Suomen merenkulku

abidjan

61

1620

    Vastaukset

    • Koulussa opetettiin silloin kun nyt eläköityvät/eläköityneet seilorit siellä aloittelivat: "Suomi on maatalousmaa, jonka pääelinkeinot ovat maanviljelys ja karjanhoito."
      Asenteessa ei tältäosin ole tapahtunut muutosta, ja kuten edellinen kirjoittaja totesi, ollaan melkolaiilla harrastelijatasolla.
      Melkein tulee tippa silmään kun katsoo naapurivaltioita, etenkin Norjaa. Siellä ei ole hukattu mahdollisuuksia. Tuntuu että vähintaan joka toinen normanni on joskus seilannut. Se osittain selittänee asiaa ja on luonut "hyvän kierteen".
      Tuetaan me edelleen maatalouden päästövähennyksiä, ehkä ne joskus vähenevätkin.
      Olisko niin, että Suomalaiseen luonteeseen sopii paremmin lehmänpaskassa ja savessa rämpiminen, kuin tammikuiset aamusavut ahteritäkillä lämmössä 20C ?
      Onneksi herättiin tukemaan telakoita. Vahinko vaan, ettei Suomalaisia telakoita enää ole.
      Kai se menee niin merenkulunkin suhteen.

      • Parinkymmenen vuoden päästä muistellaan kaiholla vuotta 2010 jolloin oli vielä Suomen lipun alla purjehtivia laivoja. Vuonna 2030 niitä ei ole kuin 0 - 10 kpl.

        Suomi on ollut ja tulee aina olemaan metsäläiskansaa jossa merenkulku on vain ala muiden joukossa jos edes sitäkään. Se saattaa johtua siitä että Suomen aino meriyhteys on tuo järvipahanen jota Itämereksi kutsutaan. Norja, Ruotsi, Hollanti ja monet muut maat sijaitsevat valtamerien läheisyydessä ja merenkulku on ollut aina tärkeä osa yhteiskuntaa, joten sitä on tuettu voimakkaasti.


      • Olen ihmetellyt sitä miksei Viron merenkulku ole noussut uudelleen itsenäistymisen jälkeen. Virolla on sentään kunniakas menneisyys merenkulun alalla ennen Neuvostoaikoja. Nyt ei ole matkustajalaivojen lisäksi kuin muutama rahtilaiva ja tankkeri. Palkkakilpailussa Viro pärjäisi monelle muulle maalle.


      • Merimies on erimies ja merenkulkija myös. Minä Stuertti ja minä Luotsi että näin.


    • Jos olisi valtio viimeistään 80-luvulla tehnyt jotain merenkulun hyväksi, Suomella olisi vielä kunnollinen kauppalaivasto. Täällä ei vaan ole koskaan merenkulkua pahemmin tuettu. Nyt on jotain tonnistoveroa yritetty saada aikaiseksi vuosikaudet, mutta siitäkään ei ole tullut mitään ja vaikka tulisi se olisi jo myöhäistä. Pelkällä tonnistoverolla laivat ei Suomen lipun alle palaa ja edes ulosliputuksia sillä ei saataisi pysäytettyä.

      • Ei tosiaan pelkkä tonnistovero riitä, vaan pikimmiten pitäisi hyväksyä sekamiehitys kuten Ruotsissa ollut jo kymmeniä vuosia.


      • miehitys...... kirjoitti:

        Ei tosiaan pelkkä tonnistovero riitä, vaan pikimmiten pitäisi hyväksyä sekamiehitys kuten Ruotsissa ollut jo kymmeniä vuosia.

        Sekamiehitys ei toisi lisää töitä suomalaisille merimiehille. Suomalaiset laivat voisivat lisääntyä ja päällystölle tulisi lisää virkoja mutta miehistön jobit vähenisivät kun ulkolaiset merimiehet veisivät ne.


      • sekamiehitys kirjoitti:

        Sekamiehitys ei toisi lisää töitä suomalaisille merimiehille. Suomalaiset laivat voisivat lisääntyä ja päällystölle tulisi lisää virkoja mutta miehistön jobit vähenisivät kun ulkolaiset merimiehet veisivät ne.

        Toki tiedät, että merenkulun päätehtävä ei ole työllistää suomalaisia? Ei edes päällystöä. Joka paikassa mainitun norjankin on ollut pakko ulosliputtaa ja se tässä edessä on oltava meilläkin, jotta kilpailukyky säilyy.


      • Frontline kirjoitti:

        Toki tiedät, että merenkulun päätehtävä ei ole työllistää suomalaisia? Ei edes päällystöä. Joka paikassa mainitun norjankin on ollut pakko ulosliputtaa ja se tässä edessä on oltava meilläkin, jotta kilpailukyky säilyy.

        Sekamiehityksen avulla ruotsalaiset ovat pystyneet säilyttämään kauppalaivastonsa, ja siellä on sekamiehitystä sekä miehistössä, että päällystössä. SMU, eikä suinkaan valtion tuen puute, tappaa suomalaisen merenkulun.


      • miehitys... kirjoitti:

        Sekamiehityksen avulla ruotsalaiset ovat pystyneet säilyttämään kauppalaivastonsa, ja siellä on sekamiehitystä sekä miehistössä, että päällystössä. SMU, eikä suinkaan valtion tuen puute, tappaa suomalaisen merenkulun.

        tässäkään tapauksessa ei ole kysymys kilpailu kyvystä eikä seka miehistä,vaan mahollisimman suurista voitoista.


      • Frontline kirjoitti:

        Toki tiedät, että merenkulun päätehtävä ei ole työllistää suomalaisia? Ei edes päällystöä. Joka paikassa mainitun norjankin on ollut pakko ulosliputtaa ja se tässä edessä on oltava meilläkin, jotta kilpailukyky säilyy.

        Miksi pitäisi Suomen lippu säilyttää, jos ei työllistettäisi Suomalaisia merimiehiä? Jos ei merenkulun tehtävä ole työllistää Suomalaisia merimiehiä, niin lopetataan kaikki tuet ja annetaan mukavuuslippulaivojen hoitaa merikuljetukset, silloinhan valtio säästäisi veronmaksajien rahoja. Miksi tukea ulkomaisia merimiehiä työllistäviä varustamoja? Sama koskee kaikkia muitakin teollisuusaloja, ei muuta, kuin lopetetaan kaikki tuottava työ Suomessa ja siirretään ne Kiinaan, sen jälkeen meidän tarvitsee vain auttaa takkeja toistemme päälle, periaatteella anna minulle 10€ takin laittamisesta, niin minä annan sinulle 10€, kun autat minulle takin.


      • mutta hullu saa olla kirjoitti:

        Miksi pitäisi Suomen lippu säilyttää, jos ei työllistettäisi Suomalaisia merimiehiä? Jos ei merenkulun tehtävä ole työllistää Suomalaisia merimiehiä, niin lopetataan kaikki tuet ja annetaan mukavuuslippulaivojen hoitaa merikuljetukset, silloinhan valtio säästäisi veronmaksajien rahoja. Miksi tukea ulkomaisia merimiehiä työllistäviä varustamoja? Sama koskee kaikkia muitakin teollisuusaloja, ei muuta, kuin lopetetaan kaikki tuottava työ Suomessa ja siirretään ne Kiinaan, sen jälkeen meidän tarvitsee vain auttaa takkeja toistemme päälle, periaatteella anna minulle 10€ takin laittamisesta, niin minä annan sinulle 10€, kun autat minulle takin.

        Jos laivan miehistöstä puolet on suomalaisia, niin minun mielestäni silloin työllistetään SUOMALAISIA merimiehiä.


      • sekamiehitys kirjoitti:

        Sekamiehitys ei toisi lisää töitä suomalaisille merimiehille. Suomalaiset laivat voisivat lisääntyä ja päällystölle tulisi lisää virkoja mutta miehistön jobit vähenisivät kun ulkolaiset merimiehet veisivät ne.

        se on jo täällä, eräässä nimeltä mainitsemattomassa suomen lipun alla seilaavassa paatissa on korvattu täkkärit filppareilla ja myös perämiehet ovat samaa porukkaa. Enään aluksen försti ja kippari on suomalaiset. Konemouhoista en tiedä... Eipä hirveesti kiitosta kerää suomen kuolevan merenkulun aiheuttajat ja päättäjät.


    • että kunnon merimiehen on luontevampaa kirjoitella ilman kirjautumisia. Olen samaa mieltä. Havaitsin myös surffailtuani ko. sivuilla, että jollekin oli kelvannut tällä sivustolla käyttämäni nimimerkki "Patavahti". Eipä silti, nimimerkki oli tietysti vapaata riistaa, kun se ei ole rekisteröity täälläkään. Täytyy vain irtisanoutua uuden patavahdin kommenteista siksi, etteivät luule minun siellä kirjoittelevan. Onneksi tämän saitin "patavahdin" tunnistajia on vähän.
      Voisinkin ennustaa, että ko. uusi saitti kuolee ennen ensi kesää. Siihen mennessä perustajat kyllästyvät kirjoittelemaan toisilleen, ja omien mielipiteittensä kommentoimiseen.
      Yleensä suljen aina sivuston, kun kirjautumista vaaditaan.

      • No, kyllä siellä näkyy enemmänkin niitä kirjoittelijoita olevan. Täällähän "betonikuunarimiäs" kirjoittelee itselleen eri nimimerkeillä. Ei se kirjautuminen pitäisi vaikeaa ole, verkkopankkiinkin kirjaudutaan. Voipi laittaa salasanat koneen muistiinkin ja painaa vain enteriä.


      • ränttäli kirjoitti:

        No, kyllä siellä näkyy enemmänkin niitä kirjoittelijoita olevan. Täällähän "betonikuunarimiäs" kirjoittelee itselleen eri nimimerkeillä. Ei se kirjautuminen pitäisi vaikeaa ole, verkkopankkiinkin kirjaudutaan. Voipi laittaa salasanat koneen muistiinkin ja painaa vain enteriä.

        Miten olisi Suomen avoin rekisteri?
        Menetettävää ei juuri ole.


      • Nousuun? kirjoitti:

        Miten olisi Suomen avoin rekisteri?
        Menetettävää ei juuri ole.

        Jotain radikaalia on pian pakko tehdä jos Ruotsiin tulee kohta kansaivälinen alusrekisteri. Merimiesunioninkin on taivuttava, muuten ei ole niillä enää ketään kenen etuja ajaa.


      • tehdä jotain kirjoitti:

        Jotain radikaalia on pian pakko tehdä jos Ruotsiin tulee kohta kansaivälinen alusrekisteri. Merimiesunioninkin on taivuttava, muuten ei ole niillä enää ketään kenen etuja ajaa.

        Maaseudun tulevaisuudessa oli tänään juttua Suomen merenkulusta. Juttu oli lehdessä paljon laajempi, mutta lehden sivuilla on tiivistelmä siitä. Lehdessä mainittiin mm. että tonnistovero on tällä hetkellä Brysselissä lausuntokierroksella ja päätös sieltä pitäisi tulla vielä tämän vuoden aikana.

        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/laivojen_ulosliputus_uhka_huoltovarmuudelle/


    • Joo, mennyt toimiala.

      Kiitos politiikan.

      • Ei merenkulkua politiikka tappanut, kyllä sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei merenkulkua politiikka tappanut, kyllä sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.

        Joo, ihan kuollut on. Vuonna 2017 Suomen lipun alla seilasi 144 kauppa-alusta joissa työskenteli 9508 merimiestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei merenkulkua politiikka tappanut, kyllä sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.

        ''...sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.''

        SMU, SLPL, Konepäällystö ja....mikä se neljäs on ??


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''...sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.''

        SMU, SLPL, Konepäällystö ja....mikä se neljäs on ??

        Radiosähköttäjäliitto


      • Anonyymi kirjoitti:

        Radiosähköttäjäliitto

        Suomen Radiosähköttäjäliitto lakkautettiin vuonna 1980.
        Viimeinen kipinä lähti 1996


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ihan kuollut on. Vuonna 2017 Suomen lipun alla seilasi 144 kauppa-alusta joissa työskenteli 9508 merimiestä.

        Eli tarkoittaa noin 70 merimiestä per laiva. Mutta kun rahtilaivoissa miehistöä on 5- 13, niin yhtälö voi toteutua vain ottamalla mukaan kaikki mahdolliset suomen lipulla operoivat matkustaja-alukset. Noin 80 % suomalaisista "merimiehistä" ei koko merimiesuransa aikana Itämerta kummempaa merta näe.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoittaa noin 70 merimiestä per laiva. Mutta kun rahtilaivoissa miehistöä on 5- 13, niin yhtälö voi toteutua vain ottamalla mukaan kaikki mahdolliset suomen lipulla operoivat matkustaja-alukset. Noin 80 % suomalaisista "merimiehistä" ei koko merimiesuransa aikana Itämerta kummempaa merta näe.

        Ehkä luku tarkoitti merimiesammatissa toimivia merityötuloa nauttivia.....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoittaa noin 70 merimiestä per laiva. Mutta kun rahtilaivoissa miehistöä on 5- 13, niin yhtälö voi toteutua vain ottamalla mukaan kaikki mahdolliset suomen lipulla operoivat matkustaja-alukset. Noin 80 % suomalaisista "merimiehistä" ei koko merimiesuransa aikana Itämerta kummempaa merta näe.

        Mitä väliä sillä on näkeekö vai ei?
        Ei kaikki Bussikuskitkaan pääse koskaan kehä kolmoselle asti edes ja toiset kiertää ympäri Eurooppaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on näkeekö vai ei?
        Ei kaikki Bussikuskitkaan pääse koskaan kehä kolmoselle asti edes ja toiset kiertää ympäri Eurooppaa!

        "RANTAKAISLIKOSSA SUHISEE" ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        "RANTAKAISLIKOSSA SUHISEE" ;)

        Samoihin tilastoihin ne tonnit ja työntekijät lasketaan kuitenkin, ihan niinkuin tuolla teidän kultaisella - 70 luvulla kuin!
        Itse en ole ollut pasiseereissä tms. koskaan töissä mutta usein kuitenkin kaukoliikenteessä, ihan lähiaikoinakin. Tämän sanon vaan siksi ettei tarvi alkaa kertomaan mitään "kerran kun oltiin juttuja" jostain satiais pesäkkeestä!


      • Sattuu,koskee , osuu ja uppoaa;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sattuu,koskee , osuu ja uppoaa;)

        Mikä on motiivisi? Hyödytkö jotenkin esim. sekamiehityksestä? Vai oletko vaan niitä jotka eivät pärjänneetkään.....
        Taidat olla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on motiivisi? Hyödytkö jotenkin esim. sekamiehityksestä? Vai oletko vaan niitä jotka eivät pärjänneetkään.....
        Taidat olla!

        Sanko linellä mennään , ,entä mites mielensäpahoittajat ? ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanko linellä mennään , ,entä mites mielensäpahoittajat ? ;)

        Siis et mukana suomen merenkulku tilastoissa.


    • 5000 työtöntä lisää jos ruottin lautat rekistöröidään Viroon.

      Lähde: merimies unioini.

      • Kuka uskoo tuota ? Jos lautat siirretään ruotsin lipun alle säästyy satoja miljoonia euroja vuodessa suomalaista verorahaa. Työttömyyttä ei tule , koska ruotsissa ei ole vapaita merimiehiä. Rohkeasti laivat ruotsinlipun alle , siellä kaikki paremmin , jopa eläkeikäkin lähes sama.


    • Kivaa näin ikäloppuna muistella kun tuli 70-luvulla Nilsulla leikittyä merimiestä , tuli nähtyä idän ja etelän kaislavyöt :-*

      • Täältäkin se tieto tulee miksi merenkulku on Suomessa se mitä se on.

        Eräät ovat valinneet merenkulun ammatikseen, jos täältä ei löydy merenkulun töitä hakeutuvat he sitten ulkomaille töihin.

        Matkustajalaivat työllistää tietty, edestakaisin itämerellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täältäkin se tieto tulee miksi merenkulku on Suomessa se mitä se on.

        Eräät ovat valinneet merenkulun ammatikseen, jos täältä ei löydy merenkulun töitä hakeutuvat he sitten ulkomaille töihin.

        Matkustajalaivat työllistää tietty, edestakaisin itämerellä.

        Niin, ja nyt tämän kaiken ankeuden keskellä on Helsingin ja Tallinnan välinen kaljantuonnin
        huoltovarmuus katkolla, ellei peräti jo kokonaan ole loppunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täältäkin se tieto tulee miksi merenkulku on Suomessa se mitä se on.

        Eräät ovat valinneet merenkulun ammatikseen, jos täältä ei löydy merenkulun töitä hakeutuvat he sitten ulkomaille töihin.

        Matkustajalaivat työllistää tietty, edestakaisin itämerellä.

        Ihan sama missä se kiulu seilaa kunhan liksa tulee kerran kuukaudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama missä se kiulu seilaa kunhan liksa tulee kerran kuukaudessa.

        Jep, merenkulkija tekee työnsä merellä. Nytkin laivat liikkuu pitkin maailman meriä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, merenkulkija tekee työnsä merellä. Nytkin laivat liikkuu pitkin maailman meriä.

        Maissa tuotetaan mitä tuotetaan, merenkulkijat hoitavat logistiikassa oman osansa. Rahti satamasta A satamaan B ja jne.
        Varustamo hankkii laivat,rahdit ja miehistön.

        Jäänmurtajat avustaa, 20 pv laivalla 10 pv maissa. Kesät kesämökillä.


    • Jokin aika sitten eläköityneenä merimiehenä ymmärrän näitä kirjoituksia. Ei tämän päivän tilanne kovin ihanalta näytä.

      Ei ole monia laivoja ja ei ole merimiehiä. Harvoissa laivoissamme tärkeintä on lyhyet kontrahdit. Ne maksavat redareille mansikoita. Vielä pari vuosikymmentä sitten idän pojilla oli vuoden kontrahdit ja he joskus pyysivät jatkoaikaa. Suomalaisetkin olivat laivan päällä puolisen vuotta. Jonkinlaista merimiehisyyttä.

      Vasta 1970 luvun alussa Suomessa tuli vuoden ja pian 6kk sopimukset, jolloin sai vapaan kotimatkan. Silloin 1970 luvulla meitä riitti kohtuullisen paljon merelle lähtijöitä. Aikaisemmin kahden vuoden sopimuksella oli suomalaisiakin vaikea saada laivoihin. Norjalaiset silloinkin olivat merimiehiä, eivätkä heti itkeneet kotiin.

      Suuri ongelma on myös, että Suomessa ei ole nyt eikä, ole koskaan ollut paljon vakavasti merenkulkuun panostavia varustajia. Hetken voittoja oli jossakin vaiheessa kalastamassa moniakin. Mutta huonojen rahtitilanteiden tullen pakkasivat laukkunsa myyden laivansa. Toisin oli muissa pohjoismaissa. Siellä laivastot ovat nyt hulppeita tänäkin päivänä, rahaa tulee ja työpaikkoja maihin kuin myös jonkin verran merelle sekä päällystölle, että miehistöllekin.

      Suomi ei ole ikinä ollut merenkulkumaa, ei ole nyt, eikä koskaan tule olemaan.

      Toivoen edes jotakin säilyvän merenkulussa.

      • Kotkan merimuseo säilyy, se on tosin suljettu.

        Merimiehet tietävät syyn, jos töitä ei Suomesta löydy lähtevät pois etsimään töitä. Joka on merimiehen ammatin itselleen valinnut hakeutuu sinne missä pääsee merelle.

        Kova verotus ja työn sosiaalikustannukset, siinä ne syyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kotkan merimuseo säilyy, se on tosin suljettu.

        Merimiehet tietävät syyn, jos töitä ei Suomesta löydy lähtevät pois etsimään töitä. Joka on merimiehen ammatin itselleen valinnut hakeutuu sinne missä pääsee merelle.

        Kova verotus ja työn sosiaalikustannukset, siinä ne syyt.

        Meren osuus kuljetuksista on iso, nyt Finnair ottaa jo penkkejä pois matkustaja lentokoneista. Ne muutetaan rahtiin kelvolliseksi.


      • ''Ei ole monia laivoja ja ei ole merimiehiä.''
        Tällä vuosituhannella ei ole ollut yhtä paljon tonnistoa suomenlipun alla kuin tänään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Ei ole monia laivoja ja ei ole merimiehiä.''
        Tällä vuosituhannella ei ole ollut yhtä paljon tonnistoa suomenlipun alla kuin tänään.

        Aivan, mutta viime vuosituhannella oli enemmän. Siis hiukan enemmän, kun Suomen kauppalaivasto ei silloinkaan ollut suuri.
        Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980. Onhan ilo, että on setään jotain ja mielellään lisääntymään päin.

        Minäkin toivon merenkulun säilyvän jopa pikkuisen kukoistavana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta viime vuosituhannella oli enemmän. Siis hiukan enemmän, kun Suomen kauppalaivasto ei silloinkaan ollut suuri.
        Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980. Onhan ilo, että on setään jotain ja mielellään lisääntymään päin.

        Minäkin toivon merenkulun säilyvän jopa pikkuisen kukoistavana.

        ''Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980.''
        Ei ihan...alusten määrä oli suurempi mutta alusten kantavuus oli pienempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ''Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980.''
        Ei ihan...alusten määrä oli suurempi mutta alusten kantavuus oli pienempi.

        Minäkään en osaa hakea kaikkia tietoja netistä, enkä jaksakaan.
        Mutta yllä oleva tuntuu näppituntumalta melko mahdottomalta. 1970-1980 aikana meillä oli suuria tankkeja aika monta Nesteellä, Ålandereilla aika monia laivoja, muutama ns Valmetin tankki, nippu handy size tankkeja ehkä 20-40000 dwt, Nielsenin bulkit 30000 - 35000 dwt 10+5 kappaletta sekä muita bulkeja ja lukuisia useiden tuhansien tonnien kantavia aluksia. Kokonaiskantavuus lienee ollut luokkaa 3,5 miljoonaa tonnia

        Jos mielestäsi alusten määrä oli suurempi, mutta kantavuus pienempi, niin en ymmärrä.
        Ulkomaanliikenteen laivojamme lienee noin 120 kpl vai kuinka? Melko pieniä vieläpä lähes kaikki. Ei taida olla kokoa 200-, 100- , 50 000 dwt juurikaan. Ulkomaiden lipun alla oleviakin paatteja suomalaisilla taitaa olla melko vähän.

        Mutta jos erehdyn, niin kertokaa tilastoja määristä ja kantavuuksista, niin saan oikeaa tietoa näppituntumani tilalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en osaa hakea kaikkia tietoja netistä, enkä jaksakaan.
        Mutta yllä oleva tuntuu näppituntumalta melko mahdottomalta. 1970-1980 aikana meillä oli suuria tankkeja aika monta Nesteellä, Ålandereilla aika monia laivoja, muutama ns Valmetin tankki, nippu handy size tankkeja ehkä 20-40000 dwt, Nielsenin bulkit 30000 - 35000 dwt 10+5 kappaletta sekä muita bulkeja ja lukuisia useiden tuhansien tonnien kantavia aluksia. Kokonaiskantavuus lienee ollut luokkaa 3,5 miljoonaa tonnia

        Jos mielestäsi alusten määrä oli suurempi, mutta kantavuus pienempi, niin en ymmärrä.
        Ulkomaanliikenteen laivojamme lienee noin 120 kpl vai kuinka? Melko pieniä vieläpä lähes kaikki. Ei taida olla kokoa 200-, 100- , 50 000 dwt juurikaan. Ulkomaiden lipun alla oleviakin paatteja suomalaisilla taitaa olla melko vähän.

        Mutta jos erehdyn, niin kertokaa tilastoja määristä ja kantavuuksista, niin saan oikeaa tietoa näppituntumani tilalle.

        Nesteellä tosiaan on omat tankkerit ja iso satamakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nesteellä tosiaan on omat tankkerit ja iso satamakin.

        Maissa maan ongelmat, nyt ne eristää jo alueita. Huoltovarmuus onneksi toimii, kiitos merenkulkijoiden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en osaa hakea kaikkia tietoja netistä, enkä jaksakaan.
        Mutta yllä oleva tuntuu näppituntumalta melko mahdottomalta. 1970-1980 aikana meillä oli suuria tankkeja aika monta Nesteellä, Ålandereilla aika monia laivoja, muutama ns Valmetin tankki, nippu handy size tankkeja ehkä 20-40000 dwt, Nielsenin bulkit 30000 - 35000 dwt 10+5 kappaletta sekä muita bulkeja ja lukuisia useiden tuhansien tonnien kantavia aluksia. Kokonaiskantavuus lienee ollut luokkaa 3,5 miljoonaa tonnia

        Jos mielestäsi alusten määrä oli suurempi, mutta kantavuus pienempi, niin en ymmärrä.
        Ulkomaanliikenteen laivojamme lienee noin 120 kpl vai kuinka? Melko pieniä vieläpä lähes kaikki. Ei taida olla kokoa 200-, 100- , 50 000 dwt juurikaan. Ulkomaiden lipun alla oleviakin paatteja suomalaisilla taitaa olla melko vähän.

        Mutta jos erehdyn, niin kertokaa tilastoja määristä ja kantavuuksista, niin saan oikeaa tietoa näppituntumani tilalle.

        ''Kauppa-alusluetteloon, johon voidaan merkitä pääasiassa ulkomaan liikenteessä toimivia aluksia, kuului vuoden 2020 helmikuussa yhteensä 116 alusta. Koko rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus oli 1 874 865. Tästä varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuuden osuus oli 1 739 541 ja kauppa-alusluetteloon merkittyjen alusten 1 574 660.''

        Lisää tietoa: https://www.stat.fi/til/klaiv/2019/klaiv_2019_2020-02-26_tie_001_fi.html



    • Asiaa tuntemattomilla kirjoittajilla voi olla vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi kantavuuden ja vetoisuuden ero. Vaikutti ainakin maininta ennen ja nyt laivojen määrä ja kantavuus kirjoittajalla.
      Mutta jatkakaa pohdintoja, niin kaikki pääsevät kärryille.

    • Jungmannit pankaa suut suppuun!!!

      • Harrastan merenkulkua, tämäkin ala kehittyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harrastan merenkulkua, tämäkin ala kehittyy.

        2500 merimiestä lomautettu, merihistorian pahin tilanne.

        Huoltovarmuus...toimiiko?

        Lähde:Merimiesunioni


      • Anonyymi kirjoitti:

        2500 merimiestä lomautettu, merihistorian pahin tilanne.

        Huoltovarmuus...toimiiko?

        Lähde:Merimiesunioni

        Valtion suuret yritys tuki paketit valuvat taas vauhdilla ulkomaille.
        Eestiläiset/Eestin Venäläiset ja Filppari merenkulkijat saavat taas suuren tukipotin Suomalaiselta veron maksajalta.

        Kanta Suomalainen merenkulkija istuu työttömyys kortistossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtion suuret yritys tuki paketit valuvat taas vauhdilla ulkomaille.
        Eestiläiset/Eestin Venäläiset ja Filppari merenkulkijat saavat taas suuren tukipotin Suomalaiselta veron maksajalta.

        Kanta Suomalainen merenkulkija istuu työttömyys kortistossa.

        Ei tätä oikein voi enää ymmärtää.

        Onko tämä maa yksinkertaisesti "sosialistinen:?


    • Asian voi nähdä niinkin, että merenkulku on paljon muutakin kuin laivalla oloa. Merenkulkijoita on enemmän muissa merenkulun ammateissa kuin seiloreina. Ammatteja ja työpaikkoja on todella paljon liittyen merenkulkuun.

      • Pitäähän ne laivat huoltaa,lastit purkaa ja jne.

        Itse halusin merenkulkuun töihin, en päässyt. Jos Suomesta ei olisi töitä löytynyt niin ulkomaille.

        Maissa en ole viihtynyt ollenkaan, merille tekee aina mieli.

        Tuttuja on merenkulussa töissä, pitävät ammatistaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän ne laivat huoltaa,lastit purkaa ja jne.

        Itse halusin merenkulkuun töihin, en päässyt. Jos Suomesta ei olisi töitä löytynyt niin ulkomaille.

        Maissa en ole viihtynyt ollenkaan, merille tekee aina mieli.

        Tuttuja on merenkulussa töissä, pitävät ammatistaan.

        Viking line keskittyy huoltovarmuuteen, muuten tietty hiljaista.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      338
      10428
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      192
      7645
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      346
      2541