Röyhkeät ketut

Raivostunut

Hei
kerron heti, että en ymmärrä metsästyksestä yhtään mitään, mutta en keksi parempaakaan palstaa tälle kysymykselleni: Miten päästä ketuista eroon? Naapurustossamme pyörii todella röyhkeä kettuperhe, tulevat pihalle aivan keskellä päivääkin. Pahinta on, että yksi niistä yritti käydä kissamme päälle vain muutaman metrin päässä talostamme.
Kuten sanoin, en tiedä mitään metsästyksestä, joten kettujen ampuminen omalta kohdalta on pois suljettu vaihtoehto. Mutta asiaa tuntevat, kertokaa voinko esim pyytää paikalliselta metsästysseuralta apua? Tai onko jotain millä ketun voisi karkottaa? Jos sen kiinni saisin vääntäisin niskat nurin vaikka paljain käsin, mutta eivät ole ihan niin kesyjä että tulisivat kosketusetäisyydelle.
Ja ihan turha kenenkään sanoa, etten saisi pitää kissojamme omalla pihallamme vapaana.
Yleensä olen sitä mieltä että mahdumme kaikki asumaan samoilla kulmilla, mutta pihaamme en näitä elikoita kaipaa. Levittävät kissoihin tarttuvia tautejakin.
Auttakaa jos osaatte!

22

15633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the cat

      On monta keinoa päästä ketuista, mutta kannattaisi selvittää, miksi ne viihtyy pihapiirissä.
      Ketun voi vaikka houkutella sisälle ja sulkea oven.
      "Niskanvääntökin" onnistuu silloin helpommin.

      Jos kissa on kunnollinen niin se hoitaa homman kotiin ja raatelee ketun verille.
      Olen monesti mähnyt kun kettu pakenee silmittömästi saatuaan kissan "nyrkistä" nenäänsä.
      Huono kissa taas lähtee karkuun ja jää silloin helposti ketun saaliiksi.

      Kerran naapurin siperian hysky härnäsi kissaani.
      kissa vetäisi oikean koukun ja koirasta tuli kumman hiljainen kun veri juoksi norona sen oikeasta lavasta.

      • Raivostunut

        The cat, sanoit, että on monta keinoa, tietäisitkö jonkin muun kun houkutella sisälle? Tämä oli ensimmäinen kerta kun näimme ketun pihallamme keskellä päivää. Emme tiedä miksi se pihoihin tulee, naapurit eivät ainakaan myönnä ruokkivansa sitä. Meiltä katosi viime kesänä kissa vähän sen jälkeen kun tuonne muutimme ja olemme ajatelleet että yksi vaihtoehto on, että kettu nappasi sen. Vaikka se oli kyllä tottunut pitämään puoliansa ainakin muita kissoja vastaan. Olenkin miettinyt kuinka helposti kettu pääsee yllättämään kissan ja kuinka hyvät mahdollisuudet sillä on nirtsata kissa. Emme nähneet oliko kissamme ennättänyt ollenkaan raapaisemaan kettua, repolainen pakeni kun kuuli mieheni ryntäävän paikalle. Kyseinen kissa on vasta puolivuotias pentu ja aika pieni, siksi olen erittäin huolissani. Toivon, että kettu ehti saada nenilleen sen verran ettei ihan heti tule takaisin pihallemme.
        Ihan mielenkiinnosta, missä olet onnistunut näkemään ketun ja kissan yhteenoton useamman kerran? Yleisestihän väitetään, että kettu liikkuu vain öisin ja hämärän aikaan.


      • the cat
        Raivostunut kirjoitti:

        The cat, sanoit, että on monta keinoa, tietäisitkö jonkin muun kun houkutella sisälle? Tämä oli ensimmäinen kerta kun näimme ketun pihallamme keskellä päivää. Emme tiedä miksi se pihoihin tulee, naapurit eivät ainakaan myönnä ruokkivansa sitä. Meiltä katosi viime kesänä kissa vähän sen jälkeen kun tuonne muutimme ja olemme ajatelleet että yksi vaihtoehto on, että kettu nappasi sen. Vaikka se oli kyllä tottunut pitämään puoliansa ainakin muita kissoja vastaan. Olenkin miettinyt kuinka helposti kettu pääsee yllättämään kissan ja kuinka hyvät mahdollisuudet sillä on nirtsata kissa. Emme nähneet oliko kissamme ennättänyt ollenkaan raapaisemaan kettua, repolainen pakeni kun kuuli mieheni ryntäävän paikalle. Kyseinen kissa on vasta puolivuotias pentu ja aika pieni, siksi olen erittäin huolissani. Toivon, että kettu ehti saada nenilleen sen verran ettei ihan heti tule takaisin pihallemme.
        Ihan mielenkiinnosta, missä olet onnistunut näkemään ketun ja kissan yhteenoton useamman kerran? Yleisestihän väitetään, että kettu liikkuu vain öisin ja hämärän aikaan.

        Täällä kulkee myös kettu pihapiirissä.
        Jotkut on päässeet sitä jopa metrin päähän, minä en.
        Se pakenee jo 50-100 metrin päästä.
        Kissoja juoksentelee paljon vapaana ja joskus on nähty ketun istuvan kissan vieressä.
        Kumpikaan ei ole osittanut näkyvää vihamielisyyttä.

        Olen myös nähnyt monessa paikassa muualla, kun kissa on kyörännyt ketun pihalta.
        "kunnollinen" 10-kiloinen kissa kyllä pitää ketut ja koiratkin poissa pihalta.
        Koko ei kuitenkaan ratkaise vaan luonne.
        USA:ssa sattui kerran, että myymälään unohtunut kissa "pidätti" murtovarkaan, eli repi tämän sairaalakuntoon.
        Kissalle myönnettiin ansiomerkki.

        No, tavallisesti kettu poistetaan loukulla ja sellaisen elävänä pyytävän "supiloukun" voinee lainata metsästysseuralta.
        Jotkut pelottavat tai inhottavat hajut voi myös auttaa, mutta se vaatii kokeilua.
        Kettuja voi myös säikytellä paukahtavilla tai sähköiskun antavilla ansoilla.
        Lippusiima talon ympärillä tehoaa normaaliin kettuun, mutta ei ole kaunis.
        Pihapiirin aitaaminen pitää myös ketut tontin ulkopuolella.
        Myrkkyä en suosittele, koska se voi joutua vääriin suihin samoin on rautojen käyttö.
        Jos kettu on yhtä älykäs kuin kissa, riittää yhden pennun ampuminen poistamaan loput lähialueelta.
        Emoa ei pidä ampua, koska silloin pennut jää hortoilemaan pihapiiriin ikuisesti.
        Naapuri piti kelloa koiransa kaulassa, ettei ketut veisi sitä, vaikka luulen, ettei kettu terrieriä vie.
        Kissallani oli puolestaan tapana ottaa ilmaista kyytiä terrierien selässä kun ne tuli pihapiiriin räksyttämään. Kissani oli vain 3.5 kilon painoinen.
        En tiedä koskaan menettäneeni kissaa pedon suuhun.
        Jos joku on kadonnut on syylliseksi aina osoittautunut riistaintoinen naapuri.


      • Rane
        the cat kirjoitti:

        Täällä kulkee myös kettu pihapiirissä.
        Jotkut on päässeet sitä jopa metrin päähän, minä en.
        Se pakenee jo 50-100 metrin päästä.
        Kissoja juoksentelee paljon vapaana ja joskus on nähty ketun istuvan kissan vieressä.
        Kumpikaan ei ole osittanut näkyvää vihamielisyyttä.

        Olen myös nähnyt monessa paikassa muualla, kun kissa on kyörännyt ketun pihalta.
        "kunnollinen" 10-kiloinen kissa kyllä pitää ketut ja koiratkin poissa pihalta.
        Koko ei kuitenkaan ratkaise vaan luonne.
        USA:ssa sattui kerran, että myymälään unohtunut kissa "pidätti" murtovarkaan, eli repi tämän sairaalakuntoon.
        Kissalle myönnettiin ansiomerkki.

        No, tavallisesti kettu poistetaan loukulla ja sellaisen elävänä pyytävän "supiloukun" voinee lainata metsästysseuralta.
        Jotkut pelottavat tai inhottavat hajut voi myös auttaa, mutta se vaatii kokeilua.
        Kettuja voi myös säikytellä paukahtavilla tai sähköiskun antavilla ansoilla.
        Lippusiima talon ympärillä tehoaa normaaliin kettuun, mutta ei ole kaunis.
        Pihapiirin aitaaminen pitää myös ketut tontin ulkopuolella.
        Myrkkyä en suosittele, koska se voi joutua vääriin suihin samoin on rautojen käyttö.
        Jos kettu on yhtä älykäs kuin kissa, riittää yhden pennun ampuminen poistamaan loput lähialueelta.
        Emoa ei pidä ampua, koska silloin pennut jää hortoilemaan pihapiiriin ikuisesti.
        Naapuri piti kelloa koiransa kaulassa, ettei ketut veisi sitä, vaikka luulen, ettei kettu terrieriä vie.
        Kissallani oli puolestaan tapana ottaa ilmaista kyytiä terrierien selässä kun ne tuli pihapiiriin räksyttämään. Kissani oli vain 3.5 kilon painoinen.
        En tiedä koskaan menettäneeni kissaa pedon suuhun.
        Jos joku on kadonnut on syylliseksi aina osoittautunut riistaintoinen naapuri.

        kävi niin että susi söi, mun kaksi kissaa. Olen vieläkin aivan hajalla. Ne oli mulle ja lapsille tosi tärkeitä.


      • ahaa
        the cat kirjoitti:

        Täällä kulkee myös kettu pihapiirissä.
        Jotkut on päässeet sitä jopa metrin päähän, minä en.
        Se pakenee jo 50-100 metrin päästä.
        Kissoja juoksentelee paljon vapaana ja joskus on nähty ketun istuvan kissan vieressä.
        Kumpikaan ei ole osittanut näkyvää vihamielisyyttä.

        Olen myös nähnyt monessa paikassa muualla, kun kissa on kyörännyt ketun pihalta.
        "kunnollinen" 10-kiloinen kissa kyllä pitää ketut ja koiratkin poissa pihalta.
        Koko ei kuitenkaan ratkaise vaan luonne.
        USA:ssa sattui kerran, että myymälään unohtunut kissa "pidätti" murtovarkaan, eli repi tämän sairaalakuntoon.
        Kissalle myönnettiin ansiomerkki.

        No, tavallisesti kettu poistetaan loukulla ja sellaisen elävänä pyytävän "supiloukun" voinee lainata metsästysseuralta.
        Jotkut pelottavat tai inhottavat hajut voi myös auttaa, mutta se vaatii kokeilua.
        Kettuja voi myös säikytellä paukahtavilla tai sähköiskun antavilla ansoilla.
        Lippusiima talon ympärillä tehoaa normaaliin kettuun, mutta ei ole kaunis.
        Pihapiirin aitaaminen pitää myös ketut tontin ulkopuolella.
        Myrkkyä en suosittele, koska se voi joutua vääriin suihin samoin on rautojen käyttö.
        Jos kettu on yhtä älykäs kuin kissa, riittää yhden pennun ampuminen poistamaan loput lähialueelta.
        Emoa ei pidä ampua, koska silloin pennut jää hortoilemaan pihapiiriin ikuisesti.
        Naapuri piti kelloa koiransa kaulassa, ettei ketut veisi sitä, vaikka luulen, ettei kettu terrieriä vie.
        Kissallani oli puolestaan tapana ottaa ilmaista kyytiä terrierien selässä kun ne tuli pihapiiriin räksyttämään. Kissani oli vain 3.5 kilon painoinen.
        En tiedä koskaan menettäneeni kissaa pedon suuhun.
        Jos joku on kadonnut on syylliseksi aina osoittautunut riistaintoinen naapuri.

        naapurin kissankin kiinni?


      • mäntsälästä
        Raivostunut kirjoitti:

        The cat, sanoit, että on monta keinoa, tietäisitkö jonkin muun kun houkutella sisälle? Tämä oli ensimmäinen kerta kun näimme ketun pihallamme keskellä päivää. Emme tiedä miksi se pihoihin tulee, naapurit eivät ainakaan myönnä ruokkivansa sitä. Meiltä katosi viime kesänä kissa vähän sen jälkeen kun tuonne muutimme ja olemme ajatelleet että yksi vaihtoehto on, että kettu nappasi sen. Vaikka se oli kyllä tottunut pitämään puoliansa ainakin muita kissoja vastaan. Olenkin miettinyt kuinka helposti kettu pääsee yllättämään kissan ja kuinka hyvät mahdollisuudet sillä on nirtsata kissa. Emme nähneet oliko kissamme ennättänyt ollenkaan raapaisemaan kettua, repolainen pakeni kun kuuli mieheni ryntäävän paikalle. Kyseinen kissa on vasta puolivuotias pentu ja aika pieni, siksi olen erittäin huolissani. Toivon, että kettu ehti saada nenilleen sen verran ettei ihan heti tule takaisin pihallemme.
        Ihan mielenkiinnosta, missä olet onnistunut näkemään ketun ja kissan yhteenoton useamman kerran? Yleisestihän väitetään, että kettu liikkuu vain öisin ja hämärän aikaan.

        kuka uskoo sen,että kettu liikkuu AINOASTAAN pimeelä????????????????????? yhtä hyvin vois sanoo, että kakki ihmiset syövät tomaattia. Meillä on pihalla ollu monta kertaa kettu ja se jo melkein onnistu napata kissan. Ja ei kissasta ole vastukseksi ketulle kovin usein. On meillä yksi kissa tappaut ketun, mutta se sai ite kanssa tällejä. Tyhmänt & nuoret kissat toki eivät voi muuta kun vain joutua syödyksi. Sanon, että paras tapa päästä ketusta on sen tappaminen rehellisellä aseella.


      • buhahaa
        mäntsälästä kirjoitti:

        kuka uskoo sen,että kettu liikkuu AINOASTAAN pimeelä????????????????????? yhtä hyvin vois sanoo, että kakki ihmiset syövät tomaattia. Meillä on pihalla ollu monta kertaa kettu ja se jo melkein onnistu napata kissan. Ja ei kissasta ole vastukseksi ketulle kovin usein. On meillä yksi kissa tappaut ketun, mutta se sai ite kanssa tällejä. Tyhmänt & nuoret kissat toki eivät voi muuta kun vain joutua syödyksi. Sanon, että paras tapa päästä ketusta on sen tappaminen rehellisellä aseella.

        Vai on sulla kissa tappanut ketun. Sitä ei usko kukaan. Vaikka saikin tällejä. =)


    • Magnum

      Kerro asiasta jollekin jonka tiedät metsästävän. Mikäki et tunne tai tiedä ketään joka metsästää, niin ilmoita asiasta metsästysseuralle. Ja eipä kestä kauan, kun metsämiehet hoitava asian iloisilla mielin. Uskon, että kiittelevät vihjeesi perään!!!

    • Shadow Warrior

      Osta rotanloukku. (siis se iso, ei mikään hiirenloukku.) Ja jotain lihaa.
      Houkuttele kettu ensin syömään tietystä paikasta, säännöllisin väliajoin. Kokeile seuraavaksi miten se reagoi kun pistät sinne lihan alle jotain metallista. Pikkuhiljaa lisää sitä metallin määrää, siellä syötin alla, kunnes se ei enää osaa vierastaa sitä.
      Sitten vain panet sen lihan siihen Rotanloukkuun kiinni ja jäät odotellemaan. Mikäli tiedät tarkasti ketun kulkuajat pihamaallanne, voit niin halutessasi jäädä myöskin ikkunaan kyttämään ja tapahtumia, kun repolainen työntää nenänsä liian lähelle loukkua.

      • epätietoinen

        Tiedoksi että rotanloukku ei ole metsästysväline, eikä ole tarkoitettu riistaeläinten, esim. ketun pyydystämiseen. Tällä palstalla ei saa yllyttää ketään rikokseen, ja rotanloukun käyttäminen ketun pyydystämisessä on selkeästi metsästysrikos. Sitäpaitsi rotanloukulla aiheutettaisiin ketulle vain vammoja, mikään ratkaisu se ei tähän ongelmaan ole. Lisäksi pitää muistaa ketun rauhoitusaika.


      • mettämies
        epätietoinen kirjoitti:

        Tiedoksi että rotanloukku ei ole metsästysväline, eikä ole tarkoitettu riistaeläinten, esim. ketun pyydystämiseen. Tällä palstalla ei saa yllyttää ketään rikokseen, ja rotanloukun käyttäminen ketun pyydystämisessä on selkeästi metsästysrikos. Sitäpaitsi rotanloukulla aiheutettaisiin ketulle vain vammoja, mikään ratkaisu se ei tähän ongelmaan ole. Lisäksi pitää muistaa ketun rauhoitusaika.

        Kettua saa ampua ympäri vuoden...
        Muutamia sääntöjä kyllä löytyy 31.2 jälkeiselle ajalle...


      • juggis
        mettämies kirjoitti:

        Kettua saa ampua ympäri vuoden...
        Muutamia sääntöjä kyllä löytyy 31.2 jälkeiselle ajalle...

        ajavankoiran käyttökielto ja naarasta jota pennut seuraavat ei saa tappaa.


      • kettu90
        juggis kirjoitti:

        ajavankoiran käyttökielto ja naarasta jota pennut seuraavat ei saa tappaa.

        Joo aloin kans vaan miettiä kun äsken kuulu tuolta jostain lähistöltä ilmeisesti ketun ulvontaa,että tekeekö ne ketut jotain kissoille? itselläni on kaks sisä- ja ulkokissaa enkä niistä ihan vielä eroon halua :D
        Ja siitä "ulvomisesta" vielä,mitä esimerkiksi ks
        http://www.vulpes.org/foxden/sounds/index.htm linkistä löytyvä "typical fox yell" meinaa???
        Kun tuollaista ääntä se kettu tuolla äsken piti.
        olis kiva ihan vaan huvikseen saada tietää että mitäs tuolla luonnonhelmassa oikeen tapahtuileepi :D
        vastatkaa plZZ :P


    • Kissanystävä

      Vähän on vanhentunut keskustelu, mutta kiitos Googlen löysin tänne. Anna mun nauraa "kissojamme omalla pihallamme", aivan kuin ne kissasi pysyisivät siellä pihalla. Samoin, jos tapaan naapurin kissan omalla pihallani ja saisin sen kiinni, vääntäisin niskat nurin paljain käsin.

    • Poliisi auttaa

      Häirikköketun lopettaminen on polliisiasia, jos homma hoidetaan laillisesti, niin täytyy ottaa yhteyttä poliisiin. Poliisi luultavasti pyytää apua paikallisilta metsämiehiltä.

      Vähemmän laillinen keino on ketun pyydystäminen ja hävittäminen vähin äänin.

      • Ketut kuoppaan

        Jos alueella yleensä voi metsästää niin ketun saa ampua koska tahansa kunhan omaa metsästysoikeuden alueelle. Jos kyseessä emä ja penikat niin aloittaa penikoista. Taajama-alue on sitten eri asia jos taloja vieri vieressä.


      • laki on laki
        Ketut kuoppaan kirjoitti:

        Jos alueella yleensä voi metsästää niin ketun saa ampua koska tahansa kunhan omaa metsästysoikeuden alueelle. Jos kyseessä emä ja penikat niin aloittaa penikoista. Taajama-alue on sitten eri asia jos taloja vieri vieressä.

        Muuten oikein mutta laki sanoo;
        "...naarasta, jolla on pentue ei saa tappaa 1.5.–31.7."


    • Ketturakas1234

      Miksi häätäisit tälläisen elukan tossa video kuinka kivoja ketut on.
      http://www.youtube.com/watch?v=Br_gX5CN9zw
      Ketut on kivoja eläimiä kesytä se antamalla sille ruokaa. niin ei se sitten pahoja tee,
      mikäli se on laillista?

    • stidi

      mä kidutan sen kapise paskakasa hengilt kuha mä löydä se... se vitun loine tappo mun kissa.. antakaa vinkkei ketu löytämiseee

      • oma vikasi RIP

        Voi sinua, miksi päästit kissasi lain vastaisesti heitteille?

        Kettu kuulu luontoon.Kissat ei!


    • jahtimees
    • Anonyymi

      Asun ihan metsän vieressä,ekaa kertaa neljän vuoden aikana ,näin juuri äsken juoksevan jo mun pihan puolelle mun kissan perässä joka ehti puuhun kun kettu pysähtyi kun aloin huutaa sille"Pois,pois,pois!!" Mulla oli ovi ulos auki siis,että pahemmin ei ihmistä pelkää kyllä,pihassa 10min sitten ollut ihmisiä ja toisiaan Mulla ovi ulos auki ja kettu tulee ihan pihaan asti Max 3m talosta 😱voiko tuon pyytää siis metsästäjän tappamaan,ennen kuin tappaa mun kissat ??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe