Saako vanhemmat takavarikoida

SkoboTyttö

Olen kuusitoista vuotias tyttö ja vanhempani ovat vieneet skootterini jonka maksoin itse omilla rahoillani viisitoistavuotiaana. Voivatko vanhempani takavarikoida skootterini minulta vaikka se on minun omistuksessa?

26

7177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti kertoo

      Kerropa nyt ensin, että mitä tuhmuuksia teit, kun iskä ja äiskä pistivät Vespan kaniin? "Unohdit" kotiintuloajat? Koulussa alkanut menemään huonosti? Jotain muuta kapinointia tai tyhmyyksiä?






      No periaatteessa eivät voi "takavarikoida", mutta muistathan lapsukainen, että oikeuksien myötä tulee myös velvollisuuksia.

      • Anonyymi

        Tiesiks et vanhemmat ei saa takavarikoida nuoren omaisuutta jonka nuori on itse ansaitsemillaan rahoilla hankkinut eli vaikka nuori kiroaisi tai kapinoisi yms ei vanhemmilla ole oikeutta ottaa nuoren omaisuutta. Eli meneppäs finlexi.fi ja katsopas sieltä mitä vanhemmat saa tehdä ja mitä eivät saa tehdä lapsen/nuoren mosaisuudella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesiks et vanhemmat ei saa takavarikoida nuoren omaisuutta jonka nuori on itse ansaitsemillaan rahoilla hankkinut eli vaikka nuori kiroaisi tai kapinoisi yms ei vanhemmilla ole oikeutta ottaa nuoren omaisuutta. Eli meneppäs finlexi.fi ja katsopas sieltä mitä vanhemmat saa tehdä ja mitä eivät saa tehdä lapsen/nuoren mosaisuudella

        Jos muksu asuu kotona, aikuiset kertovat säännöistä koska heillä on oikeus tehdä niin ja velvollisuus kasvattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muksu asuu kotona, aikuiset kertovat säännöistä koska heillä on oikeus tehdä niin ja velvollisuus kasvattaa.

        Velvollisuus kasvattaa ei tarkota, että voi varastaa tai kidnapata toisen omaisuutta. Jos on 15v tai yli niin jos oot ite maksanut omilla rahoilla, niin eivät saa lain mukaan takavarikoida. Jos oot 18 niin eivät saa myöskään takavarikoida, mitä ovat lahjaksi ostaneet, vaikka vanhemmat ovatkin. Koska HE ovat sen SINULLE lahjaksi ostaneet = se on sinun omaisuuttasi.


    • sinun luvan

      Eivät saa takavarikoida sitä. Sinulla on yksinmääräämisoikeus laillisena omistajana, koska ostit omilla rahoillasi. Käske palauttaa välittömästi. Halutessaan voivat takavarikoida niitä tavaroita, joita ovat itse ostaneet sinulle.

      • kypärässäpääonsuojas

        Ja kerro hänelle tuo tapahtunut. Voi olla että vanhempasi ansaitsevat pienen keskustelusession. Ja jos vanhempasi on hävittänyt tuon ajoneuvon on se kimurantimpi juttu. Heille.
        Vanhemmuus ei anna erioikeuksia toisen omaisuuteen.
        Ilmeisesti et ole syntynyt ns. "kultalusikka suussa", kun olet itse tienannut moposi. Mikä on sinun on sinun jos sinulla on kauppakirja sinun nimelläsi ja kuitti maksusta ja mopo on rekisteröity sinun nimiisi.
        Jos asia ei etene tee rikosilmoitus.


      • 23+14
        kypärässäpääonsuojas kirjoitti:

        Ja kerro hänelle tuo tapahtunut. Voi olla että vanhempasi ansaitsevat pienen keskustelusession. Ja jos vanhempasi on hävittänyt tuon ajoneuvon on se kimurantimpi juttu. Heille.
        Vanhemmuus ei anna erioikeuksia toisen omaisuuteen.
        Ilmeisesti et ole syntynyt ns. "kultalusikka suussa", kun olet itse tienannut moposi. Mikä on sinun on sinun jos sinulla on kauppakirja sinun nimelläsi ja kuitti maksusta ja mopo on rekisteröity sinun nimiisi.
        Jos asia ei etene tee rikosilmoitus.

        *****jos asia ei etene tee rikosilmoitus. ****

        Hoh, hoijaa, mistä näitä oikein tulee. Onhan kyse jonkin sortin omankädenoikeudesta, mutta, että lapsi tekisi vanhemmistaan rikosilmoituksen ja lähtisi käräjöimään heitä vastaan, eipä ole moista ennen Suomessa sattunutkaan.


      • Petu...
        23+14 kirjoitti:

        *****jos asia ei etene tee rikosilmoitus. ****

        Hoh, hoijaa, mistä näitä oikein tulee. Onhan kyse jonkin sortin omankädenoikeudesta, mutta, että lapsi tekisi vanhemmistaan rikosilmoituksen ja lähtisi käräjöimään heitä vastaan, eipä ole moista ennen Suomessa sattunutkaan.

        On sattunut, mm.: http://www.toimeentulotuki.net/2009/ttt-18v.php

        ja vakavampiakin juttuja jotka poistin netistä koska yhteen oli jäänyt nimi, ja sain tuomion kun julkistin julkisen päätöksen netissä.


      • Anonyymi
        23+14 kirjoitti:

        *****jos asia ei etene tee rikosilmoitus. ****

        Hoh, hoijaa, mistä näitä oikein tulee. Onhan kyse jonkin sortin omankädenoikeudesta, mutta, että lapsi tekisi vanhemmistaan rikosilmoituksen ja lähtisi käräjöimään heitä vastaan, eipä ole moista ennen Suomessa sattunutkaan.

        Ootko varma. Ei kaikkia oikeusjuttuja kirjata lehtiin. Eli ooppas hiljaa ja mee sinne kiven alle asumaan mistä varmaan tulikin ku tänne tuut tällaista urisemaan


      • Anonyymi
        23+14 kirjoitti:

        *****jos asia ei etene tee rikosilmoitus. ****

        Hoh, hoijaa, mistä näitä oikein tulee. Onhan kyse jonkin sortin omankädenoikeudesta, mutta, että lapsi tekisi vanhemmistaan rikosilmoituksen ja lähtisi käräjöimään heitä vastaan, eipä ole moista ennen Suomessa sattunutkaan.

        On myls olemassa lapsia,joilta oma vanhempi pyrkii sosialisoimaan nimenomaan kaiken lapselle itselleen kuuluvan.
        Kyllä rikosilmoituksen saa tehdä,jos on rikos tapahtunut.
        Toiselta puolen alle 18 vuotias on huoltajansa määräysvallan alla siinäkin,saako lapsi nyt esimerkiksi ajaa omalla skootterillaan.
        Sitä kutsutaan kasvatukseksi.
        Kannattaa neuvotella huoltajan kanssa,että selviää ensinnäkin miksi skootterin käyttö on kielletty,ja neuvotella lisää ehdpista millä skootterin saa käyttöön taas.
        Ellei ole valmis toimimaan vastuullisesti ja sovitun mukaan,se skootteri voi pysyä käyttökiellossa vaikka tasan siihen kun lapsi täyttää 18 v.


    • 1114

      Kyseiseen tapaukseen sopii ns. jääkaappiperiaate. Niin kauan kun alaikäinen lapsi käy vanhempiensa jääkaapilla, eikä maksa asumisestaan mitään, hän tekee niin kuin vanhemmat haluavat. Mutta, heti kun lapsi on muuttanut kotoa pois hän voit tehdä vanhemmistaan rikosilmoitusen omankädenoikeusesta, vaatia heille rangaistusta ja saada heidät käräjille vastuuseen teoistaan.

    • turvallisuus ensin

      Jos eivät takavarikoi, voivat kieltää käyttämästä.

      Vakuutusta tuolle liioin tuskin saat omiin nimiisi, ilman vanhempia tuossa iässä. Maksatko itse myös vakuutusmaksun ja jos niin millä rahalla?

      Mopokortti sinulla lienee? Vaikkakaan tälläkään ei mitään merkitystä kiellon kanssa.

    • SEJOKAYMMÄRTÄÄ

      TEKISI MIELI VAIN SANOA ****
      OIKEESTI, AIKUISET EI TAJUA KUINKA VMÄISELTÄ TUNTUU ETTÄ VANHEMMAT TAKAVARIKOI JOTAIN. KOITTAKAA ITSE OLLA LAPSEN ASEMASSA JA VANHEMMAT TAKAVARIKOI O M A I S U U T T A JONKA LAPSI ON OSTANUT ITSE..

      MINÄ OLEN VARMAAN A I N U T AIKUINEN JOKA ASIAN YMMÄRTÄÄ

      • Just_joo

        Viestistä päätellen et ole ainakaan aikuinen.

        Asiasta ei ehkä tarvitse sanoa enempää...


      • Anonyymi

        Vihdoinkin joku joka kirjoittaa tolleen. Tää on hyvä ku tää on totta 👌


    • Oletko töissä?

      15-vuotiaalla on oikeus solmia työsopimus ja avata oma tili pankkiin.
      15-vuotias saa käyttää itse ansaitsemansa rahat miten haluaa, eivätkä vanhemmat voi päättää niiden rahojen käytöstä..

      Eli jos olet itse ansainnut rahat, niin vanhemmillasi ei ole oikeutta viedä skootteriasi kurinpidollisena toimenakaan. Mutta jos he ovat antaneet rahat sinulle alunperin vaikkapa viikkorahana, niin sillon se on eri asia.

      Jos olet saanut rahat esim isovanhemmiltasi synttärilahjaksi, niin silloin voi olla etteivät vanhempasi saa ottaa skootteriasi.

      • ottaa päähä

        Oon 16v. vanhemmat vievät itse ostamani sähkötupakan .saako vanhemmat takavarikoida sen


      • 1+6=7
        ottaa päähä kirjoitti:

        Oon 16v. vanhemmat vievät itse ostamani sähkötupakan .saako vanhemmat takavarikoida sen

        *headdesk* Mistä näitä tulee....


      • Petu...
        1+6=7 kirjoitti:

        *headdesk* Mistä näitä tulee....

        Onhan tästä aika ajoin keskusteltu.
        15-vuotta täyttänyt omistaa 100%:sti sen, mitä on itse tienaamillaan rahoilla ostanut. Ei sitä saa vanhemmat viedä sen paremmin kuin lapsi venhempiensa autoa ilman lupaa.

        Eivätkä saa puhelimen tekstiviestejäkään lukea, vaikka sen puhelimen olisivat vanhemmat ostaneet. Niin se vaan on - Suomen lain mukaan!


      • lantintoinenpuoli
        Petu... kirjoitti:

        Onhan tästä aika ajoin keskusteltu.
        15-vuotta täyttänyt omistaa 100%:sti sen, mitä on itse tienaamillaan rahoilla ostanut. Ei sitä saa vanhemmat viedä sen paremmin kuin lapsi venhempiensa autoa ilman lupaa.

        Eivätkä saa puhelimen tekstiviestejäkään lukea, vaikka sen puhelimen olisivat vanhemmat ostaneet. Niin se vaan on - Suomen lain mukaan!

        No ei se nyt ihan noinkaan mene.

        25 §

        Vajaavaltaisella on oikeus määrätä siitä, minkä hän on vajaavaltaisuuden aikana omalla työllään ansainnut, ja siitä, minkä edunvalvoja on tämän lain 38 §:n mukaisesti antanut hänen vallittavakseen. Vajaavaltaisella on oikeus määrätä myös edellä mainitun omaisuuden tuotosta sekä siitä, mikä on tullut tällaisen omaisuuden sijaan.

        Jos vajaavaltainen käyttää oikeuttaan tavalla, joka on selvästi vastoin hänen etuaan tai jos siihen on ilmeinen vaara, edunvalvoja voi ottaa hoitoonsa 1 momentissa tarkoitettua omaisuutta siltä osin kuin se on tarpeen vajaavaltaisen edun suojaamiseksi. Jos toimenpide koskee vajaavaltaisen työansiota, siihen on hankittava holhousviranomaisen suostumus.

        xxxxxxxxxxxxxxxxxx

        Tämä tarkoittaa sitä, että edunvalvojalla (tai huoltajalla) ei ole oikeutta myydä tai hävittää vajaavaltaisen itse hankkimaansa omaisuutta, mutta hän voi takavarikoida (ottaa haltuun) sen, mikäli on ilmeinen vaara, että vajaavaltainen käyttää omaisuuttaan väärin, rikollisesti, tai itselleen haitallisesti. Aloituksesta ei selvinnyt syy skootterin takavarikoimiseen, joten täysin mahdotonta sanoa oliko se tarpeellista (lain mukaista) vaiko eikö.


      • Anonyymi
        lantintoinenpuoli kirjoitti:

        No ei se nyt ihan noinkaan mene.

        25 §

        Vajaavaltaisella on oikeus määrätä siitä, minkä hän on vajaavaltaisuuden aikana omalla työllään ansainnut, ja siitä, minkä edunvalvoja on tämän lain 38 §:n mukaisesti antanut hänen vallittavakseen. Vajaavaltaisella on oikeus määrätä myös edellä mainitun omaisuuden tuotosta sekä siitä, mikä on tullut tällaisen omaisuuden sijaan.

        Jos vajaavaltainen käyttää oikeuttaan tavalla, joka on selvästi vastoin hänen etuaan tai jos siihen on ilmeinen vaara, edunvalvoja voi ottaa hoitoonsa 1 momentissa tarkoitettua omaisuutta siltä osin kuin se on tarpeen vajaavaltaisen edun suojaamiseksi. Jos toimenpide koskee vajaavaltaisen työansiota, siihen on hankittava holhousviranomaisen suostumus.

        xxxxxxxxxxxxxxxxxx

        Tämä tarkoittaa sitä, että edunvalvojalla (tai huoltajalla) ei ole oikeutta myydä tai hävittää vajaavaltaisen itse hankkimaansa omaisuutta, mutta hän voi takavarikoida (ottaa haltuun) sen, mikäli on ilmeinen vaara, että vajaavaltainen käyttää omaisuuttaan väärin, rikollisesti, tai itselleen haitallisesti. Aloituksesta ei selvinnyt syy skootterin takavarikoimiseen, joten täysin mahdotonta sanoa oliko se tarpeellista (lain mukaista) vaiko eikö.

        Mun mielest skootteri takavarikoituna kurinpitotoimena on laitonta ja tuossahan se lukeekin. En nyt usko et kouluarvosanojen huononeminen on vaaraksi kellekään. Se on toki eri asia jos skootterilla on aiheutettu vaaratilateita itselle ja muille mut sitten se on poliisin asia että ottaako kortin pois ja jos ottaa ni ei sillon ajella millään moottorikäyttöisellä ajoneuvolla liikenteessä.


    • bruh

      Oon itekki vielä penikka mutta jos teiän porukat jotaki teiltä vie ku ootte perseilly nii älkää itkekö netissä vaan oppikaa vähän kunnioittamaan vanhempia... ne on teidät maailmaan tuonu ja antaa ruokaa ja suojaa ja niiden takia ootte hengissä nii voisitte vähäsen osottaa arvostusta. Tommoset sähköröökeistä ym itkijät pitäs nakata kadulle että tajuaa että ei ruoka, katto pään päällä, joku joka huolehtii ja ees elossa pysyminen ole itsestäänselvyyksiä.

      • Anonyymi

        Ois ollu parempi ollu tuomatta...


    • Ojiojiojiojiojoi 27v tyttö? Tuutko mun kaa tänää ryyppää ja telmimään?

    • Anonyymi

      Emt mut mun mutsi otti mun meikit ja mun crop topit et mul ois mahdollisimman paska olla se otti myös mun puhelimen pois ja anto jonku huonon honorin mihin en pysty lataamaan mitää sovelluksia oon nii lähellä et tapan ittwni omg

      • Anonyymi

        Ota rennosti. 10 vuoden päästä naurat jo itsellesikin, kun tämä viestisi historian hämäristä putkahtaa esiin tai muuten muistat kirjoittaneesi sen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe