Noniin minullakin todettiin sitten sukuelinherpes..muutama päivä yhdynnästä, jolloin kondomi meni rikki huomasin kutiamista alapäässä ja virtsaaminen alkoi kirveltää. Ensin en ajatellut että se on mitään ihmeellistä,mutta sitten alkoi virtsaamiskivut olla todella voimakkaita ja huomasin, että muutama todella pientä rakkulaa oli ilmestynyt häpyhuulien ulkopuolelle karvoituksen alueelle ja nivuset olivat turvonneet ja arat. Aloin netistä lukea paniikissa oireita ja kaikki täsmäsivät juuri herpekseen. Hysteeristä itkua siitä seurasi ja ei muuta kuin gynekologille tilaamaan aikaa. Ja lääkärissä sitten herpes todettiin. Itse olen sellainen tapaus, että ei ole koskaan ollut mitään kuumetta vakavampaa sairautta. Minulla ei ole koskaan ollut huuliherpestä ja olen siis 20-vuotias tyttö ja tänä vuonna menetin neitsyyteni,ja olen harrastanut seksiä vain tämän saman ainoan ihmisen kanssa. Elikkä minkälainen tuuri voi olla että ensimmäisen seksipartnerin aikana puhkeaa sukupuolitauti?! Mutta hieman ihmeellistä on se, että tietysti ajattelin, että sain mieheltä tartunnan, koska hänellä on enemmän ollut seksikumppaneita ja oletin, että hän olisi oireeton kantaja, mutta selvisi, että hänellä puhkesi herpes ihan samaan aikaan kuin minulla, ja että se oli hänellä myös ensitartunta, eikä hänelläkään ole koskaan ollut huuliherpestä! Eli saimme ensitartunnan yhtäaikaa yhdynnän jälkeen. Onko kenelläkään muulla käynyt samoin? Voisikohan mistään tietää kummalta tartunta tuli? Kuinkahan harvinaista on että huuliherpesvirusta ei ole koskaan ollut, mutta sitten genitaaliherpes virus on olemassa? Itseni ja miehen molempien perheiden kaikilla jäsenillä on ollut huuliherpes, mutta juuri meillä ei. Olisi mukava saada jakaa kokemuksia muiden samasta asiasta painiskelevien kanssa!
Herpes alapäässä
7
11376
Vastaukset
- Voihan..
se hänellä puhjeta nyt yhtäkkiä vaikka olisikin ollut oireeton tähän asti. Kyllä olet sen häneltä saanut.
- semmosta...
on todella ikävää, että kohdallasi kävi näin huono tuuri, olen siitä vilpittömästi pahoillani. Olen varma, että asiaa hieman sulateltuasi huomaat ettei se maailman loppu kuitenkaan ole joskin vaivana varsin ikävä ja ikuinen vaiva. Tiedän monta ihmistä niin naista kuin miestä joilla on herpes genitaalialueilla ja he elävät ihan normaalia elämää. Selittikö lääkäri sinulle, että huuliherpes eli HSV1 joka yleensä esiintyy kasvojen alueella voi myös tarttua genitaalialueille ja päinvastoin HSV2 eli genitaaliherpes voi esiintyä kasvojen alueella. On siis täysin mahdollista, että jos kumppanisi on ollut seksuaalisesti aktiivinen ennen sinua on hän voinut saada jommankumman herpestyypin esim. oraaliseksin yhteydessä mutta ollut tähän asti oireeton. Tai vastaavasti sinä olet myös voinut saada tartunnan, jos olet harrastanut muunlaista seksuaalista kanssakäymistä kuin varsinaista yhdyntään ennen neitsyytesi menettämistä. Kumpa virustyyppi sinulla ja kumppanillasi todettiin?
Lähes kaikki meistä ovat/saavat tartunnan jossain vaiheessa elämäänsä HSV1-tyypin herpekseen, yleensä pienenä, jolloin se ei yleensä aiheuta oireita. Jos taasen tartunnan saa vanhemmalla iällä, todennäköisemmin se aiheuttaa oireita. On siis täysin mahdollista, että teillä jommalla kummalla on tuo HSV1, mutta ette välttämättä ole osanneet yhdistää oireita juuri herpekseen. Kaikki iho-oireet eivät ole suoraan ns. oppikirjasta. Ainoa varma asia tässä on se että se virus on teillä molemmilla.
Toivottavasti tästä oli sinulle apuja, muista ettei siihen kuole, vaikka varmasti mielesi on nyt paha. On olemassa paljon vakavampiakin alapää vaivoja, minä tiedän sillä olen sairastunut kohdunkaulansyöpään mutten silti heittänyt pyyhettä kehiin. Mukavaa talven jatkoa sinulla ja muista käydä säännöllisesti PAPA-kokeissa tulevaisuudessa! - HerpesTyttö
semmosta... kirjoitti:
on todella ikävää, että kohdallasi kävi näin huono tuuri, olen siitä vilpittömästi pahoillani. Olen varma, että asiaa hieman sulateltuasi huomaat ettei se maailman loppu kuitenkaan ole joskin vaivana varsin ikävä ja ikuinen vaiva. Tiedän monta ihmistä niin naista kuin miestä joilla on herpes genitaalialueilla ja he elävät ihan normaalia elämää. Selittikö lääkäri sinulle, että huuliherpes eli HSV1 joka yleensä esiintyy kasvojen alueella voi myös tarttua genitaalialueille ja päinvastoin HSV2 eli genitaaliherpes voi esiintyä kasvojen alueella. On siis täysin mahdollista, että jos kumppanisi on ollut seksuaalisesti aktiivinen ennen sinua on hän voinut saada jommankumman herpestyypin esim. oraaliseksin yhteydessä mutta ollut tähän asti oireeton. Tai vastaavasti sinä olet myös voinut saada tartunnan, jos olet harrastanut muunlaista seksuaalista kanssakäymistä kuin varsinaista yhdyntään ennen neitsyytesi menettämistä. Kumpa virustyyppi sinulla ja kumppanillasi todettiin?
Lähes kaikki meistä ovat/saavat tartunnan jossain vaiheessa elämäänsä HSV1-tyypin herpekseen, yleensä pienenä, jolloin se ei yleensä aiheuta oireita. Jos taasen tartunnan saa vanhemmalla iällä, todennäköisemmin se aiheuttaa oireita. On siis täysin mahdollista, että teillä jommalla kummalla on tuo HSV1, mutta ette välttämättä ole osanneet yhdistää oireita juuri herpekseen. Kaikki iho-oireet eivät ole suoraan ns. oppikirjasta. Ainoa varma asia tässä on se että se virus on teillä molemmilla.
Toivottavasti tästä oli sinulle apuja, muista ettei siihen kuole, vaikka varmasti mielesi on nyt paha. On olemassa paljon vakavampiakin alapää vaivoja, minä tiedän sillä olen sairastunut kohdunkaulansyöpään mutten silti heittänyt pyyhettä kehiin. Mukavaa talven jatkoa sinulla ja muista käydä säännöllisesti PAPA-kokeissa tulevaisuudessa!Hei kiitos ymmärtäväisyydestäsi! Kyllä nyt on alkanut jo helpottaa tuon asian kanssa ja miettii kuinka paljon pahemmin asiat voisivat olla! En ole siis harrastanut mitään seksuaalista kanssakäymistä kenenkään kanssa ennen neitsyyteni menettämistä. Ja harmittaa, että minulle ei kerrottu kumpi herpestyyppi minulla todettiin kun soitin kysyäkseni tuloksia. Kerrottiin vain että herpes on positiivinen. Voisikohan olla mahdollista että tartutimme toisemme? :) huuliherpeksen mitään oireita en ainakaan minä ole koskaan tuntenut. Sinulle myös hyvää talven jatkoa ja joulua:)!
- .
HerpesTyttö kirjoitti:
Hei kiitos ymmärtäväisyydestäsi! Kyllä nyt on alkanut jo helpottaa tuon asian kanssa ja miettii kuinka paljon pahemmin asiat voisivat olla! En ole siis harrastanut mitään seksuaalista kanssakäymistä kenenkään kanssa ennen neitsyyteni menettämistä. Ja harmittaa, että minulle ei kerrottu kumpi herpestyyppi minulla todettiin kun soitin kysyäkseni tuloksia. Kerrottiin vain että herpes on positiivinen. Voisikohan olla mahdollista että tartutimme toisemme? :) huuliherpeksen mitään oireita en ainakaan minä ole koskaan tuntenut. Sinulle myös hyvää talven jatkoa ja joulua:)!
verikokeessa niin ei sitä herpestä ole voitu tyypittääkään. Siis jos otetaan rakkulasta näyte niin siinä ei näy kumpi tyyppi se virus on. Ykkönen vai kakkonen.
Jos haluat tietää tyypin mene yksityiselle veren vasta-ainetestiin, julkinen sektori ei sitä ala helppoin perustein tekemään. Sillä saadaan tyyppi selville, muttei sitä missä se putkahtaa esiin.
Ei se herpes ilmasta ole tullut, jompi kumpi on tartuttanut toisen, voihan herpes olla vaikka iät ja ajat oireeton ja silti sen kantaja tartuttaa oireettomana sitä. Ette te toinen toisianne varmastikaan ole tartuttanut.
Missä testautit tuon herpeksen ja miten se testattiin? - HerpesTyttö
. kirjoitti:
verikokeessa niin ei sitä herpestä ole voitu tyypittääkään. Siis jos otetaan rakkulasta näyte niin siinä ei näy kumpi tyyppi se virus on. Ykkönen vai kakkonen.
Jos haluat tietää tyypin mene yksityiselle veren vasta-ainetestiin, julkinen sektori ei sitä ala helppoin perustein tekemään. Sillä saadaan tyyppi selville, muttei sitä missä se putkahtaa esiin.
Ei se herpes ilmasta ole tullut, jompi kumpi on tartuttanut toisen, voihan herpes olla vaikka iät ja ajat oireeton ja silti sen kantaja tartuttaa oireettomana sitä. Ette te toinen toisianne varmastikaan ole tartuttanut.
Missä testautit tuon herpeksen ja miten se testattiin?kävin verikokeessa myös. eli kävin TAYS:ssa siellä oli ilmainen sukupuolitautien tarkastus joskus 12.30 - 14.00 jossa minulle tehtiin kaikki mahdolliset sukupuolitestit.otettiin virtsanäyte,verikoe ja gynekologin tarkastus jossa lääkäri jo huomasi paljaalla silmällä, että herpestähän se oli. muuten jäi lääkäreistä siellä vähän huono maku,tuntui että vähättelivät koko asiaa ja eivät informoineet paljoakaan kyseisestä taudista.
- anestesianurse
HerpesTyttö kirjoitti:
kävin verikokeessa myös. eli kävin TAYS:ssa siellä oli ilmainen sukupuolitautien tarkastus joskus 12.30 - 14.00 jossa minulle tehtiin kaikki mahdolliset sukupuolitestit.otettiin virtsanäyte,verikoe ja gynekologin tarkastus jossa lääkäri jo huomasi paljaalla silmällä, että herpestähän se oli. muuten jäi lääkäreistä siellä vähän huono maku,tuntui että vähättelivät koko asiaa ja eivät informoineet paljoakaan kyseisestä taudista.
verestä vai ei? Se, että sinulta otettiin verikokeita ei kerro sitä. Kas kun _vain_ verestä voidaan testata HIV ja hepatiitit.
Todennäköisesti herpestäsi _ei_ ole verestä testattu jos se kerran jo paljaalla silmällä näkyi.
- Uskollisuus kunniaan
Haluan antaa pienen vinkin alapään herpestä poteville. Jos se nimittäin tulee sellaiseen paikkaan kuin itselläni, eli peppuvälin paikkeille. Laitan siihen heti kutinan alkaessa runsaasti geelimäistä käsidesi-ainetta. Tämän toistan useampaan kertaan. Minulle ainakin tehoaa hyvin. Näin vältyn syömästä turhan usein asikloviriä.
Raittiita ja pitkiä parisuhteita ei voi kuin suositella (ja ihailla). Itse elän nykyisin avioliitossa, eikä tämä herpekseni ole tarttunut mieheeni näissä kymmenessä vuodesa. Joten ei se ole "maailman loppu", vaikka aluksi niin ajattelinkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823616
- 302993
- 612985
- 92896
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351659