Akvaariovesi muuttui sameaksi

apua!

Perustettiin uusi akvaario, ihan ohjeitten mukaan, tuossa syyskuun lopussa.
Kolmasosa vedestä vaihdettu reilun viikon välein, joka kerta lisätty vedenparannusaine.

Kaksi viikkoa sitten vesi muuttui vedenvaihdon jälkeen yhtäkkiä sameaksi. Muutaman päivän päästä vedessä alkoi näkyä jo selkeitä hiukkasia, ihan niinkuin pölyä.

Luin netistä, että voi johtua yliruokinnasta joka aiheuttaisi bakteeriepätasapainon.

No, akvaarioliikkeessä neuvottiin laittamaan 50ml "Sera Nitrivec" nimistä ainetta parina päivänä, sen jälkeen vaihtaa veden ja lapota pohja. Suodatinkin putsattiin. Toimittiin siis ohjeitten mukaan, mutta minkään valtakunnan parannusta en ole akvaariossa huomannut.

Onko kellään antaa vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä... Akvaario on kurjan näköinen. Kalatkin ovat mielestäni nyt käyneet tiuhempaan pinnalla haukkomassa happea...

2

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kala3

      Jos akvaariosi suodatin toimii kunnolla, liseääntynyt levän kasvu vedessä johtunee liiasta ravinteiden ja/tai valon määrästä. Pienissä ylikansoitetuissa akvaarioissa leväongelma tietysti pahempi, kun ravinteet pienessä vesimäärässä. Myös pohjaa jatkuvasti tonkivat kalat lisäävät jätteiden sotkeutumista veteen ja veden samentumista. Oma 1. akvaarioni sameni aikanaan, koska oli liian valoisassa paikassa ikkunan lähellä ja valaisin oli liiaksi päällä. Vihreä levä ei kasva pimeässä. Vähennä valaistusta muutamaan tuntiin pv:ssä tai sille tasolle, jolla mahdolliset akvaariokasvit pysyvät hengissä. Jos akvaariossasi ei ole kasveja, kannattaa hankkia niitä, koska sitovat vedestä kalojen tuottamaa typpeä ja fosforia.

    • Golden Fish

      Onko sinulla hiekka pohja? Siinä tapauksessa ruoka on voinut sekoittua hiekkaan(mitä ei voi välttää) ja kalat ovat "kaivaneet" kiviä ja ne ovat sameuttaneet kivet. Kannataa pestä nekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe