Kananmuna-allergiaako?

Egu

Minulla on vuosia jo ollut epämääräisiä vatsaoireita ja olen sen vuoksi ollut gluteiinottomalla ja laktoosittomalla dietillä. On tutkittu, mutta näyttöä allergiasta ei ole saatu.

Nyt olen itse yhdistänyt oireet kananmunaan: selkärankaa ja suoliston aluetta alkaa polttaamaan, tulee pahoinvoiva, vähän migreenin tapainen olo.

Keitetty kananmuna aiheuttaa ripulia ja pitkäaikaisia suolisto-ongelmia, raaka kananmuna esim. tiramisussa ja majoneesissa aihettaa edellä mainittuja selkärangan poltto-ongelmia ja tunnetta, että koko suolisto olisi tulessa. Lisäksi saan pahoja kramppeja, jotka tuntuvat keskiselässä ja ylävatsalla.

Voin kyllä välttää kananmunaa, mutta onko kenelläkään ollut näitä oireita?

5

4798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kananmuna-allergikko

      testauttamassa. Jos olet kananmunalle allerginen niin se vaikuttaa sitten muihinkin asioihin, eräät rokotukset on sitten syynissä sen jälkeen, mm. paljon puhuttu sikainfluenssa.


      "Voiko kananmunalle allerginen ottaa sikainfluenssarokotteen?

      "Sikainfluenssarokotteet on valmistettu hedelmöitetyissä kananmunissa kuten kausi-influenssarokotteetkin. Näissä rokotteissa voi olla jääminä hyvin vähäisiä määriä kananmunan valkuaista, ovalbumiinia.

      Kananmunalle allergiset voivat ottaa sikainfluenssarokotteen. Rokote voidaan antaa myös niille, jotka kananmunaa sisältäviä elintarvikkeita syötyään ovat saaneet henkeä uhkaavan, voimakkaan allergisen reaktion (anafylaksian). Tällaiset voimakkaimmin allergiset rokotetaan kuitenkin varmuuden vuoksi erikoissairaanhoidon poliklinikoilla lääkärien valvonnassa.

      On mahdollista, että kanamunalle allergiset saavat lieviä yliherkkyysoireita rokotteesta. Valtaosalle heistä ei kuitenkaan tule minkäänlaisia oireita. Jos kananmuna aiheuttaa vain iho- tai suolioireita, rokotteen voi antaa normaalisti.

      Pikkulapset, jotka eivät ole koskaan saaneet kanamunaa, voidaan rokottaa "

      näin kerrottiin, mutta minä itse olen niiiin allerginen että jäi rokote saamatta.

    • ????

      Minulla tulee pahoinvointia kananmunasta, varsinkin paistetusta, keitettyä voin yhden syödä. Kanaa enkä broileria voi syödä ollenkaan, tulee läpi vauhdilla. Oletko kokeillut, aiheuttaako ne mitään ? Se on silloin selvä asia jos aiheuttavat, kananmumastahan tulee isona kana tai broileri.

      • kanamuna-allergikko

        Broileria voin syödä satunnaisesti, mutta jos syön liian usein eläinproteiinia, alan saada myös oireita: olo on kuin keinuvassa laivassa, hikoilen yms. Sen jälkeen siirryin kasvisruokavalioon myös monet kognitiiviset häiriöt poistuivat. Kaikki sai alkunsa 6 vuotta sitten, kun olin 2 viikkoa Atkinsin dieetillä.


    • Kananmuna-allergia

      Vastaan vielä vaikka kysyitkin jo viime vuoden puolella. Minulla on vastaavanlaatuisia oireita kuin sinulla. Jos hiukankaan saan kananmunaa suuhuni suu kutisee, turpoaa. Jos vatsaan ehtii niin alkaa armottomat vatsakrampit, vesiripuli ja oksentelu. Lopuksi kuume nousee ja alkaa "horkka". Kohtaus kestää 5-6 h riippuen syödystä määrästä. Olo seuraavina päivinä todella heikko ja vatsa ei meinaa kestää mitään ruokaa, särkee yms. Iholla kanamuna tekee kutisevan rakkulan. Hankala allergia, mutta kyllä sen kanssa selviää, kunhan on varovainen. Olen ollut kananmuna-allerginen jo 20v.
      Kortisonitabletit heti otettuna lyhentävät kohtauksen kestoa ja lieventävät oireita. Pärjäile!

      • yks allerginen

        Kuulostaa hurjalta! Onko käytössäsi EpiPen? Onko sinulta testattu iho-/verikokein kananmunaa? Itselläni myös allergia ja lääkärit ovat lupailleet allergian lieventyvän, mutta tuntuu että on käynyt juuri päinvastoin...
        Voimia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3856
    2. 209
      3068
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe