Vessaralli + tarkistelu

ennen nukahtamista

Kärsiikö kukaan muu tästä:

Ennen nukkumaan menoa minun on tarkisteltava kaikki moneen kertaan. On rynkytettävä oven kahvat (ulko-ovet, sekä sisäovet niihin huoneeseen, joihin koira ei saa mennä). Avaimet, hellat, kahvinkeittimet ja vesihanat muut on tutkittava, samoin johdot, jotka eivät saa olal seinässä koiran vuoksi. Niin ja tottakai puhelin on tollotettava moneen kertaan, että se on äänettömällä, siinä on virtaa ja se on herättämässä. Lisäksi olen ottanut asiakseni tarkistella tytön koulurepun sisällön.
Ei se mitään, jos nämä kerran katsoisi, mutta kun näitä on noustava varmistelemaan vuoteestakin. Ja se taas häiritsee nukahtamista, joka aina keskeytyy. Mutta vaikka kuinka nukuttaisi, en voi nukahtaa jos mielessä on "olikohan auton avaimet varmasti paikoillaan". Pakko on nousta katsomaan.

Lisäksi tässä vaiheessa alkaa vessaralli. Vaikka olen juuri käynyt pisulla ja päässyt sänkyyn, niin tuntuu, että heti on mentävä uudestaan. Jos joudun oikomaan peittoa tai kääntämään kylkeä (saati tarkistamaan puhelinta tms) niin päähän tulee ajatus, että "nyt tässä välissä ehti tulla pisuhätä". Ja sen myös tuntee hätänä. Sitten kun vessaan pääsee, ei oikeaa hätää ole ollutkaan. Joskus menee niin vaikeaksi, että en ehdi kuin saada WC:n oven kiinni sieltä poistuessani, on pakko mennä uudestaan, koska ajatus "entä jos ei kaikki tullutkaan" ajaa sinne takaisin. :( Kyse ei siis ole virtsateiden vaivasta, sillä vika on VAIN korvien välissä. En nimittäin todellakaan kärsi mistään tiheävirtsaisuudesta, vaan pakko-oireet saavat minut uskomaan tuohon vessahätään.
Arvatkaa missä vaiheessa lopulta olen nukkumassa.. :((

On minulla paljon muitakin pakko-oireita, mutta ne eivät haittaa niin hirveästi elämää, kuin tämä iltahöpötys.
Lääkitystä ei ole. Lisäksi minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka kanssa olen toistaiseksi pärjännyt lääkkeittä. (3-kymppinen nainen kyseessä)

Jos jollain on kokemuksia, niin lukisin mielelläni. Kaikki vinkit ja apu tervetulleita! Kiitti! :)

20

5693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies vaan

      et ole ainut. varmasti on muitakin. joten sun pitää ensinnäkin ruveta ajattelemaan positiivisesti ja vakuuttaa itsellesi ettet tarkista niin monesti asioita. eli tärkeintä on tehdä ajatuksella asiat. eli jos kolkutat ovea niin kolkutat sen yhden kerran vaikka useinkin mutta et palaa takaisin enää. se tuska helpottaa kunhan kestät sen muutamia kertoja. tee ajatuksella kaiken tarkistelun siis. Tarkisteluun ei saa mennä mukaan koska mitä enemmän tarkistat sitä syvemmälle menet tarkistelun suhteen eli katkaise kierre ja heti. katso tv viisi tänään klo 20.00 pakko-oireista joka jatkuu joka tiistai.

      tee niiitä asioita joista saat mielihyvää . mitä enemmän olet näissä omissa kuvioissasi sitä pahempaa niistä on selvitä eli ulkoile jne. mitä tahansa mistä pidät ettei ajatukset mene koko ajan tarkisteluun. ja luulenpa vaan että sun tilanteessa seronil lääkitys ei olisi yhtään huono vaihtoehto auttamaan ja jotain muuta. tarttet lääkkeitä avuksi aluksi kun olet jo noin pahassa jamassa.

      t. mies vaan

    • Ihmettelentätä

      Eikä! Mulla on tuo ihan sama pissarumba mutten ole koskaan osannut yhdistää sitä pakko-oireeksi.
      Vaikka siis kaikkia muita pakkoneurooseja onkin.
      Saatan myös jäädä vessaan tyyliin puoleksi tunniksi vaan pinnistelemään että yhä on varmasti jotain ja jos tästä nousen niin sänkyyn päästyäni on taas hätä.

      • mamikolmelle

        Juu, tämä vessarumba on tuttua. Toisaalta silti minulta tulee aina pissaa. Tuleeko teiltä muilta?

        Se on erittäin tärkeätä, että pissalla on oltava aivan viimeisenä toimintona. Ei voisi kuvitellakaan, että tekisi jonkun homman vaikka lukisi pissalla käynnin jälkeen, ja sen jälkeen nukahtaisi ilman vessassakäyntiä.


      • alkup. :)
        mamikolmelle kirjoitti:

        Juu, tämä vessarumba on tuttua. Toisaalta silti minulta tulee aina pissaa. Tuleeko teiltä muilta?

        Se on erittäin tärkeätä, että pissalla on oltava aivan viimeisenä toimintona. Ei voisi kuvitellakaan, että tekisi jonkun homman vaikka lukisi pissalla käynnin jälkeen, ja sen jälkeen nukahtaisi ilman vessassakäyntiä.

        Juu näin se menee, että pissaaminen on oltava viimeinen toiminto. Ei puhettakaan, että sen jälkeen voisi vaikka oikoa peittoa tai katsoa kelloa ym... Ja tuohon kun yhdistää tarkistelun, niin pissalla joutuu käymään erittäin usein..
        Kyllä sitä pisua tulee joskus, yleensä siis sellainen mini määrä...mutta joka tapauksessa niin vähäinen, että ei se oikeasti vielä hätää aiheuta. Se hätä on vain ja ainoastaan korvien välissä. Mulla.


      • mamikolmelle
        alkup. :) kirjoitti:

        Juu näin se menee, että pissaaminen on oltava viimeinen toiminto. Ei puhettakaan, että sen jälkeen voisi vaikka oikoa peittoa tai katsoa kelloa ym... Ja tuohon kun yhdistää tarkistelun, niin pissalla joutuu käymään erittäin usein..
        Kyllä sitä pisua tulee joskus, yleensä siis sellainen mini määrä...mutta joka tapauksessa niin vähäinen, että ei se oikeasti vielä hätää aiheuta. Se hätä on vain ja ainoastaan korvien välissä. Mulla.

        Minua huvitti, kun kirjoitit, että edes peittoa ei voi oikoa veaassakäynnin jälkeen. Älysin vasta hetken päästä, että niin se tosiaan menee... Muille ihmisille peittojen hyvin laittaminen, minulla niitä on kolme päällekkäin, on varmaan maailman luonnollisin teko ennen nukahtamista, mutta ei minulle. Minä laitan ne kaikki kolme peittoa hyvin jo valmiiksi ennen vessassakäyntiä.

        Ilmeisesti tämä on johtanut minulla liian aktiiviseen rakkoon myös päivällä. Ihmettelen, kun jotkut selviävät esimerkiksi kampaamossakäynnit ja kyläilyt kokonaan ilman vessassakäyntiä. Minua oikein nolottaa kun kampaamossa ollessakin minun pitää aina sopivan välin tullessa mennä vessaan. Päivisin minulla on ihan oikeasti hätä usein, toisin kuin usein ennen nukahtamista. Mä juon paljon myös vettä, se tietenkin vaikuttaa...


      • ihmettelentätä
        mamikolmelle kirjoitti:

        Minua huvitti, kun kirjoitit, että edes peittoa ei voi oikoa veaassakäynnin jälkeen. Älysin vasta hetken päästä, että niin se tosiaan menee... Muille ihmisille peittojen hyvin laittaminen, minulla niitä on kolme päällekkäin, on varmaan maailman luonnollisin teko ennen nukahtamista, mutta ei minulle. Minä laitan ne kaikki kolme peittoa hyvin jo valmiiksi ennen vessassakäyntiä.

        Ilmeisesti tämä on johtanut minulla liian aktiiviseen rakkoon myös päivällä. Ihmettelen, kun jotkut selviävät esimerkiksi kampaamossakäynnit ja kyläilyt kokonaan ilman vessassakäyntiä. Minua oikein nolottaa kun kampaamossa ollessakin minun pitää aina sopivan välin tullessa mennä vessaan. Päivisin minulla on ihan oikeasti hätä usein, toisin kuin usein ennen nukahtamista. Mä juon paljon myös vettä, se tietenkin vaikuttaa...

        No on meitä liruttelijoita sitten :D mulla taas menee homma pilalle jos kuulen vielä jonkun rapsahduksen jota säikähdän sängyssä. Se on sitten taas pisulle. Välillä yrittää väkisin et nyt on pakko mutta olin tänään ihan varma että poksahdan työmatkalla joka kestää n.15min. oli niin kamala pissahätä jo tuossa ajassa uudelleen vaikka olin käynyt ennen lähtöä vessassa.
        Kuulemma se auttaa jos aina yrittää pidättää mahd. pitkään ja pissan aikana ns. treenaa rakkoa pissaten aina vähän tauko, sit taas vähän ja tauko.
        ite oon kai nää ihme pissaongelmat itelleni sillä aiheuttanu kun yöllä pingerrän sitä vikaa tippaa.


      • lukot kuntoon prkl
        ihmettelentätä kirjoitti:

        No on meitä liruttelijoita sitten :D mulla taas menee homma pilalle jos kuulen vielä jonkun rapsahduksen jota säikähdän sängyssä. Se on sitten taas pisulle. Välillä yrittää väkisin et nyt on pakko mutta olin tänään ihan varma että poksahdan työmatkalla joka kestää n.15min. oli niin kamala pissahätä jo tuossa ajassa uudelleen vaikka olin käynyt ennen lähtöä vessassa.
        Kuulemma se auttaa jos aina yrittää pidättää mahd. pitkään ja pissan aikana ns. treenaa rakkoa pissaten aina vähän tauko, sit taas vähän ja tauko.
        ite oon kai nää ihme pissaongelmat itelleni sillä aiheuttanu kun yöllä pingerrän sitä vikaa tippaa.

        Mulla on vastaavaa rakko-ongelmaa aina viihteellä, kun olen ravintoloissa.
        Pakko on usein päästä vessaan ja varsinkin sellaiseen, jossa on lukot kunnossa.
        Muuten tulee ongelmia. :(


      • ...,...
        lukot kuntoon prkl kirjoitti:

        Mulla on vastaavaa rakko-ongelmaa aina viihteellä, kun olen ravintoloissa.
        Pakko on usein päästä vessaan ja varsinkin sellaiseen, jossa on lukot kunnossa.
        Muuten tulee ongelmia. :(

        No tää ei kyllä vaikuta siltä pakko-oireiselta vessarallilta, mistä tässä on keskusteltu...
        Kyllä se nestemäärän nauttiminen viihteellä aiheuttaa sen pissatuksen....


      • angel1987
        ...,... kirjoitti:

        No tää ei kyllä vaikuta siltä pakko-oireiselta vessarallilta, mistä tässä on keskusteltu...
        Kyllä se nestemäärän nauttiminen viihteellä aiheuttaa sen pissatuksen....

        Olen kärsinyt itsekin tuosta jatkuvasta vessassa ravaamisesta. Varsinkin viime keväänä se tuotti suuria vaikeuksia, kun en kerennyt nukkumaan juuri ollenkaan. Nyt olen yrittänyt opetella siihe, että käyn nukkumaan ruvetessa ja sitten en enää. Välillä tekee tiukkaa. :/ Päivisin tätä ongelmaa ei ole - en tiedä mistä tuo johtuu.


      • Anonyymi
        lukot kuntoon prkl kirjoitti:

        Mulla on vastaavaa rakko-ongelmaa aina viihteellä, kun olen ravintoloissa.
        Pakko on usein päästä vessaan ja varsinkin sellaiseen, jossa on lukot kunnossa.
        Muuten tulee ongelmia. :(

        Kuulostaa tutulta. Itsellä on kehittynyt tuo ongelma jo niin pahaksi että alkaa olemaan elämästä ja kuolemasta kyse. Kun minulta vaaditaan puhtaita seuroja päihdehuollon takia niin se että saisin antaa sen ilman että joku käyttää vieressä niin siltikään ei meinaa onnistua. Jatkuva ns. kusilukko päällä jos ymmärsin oikein tilanteesi. T. Vaikka lorottaa.


    • jhdfklösa

      Enpäs tiedä onko tästä paljoakaan apua, mutta mainittakoon että itse kärsin samankaltaisista pakkorutiineista. Illalla saatoin istua sängylläni 45 minuuttia itkeskellen kännykkä käsissäni, tarkastaen että herätys on varmasti päällä. Selasin siis mm. jokaisen päivän, maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai, perjantai, lauantai, sunnuntai, tarkistin että jokaisen päivän olen rastittanut. Sen lisäksi ns. oikea herätyskello, joka oli tosin huomattavasti helpompi asettaa. Samoin ovien tarkistus, sähkölaitteet pois päältä, tulet sammutettu, koirat tallessa, olen siivonnut omat jälkeni, huomisen asiat järjestetty ja kaikki paikallaan ja tätä rataa.


      Ennen eniten kärsin tuosta herätyskello-ongelmasta, kunnes pääsin siitä hiljalleen irti. Päätin vain, että nyt tarkistan vaan yhden ainoan kerran ja sitten annan olla. Jos kello ei herätäkään aamulla, onko se nyt maailmanloppu? Herään kuitenkin varmasti jossain vaiheessa ja vaikka myöhästyisinkin, kuolenko siihen? Vahinkoja sattuu, eikä päivä saa mennä pilalle yhden rastittamattoman ruudun takia. Tätä samaa olen pyrkinyt noudattamaan muidenkin rutiinieni kanssa, ja tämä tuottaa edelleen vähän ongelmaa. Yritän uskoa siihen, että jos jotain nyt kuitenkin pääsee tapahtumaan, niin kuuluukin tapahtua ja sille en voi mitään. En usko kohtaloon, mutta olen opetellut uskomaan siihen ettei kaikki ole minusta kiinni.


      Onnea yritykseen!

    • neurootikko...

      huvittikin tuo kertomasi tavallaan, koska minulla on niin samanlaista, paitsi ettei vessassa tarvitse hypätä.

      Nukkumaan mennessä pitää kahtoa ettei hella ole päällä, vaikka en olisi käyttänyt koko hellaa puoleen vuoteen, kello on monesti katsottava uusiksi jotta on herätys varmasti päällä.

      Pahin on ehkä aamulla kun lähtee töihin, kello pitää katsoa jotta herätys ei ole jäänyt päälle, sitä tosiaan on töllättävä vähän aikaa, ja tietenkin hella (taas) ja pahin ulkoovi, töissä sitten jotta lompakko on varmasti hansikalokerossa, avaimet keskikonsolissa ja auton ovet lukossa eikä valoja päällä!

      Jännä juttu, kun menen töihin ja leimaan itseni sisälle niin vaikka siinä selvästi lukee jotta "sisään" niin saatan hetkenpäästä alkaa epäilemään sitä jotta leimasinko nyt varmasti itseni sisään.

      No näitten kanssa pärjään, muttakun on pahempiakin pakkooireita joittenka takia elämä on raskasta!

    • jurppii

      Ja nimenomaan ennen nukkumaanmenoa. Eli että onko kaikki lompakot, puhelimet yms tavarat tallessa ja niitä joutuu katsomaan ja koskettamaan monta kertaa vaikka näkee että ne on siinä yöpöydällä. Sitten että onko valot pois, sillailla että valokatkasijaa näperöi vaikka näkee että se valo on pois muttei aivot usko. Tää on kauheeta. Miten tästä eroon.

      • ????

        MEE HOITOON,,TÄYSIN KAHELI,,,,


      • Anonyymi
        ???? kirjoitti:

        MEE HOITOON,,TÄYSIN KAHELI,,,,

        Haista sinä piiiiitkä v...u. T. Vedän turpaan


    • 18+14

      toimii vaikka kännykästä olisi virta katkaistuna , sen ei siis tarvitse olla päällä äänettömänä.

    • hoitajaa

      Pakko-oireiseen häiriöön voi auttaa hieman se, että tekee nuo ylläolevat asiat ajan kanssa hidastetusti. Eli esim hellan tarkistaminen, menee ihan ajatuksen kanssa siihen hellan eteen ja sanoo vaikka ääneen että kiinni on, ja kun puhelimen laittaa laukkuun niin laittaa sne hidastetusti sinne laukkuun ja sanoo ääneen että puhelin on laukussa. Tämä voi vähentää sitä jatkuvaa tarkistelua ja toistoa.

    • Toisto-Topias

      Niin tuttua. Olen vähän alle 40-vuotias mies. Ensimmäiset pakko-oireet ilmaantuivat yläasteikäisenä kun musiikinopettaja kuoli johonkin sairaskohtaukseen, ilmeisesti sydänkohtaukseen. Oli pakko mennä läpi yön ja monien sen jälkeen tuijottamaan ikkunasta keskelle yötä joelle, koskelle, jossa meni silta ja siellä oli pimeyden keskellä valo. Tuo paikka lie assosioitui kuolemaan, koska sieltä oli takavuosina löytynyt ruumis.

      Sitten meni monta vuotta, ettei ollut mitään. Olin toki ahdistavan ja köyhän lapsuuden kotini (rakkaus, neuvo ja kannustukset olemattomia) jäljiltä ollut erittäin herkkä koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Jossain määrin pakenin urheiluun. Jännittäjä olin, ajatusmaailma oli toki vielä hyvin mustavalkoinen tuolloin.

      Nuorena aikuisena sairastuin erittäin pahaan, sairaalahoitoa vaatineeseen masennukseen, josta toivuin hiljakseen onnen, terapian ja lääkityksen sekä muutaman hyvän ihmissuhteen ansiosta. toipuminen vei melkein kymmenen vuotta.

      Masennuksen hiljakseen hävitessä tilalle hiipivät pakkoneuroosit ja unettomuus. Myös alkoholia käytin opiskeluaikoina ja työelämässä viikonloppuisin liikaa, mikä pahensi kaikkia oireita, erityisesti unettomuutta.

      Mutta jos puhutaan pakkoneurooseista nyt, niin minulla on suunnaton määrä tarkistettavia ja kosketeltavia tai katsottavia kohteita. Erityisen paljon ennen nukkumaanmenoa sekä ennen kuin lähden asunnoltani yöksi tai pariksi. Kaikki vessarallit joo ilman muuta, tyynyn kääntelyt, vesihanat, ovet, ikkunat, termostaatit, hellat, kiukaat, jopa sänkyjen alusta, kaappeja, parveke, töpselit... jalalla pitää koskettaa maata tietyn monta kertaa, kädellä esineitä jne... jne... jne... kirjojen sivujen kääntelyä, sanojen kirjoittamista uudestaan ...

      Lisäksi on pakkoajatuksia: lähinnä tiettyjen rukousten toistamista mielessäni sekä ajatusten lukemista päässäni "ääneen" tietyn monta kertaa.

      Erityisen pahaksi nämä käyvät, kun olen krapulassa. Siksi en juuri enää haluakaan juoda. Yksi pahimmista pakkoajatusten muodoista, mitä minulla on, pakonomainen tarve ajatella ja toistella ajatusta, että tappaisin naisystäväni. Se alkoi, kun lähipiirissä kävi niin. Mitään tällaista syytä ei ole, enkä todellakaan ole väkivaltainen ihminen. Tulee vaan mielikuva tai pelko sekoamisesta ja veitseen tarttumisesta, jolloin on pakko toistaa mielessä rukouksen kaltaisia (en ole kirkkoon kuuluva uskovainen) lauseita/ajatuksia, jotka muka estävät minua sekoamasta ja menettämästä kontrolliani ja tällaista pahaa tapahtumasta.

      Nuo edellä mainitut ovat arkisia, tämä tappamisen pelko iskee krapulassa etenkin öisin karmeana. Se on täyttä tuskaa silloin.

      Pakkotoimintoja ei sivullinen välttämättä huomaisi, enkä juuri teekään laajassa mitassa tai julkisilla paikoilla niitä. ne siis ajoittuvat lähinnä nukkumaan käymiseen ja lähtöihin. Iltaisin voi mennä puolisen tuntia- Lähtiessä jonnekin jopa puolitoista pahimmillaan.

      Olen lukenut aiheesta ja tiedostan aika paljon tästä, mutta vain vahvimpina päivinä pysty pistämään tälle kampoihin, esimerkiksi tyytymällä vähäisempään toistomäärään (toistosarjoja esimerkiksi kolme), En tiedä mistä nuo luvut tulevat, välillä parillisia, välillä parittomia, mitä pitää toistaa / tarkistaa jotakin. Joskus pystyn myös huijaamaan tekemällä vain puolittaisi liikkeitä tai kääntämään tekemättömän liikkeen omaksi sarjakseen :)

      Itse mainitsin asiasta taannoin psykiatrille masennuskäyntien yhteydessä. Totesi vain, etteivät ole vaarallisia, mutta voivat viedä paljon aikaa elämästä. Ahdistavia ovat. Joskushan toistaa, vaikkei ahdistaisikaan, koska ko. tilanteessa kuuluu toistaa. Jos ei toista, alkaa ahdistamaan.

      Todella viheliäinen oire, jaksamisia sinulle.

      • symptoomi

        Hei

        täällä toinen jolla pakko-oireita. Sain terapeutilta kirjavinkin olisko kirjan nimi ollut "Kerrasta poikki"??
        Masennus ja kaikenlainen stressi lisää mulla ainakin pakko-oireiden määrää.
        Vaihtelu onneksi virkistää.Pääasia on että koettaa päästä oireista eroon.Iltaisin luen jotain lohduttavaa kuten kivaa lehteä tai kirjaa.


      • Anonyymi
        symptoomi kirjoitti:

        Hei

        täällä toinen jolla pakko-oireita. Sain terapeutilta kirjavinkin olisko kirjan nimi ollut "Kerrasta poikki"??
        Masennus ja kaikenlainen stressi lisää mulla ainakin pakko-oireiden määrää.
        Vaihtelu onneksi virkistää.Pääasia on että koettaa päästä oireista eroon.Iltaisin luen jotain lohduttavaa kuten kivaa lehteä tai kirjaa.

        Olisipa minullakin aikanaan ollut yhtä hyvä terapeutti, joka olisi tuosta kirjasta minulle vinkannut. Mutta eipä tietenkään, kun pillereiden syöttäminen oli se juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1354
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1042
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      52
      889
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      828
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      784
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      780
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      690
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      32
      690
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      673
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      645
    Aihe