Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uupumus - masennus??? Kokemusta BDI-testistä?

keltalumme

Mulla on - lyhyesti - tapahtunut useampi juttu päällekkäin ja uuvuin. Kriisitilanteessa jäin sairaslomalle. Lekuri teetti BDI-testin, jossa pisteitä 12. Hän laittoi lievän masennuksen diagnooksi. Oon ollut tosi väsynyt, välillä sairaanakin, mutta ilman mitään sairauttakin lämpö nousee joka päivä n. 37,3-37,4 ja olo on kuin olisi sairas; jaksaminen ei kohdallaan. Todettu, että johtuu ilmeisesti stressistä, kun on vähän liikaa asioita tapahtunut

Tänään tehtiin taas BDI-testi. 5 pistettä. Vähän vihjaisi, että olisin työkunnossa, mutta oon itse toista mieltä. Vieläkin nousee lämpö ja olo on sairas, vaikka en usko olevani sairas. Sain vielä viikon saikun.

Kotona tein uudestaan koko testin. Tajusin vastanneeni pariin kysymykseen turhankin positiivisesti. Tajusin, että tein niin varmaan oittain ekallakin kerralla. Mulla on joku tarve todistella, että "kyllä tämä tästä" ja yrittää ajatella asioista tosi positiivisesti. Kun tein kotona yksin koneella testin, laitoin tietysti suoraan, miltä musta tuntui. Ajattelin, että saisin ehkä pari pojoa enemmän, ehkä 7-8 pistettä. Mutta pisteitä olikin 14!!! Ja tajusin usean kysymyksen kohdalla, että olen tosiaan kokenut niin sen pari viimeistä viikkoa. Onhan nää vielä tosi pieniä lukuja enkä pidä itseäni masennusta potevana. Hämmennyin vain tuosta erosta... Ja osoittaahan tuo, että ei mulla kaikki olekaan varmaan ihan hyvin, vaikka lekuri alkoi olla toista mieltä.

Mihin oikein uskoa? Onko teillä vastaavaa kokemusta näistä testeistä?

8

2250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukko_pentele

      Ei ole ollut tuollaisesta testistä edes aiemmin tietoa. Mutta kun nyt sen löysin kokeilin mitä se mahtaisi antaa. Toki vaihtoehtojen väliltä joutuu valitsemaan jonkin,j oka ei ehkä ole kuitenkaan se kaikista oikein. Mutta tuo näytti 26. Sinänsä mielenkiintoista,en vaan tiedä suoraan mitä se merkitsee.
      Toisaalta sairasloma tekisi hyvääkin, jos se olisi lepoa. Vaan tuskin siitä sellaista tulisi. Luulisin että tasapainoisempi suhde kuin tämä olotila olisi hyväksi.
      Vaan eipä tässä vielä mitään lekuria tunne tarvitsevansa

      • keltalumme

        No ei se ammatti-ihmiselle hakeutuminen varmaan huonoa tekis sulle. Voisit jonkun kanssa ainakin pohtia ja punnita elämäntilannettasi. Totta on, että sairausloma ei auta, jos uupumuksen/masennuksen aiheuttajaa ei saada kuriin.

        Mun tilanne on vaan edelleen se, että oon tolkuttoman väsynyt. Kaikkea p***aa on tapahtunut, mutta nyt on psyykkinen olo muuten aika hyvä. Olen vain väsynyt, enkä koe jaksavani kokopäivätyötä. Viime päivinä on tapahtunut kivoja asioita, mutta väsyn niistäkin. En halua vetäytyä ihmisten parista, mutta väsyn. En vain jaksa. Eikä se lämmönnousukaan ole loppunut. Mutta tää väsymys häiritsee kaikista eniten. Ei kai nyt pelkkä lämpö liene ongelma, jos muuten ei ole huono olo... Verikokeita on otettu; ei mitään häikkää.

        Huomenna varmaan täytän taas sen BDI-testin. Tuntuu, että on lekurilla vähän rajalliset tiedot tässä; se tuntuu määrittelevän työkykyni ainoastaan sen testin perusteella. tuntuu, että hän ei oikein kuule mun puhetta mun väsymyksestäni. Kun lämpöä on vain alle 37,5, ei voi olla mitään muuta kuin stressiä. Ja silloin on työkykyinen. Näin aloin viimeksi käsittää hänen puheistaan. Ehkä annoin liian hyvän kuvan olotilastani viime kerralla. Viime päivät on osoittaneet, että en pysty töihin. Ei voi mitään...


      • niin väsynyt
        keltalumme kirjoitti:

        No ei se ammatti-ihmiselle hakeutuminen varmaan huonoa tekis sulle. Voisit jonkun kanssa ainakin pohtia ja punnita elämäntilannettasi. Totta on, että sairausloma ei auta, jos uupumuksen/masennuksen aiheuttajaa ei saada kuriin.

        Mun tilanne on vaan edelleen se, että oon tolkuttoman väsynyt. Kaikkea p***aa on tapahtunut, mutta nyt on psyykkinen olo muuten aika hyvä. Olen vain väsynyt, enkä koe jaksavani kokopäivätyötä. Viime päivinä on tapahtunut kivoja asioita, mutta väsyn niistäkin. En halua vetäytyä ihmisten parista, mutta väsyn. En vain jaksa. Eikä se lämmönnousukaan ole loppunut. Mutta tää väsymys häiritsee kaikista eniten. Ei kai nyt pelkkä lämpö liene ongelma, jos muuten ei ole huono olo... Verikokeita on otettu; ei mitään häikkää.

        Huomenna varmaan täytän taas sen BDI-testin. Tuntuu, että on lekurilla vähän rajalliset tiedot tässä; se tuntuu määrittelevän työkykyni ainoastaan sen testin perusteella. tuntuu, että hän ei oikein kuule mun puhetta mun väsymyksestäni. Kun lämpöä on vain alle 37,5, ei voi olla mitään muuta kuin stressiä. Ja silloin on työkykyinen. Näin aloin viimeksi käsittää hänen puheistaan. Ehkä annoin liian hyvän kuvan olotilastani viime kerralla. Viime päivät on osoittaneet, että en pysty töihin. Ei voi mitään...

        Minä olen myös ollut jatkuvasti tosi väsynyt, tuntuu että ei jaksa mitään.
        Töiden jälkeen ei kotona jaksa tehdä yhtään mitään, ja nukkuisin vain koko ajan.
        Aamuisin on tosi vaikeaa nousta töihin, mutta pakko, vaikka ei jaksaisikaan.
        Lämpö minulla on yleensä alle 36 joskus jopa alle 35, jatkuvasti paleltaa ja on tosi sairas olo.
        Kaikki mahdolliset kokeet otettu ja arvot kaikki ihan ok, mutta olo silti kuin jyrän alle jääneellä.
        Viimeksi lekurilla käydessä antoi peräti yhden päivän saikkua, ei voinut enempää kirjoittaa kun ei ollut edes kuumetta, ja arvot oli hyviä. Eli lekurin mukaan ei mitään vikaa.
        Omasta mielestäni en ole masentunut, mutta ehkä nuo oireet siihen viittaisivat, koska ei kerran mitään fyysistä vikaa ole lekuri löytänyt.
        Nyt on sitten kaiken muun lisäksi tullut vaivaksi jalkojen kipeytyminen, kävely sattuu ja tuntuu että jalat voi mennä alta milloin tahansa, vaan tuskin siitäkään lekuri mitään vikaa löytää.
        Alkaa jo mennä työmotivaatio kun olo jatkuvasti väsynyt, eikä mikään huvita.
        Töistäkään ei voi pois olla, koska työnantaja ei välttämättä maksa palkkaa, koska ei ole varsinaista diagnoosia.
        No täytynee vain yrittää niin kauan kuin sitten voimat loppuu totaalisesti.


      • jos halua avautua
        niin väsynyt kirjoitti:

        Minä olen myös ollut jatkuvasti tosi väsynyt, tuntuu että ei jaksa mitään.
        Töiden jälkeen ei kotona jaksa tehdä yhtään mitään, ja nukkuisin vain koko ajan.
        Aamuisin on tosi vaikeaa nousta töihin, mutta pakko, vaikka ei jaksaisikaan.
        Lämpö minulla on yleensä alle 36 joskus jopa alle 35, jatkuvasti paleltaa ja on tosi sairas olo.
        Kaikki mahdolliset kokeet otettu ja arvot kaikki ihan ok, mutta olo silti kuin jyrän alle jääneellä.
        Viimeksi lekurilla käydessä antoi peräti yhden päivän saikkua, ei voinut enempää kirjoittaa kun ei ollut edes kuumetta, ja arvot oli hyviä. Eli lekurin mukaan ei mitään vikaa.
        Omasta mielestäni en ole masentunut, mutta ehkä nuo oireet siihen viittaisivat, koska ei kerran mitään fyysistä vikaa ole lekuri löytänyt.
        Nyt on sitten kaiken muun lisäksi tullut vaivaksi jalkojen kipeytyminen, kävely sattuu ja tuntuu että jalat voi mennä alta milloin tahansa, vaan tuskin siitäkään lekuri mitään vikaa löytää.
        Alkaa jo mennä työmotivaatio kun olo jatkuvasti väsynyt, eikä mikään huvita.
        Töistäkään ei voi pois olla, koska työnantaja ei välttämättä maksa palkkaa, koska ei ole varsinaista diagnoosia.
        No täytynee vain yrittää niin kauan kuin sitten voimat loppuu totaalisesti.

        Olen kantanut läpi elämäni useita elämässäni tapahtuneita ikäviä kokemuksia oman pääkoppani sisällä, minulla oli hyvä keino keskustella asioistani itseni kanssa ja tunsin olevani onnekas että pystyin käsittelemään ongelmani sotkematta niihin muita .
        Nyt kuitenkin jo keski-ikäisenä tuo reseptini ei oikein enää toimi, ja olen päätellyt ettei kaltaisiani persoonia saata olla kovinkaan paljoa joilla ei ole ketään kenelle puhua ja henkilöä keneltä kuulisi vilpittömiä ajatuksia ongelmistani joilla laajentaisi omaa näkökantaansa ja saisi puhuttua ääneen ongelmansa pois mielestä.
        Lääkäreitä ja poppaukkoja olen vierastanut läpi elämäni, kuka tai mikä taho kuuntelee, onko se teraupeutti, psykiatri vai mikä,neuvokaa?
        Ystäviä minulla on pilvin pimein, muttei omista ongelmistaan luontoni anna periksi puhua ja kun sitä joskus olen yrittänyt ei se oikeasti ole ketään kiinnostanut.


    • *

      Jostain luin että tuo on masentuneelle tyypillistä, ei puhu asioistaan koska ei tunne olevansa kuuntelemisen arvoinen. Itselläni on ihan sama juttu. Kannattaa kyllä mennä psykologin juttusille, itse olin yllättynyt miten helpottavaa se on, ja miten mukava ihminen sieltä löytyi. Aluksi oli kyllä kova kynnys varata aika, puhua omista asioista ja uskoa että joku viitsiin kuunnella ja että minulla on oikeasti ollut vaikeaa, vähättelen vieläkin vaikeuksiani.

    • Tittelintuure-Sinde

      Käykö tämmönen, käykö tämmönen? Ymmärrätkö miksi ei käy. Se ei käy stressin ja munasarjojen takia. Sulla lyö itsellä mt-tasoisesti överiksi, ei meillä kotona kenelläkään. Tällaista sairautta ei edes ole, koska on suora ja jana, johon sinun pitää osallistua Jumalan piirissä. Ihan oman Jumalasi kanssa. Se tarkoittaa Äiti Teresa-myyttiä, Neityt Mariaa ja Jumalyhteyttä. Et saa MT- päissäsi kyseenalaistaa, vahingoitat perhetämme, koska suggestio on SH:n lapsen lisääntyminen. Koko maailma ja Jumala muodostuvat vain näistä.

      Osaisitko jo perua pyhäkoulupurentoja? Pitää olla vammaisiin yhteydessä ennen seurakuntavirkoja, koska ne viilentävät.

      • J.L/Sinde vm-82

        Miksi et ole opettanut ulkoilmaseksiä? Tatskoihin pitää esim. olla, siksi ne ovat nyt hirveän suosittuja. Joo näitä oli silloin, kun ei ollut vielä tatuointeja. Miksi mun ympäristössä, jopa yhteiskunnassa on pelkästään SH:n manialapsia? Miksi trilleri-elehommia seurakunnassa? Olit jälkeenjäänyt...

        "Ei tarvi kuin kerran nähdä niin menee kaikki halut." Ei välttämättä ole niin, vaan kristinuskon oppi on ihan väärä ja pitää olla henkilökohtaisempi Jumala.


    • jk

      ei ole

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe