Syttötuoleista!!

7kk tyttären äiti

Kertokaas nyt immeiset mikä syöttötuoli on hyvä ja kantsii ostaa..
Oon miettiny tuota trip trappia tai saman tyyppistä brion tuolia..mutta sitten taas kallistunut "vanhanaikaiseen" tuoliin josta saa käännettyä tuolin alas josta saa sellaisen menovempeleen mistä tulee siis sellainen pöytä..kuullut että se ois hyvä siinä sit ku vauva kasvaa ja liikku niin siihen saa siksi aikaa lapsen hyvin parkkiin jos haluat ettei lapsi tee tuhmuuksia..mut siis mitä muut kannattaa??budjetti max 200e

15

908

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöttis

Me ajateltin pärjätä just tollasella vanhanaikaisella tuolilla, mutta kun lapsi oli siinä kuukauden päivät istuskellu niin tilattiin tripp trapp. Syystä, että tuolia piti kokoajan pitää jalalla paikallaan kun muuten keikutti jaloilla pöytää vasten ja jo nyt oli vähällä piti tilanteita ettei keikahtanu nurin. Tiedän kyllä perheitä, joilla on olut sellanen ihan peruskin käytössä ihan hyvin. Meidän pöydässä on sellanen leveä laita pöydän kannen alapuolella mihin jaloilla pääs just sopivasti pukkaamaan. Tripp trapilla ei tätä huolta oo

• Meillä käytössä ihan tuollainen perusmalli, jonka saa käännettyä menomasiinaksi tarvittaessa. Onhan tuo lapsi pöydän reunasta vauhtia potkinut, muuta tuntuu tuoli vakaasti pystyssä pysyvän silloin. Nurin tahtoo mennä, jos lapsi sitä kiskoo lähemmäksi pöytää. Varalla sellanen pöytään kiinnitettävä matkamalli ja hoitolaukussa kulkee sellainen normaaliin tuoliin kiinnitettävä kangasmalli (todella kätevä kyläillessä).

Tripp trapp:ista olen nähnyt sekä sitä alkuperäistä mallia että tuollaista "halpis-kopiota" käytettävän (joku Jyskistä ostettu malli). Molemmat ovat toimineet hyvin.

• ikean muovituoli

Jos ostasisin nyt syöttötuolin, hankkisin Ikean halpistuolin, sen muovisen jota näkee paljon kahviloissa yms. Meillä on sellainen mummolassa ja se on ainoa, jossa lapsi ei pääse itse seisomaan. Se on myös erittäin helppo pitää puhtaana, voi vaikka viedä suihkuun eikä varmasti kaadu kun jalat on niin leveällä. Eihän se kaunis ole, mutta todella käytönnöllinen, suosittelen.

Meillä on kotona se perusmalli. Toimii ok, mutta lapsi nousee kokoajan seisomaan ja puhtaanapito puisessa tuolissa on jokseenkin työlästä muoviseen verrattuna.

• ikean muovituoli kirjoitti:

Jos ostasisin nyt syöttötuolin, hankkisin Ikean halpistuolin, sen muovisen jota näkee paljon kahviloissa yms. Meillä on sellainen mummolassa ja se on ainoa, jossa lapsi ei pääse itse seisomaan. Se on myös erittäin helppo pitää puhtaana, voi vaikka viedä suihkuun eikä varmasti kaadu kun jalat on niin leveällä. Eihän se kaunis ole, mutta todella käytönnöllinen, suosittelen.

Meillä on kotona se perusmalli. Toimii ok, mutta lapsi nousee kokoajan seisomaan ja puhtaanapito puisessa tuolissa on jokseenkin työlästä muoviseen verrattuna.

Se Ikean muovituoli on kyllä hyvä. Sitä olemme päässeet myös testaamaan ja lapsi kieltämättä istuu siinä todella tukevasti eikä liiku.

• Meillä!!!

Meillä on käytössä jo toisella lapsella se puinen syöttötuoli, jonka saa taitettua myös pöydäksi ja tuoliksi. Liputan ehdottomasti sen puolesta! Ennen kaikkea sen takia, että lapsemme pystyi yli kaksivuotiaana jopa kiipeämään itse tuolin reunoja pitkin tuoliin istumaan eikä tuoli koskaan ole kaatunut! Ei istuessa, ei syödessä ja pöydän reunaa potkittaessa, ei koskaan. Kaverilla on tuollainen kopio-puinen syöttis ja on todella hutera ja huono.

Tripp-trappin ostimme vasta 2,5-vuotiaalle esikoisellemme. On tukeva ja hyvä sekin. Mutta syöttikseksi valitsisin edelleen tuon perinteisen puisen.

• liputetaan

Turvallisuus syistä trip trap meillä. Meillä ei ollut edes vaihtoehtona mikään muu. Muilla kun mukelo istuu muissa tuoleissa niin on kova vahtiminen että pysyy pystyssä.Myös säädettavyyden ja mukautuvuuden takia trip trap. Kestää 80 kg asti ja vaihtuu syöttötuolista pienen lapsen ruokatuoliski joka on oikealla korkeudella lapselleja jos haluaa niin menee koulutuolina kouluikäisellä. Eli pitkäikäinen hankinta, jolloin hinta ei tuntunut kalliilta eikä säilytys ongelmia kun tuolin käyttöikä on niin pitkä ja mukautuu laseten kasvaessa.

• ruokailuaikasyömään

Mieti mitä haluat syöttötuolilta. Haluatko sen ehkä sopivan sisustukseen (yleensä tripp trapp ja muut puiset), haluatko päästä halvalla (ikean tuoli ym) vai haluatko käytännöllisyyttä:
      (sellaset harvinaisemmat tuolit kuten: http://www.lastentarvike.net/tuote/115/cosatto-3sixti-circle-syottotuoli-pear ja vähän kalliimpi http://www.lastentarvike.net/tuote/453/mamaspapas-loop-syottotuoli-lime) ?

Jokaisesta noista "luokasta" löytyy turvallisia (joka on se pääasia) tuoleja.

Itse olen kallistunut cosatto 3sixtiin, sen käytännöllisyyden takia. Sillä tuolilla saa lapsen vaikka sohvapöydän ääreen syömään (se ominaisuus olisi perinteisessä pöytäsyöttiksessä, mutta epäkätevästi) ja kun pää heiluu ympäriinsä niin saa käänneltyä tuolia ;) Ja pystyy olemaan hyvässä asennossa lähellä lasta kun polvet mahtuu penkin alle. Sekä paljon muita hyviä ominaisuuksia.

• qazxcv

Minua kiinnostaa, kuka oikeasti käyttää tripp trappia ison lapsen tuolina, siis kouluikäisen tms? Yleensä hankintavaiheessa puhutaan kuinka pitkäikäinen tuoli se on, mutta en tiedä ketään kuka on sitä enää tuolina käyttänyt kun lapsi on "kasvanut siitä ulos". Sehän on niin tilaavievä ja painavakin, eikä edes hyvännäköinen. Mutta tietysti toivon, että käyttöä löytyy jos sellaisen hankkii, onhan se aika arvokaskin.

Toisaalta ihmettelen myös noiden edellisessä vastauksessa olevien syöttötuolien hankkijoita. Kalliita hankintoja, jollei aio istuttaa lasta syöttiksessä vuosikausia.

Minä suosin kierrätystä näissä lastetarvikkeissa, vaikka muuten ole olekaan mikään kirpparien kiertäjä. Yritän omalta kohdaltani edistää turhaa ostamista jos ystäviltä tai sukulaisilta löytyy lainaan käyttökelpoista lastentavaraa kuten syöttötuoli. Meillä siis on 19v.vanha, jo kolmella lapsella ollut puinen perussyöttötuoli, joka ajaa asiansa ihan hyvin. Jos olisin itse uutena hankkinut syöttötuolin, se tuskin olisi tuollainen, suosisin muovia sen helppohoitoisuuden takia. Puisesta tuolista jo kuivuneiden puurotahrojen putsaus ei ole mielipuuhaani...

• että silleen
        qazxcv kirjoitti:

Minua kiinnostaa, kuka oikeasti käyttää tripp trappia ison lapsen tuolina, siis kouluikäisen tms? Yleensä hankintavaiheessa puhutaan kuinka pitkäikäinen tuoli se on, mutta en tiedä ketään kuka on sitä enää tuolina käyttänyt kun lapsi on "kasvanut siitä ulos". Sehän on niin tilaavievä ja painavakin, eikä edes hyvännäköinen. Mutta tietysti toivon, että käyttöä löytyy jos sellaisen hankkii, onhan se aika arvokaskin.

Toisaalta ihmettelen myös noiden edellisessä vastauksessa olevien syöttötuolien hankkijoita. Kalliita hankintoja, jollei aio istuttaa lasta syöttiksessä vuosikausia.

Minä suosin kierrätystä näissä lastetarvikkeissa, vaikka muuten ole olekaan mikään kirpparien kiertäjä. Yritän omalta kohdaltani edistää turhaa ostamista jos ystäviltä tai sukulaisilta löytyy lainaan käyttökelpoista lastentavaraa kuten syöttötuoli. Meillä siis on 19v.vanha, jo kolmella lapsella ollut puinen perussyöttötuoli, joka ajaa asiansa ihan hyvin. Jos olisin itse uutena hankkinut syöttötuolin, se tuskin olisi tuollainen, suosisin muovia sen helppohoitoisuuden takia. Puisesta tuolista jo kuivuneiden puurotahrojen putsaus ei ole mielipuuhaani...

Kyllähän sen tripp trapin voi ostaa käytettynä. Ei sitä ole pakko ostaa uutena.
        Mielestäni oli hassusti laitettu kategorioihin: Tripp trapp sisustusta varten, ikea haloa ja sit nää muut niin ne käytännölliset..
        No meillä tripp trapp on ollut myös se käytännöllinen tuoli kun on mukautunut pienemmästä vauvasta nyt 2 vuotiaaseen. Ja meillä ainakin on kyllä ajatus ollut niin kuin joku tuola mainitti niin pitää tuolia käytössä niin kauan kuin tavallienne ruokatuoli on liian suuri. Lapsi istuuohme keikka sennoissa ja ei ylety kunnolla lautaselle. Ja sen tuolin kun myy eteenpäin niin saa suurimman osan tuolin hinnatsa takaisin. Silloin tuolille ei kamalasti jää hintaa ja jos sitä vielä on useampi käyttänyt ja jos on itse sen ostanut käytettynä. Meillä ratkaisi kuitenkin tuolin oston se että monia kun käytiin katsomassa ja testailemassa niin hirveän moni oli herkkä kaatumaan taaksepäin kuten esim tää perinteinen malli. Kyllä niilläkin pärjää kun on silmä tarkkana mutta tripp trapin jalat on muotoiltu niin ettei tuoli kaadu ja niihin on vielä ne lisä laipat jotka ehkäsee kaatumisen taaksepäin. Toki lasta ei siinäkään parane jättää vahtimatta mutta perinteisessä sulla täytyy olla jalka koko ajan tuolissa jottei se kaadu.

• ruokailuaikasyömään
        että silleen kirjoitti:

Kyllähän sen tripp trapin voi ostaa käytettynä. Ei sitä ole pakko ostaa uutena.
        Mielestäni oli hassusti laitettu kategorioihin: Tripp trapp sisustusta varten, ikea haloa ja sit nää muut niin ne käytännölliset..
        No meillä tripp trapp on ollut myös se käytännöllinen tuoli kun on mukautunut pienemmästä vauvasta nyt 2 vuotiaaseen. Ja meillä ainakin on kyllä ajatus ollut niin kuin joku tuola mainitti niin pitää tuolia käytössä niin kauan kuin tavallienne ruokatuoli on liian suuri. Lapsi istuuohme keikka sennoissa ja ei ylety kunnolla lautaselle. Ja sen tuolin kun myy eteenpäin niin saa suurimman osan tuolin hinnatsa takaisin. Silloin tuolille ei kamalasti jää hintaa ja jos sitä vielä on useampi käyttänyt ja jos on itse sen ostanut käytettynä. Meillä ratkaisi kuitenkin tuolin oston se että monia kun käytiin katsomassa ja testailemassa niin hirveän moni oli herkkä kaatumaan taaksepäin kuten esim tää perinteinen malli. Kyllä niilläkin pärjää kun on silmä tarkkana mutta tripp trapin jalat on muotoiltu niin ettei tuoli kaadu ja niihin on vielä ne lisä laipat jotka ehkäsee kaatumisen taaksepäin. Toki lasta ei siinäkään parane jättää vahtimatta mutta perinteisessä sulla täytyy olla jalka koko ajan tuolissa jottei se kaadu.

Mikä siis oli hassusti kategorioinnissa? Oliko tripp trapp väärässä osastossa, olisitko laittanut sen käytännöllisiin? Perustelempa miksi tripp trapp ei ole käytännöllinen...

Vaikka tripp trapp olisi pitkäikäinen, se ei tarkoita että olisi käytännöllinen. Minusta siinä ei ole mitään käytännöllistä, että painava, kumman näkönen, ylihintava tuoli seisoo vuodesta toiseen pöydän vieressä ja pahimmassa tapauksessa siinä on likatahroja pinttyneenä. Pitkäikäiyys ei ole käytännöllistä kuin vaan siinä, että ei tarvi kun kerran ostaa... käytännöllisyyttä on se että jokin helpottaa elämää, esim. vessapaperi, ei sekään pitkäikäinen ja ah silti niin käytännöllinen...

Mikähän syöttis ei ole tarkoitettu vauvasta 2-vuotiaaseen? muuten huomioi, että nuo OIKEASTI käytännölliset käy vauvalle joka ei edes istu...ja tripp trapp noin 6kk..jos sitäkään kaikilla...

Kumma juttu kun suomalaiset on niin tripp trapp markkinoituja, että ihan sokeiks tulevat...

• vapaastivaan..
        ruokailuaikasyömään kirjoitti:

Mikä siis oli hassusti kategorioinnissa? Oliko tripp trapp väärässä osastossa, olisitko laittanut sen käytännöllisiin? Perustelempa miksi tripp trapp ei ole käytännöllinen...

Vaikka tripp trapp olisi pitkäikäinen, se ei tarkoita että olisi käytännöllinen. Minusta siinä ei ole mitään käytännöllistä, että painava, kumman näkönen, ylihintava tuoli seisoo vuodesta toiseen pöydän vieressä ja pahimmassa tapauksessa siinä on likatahroja pinttyneenä. Pitkäikäiyys ei ole käytännöllistä kuin vaan siinä, että ei tarvi kun kerran ostaa... käytännöllisyyttä on se että jokin helpottaa elämää, esim. vessapaperi, ei sekään pitkäikäinen ja ah silti niin käytännöllinen...

Mikähän syöttis ei ole tarkoitettu vauvasta 2-vuotiaaseen? muuten huomioi, että nuo OIKEASTI käytännölliset käy vauvalle joka ei edes istu...ja tripp trapp noin 6kk..jos sitäkään kaikilla...

Kumma juttu kun suomalaiset on niin tripp trapp markkinoituja, että ihan sokeiks tulevat...

Mun puolestani sinä saat ajatella asiasta niin kuin ajattelet.Minä ajattelen kuten ajattelen. Tottakai syöttötuoli käy 2 vuotiaaseen saakka. Minä kun tarkoitin että tripp trapp käy 80 kg saakka eli kestää varmaan yli 2 vuotiaaseen. Jos joku haluaa sellaista lapsellaan käyttää. Minulla kun ei ole ollut tarvetta laittaa lasta joka ei istu niin syöttötuoliin niin en ole edes etsinyt tulia joka sopii alle 6kk ikäiselle. Itseasiassa en edes ajatellut että joku tarvisi sellaista syöttötuolia. Siinä tuolissa kun on nyt kysemuutamasata kuukaudesta käyttöiän pidentämisessä kun meidän valitsema tuli jatkaa käyttöiässään pikkuisen pidempää.. Siinämieläni yksi plussa ja toinen muunneltavuudessa. Istuintaso liikkuu jalkataso liikkuu selkänojaa saa säädettyä ja vauvakaaren saa pois.. Niin ja sen tuolin voi pestä jottei lika pinty. Meillä ollut tapana pestä. Ja jos haluan muutosta niin, maalaan sen eri väriseksi..

• ykjykh

me ostettiin se ikean halpis antilooppi. vaikuttaa oikeestaan tosi tukevalta, ja siinä on sopivan yksinkertainen ja moderni muotoilu. Tosin syöttis nyt ei ole niitä kodin esineitä jotka pyörivät mukana vuosikausia, vaan on aika lyhytkestoisesta käyttöesineestä kyse. lisäks oli kiva huomata että se on niin kevyt että sen pystyy helposti nostaan esim leivinuunin päälle silloin kun se on ahtaassa kämpässä tiellä.

• rauhoittukaaimmeiset

Jokaiselle perheelle varmasti löytyy se sopiva mikä toimii arjen pyörteissä. Kuitenkin muistutan että tarkkailkaa miten tuoli toimii silloin kun lapsen jalat alkavat potkia pöytään. Sitten kun jalat käy tuoli kaatuu helposti taakse päin. Olkaahan vain varovaisia ihan jokaisen tuolin kanssa.
        Niin kuin edellinen mainitsi he eivät käytä tuolia aina niin kuin moni muukin perhe. Asia on hyvä sillain. Mutta mun mielestä sitten on yhtä okei käyttää tuolia jota voi käyttää vielä 3v tai 4v lapsella jos sellaista haluaa. Muitakin siis tuoleja on kuinse tripp trapp.. Itsekin kyllä kannatan lapselle sopivaa tuolia kun on tullut todistettua kovin montakin kaatumista juuri noin3-4 vuotiailla lapsilla kun istuvat aikuisten ruokatuolilla polvillaan ja ovat siitä kaatuneet, kun eivät yletä kunnolla ruokailemaan elleivät istu polviltaan.

Paljon on vaihtoehtoja ja niistähän aloittajakin halusi keskustella. Ei täällä tarvitse todistella kenen valintaon se paras valinta ja haukkua toisten valintoja. Mieli kun on monia samoin perheitä ja heidän arkejaan. Palstaa seuranneena aina ihmettelen kun keskustelut menevät ihan riidan omaisiksi kun sekaan tulee negatiiviseen sävyyn vatsaavia ihmisiä. Itse aihe aina katoaa..

Ei siis muuta kuin vertailemaan ja ihmettelemään.=)

• ongelma?
        rauhoittukaaimmeiset kirjoitti:

Jokaiselle perheelle varmasti löytyy se sopiva mikä toimii arjen pyörteissä. Kuitenkin muistutan että tarkkailkaa miten tuoli toimii silloin kun lapsen jalat alkavat potkia pöytään. Sitten kun jalat käy tuoli kaatuu helposti taakse päin. Olkaahan vain varovaisia ihan jokaisen tuolin kanssa.
        Niin kuin edellinen mainitsi he eivät käytä tuolia aina niin kuin moni muukin perhe. Asia on hyvä sillain. Mutta mun mielestä sitten on yhtä okei käyttää tuolia jota voi käyttää vielä 3v tai 4v lapsella jos sellaista haluaa. Muitakin siis tuoleja on kuinse tripp trapp.. Itsekin kyllä kannatan lapselle sopivaa tuolia kun on tullut todistettua kovin montakin kaatumista juuri noin3-4 vuotiailla lapsilla kun istuvat aikuisten ruokatuolilla polvillaan ja ovat siitä kaatuneet, kun eivät yletä kunnolla ruokailemaan elleivät istu polviltaan.

Paljon on vaihtoehtoja ja niistähän aloittajakin halusi keskustella. Ei täällä tarvitse todistella kenen valintaon se paras valinta ja haukkua toisten valintoja. Mieli kun on monia samoin perheitä ja heidän arkejaan. Palstaa seuranneena aina ihmettelen kun keskustelut menevät ihan riidan omaisiksi kun sekaan tulee negatiiviseen sävyyn vatsaavia ihmisiä. Itse aihe aina katoaa..

Ei siis muuta kuin vertailemaan ja ihmettelemään.=)

Minä mietin, miksi täällä keskustellaan siitä miten lapsi potkii pöytää syödessä. Ei meillä ainakaan! Minä pidän syöttötuolin niin kaukana pöydästä, ettei jalat yletä sinne potkimaan. Meidän perinteisessä tuolissa on lapsella oma pöytä, jolloin lasta ei tarvi laittaa pöydän viereen. Siihen Ikean halpikseenkin saa pöydän, meillä sellainen on mummolassa.
        Luulen, että tämä pöydän potkimisongelma on juuri Tripp trappin kanssa kun siinä ei ole omaa pöytäosaa. Mielenkiinnosta kysyn myös, että kuinka vanhaksi teidän lapset on mahtuneet Tripp trappin etukaaren taakse istumaan? Ainakin kaverin lasta tuolista nostaessa olen huomannut, että kaari on tosi lähellä selkänojaa, meidän 1v.sinne tuskin edes väliin mahtuisi.

• hyvin mahtuu
        ongelma? kirjoitti:

Minä mietin, miksi täällä keskustellaan siitä miten lapsi potkii pöytää syödessä. Ei meillä ainakaan! Minä pidän syöttötuolin niin kaukana pöydästä, ettei jalat yletä sinne potkimaan. Meidän perinteisessä tuolissa on lapsella oma pöytä, jolloin lasta ei tarvi laittaa pöydän viereen. Siihen Ikean halpikseenkin saa pöydän, meillä sellainen on mummolassa.
        Luulen, että tämä pöydän potkimisongelma on juuri Tripp trappin kanssa kun siinä ei ole omaa pöytäosaa. Mielenkiinnosta kysyn myös, että kuinka vanhaksi teidän lapset on mahtuneet Tripp trappin etukaaren taakse istumaan? Ainakin kaverin lasta tuolista nostaessa olen huomannut, että kaari on tosi lähellä selkänojaa, meidän 1v.sinne tuskin edes väliin mahtuisi.

Meillä potkuongelma ollut ihan kaikissa tuoleissa missä poika istui silloin kun potku vaihe oli päällä. Silloin tuolia pidettiin kauempana jottei saa varmasti kaadettua tuolia. Mielestäni ongelma on siinä että monissa pöydissä on kansilevyn alla sellainen lista mistä meidän poika otti vauhtia, istui missä tuolissa tahansa. Käytössä siis ollut perinteinen malli, tripp trapp ja ikean tuoli. Kaikki toimii silloin kun toimii mutta itselläni oli eniten mielenrauhaa kun istui tripp trapissa kun tietää etti tuoli ihan hevillä kaadu.
        Itse en halunnut sitä pöytämallia kun jotenkin ajattelin että haluan että lapsi on saman pöydän ääressä. Se nyt oli vain sellainen ajatus siitä..
        Niin meillä on nyt 1v9kk poika normi kokoinen tai sellainen solakka niin mahtuu ihan helposti kaarentaakse, ei mitään ongelmaa. Selkänoja otettiin aika aikaisen pois. Lisä tilaa tuoliintulee myös kun laskee istuinta alaspäin, jaloille tulee lisäää tilaa.
        Serkkupoika 1v mahtuu myös helposti tuoliin ja on jo isompi kuin meidän poika. Myös kaverin 2 v tyttö mahtuu hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      302
      7661
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5989
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3548
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2007
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1885
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      20
      1733
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1599
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      66
      1406
    Aihe