Terve mieheen.
Oottekos lumitöissä riehunu?
Sitten asiaan. Sain kuningasidean että voiskoo ilmalämpöpumpun ulkoyksikön laittaa talon alle, ryömintätilaan, kun siellä on pakkasellakin lämmintä.
Paranis kait hyötysuhe.
Meillä ryömintätila tuuletusaukoin varustettu ja paikoin seisomakorkeus.
Ilmapumpun ulkoyksikkö
10
529
Vastaukset
Vaikkapa eteiseen, siellähän on lämpöä rapiat 20 ==> COP huitelee pilvissä. Tai nymmä keksin laita se ulkoyksikkö saunaan, säästät vielä enemmän.....
- %
Jos kondenssiveden saat vielä valutettua johonkin, niin miksipä ei.
- h.Okusta
Kondessivedet saa kyllä pois.
Talomme alla on mm. kaivon paisuntavesisäiliö ja muutakin tekniikkaa.
kiitos ja hyvää joulua - nenästä..
h.Okusta kirjoitti:
Kondessivedet saa kyllä pois.
Talomme alla on mm. kaivon paisuntavesisäiliö ja muutakin tekniikkaa.
kiitos ja hyvää joulua120 neliöisen talon lämpöhäviö alapohjan läpi -10 C pakkasella on 500W , jolloin ryömintätilassa on /- 0 C.
Laitetaan sinne lämpöpumppu. Pumppu puhaltaa lämpöä taloon noin 3 kW:n teholla, josta 1500W otetaan sähköverkosta 1500 W ryömintätilasta ja ulkoilmasta. Ryömintätila alkaa jäähtyä. Koska alapohjan häviöistä saadaan 500 W, loppu lämpö otetaan ulkoilmasta, jonka seurauksena ryömintätilan lämpötila painuu lopulta alle ulkolämpötilan. Ajatellaanpa mitä tapahtuu jos ulkoilma , - 10C RH100% , johdetaan ryömintätilaan jossa pakkasta on -15C. Vopi olla alapohjalankut hieman huurteessa........
Tapahtuu siellä muutakin. Kun ryömintätilan lämpötila laskee, kasvavat myös alapohjan lämpöhäviöt samassa suhteessa. Tämä lisähäviö otetaan teitenkin pumpulla talteen (tulos /- 0), mutta lattiat voivat alkaa tuntua kylmiltä
Lopputuloksena tulet saamaan alapohjaan mehevät homekasvustot ja jääkylmät lattiat. - Ins.
nenästä.. kirjoitti:
120 neliöisen talon lämpöhäviö alapohjan läpi -10 C pakkasella on 500W , jolloin ryömintätilassa on /- 0 C.
Laitetaan sinne lämpöpumppu. Pumppu puhaltaa lämpöä taloon noin 3 kW:n teholla, josta 1500W otetaan sähköverkosta 1500 W ryömintätilasta ja ulkoilmasta. Ryömintätila alkaa jäähtyä. Koska alapohjan häviöistä saadaan 500 W, loppu lämpö otetaan ulkoilmasta, jonka seurauksena ryömintätilan lämpötila painuu lopulta alle ulkolämpötilan. Ajatellaanpa mitä tapahtuu jos ulkoilma , - 10C RH100% , johdetaan ryömintätilaan jossa pakkasta on -15C. Vopi olla alapohjalankut hieman huurteessa........
Tapahtuu siellä muutakin. Kun ryömintätilan lämpötila laskee, kasvavat myös alapohjan lämpöhäviöt samassa suhteessa. Tämä lisähäviö otetaan teitenkin pumpulla talteen (tulos /- 0), mutta lattiat voivat alkaa tuntua kylmiltä
Lopputuloksena tulet saamaan alapohjaan mehevät homekasvustot ja jääkylmät lattiat.Eiköhän tuossakin tapauksessa ole alapohjan tuuletus olemassa! Ja jos lattian alla on eristykset kunnossa, niin ei tule jääkylmiä lattioita! Tietysti jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin homma voi mennä pahasti pieleen.
- DI
Ins. kirjoitti:
Eiköhän tuossakin tapauksessa ole alapohjan tuuletus olemassa! Ja jos lattian alla on eristykset kunnossa, niin ei tule jääkylmiä lattioita! Tietysti jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin homma voi mennä pahasti pieleen.
Jos ryömintätila jäädytetään pakastimeksi, niin mitä tapahtuu kun sinne johdetaan kosteaa ulkoilmaa?.
- Oot torvi
DI kirjoitti:
Jos ryömintätila jäädytetään pakastimeksi, niin mitä tapahtuu kun sinne johdetaan kosteaa ulkoilmaa?.
Jos siellä pelaa ilmankierto ei sinne pakkasta synny!
- PAHVI..
Oot torvi kirjoitti:
Jos siellä pelaa ilmankierto ei sinne pakkasta synny!
Kerro sitten mistä se lämpö otetaan. Jos alapohja on kunnolla eristetty, niin häviöt riittävät vain murto-osaan pumpun ilmasta ottamasta energiasta.
Mistä vitusta näitä ikiliikkujien keksijöitä sikiää?
- aafgag
Tällä viikolla tuota ei olekaan vielä keksitty. Taitaa olla jo peräti kuukausi kun edellisen henkilö sen keksi. Ensi viikolla on sitten vinttiasennuksen vuoro sitten poistoilmaröörineteen asennus. jne
- aafgag
Mikä vittu teitä Porilaisia oikein vaivaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683