Vanha fiskarini pitäisi kyllästää sisältä uudestaan.
Millaisia kokemuksia muilla on kaupoissa myytävästä venetervasta?
Puuveneen tervaus?
4
1367
Vastaukset
- Ei puuta tuppeen
Puufiskarisi on varmaan joko tervattu, maalattu tai lakattu ulkopuolelta? - Melko varmaa on, että venettä ei pidä käsitellä niin, että puu jää "tuppeen". - Käsittele vene sisäpuolelta maaliöljyllä (vernissa), tai sitten seoksella, jossa on tervaa, maaliöljyä ja tärpättiä, kutakin noin yksi kolmasosa. - Itse olen käsitellyt jo 10 vuotta soutuveneeni sisältä ja ulkoa ko. seuksella - ja on hyvä.
- puuveneen omistaja
Itse olen ostanut puuveneen(7.20m) n.viisi vuotta sitten... Kyseinen vene oli lojut maissa n.kolme vuotta, kun siitä oli köli haljennut takaa. Uuusisin kölin ja poistin pinnasta paalin, kun vene oli maalattu valkoiseksi ja sen jälkeen olen imeyttänyt siihen pellavaöljyä niin paljon, kun siihen menee sisälle ja se on toiminut hyvin. Pintaan olen laittanut viimeisillä kerroilla puoliksi pellavaöljyä ja lakaa jottaa saadaan pinta, jos haluaa kiiltävän pinnan niin tämän jälkeen voi vetää vielä pelkkää lakkaa pintaan. Mutta käsittääkseni sinulla on jo valmis pinta. Imuroi vene sisältä huolella, ettei lautojen rakoon jää mitään kiviä tai mitään mutakaan ylinmääräistä. Tämän jälkeen alat vain levittämään pellavaöljyä sisääle vaikka pensselillä. On myös toinen vaihtoehto. Olen itse käyttänyt moottoriöljyä, kun olen saanut hommat veneessä muuten kondikseen.. HUOM! Ehdotomasti puhdastta moottriöljyä. ei mitään jäteöljyä. Kysy lisää, niin kerron kokemuksistani.
- Fiskari
Eikö myös kaupoissa myytävä veneterva ole hengittävä.Ulkopuolelta vene on maalattu ja sisäpuoli on käsitelty 3 vuotta sitten hengittävällä puunsuoja-aineella.Ajattelin tervan olevan ominaisuuksiltaan enemmän suojaava ja onhan siinä nostalgian tuoksu.
- Jykä
Käyppä katsomassa Suomenlahden puuveneilijöiden TELAKKA sivuilta. Sieltä löydät kaiken tarvitsemasi tiedon veneen kyllästyksestä.
http://www.saunalahti.fi/~spv/index.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su17610910- 785495
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495062Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene234212Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434042Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko363883Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383678- 533499
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?473379- 763314