Voiko teidän mielestä 2kk ikäisen lapsen laittaa ulos nukkumaan päiväunet jos pakkasta on yli 15-20 astetta??
Ulos nukkumaan??
16
917
Vastaukset
- xpoyx
Itse en laittaisi. Meillä on juuri vuoden täyttänyt poika ja hänenkin kohdallaan pidän pakkasrajana 10 astetta ulkona nukkumisella - ulkoilu hereillä on sitten eri asia kun liikkuu itteään lämpimäksi. Tiedän kuitenkin, että monet nukuttavat vastasyntyneitäkin tuossa lämpötilassa. Esim. pohjoisessa-Suomessa jäisi ulkopäikkärit kokonaan väliin jos pitäisi tuosta kymmenestä asteesta (joka on yleisesti neuvolan suositus alle 1-vuotiaille) kiinni. Oikeastaan tähän voi vaan vastata, että sun pitää tehdä niin kuin susta itsestä hyvältä tuntuu. :)
- gtyyh
-10 astetta on pakkasraja. Mitä se haittaa jos ulkopäikkärit jää kokonaan välistä? Meillä lapsi nukkui ulkona n.3 kertaa ja ihan normaalilta tuo vaikuttaa. Ei vaan tykännyt nukkua ulkona ja sisällä nukkuikin paljon paremmin. Tää on vaan joku suomalainen tapa nukuttaa lapset ulkona, missään muualla tätä ei haarasteta...
- jhghf
-10 astetta
- tuore äiti myös
Meillä pian 2 kk ja kyllä minä olen laittanut ulos kun on ollut 10-12 astetta pakkasta. Kovasti vaan vaatetta päälle ja harso suojana, vaikka lasit onkin parvekkeella. Tosin en anna niin kauan pienen nukkua mitä normaalisti, 1-2 h saa riittää ja sitte sisälle jatkamaan unia.
- 5899
noin pientä ulos tuolla pakkaslukemalla. Niin kauan, kun tyttömme ulkona nukkui niin minun pakkasrajani oli -13 astetta (oli noilla pakkasilla jo 6-8kk). 20 asteen pakkaseen en laittaisi missään nimessä.
- gkukuk
En nukuta noin kylmässä. Mut ei meillä kyllä nukuta usean tunnin päikkäreitäkään niinä päivinä jolloin ei ulos pääse. En ollut innostunut ulkona nukuttamisesta mutta kyllä se on uskottava että ainakin meidän vauva nukkuu siellä paremmin. Hyvä vinkki on laittaa lämpömittari vaunukoppaan niin saa käsityksen vauvan olosuhteista. Meillä on niin lämmin koppa että -10 ei tunnu missään kunhan tuulelta suojaa. Lämpömittaria kannattaa käyttää myös kesäkuumalla jolloin lämpötila saattaa kohota yllättävän paljon.
- Laitoinpa..
kokeeksi rattaisiin lämpömittarin tässä yksi päivä kun oli n. -12 astetta. Mittari makuupussin ulkopuolella näytti 1,5 astetta. Ei taida kovin kylmä siellä makuupussin sisällä toppapuvussa olla.
- jflskjfdlsjd
Viime talvena meille syntyi vauva marraskuun puolessa välissä ja nukutin häntä lähes vastasyntyneestä lähtien lasitetulla parvekkeella vaikka oli -15 astetta tai vähän yli. Jos meni yli -20 niin nukutin sisällä. Paikka oli siis suojaisa. Hän nukkui siellä loistavasti, joskus jopa yli 5 tuntia. Tarpeeksi kun laittaa vaatetta ja muuta suojaa niin ei palele. Hän ei ollut koskaan kylmä kun otin sisälle, pikemminkin taisi välillä olla liian kuuma. Jos olisimme noudattaneet -10 asteen rajaa niin emme olisi päässeet ulos moneen viikkoon tai kuukauteen, sen verran pitkä oli se pakkasjakso.
- Heinämami
Meillä tyttö (4kk) on nukkunut alusta asti paljon paremmin ulkona (4-6h). Edelleen nukkuu ulkona vaunuissa pitkät päikkärit lähes 6h päivittäin. Kun ulkona oli -18 ast., kiedoin tytön lampaantaljaan ja laitoin nukkumaan vaunuihin. Laitoin lämpömittarin toppapuvun ja taljan väliin ja se näytti 20astetta. Kun ulkona oli taannoin yli -20 ast., kokeilin nukuttaa sisällä, mut tyttö nukkui vaan 3h kahdessa pätkässä. Tiedän kyllä neuvolan suosituksen -10ast. rajasta, mutta olen itse kokenut että ulkona lapseni nukkuu paremmin ja on paremmalla tuulella kun nukkuu yhtäjaksoisesti päikkärit. Oma äitini ja monet tuttuni ovat nukuttaneet lapsiaan iät ja ajat ulkona, eikä meistä ole sen kummempia tullut, joten asia tuntui ihan luonnolliselta :) mut kukin toimii tavallaan, eivätkä kaikki lapset edes pidä ulkona nukkumisesta. Tietääkseni ei ainakaan vielä ole voitu tieteellisesti todistaa, että ulkona nukuttaminen olisi lapsen kehitykselle jollain tavalla haitaksi.
- Heinämami
Heinämami kirjoitti:
Meillä tyttö (4kk) on nukkunut alusta asti paljon paremmin ulkona (4-6h). Edelleen nukkuu ulkona vaunuissa pitkät päikkärit lähes 6h päivittäin. Kun ulkona oli -18 ast., kiedoin tytön lampaantaljaan ja laitoin nukkumaan vaunuihin. Laitoin lämpömittarin toppapuvun ja taljan väliin ja se näytti 20astetta. Kun ulkona oli taannoin yli -20 ast., kokeilin nukuttaa sisällä, mut tyttö nukkui vaan 3h kahdessa pätkässä. Tiedän kyllä neuvolan suosituksen -10ast. rajasta, mutta olen itse kokenut että ulkona lapseni nukkuu paremmin ja on paremmalla tuulella kun nukkuu yhtäjaksoisesti päikkärit. Oma äitini ja monet tuttuni ovat nukuttaneet lapsiaan iät ja ajat ulkona, eikä meistä ole sen kummempia tullut, joten asia tuntui ihan luonnolliselta :) mut kukin toimii tavallaan, eivätkä kaikki lapset edes pidä ulkona nukkumisesta. Tietääkseni ei ainakaan vielä ole voitu tieteellisesti todistaa, että ulkona nukuttaminen olisi lapsen kehitykselle jollain tavalla haitaksi.
Tuosta ulkona nukuttamisesta piti korjata kirj.virhe: "eikä meistä ole sen kummempia tullut" :) eli ihan terveitä ja tavallisia aikuisia meistä kaikista on tullut :)
- parvekkeelle vai ulo
Heinämami kirjoitti:
Tuosta ulkona nukuttamisesta piti korjata kirj.virhe: "eikä meistä ole sen kummempia tullut" :) eli ihan terveitä ja tavallisia aikuisia meistä kaikista on tullut :)
Jos parveke on lasitettu, voi lasta nukuttaa siellä -20C pakkasillakin. Ainakin meillä lasitetulla parvekkeella on 5-10C vähemmän pakkasta kuin ulkona, riippuu ihan ulkoilman lämpötilasta ja siitä paistaako aurinko parvekkeelle. Harvoin laitetulla parvekkeella on liian kylmä. Kokeeksi voi laittaa lämpömittarin myös parvekkeelle ja seurata lämpöeroa suoraan ulkoilmaan.
Ihan ulos taivasalle en laittaisi -20C. Lähinnä ajattelen lapsen hengitysilman kylmyyttä, vaatteilla saa vartalon lämpimäksi, mutta keuhkot saa sitä ulkoilmaa vaikka kuinka harsolla suojaa aukkoa.
- Same Here
Minunpa piti lähes samasta aiheesta kirjoittaa :) Meidän alle vuoden ikäinen poika on nukkunut varmaan 1kk ikäisestä talvella ulkona. Hän oli koliikki eikä nukkunut koskaan oikeastaan kuin vaan ulkona. Nyt kohta vuoden iässä hän nukkuu edelleen säällä kuin säällä ulkona. Sisällä ei suostu nukkumaan kuin öisin. Ja uskokaa, on kokeiltu.
Vaunut on vuorattu niin ettei ole kuin pikkiriikkinen happikolo harson välistä. Kuomun päällekin olen virittänyt suojia. Ja äsken kun kävin (ulkona nyt -15'c) kurkkaamassa niin vaunukopasta oikein pöllähti lämpöä :). Mietin minäkin tosin niitä keuhkoja. Mutta entäs eskimot? Siellä synnytäänkin pakkaseen ja ei siellä mitään keuhko-ongelmia ole. Luotan siihen, että jos lapsella on paha olla niin huutaa ongelmaansa.- pökkyläpöö
mä oon kans ulkona kuistilla nukuttanu, minimissään 4h 5kk typy siellä nukkuu. kovimmilla pakkasilla -10'c ja yli laitan naaman ylle kevyesti harson, äp:n toppapuussa on se lärpäke hupussa jonka ansiosta se pysyy naamasta irti. ilman sitä posket on kylmät ja kuivuu kovasti, harsolla pysyy lämpöisenä. sit vaunun suulle toinen harso ja koko komeus hyttysverkolla nippuun niin ei tiaiset pääse heti nokkiin lapsen silmiä tms.. no joo, pysyy harsot hyvin ja kyl noita lintujakin tossa pyörii ihan riittävästi. päällä on body ja puolipotkarit, äp:n villahaalari (on muuten ihana) ja toppahaalari. jaloissa ugg-tyyppiset turkkitossut käsissä kahdet lapaset, ja päässä kauluri, ruskovillan kypärämyyssy ja reiman villapipo. koko paketti menee vielä omatekoiseen ohueen makuupussiin, ja hyvin nukkuu. eilen oli lämpömittarin mukaan 20 astetta toppapuvun alla, eli nou hätä. tänään uusiks.
- ohhohh
pökkyläpöö kirjoitti:
mä oon kans ulkona kuistilla nukuttanu, minimissään 4h 5kk typy siellä nukkuu. kovimmilla pakkasilla -10'c ja yli laitan naaman ylle kevyesti harson, äp:n toppapuussa on se lärpäke hupussa jonka ansiosta se pysyy naamasta irti. ilman sitä posket on kylmät ja kuivuu kovasti, harsolla pysyy lämpöisenä. sit vaunun suulle toinen harso ja koko komeus hyttysverkolla nippuun niin ei tiaiset pääse heti nokkiin lapsen silmiä tms.. no joo, pysyy harsot hyvin ja kyl noita lintujakin tossa pyörii ihan riittävästi. päällä on body ja puolipotkarit, äp:n villahaalari (on muuten ihana) ja toppahaalari. jaloissa ugg-tyyppiset turkkitossut käsissä kahdet lapaset, ja päässä kauluri, ruskovillan kypärämyyssy ja reiman villapipo. koko paketti menee vielä omatekoiseen ohueen makuupussiin, ja hyvin nukkuu. eilen oli lämpömittarin mukaan 20 astetta toppapuvun alla, eli nou hätä. tänään uusiks.
Jos ulkonanukkuminen vaatii sen että viritellään harsoja naaman yli ynnä muuta temppuja niin onko se enää sen arvoista? Ihmettelen vaan. Ja toisin kuin täällä moni näyttää luulevan, se -10 pakkasraja ei johdu siitä että vauvalla olisi vaunuissa kylmä vaan siksi että silloin hengitysilma on liian kylmää vauvan kehittymättömille keuhkoille. Ja siihen ei auta paksuinkaan toppapuku.
- justiisjoo
pökkyläpöö kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen lapses naamaa tuki harsolla. Olikohan tää taas provo?
- ...
...silloin kun keuhkot tilttaa, ääntely kun yleensä vaatii uloshengitysilmaa...
Joku laittoi harson kasvojen päälle... Miksiköhän? Kun lapsi hengittää pakkasilma muuttuu kosteaksi ja kosteus tietenkin jää harsoon, se jäätyy siihen. Muutama hetki ulkona ja jos harso syystä tai toisesta heilahtaa niin että osuu ihoon, niin tulos on ihan sama kuin lapsi nukkuisi paljas poski lumihangella... Paleltumiahan siinä hommassa vain tulee.
Meillä lapsi syö tuttia nukkuessa. Ei siis voi nukkua ulkona pakkasella, sillä tutti on koko ajan sen verran kostea, että paleltumia tulee suun ympärille.
Mä en pohjoisessa asuvana myöskään olisi niin kauhean huolissani keuhkoista, sillä onhan raaalla ilmalla käytävä asioillakin normaalisti lapsi mukana, eli totuttelua on tänä talvena kyllä tullut ja meillä on tuo koirakin, joten lapsi ei mikään oletettava astmaatikko tule kuitenkaan olemaan. Mutta vaikka ei ole nukkunut kertaakaan yli kymmenen asteen pakkasessa ulkona, niin silti on jo ihoon paleltuma vammoja saanut, varsinkin silloin kun hammastaan pukkasi ja sylki roiskui koko ajan, kerkesi leuka paleltua jo autoon siirryttäessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi423047Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452867100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502495Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472297Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks302081Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451749
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä381600- 461525
- 261361