Auroista

paniikkissa

Minulla ei ole aikaisemmin ollut migreeniä eikä minkäänlaisia siihen viittaavia oireita. Eilen kuitenkin alkoi aamulla kova auraoire: välkkyvää sahalaitaa, näkökenttäpuutoksia jne vasemmalla puolella. Kävin lääkärissä, joka totesi että neurologinen status normaali ja kyseessä migreeni. Tänään sama kohtaus on toistunut kolmesti. Sillä erotuksella, että oikealla puolella päätä on tuntunut särkyä, joka ei ole kovin kovaa, mutta jomottavaa. Taas kävin lääkärissä ja sanoi, että migreeniä.

Nyt kysyisinkin, että onko teillä muilla joilla on aurallinen migreeni oireet aina samalla puolella? Ja tuleeko teille uusia auraoireita, ennen kuin edellisen auran jälkeinen päänsärky on hellittänyt? Ja särkeekö teidän päätä vastakkaiselta puolelta kuin missä aurat ovat? Olen aivan äärimmäisen huolissani näistä oireista ja pelkään kokoajan milloin seuraava auraoire tulee. :/

8

1956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilman kännykkää

Ainakin minun kohdalla on niin, että kännykkä satuttaa jo muutamassa sekunnissa. Oli myös monesti todella kovaa kipua, mikä pilasi kerran myös yhden joulun ajan tunnelman kokonaan, kun koko pää tuli kipeäksi.

• vaihtelu

Auroista en tiedä mitään.
      Jos migreeni uusii, se yleensä tulee toisella puolella päätä.

• -suvi-

Kuulostaa tutulta. Itsellä on tähän asti auraoireen (kesto noin 20-10min) jälkeen alkanut kova päänsärky ja levolla ja hevosannoksella ibuprofeiinia ja parasetamoli kivut ovat pysyneet siedettävissä rajoissa... Tänään migreenikohtaus alkoi kesken työnteon salakavalasti ja lähdin kotia kohti noin 1 h levättyäni ja kauhukseni auraoire palasi kotimatkalla... Näin ei ennen ole mulla käynyt, mutta epäilen, että en levännyt tarpeeksi kohtauksen aikana ja se kostautui näin... Sympatiat on sinun puolella ja ilmeisen ärhäkkä migreeni on sinulle puhjennut... Hyvä että kävit lääkärin vastaanotolla että neurologinen status on tarkastettu. Tsemppiä sulle!
      Tv. kohtalon toveri :)

• -suvi-

...niin ja ainakin mulla auraoire on tähän asti ollut aina vasemmalla puolella (silmässä/näkökentässä), kipu kokonaisvaltaisesti koko pään alueella, kovimmillaan silmien ja ja nenän takana...

• ap
        -suvi- kirjoitti:

...niin ja ainakin mulla auraoire on tähän asti ollut aina vasemmalla puolella (silmässä/näkökentässä), kipu kokonaisvaltaisesti koko pään alueella, kovimmillaan silmien ja ja nenän takana...

Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta! :) Nyt on onneksi mennyt jo useempi päivä ilman mitään oireita. Muutaman kerran auraoire alkoi tietokoneen ääressä ja nyt vähän välttelen tietokoneen käyttöä. Oletko sinä vältellyt jotenkin kirkkaita valoja tai tietokonetta tai telkkaria tms?

• pelottava sairaus
        ap kirjoitti:

Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta! :) Nyt on onneksi mennyt jo useempi päivä ilman mitään oireita. Muutaman kerran auraoire alkoi tietokoneen ääressä ja nyt vähän välttelen tietokoneen käyttöä. Oletko sinä vältellyt jotenkin kirkkaita valoja tai tietokonetta tai telkkaria tms?

Aurallinen migreeni alkoi vanhemmalla iällä. Ensin näkökenttäpuutoksia n 10 min sitten välkkyvää sahalaitaa 10-30 minuuttia. Tätä ollut pari vuotta, välillä 3 kk:n tauko, välillä muutaman viikon tauko. Tänä syksynä pelästyin hirveästi, kun yks perjantai tuli tunnin parin päästä uudestaan ja sitten sen perjantain aikana tuli noin 10 eri kertaa! Lauantaiaamuna herätessäni oli näkökenttäpuutoksia ja näin jotenkin sumeasti. Menin päivystävän sairaalan poliklinikalle ja jouduin odottamaan monta tuntia, lääkäri sanoi että kyllä se migreeniä on mutta passitti silmiklinikalle, koska silmän takana oli hirmuisen kova kipu, jo ensimmäisessä paikassa jonottaessani vastaanotolle aura tuli monta kertaa, matkalla silmäklinikalle myös ja siellä jonottaessa, sen lauantain aikana noin 7 kertaa!Silmälääkäri totesi ettei silmissä mitään vikaa ja antoi sumatriptan lääkkeen. Sunnuntain aikana tuli sama vielä 3-4 kertaa. Ja kun heti maanantaiaamupäivällä tuli vielä kaksi kertaa, marssin terveyskeskukseen, olin varma että on joku aivoverenvuoto tms, lääkäri teki jotain neurologisia perustestejä ja totesi että ei mitään poikkeavaa ja että migreeniä se on, kohtaus vaan jäi jotenkin päälle. Antoi lisäksi panacod reseptin ja jonkin muistaakseni pidempivaikutteisen migreeni täsmälääkkeen, jossa käsittääkseni samaa ainetta kuin sumatriptanissa (ja on paljo kalliimpi).
        Sitten olikin jotain 3vkon-kuukauden tauko ja tuli yksi kohtaus ja sitten taas n. kuukauden päästä, eli vähän aikaa sitten taas uusi kohtaus, mutta ei enempää.
        Tauti on uusi ja se on hirmuisen pelottava, oikein tuntee kun syke nousee pelkästä pelosta. Vai voisikohan se johtua siitä migreenistä? Minulla on ahdistuneisuushäiriö ja siihen tarvittaessa opamoxia ja olenkin ottanut sen aina kohtauksen alkaessa koska tuntuu että saan kohta sydärin pelkästä pelosta!
        Mutta ilmeisesti sekin on normaalia migreenin kulkua että kohtaus jää ikään kuin päälle ja tulee useampaan kertaan perä jälkeen.

• Samis täällä

Mulla tuntuu päänsärky tulevan aina vastakkaiselle puolelle kuin aura, tosin mitään systemaattista kirjanpitoa asiasta en ole harrastanut. Ja se ei ole semmoista sykkivää millaiseksi migreenipäänsärky yleensä kuvataan, vaan lievää jatkuvaa jomotusta joka esim. yskiessä pahenee. (Yleensä ainoa migreeniin käyttämäni lääke onkin yskänlääke.) Ja joo, joskus on tullut uusi aura ennen kuin edellinen kohtaus on ohi. Minusta oireesi vaikuttavat siis aika normaaleilta, mutta voithan toki lääkäriltäkin vielä kysäistä. Kaikki ne eivät kyllä migreenin eri ilmenemismuodoista paljoa tiedä.

• Samis täällä

niin ja nuo valot juuri ovat kaikkein pahinta, kirkkaat ja vilkkuvat etenkin. Tietsikasta pysäytän aina kaikki animaatiot, autojen suuntavilkkuja ja hälytysvaloja vaikea kestää. Onneksi en aja itse niin voin kääntää pään pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3276
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe