Taas tuli mieleen uusi lämmitysjutska ja vaikka edelliset keksintöni on tyrmätty lähes poikkeuksetta laitan sen tänne. Elikkä, ostetaan dieselagregaatti ja käytetään siinä halpaa löpöä. Asennetaan taloon ilmalämpöpumppu, joka lämmittää veden ja jota käytetään agregaatin sähköllä. Asennetaan agregaatti esim. autotalliin ja pakoputki ulos, saadaan hukkalämpö hyötykäyttöön. Valot ja muu sähkönkulutus verkkosähköllä. Tulisiko yhtään säästöä?
Patenttia pukkaa
27
2279
Vastaukset
- brentlaatua
säästöä, säästön määrä riippuu kuinka halpaa löpöä sinulta löytyy. Yli 20 centtiä litra ei kannata maksaa, siinä noin suunnilleen raja.
Agregaatin polttoaineteho 4kW ==> Akseliteho 1,6 kW (hyötysuhde 40%) ==> lämpöpumpun COP 2, jolloin lämpöpumpulla lämpöä taloon 3,2 kW, ei hääppöistä
Otetaan lisäksi koneen jäähdytysveden ja pakokaasujen lämpö talteen lämmitysveteen noin 2 kW (0,4 kWmenee lopulta pakoputkesta harakoille). Tällöin saadaan taloon lämpöä: ILP 3,2 kW jätelämpö 2 kW =5,2 kW.
Hyötysuhteeksi tulee yli 100, mutta homma tuskin kannattaa, sillä pitää rahaa palaa ilppiin, agregaattiin ja pakokaasukattilaan. Taloudellisemmaksi tulisi hankkia uusi öljykattila hyvällä hyötysuhteella.- Lisää ideoita
sekä siihen aurinkopaneelit. Idea on kyllä oikean suuntainen.
- Keksijä myös
Lisää ideoita kirjoitti:
sekä siihen aurinkopaneelit. Idea on kyllä oikean suuntainen.
ideoita on, niin älä nyt niitä "vakan alle kätke" Ei kaikki ole markkinkelpoisia, mutta yksikin riittää. jos osuu oikeaan kohteeseen.
- 14+9
Jos ostat halpisdieselin niin muista öljynvaihto joka toinen päivä - 50 tunnin välein ja osta uus genis vuosittain...
Arvokkaammilla versioilla ja hitaammin kiertävillä (1500 rpm) on myös suodattimetkin yleensä ja öljynvaihdot´ suodatin vain joka toinen viikko niin saat kestämään sen hyvällä tuurilla jopa vuosia. - tyrmäys tulee taas;)
järjetön ajatus. Kuka edes viittisi kuunnella autotallissaan jatkuvasti jyrisevää dieselkonetta? Saati huoltaa sitä jatkuvasti, vaihdella öljyjä sun muuta? Ehkä jossain saaressa missä ei sähköverkkoa ole. Kannattaisi ekaksi opetella laskemaan niin näkisi heti mikä ei ainakaan kannata...
- linnavuorelainen
Eräs varsin tuntematon firma nimeltään Valmet teki 70-luvulla kokonaisenergialaitoksia. Niissä tuotettiin sähkö ja hukkalämpö käytettiin vaikka patteriverkostossa. Yksi laitos oli käytössäkin Nokian Linnavuoressa talossa nimeltään Huhtalepo. Olisiko ollut joku 40 asunnon systeemi. Laitteet olivat sijoitettu yhteen alimman kerroksen asuntoon. Nykyään nyrkkipajan nimi on Agco Sisu Power. Taitaa tuottaa teknisen kärkijoukon nopeakäyntisiä dieseleitä eniten maailmassa.
Ei ole siis aivan helppoa määritellä kannattaako kokonaisenergialaitos. Tuo nyrkkipajakin teki niitä markkinoille vuosikausia. Taitavat tehdä vieläkin. Kannattaa nostaa kanne patentista. Tuo firmahan on varastanut ideasi vuosikymmeniä sitten epäreilusti.
https://agcosisupower-com.directo.fi/suomi/
http://en.scientificcommons.org/8003525 - tyrmäys taas
linnavuorelainen kirjoitti:
Eräs varsin tuntematon firma nimeltään Valmet teki 70-luvulla kokonaisenergialaitoksia. Niissä tuotettiin sähkö ja hukkalämpö käytettiin vaikka patteriverkostossa. Yksi laitos oli käytössäkin Nokian Linnavuoressa talossa nimeltään Huhtalepo. Olisiko ollut joku 40 asunnon systeemi. Laitteet olivat sijoitettu yhteen alimman kerroksen asuntoon. Nykyään nyrkkipajan nimi on Agco Sisu Power. Taitaa tuottaa teknisen kärkijoukon nopeakäyntisiä dieseleitä eniten maailmassa.
Ei ole siis aivan helppoa määritellä kannattaako kokonaisenergialaitos. Tuo nyrkkipajakin teki niitä markkinoille vuosikausia. Taitavat tehdä vieläkin. Kannattaa nostaa kanne patentista. Tuo firmahan on varastanut ideasi vuosikymmeniä sitten epäreilusti.
https://agcosisupower-com.directo.fi/suomi/
http://en.scientificcommons.org/8003525varmaan kannattaa vertailla jotain 70-luvun systeemejä nykypäivään, saattaa olla vähän muuttuneet nuo kannattavuusvertailun perusteet... tuskin oli järkevää edes silloin kun eivät yleistyneet. Kyllä se vaan niin on että sähköä kannattaa tehdä itse vain jos ei valtakunnanverkkoa ole saatavissa, halvemmalla se tuskin syntyy.
Kombivoimalan periaate taas tuskin on enää ollut patentoitavissa helvetin pitkään aikaan... - tietää.
tyrmäys taas kirjoitti:
varmaan kannattaa vertailla jotain 70-luvun systeemejä nykypäivään, saattaa olla vähän muuttuneet nuo kannattavuusvertailun perusteet... tuskin oli järkevää edes silloin kun eivät yleistyneet. Kyllä se vaan niin on että sähköä kannattaa tehdä itse vain jos ei valtakunnanverkkoa ole saatavissa, halvemmalla se tuskin syntyy.
Kombivoimalan periaate taas tuskin on enää ollut patentoitavissa helvetin pitkään aikaan...Sanopa mikä oleellinen on muuttunut dieseleissä ja generaattoreissa.
Voin avustaa sen verran, että hyötysuhde ei ole muuttunut kummassakaan. Hiukkaspäästöihin on tullut kohennusta. Dieselit myös kestävät pidempään käyttöä. Teho-painosuhde on parantunut. Mikään noista ei vaikuta itse ideaan. - tyrmäys taas
tietää. kirjoitti:
Sanopa mikä oleellinen on muuttunut dieseleissä ja generaattoreissa.
Voin avustaa sen verran, että hyötysuhde ei ole muuttunut kummassakaan. Hiukkaspäästöihin on tullut kohennusta. Dieselit myös kestävät pidempään käyttöä. Teho-painosuhde on parantunut. Mikään noista ei vaikuta itse ideaan.löpön hinta? Onko sama kun 70-luvulla häh? Laske siitä mitä kWh tekeminen maksaa... jos osaat.
- ikivanhoja keksintöj
tyrmäys taas kirjoitti:
löpön hinta? Onko sama kun 70-luvulla häh? Laske siitä mitä kWh tekeminen maksaa... jos osaat.
Sähkö on ainakin realihinnaltaan nyt halvempaa kuin 70-luvlla...
- tietää.
tyrmäys taas kirjoitti:
löpön hinta? Onko sama kun 70-luvulla häh? Laske siitä mitä kWh tekeminen maksaa... jos osaat.
Kokonaisenergialaitoksen hyötysuhde energiaksi on 90 %. Melko laajalla toiminta-alueella sitäpaitsi.
Löpöstä saadaan siis energiaa noin 8 cent/kWh tämän päivän hinnalla. Sähköä tulee 40 % ja lämpöä loput. Tuo 40 % on mekaanisen tehon hyötysuhde dieselissä. Mitä tuossa on epäselvää?
Aika kökköä esittää että löpön hinta on noussut 70-luvulta. Kaikki asiaan oleellisesti liittyvä on noussut yhtälailla.
Öljyn polttaminen suoraan lämmöksi on kyseenalaista. Lämpökattilat tulisi korvata kokonaisenergialaitteilla maailmanlaajuisesti ja tuupata ylijäämäsähkö yleiseen verkostoon. Pelkästään hukkalämpöä tai lämpöpumppulämpöä saisi sitten käyttää kiinteistöjen lämmittämiseen. Näin maailma pelastuisi muutamaksi lisävuodeksi.
Autodieselien melu tiedetään. Sopivasta bunkkerista ei kuuluisi mitään. Bunkkeriksi sopisi rengaskaivo hydraulisella tai vastaavalla nostimella. Laitteisto nostettaisiin öljynvaihtoa tai muuta huoltoa varten maan tasalle. Tosin öljynvaihtokin on tehtävissä jatkuvana siten, että jäteöljy poltetaan koneessa dieselin joukossa. - tietää.
tietää. kirjoitti:
Kokonaisenergialaitoksen hyötysuhde energiaksi on 90 %. Melko laajalla toiminta-alueella sitäpaitsi.
Löpöstä saadaan siis energiaa noin 8 cent/kWh tämän päivän hinnalla. Sähköä tulee 40 % ja lämpöä loput. Tuo 40 % on mekaanisen tehon hyötysuhde dieselissä. Mitä tuossa on epäselvää?
Aika kökköä esittää että löpön hinta on noussut 70-luvulta. Kaikki asiaan oleellisesti liittyvä on noussut yhtälailla.
Öljyn polttaminen suoraan lämmöksi on kyseenalaista. Lämpökattilat tulisi korvata kokonaisenergialaitteilla maailmanlaajuisesti ja tuupata ylijäämäsähkö yleiseen verkostoon. Pelkästään hukkalämpöä tai lämpöpumppulämpöä saisi sitten käyttää kiinteistöjen lämmittämiseen. Näin maailma pelastuisi muutamaksi lisävuodeksi.
Autodieselien melu tiedetään. Sopivasta bunkkerista ei kuuluisi mitään. Bunkkeriksi sopisi rengaskaivo hydraulisella tai vastaavalla nostimella. Laitteisto nostettaisiin öljynvaihtoa tai muuta huoltoa varten maan tasalle. Tosin öljynvaihtokin on tehtävissä jatkuvana siten, että jäteöljy poltetaan koneessa dieselin joukossa.Spekulantille on todettava, että tiedän että on olemassa pääomakuluakin, mutta sitä ei edellä ole. Ei öljypoltinlaitteistoillekaan lasketa pääomakulua jos pelkkä energiaosuus kiinnostaa.
- tyrmäys taas...
tietää. kirjoitti:
Kokonaisenergialaitoksen hyötysuhde energiaksi on 90 %. Melko laajalla toiminta-alueella sitäpaitsi.
Löpöstä saadaan siis energiaa noin 8 cent/kWh tämän päivän hinnalla. Sähköä tulee 40 % ja lämpöä loput. Tuo 40 % on mekaanisen tehon hyötysuhde dieselissä. Mitä tuossa on epäselvää?
Aika kökköä esittää että löpön hinta on noussut 70-luvulta. Kaikki asiaan oleellisesti liittyvä on noussut yhtälailla.
Öljyn polttaminen suoraan lämmöksi on kyseenalaista. Lämpökattilat tulisi korvata kokonaisenergialaitteilla maailmanlaajuisesti ja tuupata ylijäämäsähkö yleiseen verkostoon. Pelkästään hukkalämpöä tai lämpöpumppulämpöä saisi sitten käyttää kiinteistöjen lämmittämiseen. Näin maailma pelastuisi muutamaksi lisävuodeksi.
Autodieselien melu tiedetään. Sopivasta bunkkerista ei kuuluisi mitään. Bunkkeriksi sopisi rengaskaivo hydraulisella tai vastaavalla nostimella. Laitteisto nostettaisiin öljynvaihtoa tai muuta huoltoa varten maan tasalle. Tosin öljynvaihtokin on tehtävissä jatkuvana siten, että jäteöljy poltetaan koneessa dieselin joukossa.hyötysuhde on yli 100%... kattila on vähän hemmetin paljon yksinkertaisempi ja huoltovapaampi kuin mikään dieselgeneraattori. Miten pitkän käyttöiän kuvittelet sille pienelle dieselmoottorille? Hyvä auton dieseli kestää esim. 600.000km, ja jos se ajetaan keskinopeudella 60km/h siitä tulee siis 10.000h eli jatkuvassa käytössä 416 päivää. Vaihdatko aina uuden dieselin sinne reilun vuoden välein? Ehkä tonnin pari kerta? Ja tässä on turha puhua mistään matalakierroslaivankoneista jotka kestää ikuisesti ja maksaa satatonnia...
Öljynvaihtoja tulisi vähintään 30 eli 12pv välein. Pelkät öljyt maksaisi suodattimineen ehkä a 20€ eli 600€ /416pv. Aika kallista... ja vaikka tuplaisit moottorin käyttöiän olisi se silti helvetin kallista ja vaivalloista öljykattilaan verrattuna, joka kestää ainakin 15 vuotta ja vaatii yhden nuohouksen kerran vuodessa. Eikä tartte äänieristettyä bunkkeria ;)
Niin ja lisäksi tarvittaisiin vielä se lämpöpumppu. Eli tajuat kai itsekin miten järjetön ajatus tollanen talokohtainen kombivoimala on?
Kuten sanoin, opettele laskemaan ensin... - tietää.
tyrmäys taas... kirjoitti:
hyötysuhde on yli 100%... kattila on vähän hemmetin paljon yksinkertaisempi ja huoltovapaampi kuin mikään dieselgeneraattori. Miten pitkän käyttöiän kuvittelet sille pienelle dieselmoottorille? Hyvä auton dieseli kestää esim. 600.000km, ja jos se ajetaan keskinopeudella 60km/h siitä tulee siis 10.000h eli jatkuvassa käytössä 416 päivää. Vaihdatko aina uuden dieselin sinne reilun vuoden välein? Ehkä tonnin pari kerta? Ja tässä on turha puhua mistään matalakierroslaivankoneista jotka kestää ikuisesti ja maksaa satatonnia...
Öljynvaihtoja tulisi vähintään 30 eli 12pv välein. Pelkät öljyt maksaisi suodattimineen ehkä a 20€ eli 600€ /416pv. Aika kallista... ja vaikka tuplaisit moottorin käyttöiän olisi se silti helvetin kallista ja vaivalloista öljykattilaan verrattuna, joka kestää ainakin 15 vuotta ja vaatii yhden nuohouksen kerran vuodessa. Eikä tartte äänieristettyä bunkkeria ;)
Niin ja lisäksi tarvittaisiin vielä se lämpöpumppu. Eli tajuat kai itsekin miten järjetön ajatus tollanen talokohtainen kombivoimala on?
Kuten sanoin, opettele laskemaan ensin..."Eli tajuat kai itsekin miten järjetön ajatus tollanen talokohtainen kombivoimala on? "
Toiset tajuavat paremmin kuin sinä mikä on järjetöntä ja mikä ei. Ei dieseli ole ainut voimakone tuollaiseen. Stirling on tulevaisuuden vehje tuohon käyttöön. Eikä tarvitse arvokasta jaetta maaöljystä. Mitä jos väittäisin että kymmeniä tuhansia kokonaisenergialaitoksia tulee olemaan muutamassa vuodessa pientaloissa. Enkä väitä että täällä takapajulassa vaan ylipäätään.
Kumpiko silloin olisi järjetön? - tyrmäys taas...
tietää. kirjoitti:
"Eli tajuat kai itsekin miten järjetön ajatus tollanen talokohtainen kombivoimala on? "
Toiset tajuavat paremmin kuin sinä mikä on järjetöntä ja mikä ei. Ei dieseli ole ainut voimakone tuollaiseen. Stirling on tulevaisuuden vehje tuohon käyttöön. Eikä tarvitse arvokasta jaetta maaöljystä. Mitä jos väittäisin että kymmeniä tuhansia kokonaisenergialaitoksia tulee olemaan muutamassa vuodessa pientaloissa. Enkä väitä että täällä takapajulassa vaan ylipäätään.
Kumpiko silloin olisi järjetön?laskea ja toiset ei... esitä ensin selkeä laskelma mistä käy ilmi ajatuksesi toimimivuus ja kannattavuus! Kaikki muu on pelkkää lämpimikseen lätinää... väittäähän aina voi mitä vaan, todistaminen onkin jo vaikeampaa.
Stirling-moottori on ikivanha keksintö joka ei alhaisen hyötysuhteensa takia ole koskaan yleistynyt missään käytössä. Sillä saatava vääntömomenttikin on olematon.
PS. arvaapa miksi kaikessa insinöörikouluksessa on pari ekaa vuotta lähes pelkkää matematiikkaa? Tai no mistäs sinä sen tietäisit... - tietää.
tyrmäys taas... kirjoitti:
laskea ja toiset ei... esitä ensin selkeä laskelma mistä käy ilmi ajatuksesi toimimivuus ja kannattavuus! Kaikki muu on pelkkää lämpimikseen lätinää... väittäähän aina voi mitä vaan, todistaminen onkin jo vaikeampaa.
Stirling-moottori on ikivanha keksintö joka ei alhaisen hyötysuhteensa takia ole koskaan yleistynyt missään käytössä. Sillä saatava vääntömomenttikin on olematon.
PS. arvaapa miksi kaikessa insinöörikouluksessa on pari ekaa vuotta lähes pelkkää matematiikkaa? Tai no mistäs sinä sen tietäisit...Tuolta sitten löytyikin. Kymmeniä tuhansia yhdistettyjä laitoksia on käytössä Englannissa. Tosin noissa laitoksissa on öljyn sijasta käytössä maakaasu. Opiskele tuosta linkistä. Valitettavasti asia on ulkomaan kielellä, mutta tuollaisella tyrmäysinnolla on varmasti kielitaitokin kohdallaan.
http://www.whispergen.com/main/HOME/
"Combined"-laitteita näkyy olevan 8-12 kW lämpöteholla ja 1 kW sähköteholla. Tarkoitettu yksittäiseen kulutuskohteeseen tuottamaan lämpöä ja sähköä. Siellä on sähköpostiosoite, johon voi valittaa. Valita sinne jotta eivät tajua miten mahdoton on ollut heidän liikeideansa jo toista vuosikymmentä. - tietää.
tyrmäys taas... kirjoitti:
laskea ja toiset ei... esitä ensin selkeä laskelma mistä käy ilmi ajatuksesi toimimivuus ja kannattavuus! Kaikki muu on pelkkää lämpimikseen lätinää... väittäähän aina voi mitä vaan, todistaminen onkin jo vaikeampaa.
Stirling-moottori on ikivanha keksintö joka ei alhaisen hyötysuhteensa takia ole koskaan yleistynyt missään käytössä. Sillä saatava vääntömomenttikin on olematon.
PS. arvaapa miksi kaikessa insinöörikouluksessa on pari ekaa vuotta lähes pelkkää matematiikkaa? Tai no mistäs sinä sen tietäisit...Olen muuten erikoistunut kannustamaan ideoijia. Ei ole nimittäin koskaan tarvinnut korostaa omaa paremmuutta toisten ideoita suoraa päätä tyrmäämällä.
Aloittajalla on lahja jota tyrmääjillä ei ole. Kaikkea hyvää aloittajalle. Tämä juttu vain sattui olemaan jo keksitty ja käytössä. Kyvykkäät keksivät juttuja. Joskus uutta ruutia, mutta se ei muuta tuota kykyä miksikään. Tyrmääjät taasen tyrmäävät kaiken kun se on noitten ainoa tyydytyksen lähde. Myös oikopäätä ruudin uudelleen keksimisen tajuamatta omaa rajoittuneisuuttaan. Kannustajat taasen opastavat asiassa. Ei kannata tuhlata lahjoista arvokkainta keksimällä uudestaan ruutia. - joka säästää
tietää. kirjoitti:
Olen muuten erikoistunut kannustamaan ideoijia. Ei ole nimittäin koskaan tarvinnut korostaa omaa paremmuutta toisten ideoita suoraa päätä tyrmäämällä.
Aloittajalla on lahja jota tyrmääjillä ei ole. Kaikkea hyvää aloittajalle. Tämä juttu vain sattui olemaan jo keksitty ja käytössä. Kyvykkäät keksivät juttuja. Joskus uutta ruutia, mutta se ei muuta tuota kykyä miksikään. Tyrmääjät taasen tyrmäävät kaiken kun se on noitten ainoa tyydytyksen lähde. Myös oikopäätä ruudin uudelleen keksimisen tajuamatta omaa rajoittuneisuuttaan. Kannustajat taasen opastavat asiassa. Ei kannata tuhlata lahjoista arvokkainta keksimällä uudestaan ruutia.OMNI MONIÖLJYPOLTTIMILLA minimoidaan lämmitys- kustannuksista aiheutuvat kulut käyttämällä polttoaineena uusio- ja bioöljyjä. Polttimet kuolettavat itsensä jopa vuodessa!
Toiminnan kuvaus:
Laite sisältää polttoaineen siirtopumpun suodattimineen ja poltin yksikön, johon on valmiiksi integroitu paineilmakompressori. Omni moniöljypoltin voidaan asentaa tavallisiin lämminilmapuhaltimiin/hallilämmittimiin tai vesikiertoiseen lämmitysjärjestelmään. Se voidaan asentaa vanhoihin ja uusiin kattiloihin. Korkean palolämpötilan vuoksi tulipesän vähimmäispituuden tulee olla 50cm. Polttimen tulipesän sisään menevän pään halkaisija on 11cm. Tämä tulee ottaa huomioon poltinta lämmittimeen asennettaessa. Laitteen jännite on 220V.
Poltin ja pumppu ovat aina sama laite riippumatta siitä paljonko siitä otetaan lämmitystehoa. Lämmitysteho säädetään ensiasennuksen yhteydessä tulipesän pituudelle sopivaksi. Pienimmillään polttimesta saadaan 26kW/h ja suurimmillaan 147kW/h.
Polttimen tarkempi toimintaperiaate löytyy hallilämmitin linkin takaa. - 4+9
joka säästää kirjoitti:
OMNI MONIÖLJYPOLTTIMILLA minimoidaan lämmitys- kustannuksista aiheutuvat kulut käyttämällä polttoaineena uusio- ja bioöljyjä. Polttimet kuolettavat itsensä jopa vuodessa!
Toiminnan kuvaus:
Laite sisältää polttoaineen siirtopumpun suodattimineen ja poltin yksikön, johon on valmiiksi integroitu paineilmakompressori. Omni moniöljypoltin voidaan asentaa tavallisiin lämminilmapuhaltimiin/hallilämmittimiin tai vesikiertoiseen lämmitysjärjestelmään. Se voidaan asentaa vanhoihin ja uusiin kattiloihin. Korkean palolämpötilan vuoksi tulipesän vähimmäispituuden tulee olla 50cm. Polttimen tulipesän sisään menevän pään halkaisija on 11cm. Tämä tulee ottaa huomioon poltinta lämmittimeen asennettaessa. Laitteen jännite on 220V.
Poltin ja pumppu ovat aina sama laite riippumatta siitä paljonko siitä otetaan lämmitystehoa. Lämmitysteho säädetään ensiasennuksen yhteydessä tulipesän pituudelle sopivaksi. Pienimmillään polttimesta saadaan 26kW/h ja suurimmillaan 147kW/h.
Polttimen tarkempi toimintaperiaate löytyy hallilämmitin linkin takaa.Paitsi Ekokemin mafia kieltää jäteöljyn polttamisen alle 5 MW laitoksissa. Sinänsä ihmeellistä kun löpöä saa polttaa ja kerran käytetyssä moottoriöljyssä on ehkä aavistuksen verran metallia mukana - suurin osahan siitäkin on pakoputken kautta lentänyt maantielle ajaessa...
- Omnin
4+9 kirjoitti:
Paitsi Ekokemin mafia kieltää jäteöljyn polttamisen alle 5 MW laitoksissa. Sinänsä ihmeellistä kun löpöä saa polttaa ja kerran käytetyssä moottoriöljyssä on ehkä aavistuksen verran metallia mukana - suurin osahan siitäkin on pakoputken kautta lentänyt maantielle ajaessa...
voi joku kieltää omakotitalossa käytön ? Ympäristöhaittanako ? Ei kai sellaista kieltoa ainakaan vielä ole voimassa ?
- tekniikka
Omnin kirjoitti:
voi joku kieltää omakotitalossa käytön ? Ympäristöhaittanako ? Ei kai sellaista kieltoa ainakaan vielä ole voimassa ?
löytyy Googlesta haulla " Omni."
- huumorman
4+9 kirjoitti:
Paitsi Ekokemin mafia kieltää jäteöljyn polttamisen alle 5 MW laitoksissa. Sinänsä ihmeellistä kun löpöä saa polttaa ja kerran käytetyssä moottoriöljyssä on ehkä aavistuksen verran metallia mukana - suurin osahan siitäkin on pakoputken kautta lentänyt maantielle ajaessa...
mitä ,jos tehdään itse noi polttoaineet. Ensin kiljua 2000 tuhatta litraa ja poltellaan ne risuilla ponuksi. Tosin tämä vie energiaa huomattavasti eli se kannattaa tehdä talvella ja sisällä jotta hukka lämpö otetaan talteen(mielellään lämpö varastoidaan veteen) ja se laatu ei ole niin justiinsa ku sitä ei juoda kunhan vain syttyy ja palaa. Poliisitkin voi tosin olla ongelma.
Sitten vaan poltetaan metanoolia ja muutetaan se agrigaatilla sähköksi ja veskopirissä suoraan lämmöksi jossa on lämmön vaihdin jonka läpi kulkee lämmitys järjestelmän vesi.
Tarvitset vain peruna pellon ja ison astian ja ....mielikuvitusta :) - Bon Tikka
huumorman kirjoitti:
mitä ,jos tehdään itse noi polttoaineet. Ensin kiljua 2000 tuhatta litraa ja poltellaan ne risuilla ponuksi. Tosin tämä vie energiaa huomattavasti eli se kannattaa tehdä talvella ja sisällä jotta hukka lämpö otetaan talteen(mielellään lämpö varastoidaan veteen) ja se laatu ei ole niin justiinsa ku sitä ei juoda kunhan vain syttyy ja palaa. Poliisitkin voi tosin olla ongelma.
Sitten vaan poltetaan metanoolia ja muutetaan se agrigaatilla sähköksi ja veskopirissä suoraan lämmöksi jossa on lämmön vaihdin jonka läpi kulkee lämmitys järjestelmän vesi.
Tarvitset vain peruna pellon ja ison astian ja ....mielikuvitusta :)syntyykin halu myydä tuote eteenpäin 10 e litra ? Onkohan se laillista ?
- häkäkä
huumorman kirjoitti:
mitä ,jos tehdään itse noi polttoaineet. Ensin kiljua 2000 tuhatta litraa ja poltellaan ne risuilla ponuksi. Tosin tämä vie energiaa huomattavasti eli se kannattaa tehdä talvella ja sisällä jotta hukka lämpö otetaan talteen(mielellään lämpö varastoidaan veteen) ja se laatu ei ole niin justiinsa ku sitä ei juoda kunhan vain syttyy ja palaa. Poliisitkin voi tosin olla ongelma.
Sitten vaan poltetaan metanoolia ja muutetaan se agrigaatilla sähköksi ja veskopirissä suoraan lämmöksi jossa on lämmön vaihdin jonka läpi kulkee lämmitys järjestelmän vesi.
Tarvitset vain peruna pellon ja ison astian ja ....mielikuvitusta :)eiks häkäpöntölläkin onnistuis
- Uusi aika koittaa
häkäkä kirjoitti:
eiks häkäpöntölläkin onnistuis
sitä voisi kehittää. Herroilla on vaan ne omat eläkkeet ja bonukset mielesä. Ei oikein riitä heiltä mielenkiintoa tuohon asiaan, ainakaan vielä. On se ihmeellistä, että kouluja käydään kauan, ja mitään ideoita ei synny. Joku metsuri (Ponsse) tekee maailamluokan tuotteen, ja korkeakoulutetutuista vaan harvat pystyvät samaan. Missähän on vika ? Onko se koulutuksen ns. vanhanaikaisuus. Eikö annetakaan arvoa tuottavalle työlle ? Miksi ? "Jotain tarvis tehrä." Käsien. aivojen ja robottien aika on tulossa. Olemmeko valmiita ?
- Lisäys
Uusi aika koittaa kirjoitti:
sitä voisi kehittää. Herroilla on vaan ne omat eläkkeet ja bonukset mielesä. Ei oikein riitä heiltä mielenkiintoa tuohon asiaan, ainakaan vielä. On se ihmeellistä, että kouluja käydään kauan, ja mitään ideoita ei synny. Joku metsuri (Ponsse) tekee maailamluokan tuotteen, ja korkeakoulutetutuista vaan harvat pystyvät samaan. Missähän on vika ? Onko se koulutuksen ns. vanhanaikaisuus. Eikö annetakaan arvoa tuottavalle työlle ? Miksi ? "Jotain tarvis tehrä." Käsien. aivojen ja robottien aika on tulossa. Olemmeko valmiita ?
Ponsse on tuote, varmaan tiesitkin. Einari Wigren oli sen kehittäjä ja alkuunsaattaja, myös uudellen omistaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840