Muistelen joskus 1970-luvulla kuulleeni Heikki Kinnusen tai jonkun hänenlaisensa äänen puhuneen levylle tarinan rakkaudesta, joka ei päättynyt edes kuolemaan. Muistaakseni nainen kuoli ja haudattiin normaalisti, silloin mies teki itsemurhan ja joutui ns. kuusiaidan taa.
Sitten tuli ylösnousemuksen päivä - "pajatti kellot" tjsp. Nainen pääsisi taivaaseen mutta mies joutuisi tietysti helvettiin.
Mutta he halusivat vieläkin vain olla yhdessä ja menivät takaisin arkkuun makaamaan - viimeinen säe tuossa runomuotoisessa kertomuksessa taisi olla "siis uni jatkukoon".
Näin hatarilla tiedoilla pitäisi tuo levy löytyä. Äänitearkistossa en näe Kinnusen kohdalla mitään sopivaa levytystä, enkä ole edes varma kirjailijasta. Arvelen sen voineen olla Matti Rossi (teos Agitprop ehkä?) tai miksei Elvi Sinervo. Mutta tässä tuleekin sitten tenkkapoo.
En asu Suomessa eikä täällä ole suomalaisia kirjoja kirjastoissa, joten en pääse itse selailemaan 1970-luvun runokokoelmia. Osaisiko joku auttaa? Olisin hyvin kiitollinen.
Balladi suuresta rakkaudesta tjsp, ???
5
558
Vastaukset
- 3+11=?
Elvi Sinervolta löytyy äänitearkistosta kappale nimeltä "Tarina suuresta rakkaudesta", mutta en tiedä mistä se kertoo. Voisit lähettää kysymyksesi kirjastojen yhteiseen Kysy kirjastonhoitajalta-palveluun: http://www.kirjastot.fi/kysy/ Ehkä siellä osataan auttaa!
- Ulkosuomalainen.
Satuinkin löytämään balladin eräältä vanhalta kiintolevyltä, olin nähtävästi naputellut sen Sinervo-tiedostoon joskus 1980-luvun puolivälissä. Teksti on aivan ihana kertomus katajansitkeästä rakkaudesta.
Se on ilmestynyt ainakin Sinervon kokoelmassa Oi lintu mustasiipi 1950 tai 1951.
Yritän lähetellä Ylelle pyyntöjä, jospa siellä jokin ohjelma voisi soittaa äänitteen, että kuulisi sen kaikkien näiden vuosikymmenten jälkeen. Se on kyllä vähän pitkä mutta erikoinen ja mieleenpainuva.
- Anonyymi
Tuon Balladin suuresta rakkaudesta on säveltänyt ja laulanut edesmennyt karijokelainen maanviljelijä Erkki Rankaviita. Löytyy CD-levyltä KICD 125, jonka on julkaissut Kansanmusiikki-instituutti v. 2015.
- Anonyymi
Vesa Mäkelä lauloi tämän ollessaan KOM-teatterin jäsenenä. Olen hakenut tätä jo kolme vuotta satunnaisesti, mutta vasta nyt selvisi että runo on Elvi Sinervon. Levytystä en ole löytänyt.
- Anonyymi
Paitsi että minulle nyt kerrottiin että Vesa ei koskaan kuulunut KOM:iin. Se ei vähennä esityksen loistavuutta yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768