Osa-aikatyö ja soviteltu työmarkkinatuki?

huutavan ääni

Osaisiko joku sanoa voisinko saada soviteltua työmarkkinatukea vai onko sellaista olemassakaan? Sovitellusta päivärahasta kyllä puhutaan. Olen osa-aikatyössä 20 h/viikko ja bruttopalkka on 750,- /kk. Kelan pitäisi ilmeisesti tätä soviteltua rahaa maksaa vai maksaako? Työttömänä sain työmarkkinatukea 25,63/pvä eli 20 päivästä brutto oli 512,60. Nyt osa-aikatyöläisenä työkkärin lähettämä työnantajalle minusta maksetaan täysi palkkatuki eli hänelle en maksa/kustanna mitään. Yhteiskunta (siis me) maksaa kaiken mitä saan palkkapäivänä, rahat vain kierrätetään työnantajan tilin kautta minulle. En saa muuta yhteiskunnan tukea ja säästöt alkavat loppua. Kiitos jos vastaat!

9

6127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´´´´´

Kyllä työmarkkinatukea maksetaan soviteltuna samalla lailla kuin päivärahaakin.

Olet ilmeisesti kokoaikatyönhakijana työkkärissä? Jos näin, niin sitten hakemus Kelaan ja Kela pyytää työkkäriltä lausunnon oikeudestasi soviteltuun.

• menee?

paljonko noin pienestä bruttopalkadta menee veroa? ei paljoa varmasti. koko ajan puhutaan, että työn verotusta kevennetään. kyllä noin pienen palkan verotus on sitten jotain 100 euroa kk. vai paljonko sulla on prosentti lasketttuna tuolle.
      työmarkkinatuesta taas verotetaan yli 20 % ja se on aika kova pidätys se.

• vero.fi

Laskin itselleni omalla paikkakunnalla ja kun en kuulu kirkkoon eikä ole lapsia, sain loppuvuoden veronpidätykseksi tuolla palkalla 4,5 %. Että ei voi sanoa että veroilla kuritettais! Enkä edes laittanut ilmoitukseen, että mitä menis matkakuluja työpaikalle vähennykseksi, ainoastaan työttömyyskassan maksun.

• how is it?
        vero.fi kirjoitti:

Laskin itselleni omalla paikkakunnalla ja kun en kuulu kirkkoon eikä ole lapsia, sain loppuvuoden veronpidätykseksi tuolla palkalla 4,5 %. Että ei voi sanoa että veroilla kuritettais! Enkä edes laittanut ilmoitukseen, että mitä menis matkakuluja työpaikalle vähennykseksi, ainoastaan työttömyyskassan maksun.

Olet ilmeisesti kokoaikatyönhakijana työkkärissä?
        ------------------------------------------------------------------
        Täh,voitko olla osa-aika työnhakijana ja silti saada työttömyyskorvausta? olen käsittänyt että AINA
        on oltava hakemassa kokopäivä työtä jotta korvaukseen oikeutettu!

• ´´´´´´´´´´
        how is it? kirjoitti:

Olet ilmeisesti kokoaikatyönhakijana työkkärissä?
        ------------------------------------------------------------------
        Täh,voitko olla osa-aika työnhakijana ja silti saada työttömyyskorvausta? olen käsittänyt että AINA
        on oltava hakemassa kokopäivä työtä jotta korvaukseen oikeutettu!

Kyllä, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta täytyy olla kokoaikatyönhakijana työkkärissä, jos aikoo työttömyyskorvausta saada. Vaan myös osa-aikatyössä oleva voi olla kokoaikatyönhakijana työkkärissä, jolloin voi hakea soviteltua korvausta.

Ja se poikkeus, jolloin voi olla osa-aikatyön hakijana työkkärissä? Poikkeuksen muodostaa osa-aikaeläkkeellä oleva. Hän voi olla osa-aikatyönhakijana ja saada työttömyyskorvausta. Tosin osa-aikaeläkkeellä olevan työttömyyskorvaus muodostuu niin, että eläke vähennetään korvauksesta. Sitä ei siis sovitella.

• LauraXX

Jos saat korkeinta korotettua palkkatukea, niin sulla ei ole oikeutta soviteltuun päivärahaan.

tätä ei ensin Kelan virkailija edes tiennyt kun menin laittamaan hakemuksen ollessani palkkatuella.
      Myöhemmin toinen virkailija soitti, että vasta kun saan normaalia palkkatukea (tai siis työnantajahan sen käytännössä saa), niin minulla on oikeus soviteltuun.
      Vaikka siis palkka olisi sama.

Nyt muistelen että joskus – olisiko ollut markka-aikana – oli jokin suojaosuus, mistä ei vähennetty heti työmarkkinatukea. olisko ollut 750 mk.
      tämä on kai sittemmin lakkautettu.

tämä on ristiriidassa, kun kelan sivuilla on ensin.
      ” Perussääntö on, että jokainen palkkaeuro vähentää työmarkkinatukea 50 senttiä. Työtuloa ovat rahapalkka, palkkiot, verolliset kulukorvaukset, luontoisedut jne.”
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608120334ML?OpenDocument

ja toisaalla ” Omat pääomatulosi ja muut tulosi otetaan huomioon työmarkkinatuen tarveharkinnassa. Yksin asuvalla työttömällä työmarkkinatukea vähentävät pääoma- ja muut tulot, jotka ylittävät 311 e/kk. Täydestä työmarkkinatuesta vähennetään 75 % tulorajan ylittävistä tuloista.
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/091110151304ML?OpenDocument

Olisko tuo suojaosuus – 311 e/kk – tulossa nyt 15.12. tulevissa muutoksissa, kuten noista tarveharkinnoissakin.

• LauraXX

jaa, nyt paremmin tarkisteltuani tuo joulukuussa tuleva suoja-osuus tarkoittikin vain pääoma-tuloja ja muita tuloja, mutta ei palkkatuloja.

tämä on vissiin sitä kannustamista ottaa vaikka kuinka epäsäännöllinen keikkatyö ?

pitkäaikaistyöttömänä voisin ottaa matalapalkkaisen tuntityön, keikkaluonteisenkin, mutta ei näköjään kannata.

tuntipalkka voi jäädä jopa 60 e bruttona, ja siitä jäisi hyödyksi vain parikymppiä verotuksen jälkeen (30 e - verot)
        Myös nuorisotyöttömillä voisi löytyä motivaatiota pikku ansiotyöhön, mikäli vilttiä ei nakerrettaisi toisesta päästä.

• huutavan ääni

Olen kokoaikatyönhakija. Soitin myös Kelalle. En saa soviteltua työmarkkinatukea, koska työnantaja saa minusta korkeinta korotettua palkkatukea, kuten Kelan päätöksessäkin luki. (Työttömyysturvalaki 7 luku 1 §). Samassa laissa on kuitenkin myös 4 luku 1 §, jossa sanotaan, että osa-aikatyöläiselläkin on oikeus soviteltuun tukeen. Tässä on mielestäni selvä ristiriita pykälien välillä. Minä (ja kaikki me työttömät) maksamme siitä, että työantaja saa korkeimman korotetun palkkatuen, jos hän ei saisi, minä saisin laissa luvatun sovitellun päivärahan. Työ on tietysti ollut pakko ottaa vastaan, eikä siinä mitään, kiva olla vaihteeksi töissä, mutta kalliiksi tulee. Joku kysyi verotustani tästä 750 e:sta... tilille tulee kuukaudessa netto 636,75 e.

• Kummaztelilja

Maksat liikaa veroja noin pienestä palkasta! Oletko hakenut verokirjan tuolle todelliselle tulolle lasekettuna? Vai maksatko jotenkin vain suoraan sen mukaan, mikä valmis verokirja tuli kotiin? Ei järkeä, ei järkeä ollenkaan.
        Veronpalautusten saaminen on vain omien rahjojensa lainaamista valtiolle, ja huonoilla ehdoilla.
        Kyllä oma palkkaverotus pitää hoitaa kohdalleen sen mukaan mitä palkkatuloja on, eikä maksella "jotain sinnepäin." Ja liikaa vieläpä, kun köyhä jo valmiiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe