mitä ostatte sukulaisille lahjaksi??

......

meille tulossa köyhä joulu :/ ei siis muuten,lasten lahjat hankittu ja miehelle ostan jotain kivaa ja ruokaakin saataisiin,eli ihan normisti jäisi rahaa,mutta ne miehen sukulaiset!!!!omalle suvulle olen jo ostanut jotain pientä,esim suklaarasian tai kynttilän,heille se riittää,mutta miehen sukulaiset puhuvat pahaa heti selän takana jos eivät pidä lahjasta tai jos lahja ei ole tarpeeksi kallis..elikkä sukulaisten takia tiukkaa tulossa..ovat päättäneet että haluavat tytön 1v kuvia lahjaksi,mummokin sanoi että 3kpl kuvia ja ne kuvat mitä haluavat maksaa yht. yli 100e plus sitte muutaki pitää kuulemma ostaa.hekin ostavat meille kalliimpia lahjoja ja vaikka ollaan yritetty sanoa että ostetaan vaan pienet lahjat niin emme kuulemma voi päättää sitä heidän puolestaan..nyt siis lahjavinkkejä kehiin..

12

2212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

eihän kenenkään ole pakko ostaa lahjaa kenellekkään jos ei ole varaa. Meillä on aikuisten kesken sovittu joka vuosi ettei osteta toisillemme lahjoja, ja jos joku välttämättä haluaa, niin jotakin pientä. Sinuna ostaisin jotakin pientä johon on varaa ja jos siitä jotakin närää tulee, niin sanoisin että valitettavasti on tiukkaa eikä ole varaa ostaa kalliita lahjoja.. Eihän ne lahjat ole joulun tarkoitus, kummallisia sukulaisia. Ja sehän on heidän oma asiansa kuinka kalliita itse ostavat, ei teidän tarvitse siltikkään ostaa kallista takaisin.

• rhkajhgöa

No on ihme sukulaisia! Kannattaa olla "itsekäs" ja jättää ostamatta lahjat joihin ei ole varaa.Joulun jälkeenkin on elämää, ja jos joku aikuinen ei kestä sitä ettei saa haluamaansa, niin olkoon se hänen ongelmansa! älä osta mitään, sanon minä! :)

• Pipparitonttu

paitsi lapsille.
      Aikuiset saavat vain itseleivottuja pippareita. Jos ei kelpaa, niin heittäkööt puluille.
      Meilläkään kun ei tänä Jouluna hirveästi rahoilla juhlita. Puheista päätellen eivät sukulaisetkaan.

Se on heidän oma häpeä jos ostavat itse kalliita lahjoja ja pahoittavat mielensä kun saavat vain pippareita.
      Yhdenkin motkotuksen jos kuulen niin motkottaja jää ensi vuonna ilman joululahjaa.

Mulle kelpaa lähestulkoon kaikenlaiset lahjat maksoivat ne tai ei. Suosikkeihini kuuluu monen inhokit ja välillä jopa harmittaa kun itselle ei tule niitä "inhokkilahjoja" :D

• maijamaha

Olen siinä samaa mieltä, että jos ei ole varaa maata järisyttäviin lahjoihin, niin ei pidäkkään ostaa.
      Mutta voisin itse suositella käymään kirpputoreilla. Sieltä saattaa löytyä vaikka minkälaisia hauskoja juttuja. Esimerkkinä minulle tuli mieleen tämä lamppu jonka näin pelastusarmeijan kirpputorilla. Se oli iso ja mahtavannäköinen tummanvihreä viinapullo josta oli rakennettu lamppu asettamalla varjostin lamppuineen pullon päälle. Se oli erittäin hieno ja maksoi 8e. =) Kirpputoreja siis suosittelen.

• nuori perhe hki

No me ostetaan lähimmille (eli niille kenenkaa vietetää joulu sekä mummoille ja papoille) noin 50e arvoiset lahjat. Lapsemme saa noin 100e arvoisesti lahjoja.

Mutta mun mielestä lähtökohta on, että kelpaa vaikka 5 euron arvoinen lahja, en itsekkään odota kalliita lahjoja. Tai no odotan kun aina ollaan saatu, mutta ei haittais vaikkei tulis mitään.

Ei olla rikkaita, ei ole omia taloja ja autokin on pankin.

• apua tästä?

ensinnäkin se että törkeitä sukulaisia sinulla mutta niitä on vaikea vaihtaakaan :):) jos nyt kuitenkin ostat heille jotain niin kelpaisiko heille digitaalinen valokuvakehys?Siinä yhdistyisi se valokuvajuttu ja "kalleus" vaikka niitäkin saa nykysin jo melko edullisesti...tai tuolla vistaprintissähän on noita valokuvajuttuja postikulujen hinnalla vaikka minkälaisia...ainot ja reinot maksavat noin kolmekymppiä pari? Lehtitilaus? Saunasetti tuoksuineen ja laudeliinoineen....kirjat?Jotkut teepaidat>kiroileva siili sopivine teksteineen:):)?

• ap
        apua tästä? kirjoitti:

ensinnäkin se että törkeitä sukulaisia sinulla mutta niitä on vaikea vaihtaakaan :):) jos nyt kuitenkin ostat heille jotain niin kelpaisiko heille digitaalinen valokuvakehys?Siinä yhdistyisi se valokuvajuttu ja "kalleus" vaikka niitäkin saa nykysin jo melko edullisesti...tai tuolla vistaprintissähän on noita valokuvajuttuja postikulujen hinnalla vaikka minkälaisia...ainot ja reinot maksavat noin kolmekymppiä pari? Lehtitilaus? Saunasetti tuoksuineen ja laudeliinoineen....kirjat?Jotkut teepaidat>kiroileva siili sopivine teksteineen:):)?

kiitokset teille kaikille,piristi mieltä kummasti kun huomasin etten ole ainoa joka ajattelee näin "itsekkäästi" juuri tänään anopin kanssa puhuin ja haukkui minua, kun omille lapsille ostan turvaistuimia,haalareita ym. "kalliimpia" juttuja mutta esim miehen veljen muksuille en..yritin selittää että jokainen itse ostakoon omillensa ja meillä ei ole nyt jouluna liikaa sitä rahaa että voisin kaikille niin mahdottomia ostella,niin anoppi siihen sitte tokaisi että omista tarpeista pitää sillon säästää..ruuastako meidän pitäs säästää että miehen veljen vaimo sais muksuillensa sen haluamansa 200e turvaistuimen?? typerää porukkaa.sanoin sitte et ostamme lahjaks mitä haluamme.tais vetää herneen nenään :D

• svdsvdssd
        ap kirjoitti:

kiitokset teille kaikille,piristi mieltä kummasti kun huomasin etten ole ainoa joka ajattelee näin "itsekkäästi" juuri tänään anopin kanssa puhuin ja haukkui minua, kun omille lapsille ostan turvaistuimia,haalareita ym. "kalliimpia" juttuja mutta esim miehen veljen muksuille en..yritin selittää että jokainen itse ostakoon omillensa ja meillä ei ole nyt jouluna liikaa sitä rahaa että voisin kaikille niin mahdottomia ostella,niin anoppi siihen sitte tokaisi että omista tarpeista pitää sillon säästää..ruuastako meidän pitäs säästää että miehen veljen vaimo sais muksuillensa sen haluamansa 200e turvaistuimen?? typerää porukkaa.sanoin sitte et ostamme lahjaks mitä haluamme.tais vetää herneen nenään :D

elä jessus tota anoppias! minun mielestäni on vanhempien asia ostaa lapsilleen tarpeelliset asiat, kuten se turvaistuin, ulkovaatteet yms. mikäs siinä jos joku sukulainen haluaa ostaa mutta pääasiassa noiden hankinta kuuluu lapsen vanhemmille. itse varmaan tuossa tilanteessa ostaisin anopille suklaarasian ja halvinta mallia!!! jos ei tajua että kaikilla ei ole rahaa ostaa kalliita lahjoja nii se on oma häpeensä. itse kerrankin päätin miehelle ostaa kalliin joululahjan, vajaan satasen monitoimilaitteen(kopiokone,tulostin ja skanneri yhdessä), mutta senkin ostin osamaksulla :D

lapselle ostan lahjaksi jotain n.20e maksavaa, siskolle ja sen miehelle ajattelin tehdä joulukorin, sisälle kaikkee tarpeellista ja ehkä jotain ei niin välttämätöntäkään :D saman saatan tehdä äidilleni. kaverin lapselle ostan jotain edullista mutta kivaa, anopin lahjan saa mies itse ostaa. kummilleni luultavasti leivon jotain, viime vuonna tein itse marmeladikarkkeja. kaikki lahjat joita ostan, on edullisia(paitsi sen miehen lahja, mutta sekin osamaksulla), pitäähän se jotain ruokaakin syödä, ei sitä lahjoilla elä kuukautta.

• wilma60

Minä en ole koskaan ostanut lahjaa muille kuin omille lapsille ja kummilapsille. Aikuisten kesken on sovittu ettei lahjoja ostella koska jokaisella on kuitenkin jo ihan tarpeeksi tavaraa.

• juulkuppen

no itse olen kyllä sitä mieltä ettei kenenkään tarvitse ostaa kellekkään joululahjoja jos ei halua...Jos he sanovat että te ette voi päättää heidän puolesta että ette tarvitse lahjoja, niin hekään eivät voi päättää teidän puolesta minkä hintaisia lahjoja he saavat. Voithan aina sanoa että me emme osta aikuisille tänä vuonna mitään ja jos joku haluaa teille jotain ostaa, voi ostaa kehitysmaahan lampaan, kanan yms mitä näitä nyt on, te ette halua mitään.
      Jospa otatkin lapsista itse kuvat ja teetät, maksavat ifolorilla 9centtiä/kpl ja laitat kuvat suklaarasian mukana...Tai laitat itseleivottuja torttuja, pipareita, kakkuja tms mukaan. Tai eihän ne sitä päätä mitä annatte, vaik ette antais kuvia ollenkaan, ehtiihän niitä kuvia ottamaan sitten muulloinkin.
      Jos ei ole rahaa, niin ei ole rahaa..Voitte yrittää selventä sukulaisille että yksinkertaisesti ei ole mistä ostaa.
      En tiedä kelle te annatte lahjoja mutta me ei anneta kuin omille vanhemmille ja isovanhemmille ja sisaruksille.
      Omat vanhemmat saa yleensä n.30e arvosen lahjan (siis maks), siskojen kanssa ollaan päätetty että maks 20e, tänä vuonna mennään halvalla kun kaikilla vähän tiukkaa. Sitten tietty sisarusten lapset, joille ostetaan mitä ostetaan, kummipojalle tuhlaan enempi, muut saavat n.5-10e arvoisen lahjan.
      Isovanhemmille ollaan ostettu ja tehty ruokakorit. Joku leipoo kakun ja torttuja, joku ostaa pipareita ja glögin, joku omenoita, mandariinia jne..näihin menee siis muutama euro per tyyppi.

• jouluiloa

On ihan silkkaa hölmöyttä ostella aikuisille mitään. Minä en osta edes sisaruksilleni mitään,ainoastaan siskon tytölle. Jonkun viinipullon olen vanhemmilleni aattona vienyt ja pojan koristelemia pipareita kauniissa purkissa. Se on siinä.

Joulu on lasten juhla,minusta aikuisena parasta on se joulun tunnelma,kynttilät,joulusauna ja ihana ruoka ja mitä parasta,lasten ilo.

• Olemme sukulaisille ostaneet lähinnä konvehtirasioita, joulutähtiä, kahvipaketteja ja kynttilöitä. Siskoni kanssa usein ostamme vanhemmillemme jotain kimpassa samoin kuin mieheni veljensä kanssa hankkii äidilleen jotain mieleistä. Mikäli tuollaisia lahjavaatimuksia alkaisi satelemaan saattaisivat nuo paketit jäädä ostamatta.

Ei mitenkään ilkeyttäni niitä viemättä jättäisi, mutta tuo vaatiminen ei mielestäni kuulu jouluun. Ja saahan se mummokin niitä kuvia ihan itse tilattua, mikäli välttämättä haluaa. Ei kai siihen muuta tarvita kuin teidän suostumuksenne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe