ADHD testiin

*Hanne*

AD/HD testiin olen menossa. Paljonko kysymyksiä ja minkälaisia tulee vastaan esimerkiksi?
Psykologi sanoi, että voi tulla tylsiä kysymyksiä :D Ite en usko yhtää tommosiin testeihin ja epäilen,
että mulla on joku Aspergerin syndrooma, koska lähes kaikki wikissä luetellut oireet viittaa omiin oireisiini.
Yks pahin ongelma on sosiaalinen kanssakäyminen, ilmeet, eleet, keskittyminen vaikeaa..

1

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testattu.....

      Jäljelle varmasti jää juuri se oikea aiheuttaja oireisiin.....

      Nykyisin kai testit on jo aikalailla järkeviä ja kattavia. Joku vuosi sitten täytettiin kyselylomake ja sen perusteella lätkäistiin diagnoosi ja resepti kouraan.
      Hirmu moni neurologinen sairaus, tapaturman jälkitila yms pitää sisällään samat oireet kuin Adhd.
      Univaikeudetkin pitkään jatkuneena johtaa samaan ja sellaiseen sitten stimulantteja niin tottakai pysyy
      energisenä ja skarppina päivät mutta oireiden aiheuttaja jää korjaamatta.

      Oli oireiden aiheuttajamikä tahansa niin hoitamattomana seurauksena tulee usein juuri sosiaalisia
      vaikeuksia (epäonnistumisten tai huonojen kokemusten kautta). Keskittymisvaikeudet tulevat tottakai kun ajatukset on siinä miksi ja miten minulle käy näin ja on näitä oireita jne jne.

      Sitten kun tutkitaan perusteellisesti, käydään kaikki ihan lapsuudesta saakka läpi, seulotaan miten mihinkin saakka on sujunut ja milloin on vaikeudet alkaneet, niin sitten päästään jo jyvälle siitä mikä
      oikeasti on. Suomessa on paljon aikuisia, joilla on diagnosoitu Adhd ja annettu siihen lääkkeet.
      Tosiasiassa monella tavaroiden hukkaaminen, keskittymisvaikeudet, luonteen ailahtelevaisuus yms johtuu siitä että ei ole koskaan opittu järjestelmällisyyttä, sitä että tavaroilla pitäisi olla kaikilla oma paikkansa, eikä kaappeja vain sullota täyteen ja sekasotkua pois silmistä jne. Jos oikeasti on Adhd, niin silloin on jo kouluaikana ollut huomattavia oppimisvaikeuksia ja se näkyy koulutodistuksista.

      Jos kouluaika ja kotona vanhempien kanssa asuttu aika on mennyt ihan hyvin mutta seitten sen oman elämän hallinta ei enää toimikkaan, on syy ihan muualla kuin Adhd:ssa.

      Adhd diagnoosi on hyvä tapa saada itselleen selitys ja hyväksyntä sille että kaikki on hukassa
      jne. Senkään ei pitäisi olla ns. lupa olla ja toimia edelleenkin samalla tavalla, vaan sen pitäisi olla pikemminkin selitys sille miksi näin tapahtuu ja että asialle pitää tehdä jotain. Pitää kuntoutttaa itsensä ja toimintansa sellaiseksi että asiat onnistuvat. Pitää luoda järjestys ja pitää siitä kiinni. Pitää oppia käyttämään kalenteria ja merkitsemään siihen asiat. Pitää oppia ja opetella. Se on sama kuin aivovamman jälkeen. Toimintakykyä ei enää ole mutta se on opeteltava uudelleen. Oppiminen on vaikeaa mutta se onnistuu ajan kanssa kun toistoja tulee tarpeeksi.

      Itse luottamus kuntoon, eläkä turhan etsi oireita netistä ja diagnosoi itse itseäsi. Älä anna periksi :)
      Tutkimusten jälkeen asia selviää ja toivottavasti se taho missä tutkitaan on sellaine, jonak kautta saat myös tukitotoimia jatkossa, jotta elämän osaset loksahtavat paikalleen ja saat muokattua omasta elämästäsi juuri itsellesi parhaiten toimivan.


      Miksi kirjoitin näin....olen itse joskus adhd diagnoosin saanut ja siihen hetken uskonut. Oireet täsmäsivät täysin, samoinhan ne täsmäisivät vaikka alkavaan dementiaan tai moneen muuhunkin vastaavaan.
      Tapasin paljon muitakin Adhd ihmisiä, joilla oli loistava kouluhistoria ja pitkä työura. Ongelmat osalla alkaneet kuitenkin vasta sitten kun ura oli edennyt vaativaan vaiheeseen ja sitten tullut lapset yms.
      Stressiä, synnytyksen jälkeistä masennusta ja vaikka mitä diagnosoimatonta ja sitten jonkin palstan kautta
      löytynyt selitykseksi Adhd

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe