Vanha fiskarini pitäisi kyllästää sisältä uudestaan.
Millaisia kokemuksia muilla on kaupoissa myytävästä venetervasta?
Puuveneen tervaus?
4
1371
Vastaukset
- Ei puuta tuppeen
Puufiskarisi on varmaan joko tervattu, maalattu tai lakattu ulkopuolelta? - Melko varmaa on, että venettä ei pidä käsitellä niin, että puu jää "tuppeen". - Käsittele vene sisäpuolelta maaliöljyllä (vernissa), tai sitten seoksella, jossa on tervaa, maaliöljyä ja tärpättiä, kutakin noin yksi kolmasosa. - Itse olen käsitellyt jo 10 vuotta soutuveneeni sisältä ja ulkoa ko. seuksella - ja on hyvä.
- puuveneen omistaja
Itse olen ostanut puuveneen(7.20m) n.viisi vuotta sitten... Kyseinen vene oli lojut maissa n.kolme vuotta, kun siitä oli köli haljennut takaa. Uuusisin kölin ja poistin pinnasta paalin, kun vene oli maalattu valkoiseksi ja sen jälkeen olen imeyttänyt siihen pellavaöljyä niin paljon, kun siihen menee sisälle ja se on toiminut hyvin. Pintaan olen laittanut viimeisillä kerroilla puoliksi pellavaöljyä ja lakaa jottaa saadaan pinta, jos haluaa kiiltävän pinnan niin tämän jälkeen voi vetää vielä pelkkää lakkaa pintaan. Mutta käsittääkseni sinulla on jo valmis pinta. Imuroi vene sisältä huolella, ettei lautojen rakoon jää mitään kiviä tai mitään mutakaan ylinmääräistä. Tämän jälkeen alat vain levittämään pellavaöljyä sisääle vaikka pensselillä. On myös toinen vaihtoehto. Olen itse käyttänyt moottoriöljyä, kun olen saanut hommat veneessä muuten kondikseen.. HUOM! Ehdotomasti puhdastta moottriöljyä. ei mitään jäteöljyä. Kysy lisää, niin kerron kokemuksistani.
- Fiskari
Eikö myös kaupoissa myytävä veneterva ole hengittävä.Ulkopuolelta vene on maalattu ja sisäpuoli on käsitelty 3 vuotta sitten hengittävällä puunsuoja-aineella.Ajattelin tervan olevan ominaisuuksiltaan enemmän suojaava ja onhan siinä nostalgian tuoksu.
- Jykä
Käyppä katsomassa Suomenlahden puuveneilijöiden TELAKKA sivuilta. Sieltä löydät kaiken tarvitsemasi tiedon veneen kyllästyksestä.
http://www.saunalahti.fi/~spv/index.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651483Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia113971- 58801
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä48794- 57740
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39717Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan72717Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606026699Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli69692Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.41687