Concertan sivuvaikutukset

emily1110

Täällä on näitä concerta keskusteluja jo aika paljon mutta aloitanpa nyt uuden kuitenkin. Tosiaan itselläni on add, ja diagnoosin siihen sain noin reilu puolivuotta sitten. Olen 22-vuotias nainen. Olen haaveilija, ja omaan todella surkean keskittymiskyvyn, ja muutenkin elämä on mennyt todella sumussa ennen concertaa. Concerta siis "pelasti" minut. Nykyisin jaksan työpäivät kunnolla ja ei väsytä niin paljoa enää. Vaikka concerta on ollut jo puolivuotta käytössä silti ei ole sivuvaikutukset kadonneet (concerta 54mg). Esimerkkinä ruokahaluttomuus, en pysty syömään juuri mitään, oksennus tulee kurkkuun kun haistaakin ruuan hajun, pystyn syömään pieniä määriä esim hedelmiä, mutta yritähän lounasaikaan syödä lämmintä ruokaa niin siitä ei tule yhtään mitään. Syömättömyyden seurauksena sykkeeni on todella korkealla, välillä särkee myös päätä. Iltapäivällä kotiin tullessa, alkaa ahdistaa ja olen todella hermostunut. Sitten kun lääkkeen vaikutus lakkaa iskee ihan hirveä nälkä. Onko muita lääkevaihtoehtoja kuin concerta? Lääkkeettömyyttä on ainakaan aivan turha ehdottaa se ei tule onnistumaan. Miten näitä oireita voisi lieventää? Kaikki apu ja vinkit on tervetulleita, samoin omakohtaiset kokemukset asiasta!

11

18919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Itselläni myös concerta ja miltein kaikki ruoka tulee ylös. En enää kehtaa kertoa muille että oksentelen jatkuvasti. Koitan syödä aamulla ennen lääkettä. Unohdan juomisen ja syömisen kokonaan.

      En kestä itseäni ilman lääkitystä, en vain voi lopettaa. Olo ilman lääkkeitä on niin kauhea.

    • Mitä tehdä

      Tässä consertassa toden totta aika ikäviä sivuvaikutuksia.Pojallani oli jonkin aikaa käutössä mutta piti lopettaa kun ruoka ei maistunu,uni ei illalla tullut,päänsärkyä ja lopulta iski tosi voimakkaat paniikki/ahdistus kohtaukset ja ne oli TODELLA rajuja.Nyt sitten vaan yrittää pärjätä ilman lääkettä.Onkohan jollain toisella adhd-lääkkeellä vähemmän tollasia sivuvikutuksia????

    • samat oireet

      Mulla on kans sama. Ei tee mieli syödä. En kyllä onneksi oksenna, jos saan jotain syötyä, mutta monesti jo ajatus syömisestä inhottaa niin paljon että jätän väliin. Niinä päivinä kun en tarvitse Concertaa, syön ihan normaalisti.

      Lapsilla tuo on paha, kun se vaikuttaa sitten pituuskasvuun, jos ei saa syötyä, eikä nukuttua. Mulla ei vielä lapsena ollut diagnoosia eikä mitään lääkitystä, mutta univaikeuksia oli siitä huolimatta.

      Ootteko muut kokeillu pienemmällä annoksella? Tuleeko silloin sivuoireita?

    • Olen mies 29v. Conserta jatkuvassa käytössä. Aamulla on kyllä armoton vessahätä, mutta tuskin se nyt lääkkeestä johtuu.

    • Mitenkäs tuollainen on mahdollista. Minä melkein 29v. mies ja käyttänyt tuota samaista Consertaa jo useamman vuoden ajan. Minut lääke pitää rauhallisempana. Mutta yritäpä päiväkin olla ilman niitä. Et voi.

    • Ja yölläkin saan nukuttua lääkkeestä huolimatta. Univaikeuksista kannattaa keksustella uni ja unihäiriöt sivulla.

    • adhd -potilas

      Ensinnäkin adhd -diagnoosi ei aina ole mikään absoluuti tai paikkansapitävä, joten jos kärsit jostakin muusta mutta olet sattunut saamaan kyseisen diagnoosin, mahkut on hyvät että Concerta ei toimi toivotulla tavalla.
      Toiseksi kyseinen lääke ei tod toimi ades kaikille aidosti adhd -potilaille. Adhd -diagnoosi pitää sisällään tätä nykyä neljä eri alaryhmää. Esim yksi näistä on se entinen ADD joka on poistettu käytöstä mutta mikä nykyään määritellään adhd:ksi ilman niin sanottua hyperaktiivisuutta. Tämän diagnoosin voi saada heti tai sitten esim että hyperaktiivisuus laantuu vanhemmalla iällä klassisen adhd -diagnoosin alkujaan saaneilla. Toinen esimerkki on adhd ilman tarkempaa määritystä. Tämä ryhmä voi periaatteessa olla esim väärindiagnostisoidut väliinputoajat, adhd -potilaat jotka ovat menettämässä hyperaktiivisuutensa ikääntyessään tai vaikkapa potilaat joilla on muitakin psyykeen vahvasti vaikuttavia vaivoja jolloin diagnoosin tekeminen vaikeutuu.
      Kaikki tämä riittänee ymmärtämään että pelkkä diagnoosi ei takaa concertan toimivuutta.
      Sen lisäksi on potilaita joille concerta ei toimi mutta taas joku toinen vastaava lääke kuten ritalin toimii mainiosti.
      Kehoittaisinkin aluksi kaikkia aikuisiällä adhd -diagnoosin saaneita kokeilemaan eri adhd -lääkkeitä kunnes se oikea löytyy. Ja mikä tärkeintä, jos mikään niistä ei sinua merkittävästi auta vaan sivuvaikutukset painavat puntarissa raskaiten, älä jatka lääkitystä ja yritä löytää muita vaihtoehtoja ja muita lääkeryhmiä esim ssri -valmisteita jos terapiatkaan eivät sinällään auta.
      Sillä jos amfetamiinin sukuiset lääkkeet auttavat hyvinvointiin ja saamaan elämän järjestykseen, sen huomaa ja tietää melko nopeasti. Muussa tapauksessa niiden käyttöä ei missään tapauksessa kannata pidentää koska vakavien ja jopa hengenvaarallisien sivuvaikutusten ja väärinkäyttäjäksi tulemisen riski ei vain luutavasti ja kohtuudella ole sen arvoista.

    • Wizard557654

      Teile vain syötetään ja myydään laillisesti amfetamiinia. Käytännössä sama aine. Samat oireet teillähän on kuin narkomaaneilla

      • Anonyymi

        Yes...😀


    • Infoooo888888888888

      Itse kun aloitin concerta lääkityksen niin ruokahaluttomuus oli vastaavanlaista sekä myös muut oireet.

      Itselläni oireet lähtivät siinä ammattikoulun aloittamisen aikana eli 4 vuoden jälkeen lääkityksen aloittamisesta ja kyllä tuota ruokahaluttomuutta edelleen on, tosin nykyään pystyn kyllä syömään ja oksetus on vaihtunut "tee ruokaa nyt" muistutuksen tarpeeseen.

      Neuvottele lääkärisi kanssa asiasta, mutta Concerta taitaa olla lievin lääke johon tuo ruokahaluttomuus vain on yleistä.

      Ja Wizard557654 Concerta on Metyylifenidaattia joka on kaukana amfetamiinista (taidat vain sekoittaa amfetamiinin ja amfetamiini johdannaisen toisistaan), paremmin saat nuppisi sekaisin vetelemällä kilon sokeria tai 3 litraa 80% viinaa kuin napsimalla Concerta tabuja

    • Anonyymi

      Tälleen en tiedä puhutaako täällä väärin käytöstö! Jaa älä ota 54mg consertoja 3-5kpl samaan aikaan ja äläkä viinan kanssa lähellä kuolemaa käytiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe