Ilmapumpun ulkoyksikkö

Hannu Okusta

Terve mieheen.
Oottekos lumitöissä riehunu?

Sitten asiaan. Sain kuningasidean että voiskoo ilmalämpöpumpun ulkoyksikön laittaa talon alle, ryömintätilaan, kun siellä on pakkasellakin lämmintä.
Paranis kait hyötysuhe.

Meillä ryömintätila tuuletusaukoin varustettu ja paikoin seisomakorkeus.

10

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikkapa eteiseen, siellähän on lämpöä rapiat 20 ==> COP huitelee pilvissä. Tai nymmä keksin laita se ulkoyksikkö saunaan, säästät vielä enemmän.....

    • %

      Jos kondenssiveden saat vielä valutettua johonkin, niin miksipä ei.

      • h.Okusta

        Kondessivedet saa kyllä pois.

        Talomme alla on mm. kaivon paisuntavesisäiliö ja muutakin tekniikkaa.

        kiitos ja hyvää joulua


      • nenästä..
        h.Okusta kirjoitti:

        Kondessivedet saa kyllä pois.

        Talomme alla on mm. kaivon paisuntavesisäiliö ja muutakin tekniikkaa.

        kiitos ja hyvää joulua

        120 neliöisen talon lämpöhäviö alapohjan läpi -10 C pakkasella on 500W , jolloin ryömintätilassa on /- 0 C.

        Laitetaan sinne lämpöpumppu. Pumppu puhaltaa lämpöä taloon noin 3 kW:n teholla, josta 1500W otetaan sähköverkosta 1500 W ryömintätilasta ja ulkoilmasta. Ryömintätila alkaa jäähtyä. Koska alapohjan häviöistä saadaan 500 W, loppu lämpö otetaan ulkoilmasta, jonka seurauksena ryömintätilan lämpötila painuu lopulta alle ulkolämpötilan. Ajatellaanpa mitä tapahtuu jos ulkoilma , - 10C RH100% , johdetaan ryömintätilaan jossa pakkasta on -15C. Vopi olla alapohjalankut hieman huurteessa........

        Tapahtuu siellä muutakin. Kun ryömintätilan lämpötila laskee, kasvavat myös alapohjan lämpöhäviöt samassa suhteessa. Tämä lisähäviö otetaan teitenkin pumpulla talteen (tulos /- 0), mutta lattiat voivat alkaa tuntua kylmiltä


        Lopputuloksena tulet saamaan alapohjaan mehevät homekasvustot ja jääkylmät lattiat.


      • Ins.
        nenästä.. kirjoitti:

        120 neliöisen talon lämpöhäviö alapohjan läpi -10 C pakkasella on 500W , jolloin ryömintätilassa on /- 0 C.

        Laitetaan sinne lämpöpumppu. Pumppu puhaltaa lämpöä taloon noin 3 kW:n teholla, josta 1500W otetaan sähköverkosta 1500 W ryömintätilasta ja ulkoilmasta. Ryömintätila alkaa jäähtyä. Koska alapohjan häviöistä saadaan 500 W, loppu lämpö otetaan ulkoilmasta, jonka seurauksena ryömintätilan lämpötila painuu lopulta alle ulkolämpötilan. Ajatellaanpa mitä tapahtuu jos ulkoilma , - 10C RH100% , johdetaan ryömintätilaan jossa pakkasta on -15C. Vopi olla alapohjalankut hieman huurteessa........

        Tapahtuu siellä muutakin. Kun ryömintätilan lämpötila laskee, kasvavat myös alapohjan lämpöhäviöt samassa suhteessa. Tämä lisähäviö otetaan teitenkin pumpulla talteen (tulos /- 0), mutta lattiat voivat alkaa tuntua kylmiltä


        Lopputuloksena tulet saamaan alapohjaan mehevät homekasvustot ja jääkylmät lattiat.

        Eiköhän tuossakin tapauksessa ole alapohjan tuuletus olemassa! Ja jos lattian alla on eristykset kunnossa, niin ei tule jääkylmiä lattioita! Tietysti jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin homma voi mennä pahasti pieleen.


      • DI
        Ins. kirjoitti:

        Eiköhän tuossakin tapauksessa ole alapohjan tuuletus olemassa! Ja jos lattian alla on eristykset kunnossa, niin ei tule jääkylmiä lattioita! Tietysti jos nämä asiat eivät ole kunnossa, niin homma voi mennä pahasti pieleen.

        Jos ryömintätila jäädytetään pakastimeksi, niin mitä tapahtuu kun sinne johdetaan kosteaa ulkoilmaa?.


      • Oot torvi
        DI kirjoitti:

        Jos ryömintätila jäädytetään pakastimeksi, niin mitä tapahtuu kun sinne johdetaan kosteaa ulkoilmaa?.

        Jos siellä pelaa ilmankierto ei sinne pakkasta synny!


      • PAHVI..
        Oot torvi kirjoitti:

        Jos siellä pelaa ilmankierto ei sinne pakkasta synny!

        Kerro sitten mistä se lämpö otetaan. Jos alapohja on kunnolla eristetty, niin häviöt riittävät vain murto-osaan pumpun ilmasta ottamasta energiasta.


        Mistä vitusta näitä ikiliikkujien keksijöitä sikiää?


    • aafgag

      Tällä viikolla tuota ei olekaan vielä keksitty. Taitaa olla jo peräti kuukausi kun edellisen henkilö sen keksi. Ensi viikolla on sitten vinttiasennuksen vuoro sitten poistoilmaröörineteen asennus. jne

      • aafgag

        Mikä vittu teitä Porilaisia oikein vaivaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe