Millaisia kohtausta ennakoivia oireita tai auroja saatte? Itse en muista erityisiä tuntemuksia ennen kohtausta. En ainakaan sellaisia mitkä osaisin yhdistää tulevaan kohtaukseen..
Toisekseen olen lukenut ulkomaisilta epilepsiasivuilta erilaisista kohtauksia provosoivista asioista kuten kofeiinista, fenyyliallaniinista (light-limsat jne.), resptivapaista lääkkeistä (jotkin allergialääkkeet ja kipulääkkeet jne.). Näistä löytyy huonosti tietoa suomeksi, osaako kukaan kertoa aiheuttavatko nämä tosiaan kohtausriskin? Suomeksi löytyy tietoa vain valvomisesta, lääkkeiden unohtamisesta ja alkoholin aihauttamasta kohtausriskistä.
Ennakko-oireet/aurat ja kohtauksia provosoivat tekijät
6
8957
Vastaukset
- Peeth.
Kyllä tämä kohtauksiin vaikuttavien tekijöiden lista on niin pitkä, että on ihan kiinni henkilöstä keneen mikäkin vaikuttaa. Itselläni pahin on väsymys, toisena stressi, ja kolmantena paha krapula. Ja liika kahvi tietenkin aiheuttaa levottomuutta, ja sitä kautta stressiä, kun tiedän mitä stressi saattaa aiheuttaa. Lääkkeiden unohtaminen ei ole koskaan aiheuttanut kohtauksia (tosin sitä tapahtuukin hyvin harvoin, ja lääkitykseni on melko pieni moniin muihin verrattuna, Keppra 500 500 ja Neurotol Slow 450 450 per päivä)
Kohtausta ennen tulevaa tunnetta on vaikea kuvailla sanoin. Oikeastaan siinä on 2 vaihetta. Ensin parin sekunnin outo tunne, kuin epävarmuus tai ajatus "nyt tapahtuu jotain..". Toinen vaihe (joka saattaa tulla paljon myöhemmin) on parin sekunnin omituisen hyvältäkin tuntuva tunne, kuin läpikulkeva aalto, vajoaminen, veltostuminen, jonka aikana kerkeän aina istumaan alas ennen kohtausta. Suden vuosi -elokuvassa tunnetta on hyvin kuvailtu vajoamisella veden alle hitaasti. Elokuvan nähdessäni tunnistin heti sen tunteen. - minä vaan.....
En itse saa "isoihin" kohtauksiin ennakko-oireita, tai ainakaan niin, että muistaisin niitä. Poissaolokohtauksista saan ennakko-oireita. Lääkitys on myös aiheuttanut sellaista, että tulee ennakko-oireita, muttei itse kohtauksia (lääkitystä on nostettu silloin). Minun poissaolokohtaukset ovat olleet tätä dejavu-tyyppistä, ennakko-oiretta on vaikea kuvailla, mutta se on samantyyppinen tunne, jota nuo itse kohtaukset aiheuttavat.
Suhtautuisin skeptisyydellä noihin aineisiin, joita listasit. Fenyylialaniinikin on muuten ihan normaali aminohappo, jota myös ihmiselimistö tarvitsee ja jota ravinnosta saa. (nuo "sisältää fenyylialaniinin lähteen" merkinnät on tarkoitettu sellaisille henkilöille, jotka sairastavat erästä harvinaista sairautta, jonka kanssa joutuu tuota aminohappoa välttämään).
Kohtausriskit on tosiaan TODELLA yksilöllisiä, ei voi sanoa mitään, mikä kaikilla aiheuttaisi kohtauksia. Minulla tajuttomuus-kouristuskohtauksiin ei ole MITÄÄN riskitekijää. Lisäksi niistä harvoista, joita olen elämässäni saanut, aivan suurin osa on tapahtunut nukkuessa, yleensä aamun puolella. Poissaolokohtauksia taas tuli ennen lääkityksen aloittamista usea kerta viikossa, varsinaisia riskitekijöitä ei niihinkään ollut. Ehkä vähän herkemmin tuli univelkaisena tai krapulassa. Mutta yksilöllistä tosiaan tämä. - Nainen epi 17vuotta.
Minulla on paikallisalkuinen epilepsia. Ohimolohkossa vamma, aivoverenvuodon takia.
Aura kestää 5-15min, ennen tajunnan menetystä, kouristuksia.
Aurassa maku, kuulo, tuntoharhoja ja hidas vaipuminen tajuttomuuteen. Puhekyky menee.
Lääkityksenä Keppra 1000mg x 2 ja Neurotol slow 400mg x 2.
Kohtaukseen liittyy aina selvä syy. Ankara stressi, kova suuttuminen, kova fyysinen rasitus, syömättömyys.
Lääkkeiden unohdus, alkoholi, valvominen eivät aiheuta minulle lainkaan kohtauksia.
Vamman vakavuudesta huolimatta kohtauksia harvoin. Vuosiakin voi olla välissä.- hanuri
miten pikä voi olla aura vaihe epileptisessä kohtauksessa? entä jos tulee vain tuollainen poissaolo-kohtaus, voiko siinä olla pitkä jälkitila? millaiset ovat tyypillisiä auroja?
- ..........,,,,,,,,,,
Itselläni on ennakko-oireena lähes joka kerta ollut normaalia kovempaa huimausta.. jälkikäteen ennako olisi ollut tunnistettavissa mutta harvoin siihen on pystynyt mitään tekemään. Kerran istuin alas huimauksen tullessa mutta kohtaus oli jo päällä joten tipuin aika pahasti kalliolta alas (olin koiran kanssa lenkillä metsässä) kun istuin puunrungon päälle.
Kohtauksia provosoivista asioista itselläni on ollut yleensä aina nämä kaksi yhteistä tekijää, en sitten tiedä provosoiko joku näistä kohtausta.. eli reipas ulkoilu/kävely, yleensä vielä metsässä sekä musiikin kuuntelu kuulokkeilla. - Epileptikko
Olen 16-vuotias ja sain melko pahoja epileptisia kohtauksia pienenä..nyt olen ollut kohtaukseton 7 vuotta sain pieni n.5-10sec poissaolokohtauksia joista selvisin vain säikähdyksellä eikä niitä sen tarkemmin tutkittu sitten.Tämä tapahtui minun ollessani 5lk.Toivon ettei kohtauksia enään tulisi alkaa olemaan ajokortin hankinta melko lähellä jo :).
Mun vanhemmat on kertoneet että kohtaukset minulla tulivat aina öisin ja yhtäkkiä..nousin sängystä ja saatoin kävellä peiliä päin yms :D koskaan ei mitään vahtoa yms suusta tullut..ja hampaat ovat täysin ehjät. Eikä kouristuksia ole koskaan ollut.Eli siis minulla yleensä kohtaukset tulivat melko yhtäkkiä,mutta kestivät yleensä yli 30min,että olimme aina sitten sairaalassa jälkihoidossa. Nykyään tosiaan terve nuori nainen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713