Nokkosihottuma eli urtikaria

Klover

Olen 23-vuotias perusterve aikuinen nainen, jolla on lapsena todettu siitepölyallergia mm. koivulle ja timoteille sekä eläinpölylle mm. koirat ja kissat. Ruoka-aine allergioita ei ole todettu, ja lapsena kärsin lievästä atooppisesta ihosta, jota hoidettiin rasvaamalla perusrasvalla.

Elämäni kääntyi ympäri vuonna 2008, jolloin vietin kaksi kuukautta Maltalla. Aloin saamaan reissun aikana epänormaaleja iho-oireita, joita en ollut aikaisemmin kokenut: iholle tuli laajoja punaisia ihottuma alueita, jotka olivat selvästi turvoksissa/kohollaan. Suomeen tullessani oireet vain pahenivat enkä pystynyt käymään edes päivittäin töissä, koska en voinut esiintyä asiakaspalvelussa turvonneilla kasvoilla. Sain omalta lääkäriltä lähetteen HYKS:in Iho- ja allergiasairaalaan, jossa otettiin kaikenlaisia kokeita mm. verikokeita, virtsa- ja ulostekokeet, nieluviljelmät ja koepala reidestä. Kokeista ei löytynyt mitään, määrättiin vain syömään päivittäin aamun ja illoin Aeriusta.

Olen kärsinyt nokkosihottumasta nyt noin 2-vuotta ja alan olemaan korviani myöten täynnä punaisia ja turvonneita läikkiä, jotka saattavat peittää esim. puolet yläkropasta. Olen vaihtanut allergialääkkeeni Kestineen, mutta se ei poista ongelmia lievittää vain vähän 'läikkien' syntymistä. Viime aikoina nokkosihottuma on alkanut turvottaa huuliani, jota ei ole aikasemmin tapahtunut, tuntuu kuin vaiva olisi pahenemassa. Olen myös huomannut alkaneeni reagoimaan tuttuihin särky- ja kuumelääkkeisiin, joita olen voinut nuorempana käyttää turvallisesti, mutta en enää uskalla vilkaista niihin päin apteekissa esim. Burana ja Finrex.

Tiedän, että ihmisillä on monia tätäkin pahempia sairauksia ja minua toisinaan hävettää valittaa elämästäni, joka on muuten ihan mukiinmenevää... Mutta koulunkäyntini ja sosiaalinen elämäni kärsivät näistä päivistä, jolloin en uskalla/halua poistua kotoontani, koska näytän Frankensteinin hirviöltä turvonneiden kasvojeni kanssa, joita ei voi edes peittää meikillä. Iloinen, avoin ja hullutteleva persoonani on katoamassa pikkuhiljaa, tunnen enimmäkseen vain ahdistusta ja vihaa tätä nokkosihottumaa kohtaan johon lääkäritkään eivät keksi syytä tai apukeinoja. Täytyykö tästä kärsiä koko loppuelämä?

Kesällä iho tuntuu paremmalta eikä läisikä ilmesty todellakaan niin paljon kuin talvella. Onko kukaan muu huomannut samaa? Olen myös pohdiskellut tulevaisuutta: parisuhdetta ja lapsien hankkimista. Nokkosihottuma aiheuttaa minulle noloja tilanteita tai itse tunnen asian noloksi ja hävettäväksi: pidän seksinharrastamisesta, mutta useimpien kertojen jälkeen ihoni muuttuu punaiseksi ja turpoaa niistä kohdista, joista partnerini on minua koskettanut esim. rinnat, sisäreidet. Minusta tuntuu kuin olisin allerginen toisenihmisen kosketukselle tai ns. paineelle jota ihooni kohdistuu seksin aikana tai kantaessani painavaa olkalaukkua. Nokkosihottuma ei ilmaannu välittömästi esim. seksin jälkeen vaan vastaa 3-5tunnin jälkeen. Häpeän itseäni ja sitä miltä näytän vaikka en voi asialle mitään....minulla ei ole vakituista parisuhdetta koska en uskalla paljastaa tai kertoa ongelmastani kenellekään varteenotettavalle seurustelukumppanille vaan katkaisen kaikki suhteet pian ennen kuin ne etenevät liian pitkälle. Olenko tuomittu elämään koko loppuelämän yksin nokkosihottuman takia?

Lapsien hankkimista olen miettinyt: onko minulla oikeutta haaveilla lapsista, jos he perivät nokkosihottuman ja saavat kärsiä yhtä paljon kuin minä?

Tunnen itseni tyhmäksi, koska olen tehnyt "pienestä vaivasta suuren", mutta tämä on minun elämäni ja minä tunnen kärsiväni fyysisesti että henkisesti. Pääseekö nokkosihottumasta koskaan eroon?

7

4248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salapoliisina

      Olen itse myös atoopikko, nokkosihottuma sekä isoina paukamina, että punaisena ja kutiavina ihottumana on koettu.
      Isopaukamaisen nokkosihottuman sain kerran joulusiivouksen jälkeen, töissä vielä hyasintti, 3 vuorokautta kesti, varsinkin iltaisin ja öisin oli kova kutina.
      Olen ihoallerginen hajusteille ja aloin myös reagoimaan hajusteisiin ilmassa, eli ns. passiiviseen hajusteiden käyttöön.
      Itse en ole käyttänyt hajustettuja tuotteita 20 vuoteen, perhe oli hajusteeton ja lapset omissa perheissään nykyäänkin.
      Oletan, että siivousaineet ja joulun "tuoksut" laukaisivat nokkosihottuman.

      Sain kymmenisen vuotta vatsavaivoja valkosipulista, yht'äkkiä aloinkin reagoimaan nokkosrokolla, pienetkin määrät valkosipulia aikaansaivan 3-vuorokauden nokkosrokon.
      Allergiatesteissä todettiin allergia.

      Olen myös saanut nokkosrokkoa (rintaan) buranasta, en käytä sitä.
      Disperin sopii.
      Antibiootteja en ole onneksi joutunut syömään, orisyklin (?) aiheutti nuorena kokovartalo-nokkosihottuman.
      Penisilliini ei käy.

      Tuossa joitain esimerkkejä.

      Kannattaa tutkia itse, testata, mikä voisi olla syynä. Syyn löytyminen on usein salapoliisityötä, mutta kannattaa.
      Pidä kirjaa, milloin olosi on hyvä, milloin nokkosihottuma vihoittelee.
      Kirjoita ylös, mitä syöt, mitä juot, mitä sivelet ihollesi, millä peset vaatteesi.
      Kirjaa kaikki, mitä laitat suuhusi, myös vitamiinipillerit, yms.
      Itse käytän Erisan pyykinpesuainetta, luonnollisesti hajusteetta.

      Mitä söit, joit, sivelit ihollesi, kun nokkosihottuma iski ensimmäisen kerran?

      Itse söin kerran nokkos-kalkki-tabletteja, niistä piti olla apua hengitystieongelmiin ja olikin.
      Mutta, sain niistä nokkosihottuman, mikä kesti pitkään, en ensin ymmärtänyt, että noista luonnontuotteista voi tulla niin rajut oireet.

      Kerran aloin kutiamaan ja syytä ei meinannut löytyä millään.
      Jouluna söin vain kinkkua, en leikkeleitä, en makkaroita, enkä kutissut.
      Olin varmaan herkistynyt koiran papanaruoan seurauksena - haisikin pahalle, pentumuona piti liottaa veteen - oletan, että syynä joku lisä-, väri- tai säilöntäaine.
      Olin 2 vuotta syömättä leikkelekinkkuja ja makkaroita. Kesällä tekin mieli paistaa lenkkiä grillissä, taas kutistiin.
      Idiopaattinen reaktio? Tiedä häntä, pikemminkin uskon, että syynä joku lisäaine, sain koirasta (pojan) myös astmaattisia oireita, mutta myöhemmin pärjäsin koiran kanssa hienosti, kun sille annettiin muonaa, missä ei ollut mitään lisä-aineita.
      Kahden vuoden dieetin jälkeen pystyin taas syömään makkaroita, yms., kunhan niissä ei ole valkosipulia (en kylläkään kestä tavallistakaan sipulia).

      Jos altistut jollekin, mikä aiheuttaa nokkosihottumasi, elimistö on koko ajan hälytystilassa, reagoi herkästi kaikkeen.
      Atoopikolle tyypillinen oma reaktioni on, että jos syön esim. kalaa liian paljon tai liian usein, silmä voi turvota, tai huuli.
      Mäti on myös aiheuttanut nokkospaukamia liikaa syötynä.
      En pysty neulomaan villalangasta, silmät kutisevat ja myöhemmin turpoavat.
      Teen kaiken ruoan itse, tiedän, mitä syön ja löydän syyn, jos oireita tulee.
      En juo mitään, missä on synteettisiä väriaineita.

      Kaikkea on mahdoton allergiatestata, oma testaus toimii parhaiten, voin sanoa sen, sillä tällä periaatteella on tullut elettyä jo 60 vuotta.

      Kutina ja varsinkin nokkosihottuma ei ole pieni vaiva, se on todella kamalaa, vaikuttaa koko elämään.
      Suosittelen, että alat salapoliisiksi ja pyrit selvittämään syyn itse.

      • päivi.

        urticarian syy jää selvittämättä. Itselläni on lähes jatkuva urticaria, yksi syy on saunan lämpö ja vastaavasti ulkona oleva pienikin pakkanen, MUTTA nuo kaksi ovat vain syitä syiden joukossa.

        Jaksamisia!


    • Vaiva tämäkin

      Itselläni nokkosihottumaa tulee lähinnä VAIN toisen ihmisen kosketuksesta, hieronnassa tai seksin aikana (ja heti, ei tuntien päästä) tai sitten ihottumaa tulee omasta kosketuksestani, ihan randomisti. Käteen, jalkaan, selkään, vatsaan, ihan mihin vaan. En osaa yhdistää mihinkään muuhun kuin hikeen. Joskus koiran suuta tutkiessani saan ihottumaa käsiin, joten sylki ehkä myös?

      Joskus iholle nousee valtavia raapimisjälkiä, jotka häviävät muutaman minuutin kuluessa, samoin kuten nokkosihottumakin. Stressi eräässä työpaikassa sai koko kesän kestävän ihottuman kaulalle aikaan, muuten menee ohi nopeasti siis.

      Kärsin myös kohtalaisen inhottavasta valo(aurinko)ihottumasta.

      Kolmisen kertaa kieli on turvonnut valtavaksi, näistä kahtena kertana söin tulista purkkaa, kolmannella kerralla se vain iski.

      Huomio vuosien varrelta hieronnassa: Oiskohan lymfakierrolla tai siis elimistössä kerääntyneellä kuonalla asian kanssa tekemistä??? Monesti hieroessa jokin kipeä kohta alkaa kutisemaan ja siihen nousee ihottumaa.
      Voi olla hatusta vedettyä, mutta tässä epätoivoisena yrittää jo kaikkea miettiä.

    • TanskuBansku81

      Nokkosrokko todettiin viikko sitten. Aamulla töihin lähtiissä näitä näppyjä oli hieman jaloissa ja tunnissa oli nokkosrokko levinnut kauttaaltaan jalkoihin, selkään ja käsiin. (käsissä oli kaikkein pahimmat, koska tuntui että nivelet menivät myös kipeäksi ja turvotus oli hyvin voimakasta). Kolme päivää saikkua (ei osannut lääkäri sanoa mistä tämä johtui) Oireet helpotti ja takaisin töihin saikun jälkeen, työpäivän aikana nokkosrokko oliklin siirtynyt korviin ja kasvoihin, korvat olivat kaikkein kamalamman näköiset, turvonneet ja näytti että minulla olisi ollut isot mustelmat molemmissa korvissa ja aivan järkyttävä kutina. Takas lääkäriin ja toiset lääkkeet. Selvisi että tämä on nokkosrokko. Olen helpottunut että selvisi mikä tämä on, mutta että mistä se johtuu on vielä epäselvää ja miksi ihottuma tulee joka ikinen päivä.. Olen perusterve (ei flunssaa, kuumetta, ei särkylääkkeitä, pesuaine muutoksia, ruoka-aine muutoksia jne..) Vaikka on n.s. pienestä vaivasta niin ajatukin pelottaa että tätä voi jatkua jopa vuoden.

      • Täpläturkki

        Tällä iski nokkosrokko myös. Ensin oli kurkkukipua viikon verran. Sitten rupesin siihen syömään Buranaa ja ekana päivänä oli muutama pieni kutseva nappula siellä täällä, sitten tuli isot laikuit käsiin. Kolmantena päivänä olikin kädet ja huulet turvoksissa ja vatsa, selkä ja käsivarret varman noin 25%-30% tasolla punaisena.

        Toivotaan että tästä pääsee vielä eroon joskus, nyt on neljän päivän kuuri kortisonia. Kestine lääkitys oli myös loppunut muutama päivä aikaisemmin, mutta sillä tuskin on tämän kanssa mitään tekemistä, koska en normaalisi syö kestineä talvisin.


      • koikkelis

        Olet ilmeisesti yliherkkä ibuprofeenille eli kannattaa jättää Burana syömättä.


    • ninni82

      Minulla on sama sairaus nokkosihottuma ja joka reagoi saunaan tulee melkein heti saunan jälkeen mulla on siihen lääkityksenä heinix joka on auttanut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe