glögistä ja ruokarajoituksista

pööpöli

Heippa!
Ekaa lasta odottelen (rv 13) ja olen tässä pohdiskellut, miten on tuon glögin juomisen laita, kun siinä on inkivääriä. Niin no olen kyllä juonut glögiä kupposen silloin tällöin, itsesasiassa melkein päivittäin, mutta jotenkin välillä tulee huono omatunto, kun en tiedä saisiko sitä juoda. Kaverini, joka on raskaana jo reilusti yli puolen välin noudattaa kaikkia ruokarajoituksia tunnon tarkasti, eikä todellakaan juo glögiä tai syö pipareita ja syö oppikirjan mukaan kaksi läämintä ateriaa päivässä ja tekee kaiken niin "täydellisesti" että itselläni on välillä kauhea morkkis syömisistäni. Olen myös käynyt pariin otteeseen intialaisessa ravintolassa syömassä ja ruuissa oli kyllä inkivääriä.

Mitä muut ootte mieltä tosta inkiväärirajoituksesta? Eihän glögissä paljon sitä ole, oletteko juoneet glögiä ja syöneet pipareita? Jotenkin en voi uskoa, että pienistä määristä olisi haittaa, kun aikaisemmin sitä suositeltiin pahoinvointiin ja varmaan ihan terveitä lapsia on syntynyt inkivääriä pahoinvointiin käyttäneille...

15

5240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------------

Tuskin tavallisella elämällä ja syömisellä sikiötä vahingoitat. Anna mennä vain.

Itsesäsi sen sijaan vahingoitat, jos alat hirveästi rajoittaa olemistasi raskauden takia.

• pööpeli

Kiitos tuesta! :D
        Välillä vaan tulee niin huono omatunto, kun kaverini, (joka on lääkäri!), noudattaa kaikkia ohjeita niin tarkaan ja itse sitten oon ollut aika rennosti noiden syömisten kanssa. Oon ajatellut, että ennen ei ollut varmaan mitään noin tarkkoja listoja mitä saa syödä ja mitä ei ja ihan hyviä ihmisiä on tullut. :)

• ...
        pööpeli kirjoitti:

Kiitos tuesta! :D
        Välillä vaan tulee niin huono omatunto, kun kaverini, (joka on lääkäri!), noudattaa kaikkia ohjeita niin tarkaan ja itse sitten oon ollut aika rennosti noiden syömisten kanssa. Oon ajatellut, että ennen ei ollut varmaan mitään noin tarkkoja listoja mitä saa syödä ja mitä ei ja ihan hyviä ihmisiä on tullut. :)

juon glögiä kohduudella myös raskausaikana. Pipareitakin uskalsin syödä, kun tuossa viikonloppuna niitä leivottiin :) Ihan rauhassa vain, niistä ei saa liikaa inkivääriä, jos ei mässäile aivan tolkuttomia määriä. Listeriavaarallisten ruokien kanssa (graavikalat ym.) olen kyllä tarkkana, niistähän voi saada tartunnan hyvin vähäisestäkin määrästä, siinä en ota rennosti.

• voi juoda

Pääasiallisesti on annettu ohje välttää inkiväärivalmisteita. Mausteena inkivääriä ei yleensä ole mahdollista saada niin valtavia määriä, että siitä olisi edes teoreettisesti mitään haittaa. Ja mitenkäs tuolla Aasiassa sitten ei ole huomattu asiaa jos tuore inkivääri jotain aiheuttaisi? Siellä inkivääriä on melkein joka ruoassa ja ei taida olla mitään rajoituksia. Jos syöt ja elät suhteellisen terveellisesti niin anna mennä vaan ja jatka samaan malliin. Ei tarvitse välittää jos ystäväsi noudattaa kaikkea pilkuntarkasti, ehkä se luo hänelle turvallisemman olon raskauden aikana.

• ei uusavuton

ajatella asioita ihan niinkus järjen kanssa....

• Inkivääriähän

ne lääkärit juuri ennen suosittelivat raskauspahoinvointiin ja muuten toimii tälläkin vuosisadalla. :) Ainakun olen sairas, olen syönyt hunajaa ja inkiväärijauhetta pari-4 kertaa päivässä, myös tämän raskauden aikana kerran sairastuessani ja sokeroitua inkivääriä raskauspahoinvointiin.
        Inkivääriä ei sen takia kannata ahmia kilo kaupalla päivättäin, koska se on voimakas aine ja rasittaa liika käytettynä esim. munuaisia.

Koko raskauden ajan itsenä kuuntelu tärkeää. Yrteistä kannattaa aina vähän katsoa mitä syö, kun toiset sitä keskenmenoa ainakin alussa aihettuavat. Lapsen synnyttyä tulet kuulemaan "lapsi ei ole käyrän mukainen" "Lapsen iho normi käyrää punaisempi" yms. jos olet saanut täysin kirjoja noudattavan neuvolatädin. Lääkärit ja neuvolatädit tietävät useimmiten enemmän kuin me, mutta oman itsensä ja maalaisjärjen käyttö myös sallittu! :)

Terveisin: kohta toistaan synnyttävä, kotona yksi terve lapsi (taisin muuten kummankin raskauden aikana vähän maksamakkaraakin leivän päälle heittää. ;)

• ghfkjdhjkg
        Inkivääriähän kirjoitti:

ne lääkärit juuri ennen suosittelivat raskauspahoinvointiin ja muuten toimii tälläkin vuosisadalla. :) Ainakun olen sairas, olen syönyt hunajaa ja inkiväärijauhetta pari-4 kertaa päivässä, myös tämän raskauden aikana kerran sairastuessani ja sokeroitua inkivääriä raskauspahoinvointiin.
        Inkivääriä ei sen takia kannata ahmia kilo kaupalla päivättäin, koska se on voimakas aine ja rasittaa liika käytettynä esim. munuaisia.

Koko raskauden ajan itsenä kuuntelu tärkeää. Yrteistä kannattaa aina vähän katsoa mitä syö, kun toiset sitä keskenmenoa ainakin alussa aihettuavat. Lapsen synnyttyä tulet kuulemaan "lapsi ei ole käyrän mukainen" "Lapsen iho normi käyrää punaisempi" yms. jos olet saanut täysin kirjoja noudattavan neuvolatädin. Lääkärit ja neuvolatädit tietävät useimmiten enemmän kuin me, mutta oman itsensä ja maalaisjärjen käyttö myös sallittu! :)

Terveisin: kohta toistaan synnyttävä, kotona yksi terve lapsi (taisin muuten kummankin raskauden aikana vähän maksamakkaraakin leivän päälle heittää. ;)

suositeltiinhan talidomidiakin aikoinaan raskausvaivoihin käytettäväksi.

Glögiä ja pipareita voi kyllä kohtuudella ottaa myös raskausaikana.

• uuusavuton

hyvä kun kerroit, ei olis tullu mieleenkään!

• Yualle

oppikirjojen mukaan.

Eipähän tule sitten ainakaan mitään itsesyytöksiä, jos kaikki ei mene niin kuin pitäisi.

Ei se ole kuin 9kk :)

• gösgfspojegogjs

neuvolassa tuosta glögistä, inkivääristä ja pipareista. Katsoi minua vähän tyhmänä ja sanoi, että ei inkivääri ole kiellettyjen ruoka-aineiden listalla edes. Saa juoda ja syödä niinkuin ennenkin. Luuli, että kysyin glögin juonnista terästettynä, mutta kun selvisi, että ihan ilman viinaa olis tarkoitus juoda niin ihan selvä peli, todellakin saa niinkuin ennenkin!

EI kyllä itselläni ilman tätä palstaa olisi tullut mieleenkään, kiellettyjen lista oli tarpeeksi pitkä ja inkivääriä ei sielä mainittu!

• hjghj
        gösgfspojegogjs kirjoitti:

neuvolassa tuosta glögistä, inkivääristä ja pipareista. Katsoi minua vähän tyhmänä ja sanoi, että ei inkivääri ole kiellettyjen ruoka-aineiden listalla edes. Saa juoda ja syödä niinkuin ennenkin. Luuli, että kysyin glögin juonnista terästettynä, mutta kun selvisi, että ihan ilman viinaa olis tarkoitus juoda niin ihan selvä peli, todellakin saa niinkuin ennenkin!

EI kyllä itselläni ilman tätä palstaa olisi tullut mieleenkään, kiellettyjen lista oli tarpeeksi pitkä ja inkivääriä ei sielä mainittu!

Toi inkiväärin sopimattomuus raskausaikana on ollu jo yli vuosi sitten otsikoissa, et on kyllä aika tietämätöntä porukkaa neuvolassa. Ainaki eviran sivuilla ihan virallinen tiedote asiasta. Raskaus on kuitenki vaan 9kk elämästä, ei oo pitkä aika ku miettii et on kyse lapses tulevaisuudesta.

• järki taas käteen
        hjghj kirjoitti:

Toi inkiväärin sopimattomuus raskausaikana on ollu jo yli vuosi sitten otsikoissa, et on kyllä aika tietämätöntä porukkaa neuvolassa. Ainaki eviran sivuilla ihan virallinen tiedote asiasta. Raskaus on kuitenki vaan 9kk elämästä, ei oo pitkä aika ku miettii et on kyse lapses tulevaisuudesta.

Siinä olet oikeassa, että neuvolassa on tietämätöntä porukkaa jos ei mitään siitä ole kuulleet. Mutta siitä, etteikö inkivääriä saisi käyttää ollenkaan raskauden aikana... Ystävä hyvä, pääasiallisesti pyydetään välttämään inkiväärivalmisteita, ei inkivääriä mausteena. Ihan jos nyt järkeä käytät vähän niin pystyt varmasti käsittämään, että Aasiassa ei syntyisi lapsia juuri ollenkaan tai suurin osa syntyisi vammaisina jos inkivääri mausteena jotain aiheuttaisi. Siellä on ihan joka ikisessä ruuassa sitä inkivääriä, ehkäpä olisi tässä tuhansien vuosien aikana huomattu jos se jotain aiheuttaisi. Nuo puristeet ja inkivääritabletit ovat sellaisia mitä on neuvottu välttämään, vaikka tutkimustulos siinäkin oli ilmeisen epäselvä. "On kyse lapses tulevaisuudesta". Juu, inkiväärin vaurioittamia lapsia syntyy Suomessakin ihan jatkuvasti...

• glögille ja piparill
        järki taas käteen kirjoitti:

Siinä olet oikeassa, että neuvolassa on tietämätöntä porukkaa jos ei mitään siitä ole kuulleet. Mutta siitä, etteikö inkivääriä saisi käyttää ollenkaan raskauden aikana... Ystävä hyvä, pääasiallisesti pyydetään välttämään inkiväärivalmisteita, ei inkivääriä mausteena. Ihan jos nyt järkeä käytät vähän niin pystyt varmasti käsittämään, että Aasiassa ei syntyisi lapsia juuri ollenkaan tai suurin osa syntyisi vammaisina jos inkivääri mausteena jotain aiheuttaisi. Siellä on ihan joka ikisessä ruuassa sitä inkivääriä, ehkäpä olisi tässä tuhansien vuosien aikana huomattu jos se jotain aiheuttaisi. Nuo puristeet ja inkivääritabletit ovat sellaisia mitä on neuvottu välttämään, vaikka tutkimustulos siinäkin oli ilmeisen epäselvä. "On kyse lapses tulevaisuudesta". Juu, inkiväärin vaurioittamia lapsia syntyy Suomessakin ihan jatkuvasti...

Muutama vuosi takaperin apteekeista sai Multitabs raskaus inkivääri -valmistetta raskauspahoinvointiin. Kyseessä olivat siis inkiväärikapselit, joita syömällä inkivääriä tuli ihan eri määriä kuin mistään ruuasta ikinä! Nämä vedettiin pois ja samaan aikaan tulivat nämä kiellot markkinoida inkivääriä raskauspahoinvointiin. Mutta auttaahan se...

Kohtuus kaikessa. Normaaleista ruuista, pipareista tai glögeistä ei millään saa vahingollista määrää inkivääriä. Minä laitan edelleen jopa joskus pahan pahoinvoinnin aikaan viipaleen tuoretta inkivääriä kuumaan veteen ja juon nesteen. Pari teelusikallista jauhettua inkivääriä piparitaikinassa on kaikkea muuta kuin vaarallista :)

• näiden hysteerikko
        glögille ja piparill kirjoitti:

Muutama vuosi takaperin apteekeista sai Multitabs raskaus inkivääri -valmistetta raskauspahoinvointiin. Kyseessä olivat siis inkiväärikapselit, joita syömällä inkivääriä tuli ihan eri määriä kuin mistään ruuasta ikinä! Nämä vedettiin pois ja samaan aikaan tulivat nämä kiellot markkinoida inkivääriä raskauspahoinvointiin. Mutta auttaahan se...

Kohtuus kaikessa. Normaaleista ruuista, pipareista tai glögeistä ei millään saa vahingollista määrää inkivääriä. Minä laitan edelleen jopa joskus pahan pahoinvoinnin aikaan viipaleen tuoretta inkivääriä kuumaan veteen ja juon nesteen. Pari teelusikallista jauhettua inkivääriä piparitaikinassa on kaikkea muuta kuin vaarallista :)

äitien kanssa on aivan turha lähteä keskustelemaan. Heille inkivääri on tappavaa, samoin ulkoilma pakokaasuineen. He saavat epilepsian jo nähdessään tuorejuuston ja kuolevat ennenaikaisesti koskiessaan kissaan.

• Mistä nämä kaikki...

Täytyyköhän kaivaa uudestaan esille neuvolasta saamani ohjeet! Kun en muista tuosta inkiväärirajoituksesta kuulleenikaan! Yrttiteen kyllä muistan, jostain lukeeni...

Paljonkohan niitä ruoka-aineita onkaan minkä rajoittamisesta en tiedä. Neuvolan ohjeissa tuskin on kaikkia ja en ole netistä etsinyt enempää... Glögiäkin olen kyllä juonut, en kyllä päivittäin. En edes viikottain.

Tämmöistä ja lisää lukee sivulla: http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta.aspx?id=1120438
      "Inkiväärivalmisteiden ja -teen runsasta käyttöä olisi syytä välttää raskauden aikana, suosittelee eliuntarviketurvallisuusvirasto Evira. Eviran teettämän asiantuntija-arvioinnin mukaan osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle ja aiheuttaa muun muassa solukuolemaa.
      Odottavia äitejä tuleekin jatkossa varoittaa inkiväärivalmisteiden käytöstä pakkausmerkintöihin tehtävällä erillisellä merkinnällä "Ei suositella raskaana oleville". Yritysten on tehtävä varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin, inkivääriteehen sekä sitä vastaaviin juomajauheisiin. "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe