Olen ensimmäistä kertaa raskaana, ja jo ihan sekaisin, kun raskauden pituuden määrittelyjä on niin monia. Olen katsonut arvioidun raskauden pituuden raskauskiekolla:
http://www.gyn.oulu.fi/finnish/kiekko/index.html
ja sen mukaan olisin nyt rv9 4. Kuitenkin lapsi arvioitiin ultrassa 7,5 -viikkoiseksi. Tämähän ei käsittääkseni voi täsmätä... Vai voiko?
Asiaa vaikeuttaa se, että tulin raskaaksi heti pitkän pilleriperiodin lopetettuani, joten en tiedä luonnollista kuukautiskiertoani. En osaa myöskään määritellä milloin lapsi olisi alkunsa saanut, koska en pidä kirjaa minun ja mieheni lemmenhetkistä... :o)
Kertoisiko joku ystävällinen, miten ihmeessä tuo raskaus oikein lasketaan?
Raskauslaskuri
14
2500
Vastaukset
- neuvolassa
Neuvolassa ne laskee sen sillai, että raskaus alkaa siitä päivästä, kun viimeiset kuukautiset alkaa. Eli se 'laskettu aika' on ihan hatusta revitty, koska tän systeemin mukaan raskaus on alkanut vaikkei ole vielä alkanutkaan... Oliko riittävän sekavasti selitetty? Lasketulla ajalla ei ole muuta käytännön merkitystä kuin se, että sitä tarvitaan kaikenmaailman papereihin, mm. neuvolasta saat paperin johon tuo maaginen aika on merkitty, ja se taas tarvitaan kun haet Kelalta äitiysetuja, mm. lapsilisää, äitiyspäivärahaa jne.
Lapsi tulee sitten jokatapauksessa kun on tullakseen, eli - 2 viikkoa siitä lasketusta ajasta, yleensä.- Unelma
Niin, tuo raskauskiekkokin laskee lasketun ajan siitä päivästä, jolloin viimeiset kuukautiset alkoivat. En kuitenkaan ole hämilläni lasketusta ajasta, vaan siitä, että olisiko sen tarkoitus olla sama kuin vauvan ikä, eli jos vauvani arvioitiin neuvolassa 7,5 -viikkoiseksi, olenko rv 7 4 tai jotakin sinnepäin - sanoivat laskurit mitä hyvänsä?
- minä
Unelma kirjoitti:
Niin, tuo raskauskiekkokin laskee lasketun ajan siitä päivästä, jolloin viimeiset kuukautiset alkoivat. En kuitenkaan ole hämilläni lasketusta ajasta, vaan siitä, että olisiko sen tarkoitus olla sama kuin vauvan ikä, eli jos vauvani arvioitiin neuvolassa 7,5 -viikkoiseksi, olenko rv 7 4 tai jotakin sinnepäin - sanoivat laskurit mitä hyvänsä?
mulla raskaus arvioitiin neuvolassa olevan kuukauden pidemmällä, mutta ultraäänessä todellinen kesto vasta selvisi. neuvolassa arvio vain on arvio..
- Unelma
minä kirjoitti:
mulla raskaus arvioitiin neuvolassa olevan kuukauden pidemmällä, mutta ultraäänessä todellinen kesto vasta selvisi. neuvolassa arvio vain on arvio..
Eli olen seitsemännellä raskausviikolla, niinkö?! Nämä vastaukset sekoittavat entisestään :oI
Nimen omaan ultrassa sanottiin, että lapsi on 7,5 -viikkoinen. - äityli83
Unelma kirjoitti:
Eli olen seitsemännellä raskausviikolla, niinkö?! Nämä vastaukset sekoittavat entisestään :oI
Nimen omaan ultrassa sanottiin, että lapsi on 7,5 -viikkoinen.Käsittääkseni vauva on kaksi viikkoa iältään "nuorempi", mitä sinun raskausviikkosi. Eli jos ultra on arvoinut vauvan olevan 7,5 viikon ikäinen, olet luultavasti rv 9 5. Näin ainakin lukee neuvolasta saadussa vauvalehtisessä, jossa sikiön sanotaan olevan 38 viikon ikäinen normaalisti syntyessään, eli jos se syntyy rv 40. Ja muistaakseni minun vauvani iän arvioitiin olevan ultran mukaan viime viikolla jotain 35 , kun mun rv oli silloin 37 . Hyvää odotusaikaa sulle!
- Unelma
äityli83 kirjoitti:
Käsittääkseni vauva on kaksi viikkoa iältään "nuorempi", mitä sinun raskausviikkosi. Eli jos ultra on arvoinut vauvan olevan 7,5 viikon ikäinen, olet luultavasti rv 9 5. Näin ainakin lukee neuvolasta saadussa vauvalehtisessä, jossa sikiön sanotaan olevan 38 viikon ikäinen normaalisti syntyessään, eli jos se syntyy rv 40. Ja muistaakseni minun vauvani iän arvioitiin olevan ultran mukaan viime viikolla jotain 35 , kun mun rv oli silloin 37 . Hyvää odotusaikaa sulle!
Vihdoinkin sellainen selitys että minäkin ymmärrän! :o) Suuret kiitokset!
- eveliina
jos sulla on ylhäällä esim almanakassa viimisten kuukautisten alkamis päivä. laske siitä päivästä 40 viikkoa eteen päin. Ihan kalenterista viikko kerrallaan.. siinä on synnytyspäivä..
- sekoittaa
Ymmärsinkö oikein, että tulit raskaaksi samantien kun olit lopettanut pillereiden syönnin? Olet varmaan kuullut, että kuukautiskierto voi pitkäänkin hakea rataansa pillereiden jälkeen, ennenkuin sen löytää. Tässä tapauksessa et voi määrittää raskauviikkoja viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ainakaan ihan suoraan. Munasolu on saattanut irrota vaikkapa vasta kuukauden kuluttua viimeisten kuukautisten alkamisesta. Keskimäärinhän se irtoaa noin parin viikon kuluttua kk:n alkamisen jälkeen.
Mutta siis yleensäottaen laskettuaika on 40 viikkoa kk:n alkamispäivästä eteenpäin tai 38 viikkoa hedelmöittymishetkestä eteenpäin. - Unelma
sekoittaa kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että tulit raskaaksi samantien kun olit lopettanut pillereiden syönnin? Olet varmaan kuullut, että kuukautiskierto voi pitkäänkin hakea rataansa pillereiden jälkeen, ennenkuin sen löytää. Tässä tapauksessa et voi määrittää raskauviikkoja viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ainakaan ihan suoraan. Munasolu on saattanut irrota vaikkapa vasta kuukauden kuluttua viimeisten kuukautisten alkamisesta. Keskimäärinhän se irtoaa noin parin viikon kuluttua kk:n alkamisen jälkeen.
Mutta siis yleensäottaen laskettuaika on 40 viikkoa kk:n alkamispäivästä eteenpäin tai 38 viikkoa hedelmöittymishetkestä eteenpäin.Tulin raskaaksi jätettyäni pillerit niin, että yksi "luomuvuoto" ehti tulla, ja silloinkin kierto oli pillerin aikaisista kuukautisista luomumenkkoihin 38 päivää. Eli en todellakaan pysty hyödyntämään tietoutta kuukautiskiertoni pituudesta - pitää vain arvailla.
Eikä minua niinkään huoleta se, koska mahtaa olla laskettu aika, vaan se, kun en ymmärtänyt miksi raskausviikkomäärä ja vauvan arvioitu ikä olivat erilaiset - kun arvioitu raskausviikkomääräni oli 9 5, vauva arvioitiin ultrassa 7,5 viikon ikäiseksi. Tämä hämmensi näin ensimmäistä kertaa raskaana olevaa tyttöstä, mutta onneksi te minua viisaammat osasitte neuvoa. Kiitos siitä!
Ihan noin mielenkiinnosta: tietääkö kukaan, MIKSI raskausviikkomäärä on eri kuin vauvan ikä? - Tyttö24
Unelma kirjoitti:
Tulin raskaaksi jätettyäni pillerit niin, että yksi "luomuvuoto" ehti tulla, ja silloinkin kierto oli pillerin aikaisista kuukautisista luomumenkkoihin 38 päivää. Eli en todellakaan pysty hyödyntämään tietoutta kuukautiskiertoni pituudesta - pitää vain arvailla.
Eikä minua niinkään huoleta se, koska mahtaa olla laskettu aika, vaan se, kun en ymmärtänyt miksi raskausviikkomäärä ja vauvan arvioitu ikä olivat erilaiset - kun arvioitu raskausviikkomääräni oli 9 5, vauva arvioitiin ultrassa 7,5 viikon ikäiseksi. Tämä hämmensi näin ensimmäistä kertaa raskaana olevaa tyttöstä, mutta onneksi te minua viisaammat osasitte neuvoa. Kiitos siitä!
Ihan noin mielenkiinnosta: tietääkö kukaan, MIKSI raskausviikkomäärä on eri kuin vauvan ikä?Noista raskausviikoista kirjottaisin sua sekottaakseni sellaista, että jos sulla on neuvolassa laskettu viikoiksi 9 ja ultra muutti 2 viikkoa myöhenpään, niin se tulee siitä, että sikiö ei vastaa kasvukäyriä.. Eli muutetaan päiväyksiä. Mulla laskettua aikaa ei muutettu, ja monesta tutustani se oli outoa.. ;)
Tosta raskausviikkomäärästä joku kirjoittikin että kun kerran olet nyt viikolla 7, raskautta on kestänyt sen verran kokonaisuudessaan, sikiön ajatellaan olevan kuitenkin nuorempi. Koska neuvola laskee kuukautisten alusta raskauden alkaneen, on raskaus kuitenkin saanut alkunsa n. 2 viikkoa myöhemmin, eli olisit ilmeisesti viikolla 5??
Ovulaatiohan ei tapahdu "normaalisti" silloin kun kuukautiset ovat, vaan yleensä kierron keskivälillä.. Ja koska ollaan yksilöitä ja munasolut kypsyy hitaanpaa tai nopeampaan on ovulaatiokin miten sattuu.. Eikä näinollen tarkkaa päivää saa, paitsi tietenkin jos ovulaatiopäivä on tiedossa..
Ultra saattoi sekoilla sanoissa jos sanoi että sikiö vastaa seitsen viikkoista, koska sehän sillon vastaisi neuvolan laskelmia.. Mahtoivat ehkä tarkoittaa, että raskautta kestänyt 7 viikkoa? Eli sikiö vastaisi 5 viikkoista? - ymmärtää lukemansa
Tyttö24 kirjoitti:
Noista raskausviikoista kirjottaisin sua sekottaakseni sellaista, että jos sulla on neuvolassa laskettu viikoiksi 9 ja ultra muutti 2 viikkoa myöhenpään, niin se tulee siitä, että sikiö ei vastaa kasvukäyriä.. Eli muutetaan päiväyksiä. Mulla laskettua aikaa ei muutettu, ja monesta tutustani se oli outoa.. ;)
Tosta raskausviikkomäärästä joku kirjoittikin että kun kerran olet nyt viikolla 7, raskautta on kestänyt sen verran kokonaisuudessaan, sikiön ajatellaan olevan kuitenkin nuorempi. Koska neuvola laskee kuukautisten alusta raskauden alkaneen, on raskaus kuitenkin saanut alkunsa n. 2 viikkoa myöhemmin, eli olisit ilmeisesti viikolla 5??
Ovulaatiohan ei tapahdu "normaalisti" silloin kun kuukautiset ovat, vaan yleensä kierron keskivälillä.. Ja koska ollaan yksilöitä ja munasolut kypsyy hitaanpaa tai nopeampaan on ovulaatiokin miten sattuu.. Eikä näinollen tarkkaa päivää saa, paitsi tietenkin jos ovulaatiopäivä on tiedossa..
Ultra saattoi sekoilla sanoissa jos sanoi että sikiö vastaa seitsen viikkoista, koska sehän sillon vastaisi neuvolan laskelmia.. Mahtoivat ehkä tarkoittaa, että raskautta kestänyt 7 viikkoa? Eli sikiö vastaisi 5 viikkoista?Luepas uudelleen Unelman ensimmäinen kirjoitus ja sitten tuo, mihin vastasit, niin huomaat, että sekoilet pahasti kirjoituksessasi.
- Tyttö24
ymmärtää lukemansa kirjoitti:
Luepas uudelleen Unelman ensimmäinen kirjoitus ja sitten tuo, mihin vastasit, niin huomaat, että sekoilet pahasti kirjoituksessasi.
Pistäkkö suoraan mitä mää olen sekoillut, nyt en ymmärrä!!! ;))
- Unelma
Tyttö24 kirjoitti:
Noista raskausviikoista kirjottaisin sua sekottaakseni sellaista, että jos sulla on neuvolassa laskettu viikoiksi 9 ja ultra muutti 2 viikkoa myöhenpään, niin se tulee siitä, että sikiö ei vastaa kasvukäyriä.. Eli muutetaan päiväyksiä. Mulla laskettua aikaa ei muutettu, ja monesta tutustani se oli outoa.. ;)
Ultra saattoi sekoilla sanoissa jos sanoi että sikiö vastaa seitsen viikkoista, koska sehän sillon vastaisi neuvolan laskelmia.. Mahtoivat ehkä tarkoittaa, että raskautta kestänyt 7 viikkoa? Eli sikiö vastaisi 5 viikkoista?Tuntuu tämä asia olevan muidenkin kuin minun vaikea ymmärtää... :o)
Niin tai näin, kävin eilen uudelleen ultrassa, ja sikiö arvioitiin pää-perä -mitan mukaan 10 -viikkoiseksi. Luin neuvolalehtisestä, että raskauden kesto lasketaan kuitenkin viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, jolloin raskausviikkoihin tulee 2 viikkoa enemmän kuin mikä on sikiön ikä hedelmöittymishetkestä tähän päivään, eli olen raskausviikolla 12.
Kummallisen vaikeaksi on tämä asia tehty! Kas kun ei pidä vielä jotain kummallista laskukaavaa käyttää kun näitä aika-asioita laskeskelee.
Mutta arvatkaapa, miltä tuntui nähdä 10-viikkoinen masu-asukki uiskentelemassa vinhasti ultra-äänen kuvaruudulla..? Se 3 cm:n pituinen ihmisen alku heilutteli pieniä käsiään ja jalkojaan, pomppi ja ojenteli itseään niin, että oli sekä minulla että lapsen isällä onnen kyynelissä nieleskelemistä.
Onnen hetkiä teidän "kollegojen" odotukseen! Näistä epäselvistä jutuista huolimatta elämme elämämme hienoimpia hetkiä - joka päivä! :o) - Liinukka
Unelma kirjoitti:
Tuntuu tämä asia olevan muidenkin kuin minun vaikea ymmärtää... :o)
Niin tai näin, kävin eilen uudelleen ultrassa, ja sikiö arvioitiin pää-perä -mitan mukaan 10 -viikkoiseksi. Luin neuvolalehtisestä, että raskauden kesto lasketaan kuitenkin viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, jolloin raskausviikkoihin tulee 2 viikkoa enemmän kuin mikä on sikiön ikä hedelmöittymishetkestä tähän päivään, eli olen raskausviikolla 12.
Kummallisen vaikeaksi on tämä asia tehty! Kas kun ei pidä vielä jotain kummallista laskukaavaa käyttää kun näitä aika-asioita laskeskelee.
Mutta arvatkaapa, miltä tuntui nähdä 10-viikkoinen masu-asukki uiskentelemassa vinhasti ultra-äänen kuvaruudulla..? Se 3 cm:n pituinen ihmisen alku heilutteli pieniä käsiään ja jalkojaan, pomppi ja ojenteli itseään niin, että oli sekä minulla että lapsen isällä onnen kyynelissä nieleskelemistä.
Onnen hetkiä teidän "kollegojen" odotukseen! Näistä epäselvistä jutuista huolimatta elämme elämämme hienoimpia hetkiä - joka päivä! :o)Eli vielä lisää sekoittamista.
Minä myös olen raskausviikolla 12 (sikiö siis 10 viikkoa vanha oikeasti), ja olin juurikin ultrassa. Ja täällä se masuasukki oli 5,5 senttimetriä. Ollessani ultrassa raskausviikolla 10 (sikiö oikeasti 8 viikkoa), masuasukki oli sen 3 senttimetriä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358