Olen tässä etsinyt hinta/laatu suhteeltaan hyviä ulkoiluasuja. Lähinnä nyt talvea varten, tarkoitus on olla koiran kanssa lenkillä lumesta ja pakkasesta huolimatta muutama tunti päivässä.
Onko kellään kokemuksia Erätukun vaatteista, lähinnä olen kiinnostunut Aurora-toppapuvusta ja Kate-kevyt toppapuvusta. Pitääkö se air-tex kalvo tosiaan vettä, ja lämmittääkö vaatteet? Metsästys palstoilla ollaan aika lailla noita erätukun tuotteita vastaan, mutta heillä onkin ehkä hieman enemmän vaatimuksia vaatteille.
Suosittelisiko joku jotain vastaavan hintaisia mutta parempia?
Mitä vaatteita itse käytätte tuolla siperiailmastossa?
Ulkoilu vaatteista!
13
548
Vastaukset
- himoulkoilija
vedenkestäviä, osahan on vain vettähylkiviä ja niissä on kyllä iso ero. Ainakin minulla hinta-laatusuhde ok, käytetty samoja kamppeita jo monta vuotta. Erityishyvää vetoketjulliset taskut, niitä on paljon sekä istuvuus ylipäätään esim pitkät hihat, ei mene lumi sisään heti, kun riisuu käsineet. Myös hyvää huppujen kunnollinen kiristys mahdollisuus, tärkeä kovalla tuulella ja sateella.
Kenkävinkkejä kaipaisin ite, lumessa tarpomiseen eli kylmän ja vedenkestävyys, pitkä varsi, kevyt?- suosituksia.,.
Tai siis lähinnä, että jalka on melko pieni niin suosittelen talvikeleille syvästi sellaisia lasten toppakenkiä. Niitä saa varmaan lähes kaikkialta mutta ainakin Prismasta ja Cittarista. On halvat, tosi lämpimät ja pitää yllättävän hyvin myös vettä. Mulla oli viimetalven sellaiset käytössä ja oli tosi hyvät! Saa myös nopeasti jalkaan, jos tulee vaikka hoppu ulos. Ainoa on, että jos harrastaa juoksua niin siihen ei oo kovin hyvät. Kestävyydestä en vielä tiedä, mutta ainakin vielä ovat hyvät.
Toinen on sitten ostaa oikein kunno talvivaelluskengät, ovat yleensä kestävät ja lämpimät ja vedenpitävät, mutta toisaalta myös yleensä aika kalliit. Samaten niissä pitää todella katsoa että saa oikeasti lämpimät, eikä vain semilämpimät, joissa sitten kyllä jalat jäätyy.
Jos on vähänkään rahaa niin ulkoiluasuksi kannattaa ostaa Hagglöfs tai vastaava kunnon puku. Haltia ei kannata ostaa. Tai siis niissä on nykyään aika paljon tuotevikoja hintaan nähden. Icepeakilta saa aika hyviä kunnon toppapukuja ihan ok hintaan. Toppa ja kevyttoppatakkeja kande käydä katsomassa myös ratsastuskauppojen aleista. Ovat lämpimiä, yleensä laadukkaita ja tehty liikumiseen. Suosittelen - vinkkejä...
Kun ongelma on se, että me kuljemme paljon talvella jäällä, ja siellä on myöskin vettä, jos sattuu runsasluminen talvi, niin kuin viime vuonna. Keveys olisi myös hyvä. Katselin varrellisia Kesportissa (jotain arctic tms merkkiä, joita väittivät testatun jossakin pohjoisnavalla tms.), ja sitten on mietityttänyt myöskin millaisia ovat nuo nastakengät ihan oikeassa käytössä. Mitä ovat ne "älynastat", ja kannattaako nyt kuitenkin ottaa ne erilliset liukuesteet. Ostin kyllä optimistisena lumikengät, joka auttaisi hiukan tuolla jäällä kulkiessa, sekä myöskin meillä on tapana ulkoilla umpimetsässä. Jotain pitäisi kuitenkin ihan noille remmilenkeillekin keksiä turvaksi, kun selkäni on sökö, eikä tykkää lipsahteluista lainkaan. Meillä siis kaksi koiraa, periaatteessa kauniisti kulkevia, mutta todella liukasta on teillä.
Tiedän monia koiraharrastajia, jotka ovat olleet noihin erätukun asuihin hyvin tyytyväisiä, jo vuosien ajan. Itsekin pohdin sellaisen ottavani, mutta löysin stadiumista hyvänoloiset, ja edullisemmat, kun olivat hyvässä tarjouksessa. Koska kerrospukeutuminenhan se paras tapa on. Kevyttoppis on riittänyt itselläni noin -20 asti, jos ei jäälle mennä. Jäällä sen sijaan, jos tulee, tarvitsee kovimmilla pakkasilla enempi vaatteita. Talvella en ole ikinä tarvinnut muuta kuin vedenhylkimistä (tämän hoitaa noi erätukun puvutkin). Kun vaan muistaa, että pesee ne oikein. - Pitkä varsi pitää ol
vinkkejä... kirjoitti:
Kun ongelma on se, että me kuljemme paljon talvella jäällä, ja siellä on myöskin vettä, jos sattuu runsasluminen talvi, niin kuin viime vuonna. Keveys olisi myös hyvä. Katselin varrellisia Kesportissa (jotain arctic tms merkkiä, joita väittivät testatun jossakin pohjoisnavalla tms.), ja sitten on mietityttänyt myöskin millaisia ovat nuo nastakengät ihan oikeassa käytössä. Mitä ovat ne "älynastat", ja kannattaako nyt kuitenkin ottaa ne erilliset liukuesteet. Ostin kyllä optimistisena lumikengät, joka auttaisi hiukan tuolla jäällä kulkiessa, sekä myöskin meillä on tapana ulkoilla umpimetsässä. Jotain pitäisi kuitenkin ihan noille remmilenkeillekin keksiä turvaksi, kun selkäni on sökö, eikä tykkää lipsahteluista lainkaan. Meillä siis kaksi koiraa, periaatteessa kauniisti kulkevia, mutta todella liukasta on teillä.
Tiedän monia koiraharrastajia, jotka ovat olleet noihin erätukun asuihin hyvin tyytyväisiä, jo vuosien ajan. Itsekin pohdin sellaisen ottavani, mutta löysin stadiumista hyvänoloiset, ja edullisemmat, kun olivat hyvässä tarjouksessa. Koska kerrospukeutuminenhan se paras tapa on. Kevyttoppis on riittänyt itselläni noin -20 asti, jos ei jäälle mennä. Jäällä sen sijaan, jos tulee, tarvitsee kovimmilla pakkasilla enempi vaatteita. Talvella en ole ikinä tarvinnut muuta kuin vedenhylkimistä (tämän hoitaa noi erätukun puvutkin). Kun vaan muistaa, että pesee ne oikein.Tilasin pari vuotta sitten jostain Bragg... jotain nimisestä nettikaupasta, myyvät myös merkkivaatteita ulkoiluun. Naisten talvikumisaappaita ei löytynyt kirveelläkään mistään, paitsi isoja kokoja. Talvikumisaappaissa on hyvä pitkä varsi, ovat hyvin lämpimät, suun varresta voi kiristää nyörillä, paksu kuviollinen pohja. Pitänyt noita 2 talvea ihan kokoajan metsälenkeillä yms ja kovatkin pakkaset kesti. Nyt kun alkaa 3.talvi on tullut palkeenkieliä, veikkaan pakkasen aiheuttamiksi. Aion ehottomasti hankkia tällaiset uudet. Ainoa miinus on, että ovat aika painavat. Mies osti Nokian talvisaappaat (naisten koot niissäkin alkoi 38), mutta ne eivät ole yhtä tukevat eivätkä yhtä lampimät. Liukkaalla esim jäällä eivät ole hyvät, muuten kyllä. Olisko ollut n 80 e eli tosi halvat käyttöönsä ja kestävyyteensä nähden.
Ei ole Erätukun,kun juuri syksyllä ostetut goretexlenkkarit,mutta miehellä on ulkoilupuku,parikin,( ei siis topattu) ollut jokusenkin vuotta,mihin ollut tyytyväinen.Ja hyvin on pitänyt veden,mutta ei siis talviasu.
Yhdellä kaverilla on ollut parikin Erätukun pukua,ja ollut niihin tyytyväinen.
Itsellä on kaksi talvipukua eli topatut,ja ne on Matterhornin.Eka on ollut käytössä jo monta vuotta ( toinen vielä käyttämättä eli uusi) ja tyytyväinen olen ollut kaikintavoin.Hyvin on tähän asti pitänyt räntäsateet,melkoisen lämminkin.Matterhorn ei ole sieltä kalleimmasta päästäkään.Kuivilla keleillä on enemmän käytössä kylläkin ihan tavis toppapuku,ja tulipalopakkasilla meneekin vilukissaosastolle eli kunnon untuvatoppis ja toppahousut.Niin kylmää ei ole vielä ollut,ettei untsikalla olisi pärjännyt.
Syksyllä ostin Erätukusta kalvolenkkarit.Saapi katsoa miten kestää menoa.
Talvikenkistä olen tyytyväinen ollut Vikingin gorenilkkureihin.Hiukan vartta,ja erittäin lämpimät.Niillä on pärjätty isot pakkasetkin.Ekat olleet jo monta vuotta,ja ajattelinkin,kun vedenpito ei enää riitä,niin jättää ne ihan kuivanilman kengiksi kuitenkin lämpimyyden takia :)
Yhestä urheiluliikkestä ostin muutama vuotta toisenmerkkiset gorenilkkurit lähinnä syyskevätkäyttöön,ja nyt jo toinen kenkä vähän vuotaa.Mutta hyvät kävellä,joten saa mennä lenkkikenkinä kuivemmalla kelillä,kun ei ole kovin kovaa pakkasta.
Kevätsyyspukuna on Sastan puku.Ollut jo monta vuotta,ja hyvin pitänyt.Merkki vaan ei ihan halpa.Itse en kyllä pakkasilla tuolla toppaamattomalla kyllä tarkene.- perheen isä
Meitsi on ollut tyytyväinen Haltin pukuihin ja kenkiin. On kestänyt kovaa käyttöä. Kaksi Haltin pukua ja kolme paria vaelluskenkiä. Lisäksi Vedenpitävä ulkoiluasu.
- Eiolekaikkikotona
Luulin aluksi että puhutte koirien vaatetuksesta.. olin hetken aivan ihmeissäni :D Ei hyvää päivää taas ;) Sain hyvät naurut ainakin omasta tyhmyydestäni.
kun lukee esim. nimim. "himoulkoilija" tekstin ja kuvittelee että hän puhuu vaatteista koiralle yms. (vaikka ei puhukaan) niin naurattaa.. ainakin minua, olen väsynyt.. voi luoja
Muistakaa kaikki kiristää koirien huput ja laittaa käsineet päälle :D
Älkää välittäkö tästä viestistä! Pitää lopettaa kahvin juominen näin myöhään.. ei tee hyvää jos haluaa yrittää nukkumaan ajoissa, vintti pimenee liiaksi ;)- monta koiraa
hyvät, lämpimät ja vedenkestävät, 3 talvea käytössä ja nyt alkavat vetää viimeisiä. Ostin kevääksi märille keleille Columbia coretex lenkkarit, parin kuukauden käytön jälkeen vesi tuli läpi, todella surkeat.
Entäs käsineitä?
Kun on useampi koira, olisi sormiosat hyvät. Koville pakkasille en ole löytänyt hyviä, jotka pysyisivät kuivina ja olisivat lämpimät. - suosituksia.,.
monta koiraa kirjoitti:
hyvät, lämpimät ja vedenkestävät, 3 talvea käytössä ja nyt alkavat vetää viimeisiä. Ostin kevääksi märille keleille Columbia coretex lenkkarit, parin kuukauden käytön jälkeen vesi tuli läpi, todella surkeat.
Entäs käsineitä?
Kun on useampi koira, olisi sormiosat hyvät. Koville pakkasille en ole löytänyt hyviä, jotka pysyisivät kuivina ja olisivat lämpimät.Käsineiksi suosittelen myöskin käyntiä ratsastustarvikeliikkeessä. Sieltä saa kunnolla topattuja, talvea varten suunniteltuja, joissa on kaikille sormille oma paikka. Toki jos nyt ihan hullut pakkaset on niin rukkaset on kyllä ihan must juttu.
Tuollaiset talvi vaelluskengät on kyllä ne ihan parhaan, kunhan juuri osta kunnolliset, kuten nuo Vikingit. Noista Halteista vielä sen verran, että varmasti on siis hyvä merkki, mutta ystäväni on partiokaupassa töissä, ja heille eniten asu ja kenkävalituksia tulee nykyään Haltin vaateista. En ole tosin itse niitä ikinä ostanut, joten omaa kokemusta ei ole vain tuo myyjältä saatu kuva. Hänkin suositteli Hagglöfsiä. - perheen isä
suosituksia.,. kirjoitti:
Käsineiksi suosittelen myöskin käyntiä ratsastustarvikeliikkeessä. Sieltä saa kunnolla topattuja, talvea varten suunniteltuja, joissa on kaikille sormille oma paikka. Toki jos nyt ihan hullut pakkaset on niin rukkaset on kyllä ihan must juttu.
Tuollaiset talvi vaelluskengät on kyllä ne ihan parhaan, kunhan juuri osta kunnolliset, kuten nuo Vikingit. Noista Halteista vielä sen verran, että varmasti on siis hyvä merkki, mutta ystäväni on partiokaupassa töissä, ja heille eniten asu ja kenkävalituksia tulee nykyään Haltin vaateista. En ole tosin itse niitä ikinä ostanut, joten omaa kokemusta ei ole vain tuo myyjältä saatu kuva. Hänkin suositteli Hagglöfsiä.Mutta omalla kohdalla ei ole koskaan sattunut huonoa Halti tuotetta. Ja onneksi niissä, mitä minä olen ostanut, niin on vuoden takuu. Kengät on ollut tähän asti ylivertaisiä käyttö mukavuudessa. Sopii jalkaan todella hyvin. Onhan niitä kyllä kaikenmerkkisiä nykyisin, Kannattaa valita niitä keskihintaisia, niissä on paras hinta/laatusuhde mitä sitten ostaakaan. Väliasu on myös tärkeä bointti, jos haluaa lämpimänä pysyä ja kuivana. Voi goretexit ja airtexit ja muut helposti ylllättää kulkian.
suosituksia.,. kirjoitti:
Käsineiksi suosittelen myöskin käyntiä ratsastustarvikeliikkeessä. Sieltä saa kunnolla topattuja, talvea varten suunniteltuja, joissa on kaikille sormille oma paikka. Toki jos nyt ihan hullut pakkaset on niin rukkaset on kyllä ihan must juttu.
Tuollaiset talvi vaelluskengät on kyllä ne ihan parhaan, kunhan juuri osta kunnolliset, kuten nuo Vikingit. Noista Halteista vielä sen verran, että varmasti on siis hyvä merkki, mutta ystäväni on partiokaupassa töissä, ja heille eniten asu ja kenkävalituksia tulee nykyään Haltin vaateista. En ole tosin itse niitä ikinä ostanut, joten omaa kokemusta ei ole vain tuo myyjältä saatu kuva. Hänkin suositteli Hagglöfsiä.Rukkasten puolesta puhun minäkin,kun koviin pakkasiin mennään.vaikka hanskat mukavammat onkin useamman hurtan kanssa.
Itsellä pienemmillä pakkasilla ihan Vapaa valinnasta ostetut halvat mutta hyvät hanskat ,jotain mokkaa ja paksua neulosta,missä ihana pitkä ja lämmin ranneresori.Noita ollut muutamatkin,mutta nyt ei enää siellä näkynyt.Oli hyvät ja joustavat,kun usein toppahanskat on sellaiset ihmeen tönköt.
Mutta heppatarvikeliikkeestä olen myös kuullut,että hyviä löytyisi.- vinkkejä...
monta koiraa kirjoitti:
Entäs käsineitä?
Kun on useampi koira, olisi sormiosat hyvät. Koville pakkasille en ole löytänyt hyviä, jotka pysyisivät kuivina ja olisivat lämpimät.Ne on kyllä todella hyvät, mutta kaipaisin vartta lisää kun rämpii. Olen yrittänyt virittää monenlaista systeemiä, ilman onnistumista. Minulla on nilkat se kaikkein isoin murhe, ongelmia on tulossa, jos kenkiin pääsee lunta. Olen pohtinut nyt ihan itse ompelevani "lisävarret", eli sellaiset, jotka voi vetää säärystinten päälle, eikä lumi tartu. Mutta nuo vikingitkin ovat hiukan liukkaat. Eikä sovellu jäällä kulkemiseen, jos siellä on vettä yhtään runsaammin.
Evertonin puku on ollut aika hyvä, kestosta en osaa sanoa tosin vielä, ja sehän riippuu paljolti millaista se kulutus on. Meillä ainakin pentukoiran hampaat tahtoo vielä joskus niihin vaatteisiin osua :)
Hihnaongelman olen ratkaissut niin, että toinen koira kulkee minulla juoksuvyössä. Toinen, se nuorempi, joka vielä hiukan harjoittelee eri tilanteita, on perinteisessä taluttimessa. Itselläni on pahimmilla pakkasilla rukkasten alla vielä sellaiset pitkävartiset neulesormikkaat, joilla saa nuo ranteetkin pysymään takuulla piilossa.
Kyllä tää ulkoilu on huomattavasti mukavampaa, kun on tarpeeksi välineitä joka säähän. Pahimpia pakkasia varten odottaa villaisemmat kerrastot, ja nuo tekniset vaatteet on oikeasti älyttömän hyviä muutoinkin. Ja nykyään alkaa olemaan hinnatkin jo melko kohtuulliset. Huonoista vaatteista menee nopeasti vetoketjut, nepparit, ym. Taskujen määrä ja sijaintikin on koiran kanssa liikkuessa tärkeitä. Makupalat, kakkapussit, pilli, kartta, kompassi ym, kaikenlaista sitä tarvitseekin lenkillä. Mukana kulkee iloisesti sienikirjat ja kiikaritkin, kamerat ja muut. Kaikkea niitä voikin tarvita joskus :) Koirien kanssa touhuaminen on todellakin nykyään ainakin itselläni melkoista välineiden kanssa pelailua. Varsinkin jo on hurahtanut siinä sivussa muihinkin asioihin:) - metsärämpijä
vinkkejä... kirjoitti:
Ne on kyllä todella hyvät, mutta kaipaisin vartta lisää kun rämpii. Olen yrittänyt virittää monenlaista systeemiä, ilman onnistumista. Minulla on nilkat se kaikkein isoin murhe, ongelmia on tulossa, jos kenkiin pääsee lunta. Olen pohtinut nyt ihan itse ompelevani "lisävarret", eli sellaiset, jotka voi vetää säärystinten päälle, eikä lumi tartu. Mutta nuo vikingitkin ovat hiukan liukkaat. Eikä sovellu jäällä kulkemiseen, jos siellä on vettä yhtään runsaammin.
Evertonin puku on ollut aika hyvä, kestosta en osaa sanoa tosin vielä, ja sehän riippuu paljolti millaista se kulutus on. Meillä ainakin pentukoiran hampaat tahtoo vielä joskus niihin vaatteisiin osua :)
Hihnaongelman olen ratkaissut niin, että toinen koira kulkee minulla juoksuvyössä. Toinen, se nuorempi, joka vielä hiukan harjoittelee eri tilanteita, on perinteisessä taluttimessa. Itselläni on pahimmilla pakkasilla rukkasten alla vielä sellaiset pitkävartiset neulesormikkaat, joilla saa nuo ranteetkin pysymään takuulla piilossa.
Kyllä tää ulkoilu on huomattavasti mukavampaa, kun on tarpeeksi välineitä joka säähän. Pahimpia pakkasia varten odottaa villaisemmat kerrastot, ja nuo tekniset vaatteet on oikeasti älyttömän hyviä muutoinkin. Ja nykyään alkaa olemaan hinnatkin jo melko kohtuulliset. Huonoista vaatteista menee nopeasti vetoketjut, nepparit, ym. Taskujen määrä ja sijaintikin on koiran kanssa liikkuessa tärkeitä. Makupalat, kakkapussit, pilli, kartta, kompassi ym, kaikenlaista sitä tarvitseekin lenkillä. Mukana kulkee iloisesti sienikirjat ja kiikaritkin, kamerat ja muut. Kaikkea niitä voikin tarvita joskus :) Koirien kanssa touhuaminen on todellakin nykyään ainakin itselläni melkoista välineiden kanssa pelailua. Varsinkin jo on hurahtanut siinä sivussa muihinkin asioihin:)katellut Hagglöfs sinne "säärystimiä" tai mikä onkana virallinen nimi. Ne on nimenomaan tuohon lumessa kahluuseen tarkoitettu, kiinnitetään lenksuilla kenkien ja housujen päälle. Mietin vain niiden kestävyyttä ja toimivuutta käytännössä. Kellään niistä kokemuksia?
Pilkkimiesten käsineistä olen joskus kuullut hyvää, en tiedä mitään merkkejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad611149- 42881
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että322644- 51641
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän114614- 51608
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38595- 93590
- 75556
- 56554