Mitä teen?

18

Katsoin melko hätäisesti tätä neurologisten oireiden- keskustelupalstaa, mutten tosiaan löytänyt sopivaa osastoa aiheelleni. Menköön nyt siis tänne, vaikka MS- epäilyt ovat vain yksi huolenaiheeni. Minulla on siis tosiaan ollut nyt viikon ajan omituisia oireita laidasta laitaan. Tiedän, ettei kukaan täällä ole lääkäri, eikä kukaan osaa tietenkään kertoa mikä minulla mahdollisesti on. Stressinpurkauksena tämä on nyt kuitenkin hyvä, joten toivoisin saavani edes jonkinlaisia vastauksia. Aiheeseen: Maanantaina luulin kokevani normaalia migreenioiretta, eli rankkaa päänsärkyä (minulla on todettu migreeni ja löytyy lääkityskin siihen). Lääkkeillä oire meni nopeasti ohi, mutta seuraavana päivänä huomasin jatkuvaa (24h) huimausta takaraivon alueella. Lääkäriin lähdettiin huolissaan tiedustelemaan asiaa, jolloin kyseinen herra osoitti nopeasti ovea todeten, että huimauskohtaukset kuuluvat normaaliin migreeniin. Tästä tyytyväisenä annoin tilanteen olla. Seuraavina päivinä huomasinkin lieviä näköhäiriöitä (samentumista), silmien kuivuutta, pistelyä (tuntuu hermopistelyltä), paineen tunnetta ja punoitusta. Tämä siis tapahtui molemmissa silmissä, vasemmassa huomattavasti enemmän. Oireet jatkuvat edelleen huimauksesta silmäoireisiin, mutta nyt mukana on myös sormien ja varpaiden kylmyyttä (vaikka muuten olisi lämmin), hermoston aiheuttamaa nykimistä jaloissa ja käsissä, osittain myös niskan alueella (tuntuu kuin olisi pakko äkillisesti heilauttaa jotakin ruumiinosaa...), alaselkäkipuja, tuntohäiriöitä, suonenvedolta tuntuvia kohtauksia esimerkiksi käsissä ja jaloissa (tuntuu kuin ihon alla kulkisi sähköisku joka ärsyttää hermoja), sekä paljon muuta. Kävin uudestaan nyt päivystävällä terveydenhoitajalla, joka tutki verenpaineen ja otti verikokeet. Tulokset eivät kuulemma voisi olla paremmat. Hän epäili kaiken johtuvan silmien kuivuudesta ja passitti minut mathoihini. Päätin unohtaa vaivat ja jatkaa normaaliin tahtiin, mutta olen nyt jo useina öinä valvonut näiden oireiden takia. En noudata täydellistä unirytmiä (valvon suht. myöhään) mutta koen silti olevani epätavallisen väsynyt, vaikka nukkuisinkin joskus paremmin. Syömäpuoli on vähän niin ja näin, saatan jäättää välillä päivän ruokailun leivän varaan. Nyt olen parantanut tapojani ja mennyt nukkumaan aikaisin syönyt monipuolisesti - vaikutus oireisiin mitätön. Olen miltein lapsesta asti nukkuessani kärsinyt jonkilaisesta puutumisesta, sillä minulla oli tapana nukkua aina käsieni päällä. Nyt huomaan kuitenkin sormieni/koko käsivarren puutuvan yöllä todella rajusti. Huippaus on jatkuvaa, ja stressi huipussaan. Olen koko ikäni ollut täydellisen terve, aktiivinen ja fyysisesti loistavassa kunnossa. Luulotautisuuden/hermoilun johdosta en nyt kykene jatkamaan normaalia elämää, saatika keskittymään kouluun. Olen 18-vuotias ja nyt olen viikon aikana rampannut neljästi eri lääkäreillä - tänään viimeksi yhden kerran. Menin paikalle vuodattamaan kaikki oireeni ja miltein tärisin stressin, unettomien öiden ja hermoilun takia. Lääkäri kuunteli puolella korvalla oireeni ja sanoi, että olen normaali terve tyttö, eikä minulla todennäköisesti ole minkäänlaista sairautta. Tabletteja hän määräsi niskajäykkyyteen (??) ja käski parannella flunssaa, jota minulla ei todellakaan ole. Uudet hemoglobiini/verikokeet otettiin, ja jälleen kaikki oli loistavasti. Ilmoitin haluavani neuroloogin tutkimukseen, sillä epäilin kaiken olevan hermostoperäistä. Terveudenhoitaja viittasi kintaalla huolilleni ja sanoi, että päihteetkin voivat aiheuttaa tällaisia oireita (en käytä minkäänlaisia päihteitä ollenkaan, alkoholi mukaan laskien). Lopulta tunsin itseni väsymyksen vuoksi niin avuttomaksi, että purskahdin itkuun ja sain ahdistavan paniikkihäiriön. Hengityspussien ja silmänpyörittelyjen kera sieltä sitten lähdettiin pois :) Oireet tuntuvat pahenevan jatkuvasti, sillä suu/nenä tuntuvat kuivemmilta kuin ennen, ja nykimiset raajoissa voimistuvat. Lääkärit eivät usko näin nuorella olevan mitään, taputtelevat vain olalle, eivätkä anna lähetettä neurologille. Olen nyt selannut netin läpi taudeista, jotka voisivat vastata oireitani. Hulluksihan tässä tulee, kun oireet vastaavat täydellisesti MS-tautia, sjögrenin syndroomaa, ehkäpä hiukan parkinsonin tautia, sekä lukemattomia muita syndroomia ja oireita. Tiedän, että googlettaminen on vihoviimeinen tehtävä kun on huolissaan terveydestä, mutta lääkärit eivät suostu auttamaan, ja jotakin tehtävä itse. Olisiko mitenkää mahdollista, että kaikki nämä oireet voisivat olla peräisin jostakin normaalista, ja niiden esiintyvyys johtuisi puoliksi jatkuvasta stressistä/panikoimisesta? Itse en usko, että tämä voi olla psykosomaattista, mutta kohta en enää tiedä mihin uskoa. Yritän jatkaa arkea lukemalla kokeisiin, katsomalla telkkaria, urheilemalla, jne. mutta koko ajan kytee huoli terveydestä. Koulussakaan ei oiken osata mitään sanoa. Viittaavatko oireeni selvästi jonkun mielestä esimerkiksi ms-tautiin? Voisiko oireilu johtua niskakivuista tai vaan luulotautisuudesta?

4

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäsäläinenvm.78

      aika neurologilta jos asia sinua painaa ja näyttää painavan.

      Kyllä, mitä luultavimmin kyseessä EI ole mikään neurologinen oireyhtymä.

      • 18

        Kiitoksia vastauksesta. Ollaan tässä menossa, mutta tuntuu hullulta mennä oireiden kanssa lääkäriin saamatta minkäänlaisia vastauksia. Vanhemmillakin tässä jo hermot menee, kun joudun heiltä kyselemään apua :S No, ehkä nyt vain yritän tukahduttaa ajatukset ja yrittää rentoutua. Paniikkikohtausten saaminenkin oli minulle täysin uutta, ja olen melko ymmälläni kaikista näistä oudoista hermopistelyistä (joihin nyt kiinnitän jatkuvasti huomiota).


      • --------------------
        18 kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta. Ollaan tässä menossa, mutta tuntuu hullulta mennä oireiden kanssa lääkäriin saamatta minkäänlaisia vastauksia. Vanhemmillakin tässä jo hermot menee, kun joudun heiltä kyselemään apua :S No, ehkä nyt vain yritän tukahduttaa ajatukset ja yrittää rentoutua. Paniikkikohtausten saaminenkin oli minulle täysin uutta, ja olen melko ymmälläni kaikista näistä oudoista hermopistelyistä (joihin nyt kiinnitän jatkuvasti huomiota).

        Minkälaisilla tutkimuksilla migreenisi on todettu? Kokemuksesta tiedän, ettei pelkkään lääkärin sanaan tai pintapuolisiin tutkimuksiin kannata luottaa.

        Jos olisit minun tyttäreni, niin järjestäisin sinut magneettikuvaukseen.
        Mielestäni oireesi ovat niin vakavat, että kuvaukseen pitäisi päästä nopeasti.

        Koska olet neurologille menossa, niin pyydä lähete magneettikuvaukseen. Yksityisesti kuvaukseen pääsee nopeasti, mutta maksaa tietenkin melko paljon, vaikka Kelakin korvaa osan. Jos varaa on, niin sitä kannattaisi harkita jo oman ja vanhempienkin mielenterveyden takia.

        Neurologi voi määrätä myös sairaalaan neurologian poliklinikalle, jota kautta pääsee magneettikuvaukseen, mikäli katsotaan aiheelliseksi. Siihen tuskin kuitenkaan kovin nopeasti pääsee.

        Jos olet kovin huonossa kunnossa, niin voisit kysyä neurologilta olisiko mahdollista saada lähete ensiapupoliklinikalle ja sitä kautta magneettikuvaan tai tietokonetomografiaan, koska magneettikuvaukseen on yl. pitkät jonot.


      • 18
        -------------------- kirjoitti:

        Minkälaisilla tutkimuksilla migreenisi on todettu? Kokemuksesta tiedän, ettei pelkkään lääkärin sanaan tai pintapuolisiin tutkimuksiin kannata luottaa.

        Jos olisit minun tyttäreni, niin järjestäisin sinut magneettikuvaukseen.
        Mielestäni oireesi ovat niin vakavat, että kuvaukseen pitäisi päästä nopeasti.

        Koska olet neurologille menossa, niin pyydä lähete magneettikuvaukseen. Yksityisesti kuvaukseen pääsee nopeasti, mutta maksaa tietenkin melko paljon, vaikka Kelakin korvaa osan. Jos varaa on, niin sitä kannattaisi harkita jo oman ja vanhempienkin mielenterveyden takia.

        Neurologi voi määrätä myös sairaalaan neurologian poliklinikalle, jota kautta pääsee magneettikuvaukseen, mikäli katsotaan aiheelliseksi. Siihen tuskin kuitenkaan kovin nopeasti pääsee.

        Jos olet kovin huonossa kunnossa, niin voisit kysyä neurologilta olisiko mahdollista saada lähete ensiapupoliklinikalle ja sitä kautta magneettikuvaan tai tietokonetomografiaan, koska magneettikuvaukseen on yl. pitkät jonot.

        Muistaakseni minkäänlaisia magneettikuvauksia/mitään muutakaan tutkimusta ei juurikaan tehty, kuvailin oireita ja sain lääkityksen. Suvussani melkein jokaisella on tosin migreeni.

        En tiedä voinko sanoa olevani huonossa kunnossa. Välillä tämä huippaus on taukoillut ja oireet miltein lakanneet, mutta sitten ne puhkeavat uudelleen. Onneksi melko lievinä, vielä... Vanhemmat eivät enää meinaa uskoa minulla olevan mitään, koska olen koko ikäni ollut melko paha stressaaja jos jotain vikaa on tullut. Toivoisin, että tälläkin kertaa vain kuvittelen. Kaipa yritän sen magneettikuvauksen nyt saada, oman mielenterveyden vuoksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe