reunaa kävelevän on siirryttävä keskitielle, eli oikealle, jos joku oikealla kulkeva kävelee vastaan.
        Muistatko silloin vilkaista tuleeko takaa kukaan?

        Varsinainen ongelma tulee kapealla tiellä, kun pyöräilijä joutuu jarruttamaan vasenta laitaa kävelevän eteen odottamaan vastaan tulevaa pyöräilijää.
        Useimmiten se kävelijä hyppää keskelle tietä katsomatta taakseen.


      • ---->
        2x yliajettu kirjoitti:

        Toimii vielä sujuvammin, jos kävellään aina vasenta reunaa. Ei aja kukaan mopolla tai fillarilla selkään. Olettaen, että ajavat oikealla. Pyöräilijöille on aivan sama, kumpaa reunaa jalankulkija kulkee. Samalla tavalla joutuu väistelemään, ellei pyöräilijä sitten aja kävelyvauhtia.

        Reunalla ei silloin ole väliä jos kaikki tekevät samalla tavalla. Nyt ongelmana on se että jotkut kävelevät oiekata reunaa ja toiset taas vasenta. Sitten kun siihen lisätään vielä ruuhka ja pyöräilijät, niin härdelli on valmis, varsinkin ohitustilanteiden kohdalla.


      • 37män
        ----> kirjoitti:

        Reunalla ei silloin ole väliä jos kaikki tekevät samalla tavalla. Nyt ongelmana on se että jotkut kävelevät oiekata reunaa ja toiset taas vasenta. Sitten kun siihen lisätään vielä ruuhka ja pyöräilijät, niin härdelli on valmis, varsinkin ohitustilanteiden kohdalla.

        Suositus on, että kävelijätkin kävelisivät oikealla, jotta noita törmäilyjä ei sattuisi. Jostain syystä lakiin jätettiin kuitenkin tuo missä vain lause.
        Joskus ihan hirvittää, kun äiti työntää lastenvaunua vasenta laitaa kaarteessa, jonka takaa esim. mopoilija tulee vastaan. Lapsen pää tai naama on ensimmäisenä kohtaajana törmäyksessä. On itsepetosta, että äiti kuvittelee kerkiävänsä siirtää vaunuja sivuun, vaikka huomaisikin vaaran.

        Ehdottomasti parhiten kevyenliikenteen väylällä sujuu likenne siellä. missä tiessä on kekiviiva ja suuntanuolet.


      • 2+15=215
        nykyään.... kirjoitti:

        Jalankulkija saa tietäkseni nykyään valita reunansa, kuhnan vain kulkee reunassa.

        Suositus on kai käyttää vasenta reunaa silloin jos joutuu kävelemään ajotien reunassa.

        Kevyenliikenteen väylillä homma toimisi todella paljon paremmin jos aina käytettäisiin oikeata reunaa ja ohitettaisiin vasemmalta puolelta.

        Lisätään tuohon vielä, että nykyään asfaltoidulla 2 13=ajotiellä on sen valkoisen viivan erottama kaista, joka on tarkoitettu jalankulkijoille.
        Kevyenliikenteen väylällä sitä ei ole.


    • kävepyöräiautoi-levæ

      Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä on nimenomaan pyöräilijän käytettävä oikeaa reunaa. Noin yleisesti kannattaa muistaa, että polkupyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja siten hänellä on isompi vastuu. Eli takaa jalankulkijaa lähestyttäessä on nopeus sovitettava siten että voi väistää tai jopa pysäytää jos jalankulkija kääntyykin (polkupyörää kun ei välttämättä edes kuule).

      • elämää kevyenliik...

        Jalankulkija on myös velvollinen tarkkailemaan muuta liikennettä ja toimittava sen mukaisesti. Pää kääntyy. Se on nimittäin ihmisruumiin yksi ominaisuus.

        Aika tyhmä jalankulkija saa olla jos ei kevyenliikenteen väyllällä odotaisi näkevän myös pyöräilijöitä :-)

        P.S. Ei ole olemassa mitään yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Jalkakäytävällä saa pyöräillä ainoastaan alle 12-vuotias ja tämäkin aiheuttamatta haittaa jalankulkijoille.


      • juupa juu
        elämää kevyenliik... kirjoitti:

        Jalankulkija on myös velvollinen tarkkailemaan muuta liikennettä ja toimittava sen mukaisesti. Pää kääntyy. Se on nimittäin ihmisruumiin yksi ominaisuus.

        Aika tyhmä jalankulkija saa olla jos ei kevyenliikenteen väyllällä odotaisi näkevän myös pyöräilijöitä :-)

        P.S. Ei ole olemassa mitään yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Jalkakäytävällä saa pyöräillä ainoastaan alle 12-vuotias ja tämäkin aiheuttamatta haittaa jalankulkijoille.

        Laitapa jonkinlainen linkki tai lähdeviite tuohon ensimmäiseen väittämään (...velvollinen tarkkailemaan...). Itse en sitä säädöksistä löydä, kai voit sen verran auttaa.

        Yleisperiaate liikenteessä on, että itseä koskevat lait ja määräykset on tunnettava. Varsinkin ajoneuvolla (kuten polkupyörä) liikuttaessa ne täytyy tuntea tai on vielä ankarammin vastuussa virheistään. Tyhmyys on sitten asia erikseen.

        P.S. Miksikähän Tieliikenneasetuksessa (18§) on liikennemerkki 423. "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä"


      • elämää kevyenliik...
        juupa juu kirjoitti:

        Laitapa jonkinlainen linkki tai lähdeviite tuohon ensimmäiseen väittämään (...velvollinen tarkkailemaan...). Itse en sitä säädöksistä löydä, kai voit sen verran auttaa.

        Yleisperiaate liikenteessä on, että itseä koskevat lait ja määräykset on tunnettava. Varsinkin ajoneuvolla (kuten polkupyörä) liikuttaessa ne täytyy tuntea tai on vielä ankarammin vastuussa virheistään. Tyhmyys on sitten asia erikseen.

        P.S. Miksikähän Tieliikenneasetuksessa (18§) on liikennemerkki 423. "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä"

        "3 §
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

        Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

        Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."


        Tuon pykälän mukaan voisi kuvitella että jalankulkija on velvoitettu seuraamaan mitä ympärillä tapahtuu ja olemaan varovainen ja huolellinen.

        Olin tosin väärässä yhdistetty pyörätien ja jalkakäytävän osalta. Yleensä tosin puhutaan kevyenliikenteen väylästä silloin kun kyse on väylästä jossa sekä jalankulkijat että pyöräilijät saavat liikkua. Jalkakäytävällä kun pyöräily on kielletty (paitsi alle 12-vuotiailta). Hämäävää tuo "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" ;-)


    • 17

      Esimerkiksi tämä:

      3 §
      Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
      Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

      Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

    • Pyörällä ja autolla

      Kännykkän nåprääminen ja käveleminen samaan aikaan ei sovi jalankulkijoille.
      Siitä hyvä esimerkki tältä aamulta.
      Aamulla ajaessani kevyenliikenteenväylällä uimahalliin, kävelee vastaan nuori lukiolaistyttö ja näprää kännykkäänsä ilmeisesti tekstiviestiä kirjoittaen, eikä katso eteensä vaan katse on alaspäin kännykkään.
      Ajoin oikeata laitaa ja hidastan vauhtia sillä tämä kävelijäsankari seilaa oikeasta laidasta vasempaan katse alaspäin, enkä tiedä mistä voisi ohittaa ilman että kävelee alle.
      Päätän soittaa pyörän kelloa että huomioisi minut.
      Kunnon rimpautus pyörän kellosta joka todellakin kuuluu.
      Mitä tekee kännykännäprääjä ? Rupeaa haistettelemaan mulle " mitä vittua sä säikyttelet mua " ja sitten tulee haista paskaa ja muuta painokelvotonta tavaraa.
      Pysäytin pyörän ja kehoitin keskittymään kävelemiseen ja eteen katsomiseen eikä siihen kännykän näpräämiseen tai voi seuraavan kerran käydä huonosti kun tuleekin vastaan pyöräilijä joka ei soita kelloa tai sitten jää suojatiellä auton alle.

      Eli jos et soita kelloa niin valitetaan että ei soiteta ja sitten kun soitat kelloa niin haistatellaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6927
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3846
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3518
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      189
      3465
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2969
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2674
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      47
      2507
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1904
    Aihe