Pentu 5kk puree hihnaa lenkillä, mikä neuvoksi?

Hermot menee

Eli omistan 5kk ikäisen kultaisennoutajan pennun (uros) ja aina kun olen palaamassa kotiin pennun kanssa, pentu alkaa hyppiä minua vasten ja purra ja repiä hihnaa, tämä siis aina kun olemme lähdössä kotiin. Kiellän pentua, ei tottele ja yleensä tottelee kieltoa muissa jutuissa mutta tässä ei. Otan pentua myös niskasta tai kiristän hihnaa mutta sitten pentu puree kättäni hihnan sijaa. Todella rasittavaa! Ja mikä tässä ärsyttävintä, pentu ei tee tätä ikinä miehen kanssa, ikinä ei hypi eikä riehu hihnassa kun vain minun kanssani. Mitä teen, että saan tämän loppumaan? Olen myös pysähtynyt, jatkaa riehumista, olen kääntynyt pois päin, ei auta ja olen lähtenyt käveleen toiseen suuntaan, mutta ei auta. Ja vaikka pentu olis miten väsynyt kun lähdetään kotiin niin riehuminen ja pureminen hihnassa alkaa aina yhdessä tietyssä paikassa kun ollaan kotiin päin menossa... NEUVOJA KIITOS?:)

7

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • josvaikkaauttaaxP

      Meillä oli ihan sama tilanne kun uros kultanennoutajani oli n.5kk.Puri ja roikkui hihnassa kielsin otin välillä pyllykarvoista nipistyksellä... jne eikä auttanut.Tilanne jatkui niin kauan ennen kuin pentu oli kasvanut noin. 8kk.Olen myös lukenut,että tämä on yleistä,koska etenkin koiranpennut tykkäävät hihnan puremisesta ja ajattelevat sen kuin leikkinaruna.Pentu huomaa myös,että saa huomion kiinnittettyä omistajaansa moisella tempulla.Joten:
      Otin makupaloja lenkeille mukaan ja sillon tällön aina otin kontaktia pentuun.Ja aina kun se rupesi puremaan hihnaa kielsin niin vihaisesti,että se huomioi.Jos tuo ei auta niin ota pentu hallintaasi pitämällä sen kaulasta niin ettei se pysty puremaan hihnaa(ei siis mitään niskaotetta vaan ihan normaalisti pidättelet sitä: ) )Sen jälkeen jos se ei auta kannat sen kotiin.Kannattaa myös kokeilla namupaloilla sen huomion kiinnittämistä kun se alkaa purra..
      Tuossa muutamia vinkkejä: )

    • srthur

      Osta ketjutalutin! Metallia ei olekkaan kiva pureskella ;).. ja käytät sitä useamman kuukauden, niin pentusi kasvaa ja "unohtaa" tuon huonon tapansa. Tehoaa TOSI NOPEASTI.

    • goldi80

      Tykkääkö kantaa keppiä, palloa tms?
      Jos näin on niin itse kokeilisin selkeää kieltoa ja kun ote hihnasta irtoaa antaisin pallon, kepin tms. suuhun hetkeksi kunnes riekkuminen unohtuu ja sitten sopivan matkan päästä "irti" ja makupala irrottamisesta! Jos ei ekasta irrota niin sitten avaat leuat niin, että lelu tippuu ja samassa toistat käskyn ja sitten nami.

    • suu täynnä.

      Koska noutajasta on nyt kysymys, niin uskon viettien olevan tähän syynä, siis pentu kantaa ja noutaa mielellään, kuten rodunomaisesti kuuluukin.
      Meillä pennut saavat kantaa esim. "roskapussin" roskikseen ja damia samalla kun ollaan lenkillä.
      Kun pennulla on jotain suussaan kannettavaa, niin hihnassa roikkuminen ja vasten hyppiminen loppuu/vähenee.
      Varmasti muistat myös kehua pentua paljon, kun se kantaa lenkillä em. apuvälineitä?

    • 456598245+1

      Oma koirani on melkein purrut poikki fleksinsä jonka se aina innostuessaan ottaa suuhunsa. Eräänä päivänä moinen käytös sapetiin minua niin että laitoin purukohtaan tabascoa. Kaveri otti sen kyllä suuhunsa mutta sylkäisi sen aika pian pois. Muutaman kerran piti vielä kokeilla samaa mutta aina vain se masitui yhtä pahalta :D
      Koira oppii varsin nopeasti että remmiin ei kannata purra.

    • sonjazz

      ööö jospa vaikka kouluttaisit sen..? ei kannattais hankkii koiraa jos ei ees tiedä miten hihnakoulutus ym tapahtuu... :D

    • helppoa kuin heinän

      Et ole suuttunut sille koiralle riittävän kovasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe