Onko suomessa ylipäätään kyseistä asumismuotoa? Kiinnostaisi tulevaisuudessa. Hyvin toimivassa kommuunissa olisi varmaan edullisempaa asua kuin yksinään omassa -tai vuokra-asunnossa.
Onko sinulla kokemusta kommuuniasumisesta?
1
333
Vastaukset
- kettux
Kyllähän Suomessa kommuuniasumista harrastetaan. Se kuitenkin on aika uskomattoman harvinaista. Ihan toista kuin vaikkapa briteissä opiskelijoiden keskuudessa.
Itse opiskielen Lapin yliopistossa ja yksi opiskelukaveri asuu viiden entuudesta tuntemattoman ihmisen kanssa. Heillä on yhteinen TV-huone ja keittiö ja jokaisella omat lukittavat huoneet. Heillä ei ole ollut mitään ongelmia niin tiskien, siivouksen tai metelin kanssa. Kaikki tulee tosi hyvin toimeen keskenään. Ja asuminenhan on halpaa.
Se on kummallista, kuinka melkein kaikille ensimmäiseen kämppään muuttaville tuntuu olevan niin itsestäänselvyys, että muutetaan yksiöön. Onko suomalaiset niin epäsosiaalista porukkaa, ettei yhdessä asuminen onnistu? :D Kun ihan oikeasti, jo lapsena henkisen kehityksen edellytyksenä on muut ihmiset ja ihmissuhteet. Jotenkin niiden tärkeys vaan tuntuu häviävän aikuistuttaessa.
Itse asun nyt solussa tosi mukavan kaverin kanssa ja musta se on hauskaa, että on joku jota moikata aamulla. Solukämppikseen ei tietysti yleensä voi vaikuttaa joten on ehkä vaikea löytyä oikeasti hyvää kämpistä muuttamalla soluun.
Itse ainakin haaveilen, että kun muutan ensi vuonna Helsinkiin, pystyisin muuttaa jollain n. 4 hengen porukalla yhteen isoon kämppään. Minulle se ei ole siksi, että asuminen olisi halpaa, vaan siksi, että tykkään olla ihmisten ympäröimänä. Olisi kiva, että jos on tylsää, ei tarvitsisi kävellä kuin olkkariin ja todennäköisesti siellä olisi joku katsomassa telkkaria. Ja kommuunissa olisi aina kuitenkin se oma huone, mihin voi sulkeutua kun kaipaa omaa rauhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721984
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,821450Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821394Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta101127Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita391046Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!210973- 94824
- 38815
- 85805
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49765