opiskelija ja koira

suvi-maria

Varmasti arvaatte, mitä kysymykseni koskee.. :)

Olen siis ollut koko ikäni eläinrakas, erityisesti koiria kohtaan. Omasta koirasta minulla ei ole varsinaisesti kokemusta. Olen kuitenkin ollut ERITTÄIN paljon tekemisissä muutamien koirarotujen kanssa, jotka enoni on omistanut/omistaa.. (leonbergi, berhandilaisia, boksereita, spanieli) Pienestä tytöstä lähtien olen hoitanut koiria, kouluttanut, ruokkinut ja ollut pitämässä niille seuraa lähes joka viikonloppu. Eli siis tutuiksi on tullut niin kaikki koiriin liittyvät kustannukset, ruokinta, koulutus yms. En usko, että ymmärrätte mitä tarkoitan, sillä että kuinka paljon todella olen ollut tekemisissä niiden kanssa.. :D Ne ovat olleet elämässäni siitä saakka, kun olen syntynyt, vaikka koirat ovatkin vaihtuneet kuolluttuaan. Voisin siis sanoa, että tuntuu kuin ne olisivat omiani :)

Mutta siis asiaan olen 16 vuotias tyttö, joka aloitti lukiossa. Olen halunnut hankkia koiran koko elämäni ajan, mutta äitini ei ole kovin lämmennyt asialle, koska erityisesti häntä kammottaa siivomisen lisääntyminen. (Outoa, sillä molemmat vanhemmistani ovat omistaneet koiria nuoruudessa)
Minulla on jo tulevaisuuden suunnitelmia. Eli lukion jälkeen olen miettinyt, hankitsevani koiran. Vaikka tuohon on aikaa että valmistun, olen silti tutustunut todella paljon koiriin liittyviin asioihin. Aion pyrkiä yliopistoon, mutta todennäköisesti sitä ennen pitäisin välivuoden ja kävisin töissä.
Asun arkipäivät poikaystäväni kanssa kt kaksiossa lähellä keskustaa. Poikaystäväni on 19-vuotias ja olemme keskustelleet myös hänen kanssaan koiran ostosta.
Viikonloput ja muut lomat vietän sitten yleensä kotona n.6km kaupungista. Perheeseeni kuuluu 11-vuotias pikkuveli sekä äiti ja isä. Asustelemme siellä siis paritalossa.

Haaveenani olisi mahdollisesti eurasier, johon olen rakastunut! Mutta siis keskikokoinen koira olisi paras vaihtoehto minulle.

Onko teillä siis kokemusta opiskelijana omistaa koira? Millaista se on?
Onko teillä rahaa riittävästi kuluihin? Paljonko rahaa menee suurinpirtein kk?
Minkä rotuinen koira sinulla on?

Kiitos, jos maltoitte lukea ja mahdollisesti vastatakin!

3

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyl se käy

Kyllä opiskelija voi ihan hyvin hankkia koiran, jos on sitä ennen miettinyt riittääkö aika, jaksaminen ja rahat. Vaikutat siltä, että olet nämä asiat jo ottanut kunnolla huomioon.
      En näe mitään estettä :)

• 300 op

Olen opiskelija (yliopisto), ja omistan koiran. Sekarotuinen, keskikokoinen. Hyvin on mennyt, vaikka vähän mietitytti. Olen itse jo lähemmäs 30v, mutta eräällä ystävälläni on ollut 3 koiraa siitä asti kun hän on ollut 16v. Välillä, ehkä kerran kuussa tai silleen, koirat ovat yön vanhemmillaan hoidossa että pääsee bailaamaan. Itse en ole vielä koirastani lomaa ottanut, n. 8h osaa olla yksin.

Minulla on koiralle vakuutus, etteivät isot kulut yllättäisi. Vakuutus maksaa minulla 150e/vuodessa, se vaihtelee rodusta riippuen. Eläinlääkärikuluista korvataan 75% takautuvasti. Rokotuskäynti on n.50e, niitä ei korvata vakuutuksesta. Muuten menee rahaa n.50-100e kuussa, riippuu mitä syötän. Opintotuki yliopistossa on maksimissaan n.500e/kk. Otin opintolainan kun koira sairasti. Harrastuksiin menee aika paljon rahaa jos niihin sitoutuu (koulutuskurssit yleensä n. 100e/10krt).

Itse en olisi ottanut 16-vuotiaana koiraa, olisi jääneet kaikenlaiset seikkailut väliin. Nyt on kaikki ryminät koettu ja arvostan seesteistä elämää koiran kanssa ulkoillen. Mikset oikeastaan voisi arvostaa sitä jo nyt, kaikkien ei tarvitse asua ulkomailla tai tehdä opintojen ohessa töitä. Toisaalta, nykyinen parisuhteesi voi päättyä, voit joutua muuttamaan pieneen asuntoon, vanhempasi voivat kieltäytyä hoitamasta koiraa, saatat itse haluta muuttaa toiselle paikkakunnalle tai vaikka eri maahan. Ei tarvitse olla pessimisti mutta elämää ei voi suunnitella, mieti jo valmiiksi mitä näissä tapauksissa koiralle tekisit.

Minulla oli suhteellisen samanlainen tausta koirien suhteen kuin sinulla. Tuntui, että tiesin jo koirista paljon koska oli ollut monenlaisia hoitokoiria ja kaiken olin lukenut jne. Oman ensimmäisen koiran kanssa kuitenkin oppii sen, että koirasta on koko ajan vastuussa (kuulostaa itsestäänselvältä, muttei ole sitä). Tätä ei tunnu ymmärtävän moni ikäisenikään, jolla on lapsuudenperheessä ollut koira mutta ei omaa. Oman koiran kanssa ei voi ottaa oikoteitä, vaan vastuu on koko ajan sinulla kaikesta mitä koira tekee. Mieti valmiiksi sekin, mitä teet, jos koirasi vahingossa hyökkää toisen kimppuun tai rikkoo tietokoneesi, poikakaverisi kännykän, ystäväsi kalliin kameran. Sinä olet silloin vastuussa. Jos jotain tällaista sattuu kesken pahimman tenttikauden, aijai... Toisaalta, jos koulutus on tuttua ja teet asunnostasi koirankestävän, ei tule ongelmia.

Onnea päätöksen tekoon :) Voit ottaa koiran nyt tai 10 vuoden päästä, mieti voitko tarjota koiralle hyvän kodin sen koko eliniäksi. Se on tärkeintä. Vain sinä itse tiedät, oletko jo valmis.

• suvi-maria

Kiitos asiallisista viesteistä ja muutamista neuvoista! :)

Ainahan sitä oppii kaikkea uutta koiralta - on sitten omistanut koiran tai ei.. Olen myös miettinyt vakuutusta koiralle ja tehnyt laskelmia. Helpompi on kyllä erityisesti rahallisesti elää samassa taloudessa toisen ihmisen kanssa, jolloin voi jakaa kaikki kulut.
        Olen säästänyt muutama tuhat euroa tulevaisuutta varten ja erityisesti jos koiran aion hankkia, niin hyvä olisi olla sattumusten varalle hiukan säästössä.. :)
        Sen olenkin jo muutamaan otteeseen kokenut, että elämästä ei voi arvata, mitä huominen tuo tullessaan... :/
        Onnekseni vielä rahakuluihin sen verran, että vanhempani ovat lupautuneet maksamaan opinto- ja asuntokulut, kun valmistun lukiosta. (toivottavasti näin käy) :D Joka todella helpottaisi varmasti raha-asioissa.

Vielä kaipailisin lisää omia kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe