Ilmapumpun ulkoyksikkö

Hannu Okusta

Terve mieheen.
Oottekos lumitöissä riehunu?

Sitten asiaan. Sain kuningasidean että voiskoo ilmalämpöpumpun ulkoyksikön laittaa talon alle, ryömintätilaan, kun siellä on pakkasellakin lämmintä.
Paranis kait hyötysuhe.

Meillä ryömintätila tuuletusaukoin varustettu ja paikoin seisomakorkeus.

10

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikkapa eteiseen, siellähän on lämpöä rapiat 20 ==> COP huitelee pilvissä. Tai nymmä keksin laita se ulkoyksikkö saunaan, säästät vielä enemmän.....

    • %

      Jos kondenssiveden saat vielä valutettua johonkin, niin miksipä ei.

      • h.Okusta

        Kondessivedet saa kyllä pois.

        Talomme alla on mm. kaivon paisuntavesisäiliö ja muutakin tekniikkaa.

        kiitos ja hyvää joulua


      • nenästä..
        h.Okusta kirjoitti:

        Kondessivedet saa kyllä pois.

        Talomme alla on mm. kaivon paisuntavesisäiliö ja muutakin tekniikkaa.

        kiitos ja hyvää joulua

        120 neliöisen talon lämpöhäviö alapohjan läpi -10 C pakkasella on 500W , jolloin ryömintätilassa on /- 0 C.

        Laitetaan sinne lämpöpumppu. Pumppu puhaltaa lämpöä taloon noin 3 kW:n teholla, josta 1500W otetaan sähköverkosta 1500 W ryömintätilasta ja ulkoilmasta. Ryömintätila alkaa jäähtyä. Koska alapohjan häviöistä saadaan 500 W, loppu lämpö otetaan ulkoilmasta, jonka seurauksena ryömintätilan lämpötila painuu lopulta alle ulkolämpötilan. Ajatellaanpa mitä tapahtuu jos ulkoilma , - 10C RH100% , johdetaan ryömintätilaan jossa pakkasta on -15C. Vopi olla alapohjalankut hieman huurteessa........

        Tapahtuu siellä muutakin. Kun ryömintätilan lämpötila laskee, kasvavat myös alapohjan lämpöhäviöt samassa suhteessa. Tämä lisähäviö otetaan teitenkin pumpulla talteen (tulos /- 0), mutta lattiat voivat alkaa tuntua kylmiltä


        Lopputuloksena tulet saamaan alapohjaan mehevät homekasvustot ja jääkylmät lattiat.


      • Ins.
        nenästä.. kirjoitti:

        120 neliöisen talon lämpöhäviö alapohjan läpi -10 C pakkasella on 500W , jolloin ryömintätilassa on /- 0 C.

        Laitetaan sinne lämpöpumppu. Pumppu puhaltaa lämpöä taloon noin 3 kW:n teholla, josta 1500W otetaan sähköverkosta 1500 W ryömintätilasta ja ulkoilmasta. Ryömintätila alkaa jäähtyä. Koska alapohjan häviöistä saadaan 500 W, loppu lämpö otetaan ulkoilmasta, jonka seurauksena ryömintätilan lämpötila painuu lopulta alle ulkolämpötilan. Ajatellaanpa mitä tapahtuu jos ulkoilma , - 10C RH100% , johdetaan ryömintätilaan jossa pakkasta on -15C. Vopi olla alapohjalankut hieman huurteessa........

        Tapahtuu siellä muutakin. Kun ryömintätilan lämpötila laskee, kasvavat myös alapohjan lämpöhäviöt samassa suhteessa. Tämä lisähäviö otetaan teitenkin pumpulla talteen (tulos /- 0), mutta lattiat voivat alkaa tuntua kylmiltä


        Lopputuloksena tulet saamaan alapohjaan mehevät homekasvustot ja jääkylmät lattiat.

        Eiköhän tuossakin tapauksessa ole alapohjan tuuletus olemassa! Ja jos lattian alla on eristykset kunnossa, niin ei tule jääkylmiä lattioita! Tietysti jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin homma voi mennä pahasti pieleen.


      • DI
        Ins. kirjoitti:

        Eiköhän tuossakin tapauksessa ole alapohjan tuuletus olemassa! Ja jos lattian alla on eristykset kunnossa, niin ei tule jääkylmiä lattioita! Tietysti jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin homma voi mennä pahasti pieleen.

        Jos ryömintätila jäädytetään pakastimeksi, niin mitä tapahtuu kun sinne johdetaan kosteaa ulkoilmaa?.


      • Oot torvi
        DI kirjoitti:

        Jos ryömintätila jäädytetään pakastimeksi, niin mitä tapahtuu kun sinne johdetaan kosteaa ulkoilmaa?.

        Jos siellä pelaa ilmankierto ei sinne pakkasta synny!


      • PAHVI..
        Oot torvi kirjoitti:

        Jos siellä pelaa ilmankierto ei sinne pakkasta synny!

        Kerro sitten mistä se lämpö otetaan. Jos alapohja on kunnolla eristetty, niin häviöt riittävät vain murto-osaan pumpun ilmasta ottamasta energiasta.


        Mistä vitusta näitä ikiliikkujien keksijöitä sikiää?


    • aafgag

      Tällä viikolla tuota ei olekaan vielä keksitty. Taitaa olla jo peräti kuukausi kun edellisen henkilö sen keksi. Ensi viikolla on sitten vinttiasennuksen vuoro sitten poistoilmaröörineteen asennus. jne

      • aafgag

        Mikä vittu teitä Porilaisia oikein vaivaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe