Allergiasta eroon

June

Mä olen päässyt eroon heinänuhasta ja atooppisen ihon ihottumasta muuttamalla ruokavalioni verityyppiini sopivaksi. Kuulostaako hullulta?
No niin mustakin kuulosti kun kaverini 2 v sitten esitteli mulle uusinta löydöstään, kirjaa nimeltä "Syö oikein oman tyyppisi mukaan" (Peter J. D'Adamo - Catherine Whitney). Hän oli aloittanut siinä esitellyn verityyppiin sidottujen ruoka-aineiden käytön ja vannoi olevansa kuin uudesti syntynyt.
No, olihan se laihtunut jo 3 kiloo muutamassa viikossa ja energinenkin se oli. Siispä mäkin luin kirjan, kävin luovuttamassa verta, että sain selville veriryhmäni ja aloitin oman tyyppini mukaisen ruokavalion asteittaisen käyttöönoton. Päätin siis vaan olla utelias ja kokeilla tehoaisiko sellainen muutos ja mitenkä meikään.
Ekalla viikolla turvotus vatsanseudulla laski kun aineenvaihdunta parani ja kuona-aineet alkoivat poistua kehosta. Stressikin helpotti kun älysin muuttaa myös liikuntatottumukseni itselleni sopivammaksi.
Ekana keväänä en tarvinnut kuin satunnaisesti allergialääkitystä ja jokakeväinen ihottumaleimahdus jäi kokonaan tulematta.
Nyt 2 vuoden jälkeen ei allergioista ole enää mitään tietoo ja olo on kevyt ja tasapainoinen.
Pakko siis uskoa, että puri se pirskatti!

Kirjan tekijöiltä on ilmastynty jatkoakin: "Elä oikein oman tyyppisi mukaan" (WSOY), jossa pureudutaan vielä tarkemmin veriryhmien eri ominaisuuksiin.
Kannustan siis olemaan utelias, marssimaan kirjastoon tai kirjakauppaan ja kokeilemaan! Kaikki mikä parantaa elämisen laatua, varsinkin pitkällä tähtäimllä, on vaan hyväksi. : )

16

7558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasu

      Voisitko heittää joitain esimerkkejä, että mikä tyyppi olet, mitä syöt tai mitä et syö?

      • June

        Mä olen A ryhmäläisiä ja ruokavalio (yksinkertaistettuna!) pohjautuu enimmäkseen kasviksiin, siipikarjaan ja soijaan. Tuntu aika hullulta jättää punanen liha pois ja ruveta syömään kalkkunaa ja kanaa ja tofua ym. sen sijaan, mutta kyllähän on olokin sitten ihan toisenlainen! : )

        Juttu perustuu ihmisen veriryhmien syntymiseen ajan myötä ja sen mukaan kehittyneisiin mm. ruuansulatusmekanismeihin, jotka eroavat hiukan toisistaan. Mikä yhdelle on hyväksi, ei välttämättä sovikaan toiselle jne. Eli meidän pinttynyt käsitys siitä, että yks ruokavalio tai tietyt "hyvät" ruoka-aineet sopivat automaattisesti kaikille kyseenalaistetaan.

        Vanhin veriryhmä on O. Se polveutuu keräilijä-metsästäjä ihmisestä, joka raivas ihmisrodulle tilaa maailmassa sillon kun elettiin villiptojen armoilla. O on siis periaatteessa eläinproteiineihin pohjautuva ruokavalio.
        Siitä ajan myötä erkaantui A-ryhmä, joka alkoi viljellä maata ja elellä paikallaan, eli A:lla on paremminkin kasvikunnan tuotteisiin erikoistunut ruuansulatusjärjestelmä.
        Siitä taas kotvasen (milj. vuosien) kuluttua erkani B ryhmä, joista tuli karjankasvattajia, eli B:lle sopii eläinproteiini ja maitotuotteet, noin yksinkertaistettuna siis. Ja AB on kaikkein uusin ryhmä, joka syntyi alle 2000v sitten veriryhmien sulautuessa toisiinsa. AB voi olla sekä A:n että B:n kaltainen ruokavalioltaan.

        Ja sen voin sanoa tosta ruokavalion monipuolisuudesta, että vaikka joutuiskin jonkun herkkunsa jättämään pois, niin korvaavista kyllä löytyy mistä valita se uus herkku. Kun on vaan hiukan muutoshaluinen ja utelias, niin siitä se pikkuhiljaa muovautuu ilman sen kauheempia kompromisseja. Ja kiitoksena rohkeudesta on hyvä ja tasapainoinen olo.
        Kantsii siis alottaa rauhallisesti eikä syöksyä suin päin suuriin muutoksiin. Sillä tavalla kehokin ehtii kunnolla hukaan muutokseen.
        Ei muuta kuin kokeilemaan! : )

        PS Mun omalääkärikin innostui asiasta ja päätti kokeilla tehoisko ruokavaliomuutos hänen akneensa. Tulokset vaikuttaa tosi hyviltä!


      • Moniallerginen
        June kirjoitti:

        Mä olen A ryhmäläisiä ja ruokavalio (yksinkertaistettuna!) pohjautuu enimmäkseen kasviksiin, siipikarjaan ja soijaan. Tuntu aika hullulta jättää punanen liha pois ja ruveta syömään kalkkunaa ja kanaa ja tofua ym. sen sijaan, mutta kyllähän on olokin sitten ihan toisenlainen! : )

        Juttu perustuu ihmisen veriryhmien syntymiseen ajan myötä ja sen mukaan kehittyneisiin mm. ruuansulatusmekanismeihin, jotka eroavat hiukan toisistaan. Mikä yhdelle on hyväksi, ei välttämättä sovikaan toiselle jne. Eli meidän pinttynyt käsitys siitä, että yks ruokavalio tai tietyt "hyvät" ruoka-aineet sopivat automaattisesti kaikille kyseenalaistetaan.

        Vanhin veriryhmä on O. Se polveutuu keräilijä-metsästäjä ihmisestä, joka raivas ihmisrodulle tilaa maailmassa sillon kun elettiin villiptojen armoilla. O on siis periaatteessa eläinproteiineihin pohjautuva ruokavalio.
        Siitä ajan myötä erkaantui A-ryhmä, joka alkoi viljellä maata ja elellä paikallaan, eli A:lla on paremminkin kasvikunnan tuotteisiin erikoistunut ruuansulatusjärjestelmä.
        Siitä taas kotvasen (milj. vuosien) kuluttua erkani B ryhmä, joista tuli karjankasvattajia, eli B:lle sopii eläinproteiini ja maitotuotteet, noin yksinkertaistettuna siis. Ja AB on kaikkein uusin ryhmä, joka syntyi alle 2000v sitten veriryhmien sulautuessa toisiinsa. AB voi olla sekä A:n että B:n kaltainen ruokavalioltaan.

        Ja sen voin sanoa tosta ruokavalion monipuolisuudesta, että vaikka joutuiskin jonkun herkkunsa jättämään pois, niin korvaavista kyllä löytyy mistä valita se uus herkku. Kun on vaan hiukan muutoshaluinen ja utelias, niin siitä se pikkuhiljaa muovautuu ilman sen kauheempia kompromisseja. Ja kiitoksena rohkeudesta on hyvä ja tasapainoinen olo.
        Kantsii siis alottaa rauhallisesti eikä syöksyä suin päin suuriin muutoksiin. Sillä tavalla kehokin ehtii kunnolla hukaan muutokseen.
        Ei muuta kuin kokeilemaan! : )

        PS Mun omalääkärikin innostui asiasta ja päätti kokeilla tehoisko ruokavaliomuutos hänen akneensa. Tulokset vaikuttaa tosi hyviltä!

        on allerginen soijalle ja muille mitä siinä veriryhmätyypissä saisi syödä... valitettavasti moni ei voi laittaa suuhunsa mitään mille on allerginen, edes kokeilumielessä. Siksi tuo jäi vain ajatukseksi.


      • Kokeilija
        Moniallerginen kirjoitti:

        on allerginen soijalle ja muille mitä siinä veriryhmätyypissä saisi syödä... valitettavasti moni ei voi laittaa suuhunsa mitään mille on allerginen, edes kokeilumielessä. Siksi tuo jäi vain ajatukseksi.

        Olen kokeillut tuota diettiä eikä se mitään auttamut ainakaan minulla. Mutta mikä auttaa yhdellä, ei toimi toisella, olen huomannut. Itseltäni parani todella paha atooppinen ihottuma lähes kokonaan kun ruokavaliosta lähti kaikki soijatuotteet (siis myös lisäaine E322, soijalesitiini, jota tuntuu nykyään olevan joka paikassa). Jos syön vähänkin soijaa sisältävää (vaikka vain keksin jossa on soijalesitiiniä), niin ihottuma alkaa palata. Mitä enemmän soijatuotteita syön, sen enemmän ihottumaakin tulee. Kun pysyn erossa soijasta, niin iho pysyy kunnossa. Olen erittäin allerginen myösmonille muille ruoka-aineille, mm. herneelle, ja sen myötä ruokavaliosta on lähetenyt pois mm. johanneksenleipäpuujauhe (löytyy mm. monista jätelöistä)sillä reagoin pahasti myös siihen kuten myös pähkinöihin. Jos on ihottumaa, niin kannattaa kokeilla radikaalia dieettiä pari viikkoa, ja katsoa kuinka iho reagoi. Itse aina syön pelkkää riisiä voin kanssa viikon tai kaksi ja katson kuinka iho reagoi. Vähitellen otan ruokavalioon muita aineita ja katson mikä aiheuttaa muutoksen. Itselläni ainakin on selvä linkki ihottuman ja ruokavalion välillä, vaikka lääkärit aika skeptisiä ovatkin.


      • June
        Moniallerginen kirjoitti:

        on allerginen soijalle ja muille mitä siinä veriryhmätyypissä saisi syödä... valitettavasti moni ei voi laittaa suuhunsa mitään mille on allerginen, edes kokeilumielessä. Siksi tuo jäi vain ajatukseksi.

        Jokainen veriryhmäruokavalio on niin laaja, että sieltä taatusti löytyy aineita, jotka sopii moniallergisellekin.
        Kun sitten ravitsee kehoaan niillä hyvillä aineilla tarpeeksi kauan (ja se on yksilöllistä miten kauan), keskittyy vähentämään stressitekijöitä elämästään jne., mieli rauhoittuu, keho puhdistuu ja aineenvaihdunta paranee mikä vaikuttaa tietysti myös immuunijärjestelmään korjaavasti.
        Saatat kohta pystyä syömään jopa niitäkin ruoka-aineita, jotka kehon (ja mielen) ollessa epätasapainossa aiheuttivat allergisen reaktion. Näin kävi itsellenikin ja kaverilleni, joka ei voinut syödä pähkinöitä eikä riisiä, mutta veriryhmänsä mukaan olis voinut muka syödä molempia. Aikansa hän empi ja ½ vuoden kuluttua kokeili maistaa molempia ja ällistyi kun mitään ongelmia ei ilmennyt. Sen lääkäri oli kauhean skeptinen, mutta eihän se voinut asiaa kiistääkään kun kundi kerran kykeni rouskuttamaan pähkinöitäkin, joihin vuosi aikasemmin olis taatusti tukehtunut! : )
        Mutta varovaisuutta tietysti, mehän ollaan yksilöitä. Ei ystäväni edelleenkään syö kilo tolkulla pähkinöitä, varsinkaan kun on löytänyt muuta mukavaa purtavaa niiden tilalle.

        Nykymaailmassa tuntuu olevan se käsitys, että allergiat on jotenkin "normaaleja" kehon reaktioita, mutta eihän se niin ole. Allerginen reaktio on viesti siitä, että kehon ruuansulatusjärjestelmä ja immuniteetti eivätkä toimi normaalisti.
        Tämä oli mulle selvää jo ennen kuin luin mitään kirjojakaan, ihmettelin vaan että no MITEN sen kokonaisuutensa sitten sais tasapainoon?!!

        Luonnollisin parannuskeino on kuin onkin ruoka, joka on kehon polttoainetta ja vaikuttaa kaikkeen toimintaan kehossa.
        Veren avulla.
        Jos siis esim. verta "sakkauttavat" tietyt ruoka-aineet, menee immuniteetti sekaisin eikä kykene poistamaan "sakkaa" ja kerääntyessään "sakat" alkavat väistämättäkin nakertaa ihmisruumiin hienoa puolustusmekanismia ja me sairastutaan tai kärsitään - ennemin tai myöhemmin.
        Eihän me aina tiedetä mitä kaikkea meissä on tekeillä ennen kuin sitten ylitetään sietorajat niin, että näkyy ja tuntuu.
        Mutta sen kaiken voi myös ennaltaehkäistä...

        Jos et ole lukenut noita kirjoja, niin lukase ne ihan vaan uteiaisuudesta.
        Me ollaan persoonallisia kokonaisuuksia ja kaikki meisä vaikuttaa kaikkeen, ja siihen tämä veriryhmäohjelmakin juuri pureutuu. Kokonaisuuteen.


      • June
        Kokeilija kirjoitti:

        Olen kokeillut tuota diettiä eikä se mitään auttamut ainakaan minulla. Mutta mikä auttaa yhdellä, ei toimi toisella, olen huomannut. Itseltäni parani todella paha atooppinen ihottuma lähes kokonaan kun ruokavaliosta lähti kaikki soijatuotteet (siis myös lisäaine E322, soijalesitiini, jota tuntuu nykyään olevan joka paikassa). Jos syön vähänkin soijaa sisältävää (vaikka vain keksin jossa on soijalesitiiniä), niin ihottuma alkaa palata. Mitä enemmän soijatuotteita syön, sen enemmän ihottumaakin tulee. Kun pysyn erossa soijasta, niin iho pysyy kunnossa. Olen erittäin allerginen myösmonille muille ruoka-aineille, mm. herneelle, ja sen myötä ruokavaliosta on lähetenyt pois mm. johanneksenleipäpuujauhe (löytyy mm. monista jätelöistä)sillä reagoin pahasti myös siihen kuten myös pähkinöihin. Jos on ihottumaa, niin kannattaa kokeilla radikaalia dieettiä pari viikkoa, ja katsoa kuinka iho reagoi. Itse aina syön pelkkää riisiä voin kanssa viikon tai kaksi ja katson kuinka iho reagoi. Vähitellen otan ruokavalioon muita aineita ja katson mikä aiheuttaa muutoksen. Itselläni ainakin on selvä linkki ihottuman ja ruokavalion välillä, vaikka lääkärit aika skeptisiä ovatkin.

        On varmaan pirullista, kun mikään ei tunnu auttavan. Mietin vaan, että miten laajasti olet kokeillut tehdä ruokaa oman veriryhmäsi hyvillä aineilla? Pelkän riisin lappaminen kuulostaa kyllä eika raa'alta vedolta eikä kovin ravitsevaltakaan ainakaan pitemmän päälle...
        Miten kauan ylläpidit ruokavalion muutosta? Oletko ollut allerginen jo muksusta saakka?
        Mitä pitempi sairashistoria, sitä pitempi voi myös olla "puhdistautumiseen" tarvittava aika.

        "Dietti" sana ei ainakaan tuntunut oikealta mulle tämän asian suhteen, enemmänkin pidän tätä elämäntapamuutoksena, johon ruokavalion lisäksi vaikuttavat paljon myös liikuntatottumukset ja muut elämänalueet. Stressitekiöistä nyt puhumattakaan...
        Kuten sanottu, kokonaisuuksiahan tässä ollaan eikä vaan allergisia tai sairaita.
        Tsemppiä sulle!


    • vaihteeksi

      "Laihdutuslimbo kirjalle

      "Syö oikein oman tyyppisi mukaan"

      Suomen Lihavuustutkijoiden "antipalkinto" Laihdutuslimbo jaettiin tänä vuonna kirjalle Syö oikein oman tyyppisi mukaan (kirjoittajat Peter J D´Adamo ja Catherine Whitney, kustantaja WSOY 2002).

      Lihavuustutkijat ry. haluaa kiinnittää huomiota populistisiin dieettikirjoihin, joita Suomessa ilmestyy useita vuosittain. Kirjat eivät pohjaudu tutkittuun tietoon ravinnosta vaan ovat kirjoittajien omia mielipiteitä. Saamansa julkisuuden kautta kirjojen väittämät leviävät laajalti, mikä aiheuttaa ihmisten keskuudessa hämmennystä. Viime aikoina julkaistujen populististen kirjojen suurin limbo on Syö oikein oman tyyppisi mukaan. Sen kirjoittajat väittävät, että ruoka pitää koostaa oman veriryhmän mukaan. Jos oma verityhmä on A, pitää terveenä pysyäkseen syödä tietynlaista ruokaa. B-ryhmän omistajan tulee syödä erilaista ruokaa ja O-ryhmän omistajan kolmannenlaista ruokaa.

      Kirja antaa yksityiskohtaisia ohjeita siitä, millainen ruoka auttaa painonhallinnassa missäkin veriryhmässä. Esimerkiksi jos on A-veriryhmä, painonnousua edistävät maitotuotteet, kidneypavut ja vehnä, painon alenemista edistäviä ovat kasviöljyt, soijaruoat ja ananas. B-veriryhmässä painoa nostavat linssit, tattari ja maissi, sitä alentavat maksa, munat ja vähärasvaiset maitotuotteet. Liha nostaa painoa A-tyypissä, mutta alentaa B-tyypissä.

      Kirjan väitteille ole minkäänlaisia ravitsemusopillisia tai fysiologisia perusteita. Veriryhmien mukainen syöminen kuulostaa yhtä älyttömältä kuin jos joku väittäisi, että sinisilmäisten pitää syödä erilaista ruokaa kuin ruskeasilmäisten pysyäkseen terveinä ja hoikkina."

      http://www.suomenlihavuustutkijat.fi/palkinto2003.htm

      http://www.skepsis.fi/lehti/sisallys/2000-2must.html

      http://www.ultra-lehti.com/vanhatlehdet/art-0211-paakirj.html

      http://www.mycustompak.com/healthNotes/Diet/Blood_Type_Diet.htm

      http://www.susiraja.net/sivut/susielamanmeno/2286?aid=527

      • June

        Mä olen lukenut näitä samoja artikkeleita ja niin on mun lääkärinikin. Molemmat oltiin hiukan surullisia siitä, että tämäkin kirja pantiin surutta "ihmediettien" lokeroon, vaikka painonhallinta ei ole ollenkaan kirjan pääaihe.
        Mutta mielipiteitä on varmaan yhtä monta kuin on kirjoittajaakin ja eri maissa uskotaan erilaisiin juttuihin, jotka taas eivät tulisi kuuloonkaan jossain kolmannessa kulttuurissa.
        Joidenkin mielestä tässä tappelevat taas kerran kaikkivaltias koululääketiede ja huuhaana pidetty luontaislääketiede.

        Oli miten oli, itse en voi kuin iloita, kun kerran olen avun tästä saanut kaikki muut vaihtoehdot jo koluttuani. Jotakin juuri mullekin sopivaa tässä siis täytyy olla eikä tämä sodi edes mun omaa maailmankuvaani vastaan, toisin kuin jotkut kotimaisetkin elämäntyyli- ja ravintosuositukset, jotka eivät ole sopineet mun pirtaani alkuunkaan.
        Tässä, niin kuin monessa muussakin ravintoon liittyvässä mielipiteessä, on asioita, jotka horjuttavat meidän tuttuja tapojamme, ja jo se sinällään ärsyttää joitakin ihmisiä.

        Kriittinen pitääkin olla ja oma itsensä pitää tuntea, sitä ennenpä ei kykene edes havaitsemaan mahdollisen muutoksen tapahtuneen.


    • mutta...

      Heips!

      Olen itse kiinnostunut löytämään Sen Terveellisen Ruokavalion; olen myös ennen kuullut tästä veriryhmäruokavaliosta... ainoa ongelma on, että veriryhmäni on O mutta olen aina ollut kasvisten ja merenelävien ja maitotuotteiden ystävä...! Syön kyllä lihaa, mutta jos syön sitä usein, tulee tunkkainen olo ja alkaa etoa... eli eläinproteiinipainotteinen ruokavalio kuulostaa kamalalta..! Raskaalta, ja epäterveelliseltä... Mitä muuta O-tyypin ruokavalioon sopii kuin liha?

      • June

        Ei tän verityyppiohjelmankaan takia tartte kenenkään ryhtyä PELKÄSTÄÄN joksikin. Me "kasvissyöjä" A:atkin saadaan syödä eläinproteiineja. Itse syön yhä hiukan punastakin lihaa joskus ja ihan hyvällä mielellä. Pääasia, että saavuttamani tasapaino säilyy noin yleensä ja sitähän ei järkytä yx lihakimpale.

        Kuten sanoin, on ruoka-ainevalikoimat tässäkin ohjelmassa niin laajoja, että valinnanmahiksia proteiinienkin kohdalla kyllä löytyy. Itseasiassa tässä ruokavalio-ajattelussa ei ole mitään mullistavaa, vain sen yhdistäminen VERItyyppiin on uus.

        Terve järki ja kritiikki pitää olla tässäkin koko ajan mukana ja jos jokin aine ei todellakaan sovi sulle, niin unohda se ja etsi sille vaihtoehto. Kaikenlainen monipuolisuus on tärkeetä tässä, niin kuin terveessä ruokakulttuurissa yleensäkin, sillä elämän kokonaisuushan ihmisen terveenä pitää eikä joku yksittäinen ruoka-aine tai liikuntalaji tms.
        Lue kirjat, jos asia sua kiinnostaa, mutta jos niiden ajatukset taistelevat sun omaa ajatusmaailmaasi vastaan, niin unohda ne ja etsi vastausta jostakin muualta.


    • July

      Mä olen päässyt eroon heinänuhasta ja atooppisen ihon ihottumasta sekä korkeasta kolesterolista ja HIV:stä muuttamalla ruokavalioni hiusten väriini sopivaksi. Kuulostaako hullulta?
      No niin mustakin kuulosti kun kaverini 2 v sitten esitteli mulle uusinta löydöstään, kirjaa nimeltä "Syö oikein oman tyyppisi mukaan" (Peter J. D'Adamo - Catherine Whitney). Hän oli aloittanut siinä esitellyn hiustenväriin sidottujen ruoka-aineiden käytön ja vannoi olevansa kuin uudesti syntynyt.

    • October

      Asiasta tuli joskus televisiosta, on kuulemma ihan humpuukia ja vain rahastuskikka!

      • Kokeilla kannattaa kaikkea

        Ihmiset ovat yksilöitä, toiselle toimii, toiselle ei. Jos vaiva paranee, vaikka kuulostaisi kuinka älyttömältä ( sinun mielestäsi ), niin eikö se ole pääasia, ei ihmisten ennakkoluulot?


      • sirkku

        Mitä rahastusta tässä on? Kirjan voi lainata kirjastosta ja ruokaa ostaa kaupasta niinku muutenkin. Ei tässä tarvita mitään ihmepillereitä. Tuttavani laihtui 10 kg ruokavaliota noudattamalla.(A_veriryhmä)Itse aion kokeilla myös. Eihän se ota jos ei annakkaan.


    • zop

      Mitäs sit ku perheessä kaikilla eri veriryhmät, jo on mammalla kokkaamista ;D

    • innostunut aiheesta

      niin miss' olis /anteelksi kun tulee outoa teksti', mulla n'pp'imits; nyt reistaa pahasti..mutta siis mist'; saisin k'siine suomesta t'llaisen lekurin ja miss' ja miten voi tehd' sen sekreettoristatus testin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe